Mijn eerste eigen paard; welkom SF Daily!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-26 20:29

Toen ik op stal aankwam stiekem even geobserveerd. Hij stond met een been op rust te chillen. En daarna met zijn vriendje te groomen. Er was nog hooi in overvloed. De hooi lax blok is gewoon al op :+ Nu staan ze ook met zijn drieën dus dat is geen goed idee. Dat wordt me te duur.

Het hooinet kan wel volgens Daily

Afbeelding

En ook de balancer met grassmix is erg lekker. En hij slokt tenminste niet alles zo naar binnen :')

Afbeelding

Ik vind hem op de paddock wel rustiger. Hij hapt minder/zit minder aan me. Maar ik geef hem ook geen snoep of iets meer uit de hand. Hij volgt me wel de paddock door dus dat is wel heel lief <3
Paddock uit was weer even nodig om met mijn touwtje te zwaaien. Ook poetsplaats... Maar hij vindt dat gewoon nog spannend ofzo? Hij blaast dan nog wat harder. Heb het idee dat de paddock, de rijbak en wei zijn veilige haven zij. Dat zit ook allemaal in dezelfde hoek.

Maakt me ook meteen bezorgd; wat als hij wel pijn heeft?
Ik zie geen tekenen van een equine painface. Of andere duidelijke tekenen.

Overigens, had hij alweer bijna zijn tanden in een singel gezet van iemand op de poetsplaats :+
En wilde hij wel erg graag kijken in de schuur met grote machines dus daar stonden we (ik probeer wat hij aanbiedt, dat ook toe te staan mits veilig natuurlijk)

Hij is natuurlijk ook van 8 uur buiten en de rest op stal, naar 24/7 buiten gegaan. Dat doet natuurlijk ook wat met het energie level.

Toen ik weer ging was hij eerst met het hooinet bezig en later stond hij achteraan in de paddock op zoek naar gras samen met zijn vriendje. Dus hij lijkt ook op de paddock zijn draai gevonden te hebben.

BarbaLala

Re: Mijn eerste eigen paard; welkom SF Daily!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 20:39

Ik denk dat je er goed aan doet je minder zorgen te maken.
Je hebt een gezond jong paard.
En hou er rekening mee dat het minimaal 3 maanden tot een jaar kan duren voor een paard gewend is aan een nieuwe plek.
Rekening houdend dat hij hiervoor ook al vrij recent verhuisd was, doet hij het meer dan prima volgens mij.
Als jij onzeker bent, is hij dat ook. En hij zal je ongetwijfeld gaan testen. Aan jou om hem leiding te geven en te laten merken dat je het serieus meent met hem.

Enne; Luister niet teveel naar wat stalgenoten zeggen en vinden, dat is net als op bokt; Zoveel mensen zoveel meningen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-26 20:44

Het is misschien alleen wel raar/gek dat hij de eerste twee weken geen hout heeft gebeten?

Nja gelukkig gaan er ook mensen meekijken. Morgen de zadelpasser en woensdag de instructrice. Ik wil haar ook voor rijlessen vragen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 20:57

Oh leuk de les ingepland! Ben erg benieuwd wat jullie gaan doen.
Paarden zijn gewoon raar soms. Soms duurt her even voor ze zich veilig voelen dingen te uiten en dan plots stopt het weer. Mijn vorige paard zoog lucht bij spanning zonder zich vast te grijpen. Dat deed ze soms echt al vrij snel. Heb het losgelaten en gewerkt aan spanning afvloeien. Na een tijdje groeide ze mentaal en stopte het nagenoeg.

De snuffelmat schudden _O- slimme vent. Klinkt als een uit de kluiten gewassen labrador

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 20:59

Eerst gaan ze even wennen en daarna gaan ze wat meer zichzelf zijn, spelen , dingen slopen enz

Is gewoon normaal paarden gedrag. Eerst zijn ze nog onder de indruk en zijn ze vaak wat rustiger.

Gewoon lekker genieten en niet overal naar kijken lekker je ding doen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-26 21:09

Ik vind hem dus wat rustiger dan toen ik hem op de stoeterij bezocht en in het begin had. Maar misschien nu pas tijd om te verwerken wat er allemaal gebeurd is?

