Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Koekie73 schreef:Interessante discussie en ik kan me vinden in Fly_high en Elisa zeggen. Dat zie je ook op regionale springcc-en.
Mijn dochter is inmiddels 19 maar ook bij het NK pony's heb ik regelmatig een kind (!) een pony af zien ranselen na een weigering. Gelukkig werd er dan ingegrepen en ik heb een keer meegemaakt dat de speaker het kind uitlegde waarom dat niet acceptabel is (en nu hopen dat die ouders er van geleerd hebben) Ging heel respectvol.
Ik hoop dat mensen wat zelfinzicht hebben en op zoek gaan naar een goede instructeur en snappen dat ze het anders op moeten lossen dan tikke met de zweep, hyperflexie of andere nare en onnodige zaken. Wat mij betreft is dit gedrag alleen maar onkunde en onmacht wellicht ook.
Ik vind een clinic juist heel leerzaam, zolang je daar maar uit meeneemt wat bij jou past. En als een instructeur opstapt en er gebeurt iets waar je niet achterstaat, grijp in. Overigens denk ik dat niet iedereen dat makkelijk vindt maar dan kun je wellicht beter niet mee doen.
Gini schreef:Maar het loopt eigenlijk al mis wanneer we duidelijkheid en consequent zijn quasi linken aan een zekere felheid, een agressie in meer of mindere mate, spreekwoordelijk 'de fluwelen handschoenen die nu eenmaal af en toe uit moeten'.
Een paard kan je overdonderen met pijn en stress, maar het leervermogen is op dat ogenblik nihil. Een paard dat zo getraind is, is onbetrouwbaar, het is dan altijd wachten tot een grotere prikkel langskomt.
GabberGill schreef:De enige reden waarom ik geen clinics rijd is dat ik vind dat veel te veel mensen op dat moment je paard en jou helemaal willen veranderen terwijl ze je net 1 minuut kennen.
Popstra schreef:GabberGill schreef:De enige reden waarom ik geen clinics rijd is dat ik vind dat veel te veel mensen op dat moment je paard en jou helemaal willen veranderen terwijl ze je net 1 minuut kennen.
Ik kijk wel naar clinics en ik kijk hoe de instructeurs het aanpakken. Laat je de combinatie gemoedelijk rijden of drama je je zin en rijstijl door.
Dit was puur doordrammen wat Albert deed en daarmee is het gewoon verziekt.
Nou laat ik ook niemand op mijn paarden om het even voor te doen. Zet jezelf even heel simpel in de plaats van je paard. Een vlucht en gewoonte dier, hij is al die tijd jouw dagelijkse ding gewend, hij kent je door en door en ineens komt er een ander die even 180 graden draait en dingen van hem vraagt die hij eigenlijk niet eens zou mogen vragen.
Ik stap ook niet onaangekondigd bij iemand binnen en vraag dan al helemaal niet om koffie. Ik zal dus al helemaal niemand zijn hoofd op het aanrecht duwen en dwingen naar het koffiezetapparaat omdat ik koffie wil.
Zo apart, maar zo denk ik! Buiten het feit dat ik 1000000% tegen deze rijstyle ben vind ik het zomaar iemand op je paard zetten die het wel even gaat laten zien een dikke disrespect naar je paard.
Maar dan kies je dus de voor jou en je paard verkeerde persoon om een clinic bij te volgen.
Als een ruiter zijn rijstijl je aan staat en je interesse wekt is het juist heel leerzaam om er eens mee te rijden.