Te zwaar om te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:27

germie schreef:
Hoezo kan iemand van 105kg als vrouw niet fit zijn? Weet jij dan wel wat fit betekent? Ik ken namelijk een aantal vrouwen van rond de 100kg die gewoon echt fit zijn. En sneller zijn met hardlopen dan ik (helaas voor mij, want daar baal ik dan weer van ;) ). En die passen ook in een 17.5inch zadel volgens mij (ze rijden geen paard).

Ik vind dat paardrijden voor iedereen die fit is weggelegd moet zijn en dat je niet een keiharde grens moet stellen. Als je dus wat zwaarder bent en laten we zeggen 1km kunt zwemmen zonder te rusten, of 5km kunt hardlopen aan 1 stuk, dan ben je toch wel aardig fit. Dat is voor mij een belangrijker maatstaf dan puur het gewicht. Dus ook iemand met bijvoorbeeld lipoedeem die er echt niets aan kan doen dat de billen en bovenbenen 'dik' zijn mag van mij paardrijden. Je moet natuurlijk wel in een zadel passen, want dat kan daar wel eens een issue worden als het in wat ergere vormen aanwezig is. Maar je hebt ook 18 inch zadels en 18.5 inch zadels. En dan kijk je natuurlijk naar het paard en houdt die 20% aan.

En je kunt je ook verkijken op mensen. Ik heb een duikmaatje, kleiner dan ik. Maar toen die z'n gewicht noemde laatst, toen schrok ik. Je kon dat er echt niet aan zien.

100 kilo blijft 100 kilo op een paardenrug of je nu fit bent of niet!
Echt, wat een onzin dat je dan wel zou kunnen rijden!!

prompter

Re: Te zwaar om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:30

je zou niet moeten willen rijden met 100 kilo, als je echt om paarden geeft. Het is geen grondrecht.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:51

kebie schreef:
Jokonootje schreef:

Dat JIJ dat niet doet is jouw mening.
En op basis van mijn ERVARING (N=1), is het geen probleem.

Die 20% grens is iets dat bokt hanteert. Als je namelijk de wetenschappelijke artikelen leest dan is 30% pas een probleem, en werd daarin geadviseerd maximaal 25% aan te houden.
Maar zolang flinke mannen 160km endurance kunnen rijden op een iel arabiertje zonder dat die er bij de vet controle uit gaan, denk ik dat al die regeltjes, die hier op bokt worden bedacht, meer een mening zijn dan een feit.

Het was geen aanval ofzo he.
N=1 zeg je. Ik vind MIJ zelf te zwaar dus IK denk er niet aan en IK betaal dus de instructrice.

Ik veroordeel jou niet of jij er wel of niet op stapt. Ik schrijf alleen wat IK doe. Onzin grens of niet dat is wat IK doe

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:12

kebie schreef:
CobCowgirl schreef:
De 15-20% regel is niet iets dat alleen Bokt hanteert, maar iets waar juist de wetenschap het over het algemeen over eens is. Waarbij 10-15% ideaal is.. Dus als paardenliefhebbers zijnde zou ik eerder streven naar 10-15% belasting dan 20-25%.

Heb je een linkje naar dat wetenschappelijk bewijs?

Ik denk dat ik ooit een onderzoek van het Duchy College in Groot-Brittannië gebruikte als referentie, wat kennelijk later wel wat genuanceerder bleek:

https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... te-rijden-

Eerlijk gezegd op basis van die percentages wel altijd bepaald hoe ik mijn paarden belast. Met dat uitgangspunt iig nooit mijn paarden overbelast en toch een stok achter de deur om ook goed voor mezelf te zorgen.

