Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re: Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:49

@ Quellian... ik denk dat je hier zeker een vorm van waarheid in kan vinden bij sommige mensen Ja

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:51

LecyTinker schreef:
mag ik off topic, maar eigenlijk ook indirect ook weer on-topic even een stelling opwerpen?

Wie van jullie let op ondergrond tijden training?
ik bedoel, zand, grond, hard zacht?

Nou, als íemand daar op let is het een dravertrainer wel! Wij trainen op drafbanen waar ze geen 20 cm in weg zakken, maar die voldoende hard zijn en toch wat "meeveren", dus een wat hardere ondergrond met een rul toplaagje. Als die bodem niet goed is, dan heb je in no time ernstige problemen!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:53

Citaat:
flower; dit kan natuurlijk ook zonder een longeerlijn te gebruiken .... en een 1 jarige rondjes te laten stappen, draven...

en hoe noem je dat dan? Komt dit niet op hetzelfde neer?

en ik hoef ook geen longeerlijn te gebruiken. Ik train soms een kwartier alleen met halster en halstertouw. Dan trainen we op volgen en stilstaan. Op het naar links gaan als ik die aanwijzing geef ( of naar rechts.) Het netjes achteruit lopen. Het twee stappen naar voor gaan en naar achter. Het netjes over een stuk zijl lopen etc... Op deze manier is hij zo gewent aan mij dat hij me overal volgt en op commando dingen doet. Hij makkelijk overal in of over gaat wanneer ik het hem vraag. Ik geen problemen heb met hem in en uit de trailer te krijgen aangezien hij gewent is aan mijn commandos en zo gewent is dat hij me kan vertrouwen dat er niets is waar ik hem niet langs of in krijg.

En alles wat in opdracht van mensen gebeurd is werk.
Of het nou stilstaan aan een touwtje is of op een trailer staan is.
Een paard moet concentratie opbrengen en dus is het werk. Het vraagt energie en gehoorzaamheid. Is allemaal werk...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:55

o maar even voor de duidelijkheid... Ik ben het ook geheel niet eens als mensen het met andere redenen doen dan contact met paard... Serieuze training om een paard zijn gangen te verbeteren, of voor ontwikkeling vind ik niet correct... Maar karaktervorming begint bij geboorte...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:57

veel mensen houden geen rekening met ondergrond en toch heeft een ondergrond heel erg temaken met de hoeveelheid energie dat een paard moet gebruiken voor dezelfde hoeveelheid vertoonde arbeid. Er zijn verschikkelijk veel factoren waar rekening mee gehouden moet worden. Zoals zware zandbakken voor jonge paarden in te trainen zijn niet optimaal...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:16

LT, er zijn onnoemelijk veel omstandigheden van onschatbare waarde tijdens het opgroeien en beleren van het jonge spul. Veel dingen hebben we zelf niet in de hand, een aantal wel. Een daarvan is de geestelijke en lichamelijke belasting van het jonge paard. Longeren of los werken in een roundpenn is niet goed, klaar Haha! Haha! Haha! Valt niet over te twisten, Welke reden je ook opnoemt.

Jij zegt dat jouw menneke dominant is en dat je bang bent dat hij nog dominanter wordt. Zet heb maar bij een stel drachtige merries leert hij die praatjes veel sneller af dan in een roundpenn.

Nogmaals er is geen fokker/prof/handelaar/volwassene (met gezonde kijk op paarden natuurlijk) die een jaarling gaat longeren, dat is niet voor niks. En ook bij de fokkers/profs/handelaren lopen dominante dieren rond.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:23

nou, mijn ventje heeft al bij alles gestaan en of hij wordt lens geslagen ( hij weet in die gevallen niet van ophouden) of hij slaat ze zelf lens.
Hij heeft een heel lief karakter. Is heel erg verlegen bij mensen, totdat hij ze kent en dan is hij een echte matcho...

iedereen staat vrij om te denken wat hij wil, ik geloof dat een jong paard opvoeden geen kwaad kan en zelfs een must is... Fokkers en handelaren hebben geen zin om geld ( tijd is geld) in paarden te steken dat ze er niet extra uit gaan halen. en profs doen wel degelijk training met hun jonge paarden. Ankie van grunsven koopt ook jonge paarden die van een plek komen waar er al iets mee gedaan is ( dit misschien geen longeren, maar zeer zeker waar ze een opvoeding hebben gehad. En hoe ik dat weet is omdat haar paarden vaak op jonge leeftijd al bewezen moeten hebben dat ze iets kunnen. En dit kan alleen als er al iets mee gedaan is).
En fokkers gaan ook met hun jonge paarden naar shows, dus die dieren hebben ook al een dergelijke training achter de rug. Wat denk je van vrijspringen voor 2 -3 jarige bij het BWP bijvoorbeeld? Denk je dat ze die paarden zomaar uit een weitje trekken voordat ze naar een show moeten?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:27

