Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:13

Of instructrice, want instructeur is mannelijk heb ik altijd geleerd. Maar dat is simpel, luiheid om het aan te passen in woordenboek, want mijn telefoon veranderd het continu allemaal terug naar instructie. := En ik zie veranderingen die gedaan zijn wel regelmatig over het hoofd. Sorry

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:15

MyWishMax schreef:
De discussie vind ik het probleem niet. Dat deze mensen er hun publiek mee beïnvloeden wel. Want het waren helaas niet (alleen) pony's die los moesten lopen of juist voor demo vanwege probleem kwamen.
Dus juist extreem goed dat het gedaan wordt, op de organisatie niks aan te merken zelfs. Wel op bepaalde deelnemers met een publiek die het niet oké vonden, omdat ze zelf dan een twijfelgeval werden. Omdat het dier bijvoorbeeld een blessure had en wel ohz moest lopen of dat ze verhoging niks vonden om rekening mee te houden en het onzin vonden dat ze dan weggestuurd konden worden uit bescherming van andere paarden.

Van mij zou zo'n klinische keuring veel vaker mogen bij meer evenementen en wedstrijden zelfs! Zolang ik het niet hoef te doeb als ruiter, maar daar heb ik mijn dispensatie pas voor. Want ik ben wel stokkreupel :')

Ik vind het ook discutabel wat je, wanneer, goed genoeg vind. Ik heb daar zelf ook niet echt een zwart wit antwoord op eigenlijk.
Juist om wat jij aangeeft over jezelf: beperkt is niet altijd zielig.

Dus ik vind het ook oprecht moeilijk om te oordelen in die grijze zone. Die keuring moet ook vooral bedoeld zijn en blijven om het echt leed er uit te filteren. Dan mogen we over die middenmoot prima ruzie maken met elkaar van mij. Dan nóg gaan we (de paarden) er op vooruit. De echte fouten haal je er uit. De discutabele middenmoot krijgt meer kennis en bewustzijn. En ik verwacht dat ze het jaar erna zelf even beter voorbereiden/nadenken. En de wereld is weer een beetje beter.

Maar goed dat gaat nu wat ver in deze discussie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:58

Ik ben het echt met je eens, hoor! Maar daarom ergerde ik me aan het afdoen van die keuring als overdreven of onzin. Iedereen zou toch voor maatregelen voor het welzijn moeten zijn? Dan is dit nog de makkelijkste die er is, waar er, dacht ik, juist weinig discussie over hoeft te komen?

Want een ziek paard, dus verhoging of koorts, heeft niks te zoeken op een terrein met tig anderen en met een demo oid. Dat is voor het paard zelf niet fijn en niet voor de anderen die mogelijk besmet raken. Kijk maar naar die grote uitbraak in Spanje aantal jaar geleden.
Net als een kreupel paard, als ze al niet door de klinische keuring komen, omdat ze echt niet goed lopen, dan is erop gaan rijden of allerlei oefeningen en gangen aan de hand vragen ook niet eerlijk naar het dier toe. Dus niet eens de twijfelgevallen, zoals wat gevoelig op het harde oid, maar echt de duidelijke. Ik snap niet hoe je dan commentaar kan hebben op het feit dat men wil controleren of de dieren fit genoeg zijn. Want zulke hoge eisen zijn het niet.

Maar ik geef eerlijk toe dat het misschien bij mij ook wel dubbelop is. Ik was het en niet eens met het commentaar van die mensen op het klinische keuring gedeelte en ik vond het hypocriet, want die mensen roepen overal dat ze extreem voor paardenwelzijn zijn, altijd juist paard vriendelijk zijn, zijn de 1e die commentaar hebben als er iets in hun ogen niet oké is en wat een organisatie beter moet doen, maar vonden dit dus geen goede actie van de organisatie. Naar mijn idee omdat de mogelijkheid er was dat zij er de dupe van zouden worden. Dus dat was waarschijnlijk wel een extra reden dat ik er een probleem mee had, dat er duidelijk iets compleet anders gedaan werd in de praktijk als dat ze verkondigen wat ze in theorie zouden doen of voor staan.

Kom niet helemaal uit mijn woorden, sorry. Ik weet wat ik wil zeggen, maar ik krijg het er niet duidelijk uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:28

Dat is altijd zo, als het mensen persoonlijk raakt praten ze ineens anders.

