En plots denk je: was ze er maar niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:25

Hey TS,

Ik herken je gevoel heel erg. Social media en alle paardenkanalen met info over te dikke paarden, gras-angst, IR etc helpen ook echt niet mee.
Jezelf zoveel druk opleggen helpt al helemaal niet. Jouw paard voelt het ook als je met lood in je schoenen wat gaat doen met haar, omdat het moet.
Sinds ik het meer heb losgelaten en af en toe mijn knol een paar weken vrij geef heeft ze veel meer zin om te werken.
Ook een type koudbloed waarbij de energie-besparingsmodus vaak aan staat.

Laat andermans commentaar achterwege en kijk naar jouw paard.
Doet ze het zo goed, ondanks alle PSSM adviezen? Dan lekker zo laten!
En dan is 1x per week mennen een groot feest ipv 4x per week een 'moetje'.
Of las een pauze in en ga naar je paard zonder iets te verwachten. Gewoon een knuffel, beetje aanklooien met wat kunstjes in de wei. Dat helpt echt.

Die bewegingsadviezen zijn denk ik ook voornamelijk gebaseerd op paarden die veel op stal staan. Sinds mijn paard op een wei staat waar veel meer gras is (oei, eng!!) beweegt ze 10x zoveel dan op een kale weide met hooiruif :o
Nu loopt ze de hele dag heen en weer hapje stapje en ze is in topconditie.
(Uiteraard een kruidenrijke wei, geen raaigras..)

Je bent niet de enige met dit gevoel, goed dat je er over wilt sparren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:29

Celebi schreef:
Mijn ervaring is echt dat dat onderbuikgevoel dat je hebt gewoon klopt.

Als het echt jouw onderbuik gevoel is wel ja. Niet als het een door anderen aangepraat gevoel is. ( En zelfs je eigen onderbuik kan je ooit bedriegen. )

En gezien hoeveel TS zich aantrekt van de mensen die vinden 'dat een paard met werken voor zijn geld' kan ik me voorstellen dat ze een zelfde soort overreactie heeft op de zachtaardige stroming.

Vandaar mijn vraag naar verduidelijking.

Voor we allemaal doordraven op 'te veel' en dat te veel alleen blijkt te bestaan uit het uberhaupt zwaaien met een zweep.

CairnTerrier

Re: En plots denk je: was ze er maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:32

Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou in jouw situatie mijn paard verkopen. Het lijkt alsof je paard er weinig plezier uithaalt en jij ook. Klinkt hard, maar denk toch dat het je onbewust heel veel energie en zorgen gaat schelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:34

dusss schreef:
Doe wat je gevoel zegt.
Misschien een (half) jaartje er tussenuit , en daarns eens kijken wat jullie samen leuk vinden ?

Misschien ergens als weidemaatje tijdelijk neerzetten ??

Het paard heeft PSSM. Weet je wat dat inhoudt?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:35

Gewoon iets doen met haar wanneer je er echt zin in hebt !
Het paard voelt je tegenzin en gaat met tegenzin mee op pad .
Je kan ook gewoon even een aai gaan brengen zonder haar te poetsen in te spannen en te laten werken .
Ze staat niet in een stal vele uren per dag te wachten tot jij haar aub beweging komt geven .
Laat het lekker los .
Als jij een 16 jarige met pre pensioen wilt houden.
Prima toch.

Edit lees dat ze pssm heeft .
Zit daar haar tegenzin ook om te werken . Last van haar lijf .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:58

Macs schreef:
Die bewegingsadviezen zijn denk ik ook voornamelijk gebaseerd op paarden die veel op stal staan. Sinds mijn paard op een wei staat waar veel meer gras is (oei, eng!!) beweegt ze 10x zoveel dan op een kale weide met hooiruif :o

Voor een paard met PSSM is hapje stapje op de wei niet voldoende beweging.
En de hapjes moeten ook worden beperkt omdat bij zo'n paard de suikerinname moet worden beperkt.

Het bewegingsadvies dat TS voor haar paard heeft breekt haar op. Het geeft haar het gevoel van moeten terwijl het paard aangeeft liever niet te bewegen dat TS weer het gevoel geeft haar paard te moeten dwingen.
Dus TS probeert wel wat te doen om haar paard extra beweging te geven, maar zolang de suikerinname niet wordt beperkt is het water naar de zee dragen. Conclusie: TS en haar paard zitten in een vicieuze cirkel. TS ongelukkig en paard ongelukkig.

