De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:10

Dees schreef:
De vaste ondergrond is niet perse noodzakleijk, maar het maakt het uitmesten wel een HEEL stuk makkelijker

Als er een bodemlaag in ligt, hoef je je zaagselvork alleen maar onder de toplaag te steken om mest te vangen. Als je hele box rul is, is het veel lastiger alle mest te vangen...

Is idd waar ja

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:50

Hum, mijn eerste vlas ervaring heb ik ook gehad.
Sinds eergister staat Novia op vlas. Nieuwe stal, nieuwe bodembedekking. Ze begon er wel meteen in te happen, ik hoop maar dat ze dat niet te veel doet.
Hoopvol kwam ik gister op stal.
Maar ze is zo aan het rommelen geweest dat in het midden de grond kaal was en aan de zijkanten lag alle vlas, met wat drollen. De nattigheid had ze ook al goed verspreid. Jammer.
Maar he twas de eerste nacht op de nieuwe stal, dus echt rustig zal ze niet geweest zijn 'snachts.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 18:15

misschien moeten er meer pakken in die box, je moet er echt belachelijk veel ingooien, de eerste keer dacht ik na 4 pakken: nu is het genoeg... niet dus.....

Als het goed is, krijg je de eerste keer dat je vlas koopt een uitgebreide folder met gebruiksaanwijzing erbij

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:04

Ik kom me ook maar even in dit topic melden, mijn zesjarige hengst staat sinds gisteren op Rapsodie, wel geen vlas maar past wel binnen dezelfde categorie. Toen hij er gisteren van begon te eten was ik even wat minder blij, maar het zag er vandaag super uit Lachen.

Het heeft zich lekker al wat gezet, er ligt een mooie verende bodem in, en mijn paard is niet zo'n erge woeler, dat scheelt ook.

Smurf, wij hebben er gisteren maar gelijk 5 pakken in gegooid, het is een mooie laag zo. Ik blijf dit topic volgen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:05

prompt, kan je er van het weekend ff een fotootje van maken, want ik kan me er even niets meer bij voorstellen Verward

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:07

Van Rapsodie? Of hoe het spul in de box ligt? Het is gewoon fijn gehakseld koolzaadstro, beetje wittig spul, en we hebben het zo'n 20-25 cm hoog liggen denk ik. Het lijkt op een zaagselbox, maar dan een stuk netter Lachen. Gaat gelukkig ook niet in zijn (megalange) manen zitten Haha!.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:40

ik heb vanmiddag bij de Welkoop gekeken, maar daar hadden ze het niet..... ik heb nu al 6 pakken vlas liggen die ik 1 nov in de box ga strorten, niet eerder, want ik heb Morrie liever niet binnen

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:07

smurf schreef:
misschien moeten er meer pakken in die box, je moet er echt belachelijk veel ingooien, de eerste keer dacht ik na 4 pakken: nu is het genoeg... niet dus.....

Als het goed is, krijg je de eerste keer dat je vlas koopt een uitgebreide folder met gebruiksaanwijzing erbij

De folder heb ik niet, want de staleigenaren hebben de voorraad vlas aangeschaft.
Er ligt een flinke laag in, zeker 20 á 25 cm.
Het gaat al iets beter met het gerommel van Novia, ik denk dat ze de eerste nacht (nieuwe omgeving) wat onrustiger was, en daarom alle vlas van het midden had weggeschopt.
Ik moet alleen wel wennen aan het uitmesten!
Maar ik ben zeker nog niet negatief!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:04

Zijn hier meer mensen die Thorobed gebruiken?
Hoe bevalt dit merk jullie?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:59

Ik heb ook 2 pallets vlas besteld en als het goed is gaan ze dus vanaf dinsdag op vlas, ook gaan ze dan pas naar binnen boxen zijn nu nog leeg Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 07:45

Mijn merrie staat nu al ruim drie weken op vlas. Het gaat súper. Afgelopen zaterdag is er wat nattigheid uitgehaald, het 'schone-vieze' is over de nattere onderlaag verdeeld en er is weer nieuw vlas bijgekomen. Medio vorige week vond ik het wat 'ruiken' en er is schoon vlas overheen gegaan en nu ziet het er weer super uit!
Dus: al 3 weken achtereen op vlas, zonder te mesten.
Het gaat súper en mijn merrie is haar strobuik al helemaal kwijt. Ze heeft ook geen andere nare geintjes ontwikkeld.
Ben dus nog steeds erg tevreden OK dan!

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:42

ik was al benieuwd naar je nieuwe reactie randy,ben blij dat t nog goed bevalt!

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:51

kijk net op site en het word maar liefst 50 euro cent per baal duurder Scheve mond dat vind ik wel flink hoor.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:19

promptertje schreef:
Gaat gelukkig ook niet in zijn (megalange) manen zitten Haha!.

Heb sinds 3 weken ook Rapsodie, maar dat gaat bij mijn paarden toch echt wel in manen en staart zitten Verward . Het valt er gelukkig wel heel gemakkelijk weer uit als ze buiten staan, maar ik kan 's ochtends precies zien of ze hebben gelegen of niet.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:20

paulanda schreef:
kijk net op site en het word maar liefst 50 euro cent per baal duurder Scheve mond dat vind ik wel flink hoor.

