Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:55

En voor NickAltena: Niet iedereen wil alleen maar buitenrijden met zijn paard. Met dressuur wordt het toch een stuk lastiger met een halster te rijden, bit is niet perse beter maar in dat geval wel noodzakelijk om nageeflijkheid te verkrijgen en als ze het zo erg zouden vinden om dat een uurtje per dag te dragen (misbruik van de ruiter daar gelaten) zouden er niet zoveel paarden zijn die hem vrijwillig aannemen.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:55

Margreet schreef:
Nou dan kun je mijn vraag die hier boven staat ook wel beantwoorden.
Ik heb een wetenschappelijke achtergrond en ben daar oprecht in geinteresseerd.

Margreet, als je der echt in bent geïnteresseerd dan is het het makkelijkste om je even aan te melden op het forum en te vragen naar de wetenschappelijke onderbouwing. Mensen daar zijn graag bereid om je hierin tegemoet te komen. Ik zou ze ook wel voor je kunnen opzoeken maar dat is zoveel werk. Zij hebben die kennis (ook waar ze die dingen kunnen vinden) sneller paraat dan ik.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:03

Margreet schreef:
Nou dan kun je mijn vraag die hier boven staat ook wel beantwoorden.
Ik heb een wetenschappelijke achtergrond en ben daar oprecht in geinteresseerd.

Noem het onderzoek dat je wilt hebben en ik geef je een link als je wilt , mits het op internet staat natuurlijk... en anders het ibn nummer van de boeken waarin het staat..
Bijna alle antwoorden die op het forum gesteld worden kunnen onderbouwd worden met gedegen dubbelblind geteste onderzoeken...iets waar de maker van de site ook nog wel eens om vraagt.....

Overigens....even terzijde...de schrijver van de site is ook schrijver van de studie boeken die door de heren profesoren gebruikt worden.....dus niet zomaar een verhaal uit de duim gezogen...

Groeten Nick Altena

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:21

En ik blijf er nog steeds op hameren 'laat een ieder in zijn of haar waarde'. En dat mis ik bij jullie Nick. Alles wat niet volgens 'wat jullie goed vinden' gaat wordt met een lacherige ondertoon afgedaan. En op die manier jaag je mensen eerder weg dan dat je ze aantrekt.

Geen aanval. Ik probeer enkel iets duidelijk te maken. Want wat iemand goed vindt hoeft nog niet perse goed te zijn.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:25

Fellor schreef:
En voor NickAltena: Niet iedereen wil alleen maar buitenrijden met zijn paard. Met dressuur wordt het toch een stuk lastiger met een halster te rijden, bit is niet perse beter maar in dat geval wel noodzakelijk om nageeflijkheid te verkrijgen en als ze het zo erg zouden vinden om dat een uurtje per dag te dragen (misbruik van de ruiter daar gelaten) zouden er niet zoveel paarden zijn die hem vrijwillig aannemen.

Je kunt met een halster hetzelfde als met een bit.....
Met het bidles bridle zijn we op dit moment bezig op het forum...je kunt echt alles met dit hoofdstel als wat je met een bit kan.
Het is wel een zaak van je paard vertrouwen...de meeste (ik zeg dus niet alle ) mensen gebruiken het bit als rem en stuur....en das verkeerd of niet?
Zelfs zonder hoofdstel kan een paard verzameld lopen...kijk in de wei ...dus waarom dat bit.
Geef een goede onderbouwde reden wat het bit in voordeel heeft...nageeflijk is dus geen reden..daar heb je dat bit niet voor nodig!
Het verschil zit in de pijn die een bit veroorzaakt en het halster niet....(weer bij de meeste ruiterss dus)
Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat het bit buiten de pijn ook andere dingen veroorzaakt....ook bijv. de lucht toevoer wordt belemmerd...niet in zijn geheel maar wel een deel....en zo kunnen we doorgaan
Kijk eens op het forum...lees mee hoe er zelfs mensen zijn die bitloos met een kar rijden.

Groeten Nick

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:31

Fasel, hier op bokt laat ook niet iedereen elkaar in elkaars waarde. Is bokt daarom slecht? Het gaat om de boodschap, wat er gezecht word. En die vind ik zeer zinnig. En mijn paard staat ook op ijzers ed... Nu wil ik er bij zeggen dat dat mijn beslissing niet is maar toch. Je hoeft het daar dan toch niet over te hebben? Als je de feiten maar niet naast je neer lecht en er echt mee bezig gaat. Nadenkt, ik denk dat de meesten daarom juist op paard-natuurlijk zitten.
groetjes Ebby (ook regelmatig op PN te vinden...)

