Echte ervaringen gezocht paard + baby + werk etc

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:43

Ik stond er een beetje hetzelfde in als TS.
Heel erg bang dat een baby vooral veel tijd kost en je er veel voor in moet leveren. En ja, dat is ook echt zo.
Vroeger toen ik jong was wilde ik graag jong moeder worden..... Maar hoe ouder ik werd, hoe vaker ik dacht: nee, ik ben er echt nog zoooo niet aan toe

TOCH hadden wij wel als wij naar de toekomst keken, we het toch altijd wel een soort van "later met de kinderen/het kind" in beeld hadden.
En aangezien ik "al" 35 was, kwam bij mij toch wel het besef dat als we graag een kind wilde, ik geen 10 jaar meer kon wachten. Ik was ook al 16 jaar samen met mijn vriend, en financieel zat het ook goed, dus dat waren geen redenen om het niet te doen.
Het was voor mij echt het stukje mijn huidige (paarden) leven loslaten, en toch ook een stukje afhankelijkheid. Want ik wilde geen moeder zijn die haar kind 5 dagen per week naar de opvang bracht, dus dat betekende financieel meer afhankelijk van mijn vriend.

Op mijn 36e werd ik dan ook moeder... Van gelukkig de makkelijkste baby op aarde (dat zeiden ze zelfs op de opvang, dat onze kleine toch wel de makkelijkste was die ze ooit hadden gezien).

Mijn zwangerschap verliep overigens echt heel erg goed, de hormonen deden het bij mij echt heel erg goed en op wat lichte bekkenklachten na in het 3e trimester mocht ik echt niet klagen. Mijn stal heb ik nog tot 2 dagen voor mijn bevalling kunnen mesten. Niet op het tempo zoals normaal natuurlijk, maar het lukte wel.

Paardrijden deed ik echter al snel niet meer, dat kwam vooral omdat ik een jonge pony had en mezelf te zwaar vond. (voor mijn zwangerschap zat ik voor mijn gevoel al op het randje, dus met 10 weken zwangerschap reed ik niet meer), maar had ik een braaf en wat groter paard gehad, had ik vast langer door kunnen rijden.

Bevalling werd uiteindelijk een keizersnede. Weinig last van gehad overigens. Met 3 dagen ging ik af en toe al weer naar stal en met 8 weken zat ik er weer voor het eerst op.
Ik heb wel lang last gehad van balansproblemen door de keizersnede, en ook rennen in bijvoorbeeld een grasveld ging niet, ik kon het gewoon niet. Dat was wel een rare gewaarwording en heeft ook zeker een jaar geduurd (soms tot ergernis van mijn vriend, want met koeien/kalveren vangen is het niet handig als je niet kunt rennen).

Ik sta op een pensionstal (kinderen mogen op zich wel mee, maar het zijn geen kinderliefhebbers zeg maar). Dus rijden zit er niet in als de kleine mee is.

De eerste 1,5 jaar na mijn bevalling heb ik 3 dagen per week op kantoor gewerkt (die dagen gaat de kleine naar het KDV). Dan ging ik vaak in de avonden naar stal, de dagen dat de kleine thuis was ging ik overdag om alleen even te mesten, of als hij in de kinderwagen zat kon ik soms net even snel longeren.
Het bedrijf van mijn vriend groeide ondertussen flink, dus s avonds kon ik nog administratie doen en fotografeerde ik soms erbij dus had ook veel computerwerk daarvan.

Dat werd op een gegeven moment teveel vond ik. Dus besloten om te stoppen op kantoor (kon financieel), zodat ik thuis de boel wat meer bij kon houden. En echt, ik heb mezelf nog geen seconde verveelt.
De kleine zit nog steeds 3 dagen per week op het KDV. Dat zijn de dagen dat ik nu overdag mooi kan rijden. Smorgens ga ik eerst de koeien en bij de wei voeren, dan rij ik vaak naar stal door. Dan ben ik eind ochtend/begin middag weer thuis, dan kan ik daar vast administratie doen en huishouden enzo.

Ook heb ik nu eindelijk tijd om gewoon af en toe een keer met vriendinnen te lunchen en heb ik weer een leven.
Ook het fotograferen heb ik nu weer wat meer op kunnen pakken, en dat alles maakt dat ik nu gewoon een fijn leven heb dat in balans is qua werk/vrije tijd/kleine.

Ik vind het heel knap hoe moeders het doen die 36 uur werken, 3 kinderen hebben en ook nog hobby's kunnen onderhouden. Voor mij was het niet weggelegd.

