Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 16:27

boedjang Heerlijk, was het bij jullie ook zulk mooi weer?

Gisteren zou ik wat longeerwerk doen, maar Tico stond op volledig exploderen, dus eenmaal in de rijbak voorzichtig touwtje weg gehaald en maar los gegooid. Wat een energie kwam daar uit en wat kan dat beest lopen <3 Lekker bezweet van zijn eigen gerace, los nog wat grondwerk gedaan. Keurig volgen en over balkjes heen stappen, stilstaan, linkse en rechts wending, wat deed hij het braaf toen de overtollige energie eruit was _/-\o_

Vandaag stukje gewandeld en het voelde zo goed, dat ik ipv terug, mijn rondje afgemaakt heb *\o/* Super braaf, wel heel alert en zag alles, rare dingen even stilstaan en keurig kijken totdat hij het gewoon vond en dan weer verder. Geen gebijt onderweg, wat voor Tico echt een uiting van stress is. Heel blij met deze ontwikkeling hopelijk zet dit zich voort en kan ik het wandelen gaan uitbreiden.

boedjang

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 19:02

Mithras heeft dat ook hoor, te spannend dan kan hij ook een bijtje geven
Alleen gaat Mithras nooit uit zn stekker, mijn vorige paarden, dravers wel haha.
Goed dat je je rondje hebt afgemaakt.
En ha heerlijk weertje vandaag

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 12:02

Haf_woezel, knappe standfoto en fijn dat hij het buiten zo goed doet! Gaaf plan van trektocht naar de Eifel!

Mellamosham, fijn trailer laden zo goed gaat!

Boedjang, mooi om te zien hoe ontspannen hij is met iemand op z'n rug!

Noukie12, wat een schatje die Tosh! Nog zo'n guppie uitstraling. En mooie stappen maken jullie al!

Kathawk, fijn dat ze nergens van onder de indruk is!

Sandrawierda, slim om het zo aan te pakken met de trailer! En fijn behandeling goed ging en je nu handvatten hebt om zelf verder te ondersteunen. Fijn dat hij even zijn ei kwijt kon en je de volgende dag zo knap je rondje af kon maken!

Sanso, herken wat je zegt, vind ik soms ook lastig met die jonkies en onvoorziene situaties maar zo te lezen goed opgelost en is het toch een fijne/ leerzame les geweest.

Ninaphilo, mooie plaatjes in de sneeuw!

Kim_1990, fijn de hengst zich rustig houdt. En ideaal dat ze niet reageerde op het bit!

Ik ook sneeuw foto's gemaakt, alleen en samen met zn weide/paddock maatje. Verder zijn we lekker bezig met grondwerk lessen, zelf oefenen, wandelen en voetjes optillen gaat ook steeds beter. Hij was eerst niet zo happig/geduldig. Zaterdag weer grondwerkles en dan gaan we oefenen met trailer laden. Kijk er erg naar uit :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:06

@urosa: Oeh knap! Mooi paard. Enne trektocht naar de Eifel is niet van mij hoor :’)

Hier vandaag een heel grote dag *\o/* *\o/*
Eerst met zadel en hoofdstel gelongeerd en dat ging alsof hij nooit anders deed (was ook niet de eerste keer uiteraard) had em speciaal uitgedost met zn nieuw dekje, beschermers en bit

en toen… na 2,5 jaar hem in mijn bezit te hebben van veulentje tot prachtige kerel heb ik voor het eerst op mn eigen puppypaard gezeten :j
*euforie* :j *\o/*
Ik had mezelf voorgenomen eerst 8 kg af te vallen.. maar ik heb helaas vals gespeeld. Deze ochtend was de teller -6,1 kg en de kans deed zich voor, het voelde zooo goed.
Zeer emotioneel moment wel :o

Geniet met me mee…
Kwijl
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Emotioneel
Afbeelding
Trots!
Afbeelding
En dat vond ie er zelf van
Afbeelding

Disclaimer: ik had mn cap moeten opzetten!! Maar had het niet voorzien dat ik dit ging doen. Had voor de zekerheid zn zadel ook maar afgenomen.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:23

Afbeelding
Afbeelding

Ik stel ons graag voor!!