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:36

Kleine toevoeging. Ik lees op het forum van PN een alleraardigst berichtje van Lesz. Als reactie op 'er wordt over PN gepraat. Zij zegt daarin ook 'een ieder doet zijn ding, laat een ander gewoon in zijnwaarde of zitten mensen niet zo in elkaar'. En ik ben het ermee eens. Dat bedoel ik ook te zeggen. Ik vind jullie geen extremisten. Alleen vind ik het heel erg jammer dat ik me vaak heel erg belachelijk gemaakt voel bij dit soort topics. Mijn ding is niet zoals jullie ding om zo evente zeggen. Ik respecteer jullie en wat jullie doen. Alleen is het niet mijn methode. Of nee, ik moet eigenlijk zeggen, niet alles ismijn methode. Ik gebruik dat wat bij mij en mijn paarden past. En dat doe ik eigenlijk metalles.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:38

EbbyT schreef:
Fasel, hier op bokt laat ook niet iedereen elkaar in elkaars waarde. Is bokt daarom slecht? Het gaat om de boodschap, wat er gezecht word. En die vind ik zeer zinnig. En mijn paard staat ook op ijzers ed... Nu wil ik er bij zeggen dat dat mijn beslissing niet is maar toch. Je hoeft het daar dan toch niet over te hebben? Als je de feiten maar niet naast je neer lecht en er echt mee bezig gaat. Nadenkt, ik denk dat de meesten daarom juist op paard-natuurlijk zitten.
groetjes Ebby (ook regelmatig op PN te vinden...)

Helemaal eens Ebby. Ook hier gebeurd dat niet altijd en dat is verschrikkelijk jammer. En een ieder maakt zich er wel eens schuldig aan. Ik net zo goed. Als jij het zinnig vind wat er gezegd wordt dan is dat de issue. Jij bent er blij mee dus wat the heck met de rest. Toch? Als een ieder gewoonweg respect voor elkaar en elkaars methoden zou hebben dan zou de wereld een stuk vrediger in elkaar zitten.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:05

Fasel schreef:
En ik blijf er nog steeds op hameren 'laat een ieder in zijn of haar waarde'. En dat mis ik bij jullie Nick. Alles wat niet volgens 'wat jullie goed vinden' gaat wordt met een lacherige ondertoon afgedaan. En op die manier jaag je mensen eerder weg dan dat je ze aantrekt.

Geen aanval. Ik probeer enkel iets duidelijk te maken. Want wat iemand goed vindt hoeft nog niet perse goed te zijn.

Het probleem is meestal dat de manier zoals wij denken wordt aangevallen door mensen die anders denken....
Als wij daarmee geconfronteerd worden vragen wij om onderbouwing van je verhaal...leg uit waarom je het niet met ons eens bent...maar onderbouw dat dan ook met feiten...
Net heb ik een antwoord gegeven op iemand met een bit vooroordeel....
Zonder bit geen aanleuning....wij zeggen dan...das onzin....
Wij kunnen laten ZIEN dat je zonder bit ook met aanleuning kunt rijden...dan kunnen en mogen wij toch ook zeggen dat de uitspraak zonder bit geen aanleuning onzin is of niet?
Dat degene die met een bit rijd het zonder (nog) niet kan is een hele andere zaak maar staat niet voor het bewijs dat je zonder bit geen aanleuning kan krijgen...een foute uitspraak dus...of ben je dat niet met me eens?

De aanval komt echt van mensen die met de `normale`manier zijn opgegroeid....das ook begrijpelijk, ze weten ook niet beter....
Als jij als klein kind bent opgegroeid met om je heen allemaal mensen die zeggen dat een boom paarse blaadjes heeft zal je bij de eerste persoon die zegt dat dat toch echt groen is zeggen dat die gek is en hem niet geloven .....

De site paardnatuurlijk is juist bedoelt om mensen wakker te maken...te wijzen op feiten en misstanden in de reguliere paarden wereld. De paarse blaadjes verhalen om het zo dan maar te noemen

Het is geen site zoals Bokt...dit is een specifieke site ...gericht op een zo natuurlijk mogelijke en paardvriendelijke manier omgaan met je paard.

