Wat een super irritante avator heb je trouwens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
friemel schreef:Je zou ook eenvoudig optisch moeten kunnen bepalen of het dieptepunt goed ligt, en dat gebeurt ook zelden -gezien de zooi die als broodjes over de toonbank vliegen. Denk dat er meer zadelleed is dan we gezamenlijk kunnen vermoeden. Kan ook niet anders met al die standaard produkten. En wetenschap (formules) is niet iets dat alleen statische toestanden onderzoekt, juist ook bewegingen en krachten. Dat ook meteen even rechtzetten.
friemel schreef:Bij een 'diepe zit' gevormd in het zadel, ligt het zwaartepunt veelal niet goed waardoor puntbelasting ontstaat. Heeft dan meer met de bovenkant dan met de onderkant te maken.
friemel schreef:Alane, het een sluit het ander niet uit. Er zijn zadels die niet passen maar ik doel op de zadels waarvan het ontwerp ondeugdelijk is, aantoonbaar. En dat komt veel vaker voor dan jij wilt geloven.
friemel schreef:Veel zadels deugen niet in het ergonomisch ontwerp en zouden eigenlijk op geen enkel paard gelegd mogen worden. Dieptepunt te ver naar voren of achteren, beugelophanging niet op de juiste positie, bevestiging singelstoten trekt de boel uit balans. En dan heb ik het nog maar niet over alle scheve bevestigingen in het binnenwerk. Zo'n produkt is nooit correct te krijgen en mag je nimmer als 'passend' beschouwen.
Citaat:Tegenwoordig zit in bijna alle zadels een verende boom. Hij veert iets door als de ruiter neer komt in het zadel. Dus het draagvlak van de boom wordt iets kleiner.
Citaat:Het belangrijkste van een zadel is de boom, hoe beter de boom op het paard past hoe beter het paard eronder kan lopen. Een kussen is het minst belangrijke en verdeelt ook niet het gewicht van de ruiter. De boom verdeelt de druk over de paardenrug.
Citaat:Een kussen verdeelt niet de druk van de boom, immers om druk te verdelen heb je iets stugs nodig en een kussen is flexibel.
russel schreef:
Mmmmm dus een duur Passierzadel voor niks gekocht.........
Aqua8horse schreef:Zelf vragen om een deskundige en dan vervolgens in twijfel trekken wat hij zegt omdat dat niet in je straatje past.....klinkt op z'n minst merkwaardig
zadelmeester schreef:
Het belangrijkste van een zadel is de boom, hoe beter de boom op het paard past hoe beter het paard eronder kan lopen. Een kussen is het minst belangrijke en verdeelt ook niet het gewicht van de ruiter. De boom verdeelt de druk over de paardenrug.
Rieja schreef:Ehm, Alane, je gaat nu dus in twijfel trekken dat Feike Bruinsma, die nota bene zijn naam en achternaam onder zijn stukje zet, werkzaam is bij zadelmakerij Van Triest, of begrijp ik het verkeerd? Het kan toch best dat de goede man mensen in dienst heeft! Feike heeft het zadel misschien niet (in zijn eentje) ontwikkeld maar dat wil toch niet zeggen dat hij niets kan zeggen over de filosofie van zadelmakerij Van Triest?
Citaat:Hallo goeiedag Ik ben Feike en werkzaam bij zadelmakerij van Triest in Meppel. Ik ben de zadelmaker van het zadel. Ik had nog enige tijd nodig om een naam voor het zadel te bedenken. Ik vind Freedom een uitstekende naam, omdat het zadel zowel ruiter en paard niet in de beweging stoort.
Rieja schreef:Je leest daarnaast zelf ook niet goed. In je vorige post vraag je je af wat kussens dan doen onder het zadel, en dat staat beschreven in de tweede post van Zadelmeester. Namelijk het opvangen van oneffenheden in de boom.
Rieja schreef:Je hebt het er hierboven over dat Zadelmeester en A8H niet weten waar de klepel hangt. Blijkbaar weet je dat dan zelf dus wel, leg uit waar hij hangt zou ik zeggen, als je het allemaal zo goed weet!