Ik ben sinds afgelopen vrijdag eigenaar van Summy! (Officieel so happy)
Een 3.5 jarige merrie van Fontaine TN x Up to date. Plan is om haar dit jaar zadelmak te maken en dat ook zelf te gaan doen (met hulp uiteraard)

Heeel benieuwd hoe het gaat! Hebben nog niks gedaan, ze staat hier net 2 dagen haha. Maar ik zal zeker binnenkort updaten!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:39

welkom!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:43

Gefeliciteerd met summy oza

En hafwoezel, jaaaaaa joepie wat is dat gaaf he.zo herkenbaar

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 14:03

Oeps sorry, het is inderdaad Sandrawierda die naar de Eifel gaat. Maar Haf_woezel wat gaaf! Echt een mijlpaal. Nieuwe dekje staat em goed.

Welkom Oza04, leuke en knappe merrie!

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 15:01

Welkom! Wat een mooi dier :)

Hier vandaag weer even op Novio gesprongen na 2 maanden en een klein begin gemaakt aan het leren: wat is het been en wat moet ik dan doen

Uiteindelijk had hij het goed door en zette telkens netjes wat passen :) binnenkort maar weer eens het zadel erop gooien.
Ik vind hem wel heel knap, 4e keer dat ik erop zit en dat na een lange tijd
Afbeelding

Koekie????
Afbeelding

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 15:29

Mag ik mee doen?
Ik heb Loki, een 4 jarige Fjorden hengst.
Hij is al vanaf 9 maanden bij mij.
Afgelopen jaar zijn we begonnen met longeren en iets bijzetten. Er heeft al wel iemand opgezetten en wat gestapt en draagt.
Dit jaar wordt hij dan echt doorgereden.

Afbeelding

Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 19:13

Ah loki is ook prachtig
Amado knap hoor

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 23:42

Ben al even stiekem aan het meelezen, ga dit jaar ook onze 6-jarige ijslander inrijden. Vorig jaar gekocht en even 3-kwart jaar laten landen in onze kudde.

Dit is Vilja, wildkleur vos en hopelijk toekomstig tourpaard.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er is al wel op haar gezeten maar dat is het wel zo'n beetje. Heb haar in het najaar wat getraind maar vond haar erg gespannen en schrikachtig, dit leek niet zozeer haar karakter te zijn toen we gingen kijken dus we hebben toen besloten haar wat langer te laten landen. Hopelijk pakt ze het nu allemaal wat relaxter op.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 23:49

Wat een mooie paarden allemaal!

Bij ons gaat het longeren echt top, ik longeer nu zonder neusriem en met kneveltrens. Ik heb het gevoel dat voor hem echt al veel rustiger is. Het hoofdstel aan krijgen is ook niet meer zo´n strijd.

Morgen komen nog wel bakstukjes binnen zonder blinde sluitingen, want die had ik blijkbaar toch niet meer, en dan gaan we even kijken of dat het laatste stukje is van onze puzzel.

We zijn intussen al van 10 keer halsoverkop stoppen om te jeuken, naar 1 keer jeuken in het begin gegaan.

Ik merk dat die paar weken winterstop hem wel echt goed gedaan hebben.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 23:50

Met die jonge dieren zie je soms de grootste vooruitgang als je juist even niets met ze doet :D.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 23:58

Kasmir schreef:
Met die jonge dieren zie je soms de grootste vooruitgang als je juist even niets met ze doet :D.

Jaa klopt! Maar ik kreeg bij hem vaak het idee dat hij het maar niks vond om niks toe doen haha. Dan werd hij heel drammerig en boos, vanaf hij dan een keertje weer iets gedaan had was het weer klaar.

Maar nu met de sneeuw was het niet te doen, de paddock had putten en door de sneeuw was dat niet in te schatten.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 06:37

Welkom alle nieuwe mensen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 10:07

Ik kom ook maar even uit de meeleesmodus…
Wat doen jullie allemaal al veel zeg, wat veel mooie verslagen en brave paarden, echt super leuk om te zien en te lezen!

De Fries van mijn vriend is nu 3,5, hij wordt in juni 4, is nog heel jeugdig en we zijn rustig aan met hem bezig.
Ik heb er nu een paar keer opgezeten, mijn vriend loopt dan mee aan de hand en we hebben voor het eerst ook wat gestapt aan de longe.
Afbeelding

Mijn Lusitano wordt eind januari 3 jaar, hij is in okt uit de opfok gekomen.
We zijn een rustige start aan het maken vanaf de grond, wat wandelen en wat longeren.
Gisteren hebben we met beide paarden een klein stukje over straat gewandeld.