Het meest lastige is denk ik de polarisatie in de paardenwereld zelf, iedereen zit op een eigen eiland/ bubbel en vindt dat hij/ zij het wel goed doet en een ander niet. En er zijn duizenden meningen..en niets is makkelijker dan te zien wat een ander allemaal fout doet. (en zelfreflectie is zoveel moeilijker)

Het is wel goed om door de ogen van een buitenstaander te kijken naar wat je doet en hoe dat overkomt. Ookal begrijpt zo'n buitenstaander niets van het wezen paard en concept vluchtdier.

Daarnaast kan ik initiatieven voor meer paardenwelzijn vanuit organisaties alleen maar toejuichen. Zo'n klinische keuring zouden ze ook wel op wedstrijden mogen doen. Maar ja, hoe realistisch is dat he?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:39

Ja, helaas niet heel realistisch denk ik. Jammer.

Vandaar dat ik ook voorstander ben van alle takken met elkaar laten praten. Iedereen kijkt er net anders tegenaan en er valt echt van elkaar te leren. Met wedstrijden bijvoorbeeld al hoe andere disciplines omgaan met het overtreden van regels. Zoals in de rensport waar je gewoon geen paarden meer mag trainen met bepaalde overtredingen. Niet gewoon tijdelijk geschorst met wedstrijden, maar ook niet meer mogen trainen. Hoewel dat echt lastig zal zijn, want de organisaties van bijvoorbeeld dressuur of springen gaan alleen over de wedstrijden.
Of bepaalde dingen aan het paspoort koppelen, zoals afkeuren oid. Zodat minder mensen opgelicht kunnen worden bij het kopen van een paard (los van de hele discussie of dat paard door de vorige eigenaar niet ingeslapen had moeten worden ipv naar handelaar of als weidemaatje wegdoen hoor)
Of hoe de westernsport de toezichthouders regelt op alle wedstrijden. Nu is het bij de knhs verplicht, maar het gebeurt alsnog regelmatig niet. En als ze er zijn mogen ze te weinig. Koppel maar consequenties aan de te strakke neusriem of te grof losrijden ipv een waarschuwing. Laat iedereen controleren en geef elke overtreding meteen door aan de knhs. Net als dat je nu consequenties hebt aan verkeerd starten, ook al is het een brief en geen geldige punten oid, dat kan ook met die te strakke neusriem.
Ga kijken naar minimale tijd vrije beweging en een minimum aan sociaal contact. Net als bodem eisen, x aantal meters droog en schoon ofzo, schuilmogelijkheden (want hey overheid, als je echt om welzijn geeft moet je ook daar mee kijken en over na denken hoe je dat kan regelen ipv verbieden overal)

Je wilt alle 'kwaden' aan kunnen pakken en duidelijk kunnen maken dat wij dat als gehele groep niet willen. Niet de ene groep tegen de ander, maar samen voor welzijn en tegen mishandeling en leed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:47

Ja ben ik het mee eens, alleen wat betreft paspoorten..dan gaan mensen paspoorten vervalsen. Gebeurd al genoeg helaas, dus beter is om een digitaal systeem te maken en daarin bij te houden of een paard afgekeurd is of niet bijvoorbeeld.

Overigens, nav een ander topic hier..wat een goede zaak is, is dat er prijzen uitgereikt worden voor harmonie op wedstrijden. Dat is een goede stimulans! Nu zou van mij harmonie eigenlijk de belangrijkste factor op wedstrijd mogen worden, maar voordat het zover is vind ik dit dan wel weer een stap in de goede richting.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:06

Het zijn aannames dat mensen oordelen vanuit alleen hun eigen wereld/bubbel en ervaring. Natuurlijk zijn we allemaal mensen en kan je alleen weten wat je weet en zien wat je ziet. Maar hoeveel je weet of ziet en hebt gezien, kan een ander niet beoordelen.
Daarbij gaat iedereen daar anders mee om. Ik ken genoeg mensen met een gelijke achtergrond als ik die nog steeds alles goedpraten wat er fout gaat. Die nog steeds niet open staan voor nieuwe inzichten en ontwikkeling.
Wel als het voor hun zelf is natuurlijk, want dan moeten ze wel de nieuwste telefoon, een nieuwere auto, de beste snufjes etc etc. Maar zodra je over het onderwerp paard begint, schiet men gelijk in de verdediging.

Op bokt wordt vaak vergeten dat er veel meer mensen zijn die geen paarden hebben en nog nooit gereden hebben, dan mensen die dat wel hebben of doen.
Als er dan een onderwerp over paarden is, reageer ik eerst verbaasd hoe hun gedachtegang is, maar kan dat vrij snel relativeren. Ik weet ook over heeeeeeeeeel veel onderwerpen niks of heel weinig.