Die zou kunnen worden doorbroken door in ieder geval de voeding aan te passen (suiker inname beperken) icm met gelijkmatige actief bewegen. En bv een goed supplement geven ter ondersteuning van de spieren en glucobalance om het suikermetabolisme te ondersteunen. Een goede waterdichte deken (hoeft geen dikke deken te zijn) in de winter, want de spieren van een PSSM paard hebben het al moeilijk. Maar op die laatste adviezen van verschillende bokkers met PSSM ervaring lees ik alleen maar "ja maar", en "nee, niet nodig".
Dat geeft mij weer het gevoel dat TS niet echt wil.
Dat gezegd hebbende denk ik dat er maar 1 oplossing is en dat is een ander baasje zoeken voor dat paard die wel die tijd, geld en moeite wil steken in dat meer bewerkbare management. Met als resultaat een blijer paard dat beter in haar vel zit.

Met zo'n paard kun je niet alleen maar de lusten willen hebben maar niet de lasten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:01

Ik zou mij er niets van aantrekken dat mensen zeggen als je er zoveel geld voor neerlegt dan moet je er wat mee doen. Nou zijn er mensen die sluiten sportschoolabbo af en gaan niet, mensen kopen en giga dure tv en kijken er ook alleen maar naar bij wijze van. Als jij geniet van naar haar kijken in de wei dan is dat voldoende. Jij bepaalt wat je met jouw geld doet, als je elke week duur gaat uit eten ben je ook veel geld kwijt.

En ik denk dat een pauze ook wel eens goed is. Zelf niet moeten, kijken wat het dan doet.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:19

Ts, waarom leg je er zoveel druk op? Je zit er al zolang mee. Zijn het echt de meningen van andere? Gaat je eigen plezier en dat van je paard niet voor? Doet ze het slecht als ze stil staat wbt pssm? Een aanval oid? Zo niet, stop toch met zoeken naar oplossingen. Geef der n jaar vrij en jezelf ook, geen permanente pensioen maar gewoon, een jaar vrij. Krijgen veel paarden hoor, zelfs topsporters hebben vaak een paar weken niets. Dat houd het leuk. Zo te lezen vind jij er geen zak meer aan en je paard ook niet. (Geen) enthousiasme is aanstekelijk. Ik hoef ook niet sloffend/met tegenzin naar mijn tinker te gaan want dan verzet meneer ook geen stap en geef hem eens ongelijk. Haal de druk eraf, het is een hobby en het zou ook geen "werken" voor het paard moeten zijn, noem het ook anders. Onze hobby dieren hoeven niet te "werken", geloof me. Ze doen het met liefde, mits het leuk blijft en word gemaakt. Begin bij jezelf, :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 16:24

Anastasia24 schreef:
Ts, waarom leg je er zoveel druk op? Je zit er al zolang mee. Zijn het echt de meningen van andere? Gaat je eigen plezier en dat van je paard niet voor? Doet ze het slecht als ze stil staat wbt pssm? Een aanval oid? Zo niet, stop toch met zoeken naar oplossingen. Geef der n jaar vrij en jezelf ook, geen permanente pensioen maar gewoon, een jaar vrij. Krijgen veel paarden hoor, zelfs topsporters hebben vaak een paar weken niets. Dat houd het leuk. Zo te lezen vind jij er geen zak meer aan en je paard ook niet. (Geen) enthousiasme is aanstekelijk. Ik hoef ook niet sloffend/met tegenzin naar mijn tinker te gaan want dan verzet meneer ook geen stap en geef hem eens ongelijk. Haal de druk eraf, het is een hobby en het zou ook geen "werken" voor het paard moeten zijn, noem het ook anders, onze hobby dieren hoeven niet te "werken", ze doen het met liefde, mits het leuk blijft en word gemaakt. Begin bij jezelf, :)

Iedere keer dat ze tot nu toe (om wat voor reden dan ook) een paar dagen niks deed was er helemaal niks aan de hand. Maar door informatie/adviezen en reacties zoals bijvoorbeeld van Babootje breekt er na een paar dagen een soort paniek uit in mijn hoofd: Ze MOET bewegen/werken, anders doe ik het niet goed genoeg voor haar.

Ze moet iets doen, ik moet nog een supplement proberen, nee niet die, oh en nog een, nee ook niet die. En dekens! Maar nee niet die. En ook niet die. Ze beweegt te veel! Nee! Te weinig! Zet haar stil, ze vindt het niet leuk/heeft pijn. Nee! Laat haar lopen, ze moet er doorheen! Haar hoeven zijn te lang, nee te kort, zet haar op ijzers, nee blootsvoets, nee hoefschoenen! Wel op de wei, nee gras is de duivel! Weidegang is beweging genoeg, nee toch niet!