Stro is altijd nog arbeidsintensiever dan Linabox en je verbruikt ook veel minder met Linabox.

Ik heb nu 4 stallen op Linabox staan. 2 paarden staan langer buiten dan de andere 2. Ik heb nog niks hoeven weg halen bij de paarden die lang buiten staan. Bij de andere 2 stallen heb ik vandaag na 18 dagen!!!!!! voor het eerst er wat uit gehaalt. Vorige week heb ik in die 2 stallen 1 baal per stal erbij gedaan. Als ze op stro hadden gestaan, dan had ik nu 1 grote baal a 45 euro verbruikt. Ik heb nu in die 18 dagen 2 1/2 baal vlas verbruikt a 4.95 tegen 1 grote baal a 45 euro! De mestbak broeit als een gek en er ligt nu een laagje in. Daar bespaar je ook weer op, tenminste ik. Vandaag het abonnement bij Kroon opgezegt. Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:34

Nou, idd. Ik heb 't goedje er nu ruim drie weken inliggen en heb (behalve drollen) nog niks weg hoeven halen. Paarden staan wel overdag buiten.

Had in het begin te weinig in de box gedaan. Een goede basislaag is -zoals Promptertje ook al zegt- volgens mij echt het geheim van een goede Rapsodiestal.

@Prompertje:waarom heb jij eigenlijk voor Rapsodie gekozen en niet voor vlas? Gewoon nieuwsgierig Schijnheilig .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:07

Citaat:
Prompertje:waarom heb jij eigenlijk voor Rapsodie gekozen en niet voor vlas? Gewoon nieuwsgierig .

ze is er een paar dagen niet, misschien handig om dat ff per pb te vragen, dan komt ze het tegen als ze terug is

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:25

Ze is terug! Haha! En heeft Mac ook netjes geantwoord per PB .

Rain staat er nu een week op - en ik ben nog steeds enthousiast Lachen. Er hoeft niks uit, alles is nog mooi droog en schoon, er hoeft ook nog niks bij. De eerste keer flink veel ingooien lijkt inderdaad de basis.

Owens_hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 00:02

paulanda schreef:
heb het een beetje bekeken en vind het op zich best intressant,maar die paarden,die plassen toch heel wat af,hoe vaak halen jullie hele box leeg dan?staat op site dat sommige de box nooit meer leeghalen,maar je kan toch niet van een jaar urine laten liggen,gaat het allemaal niet stinken??

en daar zit het probleem. Jullie kweken graag bacterien. Vlas, of hennep dat gaat ook composteren dat houd in dat er een rottingsproces plaatsvind. Totaal niet bevoordelijk voor je paard. Spreek uit ervaring. Ik heb op een stal gestaan waar het werd gebruikt. Ik ben er letterlijk en figuurlijk voor gevlucht. Het is een troep. Maar als je het goed gebruikt zal het wel goed zijn. Maar dat werd toen bij ons niet gedaan. Hou er wel rekening mee dat ieder paard ook zijn vezels nodig heeft dus als ze geen strobed hebben geef ze zo veel mogelijk grof hooi. Knipoog Ieder paard die nl zijn sto zo erg op eet, heeft veel vezels nodig of je moet ze uit hun verveling halen. Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 00:11

Mijn paard heeft de hele dag beschikking over hooi Owens-hartje, maar ja, hij hoefde ook niet over op Rapsodie voor stro eten, maar voor zijn luchtwegen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 05:15

Mijn paard had op andere bodems altijd rotstraal of zat er tegenaan. Sinds hijop vlas staatnergens meer last van gehad. Moetik eerlijk bij zeggen dat ik 2 x per dag mest.

En wat die bacterien betreft. 1 xper weekhaal je denatte plekken eruit. Ik ben er van overtuigd dat je met vlas heel wat minder bacterien kweekt dan metandere bodems.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 05:15

En ook onzepaarden hebben de hele dag iets te knabbelen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:45

Mijn paarden staan sinds een week of 2 ook op vlas. Echt geweldig.. elke dag de drollen eruit en de stallen ruiken fris en zien er fris uit. Ik heb er laatst een half pak bij gegooid in elke stal.. Alleen nu is het probleem dat m'n arabier vlas eet.. niet een beetje maar echt hele happen.. Scheve mond ik weet niet zo goed wat ik hiermee aanmoet. Ze krijgen 3x op een dag een flinke pluk hooi en 3x per dag krachtvoer, daarnaast 1x een zak wortels met z'n 4en.. Ze staan de hele dag buiten, van s'ochtends 10.00 tot een uur of 19.00... maar zodra hij binnen is begint ie aan z'n vlasbodempje... help.. Bloos!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:49

een laagje stro erover heen gooien, dan ontdekt ie vanzelf dat dat lekkerder is dan vlas, vlas schijnt erg bitter te smaken (nooit geprobeerd hoor) en dat stro kan je dan weer afbouwen......

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:00

hhm..dan moet ik op zoek gaan naar een adresje voor stro.. Haha!
Ze staan bij mij al maanden op zaagsel dus geen stro te vinden bij mij.. maar dat ga ik eens proberen..wilden ze van de winter toch stro bijgeven om te knabbelen!