Kluisteren, benen vastbinden, punaises in de peesbeschermers, wekenlang achterelkaar barreren, paarden doodslaan ( ja is gebeurd in het verleden)
:? Als je dat hard aanpakken noemt ben ik het volledig met je eens. Dat is reinste dierenmishandeling en de eerste die ik zie die het doet die heeft een probleem.
Maar consequent een paard opvoeden waarbij je soms wel eens wat duidelijk moet "vertellen" wat wel en niet mag noem ik niet hard aanpakken. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Als je gaat bekijken hoe paarden worden gestraft als ze wat fout doen dan gaat dat niet zachtzinnig. Maar wel bewust op bepaalde plekken. Probeer in te zien wanneer een paard je wel of niet begrijpt, wanneer hij echt die tik nodig heeft. En dan liever een hele harde dan 10 zachte.
Een paard wat netjes opgevoed word en dus soms terechtgezet word is niet bang voor zijn ruiter/verzorger.
Het ene paard kan die tik ook veel beter hebben dan de andere, bepaalde paarden die kan je met de stem heel goed op hun plek zetten of met een klein tikje. Gewoon proberen in te gaan schatten waarom een paard wat doet. En dan weet je ook of je terecht straft of niet.

) en heb les (op het moment even niet) van een "engelse ruiter".
) heb ik daar niks aan toe te voegen GK.

.