WIJ ...de schrijvers daar verplichten niemand iets....een ieder staat het vrij (soms echt helaas) om te doen en laten wat hij/zij wil met het paard waarvoor betaald is...soms zelfs met paarden van een ander...

Diegene die de reguliere manier voor lief nemen en niet verder willen denken of willen veranderen HOEVEN niet op de site te komen...het mag wel....want ook als we je alleen maar aan het denken kunnen zetten zijn wij al blij....maar die mensen die niks willen veranderen zullen daar geen gelijkgestemde vinden zoals op een andere algemenere site als bijvoorbeeld hier op Bokt.
Wij gaan de ijzers niet promoveren, wij gaan niet zeggen tuurlijk....neem dit of dat merk bit en je probleem is opgelost...en we zullen je paard ook geen eenzame opsluiting in een stal aanbevelen....
Wat je er mee doet is je eigen zaak....maar dat kun je niet verwachten van dit soort mensen op deze site....die dragen iets uit wat in hun zit...das hun denk wijze, hun levenswijze en daar zullen ze niet van wijken....tot je met een bewijs kunt komen dat JIJ toch echt gelijk hebt en dat je ijzer wel goed is of het toch beter is je paard snacht´s op te sluiten....want we staan best open voor vernieuwingen als daar ook een degenlijk onderzoek aan vooraf gaat !!!! Dus niet om de standaard verhaaltjes...natte apen verhalen zoals ze daar genoemd worden...

Hier op deze site zit van alles wat....allerlei verschillende denkwijzes....daar niet....das een hele specifieke groep mensen met een voor andere zeer buitengewone gedachte....mensen die hun leven lang al als gek bestempeld zijn omdat ze de reguliere manier van omgang met paarden niet accepteren en het anders doen.....en dat is het verschil...

Daarnaast.....

Er zijn mensen die er bewust op uit zijn om deze gedachte en vooral de site zwart te maken...
Zwart te maken omdat ze er zelf niet in willen meedenken of aan mee werken...of misschien omdat het een hobby is om anderen lastig te vallen...
Een zo´n figuur die dit wil bereiken is de persoon die deze lijn is gestart.
Bij onze site onder vele namen bekend nadat hem de toegang tot de site was verboden...
Je kunt op onze site komen met serieuse vragen...daar zal je een antwoord op krijgen als we die geven kunnen.
Maar verwacht nou alstubleift niet dat we dit soort mensen met open armen gaan ontvangen...iets wat we overigens toch nog met alle moeite hebben gedaan...lees de berichten maar eens van ene heer Richard...
Alle berichten waar deze naam in voorkomt zijn te vinden met de zoekfunctie...kijk , lees, en zie hoe hij mensen manipuleerd en ergert....
DAT zijn de mensen die we NIET willen hebben daar...

Elk ander persoon dat een serieuse vraag heeft en wil DENKEN over de manier zoals wij uitdragen is welkom en zullen we aan alle kanten proberen te helpen met hun vragen...want die zijn er zat en er komen er nog veel meer als je eenmaal begint met je paard iets anders te houden en er over denken...vele dingen worden dan vreemd omdat je ze nooit zo geleerd hebt...en das begrijpelijk en aan dat soort mensen besteden we alle tijd en willen we met alle liefde en geduld helpen....zelfs persoonlijk...

Verder wil ik er nog aan toevoegen dat het geen MOETEN is...zoals zovaak geschreeuwd wordt....er moet helemaal niks !!!!
Maar elke kleine verbetering ten op zichte van het paard is een vooruitgang.....
Bang om je paard in de winter in de wei te zetten zonder deken?
Dan doe je het toch met deken.....das beter dan met deken in een hokje van 3 bij 3....maar we leggen wel uit dat de deken niet nodig is !!! We komen echt niet controleren of jij je paard wel of niet met deken in de wei zet hoor.
om nog maar een voorbeeld te noemen....
IKzelf heb vandaag de deken bij mijn paard omgedaan...een regendeken....Waarom? als ik je vertel dat i die nodig heeft en dan toch zelf een deken omdoe? Klopt niet? Nee inderdaad...maar het is niet alleen het verhaaltje van geen deken op doen....geen deken op betekend ook bijv. een schuilmogelijkheid aanbieden zodat het paard een KEUS kan maken...en dat kan in mijn geval niet....er mag daar niet in het weilnad gebouwd worden dus...maak ik de keus voor mijn paard....er komt pokke weer aan...harde wind, regen en hagel...snap je? er zal niemand zijn die daar bezwaar tegen maakt....er komen wel adviezen hoe het evt. bouwprobleem opgelost kan worden zodat het paard zijn eigen keus kan bepalen en de deken er niet op hoeft....maar das meedenken en zie ik niet als wegpesten of niks aan nemen .......tis maar net hoe je het opvat en er over denkt....!