Afbeelding

Afbeelding

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 10:17

Nouvel schreef:
Ik kom ook maar even uit de meeleesmodus…
Wat doen jullie allemaal al veel zeg, wat veel mooie verslagen en brave paarden, echt super leuk om te zien en te lezen!

Wat leuk, samen 2 jonkies om mee te beginnen. Heeft de fries nou 2 witte voeten?

Ik ben jaloers op jullie activiteiten met de puppies. Die van mij komt pas eind volgende maand op stal. Ben benieuwd of ze er erg van onder de indruk gaat zijn. Best een overgang van 24/7 op een wei of op een pensionstal met paddock. Ik vind haar ook nog minder 'af' ogen dan veel paarden hier.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 10:21

Mijn advies is vooral: laat je niet leiden door wat anderen al wel en niet doen. Maakt je enkel ongelukkig.
Ik ben bijvoorbeeld al aan het meelezen van in het vorige topic en ben dus al een jaar aan het grondwerken en longeren. En er zijn zeker mensen die met een paar maanden de drie gangen onder het zadel onder de knie krijgen, maar voor mij was dat gewoon een methode die niet werkte.

Vooral het tempo van je eigen paard volgen!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 10:22

Dee es leuk traject hoor.
Nouvel mooie jonkies
Mee eens hoor waidida. Lekker op je eigen tempo

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 10:22

Onze Fries is dit voorjaar naar huis gekomen van de opfok, hij was toen bijna 3 maar oogde nog als een net 2 jarige, hij is de laatste maanden pas echt bijgekomen, die had ook echt even tijd nodig.
We zijn toen heel rustig begonnen met de dagelijkse dingetjes en toen hij wat meer geland was een stapje verder gegaan. We houden alle activiteiten kort zodat het te doen blijft voor hem, zowel fysiek als mentaal.
Hij heeft inderdaad achter 2 witte voeten en voor eentje, en een kolletje.

Mijn Lusitano oogt al veel completer en volwassenen qua lijf, het verschilt zo per paard.
Die is verder nog wel heel jong in alles, alles is nog spannend en nieuw, ook in kleine stapjes nu bezig met de dagelijkse dingen en gisteren voor de derde keer een klein stukje over straat gaan wandelen, hij heeft heel veel steun aan de Fries. Alleen is alles nog heel erg spannend.

Wij doen ook heel rustig aan, doen zoals het voor ons goed voelt, we hoeven voor niemand haast te hebben.
Het is ook een enorme overgang voor ze, van de vrijheid van de opfok naar een pensionstal.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 10:33

Ja ze zeiden al tegen me dat ze nog flink zal uitzwaren op stal. En inderdaad, zij zal het tempo bepalen. Ik zal vanzelf merken welke aanpak bij haar past.

Maar erg leuk om te lezen hoe andere het doen. Heb wel met groene paarden gewerkt maar deze is voor mezelf, dat is toch anders :D

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:27

Wij hadden gisteren langer en dus verder gewandeld dan normaal.
Op het einde waar we zouden omkeren kwam een ruituigje over de brug o ze kant op. Ik ben in de kant gaan staan en verwachte dat de man zou inhouden en stapvoets zou passeren

Leuk bedacht, ging niet gebeuren, gewoon in draf voorbij. Hij riep ook nog dat we onze pony wel vast moesten houden anders waren ze snel thuis. Uhm nou ja. Goddank is mithras heel braaf.
Ik plaats maar geen foto van ruituigje met pony ivm privacy.
Maar netjes was dit niet he
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:44

Jeetje dat is wel schrikken zeg, wat onfatsoenlijk, die horen gewoon netjes in stap te passeren of even te wachten. Veel paarden vinden een aanspanning tegen komen nog best spannend.
Fijn dat het goed is afgelopen!
Leuke foto ook!

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:32

Nou idd. Dan is het fatsoen toch wel ver te zoeken.
Leuk al die jonge paarden, en ook om zo te lezen wat iedereen doet.