waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 23:44

zucht. Dookie...
1: dit paard was mijn keus, mijn droompony, dat ie nou toevallig hengst is kan ik toch niets aan doen? Scheve mond ik ben verliefd op hem voor zijn karakter en uiterlijk, niet voor zijn hengst zijn, want van mij mag ie best morgen ruin worden.
als je t allemaal zo goed weet...waarom kom jij dan in het vervolg niet helpen met uizoeken van paardje, als je op zijn minst naar de fotos keek zie je dat dit ponytje een stuk groter is als phar

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:51

jongens jongens , we kunnen niet alles ruiken aan de andere kant van de computer!

wij hadden ook een 2 jarige hengst gekocht voor ons 2 jarig zoontje
maar denk je echt dat wij hun ook maar 1 sec uit het oog verliezen?
dagelijks was hij bezig met zijn pony , mesten hoefjes uitkrabben borstellen noem maar op , het waren binnne de kortste tijd de beste maatjes
onder tussen is mijn zoontje 6 en de pony dus ook
een rasechte super ondeugende shet en "vreemden" moeten echt uit kijken dat hij hun geen mep verkoopt!
maar deze nu dus wel ruin (ja ben niet gek) heeft een heilig respect voor mijn zoontje , toen hij hem begon te rijden ging dit goed
als iemand anders er eerst op ging ging het fout ! (hij werkte ze er in no time af)eerst zijn eigen baasje dan pas een ander , gelukkig is dit nu ook al minder

nog steeds is hij voor de wagen braaf als die kleine meerijdt als die niet mee rijd heb ik vaak mijn handen vol

nu hebben we weer een hengst gekocht maar voor ons zelf en niet omdat het een hengst was maar toevallig was het nog een hengst
(die ondertussen ook al geruind is , voordat de gemoederen beginnen te koken) de casteratie was 1 week geleden hij kan bij alles van ons in de wei , muv 1 merrie die vinden elkaar net ff te "lief"
dat zal nog maanden zo niet nog langer duren voordat dat over zal zijn

we hebben nog een hengst die blijft hengst (is wel gecastererd op zeer late leeftijd (9jr) maar zit nog een bal in, foutje DA) en daar rijd mijn zoontje ook op (in de bak)
een sul 1e klas , merries die erg aandringen dekt tie wel maar andere niet en te kleine ook niet en onder t zadel reageert hij niet eens op een hengstige merrie , een kennis heeft ook een hengst een echte ras sul (volgens mij mist tie iets , t lijkt alsof hij gewoon niet door heeft dat hij een hengst is)t kan dus ook vaak goed gaan en dus anders dan de bekende spookverhalen !

als het niet goed gaat komt ze daar snel genoeg achter
dan kan ruinen als nog , alleen moet ze er wel rekening mee houden dat hij dan niet ineens ruin is !maar dat daar best wel een tijd over heen kan gaan (en DAT vergeten veel mensen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:55

Dookie schreef:
Als een hengst op latere leeftijd word geruint, dan is het toch gevaarlijk? Het lijkt me ook dat hij na 13 jaar, opeens niet rustig gaat zijn maar daar kan ik natuurlijk verkeerd in zijn.

Dookie, als een hengst gecastreerd is, is het gedrag al met een week merkbaar anders. Maar er gaan een paar maanden overheen voordat hij niet meer vruchtbaar is, en alle hengstemaniertjes over zijn (en sommige blijven altijd wel wat houden...)
13 jarige hengsten kunnen wel gecastreerd worden, maar i.v.m. doorbloeding van het hele zaakje alleen maar in de kliniek. Voor uitleg zie een van mijn eerdere antwoorden in dit topic.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:57

hier eerder in het topic stond dat phara snel te groot zal worden, maar bij mij op stal rijdt een meisje van 1,74 ofsow nog op een pony van 1.33. en het ziet er echt niet te groot uit ofzo.
het is dat ik mijn hengstje al vanaf veulen af aan ken, anders had ik hem dus ook mooi laten castreren Knipoog
ik weet nu precies hoe hij is en hij weet dat hij niks moet doen bij mij, want zet hem flink op zn nummer, klint misschien zielig, maar dat is hij totaal niet Knipoog. als ik dat niet doet dan loop hij zo over me heen en ik zou hem inderdaad ook niet toevertrouwen aan een jong iemand en iemand die het niet gewend is.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 00:03

pharagirlke schreef:
zucht. Dookie...
1: dit paard was mijn keus, mijn droompony, dat ie nou toevallig hengst is kan ik toch niets aan doen? Scheve mond ik ben verliefd op hem voor zijn karakter en uiterlijk, niet voor zijn hengst zijn, want van mij mag ie best morgen ruin worden.
als je t allemaal zo goed weet...waarom kom jij dan in het vervolg niet helpen met uizoeken van paardje, als je op zijn minst naar de fotos keek zie je dat dit ponytje een stuk groter is als phar