Lees het eens met andere ogen dan dat je gewend bent....dan zul je ons beter begrijpen.....echt waar....

Groeten Nick Altena
Laatst bijgewerkt door NickAltena op 12-11-04 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:11

Wat mij betreft maakt het mij niet uit hoe iemand zn paard houdt, mits er maar enigzins over na is gedacht en het paard er gezond en happy bij is. Het wordt voor mijn gevoel zo ongeveer zo'n zelfde discussie als vegetariers/vleeseters weleens onderling hebben.

Ik heb nog even dit stukje er uit gelicht:

NickAltena schreef:
Feiten ook waarmee je kunt aan tonen dat het gezonder is bijv. voor je paard om hem in een stal te houden van 3 bij 3 dan in de wei te laten lopen...

Ik kan foto's laten zien van een mager sneu paard (24/7 land) en van datzelfde paard normaal gevuld en gezond (24/7 boks). Sommige paarden zijn nu eenmaal niet zo gelukkig als ze 24/7 op het land staan. Wat mij betreft is het voor mijn paard dus gezonder om het op 3 bij 3 te houden, over deze vraag heb ik nagedacht en hem beantwoord.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:25

@Nick Altena, vraag over ijzers: hoe zou ik mijn dravers zonder ijzers kunnen trainen? dagelijkse arbeid: zo'n 10 km draven over een semi-verharde trainingsbaan (puin met rulle bovenlaag van zand met schelpen), en dan helemaal als 1 van de paarden de voet van nature op de buitenkant laat landen, zodat de hele buitenkant weg slijt?

Ik zie daar echt geen andere oplossing voor dan een ijzer eronder, en om de schadelijkheid daarvan te beperken elke 4 weken verleggen/nieuw ijzer eronder.

Ik ben het met je eens dat de meeste paarden zonder ijzers zouden kunnen, maar voor ons werk ben ik daar niet van overtuigd. Ik heb mijn merrie 3 jaar zonder ijzers gehad, maar het was geen doen, en door de scheve slijtage krijg je ook teveel druk op m.n. de buitenkant van het kogelgewricht. Hoefschoenen is geen optie, want te zwaar, met een verkeerd zwaartepunt dat ten koste gaat van de snelheid en de zuiverheid van de draf.

Vast bedankt voor antwoord Lachen .

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:30

Apple schreef:
Wat mij betreft maakt het mij niet uit hoe iemand zn paard houdt, mits er maar enigzins over na is gedacht en het paard er gezond en happy bij is. Het wordt voor mijn gevoel zo ongeveer zo'n zelfde discussie als vegetariers/vleeseters weleens onderling hebben.

Ik heb nog even dit stukje er uit gelicht:

Ik kan foto's laten zien van een mager sneu paard (24/7 land) en van datzelfde paard normaal gevuld en gezond (24/7 boks). Sommige paarden zijn nu eenmaal niet zo gelukkig als ze 24/7 op het land staan. Wat mij betreft is het voor mijn paard dus gezonder om het op 3 bij 3 te houden, over deze vraag heb ik nagedacht en hem beantwoord.

IK wil die foto´s best zien hoor....maar daarnaast ook alles weten wat er nog meer veranderd is !!
Dit is voor mijn geen reden om al mijn paarden onmiddelijk in de stal te zetten....ik kan je de tegenovergestelde foto´s ook laten zien...
Heb je ook al eens gekeken bijv. wat er gebeurd als je de staldeur eens open liet staan??? KIJK das dus wat WIJ dan zeggen....maak het zo als het kan dat je paard ZELF kan kiezen tussen binnen of buiten...niet van nee dit verhaal klopt niet en een paard binnen is zijn dood...iets wat wel met onze stellingen gezegd wordt....waar al mensen de dierenbescherming voor op de stoep hebben gehad !!!

