sporen op manegepaarden , ja of neen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:13

stefanietjuh schreef:
tuurlijk.. met 1 les in de week??
Weet je wat.. ik reageer er nog nie eens meer op..
Altijd dezelfde discussie over sporen..
Weet heus wel waar sporen voor zijn hoor, maar met een manegepaard kun je af en toe niet anders. Dat jij misschien een perfect paard hebt ofzo.
Laat ook maar zitten.. zeg wel niks meer.. Lijk ik tenminste nog beetje verstandig toch..

Dat klopt ik rij op een geweldig paard , maar ook een paard dat bij mijn niveau van rijden past. Als jij rijtechnisch nog niet ver genoeg bent om dat paard aan het lopen te krijgen of om die bokken uit te zitten, dan moet je op een ander paard gaan rijden waar je je rijtechniek op kan verbeteren. En pas als je goed genoeg kan rijden om dat paard rijtechnisch aan het lopen te krijgen dan moet je op dat paard gaan rijden ipv hem met een por van de sporen aan het werk te zetten.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:18

stefanietjuh schreef:
. Je hebt toch niet gezien hoe ik ermee rijd? .

Nee ik heb niet gezien hoe je met sporen rijd. Ik kan alleen afgaan op wat je hier zelf over zegt. (Zie dikgedrukte een aantal reactis hierboven. En aan de hand van je eigen reacties kan ik dus niet anders dan een negatief beeld vormen over je manege.

Bovendien hebben waarschijnlijk meerdere ruiters op je manege dezelfde gedachtengang als jij. Net zoals er meerdere ruiters op mijn manege dezelfde gedachtengang hebben als ik en Karl.

Karl en ik zijn allebei manegeruiters. (Karl rijd jij op de eekwal in emmen? Daar heb ik tien jaar terug ook een poosje gereden)

Ik zelf krijg elk manegepaard op mijn manege prima aan het lopen en Karl schijnbaar ook. De manege waar ik rij heeft ongeveer 50 paarden. De manege waar Karl rijd is in mijn herinnering ook vrij groot. Lijkt mij als wij een paard aan het lopen krijgen zonder sporen dat een ander dat ook moet kunnen.

Zou best kunnen dat de paarden bij jullie meer zijn afgestompt. Dat is niet gek dat krijg je van al dat verkeerde spoorgebruik.
Om dan maar in navolging van de rest ook een spoor te gebruiken lost het probleem van slecht aan het been zijn vast niet op.

Je kunt een paard ook beter aan het been krijgen als je maar 1 x in de week rijd.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:23

Toch nog even een opmerking. Bij mij in de les denken ze allemaal wel anders over sporen enz. Ik heb trouwens niet gezegd dat ik me paard niet aan het lopen krijg. Dat maak jij ervan. Mijn paard loopt bijna net zo goed als een pensionpaard vind ik. Natuurlijk niet helemaal zo goed, maar toch wel in de goede richting. Ik moet toegeven dat ik af en toe beetje agressief rijd. Maar de paarden die ik rijd weten dan wel dat ze aan het werk moeten en niet met me moeten sollen. Maar heb nu echt geen zin meer om de discussie verder te voeren.. leid toch nergens heen..

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 08:43

Sommige mensen denken nou eenmaal dat ze beter zijn omdat ze naar eigen zeggen hun sporen alleen gebruiken om hun toch al zo ontzettend verfijnde hulpen nog wat meer te verfijnen. Ja vast.

Wil echt heel graag die mensen eens een keer op een ECHT lastig paard zien rijden, valt er ook weer eens een keer wat te lachen. En ik weet zeker dat van al die verfijnde hulpen en dat spoorgebruik alleen om te verfijnen niet veel meer te zien zal zijn. Nog wel erger dan bij mijzelf denk ik zo.

Megamutsj

Re: sporen op manegepaarden , ja of neen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:14

bij ons op de manege mogen we niet eens sporen.. en het is niet eens nodiig een zweep is al voldoende

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:25

Manon88 schreef:
Sommige mensen denken nou eenmaal dat ze beter zijn omdat ze naar eigen zeggen hun sporen alleen gebruiken om hun toch al zo ontzettend verfijnde hulpen nog wat meer te verfijnen. Ja vast.

Wil echt heel graag die mensen eens een keer op een ECHT lastig paard zien rijden, valt er ook weer eens een keer wat te lachen. En ik weet zeker dat van al die verfijnde hulpen en dat spoorgebruik alleen om te verfijnen niet veel meer te zien zal zijn. Nog wel erger dan bij mijzelf denk ik zo.