Dit wetende zou ik alsnog zelf ervoor waken om mijn paarden (structureel) maximaal voor 15% te belasten, maar kan ik voortaan iets minder rigide zijn als ze bij wijze van uitzondering 20% belast worden :P Dus zwaardere vriendinnen of mijn vriend mag misschien toch ook eens rijden als de paarden daar qua opleiding ook aan toe zijn.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:26

Mas83 schreef:
Hoi allemaal,
Ik heb een vraag en ben benieuwd naar jullie eerlijke meningen en ervaringen

Zelf rijd ik niet – ik doe alleen grondwerk met ons paard. Mijn dochter van 10 rijdt wel. We hebben een Tinker van ongeveer 500 kg.
Ik weeg zelf rond de 105 kg en vraag me af of het voor mij verantwoord zou zijn om er eventueel ook eens op te stappen, met een lichtgewicht zadel en uitsluitend in stap. Dus geen draf, galop of training. Het zou echt alleen zijn om samen bezig te zijn, rustig buiten te zijn en het contact met ons paard te ervaren.

Hoe kijken jullie hier tegenaan vanuit het oogpunt van welzijn, belasting en verantwoordelijkheid?
Zijn er mensen met ervaring met een vergelijkbare combinatie, of aandachtspunten waar ik op moet letten?

Ja je bent te zwaar, veel te zwaar. Je bent aan het afvallen zei je, dus gewoon een beetje geduld hebben. Als je met hem gaat wandelen of lange teugelen, doe je ook iets aan je eigen conditie en dat helpt bij afvallen. Dus dat zou ik gaan doen, uit respect voor het paard en om hem heel te houden.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:53

Ik vind ook de regel dat je een percentage mag wegen van het gewicht van je paard zo een foute regeling.
Er zijn al zo veel paarden met overgewicht, en dan zou zo een paard met overgewicht dan ook nog een zwaardere ruiter mogen dragen. Dan krijgt hij dus dubbel overgewicht te dragen op zijn gewrichten.
Je zou al moeten rekenen vanaf een gezond gewicht van het paard, en dan het overgewicht van het paard bij de ruiter op moeten tellen om het echt eerlijk te berekenen.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:04

DDDara schreef:
Ik vind ook de regel dat je een percentage mag wegen van het gewicht van je paard zo een foute regeling.
Er zijn al zo veel paarden met overgewicht, en dan zou zo een paard met overgewicht dan ook nog een zwaardere ruiter mogen dragen. Dan krijgt hij dus dubbel overgewicht te dragen op zijn gewrichten.
Je zou al moeten rekenen vanaf een gezond gewicht van het paard, en dan het overgewicht van het paard bij de ruiter op moeten tellen om het echt eerlijk te berekenen.

Klopt, je moet wel echt rekenen met het gezonde gewicht van het paard. Niet het gewicht van een paard met overgewicht. Het overgewicht telt mee in de belasting van het paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:18

Of een persoon fit is met een bepaald gewicht maakt eigenlijk niet uit. Gewicht is gewicht, en ergens zit daar een bovengrens aan aan wat een paard comfortabel en fijn kan tillen. Als je met die bovengrens wilt flirten en gaat rekken, houd je van paardrijden, maar niet van paarden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:23

DDDara schreef:

Ik mag hopen dat iedereen wel weet dat dat om een gezond paard gaat.
In gewicht maar ook op andere vlakken.

En zo'n opmerking als jij maakt komt we elke keer een keer. Met ook telkens hetzelfde antwoord.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:34

Na ja men begint ook telkens over hun haflingers en fjorden van 550 kilo, 700 kilo tinkers en kwpners.... Ja je hebt altijd wat uitzonderlijk grote en gespierde dieren tov hun ras maar 90% van die extra zware paarden blijft gewoon te dik :')

Ik heb persoonlijk nog nooit een standaard maat haflinger of fjord van 500+ kilo gezien zonder overgewicht en denk niet dat dames van ruim 80-90 kilo op die paardjes moeten willen rijden, ook als is het vrij gebruikelijk in Nederland.

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:37

En dan is er ook nog het non-argument dat een paard een te zware ruiter die goed kan rijden beter kan hebben dan een even zware ruiter die niet kan rijden/niet in balans zit.
Nee. Die zware ruiter is nog steeds te zwaar. Die zware ruiter die niet kan rijden is nóg zwaarder voor het paard. Maar die zware ruiter die 'licht' rijdt, weegt geen kilo minder. Hij brengt alleen minder éxtra kilo's mee tijdens het in het zadel neerkomen, wat die te zware ruiter die niet in balans zit wél doet.