IK geloof dat hier veel meer aan de hand moet zijn geweest dan alleen het feit dat i buiten stond om mager en ook nog sneu te gaan staan....
Een paard buiten in de wei houd bijv. ook in dat er wel altijd hooi aanwezig moet zijn...eten is een manier om warm te blijven voor een paard....alleen in de wei en de rest op stal is ook niet leuk en zal je paard niet echt vrolijk van worden....
Maar dan wat anders...vertel me nou eens waarom een groep paarden in de wei wel bij elkaar kunnen staan en in die stal niet....?maak er dan een hele grote stal van zodat ze ook kunnen lopen...daar gaat het nml. om....een paard moet in beweging blijven....ook snacht´s.!!!! die slaapt niet zoals wij mensen....

Groeten Nick

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:35

Ik had jouw oorspronkelijke vraag geinterpreteerd als 'wat voor jouw paard het beste zou werken'. Ik heb hem dus ook beantwoord vanuit mijn persoonlijke ervaring (en mogelijkheden).

Natuurlijk, ik kan je ook foto's laten zien van paarden die het beter doen op het land dan op stal. De meeste paarden doen het waarschijnlijk beter op land dan op stal, daar twijfel ik ook niet aan.

Ik geef alleen aan dat in onze specifieke situatie met dit specifieke paard hij het beter doet op stal dan in de wei Lachen (en dat dit dus wel degelijk een factor is waar ik over na heb gedacht in de verzorging van dit paard).

Over dat slapen trouwens: ik weet dat mijn paard regelmatig languit, helemaal gestrekt ligt te snurken in zn boks. In de weide kan hij dit niet doen en hij doet het alleen in zn boks als hij zich op zn gemak voelt (en dus niet de eerste dag in een nieuwe boks oid). (maar dit is weer vanuit persoonlijke ervaring met dit specifieke paard).
Laatst bijgewerkt door Apple op 12-11-04 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:36

Nick, ik heb een merrie die 's nachts niet buiten wil blijven. Overdag prima, maar zodra het donker wordt wil ze naar binnen. Halen we haar niet binnen, dan raakt ze in paniek en blijft uren voor het hek heen en weer rennen en gillen.

Het maakt niet uit of er andere paarden in het land erbij lopen, en ik heb haar ook in het land gevoerd en niet in de box, om uit te sluiten dat het om het voer is. Wat moet je daar dan mee?

Laten lopen hebben we geprobeerd, maar nadat ze in 2 dagen zo'n 30 kilo was afgevallen zijn we daar maar mee gestopt, als het beestje naar binnen wil so be it, ik ga daar niet haar gezondheid voor op het spel zetten omdat het nou eenmaal natuurlijker voor haar is om buiten te zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:39

Apple schreef:
Ik had jouw oorspronkelijke vraag geinterpreteerd als 'wat voor jouw paard het beste zou werken'. Ik heb hem dus ook beantwoord vanuit mijn persoonlijke ervaring (en mogelijkheden).

Natuurlijk, ik kan je ook foto's laten zien van paarden die het beter doen op het land dan op stal. De meeste paarden doen het waarschijnlijk beter op land dan op stal, daar twijfel ik ook niet aan.

Ik geef alleen aan dat in onze specifieke situatie met dit specifieke paard hij het beter doet op stal dan in de wei Lachen (en dat dit dus wel degelijk een factor is waar ik over na heb gedacht in de verzorging van dit paard).

Paard van mijn vriendin precies eender Apple, nadat hij twee zomers in het land gruwelijk was vermagerd ondanks bijvoeren is ze ermee gestopt om hem 24/7 op het land te zetten, en heeft ze hem 's nachts binnen gehaald, je moet toch wat.

Danny idem dito, die wil ook niet buiten blijven . Die paarden zíjn er gewoon.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:48

Wat ik eigenlijk probeer duidelijk te maken (maar daar heb ik altijd zeker 3 berichten voor nodig blijkbaar Haha!):

Ik heb wel degelijk nagedacht over de verzorging van mn paard. Ik zal ook nooit iets doen 'omdat het nu eenmaal zo hoort' of 'omdat iedereen dat doet'. Alleen ben ik met dit specifieke paard en de mogelijkheden die ik heb uitgekomen bij een boks van 3 bij 3 op een pensionstal (en hij heeft een deken op en hij is rondom beslagen).
Dat mijn paard op deze manier gehouden wordt heeft niets te maken met 'gewoonte' of 'omdat het nu eenmaal zo hoort' er is wel degelijk over nagedacht.