Ik heb gemerkt dat ik ook echt een oermoeder ben, ik ben absoluut geen overbezorgde moeder ofzo. Maar je kind staat voortaan gewoon op 1.
Ik hou zielsveel van mijn paarden. Maar rijden lukt nu dus echt maar 3 keer per week (want er is altijd wel een dag dat ik geen tijd/zin/etc. heb). Ik ben blij dat ik overdag kan, zeker nu in de winter. In de zomer gaat het nog wel om s avonds naar stal te gaan, maar in de winter zoek ik dat echt niet.

Wel heb ik besloten dat het er maar bij 1 blijft. Deze is zo makkelijk (niet met slapen momenteel overigens. Als baby was hij de beste slaper ooit, dat haalt hij nu sinds hij 1,5 is , hij is nu 2,5 ruim in, in wordt bijna iedere nacht wel 1-3 keer wakker). 2 kinderen is toch meer werk en ook als je ze even weg moet brengen om op te laten passen is toch meer gedoe.

Ik denk dat voor mij het ouder moeder worden wel voordelen heeft gegeven. Ik was op het ergste voorbereid, dat was ook de reden waarom ik zo lang gewacht heb.... Maar ook dat ik geluk heb gehad met onze kleine natuurlijk.
Ik zou het nooit trekken om er nu een huilbaby bij te krijgen, vandaar ook mijn keuze om niet aan een tweede te beginnen.

Ik zou als ik nu zou moeten kiezen het precies op dezelfde manier doen als ik nu gedaan heb.

Maar wel een grote MAAR..... je kunt jezelf nooit voorbereiden op wat zwangerschap en het moeder worden met je doet. Je staat namelijk altijd AAN (zeker tot ze een jaar of 3 zijn gok ik zo)..... Je bent altijd moeder, niet alleen op de momenten dat je het leuk vindt/hebt. Ook op de momenten dat je vriend/man werken is en je doodziek op de bank ligt.

Zoals al een keer eerder gezegd, ik ben wakker voor mijn kleine wakker is. Wat inhoudt als hij een nacht heeft dat hij 3 keer wakker wordt, ik echt voor mijn gevoel maar heel weinig slaap.
(Ik weet niet hoe het kan, maar ik wordt ca. 5-15 minuten wakker voor hij wakker wordt, en dan slaap ik al met oordoppen in! zodat ik niet van ieder geluidje wakker wordt)

Mijn vriend doet echt veel met de kleine, maar toch is het als moeder anders.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:28

Ik denk dat iets ouder moeder worden een voordeel kan hebben als in dat je zelf wellicht inmiddels wat rustiger bent en je zaakjes iets beter voor elkaar hebt. Meer stabiliteit zeg maar. Maar vaak hoor je toch ook wel dat het wel wat zwaarder kan zijn omdat je als ruim 30-er of al 40-er vaak toch wat minder makkelijk nachten door kan halen / daarna weer terugveren dan twintigers zeg maar :=

Krijg je tussen je 20e-25e jaar je kinderen dan zijn dat pubers rond je 35e-40e.
Dat schijnt toch ook wat fijner te zijn dan wanneer je kinderen puberen terwijl je zelf in je (pre-) menopauze zit :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:18

pmarena schreef:
Krijg je tussen je 20e-25e jaar je kinderen dan zijn dat pubers rond je 35e-40e.
Dat schijnt toch ook wat fijner te zijn dan wanneer je kinderen puberen terwijl je zelf in je (pre-) menopauze zit :=

Nou geloof mij maar dat het puberen dan nog steeds afschuwelijk is. En dan zeggen ze dat ze liever een oudere normale moeder hadden gehad die zich niet zo onvolwassen gedroeg. Eh ja tuurlijk. :roll:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:38

Suzanne F. schreef:
pmarena schreef:

Nou geloof mij maar dat het puberen dan nog steeds afschuwelijk is. En dan zeggen ze dat ze liever een oudere normale moeder hadden gehad die zich niet zo onvolwassen gedroeg. Eh ja tuurlijk. :roll:

Per definitie hebben alle pubers de stomste en raarste ouders toch? :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:39

Haha ja wie wil mekkeren over iemand zal altijd wel iets kunnen vinden / bedenken.
Ik zit er nog niet in dus we gaan het wel zien.

