Gini schreef:Er zijn een aantal redenen voor mijn sceptisme. De top drie:
1. Een persoon met een zesde zintuig of de mogelijkheid om gedachten te kunnen lezen, blijft toch niet lang onder de radar? Die zou zo goed kunnen inspelen op zijn omgeving en kunnen manipuleren dat die toch al snel succesvol is in alles wat die doet? Een beetje zoals de film What women want, al snap ik dat dat fictie is. Maar het zou je toch enorm voor de wind gaan als je de gedachten kan lezen van je baas of je collega's of de persoon op wie je een oogje hebt.
2. Als iemand echt gedachten kan lezen, zou dat psychologische hulp naar een hoger niveau tillen. Waarom worden deze mensen niet massaal ingezet in de psychiatrie, rehabs, jeugdinstellingen, gevangenissen,... hoeveel zelfmoorden, moorden, criminele feiten zouden er niet opgelost of voorkomen kunnen worden? Als ik gedachten kon lezen zou ik continu slechte mensen opsporen.
3. De verhalen die verteld worden, helpen op het einde van de rit de mens. Het paard gaat op de poetsplaats (ook al heeft die net aangegeven daar mishandeld te zijn), het is eigenlijk altijd het paard dat plooit naar wat wij willen. Waarom is het paard nooit eens onbeleefd? Je hoort nooit van iemand die betaald heeft voor een reader dat die zei dat het paard absoluut ongelukkig was, het rijden niet leuk vindt, heimwee heeft naar de vorige eigenaar en iedere kans grijpt om zijn huidige eigenaar te slaan.
Dit zegt met name iets over degene die het schrijft.