Waar schrijf ik dat ik het allemaal zo goed weet?
Ik geef gewoon mijn mening zoals een ander. De ene schrijft dat jij niet eens een hengt mocht gekocht hebben, ik schrijf dat ik zelf geen hengst zou willen.
Ik wist niet of een 13 jarige hengst nog veel zou veranderen na castratie, maar dankzij Cassidy haar reactie nu dus wel.

Ik heb zelf 5 maanden gezocht naar mijn droompaard, en ik heb naar je foto's gekeken. 20 cm's is een heel stuk groter, maar jij gaat natuurlijk ook nog groeien en wat meer wegen. je zal nog wel een jaartje of 2, 3 verder kunnen maar daarna kun jij nog niet weten wat je lichaam nog gaat doen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 07:46

pharagirlke schreef:
cassidy: jíj kent mijn ruin niet! dus gelieve daar ook geen oordeel over te vellen, dan ga k je nl niet meer zo lief vinden Knipoog
verder krijg ik wél degelijk dagelijkse begeleiding omdát het een hengst is, vandaag kwam ie, geeft braaf voet op commando, was even drukte aan het maken (lees hinniken) omdat het allemaal nieuw was, en voor de rest was die super braaf. voor zij die me succes wensen en het me gunnen: dankje.
voor zij die me geen succes wensen: tja, we zullen zien...Als hij druk word (dus voor er ongelukken gebeuren) gaat zijn zaakje der toch af.

Nu haal je een paar dingen door elkaar, omdat ik het kopen van deze hengst geen juiste keuze vind voor jou (door je eerdere "probleemtopics") betekent dit nog niet dat ik je geen succes wens, integendeel, ik hoop dat ik het helemaal mis heb, en alles goed gaat en er geen ongelukken gebeuren, maar gezien je eigen houding en ervaring met paarden, heb ik zo mijn twijfels...

SheDevil28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 09:01

Mmmmm ik denk dat dit weer zo'n zelfde verhaal is als je bij honden ziet.
Een mastino, Amerikaanse Stafford, Pincer...allemaal "gevaarlijke" honden...maar hier is het verhaal dat de honden niet vals zijn of in ieder geval niet vals geboren worden maar dat de bazen fout met ze omgaan.

Ik denk dat dat ook het geval is bij hengsten, de paarden worden niet vals geboren of gemeen het is een kwestie van opvoeden en consequent zijn.

Kinderen en hengsten gaan niet samen...tuurlijk zullen er wel een paar zijn die mazzel hebben maar een hengst is nooit te vertrouwen hoe lief die vaak ook is hij blijft zijn baas uitproberen...het gaat weken goed maar dan is er weer zo'n periode. Tuurlijk doen ruinen en merries dat ook maar niet in zo'n heftige mate.

Zelf heb ik thuis 2 merries, 4 ruinen en 2 hengsten.
3 ruinen heb ik pas laten snijden omdat ze te druk voor zichzelf waren...fokte zich zo op in de stal dat het gewoon zielig was voor hun.
Een andere hengst is een Anda en die is superbraaf maar vergeet niet dat de opvoeding die deze paarden in Spanje krijgen iets strenger is dan dat wij de paarden opvoeden...dus bij deze moet je ook altijd op je hoede blijven.
Mijn andere hengst heb ik zelf gefokt en ken ik dus al vanaf zijn geboorte en hij is nu 3...ook hij probeert mij nog wel eens uit....ik kan hem aan maar niet iedereen kan dat...verschillende mensen zijn al met hem aan de haal gegaan omdat ze dachten dat ze hem wel even buiten zouden zetten.
Nu staat alles bij mij thuis en doe ik (of een ervaren iemand) mijn paarden zelf.
Waarom is die nog hengst??? Omdat hij nog moet groeien het is een laatbloeier, maar ook omdat hij zich veel beter zal laten zien in de sport, leergieriger is dan ruinen of merries....ook sneller afgeleid maar gelukkig heb ik wel wat ervaring met paarden en weet denk ik wel hoe ik er mee om moet gaan.