Oh en heb vooral plezier met je pony en maak je niet zo druk :x

Mijn hoofd duizelt van alle informatie en adviezen en ik heb het gevoel dat wat ik ook doe, niet goed genoeg is. En dan krijg je naar je hoofd geslingerd dat je haar maar moet verkopen als je alleen de lusten wilt en niet de lasten %) -O- Alsof ik niet al weken, maanden, jaren loop te piekeren of ik het wel goed genoeg (kan) doen.
Laatst bijgewerkt door Nala op 15-11-24 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:25

Citaat:
Ten tweede is het erg belangrijk om het paard dagelijks op zeer regelmatige wijze beweging te geven om de stofwisseling in de spieren te activeren. Aanvallen van spierbevangenheid bij paarden met PSSM treden vooral op na enkele dagen rust. Bij >75% van de paarden waarbij de voeding en het bewegingsregime zijn aangepast, worden geen aanvallen van spierbevangenheid meer gezien

https://www.uu.nl/nieuws/pssm-bij-het-p ... 0activeren.

dan zou bijvoorbeeld om de dag toch ook kunnen? Ipv 5 dagen in de week.
Of zie ik dat verkeerd?

En dan kan een stukje wandelen, of lange teugelen oid ook.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:39

Babootje schreef:
Macs schreef:

Voor een paard met PSSM is hapje stapje op de wei niet voldoende beweging.
En de hapjes moeten ook worden beperkt omdat bij zo'n paard de suikerinname moet worden beperkt.

Het bewegingsadvies dat TS voor haar paard heeft breekt haar op. Het geeft haar het gevoel van moeten terwijl het paard aangeeft liever niet te bewegen dat TS weer het gevoel geeft haar paard te moeten dwingen.
Dus TS probeert wel wat te doen om haar paard extra beweging te geven, maar zolang de suikerinname niet wordt beperkt is het water naar de zee dragen. Conclusie: TS en haar paard zitten in een vicieuze cirkel. TS ongelukkig en paard ongelukkig.

Die zou kunnen worden doorbroken door in ieder geval de voeding aan te passen (suiker inname beperken) icm met gelijkmatige actief bewegen. En bv een goed supplement geven ter ondersteuning van de spieren en glucobalance om het suikermetabolisme te ondersteunen. Een goede waterdichte deken (hoeft geen dikke deken te zijn) in de winter, want de spieren van een PSSM paard hebben het al moeilijk. Maar op die laatste adviezen van verschillende bokkers met PSSM ervaring lees ik alleen maar "ja maar", en "nee, niet nodig".
Dat geeft mij weer het gevoel dat TS niet echt wil.
Dat gezegd hebbende denk ik dat er maar 1 oplossing is en dat is een ander baasje zoeken voor dat paard die wel die tijd, geld en moeite wil steken in dat meer bewerkbare management. Met als resultaat een blijer paard dat beter in haar vel zit.

Met zo'n paard kun je niet alleen maar de lusten willen hebben maar niet de lasten.

Hier ben ik het mee eens. Het wekt echt de indruk dat dit paard gewoon niet helemaal lekker in haar vel zit (ook in eerdere topics). Pssm zou daar een heel erg logische oorzaak van kunnen zijn. Dan is er met kleine aanpassingen soms heel veel winst te behalen, en verder blijft het een niet-gezond paard waar net even meer energie in gaat zitten om het management optimaal te krijgen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:52

Nala schreef:
Iedere keer dat ze tot nu toe (om wat voor reden dan ook) een paar dagen niks deed was er helemaal niks aan de hand. Maar door informatie/adviezen en reacties zoals bijvoorbeeld van Babootje breekt er na een paar dagen een soort paniek uit in mijn hoofd: Ze MOET bewegen/werken, anders doe ik het niet goed genoeg voor haar.

Ze moet iets doen, ik moet nog een supplement proberen, nee niet die, oh en nog een, nee ook niet die. En dekens! Maar nee niet die. En ook niet die. Ze beweegt te veel! Nee! Te weinig! Zet haar stil, ze vindt het niet leuk/heeft pijn. Nee! Laat haar lopen, ze moet er doorheen! Haar hoeven zijn te lang, nee te kort, zet haar op ijzers, nee blootsvoets, nee hoefschoenen! Wel op de wei, nee gras is de duivel! Weidegang is beweging genoeg, nee toch niet!

