Volg je paard in 2025!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Re: Volg je paard in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 06:54

Hier is de kogel door de kerk. Onze merrie gaat met (vervroegd) pensioen. Ook bij de revalidatiestal krijgen ze haar niet zodanig soepel en pijnvrij dat ze gereden kan worden.
Het goede nieuws is dat het dus niet aan ons lag }>
Ze kan gelukkig wel pijnvrij grazen :D

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 23:16

Oh wat jammer en vervelend Lieser :(:)
Wel fijn dat ze pijnvrij kan grazen en haar paarden dingetjes kan doen :)

De afgelopen dagen heeft Vigo wederom hele goede stappen gemaakt.
Longeren doet hij nu ook beide kanten op heel netjes. Echt keurig op stemcommando's, linksom en rechtsom zonder ketting en vandaag hebben ik er een longeersingel om geknoopt. Even losgewerkt hiermee. Begin was even spanning. Staart tegen de kont, hoofd hoog, willen rennen. Maar hij kon zichzelf heel goed managen en door hem gewoon "aan het werk" te zetten, ontspande hij al heel snel, begon weer heel fijn op de stem te reageren en daar zijn we geëindigd *\o/*

Afbeelding

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 20:52

Ik ben ook weer gestart met rijden na mijn operatie in juli. Had sinds mei niet meer gereden ofzo. Kwartiertje gereden, wat stap, wat draf... zo trots op ons!

We hebben Abel ook officieel gekocht, de knapperd. Want het was ons bruikleen paard. En een leuke bijrijder gevonden.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 01:28

Wat fijn dat je weer even op hebt kunnen stappen Furst +:)+ En wat leuk dat je Abel hebt gekocht *\o/*

Gisteren onze Blondy weer aan het werk gezet := Hij had weer zijn moment :\ Had hem vast gezet om eerst te poetsen, voordat we aan het werk gingen. Normaal staat hij prima stil, maar tot nu toe heb ik hem alleen gepoetst na het werken... Hij ging hangen en na een rustige correctie, kwam hij weer normaal, maar ging daarna weer hangen :\ Resultaat: Halster in 3 stukken := Heb maar weer de ketting eraan gehangen en handschoenen aan getrokken... In de rijbaan heel hoog in zijn energie en heb maar besloten om hem niet los te klikken. 1 plank van de omheining door midden vindt ik genoeg := Dus aan de hand gelijk maar aan het werk gezet met zijgangen, stappen, stoppen, achteruit, wijken voor druk en later toen hij een klein beetje meer op ging letten, ook het cirkelen erbij gepakt. Geen 1 keer dat hij zich los wilde trekken. 1 keer wilde hij wel gaan, maar op een hele lichte druk, bedacht hij zich en draaide heel netjes zijn voorhand naar binnen, ipv naar buiten :D Wel moest ik regelmatig duidelijk mijn ruimte bewaken. Uiteindelijk redelijk ontspannen af kunnen sluiten. Hij heeft toch wel wat geleerd, de afgelopen 6 weken :j

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:07

Fijn dat het rijden weer opgepakt is Furst. Wat kun je dan genieten van een kwartiertje, heerlijk *\o/*

Blondy is er wel eentje met karakter, zeg. Daar heb je je handen vol aan DJZ 8)7

Hier staat mijn merrie nu 2 weken bij het rusthuis. Ik heb het er best moeilijk mee. Het inscharen leek heel makkelijk te gaan, maar de dag erna bleek ze flink geschopt en gebeten te zijn. Ze zag er ontdaan uit en durfde niet goed naar de waterbak te lopen. Als ik toen een trailer bij me had gehad, had ik haar waarschijnlijk meteen weer opgeladen en mee naar huis genomen -:(-
De rest van week bleef het wat tobben. Steeds weer nieuwe wondjes, veel apart van de kudde staan, niet echt ontspannen. Gelukkig lijkt het nu wel beter te gaan. Gisteren wilde ze voor het eerst liever bij de kudde blijven dan met ons mee lopen. Dat beschouw ik als een goed teken :) Dus ik kijk het nog even aan. Maar ik mis haar wel.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 01:45

Dat inscharen blijft altijd wel een dingetje.. Van te voren kun je maar moeilijk inschatten hoe het zal gaan, ondanks dat je misschien de karakters redelijk goed kent.
Zo had ik dat ook 4 jaar geleden, toen het amha ruintje erbij kwam. Het leek echt heel goed te gaan, Friesje vond hem wel interessant en was erg vriendelijk naar die kleine.. Tot ik naar huis was gegaan en hun voor een paar uur even alleen liet.. Toen ik terug kwam, zat er een pony afdruk in het ijzeren hekwerk :=