Dat bedoelde ik ook met mn verwijzing naar vegetariers/vleeseters. Ik eet bijvoorbeeld vlees, maar weet wel wat ik eet en waar het vandaan komt (en hoe het werkt met opfok, slacht endergelijke). Dat is ook een bewuste keuze.

Ik denk dat Promptertje zo ook aankijkt tegen het houden van paarden: voor de paarden de beste mogelijkheden zoeken (en soms kom je dan uit bij de 'standaard' en soms niet, maar als je uitkomt bij de 'standaard' betekend dat nog steeds dat er over nagedacht is).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:49

Ik wil dat weleens onderzoeken! Zo'n dergelijk paard op een landje zetten waar hij een inloopstal heeft en dan kijken waar ie het meeste staat. Dus niet een land APART van een stal, maar echt stal en land in 1.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:53

Fellor schreef:
Ik had het hier niet eens over het feit of er ijzers gebruikt moeten worden, maar dat ze zelf gaan roepen: die kan je tenminste nog uit doen als je ze in de wei zet, vervolgens dat jij als mens toch ook neit je schoenen aanhoudt en daarna weer dat dat antr.morph. is. Verward

Ik snap je zin niet meer...bedoel je dat het een antropomorfisme zou zijn om te zeggen dat de schoenen uitmoeten in de wei omdat wij onze schoenen ook uitdoen voordat we naar bed gaan?
Het heeft gewoon een logische reden om de schoenen uit te doen in de wei. Omdat ze daar geen nut hebben...Heeft niks te maken met menselijke gevoelens projecteren op het dier.

Citaat:
Niet iedereen wil alleen maar buitenrijden met zijn paard. Met dressuur wordt het toch een stuk lastiger met een halster te rijden, bit is niet perse beter maar in dat geval wel noodzakelijk om nageeflijkheid te verkrijgen en als ze het zo erg zouden vinden om dat een uurtje per dag te dragen (misbruik van de ruiter daar gelaten) zouden er niet zoveel paarden zijn die hem vrijwillig aannemen.

Een bit is helemaal niet noodzakelijk om nagefelijkheid te verkrijgen..
Waar het om gaat in de discussie bitgebruik/geen bitgebruik is de werking van de hoofdstellen op het hoofd van het paard en in zijn mond en de gevolgen daarvan op zijn hele gestel. Ook daar zijn onderzoeksresultaten over bekent op basis waarvan je kan besluiten om het bit wel of niet te blijven gebruiken. Maar ben je iig bewust hoe het werkt en wat het fysiologisch doet met je paard.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:59

Apple schreef:
Ik heb wel degelijk nagedacht over de verzorging van mn paard. Ik zal ook nooit iets doen 'omdat het nu eenmaal zo hoort' of 'omdat iedereen dat doet'. Alleen ben ik met dit specifieke paard en de mogelijkheden die ik heb uitgekomen bij een boks van 3 bij 3 op een pensionstal (en hij heeft een deken op en hij is rondom beslagen).
Dat mijn paard op deze manier gehouden wordt heeft niets te maken met 'gewoonte' of 'omdat het nu eenmaal zo hoort' er is wel degelijk over nagedacht.

Wat ik dus niet snap is dat je ondanks de theorie over de natuurlijke voorkeur van paarden je toch kiest voor een systeem wat niet past bij de behoeftes van het paard...
Ik zou bijv. gaan zoeken naar een loopstal. Waar ik moeite mee heb is als je je verdiept hebt in de theorie van natuurlijk bekappen je dan toch nog kiest voor rondom ijzers. Wat is dan je afweging om er toch ijzers onder te slaan? Natuurlijk bekappers moeten altijd verantwoorden waarom ze de hoeven van hun parden zo houden. Zullen we voor de verandering het verhaal eens omdraaien...Waarom hebben jullie ijzers? Ben benieuwd naar de argumentatie!
Of het alleen is omdat dat is wat past bij jouw persoonlijke wensen (droog paard in winter ivm niet kledddernat paard willen bijv) of dat er ook een gedegen wetenschappelijke basis achter zit...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:59

Arabesk schreef:
Ik wil dat weleens onderzoeken! Zo'n dergelijk paard op een landje zetten waar hij een inloopstal heeft en dan kijken waar ie het meeste staat. Dus niet een land APART van een stal, maar echt stal en land in 1.