Hier is alleen het nadeel dat het levende wezens zijn, waar mensen wel gevoelig voor zijn. We gaan erop zitten, wat je op zich vreemd kan noemen.
Als dan fanatiekelingen beginnen over de ellende in de sport, die er gewoon nog steeds volop is, kan ik me de reacties wel voorstellen.

Maar met PVVD of wakker dier en dergelijke kan je gewoon niet fatsoenlijk in gesprek. En "wij" worden verdedigd door mensen die onze sport echt niet op z'n voordeligst presenteren. Of je nou voor of tegen Anky bent. Iedereen snapt toch wel dat als zij het over de sport heeft en men gaat op zoek naar beeldmateriaal, dat dit niet heel gunstig is? Zeker als het beeld al niet heel positief is.

Die mensen die dat veroordelen weten niet dat er meer is dan een Anky willen zijn.

We wonen aan een stuk bos met een graspad waar elke dag meerdere mensen hun honden uitlaten. Vrijwel iedereen in deze straat heeft paarden. Wij zijn de enige die ze "anders" houden en zijn er al heel vaak op aangesproken. 1 op 1 zijn mensen wel nieuwsgierig en ook altijd positief. Maar ik hoor aan de vragen en opmerkingen ook dat hun gedachte normaal weleens anders zijn.

En het mooie is dat ze zelf niet doorhebben dat ze zelf bijv honden hebben en je daar dan ook vragen over kan stellen. Maar paarden is voor velen ver van hun bed en de info die ze krijgen is heel beperkt. Daar kunnen de partijen echt handig op in spelen.

Er gaan echt wel regels komen. Je kan alleen hopen dat paardenhouders wel de kans en tijd krijgen om te veranderen en te laten zien hoe het ook en wel kan. En dat een goede partij ons op de goede manier gaat verdedigen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:22

Elisa. Maar als dat de belangrijkste factor wordt, wat dan met überhaupt het niveau. Voor welzijn is het ook belangrijk dat het paard toe is aan het niveau wat er gestart wordt en dus de oefeningen correct kan uitvoeren en de mate van gedragenheid en oprichting kan bijvoorbeeld.
Dat het zwaarder zou mogen tellen, helemaal mee eens. Maar niet het belangrijkste, je wilt juist harmonie Maar ook correct uitvoeren van de oefeningen van dat niveau. Je kan met veel harmonie rijden, maar geen normale volte kunnen rijden, of geen correcte verruiming of zijgang. Dat moet je dus ook niet willen. Laat het dubbel tellen,laat winstpunt afhangen van minimaal voldoende ervoor krijgen of weet ik het. Maar zorg dat het samen gaat, harmonie en correctheid.

En daarbij, ik heb al wel jarenlang de ervaring dat harmonie juist beloond wordt in de basis. En als je dat samen hebt met correct gereden dan krijg je wel de dikke punten en de prijs. Maar ik heb ook proeven gehad waar er wel harmonie was, maar het qua oefeningen en niveau niet onze dag was. Dan verdien je het ook niet om te winnen,want je toont het gevraagde niet. En ja, dan is het onwijs goed (en juist op zo'n moment helemaal de bedoeling) om harmonie te laten zien maar dat zou niet moeten zorgen dat diegene wint. Even heel zwart wit, dan zou je alle voor jouw paard moeilijke oefeningen over kunnen slaan en dan alsnog kunnen winnen omdat je wel de harmonie hebt en geen moeilijke dingen opzoekt die de harmonie iets minder kunnen maken tijdelijk. Terwijl een ander die het wel allemaal uitvoert, maar waar te zien is dat er iets nog moeilijker is dan 'gestraft' wordt, omdat die het gevraagde wel uitvoert. Ja, je krijgt een minder cijfer, omdat de jury ook ziet dat het een moeilijker stuk is, maar ook dan kan je wel vriendelijkheid tonen. Dan krijg je net iets minder voor harmonie, maar het is niet meteen dat je het niet meer hebt. Juist degene waar het onvoldoende zou zijn door te veel druk enzo moet je kunnen 'straffen' en dan kan imo beter op andere manier dan harmonie boven correctheid zetten. Want die mensen kan je nu al op meerder onderdelen aanpakken.

