"Voor dressuur moet je mager zijn"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

"Voor dressuur moet je mager zijn"

Mee eens
15 (32%)
Mee oneens
31 (67%)

Totaal aantal stemmen: 46

Anoniem

Re: "Voor dressuur moet je mager zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:48

Wat is dan die overgewicht? Zullen we zeggen de zwembandjes?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:04

russel schreef:
Wat is dan die overgewicht? Zullen we zeggen de zwembandjes?

Dan heeft 90% van Nederland overgewicht

Echt super overgewicht heb ik niet, stevig ben ik wel, maar ik zitmezelf niet in de weg met rijden, of het paard

Om weer even terug te komen op de stelling, bij hogere dressuur hoef je niet mager te zijn, maar je moet niet teveel overgewicht hebben anders zit je je paard en je zelf in de weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:29

Dus 90% is afgevaardigde van Michelin? Klinkt me aardig veel in de oren, zal wel meevallen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:44

OemmiejO schreef:
hmm... Ik die idd niet zoveel "dikke" mensen op hoog niveau... soms zie je er weleens tussen zitten, maar veel zijn dan zo verstandig geweest om niet op een arabiertje ofzo te gaan rijden. Wel een mooi dressuurpaard, maar niet zo ielig dat het er toch mooi uitziet... !!

Er rijden niet zoveel dikke mensen ZICHTBAAR op hoog niveau. Ik ken persoonlijk zat mensen die heel hoge dressuur rijden, maar niet in wedstrijd verband. Zoals (http://www.pedro-de-almeida.com/nl/index.html#) Ik snap nog steeds niet waarom mensen denken dat paarden niet sterk genoeg zouden zijn. Er zijn paarden met zwakke ruggen, maar als je een sportpaard kiest, kijk je naar dat soort dingen ongeacht je eigen postuur.
Verder is het zo dat je lichamelijk goed in orde moet zijn wil je dressuur kunnen trainen. Dat is belangrijker dan je omvang.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:29

russel schreef:
Dus 90% is afgevaardigde van Michelin? Klinkt me aardig veel in de oren, zal wel meevallen.

nee zo bedoel ik het niet
Bijna iedereen heeft wel wat, zo bedoelde ik het

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:35

Lusitana schreef:
OemmiejO schreef:
hmm... Ik die idd niet zoveel "dikke" mensen op hoog niveau... soms zie je er weleens tussen zitten, maar veel zijn dan zo verstandig geweest om niet op een arabiertje ofzo te gaan rijden. Wel een mooi dressuurpaard, maar niet zo ielig dat het er toch mooi uitziet... !!

Er rijden niet zoveel dikke mensen ZICHTBAAR op hoog niveau. Ik ken persoonlijk zat mensen die heel hoge dressuur rijden, maar niet in wedstrijd verband. Zoals (http://www.pedro-de-almeida.com/nl/index.html#) Ik snap nog steeds niet waarom mensen denken dat paarden niet sterk genoeg zouden zijn. Er zijn paarden met zwakke ruggen, maar als je een sportpaard kiest, kijk je naar dat soort dingen ongeacht je eigen postuur.
Verder is het zo dat je lichamelijk goed in orde moet zijn wil je dressuur kunnen trainen. Dat is belangrijker dan je omvang.

Dat klopt ook ergens wel, maar ik heb voor MIJZELF de ervaring dat het dus niet prettig is en ik én mijzelf én mijn paard belemmerde.

Het is idd wel jammer dat er mensen zijn die enorm goed kunnen rijden maar het niet 'durven' omdat ze te zwaar zouden zijn (volgens het BMI tabelletje of de publieke oppini)

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:59

vroeger was ik zo dun dat als ik nog 2 kilo af zou vallen ik naar het zieknhuis moest, nu * met mijn 1.65 en +/-tegen de 70 kilo aan * hoef ik niets te doen en de kilo's komen er al bij.
ik ben dan nu ook aan het lijnen.
ik ben flink stevig gebouwd en een *zoals al eerder genoemd* planky zal ik nooit worden.
ik vind het onzin dat de jury er op kijkt, ik rijd met mijn gewicht tussen de slanke dennen vaak zat bij de eerste 3

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:50

ik vind die eigenlijk een idiote stelling!

het valt mij ook op dat er altijd op hoog niveau de ruiters/amazones eenb goed figuur hebben maar als je jezelf én je paard niet in de weg zit, wat is dan het probleem?

