Reëel verkoopbedrag voor jong paard met milde kissing spines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:43

wat is je doel waarvoor je een paard koopt? dat zal mede bepalen welke "bemerkingen" men/ aspirantkopers accepteert/accepteren, en tegen welke prijs.

TS, wat je zegt zelf rijden denk dat dat op dit moment de beste optie is, je kent de zwakke plekken en hoe je dat met juiste training kunt verbeteren.

Een paard in de sport zegt meer dan "heeft potentie". ( staat niet in uw OP)

Succes met rijden of verkoop.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:54

Kabayo schreef:
c_alsemgeest schreef:
In het echt hoge segment zie ik hier nog geen vertraging qua verkopen.
De fijne gaan weg zonder zelfs te koop te hebben gestaan, maar een wat lastigere merrie was ook binnen enkele weken weg.

Maar zijn dat dieren met uitstekende pedigree vol predicaten? Of zijn dat vooral mooie dieren? Of hele goede dieren? Of alles wat ik net benoemde? Ik snap soms niet hoe de ene voor 20k wordt verkocht en op het eerste gezicht hetzelfde paard voor 5k

Vooral hele goede dieren.
Meeste subtop of hoger of jong met veel talent.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 15:33

Elco schreef:
Little_Gift schreef:
En toch zul je kopers hebben die hem niet willen omwille van die 2 en dat is hun volste recht.

Je zegt zelf dat ook je dierenarts het beschreef als dat "de rug minder mooi was en verkooptechnisch niet handig" dus hij vond er toch wel iets van wat de verkoop niet ten goede kwam.

Ik zou not amused zijn als ik bv 2u naar een paard rij en dan pas een keuringsrapport krijg met een opmerking in.

Niet omdat die opmerking al dan niet medisch risico's zou inhouden.

Wél omdat de verkoper dat niet gelijk verteld had bij het informeren.
Dát zou bij mij de rode vlag zijn want wat vertelt die nog meer niet dan?

Eerlijkheid en transparantie, echt, dat brengt je zoveel meer.

Bovendien mag een koper nog altijd zelf beslissen of die wel of niet tilt aan die opmerking, ook al vind jij dat het niets is... In eerste instantie dacht je er namelijk zelf ook niet zo licht over gezien je eerste posts hier...

En als het werkelijk niets voorstelt, dan is er al helemaal geen reden tot verzwijgen, toch?

Heb ik ook 1x gehad ruim 2.5 uur in de auto gezeten, helemaal te gek dat paard wilde hem ook kopen. Zitten we even wat te drinken na afloop om alles door te nemen hoe en wat. Zegt de eigenaresse tussen neus en lippen door..Oja er zijn een paar wevels die een beetje tegen mekaar aan zitten, maar dat is geen probleem hij is er niet op afgekeurd. Dacht dat ik gek werd, de foto's naar mijn eigen arts gestuurd ter beoordeling en die zei mag hem niet afkeuren maar zal hem wel laten staan. Is nu een paar jaar geleden maar doet nog steeds pijn.

Vreselijk :(:)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 16:56

Citaat:
die zei mag hem niet afkeuren maar zal hem wel laten staan.

Ik snap dit eigenlijk niet zo goed. Paard is dus klinisch goed. En niet slecht op de foto (want niet afkeuren (dat bestaat overigens niet, je krijgt een advies op basis van beoogd gebruik)).
Is het dan een dusdanig twijfel geval geweest op basis van alleen de foto's? Precies op het randje? Was het de leeftijd?
Of zijn er dan aanwijzingen in de rijderij geweest? Of is jouw gebruik een risico verhogende factor geweest?

Waarom zou je de norm niet gewoon mogen geloven?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 19:54

pol013 schreef:
Citaat:
die zei mag hem niet afkeuren maar zal hem wel laten staan.

Ik snap dit eigenlijk niet zo goed. Paard is dus klinisch goed. En niet slecht op de foto (want niet afkeuren (dat bestaat overigens niet, je krijgt een advies op basis van beoogd gebruik)).
Is het dan een dusdanig twijfel geval geweest op basis van alleen de foto's? Precies op het randje? Was het de leeftijd?
Of zijn er dan aanwijzingen in de rijderij geweest? Of is jouw gebruik een risico verhogende factor geweest?

Waarom zou je de norm niet gewoon mogen geloven?

In haar bericht staat dat de verkoper zei dat een paar wervels elkaar ‘een beetje raakte’ dus dan heeft ie gewoon KS. Als de wervels al raken zou ik hem ook laten staan. (Dit gaat dus niet over TS haar paard maar over die in het bericht van Elco) miserie krijg je zo. Dat hoef je niet te kopen.

Hij zal klinisch nog goed geweest zijn maar dat risico nam ik ook niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 20:13

c_alsemgeest schreef:

Hoe zit dat dan met paarden op de veiling? Er worden veulens geveild voor meer dan 40K, die hebben toch nog niks bewezen, behalve hun afkomst. En een veulen Röntgen keuren is al helemaal van de zotte, die botten zijn nog volop in de groei.

