Van droom naar nachtmerrie: wat een bizarre verkoopervaring...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 11:57

Melzazu schreef:
Nou TheoLeo ik hoop dat dit allemaal voorspoedig verloopt en dat uit de keuring zal blijken dat dit een gezond paard is.

Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar meer info. Welk ras heb je nu gekocht omdat je daar zo specifiek naar verwijst.

Verder vind ik jullie wel erg scheutig met geld, zeker ook weer in dat laatste verhaal dat je vriend er ook nog weer 1000 bovenop wilde doen. Heel bijzonder.

Dankje ik hoop het ook Hij is een nrps met goede papieren , had ik hiervoor ook! En mijn broer heeft die nu ook. Hebben eigenlijk altijd nrps gehad en welshjes.

Mijn vriend gaat voor het vuur voor mij hij is echt een schat. Hij heeft ook zijn eigen bedrijf dus het is niet dat hij nu in eens een groot deel van zijn loon wou geven en dan in de problemen kwam ofzo; hij is wel verstandig met geld hoor don’t worry. Maar wel super lief dat hij dus mee wilde betalen en nog een berichtje stuurde met dat ik echt een hart van goud heb en dat hij zelfs extra wilde betalen omdat hij mij niet verdrietig wilde zien maar ja toen kreeg hij weer een tekst met bijbel verses naar hem gestuurd en dat demonen zich voordoen als edelstenen energie en weet ik t allemaal. Was een hele lap weer

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 12:03

Rubs schreef:
Ik heb nog niet alle reacties gelezen dus ik hoop niet dat ik iets verkeerds zeg haha. Maar wat een bizar verhaal, jij bent terecht in shock en ik snap zo goed dat je je heel naar voelt hierover.

Ik ben zelf niet gelovig, maar deze mensen moeten de 10 geboden nog eens doorlezen.

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, ik denk dat je met onbetrouwbaar volk te maken had.

Toen die prijs omhoog ging had je al moeten zeggen, zo koop ik geen paard, fijne dag verder.

Dit gezegd hebbende, blijf de volgende keer wat meer bij de kern van de zaak, iets zakelijker. Je hoeft niet 'verliefd' te worden op een paard dat je koopt. Te veel emotie kan je blik vertroebelen. Keuren en contract bij bezichtiging al benoemen als dat voor jou belangrijk is.

Ik hoop dat je snel je maatje vindt, heel veel succes ts!!

Ja klopt daar heb je echt gelijk in!
Dankje ik heb nu akkoord gegeven voor een ander paardje en die wordt van de week röntgen nagecheckt ( klinisch is in orde ) en dan ook meteen gecastreerd
Was heel onverwachts maar mama stuurde mij de advertentie door en voor we het weten zaten we in de auto naar België voor 2 uur
Ik denk dat het echt zo had moeten zijn. Want waar we nu zijn gaan kijken is gewoon wel echt een bedrijf en is veel proffesioneler. Dus ik hoop dat alles straks goed is en ik zal updates geven en een fotootje plaatsen wanneer hij straks op stal staat voor de penny complot theorie denkers

Bij die rare mevrouw werd ik zo hard emotioneel gemanipuleerd. Toen die 2000 er boven op ging zei ze ook dat ze nog andere geïnteresseerde had die dat ook zo wilde betalen en gezien hoevaak de advertentie al vaak was bekeken geloofde ik haar natuurlijk wel. Tja er zijn rare mensen op de wereld. Ik vind dat geld niet een hele grote rol speelt als een dier echt een lief karakter heeft. Ik vind dat nog belangrijker dan of hij ZZ heeft gelopen. Dat doet het paard van mijn broer maar die is echt super heet en heb ik echt niks mee. Toen die werd gekocht werd alleen gekeken naar wat voor niveau hij liep en dan zou het wel goed zijn lol.

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 12:05

Benfan schreef:
Volgens mij kunnen die mensen een paar ton mookait gebruiken. Wat een idioot verhaal!

Hahahaha ik gier. Toevallig had hun dochtertje een mookaite in haar edelstenen trommeltje. Ik vraag me af of haar moeder het nu allemaal heeft weggegooid omdat ze bang is dat er demonen in zitten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:12

Je bent dus twee keer bij een NRPS in België wezen kijken? Okee. Ik wist niet dat die daar zo populair zijn.

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 12:24

Koper schreef:
Je bent dus twee keer bij een NRPS in België wezen kijken? Okee. Ik wist niet dat die daar zo populair zijn.