ik zou het ook behoorlijk fout vinden als jury's daar op oordelen!

kijk een stevig/fors persoon vind ik niet zo mooi staan op een slank arabiertje, maar als ze het paard niet in de weg zit, zie ik er geen probleem in

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:57

BMI BMI??
hoe weet je hoe hoog je BMI is??
Heb geen idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:00

En wie gaat dan beoordelen of je je paard in de weg zit. Want in de basissport zie ik meer ruiters die hun paard in de weg zitten, dan ruiters die hun paard niet in de weg zitten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:07

Lusitana schreef:

Overgewicht valt bij mij niet onder "lichamelijk goed in orde zijn" en dan heb ik het niet over een paar welvaartskilo's, maar echt over obesitas.
(Of je moet sumoworstelaar zijn ) En hoe moet ik je uitspraak zien in het kader van gehandicapte sporters, bijvoorbeeld de paralympics?

peetje82, BMI = gewicht (kg)/lengte (m)2 (<--- kwadraat)

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:11

Het ziet er inderdaad een stuk beter uit. Het is gewoon zo dat het plaatje moet kloppen. En in de top telt alles mee, dus ook je eigen figuur. Kan me niet voorstellen dat een dikke Edward Gal een super preof ridjt op Lingh (schud schud hobbel hobbel). Maar ik vindt het zeker geen vereiste!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:30

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het echt vies om iemand paard te zien rijden die echt dik is...

Als dat geflubber en gewiebel. Nee, hoeft voor mij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:35

Quellian schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het echt vies om iemand paard te zien rijden die echt dik is...

Haha, dat breng je wel heel leuk moet ik zeggen. Maar inderdaad, als het echt wiebelt en flubbert dan ben je wel iets te buitenproportioneel om paard te rijden.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:31

hoe hoog mag je BMI zijn (gemiddeld) ?
ben echt een leek op dit gebied hoor!!!

Kijken of dat ik nog wel dressuur "mag rijden"haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:37

Gedeeltelijk mee eens... Ik vidn dat als je je paard discipline bijbrengt dat je jezelf ook in goeie conditie moet houden. Plus dat het de rug van je paard veel minder belast zonder overtollige kilo's. Ik vind mager een rgoot woord, maar het plaatje ziet er gewoon netter uit.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:19

peetje82 schreef:
hoe hoog mag je BMI zijn (gemiddeld) ?
ben echt een leek op dit gebied hoor!!!

Kijken of dat ik nog wel dressuur "mag rijden"haha

een BMI is ook weer per persoon afhankelijk hoor. Ligt aan je postuur enzo. Ik had super super overgewicht, nu niet meer gelukkig. Zoveel overgewicht dat ik helemaal geen paard meer reed.

Ik ben van mening dat je best wat overgewicht kunt hebben hoor. Paarden zijn sterke beesten. Je moet ze alleen niet storen. Maar als je een paard stoort, stoor je jezelf ook en dat is voor beide niet bevorderlijk. Op dat moment ben je te dik. Slanke mensen zien er wel beter uit op een paard, maar ik ken ook wel mensen die wat zwaarder zijn en storen hun paard minder dan sommige slanke ruiters.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:25

Margreet schreef:
Lusitana schreef:

Overgewicht valt bij mij niet onder "lichamelijk goed in orde zijn" en dan heb ik het niet over een paar welvaartskilo's, maar echt over obesitas.
(Of je moet sumoworstelaar zijn ) En hoe moet ik je uitspraak zien in het kader van gehandicapte sporters, bijvoorbeeld de paralympics?

peetje82, BMI = gewicht (kg)/lengte (m)2 (<--- kwadraat)

De stelling gaat over mager, niet over hoeveel overgewicht. Als je mager bent, ben je niet vanzelf in conditie.
Een gehandicapte sporter is lichamelijk in orde. Ik heb het niet over lichamelijk perfect, ik heb het over gezondheid. Een gehandicapte kan best gezond zijn. Iemand met overgewicht kan gezond of ongezond zijn en iemand die mager is net zo. Daarom vind ik dat je moet kijken naar je gezondheid en niet naar hoe je eruit ziet.
(Iemand met obesitas is per definitie ongezond)
Ik ben ongezond en heb ongelooflijke moeite met dressuur, maar ik ben van normaal postuur.
Ik heb ook tijden gekend dat ik gezond was en dun en gezond en "dik" en het maakte niks uit qua conditie of rijkunde.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:28