Ik ga helemaal met Gijsenkim mee. Ik denk dat je je jaarling best wel gewoon wat dingen aan kan leren met het oog op het gedrag naar mensen toe. Dat is voor mij dus het vrij normaal kunnen lopen aan een halters en touw, en als je je jaarling niet in de opfok hebt staan, dat ze eerst netjes omdraaien als je ze buitenzet, van dat soort dingen maar dat heeft meer met veiligheid te maken.

jaarlingen longeren vind ik gewoon not done. Het liefst leer ik een veulens/jaarlingen, dat ze gewoon veilig met me mee kunnen lopen met me, en daarna gaan ze gezellig voor een jaar of 2 de wei in en dan zien we daarna wel weer een verder.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:29

Jahoor Haha! Haha! Haha! Haha! Ankie koopt geen jonge paarden, die krijgt ze Haha! Haha! Daarnaast heeft practisch alles wat in de top meedraait een opfokachtige jeugd achter de rug met zo min mogelijk betutteling. Kan ook niet anders.

Geloof me ik weet hoe dat gaat, loop al wat jaren mee.

En ja fokkers trekken inderdaad hun paarden zo uit het weitje, knappen ze thuis wat op, laten ze een keer springen en gaan dan zo de ring in.......... Kan ik ook weten want lang genoeg bij fokkers gewerkt Haha! Haha! Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:31

gijsenkim schreef:
Jij zegt dat jouw menneke dominant is en dat je bang bent dat hij nog dominanter wordt. Zet heb maar bij een stel drachtige merries leert hij die praatjes veel sneller af dan in een roundpenn.

zeker weten dat dat helpt, weet ik uit ervaring.
Mijn redelijk dominante jaarling, is niet zo dominant meer Clown

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:38

G&K ik geef je gelijk ik heb het op mijn stage ook meegemaakt.
In het begin niet altijd een pretje, er komt nog weleens een voorbeen voorbij zeg maar. Maar na een weekje of 2 zie je er andere paarden onder vandaan komen. En uiteindelijke worden het allemaal hele brave paarden, maar de paarden die hun hele jeugd op stal hebben gestaan dat waren af en toe echt draken Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:42

Je moet inderdaad als begeleider soms heeeeeeeeeeeeeel snel zijn zegmaar Haha! Haha! Haha!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:51

LecyTinker schreef:
Het nut van zo jong longeren is het vertrouwen van je paard op jonge leeftijd krijgen. Leren op jonge leeftijd dat er nog andere diongen zijn dan paarden contact en lichaamsbewegingen.
Ik geloof in lichaamstaal en als je je paard op jonge leeftijd hier al bekent mee maakt dan baat dit in het latere leeftijd.
...

Ben dit helemaal met je eens. Wij doen dit ook zo met onze jaarlinger. En ik merk er alleen maar positieve reacties van. Natuurlijk hou je er wel rekening mee dat het een jong beest is, ze kan zich nog niet zo concentreren als een ouder dier dat van alles al gewend is. Maar niet alleen IK maar ook het paard vindt het dus leuk! Ik vind er dus echt niets op tegen, MITS je rekening houdt met wat het paard aankan.

Van een paar keer per week een paar rondjes draven kan ik echt de ellende niet van inzien hoor. Vooral niet als je er rekening mee houdt dat je een jaarlinger wat ruimere bochten laat draven (b.v. door zelf mee te lopen) en door het merendeel in stap te laten doen. Ik leer mijn jaarlingertje wel aandraven, ze loopt af en toe eens een rondje in draf, waarbij mij het er om gaat dat ze begrijpt dat ze door moet draven tot ik aangeef dat ze weer naar stap mag, dan weer een hele tijd stap. Af en toe laat ik haar ook in galop aanspringen, en ook dat pikt ze heel makkelijk op (maar dan ren ik er dus wel achteraan zodat ze rechtuit kan galopperen, dat bochten galopperen komt vanzelf nog wel). Na een paar galopsprongen laat ik haar dan teruggaan naar draf (dat galopperen gaat mij dus vooral om het aan leren springen). Die 10 minuutjes of 20 minuutjes per keer dat je met zo'n beessie bezig bent staat echt in geen verhouding tot die lange uren die het in de wei staat, of in de stal. Staat een jaarlinger op stal, dan ben ik er alleen maar meer voor om veel met hem/haar te doen, anders verveelt zo'n beest zich te pletter.