Nee gisteren 1 keer. Maar omdat het toch nog maar een jonkie is heb ik niet echt de behoefte om nog een keer 2 uur te gaan rijden heen en terug. Heb wat grondwerk gedaan en dat is verder ook het enige wat mogelijk is.
Nu is hij klinisch dus goedgekeurd maar straks wanneer de vee arts komt om hem ruin te maken is hij toch verdoofd, dus doet hij ook een röntgen keuring van te voren.
Dus hopelijk is daar ook alles goed :)

Bij dat andere paard waar ik 5 keer was geweest. 1 keer kennis making heel snel want de eigenaar moest weg, volgende dag weer zelf terug gegaan toen hadden ze het poortje open gelaten voor mij; heb ik grondwerk gedaan. Toen de volgende dag weer. En toen nog gereden ( wel met de eigenaar er bij ) en toen ik het koop contract kreeg stonden er toch best wel wat dingetjes in over spat en artrose dat ik dacht; volgensmij is de ernst wel wat heftiger dan dat mij is verteld. Want kijk een 2tje op een keuring is niet heftig. Maar wel als het iets is wat na mate de leeftijd erger gaat worden sowieso. En het paardje was pas 5 en €11000 dus dan vind ik dat te riskant. Dat was wel echt super jammer want ik had echt een goede klik ook met dat paard. Maar ik wil ook veel buiten gaan rijden en misschien ook springen dus dan is dat gewoon niet fijn voor dat beestje geweest.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:29

Maar die waar je het hele topic om opende stond toch ook in België? Dat is dan toch ook een NRPS die in België staat?
Dat is eigenlijk wat ik bedoelde: je bent bij twee verschillende ponies gaan kijken, allebei in België. En allebei NRPS?

Elisa2

Re: Van droom naar nachtmerrie: wat een bizarre verkoopervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:38

Zoals ik het begrepen het wordt dit dier sowieso gecastreerd door de verkoper en daarna röntgenologisch gekeurd en pas daarna aan de hand van een positief of negatief aankoop advies gekocht?

Daar kwam mijn reactie in ieder geval vandaan. Kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:52

Volgens mij hoeft een paard voor een röntgenologische keuring niet verdoofd te zijn. Of bedoelt ts: eerst die keuring en omdat de DA er dan toch is daarna de castratie? Zoals ik al schreef is dat niet zomaar iets. Een paard wat ik kende is er een jaar zwaar ziek van geweest omdat er bij een castratie liggend op het land te weinig verdoving was gegeven, hij halverwege bijkwam en door het schoppen en bewegen er vuil in de wond was gekomen die was gaan ontsteken. :(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:57

Vaak worden ze wel verdoofd. Zeker de jonkies. Bewegend beeld werkt niet.
Plus dure apparatuur aan gort ook niet :+

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:12

Koper schreef:
Maar die waar je het hele topic om opende stond toch ook in België? Dat is dan toch ook een NRPS die in België staat?
Dat is eigenlijk wat ik bedoelde: je bent bij twee verschillende ponies gaan kijken, allebei in België. En allebei NRPS?

Er zijn diverse nrps en Welsh stallen in België ja

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:12

DuoPenotti schreef:
Vaak worden ze wel verdoofd. Zeker de jonkies. Bewegend beeld werkt niet.
Plus dure apparatuur aan gort ook niet :+

Dat zal dan toch met alleen een kalmerend middel zijn? En niet met de pijnstilling die voor een castratie nodig is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:14

Little_Gift schreef:
Koper schreef:

Er zijn diverse nrps en Welsh stallen in België ja

Dat wist ik niet, dank je wel :) En dan begrijp ik ook beter waarom TS België en Duitsland meeneemt in haar zoektocht naar een pony van een Nederlands stamboek.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:15

TheoLeo schreef:
Dankje ik hoop het ook Hij is een nrps met goede papieren , had ik hiervoor ook! En mijn broer heeft die nu ook. Hebben eigenlijk altijd nrps gehad en welshjes.

Mijn vriend gaat voor het vuur voor mij hij is echt een schat. Hij heeft ook zijn eigen bedrijf dus het is niet dat hij nu in eens een groot deel van zijn loon wou geven en dan in de problemen kwam ofzo; hij is wel verstandig met geld hoor don’t worry. Maar wel super lief dat hij dus mee wilde betalen en nog een berichtje stuurde met dat ik echt een hart van goud heb en dat hij zelfs extra wilde betalen omdat hij mij niet verdrietig wilde zien maar ja toen kreeg hij weer een tekst met bijbel verses naar hem gestuurd en dat demonen zich voordoen als edelstenen energie en weet ik t allemaal. Was een hele lap weer

Nog niet teveel info delen, ook al is het van jou goed bedoeld.