Dat hebben we op de stoeterij in de betuwe gezien, daar was die mogelijkheid er: regen --> merrie met een rotgang de stal in
donker --> merrie in de stal.

Mijn paard wil dus 's nachts echt niet buiten blijven, ze kijkt hooguit wat om het hoekje. Kan ze nu ook, ze staat in een (grote) buitenbox. Ik wou dat ik de mogelijkheid had voor land met inloopstal, maar voor de nacht lijk ik die niet nodig te hebben Haha!.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:27

Arabesk schreef:

Dat is door vele al bekeken Arabesk.....tot grote verbazong van even zovele....
Een schuilstal in de wei wordt hoofdzakelijk gebruikt door een paard waneer het bloedheet is en de zon dus staat te bakken....dan zoeken de meeste paarden een schuilplaats om onder die zon uit te komen...

Er zijn echt mensen geweest die bij storm en onweer naar buiten zijn gegaan om toch maar even te kijken of het goed ging met de paarden....en tot hun grote verbazing stonden ze met de kont in de wind gewoon buiten te grazen.....op momenten dus waarvan wij als mens zouden denken dat ze naar binnen gaan....

Het is eenvoudig te controleren hoor....kijk maar eens goed om je heen naar de wei waar zo´n schuilhok staat en verbaas je....net als wij dat deden....

Groeten Nick

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:34

NickAltena schreef:
Nou...hier dan zo een fanatiekeling van Paard Natuurlijk.....
Eentje die daar om bekend staat !!!
Kom maar op dan met de vragen ...maar liever nog met de feiten...
Feiten graag waarin jullie aan kunnen tonen dat een hoefijzer wel ergens nut voor heeft...

Zonder slidingijzers kan mijn paard geen slidingstop maken en rij ik haar pezen kapot.

Feiten ook waarmee je kunt aan tonen dat het gezonder is bijv. voor je paard om hem in een stal te houden van 3 bij 3 dan in de wei te laten lopen...
Mijn paard heeft een uitloopstal gehad. Als het regende en 's nachts donker werd en als het hard vroor en waaide, dan stond ze direct binnen. Ze komt zomer en winter op de wei maar met rotweer en 's nachts wil ze naar binnen

Feiten ook waarmee je aan kan tonen dat een bit beter is dan een stal-halster waar ik mee rijd....

Ik rij met zowel parelli-stick, als halster, als met een bit (met shanks). En het is niet zozeer beter als wel anders.

Het verschil met Paardnatuurlijk en de andere site´s is nml. erg eenvoudig...
De traditionele gedachtes ( lees stal, ijzers, dekens. biks enz.) zijn vaak gebaseerd op uhhhh....ja waarop eigenlijk???? verhaaltjes??? verhalen zoals we ze al jaren horen en doorvertellen omdat iedereen dat doet???

Nou doe je een paar eeuwen ervaring met het domesticeren van paarden wel heel gemakkelijk af. Soms verhaaltjes, soms ervaring, soms kennis opgedaan door onderzoek.

Op PN wordt inderdaad anders gedacht....ook door mij. Ik ben daar ook al voor extreem uitgemaakt....so what....laat mij extreem zijn maar in het belang van mijn paard denken. IK ben absoluut tegen het geweld van dieren ...in welke vorm dan ook ....

Ik heb het al eerder opgeschreven. Natuurlijk is een relatief begrip. Het is niet natuurlijk om (met of zonder bit) op de rug van een paard te gaan zitten. Natuurlijk is je paard in een prairie los te laten, hem vanuit de verte te bewonderen en als hij gek wordt van de vliegen....jammer dan... ziek? jammer dan...voer voor de mountain lions...Dat is natuurlijk. Al het andere niet.

Een ieder die een paard houd zou zich eerst eens verplicht moeten verdiepen in de historie van dit beest....niet de blaadjes van devoza bekijken maar doe eens moeite en zoek in de biep nou eens op hoe een paard is...wat i doet ...hoe zijn darmen werken bijv. of zijn vacht....of zijn hoeven....

