Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Elisa2 schreef:Nee, die maakt hem los waardoor zijn patronen in beweging en belasting weer anders worden en daarna is goede training nodig.
En dan mijn voorbeeld er bij, als ze heel erg scheef zijn kunnen ze ook onregelmatig lijken. Dat is dan vaak te zien op vooral 1 hand, als de bolle kant aan de binnenkant is, voornamelijk in de wendingen en zonder een hoofdknik.
Dan hebben ze dus weinig aan een DA, maar meer aan losmaken en goede training. Een goede DA zou dat ook moeten kunnen zien trouwens.. maar dat valt mij een beetje tegen hoeveel er daar van rondlopen.
Babootje schreef:Mijn ervaring is dat scheefheid door kreupelheid minder vaak voorkomt dan kreupelheid door scheefheid (ook al heb ik dat laatste ook wel eens meegemaakt, maar dan ging daar meer aan vooraf). Ik zou bij onregelmatigheid dus ook altijd eerst naar de DA gaan.
Maar ik ga ook regelmatig met paard naar de fysio zonder dat het paard kreupel is. Gewoon voor onderhoud.
Elisa2 schreef:Laat ik vooropstellen dat het altijd belangrijk is om medisch te checken.
Heb zelf alleen dus veel meer ervaring met rijtechnische verbeteren en daar hoort dan eerst losmaken bij. Dat er schade is door de scheefheid en overcompensatie noemde ik ookal.. alleen zolang die spieren en fascia niet los worden gehaald kunnen die paarden daar vaak niet uitkomen als dan alleen die schade behandeld wordt. En soms levert die schade zelfs geen enkel probleem meer op als een paard uit een bepaald bewegingspatroon is gehaald.
Elisa2 schreef:Ik heb welgeteld nog maar een keer meegemaakt dat een DA verwees naar de fysio.
Veel vaker meegemaakt om met ontstekingsremmers en vage adviezen naar huis gestuurd te worden omdat ze het eigenlijk niet wisten en maar een beetje trial and error deden. Waarbij de alternatieve behandelingen het probleem oplosten..dus nee. Ik ben er niet van overtuigd dat je altijd eerst langs de DA moet.