En wat er gezegd werd dat de put dempen als het kalf verdronken is geen
optie is...dat klopt maar het hoeft uiteraard niet zover te komen.
Als je je paard kent weet je echt wel wanneer die veranderd. Zodra ik mijn hengsten niet zelf kan houden gaan zijn ballen eraf.
Ik heb wel de mazzel dat mijn hengsten en ruinen bij elkaar los kunnen en gewoon lekker in het land lopen of in de bak...ging eerst ook niet maar na een paar waarschuwingen gaat het goed.

Zo dat was mijn mening *LOL*

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:18

Citaat:
Je bent 14 jaar, wat wil je met het dier?
Lekker rijden? Lol hebben? Gezellig tutten met je pony? Buitenritten maken met vriendinnen? Naar de ponyclub? Wedstrijdjes?

Of iedere dag vreselijk consequent zijn? Altijd op je hoede moeten zijn? Geen fouten kunnen permiteren tijdens de omgang en rijden? Niet toegelaten worden op (de meeste) ponyclubs? Niet zomaar met een ander in de trailer kunnen zetten om ergens te gaan rijden? Niet zomaar lekker buiten rijden zonder dat het dier over de rooie gaat omdat hij een merrie (of koe ) ziet?

Dus als ik een merrie of en ruin heb hoef ik niet meer op te letten, niet meer consequent zijn, geen fouten maken tijdens het rijden en in de omgang(ruin of merrie mag me dus gewoon platdrukken Verward ).
Ik kan dan ook mijn merrie of ruin met elk ander willekeurig paard in de trailer zetten?
Verder ken ik ook genoeg ruinen en merries die over de zeik gaan als ze een ander paard zien wat bv voor hun loopt(mijn eigen ruin bv).
En om niet toegelaten te worden op een pony club hoef je niet perse en hengst te hebben hoor....SMURF hier op bokt mag met haar barefoot zadel niet bij de ponyclub lessen omdat ze geen ECHT zadel heeft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:22

Citaat:
Idd...als je een hengstje goed op voedt kun je een superbraaf paard hebben

Datzelfde geldt voor ruinen en merries.
Niet alleen voor hengsten.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:22

SheDevil28 schreef:
Mmmmm ik denk dat dit weer zo'n zelfde verhaal is als je bij honden ziet.
Een mastino, Amerikaanse Stafford, Pincer...allemaal "gevaarlijke" honden...maar hier is het verhaal dat de honden niet vals zijn of in ieder geval niet vals geboren worden maar dat de bazen fout met ze omgaan.

OK dan! dat klopt helemaal maar heb je ooit een eigenaar gezien die zijn opvoedfout toegaf? nee het ligt altijd aan het paard

Citaat:
En wat er gezegd werd dat de put dempen als het kalf verdronken is geen
optie is...dat klopt maar het hoeft uiteraard niet zover te komen.
Als je je paard kent weet je echt wel wanneer die veranderd. Zodra ik mijn hengsten niet zelf kan houden gaan zijn ballen eraf.
Ik heb wel de mazzel dat mijn hengsten en ruinen bij elkaar los kunnen en gewoon lekker in het land lopen of in de bak...ging eerst ook niet maar na een paar waarschuwingen gaat het goed.

Zo dat was mijn mening *LOL*

precies zodra je je hengst niet zelf kunt houden maar dan ebn je naar mijn mening te laat.
als jij er mee op de weg bent je houd 'm niet en er gebeurd een ongeluk ben je te laat omdat dat ongeluk voorkomen had kunnen worden.
als je geluk hebt begint het gedonder bij wat gebijt maar het kan ook zijn dat hij meteen door het lint gaat dat is van te voren niet te voorspellen.
goede opvoeding is heel belangrijk.Als je een paard (zowel merrie of hengst) meteen goed opvoed heb je maar een heel kleine kans dat het ooit mis gaat.

Orbaldo was echt een naar paard. we hebben even goed uitgevochten wie de baas is en we zijn eens geworden dat ik dat ben.Hij let super op mij maar zodra ik merk dat hij zijn aandacht niet bij mij heeft krijgt hij al op zijn kop. eerst met hey! en daarna al meteen een lel.
doe ik dat niet, heb ik kans dat hij uit onoplettendheid teveel natuurlijk hensgtengedrag gaat vertonen want gemeen nee dat is hij echt niet!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:33

Cowgirl schreef:
Dus als ik een merrie of en ruin heb hoef ik niet meer op te letten, niet meer consequent zijn, geen fouten maken tijdens het rijden en in de omgang(ruin of merrie mag me dus gewoon platdrukken Verward ).
Ik kan dan ook mijn merrie of ruin met elk ander willekeurig paard in de trailer zetten?
Verder ken ik ook genoeg ruinen en merries die over de zeik gaan als ze een ander paard zien wat bv voor hun loopt(mijn eigen ruin bv).
En om niet toegelaten te worden op een pony club hoef je niet perse en hengst te hebben hoor....SMURF hier op bokt mag met haar barefoot zadel niet bij de ponyclub lessen omdat ze geen ECHT zadel heeft.