Vandaar dat ik niet met sporen rijd

Maar kom op, echt lastige manege paarden brengen hun geld niet op, dus die zal je normaal gesproken niet op een manege aantreffen.

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 08:46

Ze brengen echt wel geld op hoor. Sommige maneges zijn niet alleen gericht op het geld opbrengen. We hebben genoeg paarden op de manege staan die wel heel braaf zijn, maar we hebben er ook wat lastige tussen zitten. Lijkt me nogal logisch dat je niet meer op een simpel paard wil rijden als je al 13 jaar rijdt.

Kan je inderdaad wel gelijk geven in het feit dat je normaal geen echt lastige paarden als manegepaard aantreft, maarja. Vind het helemaal niet erg om op dat paard te rijden hoor. Vind het alleen niet zo leuk om er commentaar over te krijgen terwijl niemand weet hoe dat paard is en hoe ik rij. Maarja.

garfieldjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:33

bij ons word er door sommige meegereden.
maar alleen door diegene die er mee om kan gaan, en als dat bij dat paard nodig is.
bij de meeste hoeft het niet,maar bij sommige dus wel, en diegene die er goed mee om kunnen gaan rijden dan wel met sporen

ik vind zelf dus ook niet dat je kunt zeggen op een manege horen geen sporen thuis,bij ons zijn er best een paar paarden waar je ze echt bij moet gebruiken en als je er goed mee om kunt gaan & toestemming hebt van de instructrice,dan zie ik daar geen probleem in

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:00

Manon88 schreef:
Ze brengen echt wel geld op hoor. Sommige maneges zijn niet alleen gericht op het geld opbrengen. We hebben genoeg paarden op de manege staan die wel heel braaf zijn, maar we hebben er ook wat lastige tussen zitten. Lijkt me nogal logisch dat je niet meer op een simpel paard wil rijden als je al 13 jaar rijdt.

Kan je inderdaad wel gelijk geven in het feit dat je normaal geen echt lastige paarden als manegepaard aantreft, maarja. Vind het helemaal niet erg om op dat paard te rijden hoor. Vind het alleen niet zo leuk om er commentaar over te krijgen terwijl niemand weet hoe dat paard is en hoe ik rij. Maarja.

Volgens mij worden maneges toch echt niet gesubsidieerd door de staat, dus moeten ze zelf hun geld verdienen en dat gaat toch echt niet met ECHT lastige paarden.

Wat is er trouwens tegen op een simpel paard? Je lest toch op een manege om beter te leren rijden? Volgens mij gaat dat beter op een simpel paard dat goed aan de hulpen staat, dan een rotbok die je alleen met sporen vooruit kan schoppen.

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:32

Vind dat je op een moeilijk paard beter leert rijden. Je leert omgaan met lastige paarden enz. Zo hadden wij een paar moeilijke. Royal Joy; heel dribbelig en gevoelig. In galop niet te houden. Lion; heel sterk, niet makkelijk te rijden. Op deze paarden heb ik beter leren rijden. Op de simpele paarden bij ons leer ik niet beter rijden hoor. Niveau gaat met de jaren ook omhoog en dan kun je niet op zo'n simpel paard blijven rijden. Dan leer je op een gegeven moment gewoon niks meer bij.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:50

bij mij op de manege mochten we nooit met sporen rijden, het was gewoon ongebruikenlijk daar.. niemand heeft het ook ooit gevraagd.. en als de ene (gevorderd) wél met sporen mag, vraagt een beginner natuurlijk waarom hij wel en jij niet..
dan krijg he dat soort gezeur.. dus ik zeg: neen

(met uitzondering nartuurlijk )

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:01

Karl66 schreef:
Manon88 schreef:

Volgens mij worden maneges toch echt niet gesubsidieerd door de staat, dus moeten ze zelf hun geld verdienen en dat gaat toch echt niet met ECHT lastige paarden.

Wat is er trouwens tegen op een simpel paard? Je lest toch op een manege om beter te leren rijden? Volgens mij gaat dat beter op een simpel paard dat goed aan de hulpen staat, dan een rotbok die je alleen met sporen vooruit kan schoppen.

Ze hebben nog wel andere paarden staan dan die 1 of 2 lastige paarden hoor.