Afgelopen woensdag nog met Pablo gereden. Kon er echt heel fijn aan rijden, zelfs spelenderwijs wat zijgangen en keertwendingen om voor- en achterhand kunnen oefenen en wat balkjes gestapt.
Met Blondy vandaag ook heel fijn kunnen longeren, zonder ketting, zonder afscheiding, door de hele baan heen kunnen begeleiden. Ook een begin gemaakt aan het wennen van een dubbele lijn. Ik merk dat hij echt zijn rust aan het vinden is. Zowel in de groep als tijdens het werk. Doet hij het goed, geniet hij ook echt van zijn kriebels. Hij heeft wel iedere keer even een klein momentje dat hij een kort sprintje trekt en dan komt er een bok uit, maar ik zie dit echt als spelen en niet als iets stouts of vervelends. Want hij trekt mij op dat moment niet door de baan heen, hij blijft netjes op de cirkel en hierna is hij ook gewoon weer prima terug te nemen op stem en let hij goed op, op mijn lichaamstaal.

Ok met Friesje lekker aan het longeren geweest. Hij doet het zo fijn op alleen een halster. Heerlijk ontspannen voorwaarts neerwaarts, ik speel heel veel met tempo wisselingen en overgangen, hij reageert ook zo fijn op stem <3 Daarna nog wat vrijheidsoefeningetjes herhaalt. Hier wordt hij ook altijd erg blij van en soms gooit hij 2 verschillende oefeningen door elkaar en staat hij moeilijk te kijken als hij bijvoorbeeld in spagaat staat en een jambette eruit wilt gooien. Gewoon omdat hij dan enthousiast is _O-

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 00:23

Even wat grappigs tussendoor met Vigo :))

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 06:12

Oh, wat mooi hoe hij probeert om te begrijpen wat je van hem verwacht <3

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 01:28

Lieser schreef:
Oh, wat mooi hoe hij probeert om te begrijpen wat je van hem verwacht <3

Dit doe ik regelmatig met hem als ik hem van en naar de wei breng. Gewoon om te kijken hoe goed hij aan het opletten is :) Maar voor het filmpje heb ik dit bewust gedaan :P

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 07:59

Hier heb ik afgelopen zaterdag weer gereden! Vroeg opgestaan om te kunnen rijden. Er lijkt wel een shift in mijn mindset gebeurd, want echt grote spanning had ik niet meer. Ik had verwacht dat ik best wel gespannen zou zijn. Het heerlijke weer was ook een cadeautje natuurlijk. Heerlijk gereden, halfuurtje. 6 minuten draf. En vooral, geen gehijg. Ik ben bezig met afvallen en dat is wel een non-scale victory, haha. Op 1 kant draaft hij wel door/hard, vermoedelijk omdat mijn bijrijder de galop oefent met hem onder het zadel. Dat vind ik zelf best nog wel (veel) te spannend, dus het is dan wel hem aanleren om te schakelen. Verder ging het echt super goed. Ik ben benieuwd wat de rest van het jaar nog brengt.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 04:07

Wat goed om te lezen, Furst +:)+ Lekker genieten van dit soort kleine momenten :j

Knappe Vigo vandaag <3

Afbeelding

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 19:05

Vandaag weer een halfuurtje gereden. Vooral gefocust op voltes, S’jes en een slangenvolte geprobeerd. Ook draven erbij gepakt. Hij was suuuper braaf! En ik ben trots op mijn dikke vriend! <3

Afbeelding

Hebben jullie trouwens nog tips om na te denken waarop je wil werken? Ik ben altijd een beetje inspiratieloos

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 02:54

Wat een heerlijke snoet <3

Mijn doel is altijd ontspanning. De ene keer werk ik aan de overgangen en tempowisselingen, dan werk ik weer aan voltes: klein, groot, verkleinen, vergroten, 8tjes, om pionnen circelen. En weer een andere keer pakken we de balkjes erbij :)

Ook Pablo heeft weer positieve stappen gezet. Ik longeer niet meer voor ik opstap, ook stappen we netjes in de hoek op. Vandaag eens ergens anders in de baan opgestapt en eens een keer zonder krukje. Vond ie toch weer even spannend, maar na een geruststelling, kon ik gewoon opstappen en wegrijden. Vandaag ook een klein rondje over het terrein gemaakt, onder begeleiding van een stalgenootje :)