Bij een ruin of merrie zijn de consequenties een beetje anders... Rolleyes
Dan kan zo'n beestje hooguit lastig worden.
En ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat een ruin en een merrie ook een normale opvoeding horen te krijgen.
De meeste ruinen en merries hebben ook niet de eeuwige drang om hoger in rang te komen ten koste van alles.
En een ruin of merrie zal veel sneller op een correctie reageren.
Ook zijn ruinen en merries over het algemeen een stuk makkelijker in de omgang. Niet? Dan ligt het voor een groot deel aan de opvoeding Rolleyes

Een hengst in kinderhanden is daarom niet eens alleen een risico voor het kind wat er mee aan de hand loopt of erop zit.
Denk bijvoorbeeld eens aan een meisje wat op een super brave hengst rijdt in de clubles.
Door een rijtechnische fout (hoeft dus niet aan de hengst te liggen) dondert ze eraf (hoevaak valt er ook niet een kind van een ruin of merrie?) maar dan loopt er een hengst los in een groepsles met kinderen.
Dan mag je heel hard hopen dat er geen hengstige merrie in dat groepje loopt... Scheve mond
Hoeft dus niet aan die brave hengst te liggen als er iemand af dondert maar de gevolgen zijn wel compleet anders dan wanneer er iemand van een ruin of merrie af valt.

Of er valt een kind van een hengstige merrie af die daarna los loopt in de groepsles.
Dan zal een kind op een hengst daar toch wel even wat meer de handen aan vol hebben dan een kind op een ruin of merrie...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:49

pharagirlke schreef:
zucht. Dookie...

Wanneer komt hij, istie al goedgekeurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:16

MarijeR schreef:
Oh je gaat ook meteen een dekstation beginnen!
Zeg dat dan!
Dan heeft ie z'n ballen natuurlijk wel nodig.
Dan ga je daar zeker ook het geld voor alle begeleiding mee terug verdienen Clown

En jij kan je brood gaan verdienen met andere mensen naar beneden halen.
Of nee, maak er gelijk een sport van!

Voor degene die zei : het gaat niet probleemloos verlopen,

paardrijden is niet probleemloos, en een paard zelf houden al helemaal niet. Niet alles gaat perfekt.

Nou phara, ik denk dat als jij ooit een topic post waarin staat dat hij bijv. af en toe bokt, dat iedereen er bovenop gaan springen : "JA, JA , JA
eigen schuld!!Ik zei het toch? Moet je maar geen hengst kopen!!!"
Terwijl natuurlijk elk paard af en toe bokt.

Ze heeft dit paard toch uitgetest....
Ze weet toch hoe hij rijdt enz.
Kuren zal hij vast nog wel krijgen, zoals 99% van de paarden een uitprobeer periode heeft. of misschien behoort hij bij die 1%?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:19

Ze zeggen toch altijd dat kinderen sneller leren dan volwassenen?
en dat zij meer gevoel voor dieren hebben dan volwassenen?

Bovendien is een meid van 14 die al jaren 3 eigen paarden heeft en elke dag rijdt wat anders dan een kind in een beginnersles.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 16:34

Alacairion schreef:
En jij kan je brood gaan verdienen met andere mensen naar beneden halen.
Of nee, maak er gelijk een sport van!

Nee hoor, heeft niets met naar beneden halen te maken.
Soort van Jip & Janneke taal als lieve woordjes en zinnen niet begrepen worden Lachen
Er hoorde namelijk nog een stukje tekst bij wat jij voor het gemak maar even niet quote.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:41

MarijeR schreef:
Denk bijvoorbeeld eens aan een meisje wat op een super brave hengst rijdt in de clubles.
Door een rijtechnische fout (hoeft dus niet aan de hengst te liggen) dondert ze eraf (hoevaak valt er ook niet een kind van een ruin of merrie?) maar dan loopt er een hengst los in een groepsles met kinderen.
Dan mag je heel hard hopen dat er geen hengstige merrie in dat groepje loopt... Scheve mond ...

Geen voorbeeld, maar echt gebeurd.
Leuke buitenrit met een groep, achterop de eigenaar/begeleidster op een hengst. Kon goed rijden en had Arie goed in de hand.