Ga maar op een weegschaal staan, maak jezelf maar 'licht' en kijk wat er gebeurt. Niks.
En doe daarna of je lichtrijdt en kijk wat er dán met het meterje gebeurt. Hé, je gewicht gaat ritmisch omhoog en omlaag. En waar komt het gemiddeld op uit? Juist.
En kijk tenslotte eens hoe groot je de uitslag van de meter kunt maken door een poging te doen lomp licht te rijden. De uitslag van het metertje wordt groter. De piekbelasting op de paardenrug dus ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:40

Maar hoeveel van die dieren die dan zgn. door 'te zware' ruiters bereden worden ondervinden echt schade? Want je hoort dat maar zelden. Ik ken genoeg haflingers die gewoon oud worden en de ruiters waren geen lichtgewichten. Dus ik denk dat het allemaal echt heel erg meevalt.
Natuurlijk moet je om je gewicht denken. Maar als iemand van 105kg graag een keer wil rijden, ik heb er geen moeite mee. Mijn paard kan zoiets makkelijk aan. Het gaat ook niet om een zware rit van uren, maar een training van 45 minuten ofzo. En een klein sprongetje is ook geen probleem.
Als mijn paard er onder geleden had, dan was ze niet fit zo oud geworden als ze nu is. Ok, ik weeg dan minder, maar het is niet dat er nooit vrienden van boven de 100kg op gereden hebben. Heb ook wel eens een duidelijk overgewichtige bijrijder gehad en mijn paard mocht haar graag hoor. Had plezier in het rijden, want anders was het een nogo.

Ik heb het overigens niet over mensen die 120+ zijn, maar deze waren wel boven de 100kg, waarvan 1 vriend gewoon eerlijk vertelde dat hij 115kg was. Die heeft alleen gestapt en gedraafd (kon niet rijden, dus we hebben aan lichtrijden gewerkt). Dat was een ritje van 20 minuten, nog geen half uur.

En niet meegaan in de beweging is echt zwaarder, overgewicht of niet. Dus iemand met overgewicht, maar balans kan het echt makkelijker maken voor een dier dan een beginner met normaal gewicht. Zo zie ik het.

Daarnaast heb ik van dichtbij gezien hoe erg de frustratie van lipoedeem en de veroordelingen van een ander zijn, terwijl afvallen niet lukt en nooit zal lukken. Dan gun ik zo iemand dus wel degelijk een ritje op een groot en sterk paard. Ik heb het niet over intensief springen ofzo, maar gewoon een half uurtje even weer lekker rijden, stap en een klein drafje. En nee, heb het dus ook niet over 120+kg, maar gewoon zo rond de 105. Beetje overgewicht dus. Maar het gaat er ook niet meer af.
Laatst bijgewerkt door germie op Gisteren, 08:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Als je echt schade wilt rijden in een paard voordat je gaat nadenken, stop er dan maar helemaal mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

Fly_high schreef:
Na ja men begint ook telkens over hun haflingers en fjorden van 550 kilo, 700 kilo tinkers en kwpners.... Ja je hebt altijd wat uitzonderlijk grote en gespierde dieren tov hun ras maar 90% van die extra zware paarden blijft gewoon te dik :')

Ik heb persoonlijk nog nooit een standaard maat haflinger of fjord van 500+ kilo gezien zonder overgewicht en denk niet dat dames van ruim 80-90 kilo op die paardjes moeten willen rijden, ook als is het vrij gebruikelijk in Nederland.

Bijzonder, heb genoeg Fjorden en Haflingers gezien zonder overgewicht. Ligt er misschien aan waar je kijkt? (sport versus recreatie)

Even los van de overgewicht discussie, er zijn zoveel oorzaken waardoor een paard schade kan oplopen. Een slecht passend zadel, maar ook een ruiter die teveel landt achter in het zadel wat met overgewicht sneller gebeurd omdat de zadels niet groot genoeg zijn. Een enkele keer zal een paard niet zoveel van lijden, maar het moet niet standaard zijn en daarnaast blijft het ook belangrijk hoe een paard zijn rug gebruikt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:50

