Het renpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lumikki

Re: Het renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:03

knolliepower schreef:
denk je dat die paarden dat zelf doorhebben?
die vinden het alleen maar leuk hoor

Helemaal mee eens.Als een paard echt niet wil dan doet ie het ook net.Ook niet door grof geweld te gebruiken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:10

lumikki schreef:
knolliepower schreef:
denk je dat die paarden dat zelf doorhebben?
die vinden het alleen maar leuk hoor

Helemaal mee eens.Als een paard echt niet wil dan doet ie het ook net.Ook niet door grof geweld te gebruiken.

dus omdat het paard het leuk vind, is het niet slecht voor hem?

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:41

Kijk in welke tak van de paarden sport sterven de meeste paarden in het harnas?
Dat is zeker niet de springsport en dressuursport etc etc.
Nogmaals als het goed gebeurt en veilig dan heb ik er niks op tegen want rennen kan ook heerlijk zijn en zo vrij als een vogel zijn.
Maar ga hier niet vertellen dat het net zo risicovol is als de rest want dat is het niet.
dit geld natuurlijk ook voor de millatery

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:47

op zoon volbloedje zit een jockey van net 48 kilo meestal nog minder. Op een 3jarige doorsnee kwpn'er die wordt ingereden zit iemand van 64-75 kilo das ook niet niks hoor

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:50

nou dat vind ik dus totaal geen vergelijking.
75 kilo is dus niks voor een kwpn'r
Gewicht maakt hier niks uit en ik heb het ook niet over de manier van rijden maar over de risco's die aan deze sport verbonden zitten

plagom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:51

48 kilo is ook weer wat zwakjes uitgedrukt hoor!

@Moniek, ligt eraan in welk perspectief je het ziet. Ik zie net zoveel risico's verbonden aan dressuur als aan de rensport..

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:59

ja dat zal ik wel eens willen weten dan.
vallen erbij de olympische spelen in de dressuur net zoveel dode paarden en jockys dan bijvoorbeeld dressuur op de olypischespelen?
Of in de volvocup bij het springen?

plagom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:05

Vallen er in de rensport dan zoveel doden?
Breken paarden in de springsport dan nooit een been?
Hebben paarden in de dressuur dan nooit blessures?
Paarden in de dressuur hebben meer kans op blessures omdat zij onnatuurlijke bewegingen moeten maken..

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:18

en dan zeggen ze het is zo zielig,, net of je weet of je paard dat leuk vind... nee door de bak karren, en dat je telkens aan de teugel moet lopen, en dan mensen op je rug hebben die de heletijd in een paardenmond zitten te snoeren,,, en tegelijkere tijd aan het drijven zijn met sporen..

dit vindt ik 100x erger dan een paard wat graag wil lopen, en strijd heeft met andere. en eens een tikje krijgt. wat ze niet echt voelen in strijd.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:22

springe ook zo iets, telkens landen na een hindernis van 1.30 of hoger, nee dat is goed voor hun kogel/veering... na een tijdje zijn die zo aangetast dat ze niet veel meer kunnen... en waar zouden die dan toch terecht komen???

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:33

knolliepower schreef:
weet je, ik vind de rensport echt zo leuk dat niemand mij ooit zou kunnen overtuigen dat het zielig is... alles wat hier tegen de rensport word beweert is dus in mijn geval totaal zinloos

Woogy zei eerder: nee deze discussie zal nooit ophouden puur omdat er altijd mensen zullen zijn met een andere mening die ze vol blijven houden.

Maar weet je waar ik helemaal strontziek (sorry, heb heel de dag stront uit het weiland staan scheppen) van word? Al die vergelijkingen met andere sporten... Het is echt kinderachtig aan het worden. Het is een niveau van:

Zij zijn volgens mij ietsje stouter, dus wij mogen ook stout zijn... Daar moeten ze onnatuurlijke bewegingen maken, dus wij zijn lief. Bij springen gaan ook weleens paarden dood, dus bij ons mag dat ook wel.

Doe het dan gelijk goed... vroeger gingen in veldslagen veel meer paarden dood, dus jullie mogen doen wat jullie willen!

O nee... er is nog zoiets dat ontwikkeling heet... dat betekent dat je af en toe nadenkt over wat je doet, en of het wel goed is.
Lees Hempfling!

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:42

nou wat we willen zeggen is dat het in ALLE paardensport voorkomt dat er een paard zn beenbreekt. jullie komen er zo aan ahhh echt zielig de rensport, met dat geslaag, jong beleren, en dat het zo gevaarlijk is, dat ze vaak een been breken.

terwijl het ook in andere sporten gebeurt.. maar als dat in de draf/ren, of militry gebeurt, is dat meteen hot nieuws..

we willen alleen uitleggen wat de rensport pesies inhoud, hoe het in zn werking gaat enz... we dan een paar van die flauwe opmerkinge gehad (ofja niet flauw, maar dit horen we zo vaak) waar a de helft niet van waar is.. enz..

naja zou zeggen we beginnen op nieuw...

nou heeft iemand nog vragen??

we kunnen misschien eens een boktmeeting ofzo iets doen op duindigt, lijkt me gezellig!

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:56

Oh, nou snap ik het denk ik.
Het is meer van: Waarom zeiken jullie er hier wel over en daar niet?

Das dan duidelijk.
Ik wil ook wel op de dressuurtop gaan zeiken, maar dan moet ik zoveel topics bij gaan houden.

Ik weet eigenlijk te weinig. Ik weet niet of draven inderdaad zoveel erger dan dressuur is of niet, en of er inderdaad veel meer kritiek op is of niet.