Afbeelding
Afbeelding

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:35

En stal ruiter Joey heeft vandaag over Vigo heen gehangen :D

Afbeelding

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 22:11

Vorige week heeft Vigo kennis gemaakt met stal ruiter Joey. Afgelopen dinsdag alleen ff aan het halster kort gelogeerd met Vigo. Dit deed hij onwijs goed. Heel gehoorzaam, ontspannen en kwam zelfs aan het halster in aanleuning, zonder zwaar of trekkerig te worden <3
Vandaag heeft Joey zijn eerste ritje op Vigo gemaakt. Heel even vond Vigo het wat spannend, maar al snel had hij er vrede mee en heb ik Joey rustig over hem heen gelegd. Dit een paar keer herhaald en ook vanaf de rechterkant. Daarna Vigo laten stappen, terwijl ik Joey vast hield, maar Vigo vond het niet spannend, dus Joey vastgemaakt en Vigo in stap gezet aan de longe. Heel ontspannen liep hij rond, dus in draf gezet. Dit vond hij wel even spannend.. hoofd hoog, oren naar achteren gericht, maar hij ging zelf weer naar stap om zijn ontspanning op te zoeken. Met stem beloond en opnieuw laten aandraven. Dit een paar keer herhaald tot hij meer ontspande en hem daar laten doordraven. Hij ontspande heerlijk, proeste wat, dus dit zelfde gedaan op de rechterhand. Met draven wederom spanning, maar door telkens terug naar de ontspannen stap te gaan en daarna weer aan te draven, was hij toch al snel heel ontspannen.

Op een gegeven moment vroeg ik hem een pasje te versnellen. Dit was toch wel even spannend. Maar hij ging stilstaan in plaats van er vandoor gaan *\o/* zocht ook even steun bij mij en na een geruststellende kriebel dit nog een keer herhaald en hij vloeide heel fijn die spanning weer af. Ik denk nog 1 of 2 keer met Joey werken en daarna klim ik er zelf maar eens op :D

Afbeelding

Afbeelding

Met Diablo heb ik vanmiddag weer les gehad. Ook hij liep zo heerlijk <3 We hadden wel Aqua training :')

Daarna ook nog ff met Pablo een hele fijne sessie gehad. Opstappen ergens random in de rijbaan, zonder opstapje. En zelfs het aandraven deed hij zonder twijfel *\%/* Overgangen en tempowisselingen geoefend en dit deed hij zo enorm fijn op zit. Geen spanning wanneer ik even uit balans kwam omdat hij zijn kont er (op een positieve manier) onder zetten, zo fijn en licht op de hulpen :):)
Mijn volgende stap met hem is toch wel kijken of ik iemand kan vinden om eens met hem te gaan rijden. Iemand die niet bang is/wordt wanneer hij even een kort sprintje trekt (dit is inmiddels meer uitzondering dan regel, maar hij kan dat nog steeds wel), iemand die hem in zijn spannings momenten kan begeleiden, zonder hard te worden of gespannen te raken.. dat wordt nog wel een uitdaging , vrees ik :=

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 23:12

Lieser schreef:
Hier is de kogel door de kerk. Onze merrie gaat met (vervroegd) pensioen. Ook bij de revalidatiestal krijgen ze haar niet zodanig soepel en pijnvrij dat ze gereden kan worden.
Het goede nieuws is dat het dus niet aan ons lag }>
Ze kan gelukkig wel pijnvrij grazen :D

Ach gossie. Dan weet je dit maar. Weidekostganger, en nu weer een fijn rijpaard gaan zoeken. Er op zitten is het leukste van de paardenhobby. Al is het naar ze kijken in de wei, ook ontspannend en vermakelijk. Succes met je zoektocht naar een nieuw rijpaard.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 05:25

Goed bezig DJZ. Knap hoe je het zo rustig kunt opbouwen met 3 paarden. Met veel rust tussendoor, dat lijkt me fijn voor de paarden.

Dedikley bedankt. Ze staat er nu een kleine maand en het gaat steeds beter. De kudde lijkt stabieler dan in het begin, wat heel prettig is.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 01:39

Lieser schreef:
Goed bezig DJZ. Knap hoe je het zo rustig kunt opbouwen met 3 paarden. Met veel rust tussendoor, dat lijkt me fijn voor de paarden.

Dedikley bedankt. Ze staat er nu een kleine maand en het gaat steeds beter. De kudde lijkt stabieler dan in het begin, wat heel prettig is.

Dank je Lieser <3
De paarden lopen nu nog 24/7 buiten, dus ze zijn de hele dag door al in beweging. En daarbij ,vindt ik, dat paarden niet dagelijks getraind hoeven te worden. Liever 2 a 3 keer in de week een fijne training, dan iedere dag. Een lijf heeft ook tijd nodig om te herstellen en mentaal moeten ze het ook kunnen verwerken. Liever werk ik geen 2 dagen achter elkaar, maar zoals met Vigo heb ik dinsdag een hele korte longe sessie gedaan, na bijna een week niks, om gewoon eens te kijken wat hij doet, als hij een weekje niks heeft hoeven te doen. In het begin dat hij er was, heb ik 5 a 6 dagen met hem gewerkt, puur om het geen van de vorige dag opnieuw te bevestigen. Nu die basis is gelegd, is dat niet meer nodig en kan ik heb gerust 1 of 2 dagen lekker laten staan. Daarbij heb ik zelf ook niet altijd de tijd (of energie) om iedere dag wat met ze te doen en moet ik soms kiezen tussen de wei mesten of een korte training met 1 van de paarden :)
Misschien gaan dingen dan net wat langzamer, maar nogmaals, liever een ontspannen, fijne en vruchtbare training, dan een training waar beide niet veel aan hebben :j

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 03:50

Mijlpaal bereikt met Vigo *\%/*

Eerst nog een kort stukje longeren met stalruiter Joey:

En daarna :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben een heel klein rondje gestapt. Hij was braaf en ontspannen, dus heb het maar kort gehouden <3

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 19:17

Hier weer een aantal updates!