Er zou van mij juist ook strenger beoordeelt mogen worden bij een combinatie die op een niveau uitkomt waar ze duidelijk nog niet aan toe zijn. Dat het niet alleen maar oefeningen uitvoeren is, maar ook de juiste verzameling of gewicht over 4 benen, aanleuning passend bij niveau. Dus ook de B proef waar paard te veel opgericht of verzameld is dan niet goed keuren. Of zoals ik ook meegemaakt heb, een M of Z proef waar er zowat passage gereden werd. Die combinatie kreeg dus ook, terecht, het commentaar dat er verzamelde draf gevraagd werd of zelfs arbeidsdraf en dat dit te ver ging. Maar dus ook een dier dat Z gestart wordt, maar een hoop onderdelen niet kan en de verzameling, gewicht naar achteren brengen en oprichting mist. Wel kijkend naar bouw dan, maar er zijn toch wel minimale dingen die een paard moet kunnen tonen om een niveau te starten. In ieder geval de kracht moeten hebben om het te kunnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:31

Ik kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat er harmonie is en iemand tegelijk geen volte kan rijden..tenzij het een momentopname is. Maar harmonie gaat voor mij over vloeiende samenwerking en daar hoort een goede proef rijden dus ook gewoon bij. Alleen dan wel met de nadruk op het welzijn van het paard en minder op de oefening. Dus geen 7.5 bij een perfect maar met veel spoorgebruik geforceerde oefening zeg maar.

Maar goed, zo ie je ook direct dat ieder wat anders onder harmonie verstaat en zo gaat het met alles denk ik in de paarden. Iedereen refereert vanuit een eigen kader en standpunt..wat prima is, maar soms wordt er vergeten dat een ander ergens heel anders naar kijkt. (dat maakt discussieren ook zo leerzaam soms) :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:35

Je kan een paard leren op een volte te lopen, zonder harmonie hoor. Als paarden maar consequent genoeg weten dat van de volte af gaan niet leuk is, blijven ze wel braaf op de volte lopen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:38

Harmonie, ook al is het perfect zie ik bij bv. HP niet en bij een b.v. Ingrid Klimke wel

Vloeiende bewegingen/samenwerken waarbij de ruiter het beste in een paard naar boven haald en het paard vrijwillig daaraan gehoor geeft (Vayron of Jagerbomb in JA) zou voor mij een punten verzwaring mogen zijn.

Maar wat Elisa al zegt, meningen over harmoinie verschillen, hoewel ik in het totaal plaatje bij b.v. Becky Moody & Jaegerbomb de hele proef door meer harmonie zie, toch aangenamer om naar te kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=xU6aq-yDEmc

of b.v. Justin Verboomen, zeker is een overijverig paard maar wordt fijn begeleid
https://www.youtube.com/watch?v=LZqUPYbybaw

Misschien minder spektakel en hektiek maar eleganter en harmonischer waarin het paard de atleet kan en mag zijn en de ruiter op een prettige manier het beste in een paard naar boven haald.

en weet je dan is spektkel ook aangenaam om naar te kijken, paard en ruiter in harmnie met elkaar, amazon zit - kijk ook even naar het zadel - als een huis.

https://www.youtube.com/watch?v=hCJx9hKBxdw
Laatst bijgewerkt door mce op 03-02-25 17:22, in het totaal 4 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:08

Precies, het gaat om het gehele plaatje..de hele tijd de mond open en veel stanggebruik hoort daar voor mij niet bij. Maar ook niet de ruiter die niet kan zitten en op de rug stuitert en van daaruit onrustig is in de hand op lager of recreatief niveau. Het zit ook in hoe problemen opgelost worden, met druk of dwang of met rust en geduld en respect voor het wezen paard.

Hoe er losgereden wordt en over het algemeen met een paard omgegaan wordt, dat zou van mij ook wel mee mogen spelen in de wedstrijdsport in alle diciplines en op alle niveau's.

Is er echt verbinding met het paard vanuit gevoel?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:36

MyWishMax schreef:
Ik ben het echt met je eens, hoor! Maar daarom ergerde ik me aan het afdoen van die keuring als overdreven of onzin. Iedereen zou toch voor maatregelen voor het welzijn moeten zijn? Dan is dit nog de makkelijkste die er is, waar er, dacht ik, juist weinig discussie over hoeft te komen?