Wel sluit ik me aan bij de kritiek op het jong beleren. En sowieso vind ik dat je paarden (ook al vinden ze het soms leuk) niet tot het uiterste moet drijven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:03

Misschien is het wel eens goed om een gemiddeld dressuurtopic door te lezen. Moet je eens kijken hoeveel kritiek daar door de dressuurruiters zelf gegeven wordt.

Wat ik gewoon jammer vind is dat jullie elke keer roepen dat de kritiek niet waar is. Je maakt het jezelf daarmee misschien wel gemakkelijk want dan hoef je er niet over na te denken. Maar je maakt jezelf daarmee ook gelijk een stuk ongeloofwaardiger.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:06

Maar ik vind eigenlijk dat ik al veel te veel op dit forum zit...

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:08

arno8 schreef:
Maar ik vind eigenlijk dat ik al veel te veel op dit forum zit...

Je zit er pas teveel op als je meer dan 24 uur per dag op Bokt doorbrengt

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:21

arno8 schreef:
Wel sluit ik me aan bij de kritiek op het jong beleren. En sowieso vind ik dat je paarden (ook al vinden ze het soms leuk) niet tot het uiterste moet drijven.

je bent vast niet de enige over 2 jarige heb ik niet zo veel te vertellen, heb er geen, en ik rijd ze ook niet...

wist je al dat de 2 jarige alleen tegen 2 jarige lopen? en ik meen dat de jockey's geen karwats mee mogen voeren, enkel een rijstokje... maja dat maakt het jonge beleren niet goed.

owja er zijn momenteel maar 5 2 jarige actief, op de baan... nou ja actief, het is morgen winterrust, en er zn geen 2 jarige rennen, dus hun hebben vakantie.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:39

Ik ben zelf ook liefhebber van de rensport en iemand die vroeger ook jockey wou worden.
Ook ik heb wel vooroordelen gehad over de draf/rensport. Maar heb in de loop der jaren een hoop geleerd en gezien in positieviteit.

Dat inrijden en aan het werk op jonge leeftijd ben ik ook niet mee eens.
Maar als ik dan weer eens op stallen kom waar 3 jarigen aan de slofteugel lopen of weer eens een dagje bij Antoine de Bodt ga kijken weet ik niet wat erger is: Het nivo waarop een gros van de nederlanders rijd(en natuurlijk les krijgt!) of dat die 2 jarige een jockey op zijn rug krijgt en eens lekker de benen mag strekken.
Om maar te zwijgen in welke erbarmelijke toestanden paarden worden gehouden.
En erbarmelijk vind ik al een paard wat 22 uur in de box moet staan op een peperdure pensionstal.

En tyrouwens hoevaak kom ik op BOKT wel niet tegen dat een 2,5 jarige al 'licht' gereden wordt en zie ik 2 jarige fjorden en haflingers al voor de wagen staan(lees marathon wagen met 4 personen.) omdat ze al 'volgroeid' zijn en dat de eigenaars denken dat ze het aankunnen.

Omdat ik in mijn omgeving mensen heb gekend met dravers(mijn buren waren en niet wild genoeg van) weet ik dat de draf en ren meer hobby is dan geld verdienen.
De grote geldverdieners zitten niet in nederland..maar in Engeland en Amerika.

Overigens zal in elke tak van de paardensport waar geld in zit het paard toch in meer of mindere mate de dupe zijn . Anky's paarden lopen ook niet in een kudde van 15 stuks...die mogen blij zijn dat ze aan een touwtje een paar grassprieten mogen eten.

Verder hoop ik toch echt nog eens een kijkje te mogen nemen op een renstal.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 12-11-05 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

madelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:41

of ze nu tegen 2 jarige moeten rennen of tegen 10 jarige dat interesseert me niet. ik vind dat 2 jarige lekker veulen moeten blijven. verder heb ik geen mening over de rensport

en over dat laten rennen met een ruiter erop als 2 jarige, laat ze dan lekker in het land met elkaar rennen dan weet je zeker dat ze het vrijwillig doen

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:48

esperance schreef:

we kunnen misschien eens een boktmeeting ofzo iets doen op duindigt, lijkt me gezellig!

ja daar gaat dit topic de goeide kant op , moeten we vast houden
Bokt meeting lijkt me leuk, moet het wel in de zomervakantie (of een andere schoolvakantie )

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:36

knolliepower schreef:
esperance schreef:

ja daar gaat dit topic de goeide kant op , moeten we vast houden
Bokt meeting lijkt me leuk, moet het wel in de zomervakantie (of een andere schoolvakantie )

Tja, alsof dat zou helpen...

plagom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:40

Alsof dat wat zou helpen?
Tegen jou blauwe oog? Nee waarschijnlijk niets.
Maar er zitten hier waarschijnlijk genoeg mensen die negatief hebben gereageerd, maar nog nooit op Duindigt zijn geweest.
Bovendien zijn we toch geen vijanden van elkaar, dus wat is er mis met een ontmoeting?

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:55

Nou, ik ben er met Peerdenpieten geweest dit jaar.
Vond het wel interessant om te zien, sommige paarden leken best lol te hebben maar andere waren gestresst.
Maar een meeting daaro lijkt me niet nuttig, aangezien de meningen hier duidelijk verdeeld zijn en blijven toch?
Wat jullie niet tot vijanden maakt natuurlijk

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:32

tja maar er zijn hier ook heel veel gevallen die nog nooit een "echte" race hebben gezien, en het is echt de moeite waard hoor

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:36

De tegengestelde meningen gaan niet over de paardenrennen op zich, maar over het beleren van tweejarigen voor de rensport.