Waar moet ik beginnen? bij de eohippus? Denk je nu werkelijk dat paard natuurlijk mensen het alleenrecht hebben op het lezen van boeken over deze onderwerpen? Ook hier doe je mensen tekort. Heel veel niet-paard-natuurlijk mensen kunnen lezen en hebben hun arsenaal uitgebreid tot voorbij de divoza-folder.

Op Paard Natuurlijk .nl is iedereen welkom...
Iedereen die zich hierin werkelijk intresseerd.
Je bent vooral welkom als je de discussie niet echt aangaat. Of als verse (te indoctrineren???) nieuweling. Een echte discussie is niet mogelijk. Je bent al gauw fout.

Vele mensen zijn bereid om antwoorden te geven, uitleg over het waarom van onze gedachtes...onderbouwde uitleg dus vaak....
We leven niet meer in het stene tijdperk, ontwikkelingen gaan verder en testen en onderzoeken ook, uitgevoerd ook op een betere manier dan vroeger...met andere apperatuur...
Als je MEER wilt weten van je paard lees dan eens die site...heb je vragen meld je aan en stel ze op het forum...
Het belangrijkste wat IK wil is dat mensen eens gaan denken...denken over waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn, of het inderdaad niet wat diervriendelijker en diernatuurlijker zou kunnen....
Het zou helpen als de stelligheid waarmee alles verteld werd wat minder stelling werd. En als je mensen die een andere keus maken wat meer in hun waarde zou laten. Het geeft mij vaak het gevoel van religie... Je gelooft...of je gelooft niet en dan hoor je er niet bij.

NickAltena

promptertje schreef:
Nick, ik heb een merrie die 's nachts niet buiten wil blijven. Overdag prima, maar zodra het donker wordt wil ze naar binnen. Halen we haar niet binnen, dan raakt ze in paniek en blijft uren voor het hek heen en weer rennen en gillen.

Het maakt niet uit of er andere paarden in het land erbij lopen, en ik heb haar ook in het land gevoerd en niet in de box, om uit te sluiten dat het om het voer is. Wat moet je daar dan mee?

Laten lopen hebben we geprobeerd, maar nadat ze in 2 dagen zo'n 30 kilo was afgevallen zijn we daar maar mee gestopt, als het beestje naar binnen wil so be it, ik ga daar niet haar gezondheid voor op het spel zetten omdat het nou eenmaal natuurlijker voor haar is om buiten te zijn.

Hahaha ..ik zal niet al je stukjes appart gaan beantwoorden hoor maar uhhh tjonge jonge...je hebt ze wel uitgezocht.....ook vast een bezoeker van de PN site ???

Het feit dat je paard er bij het donker worden niet zo vrolijk bij loopt en naar binnen wil kan inderdaad waar wezen ja....ik zou zeggen laat de ogen eens controleren van dit paard....
Ook op de PN site is een schrijfster aanwezig die zo´´n paard heeft....in paniek in het donker ....simpelweg omdat ze niks meer ziet dan...
Uiteraard zeg ik dan niet laat maar lekker buiten staan.....ik schreef het al eerder...ik ben tegen elk geweld van een dier...in wat voor een vorm dan ook ...dus ook geestelijk geweld...en mijn zal je echt niet horen mopperen hoor dat jij dan je paardje naar binnen zet....maar ...
Op zo´n site als PN zal je dan wel gezegd worden....kun je geen grotere stal maken of de wanden er tussen uit zodat je paard wat meer ruimte heeft om in beweging te blijven...dit is noodzakelijk voor zijn/haar voeten....dat weet jij als draverman maar als te goed....

Groeten Nick Altena

prompter

Eh, Nick, heb je mijn bericht boven dat van jou wel gelezen Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:37

Kijk Nick.. dat vind ik dus zo'n voorbeeld van starheid... de merrie die naar binnen wil 's nachts of dat nu de merrie van prom is of de mijne gelijk maar even slechte ogen toedichten.. Hoe kom je erop. Zucht. Dat is dus starheid. Ooit bij je opgekomen dan de dames gewoon naar binnen willen? De mijne bijvoorbeeld omdat ze 's nachts lekker de stal 'verbouwd' zodat ze een torenhoog strobed heeft. En dan lekker tegen de muur gaat liggen... Zo simpel is dat.