Want een ziek paard, dus verhoging of koorts, heeft niks te zoeken op een terrein met tig anderen en met een demo oid. Dat is voor het paard zelf niet fijn en niet voor de anderen die mogelijk besmet raken. Kijk maar naar die grote uitbraak in Spanje aantal jaar geleden.
Net als een kreupel paard, als ze al niet door de klinische keuring komen, omdat ze echt niet goed lopen, dan is erop gaan rijden of allerlei oefeningen en gangen aan de hand vragen ook niet eerlijk naar het dier toe. Dus niet eens de twijfelgevallen, zoals wat gevoelig op het harde oid, maar echt de duidelijke. Ik snap niet hoe je dan commentaar kan hebben op het feit dat men wil controleren of de dieren fit genoeg zijn. Want zulke hoge eisen zijn het niet.

Maar ik geef eerlijk toe dat het misschien bij mij ook wel dubbelop is. Ik was het en niet eens met het commentaar van die mensen op het klinische keuring gedeelte en ik vond het hypocriet, want die mensen roepen overal dat ze extreem voor paardenwelzijn zijn, altijd juist paard vriendelijk zijn, zijn de 1e die commentaar hebben als er iets in hun ogen niet oké is en wat een organisatie beter moet doen, maar vonden dit dus geen goede actie van de organisatie. Naar mijn idee omdat de mogelijkheid er was dat zij er de dupe van zouden worden. Dus dat was waarschijnlijk wel een extra reden dat ik er een probleem mee had, dat er duidelijk iets compleet anders gedaan werd in de praktijk als dat ze verkondigen wat ze in theorie zouden doen of voor staan.

Kom niet helemaal uit mijn woorden, sorry. Ik weet wat ik wil zeggen, maar ik krijg het er niet duidelijk uit.

dan is dit een mooie oefening, want ik lees dat je de opleiding voor instructie doet, dan mag ik hopen dat je daar met lesgeven geen problemen mee hebt, - is heel positief bedoeld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:57

Ik heb nergens geschreven dat ik de opleiding doe. Dat doe ik namelijk ook niet. Geen behoefte aan, ik help mensen die ik goed ken en die het nadrukkelijk vragen, verder niet. Daar vind ik mezelf niet geschikt voor.

Elisa, ik houd de harmonie definitie aan de op protocollen staat. En ik heb dus wel proeven gezien waar het rijden harmonisch is, maar de oefeningen niet correct zijn of vermeden worden, omdat dan de harmonie wel verdwijnt. Daarom wrl zwaarder laten meetellen als nu, maar niet ten koste van correctheid en het tonen van het gevraagde qua oefeningen maar zeker ook kracht en ontspanning enzovoorts

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 18:14

Bedenk dat een groot deel van de Nederlanders geen interesse en geen mening over paarden heeft.
Die vinden het allemaal wel best.

Ik rijd en wandel veel buiten met mijn paard en krijg best veel positieve reacties. Zie ook veel mensen die bang zijn en er net een boog omheen gaan.

De verdeeldheid binnen alles wat met paarden te maken heeft maakt ons een makkelijk slachtoffer.
Zoals mensen elkaar al af- en aanvallen is het gedoemd om slecht af te lopen.
Iedereen wijst naar elkaar wat slechter zou zijn dan hun eigen tak.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 18:48

Voorlopig kunnen we ongehindert voort

het afwegingskader, wie gaan dat zijn????

“De staatssecretaris wil eerst een duidelijk afwegingskader opstellen in overleg met onder andere de Sectorraad Paarden (SRP). De SRP zal dus betrokken zijn bij opstellen van dit afwegingskader waarbij wij de realiteit in de praktijk uiteraard zullen inbrengen. En ook zullen wij aangeven wat er in de praktijk al gebeurd en wat in de praktijk kan werken“, zegt de SRP.

https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... smiddelen/

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:22

fransje23 schreef:
Bedenk dat een groot deel van de Nederlanders geen interesse en geen mening over paarden heeft.
Die vinden het allemaal wel best.

Ik rijd en wandel veel buiten met mijn paard en krijg best veel positieve reacties. Zie ook veel mensen die bang zijn en er net een boog omheen gaan.

Of wat nog vaker gebeurt: waarom ga je er niet op zitten!
Ik krijg van niet-paardenmensen eigenlijk voor 90% commentaar uit dat soort richtingen.

Dan laat ik heel vaak mensen (kinderen) even aaien. Die moet je altijd uitleggen dat ze rustig moeten bewegen en zachtjes moeten zijn. Die hebben (begrijpelijk) 0 idee van het feit dat paarden zulke zachtaardige wezens zijn.

Dus inderdaad: de publieke opinie an sich loopt niet zo'n vaart. Alleen als de (zogenaamde) dierenrechten organisaties de overhand krijgen, gaat het een probleem worden.