Er is niets tegen op een simpel paard, maar daar leer je alleen de beginselen op. Een simpel paar dat goed aan de hulpen staat is misschien makkelijker te rijden dan een rotbok (zoals jij het dan noemt), maar van die zogenaamde rotbok leer je wel echt rijden. Het is trouwens geen rotbok die je alleen met sporen vooruit kunt schoppen. Maarja. Als je denkt dat je het beter weet moet je dat vooral zou houden hoor. Zou je in geen geval tegen je schenen willen schoppen wat dat betreft }>

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:12

Ah, De bedoeling van rijles is een goede rodeorijder worden

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat het om zit, houding en hulpen ging

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:20

bij ons worden in de vergevorderde lessen wel sporen toegelaten, omdat het erg fijn is als je paard nogal door je benen valt tijdens de zijgangen. Wel is er bijna altijd ook een zweepje voor het voorwaardsrijden als je geen voorwaards paard heb. Dus de sporen worden niet gebruikt om je paard naar voren te prikken...

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:33

@karl66. Dankzij deze moeilijke paarden heb ik wel mijn zit kunnen verbeteren en mijn houding. Ik kan nou bokken uitzitten en met een moeilijk paard omgaan. Wil nou niet zeggen dat ik niet meer val ofzo, zelfs de beste ruiter valt nog van zijn paard.
Wat ik wel wil zeggen is: met een moeilijk paard (dus geen slome ofzo) heb ik geleerd beter te rijden. Als ik altijd op dezelfde zou blijven rijden. Kom ik op een gegeven moment niet verder. Het paard heeft me alles al geleerd, daarom zoek ik weer een iets moeilijker paard. Een paard dat braaf netjes aan de teugel loopt of dat zomaar draaft als instructeur mai rust roept, is niks voor mij. Ik wil gewoon een moeilijk paard goed aan het lopen krijgen. Een uitdaging dus, maar wel een uitdaging dat mij beter leert zitten en handelen!
Maar ieder zijn eigen mening toch? Je gelooft dus maar wat je zelf wilt. Ik kan niks over jou en de paarden zeggen omdat ik die niet ken. Maar ik kan wel mijn eigenste mening argumenteren.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:43

stefanietjuh schreef:
@karl66. Dankzij deze moeilijke paarden heb ik wel mijn zit kunnen verbeteren en mijn houding. Ik kan nou bokken uitzitten en met een moeilijk paard omgaan. Wil nou niet zeggen dat ik niet meer val ofzo, zelfs de beste ruiter valt nog van zijn paard.
Wat ik wel wil zeggen is: met een moeilijk paard (dus geen slome ofzo) heb ik geleerd beter te rijden. Als ik altijd op dezelfde zou blijven rijden. Kom ik op een gegeven moment niet verder. Het paard heeft me alles al geleerd, daarom zoek ik weer een iets moeilijker paard. Een paard dat braaf netjes aan de teugel loopt of dat zomaar draaft als instructeur mai rust roept, is niks voor mij. Ik wil gewoon een moeilijk paard goed aan het lopen krijgen. Een uitdaging dus, maar wel een uitdaging dat mij beter leert zitten en handelen!
Maar ieder zijn eigen mening toch? Je gelooft dus maar wat je zelf wilt. Ik kan niks over jou en de paarden zeggen omdat ik die niet ken. Maar ik kan wel mijn eigenste mening argumenteren.

Stefanietjuh, ik geloof best dat jij het gevoel hebt dat jij er beter op leert rijden. Maar zolang jij het paard rijtechnisch niet aan het lopen kan krijgen, denk ik dat je beter aan je basis kan werken dan naar sporen gaan grijpen.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:04

stefanietjuh schreef:
@karl66. Dankzij deze moeilijke paarden heb ik wel mijn zit kunnen verbeteren en mijn houding. Ik kan nou bokken uitzitten en met een moeilijk paard omgaan. .

Dat je van dit soort paarden goed leert zitten is waar. En een goede zit is ook zeer belangrijk met paardrijden. Al was het alleen maar om op de goede manier de hulpen te kunnen geven. en je valt natuurlijk minder gauw.

Maar om dan verder te komen en het paard aan de teugel te laten lopen, wijken zonder over de schouder weg te vallen, verzamelen etc.
Heb je een rechtgericht paard nodig dat zich niet sterker maakt aan 1 kant en goed op de hulpen reageert. Dan heb je dus meer aan dat saaie goed reagerende paard dan aan dat paard dat bokt of er vandoor racet.

Vreselijk off topic maar ik wilde dit toch even kwijt.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:12

ik vind dat je niet met sporen moet rijden op een manegepaard tenzij het gevraagt word.

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:11

Ik rijd wisselend (hangt af van het paard en de les) met sporen je moet wel je been stil kunnen houden en niet schoppen dan kan het wel vind ik.