Paarden hard laten werken of uitputten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tenfold

Re: Paarden hard laten werken of uitputten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:29

Tja, nog een keer herhalen.... Slapen zeg dat wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 12:32

Aangezien iedereen een andere interpretatie heeft over de woorden "hard werken" denk ik dat we er door middel van deze discussie niet uit komen. Ik ben deze discussie niet gestart met in het achterhoofd mijn broer die op mijn paard moet kunnen rijden. Maar ik had bij hard werken ook zeer beslist dat paard niet voor ogen dat op een gegeven moment na 4 uur galopperen dood onder de ruiter ineenzakt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:34

Sorry hoor maar iemand met een lichamelijke handicap kan ook gewoon een fris paard rijden en heeft zeker niemand nodig die het paard eerst moe gaat rijden of zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 12:40

Het gaat hier om een geestelijke handicap. Geen appels met peren vergelijken alstublieft.

En ook bij een lichamelijke handicap ligt het helemaal aan de manier van de handicap of iemand op een fris paard kan of niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-04-05 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:42

Oh sorry dat wist ik niet. Ik zeg toch ook lichamelijk gehandicapt. Ja dan heb je wel een braaf paard nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 12:44

Lees even de aanvulling, en ook nog eens het oorspronkelijk bericht. Ik had duidelijk geschreven "geestelijk". Maar ook een lichamelijk gehandicapte kan niet altijd op een fris paard. Iemand met één arm zal minder moeite hebben met het uitzitten van een bok, dan iemand met twee geamputeerde benen. Maar ik geloof dat dat voer is voor een nieuw topic.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-04-05 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:45

Ja als je beide benen verloren hebt is dat moeilijk ja maar verder zijn er toch geen problemen als je bijvoorbeeld inderdaad maar 1 arm hebt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:49

Tenfold schreef:
Tja, nog een keer herhalen.... Slapen zeg dat wel.

Daarom deed ik het dus ook niet... Slapen . Ik weet niet wat je opmerking hier nog toevoegt...

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:59

Ik doelde op alles wat je juist wel herhaalde. Haha!
Op zich fraai om een aantal verschillende meningen en motivaties daarvoor te lezen en evt. wat van te leren. Ben het met Cassidy eens dat iedereen een eigen interpretatie heeft van termen als 'hard werken' (voor sommigen staat dat blijkbaar direct gelijk aan uitputten) en dat discussieren daarover niet tot een gemeenschappelijk uitkomst zal komen, hoevaak je ook je mening herhaalt en herhaalt en herhaalt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:59

Eh, heeft uitzitten niet met je zit te maken en minder met je benen?
Waarom zal een paard in de eerste plaats bokken? Ik weet niet wat voor een paarden jullie daar hebben, maar het komt soms wat wild west achtig over als ik de verhalen op bokt lees... ik heb haast nooit met bokken te maken gehad en toch wel een paar honderd paarden en ponies van allerlei soort gereden..
Je kunt ook een geestelijk gehandicapte op een Lusitano zetten die de hele week op stal heeft gestaan, even tussendoor.
Dat heeft weer niks met werk te maken. Sterker nog, paarden op zo´n manege voor gehandicapten doen soms verrekte weinig werk.
Daar kiezen ze paarden voor die nu eenmaal een makke inborst hebben, dat staat los van werk.
Zweten kan los staan van werk.
Schrikken kan los staan van werk.
Dwarsheid kan los staan van werk.
Alles wat genoemd wordt kan los staan van natte saddelpads.
Het hele gezegde slaat in mijn ogen nergens op,
behalve dat en zo is dat, je alleen door gericht werk een gebruikspaard kunt creëren. Maar dat hoeft geen hard /zwaar werk te zijn.
Schrikken, klieren etc kun je oplossen met bezighouden en vertrouwen scheppen en ligt ook deels in de opvoeding (en soms zelfs voeding) en wat het paard in zijn vrije tijd mag doen en waar...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:03

Lusitana schreef:
Eh, heeft uitzitten niet met je zit te maken en minder met je benen?

alleen wordt je zit wel degelijk beïnvloed door je beenligging en vice versa Knipoog Iemand die beide benen tot halverwege de dij mist, zal echt minder stevig zitten dan iemand die die handicap niet heeft.

