waarom kiezen mensen altijd de harde aanpak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:39

Wat noem je hard aanpakken TS?

Kluisteren, benen vastbinden, punaises in de peesbeschermers, wekenlang achterelkaar barreren, paarden doodslaan ( ja is gebeurd in het verleden) Verward:?

Als je dat hard aanpakken noemt ben ik het volledig met je eens. Dat is reinste dierenmishandeling en de eerste die ik zie die het doet die heeft een probleem.

Maar consequent een paard opvoeden waarbij je soms wel eens wat duidelijk moet "vertellen" wat wel en niet mag noem ik niet hard aanpakken. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Als je gaat bekijken hoe paarden worden gestraft als ze wat fout doen dan gaat dat niet zachtzinnig. Maar wel bewust op bepaalde plekken. Probeer in te zien wanneer een paard je wel of niet begrijpt, wanneer hij echt die tik nodig heeft. En dan liever een hele harde dan 10 zachte.

Een paard wat netjes opgevoed word en dus soms terechtgezet word is niet bang voor zijn ruiter/verzorger.

Het ene paard kan die tik ook veel beter hebben dan de andere, bepaalde paarden die kan je met de stem heel goed op hun plek zetten of met een klein tikje. Gewoon proberen in te gaan schatten waarom een paard wat doet. En dan weet je ook of je terecht straft of niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 07:57

Sjuimpje schreef:
Ik heb niets tegen NH,
ik heb alleen wel wat tegen redelijk veel mensen die aan NH doen Haha!
Zoals tegen het meisje wat hier in het dorp die vorige week scheen te NH-en,
leuk met een halstertje zonder zadel in de spits langs een provinciale weg rijden.
Paard schrikt, meisje ligt er natuurlijk gelijk naast en paard springt voor vrachtwagen Doei, doei

Dat is geen boerenverstand, dat is zeker ook geen NH-verstand. Dat is geen verstand. Scheve mond

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:06

Ik vind dat er toch zeker een verschil zit in hard vs duidelijk.
Ik vergelijk het altijd maar met mijzelf op vakantie in rusland. Als iemand wat tegen mij zegt in het russisch begrijp ik het niet. Wat er dan vaak gebeurd is dat zo iemand harder gaat praten of gaat schreeuwen. Tja, dan begrijp ik het nog niet. En als zo iemand er dan ineens op los gaat meppen.............. dan begrijp ik het nog niet. Dát vergelijk ik dan met 'hard' paardrijden. Een paard flink aanpakken als hij/zij gewoon niet begrijpt wat er gevraagd wordt. En dat vind ik dan vaak een gevaar. Want hoe weet je of je paard je wel begrijpt. Daarom streef ik ernaar om zo duidelijk, eerlijk en consequent mogelijk te zijn. Dus hulpen opbouwen en nadenken waarom mijn paard niet zo reageert als ik graag zou willen. Op die manier bouw je respect en vertrouwen op ipv een geïntimideerd paard.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:07

Ik weet het Anya,
maar het is een feit dat NH toch veel van dit soort mensen aan trekt,
mensen die totaal geen gevoel hebben voor paarden of dieren in het algemeen (dit zijn ook de mensen die kunnen roepen naar hun hond wat ze willen, hond-lief lijkt ze echter niet eens te horen Haha! )
NH kan heel nuttig zijn en absoluut aanvullend werken, maar je hebt 'het' of niet.

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:08

Leuk topic! Haha!
Ikzelf heb een paar jaar geleden kennis gemaakt met NH.
Toen ondervond ik dat ik een heleboel dingen die ik las en leerde, al deed met Banish.
Dus NH sluit heel goed aan bij MIJN manier van met mijn paard omgaan. Feitelijk heb ik dus eerst zelf het wiel moeten uitvinden voordat ik leerde dat men al een heel voertuig gebouwd had. Best grappig (vond ik zelf).

Ik vind zelf dat mijn paard netjes is opgevoed en heel lief is. Dat wil niet zeggen dat hij niet af en toe "op zijn plek" gezet dient te worden, want het is ook een mannetje wat duidelijkheid wenst. Maar ik behandel hem wél altijd met het respect wat ik ook van hém verwacht jegens mij. En ik denk dat het hem daarin zit. WEDEZIJDS RESPECT! Als je dát hebt met je paard, denk ik dat je het goed doet samen. Welke naam je jouw manier dan ook geeft.

Ik rijd overigens western ( Bloos ) en heb les (op het moment even niet) van een "engelse ruiter".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:59

De hoofdzakelijke reden waarom in het wel eens moeilijk heb met de belerendheid van de NHers hier op bokt is.....

Je moet vooral allemaal heel lief tegen je paard zijn. Dat dit paard je ondertussen van graspol naar graspol trekt, geeft toch niks. Dat hij niet voor je opzij gaat geeft toch niks...... uiteraard manifesteren er zich ook problemen onder het zadel..