(en intern uit onze eigen wereld zie ik ook nog genoeg dingen die anders mogen. Maar ik ben en blijf optimist en heb echt geloof in onze vooruitgang. Alleen het tempo is soms nog wat traag)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:46

Niet alleen de dierenrechtenorganisaties..er zijn hele pagina's op FB die doen aan de blame game en heel veel volgers hebben. Kijk maar naar dressage hub en hoe ruiters daar door het slijk gehaald worden bijvoorbeeld. Dit doet echt niet veel goeds, die vrouw van Dier en Recht volgt die pagina's ook.

MWM: Ik ben het met je eens.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:35

Zolang je nog in bepaalde paardenwinkels een sh*tload aan bitten hebt hangen waar je maag al van omdraait als je er naar kijkt, snap ik wel dat hier tegen gevochten wordt. Het is bizar hoeveel 'hulpmiddelen' er op de markt zijn, waarvan uiteraard inwerking altijd wel afhangt van de ruiter, maar waarvan wel kan worden nagedacht; is het nodig.

Een simpel voorbeeld; is het nodig 2 bitten in een smalle paardenmond te proppen met de hogere dressuur?? Kan dat niet ook gewoon met 1 bitje en vriendelijker? Waarom bepaalde tonglepels etc?

Een geheel verbod van zweepjes of normale bitten vind ik suf. Maar er is nog zoveel op de markt waar je wel enorme vraagtekens bij kunt hebben, ik zou het niet erg vinden als daar kritischer naar wordt gekeken. Vergelijk het met de halsbanden met pinnen bij honden die (als het goed is?) verboden zijn, naast tig soorten gewone halsbanden die nog prima zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 11:09

pol013 schreef:
Dus inderdaad: de publieke opinie an sich loopt niet zo'n vaart. Alleen als de (zogenaamde) dierenrechten organisaties de overhand krijgen, gaat het een probleem worden.

Ze hebben niet de overhand maar maken wel heel veel geluid waardoor het zo lijkt!

Ik laat mensen, niet alleen kinderen, aaien. Maak een praatje, leg wat uit als er vragen zijn etc.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:18

Ben persoonlijk erg blij met deze motie/voorstel. Hoog tijd dat een meerderheid van dwangmiddelen verboden wordt. Het is wellicht vervelend voor de ruiters die nooit zouden slaan met een zweep, nooit aan een bit trekken of een paard in de krul trekken enz. maar feit is dat een bit nog steeds gebruikt wordt voor controle en een zweep voor slaan. Bitten en zwepen horen niet thuis bij dierenwelzijn, het zijn wat mij betreft middeleeuwse gebruiken. Het is al zo bijzonder dat we op een paard gaan zitten, laat staan dat we zo ook nog pijn doen op wat voor manier dan ook. Ik vind deze motie een goed signaal geven, namelijk dat we een paard/dier niet moeten forceren, pijn doen enz, laten we daar nu maar blij mee zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 12:25

cajabol schreef:
Ben persoonlijk erg blij met deze motie/voorstel. Hoog tijd dat een meerderheid van dwangmiddelen verboden wordt.

Het wordt niet verboden, een motie is nog lang geen wet.
Het is een hoop geschreeuw van de PvvD maar in de praktijk veranderd er totaal niets.

Daarbij wat is het verschil tussen een carrot stick en een zweep, een takje of het uiteinde van een touw?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:26

Een halster wordt ook gebruikt voor controle. Bitloos hoofdstel ook. Of omheiningen en noem alles maar op. Wat maakt een carrot stick beter als een zweep? Of als een touw?
Je hebt toch echt gewoon paarden die druk op het hoofd vele malen erger vinden en die je dus juist ongemak geeft door een bitloos hoofdstel te gebruiken. Waar ook zat voorbeelden van te binden zijn trouwens die voor pijn zorgen. Sommige bij verkeerd gebruik en anderen zijn juist ontwikkeld daarvoor.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:37

Over de carrot stick en de zweep: geef jezelf er eens een klap mee (ja dat heb ik getest), de zweep komt door zijn zwiepen vele malen harder en gemener aan. Maar verder vind ik het ook een "non-motie".

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:39

Ja, maar als je er niet mee mept is er geen verschil verder. Meppen vind ik sowieso een no go en ook met carrotstick is meppen alsnog pijn. Dus ook dat is de mens en niet het hulpmiddel.

Heb wel mezelf eens per ongeluk geslagen met grondwerk touw met zo'n slag aan het einde en dat vond ik nog gemener. :=