Die eenzijdige belasting, tsja, .... ik moet eerlijk zeggen, als je het bescheiden houdt, b.v. 3x per week 20 minuutjes en merendeel stap, nou het lijkt mij echt heel sterk dat een veulen daar schade van ondervindt. Ik denk dat het alleen maar goed is dan (mits je de bochten niet te krap maakt, maar daar kun je dus zelf zat aan doen).

Kun je een veulen niet "aanvoelen", tsja , dan NIET doen natuurlijk. Maar dan vind ik sowieso dat je je beter niet met paarden bezig kunt houden als je er geen gevoel voor hebt. Cool

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:56

Toch gek dat de mensen die het meest belang hebben bij een goed paard handelaren/fokkers/profruiters hun jaarlingen niet longeren........ waarschijnlijk hebben die minder gevoel voor paarden dan de mensen die dit wel doen?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:59

Ja klopt helemaal en wij hadden ook nog tuigers en die zijn veelal nog sneller en kunnen hoger Haha!.

ZoekStalling: Maar als ik een jaarling op stal heb staan dan zal ik er voor zorgen dat ie niet op stal HOEFT te staan, die gaat dus de opfok, of het land in met wat andere paarden die niet meer gebruikt worden of ook nog te jong zijn.
Ik vind dat jonge paarden moeten spelen en met andere paarden moeten zijn. Ik denk dat je ook een a- sociaal paard krijgt als je een jaarling altijd maar op stal houd en aande arbeid zet, zonder dat het zich kan ontwikkelen met andere paarden om zich heen.

Daarbij vind ik 20 minuten veel te lang.................

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:01

zo lang longeer ik een volwassen paard niet eens Haha! Haha! Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:21

Sjonge jonge wat een gezemel weer.. Ik ga volkomen met GK mee. Vind het echt onzinnig om zoveel met je jaarling te doen. Die van mij is nu 2 en vertrouwd me volkomen, en hij kent het halster, de hoefsmid en de dierenarts en dat vind ik voldoende. De rest komt vanzelf wel.

Heb ook een 4 jarige welshcob hengst beleerd 2 jaar geleden, die kon nog niet eens vaststaan. Maar die gaat nu super hoor, maar denk maar niet dat daar iets mee gebeurt is in zijn opfok aan longeren of wat dan ook.
Vind het zo'n onzin..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:38

Tja, kan alleen maar zeggen dat ik met GK meega Knipoog

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:44

Citaat:
Jahoor Ankie koopt geen jonge paarden, die krijgt ze Daarnaast heeft practisch alles wat in de top meedraait een opfokachtige jeugd achter de rug met zo min mogelijk betutteling. Kan ook niet anders.

Geloof me ik weet hoe dat gaat, loop al wat jaren mee.

En ja fokkers trekken inderdaad hun paarden zo uit het weitje, knappen ze thuis wat op, laten ze een keer springen en gaan dan zo de ring in.......... Kan ik ook weten want lang genoeg bij fokkers gewerkt

heb zelf ook op top niveau meegedraaid als groom en ik heb dus gehele andere ervaringen...
En je kan het nazoeken, maar ankie haar paardjes worden echt niet op 3 jarige leeftijd uit de weide geplukt. Ik ben bevriend met een stel grooms van lesley McNaught en kwam vaak bij haar toen haar paarden nog op Avange stonden ( zwitserland) zij heeft ook paarden die van stallen komen waar al jong wat mee gedaan wordt.
Ankie schaft niet zelf aan, (hoewel ze van bepaalde paarden ook mede eigenaar is) maar bedoel waar zij mee rijd...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:52

Waar zij mee rijd zijn geen paarden waar als jong paard mee getrut is. Dat weet ik voor 1000% zeker! Deze paarden hebben een zo goed mogelijke jeugd gehad met heel veel zorg en toeweiding........... zonder gelongeer of wat dan ook! Ze worden als 3, 3,5 jarige soms als 2,5 jarige zadelmak gemaakt en dan 3 a 4 keer in de week 20 minuten gereden. Deze paarden worden ABSOLUUT niet als 1 jarige gelongeerd........ tussen afspenen en 2,5 wordt er niks anders mee gedaan als aan het lijntje meelopen van en naar het land, voetjes geven, poetsbeurtje, va en smit. Misschien een keer los springen maar meer dan dat zeker niet!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:55