De ergste NHers zijn de Wanabee NHers. Mensen met gezond verstand die een aanvulling/uitbouwing/leuke dingen uit het NH halen zullen ook nooit zeggen dat een boerenverstandmethode niet goed is, daarin tegen de wannabee NH ers, inclusief meetrekkend paard........ vergruisen mensen zoals RK, Sjuim, DPB en mij........ omdat ik persoonlijk liever een gerichte trap geef en er klaar mee ben .... dan dat ik van polletje naar polletje meegesleept wordt.

De NH materie op zich is eigenlijk een hele beste materie, maar levensgevaarlijk voor mensen die zowizo geen gevoel hebben voor paarden, zie Sjuim haar voorbeeld.

NH is een manier van zijn, Een manier van handelen in de omgang met paarden. Niet een methode van......... .

Wat mij altijd opvalt is dat de mensen met goed opgevoedde paarden altijd mensen zijn die heel rustig in de omgang zijn. Geen grote lichamelijke bewegingen, geen schelle harde stemmen.... die dan ook nog eens verheven worden, geen snelle bewegingen..... Ook dat is een heel groot gedeelte van NH........ volgens mijn (bekrompen zienswijze Haha!) is dat de basis van het hele NH........ alleen de mensen die daaraan voorbij lopen, en even een touwhalster omhangen om daarmee wat kunstjes ala parelli gaan doen zijn geen NHers, en dat zijn nou net de mensen met de grootste monden. De mensen waar ik moeite mee heb. NH begint al veel eerder dan het overal kunnen aanraken met een carrotstick......

zo effe een ongeorganiseerd stukje gevoel getypt Haha! Haha!

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:20

Sjuimpje schreef:
Ik heb niets tegen NH,
ik heb alleen wel wat tegen redelijk veel mensen die aan NH doen Haha!
Zoals tegen het meisje wat hier in het dorp die vorige week scheen te NH-en,
leuk met een halstertje zonder zadel in de spits langs een provinciale weg rijden.
Paard schrikt, meisje ligt er natuurlijk gelijk naast en paard springt voor vrachtwagen Doei, doei

Wat een onzin! En als je je plaatselijke krant leest, doe dat dan goed.
Ja, het was een emotineel verhaal van het meisje zelf.

Dit meisje doet werkelijk niets aan NH, heeft niet alleen met halster gereden maar met hoofdstel.
Zonder zadel op aanraden van een reguliere DA ivm een herstellende rugblessure van het paard.
Paard is geschrokken, gestruikeld, en samen met meisje gevallen. Tijdens de val reed er een vrachtwagen langs en is over 1 been van het paard van het paard gereden.
Dit heeft hem idd het leven gekost.

Walgelijk dat je zo'n verhaal gebruikt om je puntje proberen te scoren!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:21

Als NH-er met boerenverstand (of andersom Lachen ) heb ik daar niks aan toe te voegen GK. OK dan!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 09:24

jeetje wat erg zo een ongeluk !!!

het moet verschrikkelijk zijn voor dat meisje om op zo een manier je paard te verliezen !!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:26

Cleo,
ik ken die mensen en ik weet ook hoe het gegaan is.
Ik heb bewust alle overige 'smeuïge' details achterwege gelaten want natuurlijk vind ik ook vreselijk wat er gebeurt is.

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:32

Sjuimpje schreef:
Cleo,
ik ken die mensen en ik weet ook hoe het gegaan is.
Ik heb bewust alle overige 'smeuïge' details achterwege gelaten want natuurlijk vind ik ook vreselijk wat er gebeurt is.

Als je zegt DEZE mensen te kennen, hoe kom je er dan bij dat dit meisje aan NH zou doen en alleen met halster heeft gereden?

Ik heb nota bene met eigen ogen gezien dat ze met hoofdstel heeft gereden!

En als je het al zo'n vreselijk verhaal vindt, waar om dan die Doei, doei in je eerste bericht?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:35

Om aan te geven dat het einde verhaal was voor het paard...
Jemig, zo kan je alles wel verkeerd interpreteren, ik kan je evt. wel wat namen geven van mensen waarmee ik dit ongeval heb besproken hoor, die kunnen bevestigen dat ik er ook enorm van geschrokken ben en het verschrikkelijk vind.
Wat voor horor mens moet ik wel niet zijn als zoiets mij niet zou aangrijpen? Boos!

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:41

Namen graag via PB, dit zijn zeer goede kenissen van mij.