Mijn Haflinger heeft met ruim 500 kilo echt geen overgewicht meer, heeft ze zeker wel gehad en toen was ze ook een stuk zwaarder. Nu zijn dr ribben voelbaar, in beweging op de cirkel soms zichtbaar en geen vetophopingen. Maar het is ook geen moderne pony, en dat maakt dat ze geschikt is voor mij als volwassene.
Mensen vergissen zich snel in wat een paard weegt. Mijn vorige Haf zat met 1,44 ook op de 490 kilo zonder overgewicht.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

@germie ik ken ook genoeg van zulke haflingers die permanent kreupel lopen "maar we gaan alleen lekker naar buiten" en "hij is altijd een beetje stijf" :')

Ook een stalgenoot van 150+ kilo gehad, overigens ook een bokker, en die zag niks mis met de manier waarop haar paard ohz liep :+

Gemiddeld paard wordt in Nederland sowieso niet heel oud... Maar "ze gaan er niet dood van" vind ik een matig argument wat dierenwelzijn betreft zeker als je kijkt hoe ver je een paard kunt krijgen met dwang. Ze zeggen echt niet zo gauw "nee"

@Elisa2 ja ik ken alleen recreatiepony's van die rassen, het is niet alsof ze zo super vertegenwoordigd zijn in de springsport tussen de paarden.

Nee sorry ik ken welgeteld 1 slanke fjord die tussen de paarden springt :P die kan nog geen 450 kilo wegen en heeft overigens wel een hele passende amazone.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:58

Dat snap ik, in de springsport zul je ze niet zoveel tegen komen. Het ligt ook heel erg aan het type, wij hebben er twee gehad waarvan de een altijd slank was en de ander altijd moddervet. Moet er wel bij zegen dat die eerste ook altijd heet was in het werk en die ander aartslui haha.
Op de keuring zie ik ook verschillende typen maar wel meer in conditie dan even grof gezegd het gemiddelde paard van de recreatieruiter.

Maar, waar ik eigenlijk het meeste overgewicht zie..zijn de amazones op Friezen. Zag vorig jaar een barokke dressuurwedstrijd met een heleboel Friezen waarbij ik echt schrok van het overgewicht van de amazones. Waarbij sommige echt wel goed konden rijden maar ik denk dat als je niet meer in het zadel past dat er toch iets niet helemaal goed gaat. :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

Zoals gezegd, 150kg is heel wat anders dan 105kg. Bij 105kg kan ik me prima voorstellen dat je in een 17.5 inch zadel past (omdat ik dat zelf bij iemand gezien heb), maar bij 150kg niet.
Het argument je moet in het zadel passen is denk ik wel belangrijk, belangrijker dan gewicht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:45

germie schreef:
Zoals gezegd, 150kg is heel wat anders dan 105kg. Bij 105kg kan ik me prima voorstellen dat je in een 17.5 inch zadel past (omdat ik dat zelf bij iemand gezien heb), maar bij 150kg niet.
Het argument je moet in het zadel passen is denk ik wel belangrijk, belangrijker dan gewicht.

Kan ook gewoon een te groot zadel op het paard leggen maar mijn fat ass wel in past. Als ik dan toch met teveel gewicht op stap maakt dat niet passend zadel ook vrij weinig meer uit. Paard ging toch al stuk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:49

germie schreef:

Nee beide is belangrijk, je moet goed in het zadel passen voor druk verdeling, en je moet niet te zwaar voor je paard zijn voor verkomen over belasting.
Of je in een 17,5" past ligt ook niet alleen aan het gewicht, ook aan waar het gewicht zit en lengte benen etc.
En of je er nu wel of niet in past, vind ik 105kg per definitie te zwaar om op een paard te gaan zitten.
(Los van het enkele echt grote, stevige paard met correcte bouw waarmee je onder de 17% regel zou komen, maar daar zijn er niet zo veel van).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:01

Mijn ruin is 1,49 groot en weegt 508 kg, en nee die is niet te dik.
En mijn merrie 160 groot en met 620 kg een gezond gewicht.

beide wel xl dekens nodig voor de borst.
Mijn ruin heeft een boommaat 40 in zijn zadel.
Mijn merrie 38.
Beide bitmaat 14,5 bustrens.