Is dit een goed schema komende week?
Morgen zadelpasser
Dinsdag rijden (half uurtje indien zadel er is)
Woensdag grondwerkles
Donderdag en vrijdag vrij
Zaterdag longeren en daarna hoefsmid
Zondag rijden
Maandag vrij

Ik zit namelijk ook nog even met mijn prive planning.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 12:51

Zou hem dinsdag lekker vrij geven als je merkt dat zadelpassen veel mentaal doet bij hem. Lando kan echt van slag zijn door de zadelpasser, zadel er op, zadel er af, bak in, bak uit. Hij heeft 1 doel zadel er op en gaan, is dat anders, dan stress.. dan kan ik hem beter even laten staan de dag erop. Dus even kijken hoe die reageert en hoe moe hij is na je sessie vandaag

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-26 13:23

MarjanB schreef:
Zou hem dinsdag lekker vrij geven als je merkt dat zadelpassen veel mentaal doet bij hem. Lando kan echt van slag zijn door de zadelpasser, zadel er op, zadel er af, bak in, bak uit. Hij heeft 1 doel zadel er op en gaan, is dat anders, dan stress.. dan kan ik hem beter even laten staan de dag erop. Dus even kijken hoe die reageert en hoe moe hij is na je sessie vandaag

Oke dankjewel!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 14:00

Zal ik je dan wat grappigs vertellen :+
Mijn ruin heb ik vanaf jaarling zijnde, hij wordt dit jaar 19 jaar. En hij neemt nog steeds dingen in zijn mond, maakt zichzelf los(halstertouw los trekken met zijn tanden als hij vast staat) en knaagt heeeeeel soms nog aan hout. Ondanks paddock maatje, mineralen buffet, meer dan genoeg hooi en verschillende likstenen. Ik merk alleen wel verschillen tussen hout knagen en hout knagen, soms knaagt hij hout en dan denk ik vezel tekort en geef ik hem wat meer haycobs van vitalstyle. En soms knaagt hij gewoon als gewoonte ofzo. Maar hij verplaatst ook pallet boxen waar ik het hooi uit voer :')
Dus maak je niet te druk hierom! Hij is jong, oogt gezond, en je doet het echt dikke prima!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-26 15:18

Zo trots op hem <3

Hij deed het ontzettend goed bij de zadelpasser. Helaas past mijn Ikonic niet (dus als iemand geïnteresseerd is, ik heb binnenkort een Ikonic Dressuurzadel met verwisselbaar kopijzer in de aanbieding. Inch maat is 17,5). Dus kwamen we toch op een nieuw zadel uit. Natuurlijk ook proef gereden. Echt drie weken geen ruiter op zijn rug? Boeien. Ik doe het gewoon.

Ik merkte ook verschil tijdens het proefrijden of nu. Met proefrijden lag er een oud zadel op en in draf hupste hij veel. Alsof zijn voorbenen dus in galop zitten en achter niet. Dat heb ik op zijn verkoop filmpje ook gezien.
Los aan de longeerlijn dus niet dus ik ging uit van niet passend zadel en/of rijtechnisch. Nou met dit zadel in het begin drie hupsjes en daarna draafde hij gewoon rond! Kwam ook al wat ontspanning in.

Zadelpasser zei ook dat het lijkt alsof ik een goed paard gekozen heb, omdat hij natuurlijk ook heel anders ziet. Dat het knap is om op een plek waar hij drie weken is al zo rond stapt en draaft. Nergens bang van of onder de indruk van.

Knappe jongen <3

Afbeelding

Stal eigenaar gaf aan niet meer gezien te hebben dat hij aan het hout zit. Ik heb zelf ook geen bijt sporen ontdekt. Toen ik vanmiddag kwam zat het hooinet nog half vol (deze wordt niet gevuld door de stal eigenaar omdat het iets extra's is wat ik doe) dus dat betekent dat ze sowieso voldoende hooi hebben.

Maagzweer denk ik ook niet meer aan, gezien hij met aansingelen geen kik gaf. En ook tijdens de palpaties van de zadelpasser niet.

Verder ga ik vandaag starten met een kuurtje brandnetel voor twee weken en citroenmelisse voor vier weken

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 15:53

een verhuizing doet veel met een beest , fijn dat het een stuk beter gaat

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 16:19

Over dat bijten aan hout: check even of hij netjes gewisseld heeft. Het komt soms voor dat een melktank achter blijft.
Kun je gewoon zelf controleren. Als alles netjes op een rij staat, is er waarschijnlijk niks aan de hand.