Maar dat is een ander onderwerp.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:05

Alles kan.
En ik (maar dat val ik in herhaling) vind het gezegde juist heel herkenbaar!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 13:11

@ Lusitana, het hoeft nieteens een bok te zijn waardoor je er af kunt liggen. Wat schijnbewegingen van een erg fris paard en je ligt eraf...kan de beste gebeuren.

En ik heb iemand zien rijden die beide benen miste (amputatie boven de knie) en dat heb je ook heel weinig in te brengen als het paard ineens een uitwijkmanoevre naar links maakt omdat hij ergens van schrikt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:18

Tenfold schreef:
Ik doelde op alles wat je juist wel herhaalde. Haha!
Op zich fraai om een aantal verschillende meningen en motivaties daarvoor te lezen en evt. wat van te leren. Ben het met Cassidy eens dat iedereen een eigen interpretatie heeft van termen als 'hard werken' (voor sommigen staat dat blijkbaar direct gelijk aan uitputten) en dat discussieren daarover niet tot een gemeenschappelijk uitkomst zal komen, hoevaak je ook je mening herhaalt en herhaalt en herhaalt.

Zoveel heb ik niet herhaald, ik heb vanuit verschillende gezichts punten geprobeerd het item te benaderen, omdat ik het zelf ook een heel interessant gegeven vind. Met vele facetten.
Geen dank, graag gedaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:23

Cassidy schreef:
@ Lusitana, het hoeft nieteens een bok te zijn waardoor je er af kunt liggen. Wat schijnbewegingen van een erg fris paard en je ligt eraf...kan de beste gebeuren.

En ik heb iemand zien rijden die beide benen miste (amputatie boven de knie) en dat heb je ook heel weinig in te brengen als het paard ineens een uitwijkmanoevre naar links maakt omdat hij ergens van schrikt.

Dat zijn vliegende krachten waar je met benen ook wel eens onder kunt lijden... en een paard kan evengoed opzij springen als het moe is hoor. Adrenaline he, worden ze erg wakker van.

Ik ga verder kijken.
Groetjes uit stralend Portugal!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:27

Dank? Grappig bedoeld?
Verschillende invallen die diverse mensen hebben gegeven zijn interessant, met sommige dingen ben ik het eens. Alleen de focus op uitputting vind ik wat ver gaan en zal voor bijna niemand aan de orde van de dag zijn. Wel eens leuk om te lezen hoe mensen ermee omgaan binnen takken van sport waar ik niet zo bekend mee ben, dat zijn bijdrages waarvoor ik wel dankbaar ben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 13:40

Aangezien die bijdrages weer eens erg veel doorklikwerk betekenen heb ik ze niet gelezen. Zal nog wel zien of ik er tzt zin in krijg...

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:50

@Cassidy: Ik doelde ook niet zozeer op de tig links. Maar juist op een reacties met praktijkervaringen. Kan ik zeer waarderen. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 13:56

Lusitana schreef:
Dat zijn vliegende krachten waar je met benen ook wel eens onder kunt lijden... en een paard kan evengoed opzij springen als het moe is hoor. Adrenaline he, worden ze erg wakker van.

Probleem is dat je met een dubbele beenamputatie na een val niet meer zo snel dat paard opkomt (als dat al lukt zonder hulpmiddelen) . Wat een gewoon valide toch doorgaans wel kan.

Natas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:01

Ik denk dat mensen ook wel erg snel denken dat hard werken uitputten betekend.

Mijn paard werkt ook bijna iedere dag. Hij is ook erg braaf als hij alleen maar op het land staat en ik denk zelfs dat hij een week op stal zou kunnen staan zonder daarna gek te doen onder het zadel. (Ik ga dat niet uitproberen Haha!)