en hoezo zoveel werk? Ik heb het niet over zware arbeid.
Ik heb het over manieren ... en wat is het verschil ofdat je paard los in de bak een paar rondjes rent ofdat hij aan je longeerlijn over bijde kanten hoefslag heen gaat?
Ik begrijp ook wel dat we het nooit eens gaan worden over dit topic. Zo heeft ieder zijn ervaring en ik in mijn 25 jaar dat ik met paarden omga ik nooit problemen ondervonden.
Ik vind opfok prima voor mensen die anders toch geen tijd aan hun paarden besteden, maar vind het gewoon erg dat we mensen zitten af te kraken die wel tijd in hun paarden willen steken en dit op een paardvriendelijke manier doen.
Ik vind gewoon dat als je het op een normale manier doet dat er niets mis mee is. En ik vind ook niet dat je een veulen koopt om er vervolgens niets mee te doen, tenzij je andere paarden hebt. Ik begrijp best dat als iemand bijvoorbeeld 1 paard heeft en dit een veulen is dat deze persoon vervolgens dat veulen 2 en een half jaar in opfok gooit.
Ik ben voor opvoeden en basis training. Ik vind dat een veulen al van jongs af aan voetje moet geven. Ik zijn tanden moet kunnen bekijken en hem overal mag aanraken. Dat als ik om zeg dat hij om gaat en dat als ik nee zeg dat hij begrijpt wat ik bedoel. Dat als ik hem in de trailer wil zetten dat dit geen probleem is en als er een plasje ligt dat hij niet gelijk over me heen springt omdat hij het eng vind. Dat hij netjes achteruit gaat als ik erom vraag en hij rustig aan een halster en touw kan blijven staan.
Waarschijnlijk hecht ik veel meer waarde aan de basis opvoeding van een jong paard omdat dit nou eenmaal is wat ik doe. En hechten jullie meer waarde aan andere dingen omdat jullie naar het rijd aspect kijken uiteindelijk...

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:56

Myrdal schreef:
Zoals ik het hier lees, had die jaarling niet gelongeerd mogen worden.
10 meter touw is veel te weinig en ik zou in ieder geval geen galop doen. Zelf ben ik er zeer op tegen om een jaarling te longeren, maar goed aan een lang touw en 15 minuutjes per week kan het geen kwaad. Wat wel belangrijk is, is de ondergrond. Zware ondergrond is erg slecht voor de gewrichten en pezen. Ook voor twenters en 3 jarigen.

maar twenters mogen toch al wel gelongeerd worden een of twee keer per week met voldoende touw ruimte dan en goede ondergrond

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:58

er zit verschil tussen tutten en een paard basis dingen leren...
Ik tut ook niet met mijn paarden, maar ik vind wel dat een paard bepaalde dingen gewoon moet kunnen voordat hij 3 is.
Mijn paarden zijn ook vaak al compleet getraint voordat er op gestapt wordt voor de eerste keer. Inrijden gebeurd op een hele relaxte manier omdat mijn paarden de commando´s al kennen en dus alleen maar hoeven te linken ( woord bij de beweging).

MOONIE dat is de discussie... is 1 keer teveel? Ik ben van mening van niet,mist juiste onstandigheden en gepaste arbeid... en de rest vind dat je geheel niet mag longeren voor 3 jaar...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:01

LecyTinker schreef:

Ik vind dat een veulen al van jongs af aan voetje moet geven. Ik zijn tanden moet kunnen bekijken en hem overal mag aanraken. Dat als ik om zeg dat hij om gaat en dat als ik nee zeg dat hij begrijpt wat ik bedoel. Dat als ik hem in de trailer wil zetten dat dit geen probleem is en als er een plasje ligt dat hij niet gelijk over me heen springt omdat hij het eng vind. Dat hij netjes achteruit gaat als ik erom vraag en hij rustig aan een halster en touw kan blijven staan.
Waarschijnlijk hecht ik veel meer waarde aan de basis opvoeding van een jong paard omdat dit nou eenmaal is wat ik doe. En hechten jullie meer waarde aan andere dingen omdat jullie naar het rijd aspect kijken uiteindelijk...

Wat jij omschrijf is basisopvoeding, puur basis! En elk paard leert dat in zn jonge jaren........ Maar daar hebben we het nu niet over, we hebben het over het longeren van een 1 jarige! Wezelijk verschil.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:06

een paard leren om netjes aan een touwtje te lopen, ofdat dit nou in een rondje of naast je is, zie ik het verschil niet tussen... We hebben het niet over elke dag longeren, we hebben het hier over een 1 malige gebeurtenis... Ik vind al die dingen onder LEREN vallen en alles wat leren is is arbeid.
ik heb het ook niet over een volte van 10 meter, ik het het over een zeer grote volte. Een veulen kan nog niet goed evenwicht bewaren, dus als je logisch denkt weet je dat dat niet goed is... ik heb het over een rondje lopen aan een lijntje... longeren... leren wat HO betekend... leren wat stap, draf en galop betekend... leren wat hierrrrrrrrrrr betekend....