Met Abel ben ik dus consistent twee keer per week aan het rijden. Vooral voor mezelf er de regelmaat in te houden. Soms voel ik me best wel een beginner, maarja ik reed bijna nooit. Dus dat is logisch. Ik ben wel vaak inspiratieloos en heb niet het gevoel dat ik hem train. Wel mezelf, lol.
Maargoed, vandaag een vlechtje gemaakt bij ‘m. Was echt schattig. Ik had ook een vlecht gemaakt bij mezelf.

In ieder geval; ik ben trots op mezelf en op Abeltje!

Afbeelding

Afbeelding

Ook met onze nieuwste aanwinst, Willeke, aan de slag gegaan. Grondwerk les gehad en dat had ik gisteren ook herhaald. Maar ook iets nieuws, het blok en targetten. Dat vond ze best wel super leuk! <3
Ik denk dat dit een toffe merrie gaat worden straks! Ze is werkwillig en meedenkend!

Afbeelding

Afbeelding

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 01:53

Wat een heerlijke Fjordenkoppies <3 Fijn dat het allemaal zo goed gaat +:)+

Vandaag voor de 3e keer op de rug van Vigo mogen meeliften :):) Hij is nog heel erg zoekende naar balans en hij is wat onwennig, maar hij is braaf en ik merk weinig spanning bij hem :) We stappen nu heel rustig en mijn doel voor de komende tijd is eerst dat vertrouwen vergroten en dat Vigo het echt leuk gaat vinden als we samen aan het werk zijn onder het zadel :)

Afbeelding
Afbeelding

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 17:40

Oeh wat leuk! Hij lijkt wel chill?

Ik had vandaag weer les met Willeke en ze doet het fantastisch! Ik ben echt zo blij met haar, wat een fantastische merrie is het ook! <3

Daarna ook Abel gereden. Opstappen ging wat minder goed. Hij blijft echt irritant doen bij de opstap (we oefenen er al jaren op). Het rijden zelf ging wel heel erg fijn. Ook meteen ons nieuwe setje gebruikt <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 19:25

Lange tijd weer niets gezet hier op. Maar we hebben even stil gelegen met Mira. Ze liep niet zoals ze moest dus even wat rust. De osteopaat kon niet direct komen en probeerde haar er tussen te pakken. Maar moest toch paar dagen wachten. Uiteindelijk is ze gekomen en Mira zat zodanig vast dat ik gewoon ben gaan huilen omdat ze zoveel last had en ik het gewoon niet op tijd gezien had, maar de osteopaat zei ook dat zeker niet aan mij lag dat ze het gewoon zodanig heeft willen compenseren dat ik het gewoon niet kon zien. Ze heeft tijd gehad om te recupereren en zijn stilletjes aan weer aan het opbouwen.

Met de 3 jaarse ging het heel goed tot woensdag. Ben er zwaar vanaf gevallen en zit met een lichte hersenschudding. Gelukkig al veel beter dat dat ik was! Ze ging uit het niets steigeren, ik zette ze vooruit en toen ging ze weer de lucht in. Sprong ze alle kanten op. Verloor even mijn evenwicht maar heb me op de een of andere manier weer recht getrokken. Maar zadel begon dan te draaien. We hadden de tijd nog niet gehad om nog eens aan te singelen (dus word altijd nog eens na een ronde draven gedaan omdat ze haar zodanig wat opblaast) en zei in van ik ga me gewoon laten vallen. Maar blijkbaar recht op mijn hoofd gevallen. Alina zelf is blijkbaar ook enorme verschoten. Het heeft echt lange tijd geduurd voor dat ze ze konden vangen. Ze had blijkbaar uit de piste gelopen (we reden buiten) en had ze het paadje genomen naar de baan. Gelukkig een wandelaar op dat moment daar die ze heeft kunnen laten draaien en zo heeft ze terug gekeerd en op het erf nog wat rondgelopen. Ze heeft maar kleine schaafwonde op haar been. Maar voor de rest kwam ze me de schrik vanaf. Dat word dus weer even vanaf 0 beginnen en zien hoe ze op alles terug reageert. En kijken van waar het komt.

Dus dat komt allemaal wel goed.