Een dagzwaaiend handje voor zo'n drama vind ik respectloos...met name in combinatie met je 1e berichtgeving.
En dan nog begrijp ik dat hele NH-gebeuren eromheen niet want dat was niet ter sprake!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:43

Dames: Sjuimpje heeft net aangegeven dat ze het niet zo bedoelde. Dit is geschreven taal. Die komt soms niet zo over als je het bedoelt. Kunnen we het daarbij laten?

*zet moddiepet weer af*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:56

De paardensport is enorm populair geworden de laatste jaren. Daardoor is het aantal ruiters in een groot aantal toegenomen. Maar veel van deze mensen zijn niet opgegroeid met paarden en hebben dus niet geleerd hoe “normaal” om te gaan met paarden. Daar is niets mis mee, maar de markt is er vrij vlot op ingesprongen door cursussen te gaan geven. En om het nog een beetje “smakelijk” te maken is Natural ervoor gezet omdat iedereen weet dat het dan interessanter klinkt en mensen het sneller gaan doen.

In principe is dat hele NH gebeuren heel zo gek nog niet. Alleen doen de mensen die NH beoefenen alsof het de nieuwste uitvinding is, en mensen die al wat langer met paarden omgaan die doen alsof het puur voor dummy’s is.

Er is tot op heden nog geen paard slechter geworden van het feit dat zijn baasje een NH cursus doet. Als die mensen op die manier nu leren hoe met een paard om te gaan, zoals anderen van jongsaf aan hebben geleerd thuis. Wat is dan het probleem?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:01

Pipo schreef:

Er is tot op heden nog geen paard slechter geworden van het feit dat zijn baasje een NH cursus doet. Als die mensen op die manier nu leren hoe met een paard om te gaan, zoals anderen van jongsaf aan hebben geleerd thuis. Wat is dan het probleem?

niets, zolang dan niet meteen gedaan wordt alsof iemand die zonder NH zijn paard opvoedt een dierenbeul is zonder verstand van zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:24

Lielle schreef:
niets, zolang dan niet meteen gedaan wordt alsof iemand die zonder NH zijn paard opvoedt een dierenbeul is zonder verstand van zaken.

Actie-Reactie denk ik dan maar, zolang de niet NHers blijven beweren dat NH voor dummy's is. Dan gaan de NHers wel in de verdediging. En zolang de NHers beweren dat het iets bijzonders is, heeft de nietNH groep wel commentaar.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:42

Tenzij je je niet aangesproken voelt Knipoog
Ik ben zelf een paar maanden geleden gekomen tot halverwege level 2 van parelli. Sinds kort heb ik het weer opgepakt en ben ik weer helemaal enthousiast. Maar ik voel mij zeker geen dummy en voel mij daardoor ook niet aangesproken door bepaalde teksten. (voor)oordelen zijn er altijd maar het zal mij aan mijn bips oxideren.
Zoals sjuimpje geloof ik altijd zegt: goed en slecht paardrijden kan in elke discipline.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:47

cornelie schreef:
Zoals sjuimpje geloof ik altijd zegt: goed en slecht paardrijden kan in elke discipline.

Dat zijn woorden van Sjef Jansen Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:49

Ik denk dat Pipo de spijker redelijk op de kop slaat.

Ik voel me ook niet zo aangesproken, ik doe gewoon mijn ding. Gewoon vanwege het leuk Lachen Cornelie en Prom ook weet ik toevallig Lachen

En zo af en toe... als er weer heel ongenuanceerd wordt gereageerd vanuit de boerenverstandhoek, of als vanuit de NH-hoek opeens weer een 'paard mag je van graspol naar graspol slepen-opmerking" komt, dan klimmen we weer eens gezellig in het toetsenbord. Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:20

Yep, het toetsenbord gaat nog kwa hoogte maar die hoge kast klim ik niet meer op Knipoog
( sorry sjuim............ Haha! , jou teveel eer gegeven, maar kwam uit een goed hartje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:37

Lielle schreef:

Dat is waar ik ook over struikel
Ook weer hier in dit topic.
Vandaar dat ik ging reageren.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:04

Sorry hoor, maar ik vind alsof jij doet alsof je zo'n beetje de enige bent die het 'zacht' aanpakt. Volgensmij doen de meeste bokkers dat hoor Verward . Nu zeg ik niet dat jij dat zo doet ofzo hoor, maar vaak zeggen en doen de mensen die Natural Horsemanship enzo doen met hun paard alsof hun de enigen zijn en dat ze dan geweldig zijn... Ik vind het ook wel beter voor het paard, maar ze lopen daar zo mee op te scheppen en te doen alsof de mensen die dat niet doen minder zijn enzo Scheve mond . Ik ben ook niet voor de harde manier ofzo, maar je moet een paard wel aanpakken af en toe hoor! Zo doen ze dat toch ook in een kudde? Je kan je paard niet zomaar over je heen laten lopen. Maar ik denk wat jij bedoelt dat zulke mensen een beetje zo doen alsof paarden robots zijn zonder eigen wil en maar te luisteren hebben, dat vind ik echt debiel... Een paard is een levent wezen, net als jijzelf .