Dat orale herken ik ook van een Fjord die ik ooit met iemand had. Echt, de meest onzinnige tips gekregen en niks hielp (het was ten slotte een Fjord) totdat ie een keer in een arm wilde bijten bij het dicht doen van het lint. Hij beet vol in de arm maar daar zat wel het lint bij en daar stond een ferme klap stroom op.
Hij heeft nooit meer in mensen gebeten….
Laatst bijgewerkt door ikke op 20-04-26 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-26 16:20

Tanden zijn in januari nog gecheckt en was niets gevonden, alles netjes

Xenidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 16:47

Wat een mooi paard zeg! Daar kan je zeker trots op zijn.

Ohoh de zorgen die bij een paard komen kijken zijn echt naar :') . De mensen die zich er goedbedoeld mee bemoeien zijn minstens zo vermoeiend.

Na alles wat ik lees denk ik dat jij je misschien toch echt teveel zorgen maakt om hem. Geef jullie beiden wat meer tijd om aan elkaar te wennen en dan heb je er denk ik een heel leuk paard aan!

Succes, je doet het super :+:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 17:19

Wat een leuke update. En je hebt zeker een leuk paard gekocht!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-26 17:46

Iemand trouwens nog een tip voor een goede anti bijt spray voor op de manen? Ik wil voorkomen dat dadelijk zijn vriendje een hap manen eruit trekt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-26 19:20

En iemand nog een tip hier tegen?
Ik was net op stal om te voeren. En ik zag vriendje en Daily naar elkaar bijten en klein steigeren. En eentje gilde er? Ik denk spel. Maar zo komt Daily dus aan die bijtjes. En volgens mij heeft vriendje er geen of iig stuk minder...

Het worden er ook steeds meer en ik ben er niet zo blij mee.

Afbeelding

Afbeelding

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 19:35

Zou me daar niet druk om maken, ze spelen met elkaar, kuddegedrag.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-26 19:44

Ja maar wil niet dat het erger wordt of heftiger. En dat zijn manen er niet af gaan...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 19:46

Dat hoort helaas bij ruinenspeelgedrag, daar kun je niet zoveel aan doen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 19:51

Zertab schreef:
Ja maar wil niet dat het erger wordt of heftiger. En dat zijn manen er niet af gaan...

Dan moet je hem alleen zetten en dat moet je niet willen. Mijn merrie stond ook in de kudde met lange manen en had altijd vlechten in.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-26 20:00

Nee alleen wil ik hem niet zetten inderdaad. Vlechten hoor ik ook verhalen over dat de haren dan sneller afbreken etc. En zo'n vlechtje kunnen ze ook afbijten toch? Hengstenvlecht kan ik niet maken. Ik zat zelf te denken aan vies spul in de manen te sprayen zodat ze daar in ieder geval van af blijven.

Maar de zadelpasser voelde dat hij op de kant waar hij dus "gebeten" wordt gevoeliger was bij palperen dus hij heeft er ook wel last van denk ik dan

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 20:02

Zulke dingen horen er bij, zeker als er een nieuw is. Dit soort schrammetjes hebben ze wel vaker met spelen, niet iets om je druk om te maken.
Antibijt in de manen zou ik niet doen, als ze willen krabbelen bij elkaar is dat niet handig en daar bouwen ze ook een band mee op.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-26 20:10

c_alsemgeest schreef:
Zulke dingen horen er bij, zeker als er een nieuw is. Dit soort schrammetjes hebben ze wel vaker met spelen, niet iets om je druk om te maken.
Antibijt in de manen zou ik niet doen, als ze willen krabbelen bij elkaar is dat niet handig en daar bouwen ze ook een band mee op.

Dan kan hij aan de andere kant krabbelen...

Wat kan ik dan doen om zijn manen te beschermen?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 20:14

Ik zou het lekker even zo laten hoor. Als er bij ons een nieuwe bij komt heeft die van mij meestal ook enige tijd weer wat schrammen en wonden. De anderen ook trouwens hoor. Ruinen spelen soms erg wild. Dat is na een paar weekjes weer over. Dan komt er overal weer haar op en is het klaar. En zo af en toe een kras of een schram of een wond hou je toch maar dat is alleen maar fijn dat ze met elkaar spelen. Ik heb bij ons nog nooit meegemaakt dat manen verdwenen of afgebeten werden door de andere paarden hoor. Daar zou ik me echt niet druk om maken en zeker niet als dat nu niet aan de orde is.