Charlotte Dujardin opnieuw onder vuur

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 10:23

Eigenlijk is het de omgekeerde wereld dat de S&T en de sporen eruit gaan. Het voelt als de omgekeerde wereld van imo fout jureren.

In mijn tijd werd er altijd gezegd dat je in de B en L geen sporen reed, omdat dat niet bij het niveau paste. En dat zag je ook echt niemand deed het.

Vanaf de M werd het verplicht. De gedachte daarachter was dat je aan de jury moest laten zien dat je ermee om kon gaan. Je moest aantonen dat je je benen zo goed onder controle had dat een spoor een paard niet hinderde.

Later gold datzelfde principe ook in het Z. Met een stangbit mocht je pas rijden als je je handen voldoende onder controle had en je hulpen zo verfijnd kon geven dat een paard geen last had van de stang.

Een open mond betekende direct een punt eraf. Een zwiepende staart werd gewoon als verzet op het protocol gezet. Te diep rijden leverde eveneens puntenaftrek op.

Met klapperende benen en een terugwerkende hand de proef binnen stormen, daar scoorde je echt geen winstpunten mee.

Toen kwam de Sjef pluk methode. Sjef hoorde bij Anky. In haar eerdere jaren reed Anky nog gewoon netjes, maar later veranderde dat. Het geen gelul in de krul werd als normaal gezien. Er werd gezegd dat er geen dwang was, maar die dwang was er wel degelijk, ook bij Anky.

Daarna zag je de dressuur in de jaren erna achteruit hollen.

Een open mond? Daar durfde de jury weinig meer van te zeggen. Een paard dat voor en achter in twee delen liep en alleen wat voetjes optilde, wat dan een passage moest voorstellen, werd toch hoog beoordeeld. Een jury ging immers niet snel zeggen dat een olympisch kampioene het fout deed.

Ondertussen zijn veel mensen vergeten hoe dressuur eigenlijk in elkaar zit.

De misstanden van trekken en open monden werden vervolgens op de bitten geschoven. Het staartzwiepen op de sporen. Dus word de oplossing laten we die dan maar verbieden of weglaten.

Maar waarom gaan we niet gewoon weer jureren zoals het ooit bedoeld was?

Verzet, in welke vorm dan ook, zou gewoon puntenaftrek moeten opleveren.

Begrijp me niet verkeerd: ik heb er niets op tegen dat bitloos of spoorloos rijden mag. Maar ik zie ook regelmatig mensen hangen aan een kingekruist hoofdstel. De mond gaat dan misschien niet open, dus lijkt het netjes, maar dat betekent nog niet dat het goed is. En helaas herkennen teveel mensen dat niet.

Het echte probleem is dat men niet meer leert rijden. Zeker in de tijdsgeest van nu, alles moet snel en commentaar kan men niet meer hebben.
Dat wordt nu alleen verbloemd, terwijl het voor het paard geen haar beter is.

Dus of het werkelijk diervriendelijker is? Dat betwijfel ik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 10:49

DuoPenotti schreef:
Eigenlijk is het de omgekeerde wereld dat de S&T en de sporen eruit gaan. Het voelt als de omgekeerde wereld van imo fout jureren.

In mijn tijd werd er altijd gezegd dat je in de B en L geen sporen reed, omdat dat niet bij het niveau paste. En dat zag je ook echt niemand deed het.

Vanaf de M werd het verplicht. De gedachte daarachter was dat je aan de jury moest laten zien dat je ermee om kon gaan. Je moest aantonen dat je je benen zo goed onder controle had dat een spoor een paard niet hinderde.

Later gold datzelfde principe ook in het Z. Met een stangbit mocht je pas rijden als je je handen voldoende onder controle had en je hulpen zo verfijnd kon geven dat een paard geen last had van de stang.

Een open mond betekende direct een punt eraf. Een zwiepende staart werd gewoon als verzet op het protocol gezet. Te diep rijden leverde eveneens puntenaftrek op.

Met klapperende benen en een terugwerkende hand de proef binnen stormen, daar scoorde je echt geen winstpunten mee.

Toen kwam de Sjef pluk methode. Sjef hoorde bij Anky. In haar eerdere jaren reed Anky nog gewoon netjes, maar later veranderde dat. Het geen gelul in de krul werd als normaal gezien. Er werd gezegd dat er geen dwang was, maar die dwang was er wel degelijk, ook bij Anky.

Een open mond? Daar durfde de jury weinig meer van te zeggen. Een paard dat voor en achter in twee delen liep en alleen wat voetjes optilde, wat dan een passage moest voorstellen, werd toch hoog beoordeeld. Een jury ging immers niet snel zeggen dat een olympisch kampioene het fout deed.

De misstanden van trekken en open monden werden vervolgens op de bitten geschoven. Het staartzwiepen op de sporen. Dus word de oplossing laten we die dan maar verbieden of weglaten.

Begrijp me niet verkeerd: ik heb er niets op tegen dat bitloos of spoorloos rijden mag. Maar ik zie ook regelmatig mensen hangen aan een kingekruist hoofdstel. De mond gaat dan misschien niet open, dus lijkt het netjes, maar dat betekent nog niet dat het goed is. En helaas herkennen teveel mensen dat niet.

Het echte probleem is dat men niet meer leert rijden. Zeker in de tijdsgeest van nu, alles moet snel en commentaar kan men niet meer hebben.

Amen.

De kennis en kunde is zo enorm achteruit gegaan, dat is onbegrijpelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 15:51

DuoPenotti schreef:

Helemaal mee eens.

Wil wel zeggen dat ik in de topsport gelukkig wel echt de kentering weer naar de positieve kant zie gaan. In de tijd dat de rollkur zo in was, vond ik het afschuwelijk en was voor mij het plezier ook wel weg. Maar goed, qua jurering kunnen er nog zeker grote stappen gemaakt worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 15:55

Zeker is het aan het veranderen. Gelukkig wel.

Maar mensen die dan weer zeggen dat het zo geweldig is dat bitloos en spoorloos zo'n goede vooruitgang is..

Daar heb ik ook andere gedachte bij.
Het kan goed zijn, maar als het rijden niet veranderd is het enkel verbloemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 16:03

Mee eens, en zo goed vindt ik het persoonlijk niet.

Wel als het echt de voorkeur heeft van het paard en er gewoon goed gereden wordt. Maar dat laatste zie ik inderdaad ook niet zo vaak en dan is het inderdaad verbloemen van een rijtechnisch probleem.

Spoortjes goed gebruikt heb ik uberhaupt geen moeite mee, maar wel als spoortjes gebruikt worden paard aan het been te maken. Ook dat is verbloemen en een short cut nemen..hoe verleidelijk soms ook.