Quellian schreef:

Dat is dan jouw probleem, opgelegd door het schoonheidsideaal.
In Nederland moet iedereen een stokje zijn, want de presentatrices zijn mager, sterretjes zijn mager.Ergens gewoon zielig dat je er op een bepaalde manier uit moet zien om geaccepteerd te worden.
Nou, hier gelukkig niet. Hier worden mensen worden gewaardeerd voor wat ze zijn en niet voor hoe ze eruit zien, gelukkig

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:04

Dan kan Nederland dus een voorbeeld nemen aan Portugal

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:23

Portugal......Here we come!!!!!!

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:05

ik vind dat egt belachlijk...!
ik ben het daar egt niet meej eens hoor, iemand die dik is kan nog wel heel goed rijden hoor!!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:24

Naja wat een rare stelling.
Ik ga met Lusitana mee, het hangt helemaal van je gezondheid af.
Ik ken mensen die roken, ongezond eten maar toch slank zijn. Na 100 meter rennen zijn ze al buiten adem. Ik ken ook mensen die op hun gezondheid letten, genoeg sporten maar toch wat steviger zijn.

Dan zie ik toch liever die laatste op een paard zitten..

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 13:42

hey
ik vind dat je voor het dressuurrijden (geldt ook voor andere disciplines) niet mager moet zijn, maar ook niet overdreven mollig. Je conditie moet goed zijn, en je spieren goed ontwikkeld. Zodat je je paard altijd kan helpen nog beter te worden.
Als je 20kg teveel meesleurt, en onnodig, dan is dat ook onnodige ballast voor het paard.
Lees maar een keertje in Bit: de huidige ruiter is lui! (niet iedereen natuurlijk)
De topsporters (atletiek, zwemmen, ...) letten op hun voeding, trainen veel, gaan veel lopen voor conditie op te bouwen, eten tussendoor granenrepen en drinken water of energiedrankjes, gaan op tijd slapen, en nemen lang tijd voor een goede warming-up en cooling-down (stretchen)
Wat doen de huidige wedstrijdruiter? zaterdagavond gaan stappen, om 3u in bed vallen, zondagmorgen opstaan met een immense kater. met koude spieren en lege maag (of misschien een boterkoek?) op het paard gaan zitten. En tussendoor? Frietjes, hamburgers en cola

Ik vind dus niet dat je mager moet zijn. Als je mager bent, heb je sowieso niet genoeg kracht en energie over. Maar je moet het ook niet te ruim gaan zien in kilo's.
Als je conditie maar goed is, en je het paard altijd kan helpen ipv in de weg zitten
xxx

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:41

KimS schreef:
hey
ik vind dat je voor het dressuurrijden (geldt ook voor andere disciplines) niet mager moet zijn, maar ook niet overdreven mollig. Je conditie moet goed zijn, en je spieren goed ontwikkeld. Zodat je je paard altijd kan helpen nog beter te worden.
Als je 20kg teveel meesleurt, en onnodig, dan is dat ook onnodige ballast voor het paard.
Lees maar een keertje in Bit: de huidige ruiter is lui! (niet iedereen natuurlijk)
De topsporters (atletiek, zwemmen, ...) letten op hun voeding, trainen veel, gaan veel lopen voor conditie op te bouwen, eten tussendoor granenrepen en drinken water of energiedrankjes, gaan op tijd slapen, en nemen lang tijd voor een goede warming-up en cooling-down (stretchen)
Wat doen de huidige wedstrijdruiter? zaterdagavond gaan stappen, om 3u in bed vallen, zondagmorgen opstaan met een immense kater. met koude spieren en lege maag (of misschien een boterkoek?) op het paard gaan zitten. En tussendoor? Frietjes, hamburgers en cola

Ik vind dus niet dat je mager moet zijn. Als je mager bent, heb je sowieso niet genoeg kracht en energie over. Maar je moet het ook niet te ruim gaan zien in kilo's.
Als je conditie maar goed is, en je het paard altijd kan helpen ipv in de weg zitten
xxx

hahaha... de huidige ruiter is lui.... ja, daar zit wel wat in ja.... natuurlijk niet iedere ruiter, maar de meeste rijden actief, maar daar is dan ook echt alles mee gezegd....