Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
LecyTinker schreef:mag ik off topic, maar eigenlijk ook indirect ook weer on-topic even een stelling opwerpen?
Wie van jullie let op ondergrond tijden training?
ik bedoel, zand, grond, hard zacht?

Citaat:flower; dit kan natuurlijk ook zonder een longeerlijn te gebruiken .... en een 1 jarige rondjes te laten stappen, draven...

Valt niet over te twisten, Welke reden je ook opnoemt.
Ankie koopt geen jonge paarden, die krijgt ze
Daarnaast heeft practisch alles wat in de top meedraait een opfokachtige jeugd achter de rug met zo min mogelijk betutteling. Kan ook niet anders.
gijsenkim schreef:Jij zegt dat jouw menneke dominant is en dat je bang bent dat hij nog dominanter wordt. Zet heb maar bij een stel drachtige merries leert hij die praatjes veel sneller af dan in een roundpenn.
LecyTinker schreef:Het nut van zo jong longeren is het vertrouwen van je paard op jonge leeftijd krijgen. Leren op jonge leeftijd dat er nog andere diongen zijn dan paarden contact en lichaamsbewegingen.
Ik geloof in lichaamstaal en als je je paard op jonge leeftijd hier al bekent mee maakt dan baat dit in het latere leeftijd.
...
.

Citaat:Jahoor Ankie koopt geen jonge paarden, die krijgt ze Daarnaast heeft practisch alles wat in de top meedraait een opfokachtige jeugd achter de rug met zo min mogelijk betutteling. Kan ook niet anders.
Geloof me ik weet hoe dat gaat, loop al wat jaren mee.
En ja fokkers trekken inderdaad hun paarden zo uit het weitje, knappen ze thuis wat op, laten ze een keer springen en gaan dan zo de ring in.......... Kan ik ook weten want lang genoeg bij fokkers gewerkt

Myrdal schreef:Zoals ik het hier lees, had die jaarling niet gelongeerd mogen worden.
10 meter touw is veel te weinig en ik zou in ieder geval geen galop doen. Zelf ben ik er zeer op tegen om een jaarling te longeren, maar goed aan een lang touw en 15 minuutjes per week kan het geen kwaad. Wat wel belangrijk is, is de ondergrond. Zware ondergrond is erg slecht voor de gewrichten en pezen. Ook voor twenters en 3 jarigen.

LecyTinker schreef:
Ik vind dat een veulen al van jongs af aan voetje moet geven. Ik zijn tanden moet kunnen bekijken en hem overal mag aanraken. Dat als ik om zeg dat hij om gaat en dat als ik nee zeg dat hij begrijpt wat ik bedoel. Dat als ik hem in de trailer wil zetten dat dit geen probleem is en als er een plasje ligt dat hij niet gelijk over me heen springt omdat hij het eng vind. Dat hij netjes achteruit gaat als ik erom vraag en hij rustig aan een halster en touw kan blijven staan.
Waarschijnlijk hecht ik veel meer waarde aan de basis opvoeding van een jong paard omdat dit nou eenmaal is wat ik doe. En hechten jullie meer waarde aan andere dingen omdat jullie naar het rijd aspect kijken uiteindelijk...