Ik begrijp dat de tegenwoordig meer sport gefokte haflingers dat gewicht niet mogen hebben.

Maar ik ben daar ook wel altijd actief in aan het beoordelen.
Dat er veel te vette paarden staan is gewoon waar.
Overigens ook bij de sportpaarden, vooral de dressuur.

Dus nee die opmerking is te kort door de bocht.

Betreft de opmerking, beter 90 kilo die goed rijd dan 60 die niet goed rijd.
Dat vind ik ook altijd idioot.
Gewicht is gewicht.
Wel begrijp ik dat op een manege waar veel ruiters nog niet fijn mee kunnen komen dat de grens lager ligt. Want tegenzitten is zeker zwaarder. Maar goed zitten niet meteen licht, alleen niet extra zwaar.

De termen dat vet na klotst vind ik overigens ook weer net zo idioot.
Op dat moment dat dat gebeurt is je totale gewicht in stilstand gewoon al te hoog.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:10

Ik vind 105 kg een aardig nette grens voor een paard van 1.63 en groter. Dan zit je vaak netjes op de 20% grens.

Wat haflingers of fjorden wegen weet ik niet, daar rij ik maar zelden op. Dat ze een breed zadel nodig hebben komt vaak doordat er weinig schoft is, maar ze zijn dan overall niet echt breder als een kwpn-er met hoge schoft. Maar door de andere vorm is een breder zadel nodig. Maar zou je zo'n fjord of haflinger tussen 2 muren zetten, dan is er ongeveer dezelfde afstand nodig als bij een paard. Ze hebben gewoon een andere bouw.
Nog niet zo lang geleden heb ik een buitenrit gemaakt op een fjordhengst van 1.38m en ik ben 1.82m. Dat stond niet eens raar overigens. De eigenaar had liever dat ik de hengst pakte i.p.v. mijn bijrijder, omdat ik meer ervaring heb, en mijn merrie makkelijk is, en die hengst een goedgekeurde dekhengst is en we dus samen op buitenrit gingen (mijn merrie ging dus in een groepje dekhengsten mee, en dat ging prima). Ik ben niet te zwaar voor zo'n pony overigens, maar wat ik er mee wil zeggen is dat sommigen ook nog lengte veroordelen.

14.5cm bij een pony klinkt wel breed ;) Veel paarden van 1.75m doen het met een 13.5cm. Maar wat ik er mee wil zeggen is dus dat de bouw van het dier ook echt kan verschillen. Ik geloof je direct dat je dat nodig hebt hoor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

Germie, op mijn stevige koudbloed van 160 ga ik toch geen 105 kg zetten.

En ja mijn paarden zijn echt breder. (dar heb ik ze ook om gekocht)
Hun hele borst is breder, ze staan ook met hun benen verder op de grond uit elkaar omdat dat al breed uit de borst komt.
Achterhand net zo.
Dus dat daar geen smal zadel past is toch echt daar aan uit.
Mijn merrie heeft wel wat schoft en zeker speelt dat mee, maar niet alleen maar.

En ja ze zitten ook echt breder dan de kwpn-ers die ik gereden heb.
met gezond gewicht uiteraard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:35

Dat bedoel ik ook DP, andere bouw, totale breedte niet echt breder vaak dan een groot paard, maar alles compacter en dus daarmee breder. En daarom breder zadel nodig.
Ik heb het qua gewicht dus over een rijpaard van 1.63 en groter. Daar zie ik dat zeg maar tot 105kg het geen issue is. En de ts is 105kg, dus daarmee zou die best af een keer een rustig ritje kunnen maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:39

jawel, totale breedte wel breder.
Anders heb je ook geen xl deken nodig voor de boeg.

En ja dat brede zit echt niet enkel in het geen schoft.
Mijn merrie heeft wel schoft.

Denk dat mijn 160 merrie, breed in het lijf gebouw sneller een zwaardere ruiter kan dragen dan gemiddelde kwpn-er van 168.
Dus nee, niet met je eens dat die wel 100+ kunnen dragen