Al zegt afkomst in mijn ogen totaal niks over het potentieel van een dier. Een Emerald of Ermitage kan ook KS, OCD's ontwikkelen of peesblessures krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 20:16

Art_Ificious schreef:
c_alsemgeest schreef:

Hoe zit dat dan met paarden op de veiling? Er worden veulens geveild voor meer dan 40K, die hebben toch nog niks bewezen, behalve hun afkomst. En een veulen Röntgen keuren is al helemaal van de zotte, die botten zijn nog volop in de groei.

Al zegt afkomst in mijn ogen totaal niks over het potentieel van een dier. Een Emerald of Ermitage kan ook KS, OCD's ontwikkelen of peesblessures krijgen.

Elk paard is z’n prijs in kilo’s waard. Al de rest is gebaseerd op hoop en dromen. Hoe hoger de prijsklasse hoe minder ze keuren in mijn ervaring.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 20:38

Art_Ificious schreef:
c_alsemgeest schreef:

Je ziet toch hoe een veulen beweegt/ wat de potentie is? Dat ze in die 3 jaar natuurlijk ook wat kunnen oplopen, of ergens een ongunstige chip hebben zitten, dat is nu eenmaal het risico. En degene die een veulen of paard in die prijsklasse kopen, zijn zich daarover wel van bewust. Hier hadden we vorig jaar van de 4 tweejarigen ook maar 2 schoon op de foto. Die houden we aan en de andere 2 zijn in een gunstige prijsklasse en eerlijk rapport erbij verkocht. Zijn prima sportpaarden, maar niet voor onze GP doeleinden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 21:07

Art_Ificious schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ik begrijp je vraag niet echt want het gaat niet over wat ik aan gaf, ik zei alleen dat er hier paarden in het hoger segment nog steeds wel snel verkopen. Dat is gewoon een feit want de paarden waar ik het over heb zijn letterlijk snel verkocht :')
Als reactie op dat de markt wat lijkt te stagneren.
Je ziet dat inderdaad wel goed in de normale tot hogere prijsklasses. Maar de echt goede paarden met dito opleiding in de absolute top van de markt gaan nog steeds snel. Iig in mijn omgeving.

En aan een veulen kan je imo wel zien of het talent heeft, maar het is altijd een risico inderdaad. Ze kunnen later vol met problemen blijken te zitten, in de opfok een been breken of ohz helemaal niks meer doen.
Maar in vergelijking met de paarden waar ik het over heb is 40k inderdaad een start bedrag voor een talentvol veulen. Als volwassen paard, zeker als ze ook gepresteerd hebben of goedgekeurd zijn als dekhengst gaan ze voor veel meer dan dat weg.

Art_Ificious

Re: Reëel verkoopbedrag voor jong paard met milde kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 21:25

Nou kijk heb wel wat geleerd. En die kopers zullen dan idd wel meer inzicht hebben dan een leek als mij :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 21:38

Art_Ificious schreef:
Nou kijk heb wel wat geleerd. En die kopers zullen dan idd wel meer inzicht hebben dan een leek als mij :)

En meer geld om mee te gokken grof gezegd. Zeker met embryo veilingen. Das gewoon gokken imo. Op papier mag het nog zo mooi zijn als het dood geboren wordt houdt het op.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 22:08

Mja fokken is altijd gokken toch. Maar als je dan ene voor zoveel geld koopt is het echt gokken ja.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

"Vroeger" hadden veel paarden HKO (hoefkatrolontsteking) en daarvoor werden de voeten vaak geröntgend voor aankoop .Het schijnt dat dit er nu uitgefokt is, ik hoor er nooit meer over en nu is het OCD en kissing spines wat de problemen kan opleveren. Ik denk wel moeilijker om dat allemaal te röntgenen, een rugfoto zal niet gewoon op stal kunnen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

Dat kan zeker, al is het wel afhankelijk van het materiaal van de desbetreffende dierenarts.
Het ene apparaat is sterker dan het andere apparaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:57

Ik laat sowieso keuringen altijd op de kliniek doen. Daar hebben ze alle omstandigheden om goede keuring uit te voeren en op stal is dat altijd maar afwachten. Plus je kan nog eens zien hoe paard zich gedraagt op trailer en ander terrein.
Nu keuren de dierenartsen die ik wil ook niet aan huis, dus nog makkelijker. Maar hiervoor gingen we ook altijd naar de kliniek toe.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:14

Ik doe het ook altijd op de kliniek omdat je vaak net iets meer kan als je het verder wil onderzoeken.
Maar de basis hals/nek/rug foto's zijn mobiel wel goed te maken.
Het wordt alleen lastiger als je ze uit andere hoeken wil hebben om iets beter te bekijken of lichte ecvm uit te sluiten oid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

Regelmatig is zelfs goede plek voor het klinische stuk al een wat grotere uitdaging als op de kliniek.
Maar idd, er kan steeds meer op locatie, wel van te voren goed overleggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

anjali schreef:
"Vroeger" hadden veel paarden HKO (hoefkatrolontsteking) en daarvoor werden de voeten vaak geröntgend voor aankoop .Het schijnt dat dit er nu uitgefokt is, ik hoor er nooit meer over en nu is het OCD en kissing spines wat de problemen kan opleveren. Ik denk wel moeilijker om dat allemaal te röntgenen, een rugfoto zal niet gewoon op stal kunnen?

Het bestaat nog steeds, daarom worden bij een rontgenologische keuringen altijd de straalbenen meegenomen. Klasse 3/4 is daarbij niet goed.