Mijn hoofd duizelt van alle informatie en adviezen en ik heb het gevoel dat wat ik ook doe, niet goed genoeg is. En dan krijg je naar je hoofd geslingerd dat je haar maar moet verkopen als je alleen de lusten wilt en niet de lasten %) -O- Alsof ik niet al weken, maanden, jaren loop te piekeren of ik het wel goed genoeg (kan) doen.

Het komt wellicht harder op je over dan het bedoeld is. En ik begrijp ook dat het je inmiddels duizelt van de adviezen, maar probeer de niet goed onderbouwde te scheiden van de onderbouwde adviezen.
Los van alle goede bedoelingen, maar adviezen zoals "Zet je paard maar gewoon een poos op de wei en laat dr maar met rust" klinken misschien wel fijn voor jou. Maar daar heb je niets aan. En je paard nog veel minder. En dat weet je eigenlijk zelf ook wel.
En verder is het logisch nadenken. De spieren van jouw paard hebben het al moeilijk genoeg en dan is het goed om ervoor te zorgen dat ze droog en warm blijven. En dan past de manier waarop je jouw paard nu hebt gehuisvest misschien niet zo goed.
Als het advies van de UU is om het paard dagelijks op zeer regelmatige wijze beweging te geven om de stofwisseling in de spieren te activeren is twee x per dag je paard actief laten bewegen beter dan 1 x. En een dag overslaan slechter. Zo moeilijk is dat niet om te bedenken. En in een week zitten 7 dagen.

Je zit in het proces dat je er met jezelf uit moet komen wat te doen met dit paard en daar oplossingen bij zoeken. Kun je niet zelf tegemoet komen aan de behoeften van je paard, zoek er dan handjes bij die je zouden kunnen/willen helpen.
En laat je goed adviseren door de dierenarts over beweging en voeding maar volg dat dan ook wel op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:56

Laat je niet gek maken TS, blijf bij jezelf en doe wat jij denkt wat goed is wellicht in samenspraak met de DA. Voor de rest, zoveel mensen -> zoveel meningen. Kijk naar je paard en wat die aangeeft.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:57

Nala schreef:

Ik vraag me af of een draadje als deze je dan wel gaat helpen. Waarschijnlijk levert het alleen maar meer verwarring en dus druk op. Ook omdat je een beetje lijkt vast te houden aan het standpunt dat 'het' niet goed genoeg is. Wat ik snap (als je de lat hoog legt, kan niemand zeggen dat je te weinig doet), maar wat jou en Nala niet verder helpt.

Zou je niet met de dierenarts kunnen overleggen wat het absolute minimum is wat Nala moet bewegen? En daar je weekplanning voor Nala op baseren? Dan weet je voor jezelf dat je de juiste deskundige hebt ingeschakeld, en hoef je ook niet meer dan jullie hebben afgesproken. Jij kunt je daar dan bij neerleggen. En iedereen met commentaar kun je kort antwoorden dat dit in overleg met de dierenarts is besloten. En verder basta.
Want nu kost het piekeren over Nala waarschijnlijk meer tijd en energie dan Nala zelf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:59

Babootje

Jij buigt wat daar staat ook om naar eigen wens.
Want je gaat compleet voorbij aan:na enkele dagen rust

Dus niet na 1 dag.
Dan zou om de dag prima kunnen.

Daarnaast is een stal met een uur paddock wel wat anders dan waas ze buiten lopen.

Een deken zou ik overigens wel op gooien

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:05

En definieer bewegen. Is 10 minuten stappen voldoende? of spreken we over een halfuur werken?

Wie is er in de mogelijkheid om zijn paard meerdere keren per dag te werken, of je moet beschikken over een stapmolen waar ze standaard een of twee keer per dag in gaan. Een paard die mentaal niet echt werklust heeft wordt echt niet gelukkig van twee keer per dag aan de bak te moeten.
Dan zou ik opteren om het paard mss lichamelijker minder top te houden maar mentaal gelukkig, dan maar een iets korter leven.

@nala: je paard nu en dan aansporen om te moeten werken is écht niet erg, dus pak ze niet teveel in de wattenbolletjes in. Anderzijds worden ze vaak niet slechter van om de twee dagen te werken, zeker niet als ze 24/7 buiten staan en gestimuleerd worden door bewegen door verschillende voerpunten. Kijk het eens aan wat er gebeurt als ze minder werkt.

Bewegen kan ook gewoon even 15 minuutjes op een sukkeldrafje aan de longe zijn, lekker lui op haar tempo, dat is ook gewoon prima!

Een deken vind ik wel een goede toevoeging, spieren doen het veel fijner als ze warm en droog zijn...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:27

DuoPenotti schreef:
Babootje

Dus niet na 1 dag.