Maar ik kom het wel regelmatig tegen dat de combinatie niet echt top gevonden wordt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:59

Ik vind de puberteit tot nu toe echt meevallen. De peuter puberteit vond ik echt veel heftiger. Maar ik vind zelf dan ook dat ik echt wel een lieve puber heb tot nu toe, die ook goed weet wat ze wil. Ze wordt 16 in maart.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:09

Ik vond het pittig.
Mijn paard stond gelukkig op een goed plekje en het ontbrak hem niet aan zorg. Mij wel aan tijd en ook aan "middelen".
Wij hadden toen hij baby was ook een hond met verlatingsangst en die was doof. Dus ik moest dan soms oppas regelen voor de hond, baby mee, half uur rijden dan even wat bij paard doen maar als je baby dan huilt of iets wil dan lukt dat alweer moeilijk. Nu had onze baby de nodige ongemakken ook toen hij jong was en was hij niet een baby die rustig in de kinderwagen wilde liggen. Helaas heb ik behoorlijke rugklachten dus kon ik hem niet in de draagzak dragen. Lichamelijk heb ik het ook zwaar gehad, tijdens de zwangerschap en erna.

Helaas is mijn paard vorig jaar vrij plotseling overleden, net nu het iets makkelijker begon te worden omdat onze zoon ouder is geworden.

Mijn paard kwam niks tekort. Maar mijn schuldgevoel was groot en het gevoel van een leuke hobby hebben was er niet. De liefde voor mijn paard was wel inmens groot natuurlijk. Maar hij is ook 20 jaar bij mij geweest.

Maar had ik geen paard gehad toen onze zoon op komst/geboren werd dan koos ik er ook niet voor om 1 aan te schaffen.

Soms ligt het niet aan hoe je het zelf indeelt maar ook hoe je baby is.

Pantykous

Re: Echte ervaringen gezocht paard + baby + werk etc

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:25

Ik leg mezelf niet goed uit denk ik. Natuurlijk moet je met je kinderen rekening houden, maar daar komt die makkelijke mindset weer. Lopen we in de dierentuin en zijn ze het met een uur zat? Prima, gaan we lekker naar huis. Zijn ze ziek of te moe om naar een gepland iets te gaan? Prima, dan blijven we thuis of ik splits met m’n partner. Kon ik daardoor een keer niet naar m’n paard? Ook prima, die is lekker buiten geweest en in een schone stal dus niks aan de hand.

Als je dat zelf al allemaal lastig vind dan wordt het wel moeilijker als ouder.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:32

Pantykous schreef:
Ik leg mezelf niet goed uit denk ik. Natuurlijk moet je met je kinderen rekening houden, maar daar komt die makkelijke mindset weer. Lopen we in de dierentuin en zijn ze het met een uur zat? Prima, gaan we lekker naar huis. Zijn ze ziek of te moe om naar een gepland iets te gaan? Prima, dan blijven we thuis of ik splits met m’n partner. Kon ik daardoor een keer niet naar m’n paard? Ook prima, die is lekker buiten geweest en in een schone stal dus niks aan de hand.

Ah, nou dat ben ik zeker met je eens!
Flexibiliteit :)

Het is nu eenmaal makkelijker als je kan denken ‘dit is nu wat het is’ en je daarbij neerleggen. Ook al is het niet leuk, moeilijk en pittig.
Dat is wel iets wat ik gelukkig van mezelf vaak heb, maar kan onder druk komen te staan in gevallen van extreme stress, zoals veel gebeurtenissen buiten je macht en slaapgebrek.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:36

Slaaponthouding is niet voor niks een marteltechniek. Met de oudste was ik dus alleen en moest ik er het eerste jaar soms wel 8x per nacht uit, ook was ik zelf hyperalert op elk piepje wat hij maakte. Dan is het wel taai.

Of als je de hele week hebt gewerkt, je kinderen zijn ziek, je huis is een paasei en je hoort voor de 5000000e keer mamaaaaaaa. Ook taai.

Maar spijt heb ik nooit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:04

Ik ook niet, zou het zo weer over doen :j.
De stomme momenten vergeet je ook wel snel en de leuke momenten blijven me bij. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:06

Pantykous schreef:

Ik vind het heel duidelijk wat je zegt. Van zodra je kinderen hebt, zijn zij gewoon prio nummer 1. Dat wilt niet zeggen dat je leven on hold staat, maar wel dat je op andere vlakken wellicht wat gemakkelijker moet worden en je alles ook wat meer rond die kinderen moet boetseren.

Als je nu dus nog de expliciete wens hebt om echt nog heel invested met paardrijden bezig te zijn (lessen, wedstrijden, ... ) en nog alles uit iedere minuut wilt halen met je ouder wordende paard, dan denk ik dat op dat moment kinderen krijgen niet het allerbeste idee is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:07

Pantykous schreef:
Slaaponthouding is niet voor niks een marteltechniek. Met de oudste was ik dus alleen en moest ik er het eerste jaar soms wel 8x per nacht uit, ook was ik zelf hyperalert op elk piepje wat hij maakte. Dan is het wel taai.