Er zitten op bokt echter ware undercover wannabe fbi'ers die ahv jouw info zo kunnen achterhalen van welke stal je toekomstige pony zou kunnen komen.

Het is in het verleden nogal voorgekomen dat diezelfde personen een stok in de wielen steken door het stamboek of de desbetreffende stal te contacteren.

Dus let op met info delen tot alles rond is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:22

TheoLeo schreef:
denisesilver schreef:
Ik hoop toch echt dat je goede begeleiding krijgt, TS. Vijf keer kijken en een bezichtiging van zes uur zijn geen normale dingen. Toch zeker niet in de handel nu de dag.

5 keer kijken lijkt me best normaal als je een paard wil gaan kopen. Is bij mijn vorige paarden ook allemaal zo gegaan. Het was een particulier en die wilde ook dat ze naar het beste huisje ging. Plus een paard kan de ene dag zo lopen en de andere dag weer anders.
En de bezichtiging was geen 6 uur, we hebben uitwinning uren aan de tafel gezeten en gekletst met de eigenaren omdat ze ons zelf uitnodigde. Het is dat we zelf moesten zeggen van we moeten nu echt weg want het is weer een lange rit terug.. Besef wel dat dit particulieren waren en geen zakelijke verkopers. Natuurlijk blijf je niet zo lang bij een bezichtiging.

Nee dat is niet normaal.

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 13:25

Koper schreef:

Die waar het hele topic over gaat komt niet uit België

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 13:34

anjali schreef:
Volgens mij hoeft een paard voor een röntgenologische keuring niet verdoofd te zijn. Of bedoelt ts: eerst die keuring en omdat de DA er dan toch is daarna de castratie? Zoals ik al schreef is dat niet zomaar iets. Een paard wat ik kende is er een jaar zwaar ziek van geweest omdat er bij een castratie liggend op het land te weinig verdoving was gegeven, hij halverwege bijkwam en door het schoppen en bewegen er vuil in de wond was gekomen die was gaan ontsteken. :(

Omg dat is echt super heftig! wat verdrietig zeg.. ik hoop dat hij wel is opgeknapt?

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 13:35

Little_Gift schreef:
TheoLeo schreef:

Nog niet teveel info delen, ook al is het van jou goed bedoeld.

Er zitten op bokt echter ware undercover wannabe fbi'ers die ahv jouw info zo kunnen achterhalen van welke stal je toekomstige pony zou kunnen komen.

Het is in het verleden nogal voorgekomen dat diezelfde personen een stok in de wielen steken door het stamboek of de desbetreffende stal te contacteren.

Dus let op met info delen tot alles rond is.

Dankjewel! Ik stop nu even met delen inderdaad want ik krijg echt vragen waarvan ik denk “ waarom is dat van toepassing? “

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:51

TheoLeo schreef:
denisesilver schreef:
Ik hoop toch echt dat je goede begeleiding krijgt, TS. Vijf keer kijken en een bezichtiging van zes uur zijn geen normale dingen. Toch zeker niet in de handel nu de dag.

5 keer kijken lijkt me best normaal als je een paard wil gaan kopen. Is bij mijn vorige paarden ook allemaal zo gegaan. Het was een particulier en die wilde ook dat ze naar het beste huisje ging. Plus een paard kan de ene dag zo lopen en de andere dag weer anders.
En de bezichtiging was geen 6 uur, we hebben uitwinning uren aan de tafel gezeten en gekletst met de eigenaren omdat ze ons zelf uitnodigde. Het is dat we zelf moesten zeggen van we moeten nu echt weg want het is weer een lange rit terug.. Besef wel dat dit particulieren waren en geen zakelijke verkopers. Natuurlijk blijf je niet zo lang bij een bezichtiging.

In deze markt, wil je een goed, gezond paard kopen, moet je geluk hebben als je 1 keer kunt kijken, voordat ze aan je neus voorbij gaan. Nu is het wat af aan het zwakken en zou je 2 keer wel kunnen gaan kijken, maar 5 keer komt echt heel zelden voor.

En dat zie je nu ook weer. Die eigenaar heeft je vaak langs laten komen, zodat jij verliefd werd op het paard, met de hoop de bemerking daardoor door de vingers te zien. Althans, zo'n vermoeden krijg ik ervan. Je bent echt veel te goed van vertrouwen.