Maar het feit blijft wel dat hij liever en tevredener is als hij werkt. En dan bedoel ik niet uitputten maar gewoon lekker je paard laten werken. Laatst met die sneeuwval kon hij weinig doen en dan gaat hij de hele tijd aan je lopen frutten en klieren. verveling denk ik dan....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:21

Cassidy schreef:
Aangezien iedereen een andere interpretatie heeft over de woorden "hard werken" denk ik dat we er door middel van deze discussie niet uit komen. Ik ben deze discussie niet gestart met in het achterhoofd mijn broer die op mijn paard moet kunnen rijden. Maar ik had bij hard werken ook zeer beslist dat paard niet voor ogen dat op een gegeven moment na 4 uur galopperen dood onder de ruiter ineenzakt.

Nee inderdaad en er is toch duidelijk verschil: Je kunt hard met een paard werken ZONDER over zijn grens te gaan. Ga je er wel over, is er sprake van uitputten. Je kunt zien hoelang het duurt voordat de ademhaling van een paard herstelt na het werk. Daaraan kun je een hoop afleiden. Daarbij heeft je paard een bepaald karakter dat je kent. Je kunt daarom voelen of het hem gemakkelijker afgaat of juist niet. Hoewel je paarden hebt die hun eigen grens niet eens voelen. En dan moet de ruiter er verstand van hebben.

Ik was een tijd terug met mijn paard in Loon op Zand. Daar gingen we naartoe om fijn buiten te rijden. Ik schrok van de uitspraak van een meisje dat daar werkte: Er zijn mensen die met hun paard die open vlakte zien en er flink op los gaan jagen. Het gebeurt dus geregeld dat er een in stort. Hartaanval. Dat is dus uitputten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 14:49

Idd. Uitputten tot de dood er op volgt. In dit geval duidelijk.
Ik ken echter ook gevallen van paarden die in stap of een gewoon drafje dood neervielen.

Is een paard alleen uitgeput als hij er dood bij neervalt? Als hij er dood bij neervalt na een erg vermoeiende rit is men duidelijk te ver gegaan. Maar voordat het zover is, zijn er nog zoveel stadia.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:51

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar hard werken is voor mij gewoon lekker aan het werk zijn. Wat voor de een hard werk is, is voor de ander peanuts. Afhankelijk van de conditie etc.

Echter als standaard hou ik altijd aan dat een paard op zijn spieren moet lopen, zodra een paard echt moe wordt tot uitgeput raakt gaat hij op zijn pezen en banden lopen en daar slijten ze juist van.

En als ze fris zijn worden ze eerst enorm gehalveerd in het krachtvoer evt ook bij eiwit rijke, energievolle weide.

Ik heb geen behoefte om eerst een uur tegen het voer te vechten voordat ik fatsoenlijk eens aan het werk kan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 13:24

Cassidy schreef:
Idd. Uitputten tot de dood er op volgt. In dit geval duidelijk.
Ik ken echter ook gevallen van paarden die in stap of een gewoon drafje dood neervielen.

Is een paard alleen uitgeput als hij er dood bij neervalt? Als hij er dood bij neervalt na een erg vermoeiende rit is men duidelijk te ver gegaan. Maar voordat het zover is, zijn er nog zoveel stadia.

Ik zei daarom al dat je de ademhaling van je paard goed in de gaten moet houden, hoe snel dit gaat (pompen bij de liezen) en hoe lang het duurt eerdat hij herstelt. Het is daarom alleen al goed om tijdens de training even te pauzeren (ook om verzuring door anaerobe verbranding tegen te gaan).

Paarden die in de stap of in een drafje dood neervallen is een ander verhaal. Dat hoeft niet van uitputting te zijn. Ook mensen gaan zo heel spontaan op die manier wel eens dood.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:24

Misschien dat ik een beetje met mosterd-na-de-maaltijd kom (heb niet de hele discussie gelezen), maar vaak weet je het ook wel als je je paard kent. Als mijn paard hard gewerkt heeft en daardoor een tikje moe is, dan is hij nog steeds alert en vrolijk. Als hij echt afgemat heeft kijkt hij nergens meer van op en is hij snel geïrriteerd, ook bv naar andere paarden.. dus ik denk dat je het ook heel erg kunt zien aan het gedrag van het paard zelf!