Of als je de hele week hebt gewerkt, je kinderen zijn ziek, je huis is een paasei en je hoort voor de 5000000e keer mamaaaaaaa. Ook taai.

Maar spijt heb ik nooit.

Helemaal eens...
En wat bij mij hielp was op zulke momenten beseffen dat er heel veel ouders zijn die er alles voor zouden doen om hun kindje nog een keer vast te hadden mogen houden ....
Dat zette het weer even in perspectief en was ik blij met de mogelijkheid om gewoon nog een keer extra mijn kind te kunnen knuffelen....

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:08

manolito10 schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik zag inderdaad een ander topic van vorig jaar, maar mijn vraag gaat ook grotendeels over het lichamelijke deel.
Tot wanneer en vanaf wanneer kon/kan je weer rijden, merk je veel verandering aan je lichaam (vergeetachtig, moe, nooit meer die kilo's kwijtgeraakt) etc. En ook over het stukje van überhaupt het hebben van een kind dat (in mijn optiek) vaak of extreem negatief bestempeld wordt (uitspraken als: als ik dit had geweten, was ik er nooit aan begonnen) of juist alleen maar positief en uitspraken die impliceren dat het alleen maar leuk en prachtig is :o

Oh lichamelijk is het hier echt geen probleem, ik kon bij wijze van direct na de bevalling weer rijden. Het is echt puur de tijd. Ik kan denk ik 1-2x per maand (maar mijn partner werkt ook onregelmatig, dat maakt het ook extra lastig).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:52

Gini schreef:
Pantykous schreef:

Ik vind het heel duidelijk wat je zegt. Van zodra je kinderen hebt, zijn zij gewoon prio nummer 1. Dat wilt niet zeggen dat je leven on hold staat, maar wel dat je op andere vlakken wellicht wat gemakkelijker moet worden en je alles ook wat meer rond die kinderen moet boetseren.

Als je nu dus nog de expliciete wens hebt om echt nog heel invested met paardrijden bezig te zijn (lessen, wedstrijden, ... ) en nog alles uit iedere minuut wilt halen met je ouder wordende paard, dan denk ik dat op dat moment kinderen krijgen niet het allerbeste idee is.

Aan de andere kant, als paard nu nog fit is, en je stelt het te lang uit...dan heb je straks een baby net als je paard minder wordt en wellicht wat meer zorg nodig heeft. En dan voel je je helemaal schuldig naar je paard of je baby of waarschijnlijk allebei omdat je jezelf nu eenmaal niet in 2 kan splitsen.

Elke keuze zal wel zijn potentiele voordelen en potentiele nadelen hebben.

Maar inderdaad als je echt zeker wilt weten dat je je paard de komende tijd alle aandacht wilt geven, zorg dan voor goede voorbehoedsmiddelen want zowel zwangerschap als bevalling als babytijd als verder moederschap kan er heel makkelijk voor zorgen dat je zó een jaar of langer uit de running bent.

Of dat het zelfs nooit meer gaat lijken op hoe het nu is.

Ik zou zeggen doe nu met je paard wat je ècht wilt doen. En als dat gedaan is, en je toch ook wel heel graag moeder wilt worden, ga dan pas proberen zeg maar. Want ondanks dat het lang kan duren, kan het ook meteen de eerste poging raak zijn en als je pech hebt krijg je dan al snel mankementen.

Als je mazzel hebt verloopt alles zonder veel problemen, maar het is wel fijn / verstandig om er rekening mee te houden dat je pech kan hebben.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:05

Waar ik nu aan moet denken, na een paar reacties te hebben gelezen. Ik wilde eigenlijk altijd naar het bos met mijn paard, maar ik durfde het niet meer na een val in prikkeldraad. Af en toe wel gedaan, maar niet zoals ik het wilde. Na de geboorte van m'n oudste had ik een bijrijder en deed ik zelf maar 1x in de week rijden, maar wel elke keer dus in het bos. Eigenlijk ben ik vanaf dat moment pas echt gaan doen met mn paard wat ik altijd al wilde. Gek genoeg had ik minder angst (ik denk ook door de verlegging van prioriteiten) en ik dacht, nu ik zo weinig tijd heb moet ik ook gewoon doen wat ik echt leuk vind.

Het kan dus ook iets goeds met zich mee brengen. :)

Nu met 2 kinderen en geen bijrijder probeer ik wel weer 3-4x in de week te gaan en dat gaat best prima.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:50

Wat grappig dat dit bij jou zo werkt J0annieke. Ik ben juist een angstige ruiter geworden sinds ik moeder ben. Vroeger durfde ik veel meer.