Verdoving bij röntgen is redelijk normaal. Dat apparaat is stervens duur :=

Koper, ik gok dat TS aan de grens van België woont. Vlakbij mij als ze bij Doorstap heeft gewerkt. En er zitten hier net over de grens inderdaad wat stallen die NRPS en KWPN fokken en hier in Brabant wedstrijden komen rijden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 15:10

TheoLeo schreef:
anjali schreef:

Omg dat is echt super heftig! wat verdrietig zeg.. ik hoop dat hij wel is opgeknapt?

Ja is opgeknapt gelukkig!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 15:17

Nou ik hoop voor je dat alles in orde is en dat de castratie goed verloopt en dat je dan een fijn paard eraan hebt in de toekomst.

Bij de röntgen keuringen waar ik bij was wordt altijd verdoofd.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 17:15

Eerlijk? Ik lees zoveel rode vlaggen in je openingspost, dat je blij mag wezen te demonisch bevonden te zijn. Nu is je nachtmerrie snel geëindigd met een dag tijd en benzine verspilt en een hoop zakdoeken. Hoop dierenarts-kosten en slapeloze nachten is duurder :')

Succes met de keuring van de huidige kandidaat!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 19:16

Ik denk dat die verkoper uit je openingspost psychisch niet in orde is.
Dat je als verkoper al 6 uur met iemand die in principe een vreemde is zo gaat zitten gezellig te wezen in je ,prive, vind ik al een red vlag!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 19:32

Popstra schreef:
Dat je als verkoper al 6 uur met iemand die in principe een vreemde is zo gaat zitten gezellig te wezen in je ,prive, vind ik al een red vlag!

Dat lijkt me onzin.

Wanneer je kleinschalig paarden houdt/ fokt/ verkoopt is dat helemaal niet zo ongebruikelijk.
Zeker wanneer het leuk klikt.
Of in dit geval: “lijkt te klikken”.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 19:41

Ninx schreef:
Popstra schreef:

Dat lijkt me onzin.

Wanneer je kleinschalig paarden houdt/ fokt/ verkoopt is dat helemaal niet zo ongebruikelijk.
Zeker wanneer het leuk klikt.
Of in dit geval: “lijkt te klikken”.

Ik heb ook vaak leuke ontmoetingen gehad tijdens zoektochten naar een paard. Veel paardenliefhebbers praten graag over paarden, en ook als al snel duidelijk werd dat het bezichtigde paard niet voor mij geschikt was, bleef men toch nog lang koffie schenken en kletsen hoor. Niet altijd, soms bleek al snel dat er stress en spanningen waren bij de verkoper en was er niets gezelligs aan, snel weer wegwezen dus.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 19:50

TheoLeo schreef:
boedjang schreef:
Ik heb mijn( toen nog) hengst gekocht in België vorig jaar. Hij zou daar blijven staan en op de wei geruind.
Ik ging vanaf moment van keuring en aankoop elke maand een weekend die kant op om te contacten met de kleine man.
Op moment dat hij onder t mes zou gaan bleek dat hij naar de kliniek moest vanwege kleine testikels. En dus op de tafel geopereerd.
De nazorg is dan wel ff een ander verhaal en de kosten ook.
Ik wilde de nazorg zelf doen dus is hij in Nederland geholpen.
Daar komt een portie bovenop je aankoopprijs. Maar als hij echt zo goed is.
Overigens heb ik de mijne verzekerd en ook ten tijde van de castratie.

ah super bedankt voor het delen. Ik kijk nou op een verzekering van efo en die is ook nog verzekerd tot 30 dagen na de castratie. Heb je hem toen in die tijd ook wel gelogeerd of mee gelopen? of enkel op de paddock gezet? Ik ben bang dat als hij straks gaat spelen hij die wond weer open kan scheuren ofzo.. ja ben een beetje een doemdenker haha. Alle tips zijn zeer gewaardeerd en welkom <3

Hier ook een paar jaar geleden een jonge hengst gekocht. Tijdens de klinische keuring viel er al een verschil in grote van de testikels op, dus wij hadden een zelfde risico als hierboven. Gelukkig bij ons helemaal goed gegaan.

Die van mij is gewoon in de kudde (opfok) 24/7 buiten met schuilstal gebleven. Op advies van DA heeft hij pijnstillers gehad maar dat kan ik persoonlijk niet aanraden. Hij stond precies zoals je je zorg deelt, een dag later flink te spelen, inclusief steigeren en bokken omdat hij er niets van voelde. Zonder de pijnstillers toch wat voorzichtiger in het spelen en is het goed genezen.