Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Margreet schreef:Nou dan kun je mijn vraag die hier boven staat ook wel beantwoorden.
Ik heb een wetenschappelijke achtergrond en ben daar oprecht in geinteresseerd.
Margreet schreef:Nou dan kun je mijn vraag die hier boven staat ook wel beantwoorden.
Ik heb een wetenschappelijke achtergrond en ben daar oprecht in geinteresseerd.
Fellor schreef:En voor NickAltena: Niet iedereen wil alleen maar buitenrijden met zijn paard. Met dressuur wordt het toch een stuk lastiger met een halster te rijden, bit is niet perse beter maar in dat geval wel noodzakelijk om nageeflijkheid te verkrijgen en als ze het zo erg zouden vinden om dat een uurtje per dag te dragen (misbruik van de ruiter daar gelaten) zouden er niet zoveel paarden zijn die hem vrijwillig aannemen.
EbbyT schreef:Fasel, hier op bokt laat ook niet iedereen elkaar in elkaars waarde. Is bokt daarom slecht? Het gaat om de boodschap, wat er gezecht word. En die vind ik zeer zinnig. En mijn paard staat ook op ijzers ed... Nu wil ik er bij zeggen dat dat mijn beslissing niet is maar toch. Je hoeft het daar dan toch niet over te hebben? Als je de feiten maar niet naast je neer lecht en er echt mee bezig gaat. Nadenkt, ik denk dat de meesten daarom juist op paard-natuurlijk zitten.
groetjes Ebby (ook regelmatig op PN te vinden...)
Fasel schreef:En ik blijf er nog steeds op hameren 'laat een ieder in zijn of haar waarde'. En dat mis ik bij jullie Nick. Alles wat niet volgens 'wat jullie goed vinden' gaat wordt met een lacherige ondertoon afgedaan. En op die manier jaag je mensen eerder weg dan dat je ze aantrekt.
Geen aanval. Ik probeer enkel iets duidelijk te maken. Want wat iemand goed vindt hoeft nog niet perse goed te zijn.
NickAltena schreef:Feiten ook waarmee je kunt aan tonen dat het gezonder is bijv. voor je paard om hem in een stal te houden van 3 bij 3 dan in de wei te laten lopen...
. Apple schreef:Wat mij betreft maakt het mij niet uit hoe iemand zn paard houdt, mits er maar enigzins over na is gedacht en het paard er gezond en happy bij is. Het wordt voor mijn gevoel zo ongeveer zo'n zelfde discussie als vegetariers/vleeseters weleens onderling hebben.
Ik heb nog even dit stukje er uit gelicht:
Ik kan foto's laten zien van een mager sneu paard (24/7 land) en van datzelfde paard normaal gevuld en gezond (24/7 boks). Sommige paarden zijn nu eenmaal niet zo gelukkig als ze 24/7 op het land staan. Wat mij betreft is het voor mijn paard dus gezonder om het op 3 bij 3 te houden, over deze vraag heb ik nagedacht en hem beantwoord.
(en dat dit dus wel degelijk een factor is waar ik over na heb gedacht in de verzorging van dit paard).Apple schreef:Ik had jouw oorspronkelijke vraag geinterpreteerd als 'wat voor jouw paard het beste zou werken'. Ik heb hem dus ook beantwoord vanuit mijn persoonlijke ervaring (en mogelijkheden).
Natuurlijk, ik kan je ook foto's laten zien van paarden die het beter doen op het land dan op stal. De meeste paarden doen het waarschijnlijk beter op land dan op stal, daar twijfel ik ook niet aan.
Ik geef alleen aan dat in onze specifieke situatie met dit specifieke paard hij het beter doet op stal dan in de wei(en dat dit dus wel degelijk een factor is waar ik over na heb gedacht in de verzorging van dit paard).
. Die paarden zíjn er gewoon.
): Fellor schreef:Ik had het hier niet eens over het feit of er ijzers gebruikt moeten worden, maar dat ze zelf gaan roepen: die kan je tenminste nog uit doen als je ze in de wei zet, vervolgens dat jij als mens toch ook neit je schoenen aanhoudt en daarna weer dat dat antr.morph. is.![]()
Citaat:Niet iedereen wil alleen maar buitenrijden met zijn paard. Met dressuur wordt het toch een stuk lastiger met een halster te rijden, bit is niet perse beter maar in dat geval wel noodzakelijk om nageeflijkheid te verkrijgen en als ze het zo erg zouden vinden om dat een uurtje per dag te dragen (misbruik van de ruiter daar gelaten) zouden er niet zoveel paarden zijn die hem vrijwillig aannemen.
Apple schreef:Ik heb wel degelijk nagedacht over de verzorging van mn paard. Ik zal ook nooit iets doen 'omdat het nu eenmaal zo hoort' of 'omdat iedereen dat doet'. Alleen ben ik met dit specifieke paard en de mogelijkheden die ik heb uitgekomen bij een boks van 3 bij 3 op een pensionstal (en hij heeft een deken op en hij is rondom beslagen).
Dat mijn paard op deze manier gehouden wordt heeft niets te maken met 'gewoonte' of 'omdat het nu eenmaal zo hoort' er is wel degelijk over nagedacht.
Arabesk schreef:Ik wil dat weleens onderzoeken! Zo'n dergelijk paard op een landje zetten waar hij een inloopstal heeft en dan kijken waar ie het meeste staat. Dus niet een land APART van een stal, maar echt stal en land in 1.