Ergens voorin moet een merrie plassen. Berijder zet het paard stil (of de merrie ging uit zichzelf stil staan) en de rest loopt er omheen.
De eigenaar/begeleider zat te kletsen met iemand die naast haar reed. Zij had even te laat door dat er een merrie voor haar hengst stil stond met de achterbenen wijd en de staart opzij. Dat heet 'de kat op het spek binden' Schijnheilig
Toen had ze dus over Arie niets meer te vertellen Cool

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:16

Ze moet maar doen wat ze niet laten kan, mij een zorg Haha!

Elk paard heeft problemen, en haar paarden hebben altijd van die vreemde problemen...

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:44

Mijn mening blijft nog steeds ,als je goede begeleiding hebt en mensen om je heen hebt die er genoeg ervaring mee hebben ,waarom zou je dan geen hengst kunnen houden?
Die ervaren mensen hebben het toch ook ooit eens moeten leren.
Die hebben ook ooit voor het eerst een hengst vastgehad.
Ik ben zelf 16 jaar ,rijd vanaf mijn tiende, nog niet veel ervaring in jaren dus maar in die 6 jaar heb ik wel geleerd met een heleboel verschillende paarden om te gaan.
Ook daar zaten een heleboel etters tussen, en wat rijden betreft ,ook
daar heb ik de meest uiteenlopende paarden meegemaakt.nu nog.
En mijn eigen paard is ook niet de eerste hengst die ik ooit in mijn paardenleven heb meegemaakt.
Naar mijn idee wordt je er alleen maar voorzichtiger van
(in positieve zin).

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:48

En zoals ik al zei wat zegt leeftijd nou?
Bij de junioren en young riders lopen ook allemaal meiden van mijn
leeftijd rond die ook met hun hengst op concours starten.
Waarom zou ik dat dan niet kunnen?
Ik heb net als hun goede begeleiding en dan moet dat gewoon kunnen.
Natuurlijk gaan er dingen mis, daar ben je mens voor en daar leer je van Knipoog

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 20:05

Emeraldo schreef:
Ze moet maar doen wat ze niet laten kan, mij een zorg Haha!

Elk paard heeft problemen, en haar paarden hebben altijd van die vreemde problemen...

Vreemde problemen Verward
Ik weet niet of ik het nu verkeerd op vat.. of je het nu echt zo bedoeld (als ik het verkeerd opvat: sorry Bloos )

Maar ik vind het echt niet kunnen om te zeggen dat haar paarden vreemde problemen hebben. Je kent de paarden neit eens Schijnheilig
Volgens mij gaat pharagirlke hartstikke goed met der paarden om!! Als je leest dat phara eerst mensschuuw was... dan ligt het volgens mij wel aan pharagirlke dat phara nu zo is. Alleen dan in de positieve zin. Als phara bij iemand anders was was ie misschien nog steeds zon bang paardje geweest!! En dan kun jij niet zeggen dat ze paarden heeft met vreemde problemen Bloos!

Nogmaals als je het anders bedoelde sorry voormijn reactie

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 20:17

Ik moet toegeven dat ik sommige problemen ook wat ongebruikelijk vind, maar misschien komt dat ook wel door het leeftijdsverschil, de wat "oudere" bokkers zijn bang dat het misgaat en de jongere generatie (rond de 16) ziet geen problemen en is er van overtuigd dat alles goed gaat...

Mocht er voor dit paardje wel een zadel worden gekocht, pharagirlke? Ik meende dat je altijd zonder zadel moest rijden op Pharon.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 20:27

Nee de jongere generatie is er absoluut niet van overtuigd dat alles goed gaat maar ik denk dat er bedoeld wordt dat er nogal extreme voorbeelden
gebruikt worden.
Dat viel mij trouwens ook op in het topic over mok.Iemand vraagt hoe je het kunt behandelen en hupsakee meteen de meest wilde verhalen en extreme gevallen over hoe ernstig het wel nie kan zijn en wat voor
een gevaren er allemaal aan vast zitten, terwijl mok toch echt een veel voorkomend probleem is.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 20:29

En niet gevaarlijk hóeft te zijn ,mits je,tadaaaaaaahhhh.........komt ie weer:
goede hulp krijgt en goede tips over de behandeling ervan Knipoog

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 20:30

Nou wil ik mok niet met een hengst vergelijken maar het gaat om de
reacties van mensen die soms meteen zo extreem zijn, als iemand om tips vraagt!!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 20:39

Heb je er al eens over nagedacht dat sommige (oudere) mensen ietwat meer ervaring hebben? En in dit geval daarom wat terughoudend/bezorgd zijn bij de combinatie 14-jarig meisje/hengst.