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 16:44

ik lees steeds dat je niet mag toelaten om je paard over je heen te laten lopen en dat is waar !! maar dit kan ook op een andere manier dan slaan !
grondwerk doen met je paard zoals emiel voest bv is enorm nuttig om je paard te leren dat hij respect moet hebben voor jouw ruimte en enkel in jouw persoonlijke ruimte mag komen als je dat toelaat , dat toelaten merkt hij aan je lichaamstaal ! hier wordt geen enkele keer gemept op het paard , ik erger me verschrikkelijk aan de uitspraken " een paard moet af en toe een mep krijgen "
mijn paarden hebben zo enorm respect voor me en ik sla ze echt zelden , ik sla enkel als ze bijten of schoppen !
ze sleuren me heus niet van graspol naar graspol , ik ga met hen wandelen aan een doorhangend touw en zeg ik ho staan ze onmiddelijk stil en ik heb dit bereikt zonder te slaan !

maar ja mensen die aan nh ship doen en mensen die het anders doen zullen het meestal oneens zijn !
ik zeg niet dat mijn manier de beste manier is , het is enkel de manier waarop ik met mijn paarden omga !!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:53

shana schreef:
ik lees steeds dat je niet mag toelaten om je paard over je heen te laten lopen en dat is waar !! maar dit kan ook op een andere manier dan slaan !

Ooit weleens een verloren uurtje bij de paarden in de wei gezeten? Gezien hoe die met elkaar omgaan? Een ongewenst iets van een medepaard wordt dan direct afgestraft met een mep of knauw.....

grondwerk doen met je paard zoals emiel voest bv is enorm nuttig om je paard te leren dat hij respect moet hebben voor jouw ruimte en enkel in jouw persoonlijke ruimte mag komen als je dat toelaat , dat toelaten merkt hij aan je lichaamstaal ! hier wordt geen enkele keer gemept op het paard , ik erger me verschrikkelijk aan de uitspraken " een paard moet af en toe een mep krijgen "

Als je maar weet wanneer je moet meppen, is er niets aan de hand. Het moet wel indruk maken....

mijn paarden hebben zo enorm respect voor me en ik sla ze echt zelden , ik sla enkel als ze bijten of schoppen !

Ik dacht dat je net zei dat je nooit slaat????? Verward

ze sleuren me heus niet van graspol naar graspol , ik ga met hen wandelen aan een doorhangend touw en zeg ik ho staan ze onmiddelijk stil en ik heb dit bereikt zonder te slaan !

maar ja mensen die aan nh ship doen en mensen die het anders doen zullen het meestal oneens zijn !
ik zeg niet dat mijn manier de beste manier is , het is enkel de manier waarop ik met mijn paarden omga !!

Ik heb zelf een ervaring met mijn eigen paard gehad, die zal ik je nu even vertellen:

De eerste keer dat ik Matador wilde gaan rijden en een zadel op zijn rug wilde leggen, duwde hij mij omver, tegen de muur aan. Ik reageerde met een "He joh, ga opzij" en prikte hem in zijn zij. Het moment daarop werd ik hardhandig tegen de muur geknald en Matador hefte zijn been op, gericht om te SLAAN! Runningkawa was hier bij, zij kan het verhaal bevestigen. Omdat ik van de toenmalige eigenaar niets bijzonders over Matador had gehoord en de situatie aardig uit de hand begon te lopen (hoe meer ik probeerde te duwen, hoe erger de situatie werd (lees, gevaarlijk eng dus) ) ben ik min of meer gevlucht uit de buurt van de mepgrage hoeven en heb de dochter van de eigenaar er bij gehaald. Zij geloofde het verhaal eerst niet, maar kwam al snel er achter dat het wel waar was, want hij deed het bij haar ook.
Zij heeft Matador toen heel hard gemept met een zweep onder zijn buik, met veel bombarie en stemverheffing.
De dagen daarna moest ik met opzadelen een zweep er bij houden, anders werd het link. Matador had toen nog geen respect voor mijn handen en mijn stem, dus ik moest wel.
Nu ben ik inmiddels zo ver dat ik Matador kan zadelen zonder zweep. Hij weet dat hij kliert, ik hem een knal geef. Die link heeft hij na enkele rake klappen wel door.
Moraal: lichaamshouding werkt niet bij dit type paard. Hij had geen respect voor mij, mijn houding en mijn stem. Pas na hem een paar keer ongenadig op zijn lazer te hebben geslagen, snapte hij wat ik wilde en kreeg hij het respect wat ik wilde.
Een andere oplossing dan dit zou ik je niet hebben willen aanraden.