. Arabesk schreef:Ik wil dat weleens onderzoeken! Zo'n dergelijk paard op een landje zetten waar hij een inloopstal heeft en dan kijken waar ie het meeste staat. Dus niet een land APART van een stal, maar echt stal en land in 1.
NickAltena schreef:Nou...hier dan zo een fanatiekeling van Paard Natuurlijk.....
Eentje die daar om bekend staat !!!
Kom maar op dan met de vragen ...maar liever nog met de feiten...
Feiten graag waarin jullie aan kunnen tonen dat een hoefijzer wel ergens nut voor heeft...
Zonder slidingijzers kan mijn paard geen slidingstop maken en rij ik haar pezen kapot.
Feiten ook waarmee je kunt aan tonen dat het gezonder is bijv. voor je paard om hem in een stal te houden van 3 bij 3 dan in de wei te laten lopen...
Mijn paard heeft een uitloopstal gehad. Als het regende en 's nachts donker werd en als het hard vroor en waaide, dan stond ze direct binnen. Ze komt zomer en winter op de wei maar met rotweer en 's nachts wil ze naar binnen
Feiten ook waarmee je aan kan tonen dat een bit beter is dan een stal-halster waar ik mee rijd....
Ik rij met zowel parelli-stick, als halster, als met een bit (met shanks). En het is niet zozeer beter als wel anders.
Het verschil met Paardnatuurlijk en de andere site´s is nml. erg eenvoudig...
De traditionele gedachtes ( lees stal, ijzers, dekens. biks enz.) zijn vaak gebaseerd op uhhhh....ja waarop eigenlijk???? verhaaltjes??? verhalen zoals we ze al jaren horen en doorvertellen omdat iedereen dat doet???
Nou doe je een paar eeuwen ervaring met het domesticeren van paarden wel heel gemakkelijk af. Soms verhaaltjes, soms ervaring, soms kennis opgedaan door onderzoek.
Op PN wordt inderdaad anders gedacht....ook door mij. Ik ben daar ook al voor extreem uitgemaakt....so what....laat mij extreem zijn maar in het belang van mijn paard denken. IK ben absoluut tegen het geweld van dieren ...in welke vorm dan ook ....
Ik heb het al eerder opgeschreven. Natuurlijk is een relatief begrip. Het is niet natuurlijk om (met of zonder bit) op de rug van een paard te gaan zitten. Natuurlijk is je paard in een prairie los te laten, hem vanuit de verte te bewonderen en als hij gek wordt van de vliegen....jammer dan... ziek? jammer dan...voer voor de mountain lions...Dat is natuurlijk. Al het andere niet.
Een ieder die een paard houd zou zich eerst eens verplicht moeten verdiepen in de historie van dit beest....niet de blaadjes van devoza bekijken maar doe eens moeite en zoek in de biep nou eens op hoe een paard is...wat i doet ...hoe zijn darmen werken bijv. of zijn vacht....of zijn hoeven....
Waar moet ik beginnen? bij de eohippus? Denk je nu werkelijk dat paard natuurlijk mensen het alleenrecht hebben op het lezen van boeken over deze onderwerpen? Ook hier doe je mensen tekort. Heel veel niet-paard-natuurlijk mensen kunnen lezen en hebben hun arsenaal uitgebreid tot voorbij de divoza-folder.
Op Paard Natuurlijk .nl is iedereen welkom...
Iedereen die zich hierin werkelijk intresseerd.
Je bent vooral welkom als je de discussie niet echt aangaat. Of als verse (te indoctrineren???) nieuweling. Een echte discussie is niet mogelijk. Je bent al gauw fout.
Vele mensen zijn bereid om antwoorden te geven, uitleg over het waarom van onze gedachtes...onderbouwde uitleg dus vaak....
We leven niet meer in het stene tijdperk, ontwikkelingen gaan verder en testen en onderzoeken ook, uitgevoerd ook op een betere manier dan vroeger...met andere apperatuur...
Als je MEER wilt weten van je paard lees dan eens die site...heb je vragen meld je aan en stel ze op het forum...
Het belangrijkste wat IK wil is dat mensen eens gaan denken...denken over waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn, of het inderdaad niet wat diervriendelijker en diernatuurlijker zou kunnen....
Het zou helpen als de stelligheid waarmee alles verteld werd wat minder stelling werd. En als je mensen die een andere keus maken wat meer in hun waarde zou laten. Het geeft mij vaak het gevoel van religie... Je gelooft...of je gelooft niet en dan hoor je er niet bij.
promptertje schreef:Nick, ik heb een merrie die 's nachts niet buiten wil blijven. Overdag prima, maar zodra het donker wordt wil ze naar binnen. Halen we haar niet binnen, dan raakt ze in paniek en blijft uren voor het hek heen en weer rennen en gillen.
Het maakt niet uit of er andere paarden in het land erbij lopen, en ik heb haar ook in het land gevoerd en niet in de box, om uit te sluiten dat het om het voer is. Wat moet je daar dan mee?
Laten lopen hebben we geprobeerd, maar nadat ze in 2 dagen zo'n 30 kilo was afgevallen zijn we daar maar mee gestopt, als het beestje naar binnen wil so be it, ik ga daar niet haar gezondheid voor op het spel zetten omdat het nou eenmaal natuurlijker voor haar is om buiten te zijn.