Daarnaast is een stal met een uur paddock wel wat anders dan waas ze buiten lopen.

En jij leest het eerste niet. Het gaat erom wat het beste is. Dat is elke dag. En na enkele dagen rust krijgt zo'n paard het echt moeilijk en is al jouw opbouw weer voor niks.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:28

Nala schreef:

Iedere keer dat ze tot nu toe een paar dagen niks deed was er niks aan de hand.

Meer moet er dan eigenlijk toch niet gezegd worden? Ja, zorg dat beweging een onderdeel van je management blijft, maar houd ook ruimte voor rustdagen/weken zonder schuldgevoel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:34

Babootje ik lees het eerste wel.
Maar paard staat 24/7 buiten.
Het is geen standaard randstad paard.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:37

Gini schreef:
Nala schreef:

Meer moet er dan eigenlijk toch niet gezegd worden? Ja, zorg dat beweging een onderdeel van je management blijft, maar houd ook ruimte voor rustdagen/weken zonder schuldgevoel.

Eens.

En sla jezelf eens met je zweep voor wat perspectief in het leven :+

:D Ik meen dat vrij letterlijk. Eens in de zoveel tijd heb ik ook weer behoefte aan die reality check als ik weer te veel op bokt gelezen heb over 'trainen met dwang' en hoe zielig veel paarden zijn. Dan neem ik de zweep ter hand, test eens uit hoe dat voelt en weet weer dat we het echt niet zo snel hoeven te hebben over mishandeling of dwang.

Als dat echt is waar je je druk over maakt zou ik dat écht willen weten. Zijn jouw tikjes zielig of niet?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 17:42

pol013 schreef:
Gini schreef:

Eens.

En sla jezelf eens met je zweep voor wat perspectief in het leven :+

:D Ik meen dat vrij letterlijk. Eens in de zoveel tijd heb ik ook weer behoefte aan die reality check als ik weer te veel op bokt gelezen heb over 'trainen met dwang' en hoe zielig veel paarden zijn. Dan neem ik de zweep ter hand, test eens uit hoe dat voelt en weet weer dat we het echt niet zo snel hoeven te hebben over mishandeling of dwang.

Als dat echt is waar je je druk over maakt zou ik dat écht willen weten. Zijn jouw tikjes zielig of niet?

Nee dat zijn ze niet :') maar ze voelen wel alsnog onnodig. Een beetje de redenatie: ik heb ook geen zweep nodig bij het trainen met mijn hond, waarom dan wel bij mijn paard.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:01

Babootje schreef:
DuoPenotti schreef:
Babootje

Dus niet na 1 dag.

En jij leest het eerste niet. Het gaat erom wat het beste is. Dat is elke dag. En na enkele dagen rust krijgt zo'n paard het echt moeilijk en is al jouw opbouw weer voor niks.

Ik ken toch best wat pssm paarden met klachten die het veel beter doen met zeer regelmatige rust en vooral lekker vrij rondscharrelen buiten in hun eigen tempo. Soms wat bewegen met de mens maar dat ook weer niet te gek of te zwaar. Die paarden worden juist slechter met teveel dan wel dagelijks moeten bewegen met hun mens behalve wandelen of vrijheidsdressuur

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:12

TS, zou het wat zijn om in plaats van iedere keer een nieuw topic te openen wanneer je twijfelt, om iemand waarin je wat vertrouwen hebt te vragen of ze met je wil meedenken? Misschien een instructeur of iemand van bokt?
Het internet is ook een overweldigend fenomeen met zoveel verschillende meningen.

En weet, wat je ook kiest...als je het doet vanuit oprechtheid, is het altijd goed. Niemand heeft de waarheid in pacht. Er bestaat geen absolute waarheid...al willen mensen dat graag anders doen voorkomen.
Wijsheid en mildheid voor jezelf gewenst.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:16

Eens met Karuna en zoals ik eerder schreef, een deel van de Pssm paarden kan prima op gras, afhankelijk van de grassoort.
Het is echt te stellig om te zeggen dat geen enkel Pssm paard de wei in kan.

Ts, ik heb zelf veel aan dit kanaal gehad en aan een specifieke facebookgroep, toen ik nog zoekende was.
Link

Ik denk ook dat de reden waarom sommige bokkers (w.o ikzelf) zo doordrammen als het ware, is omdat het heel duidelijk is waar de problemen weg komen, omdat we ze zelf hebben meegemaakt.
Een beetje als wanneer iemand een topic opent over haar paard die zweet, constant gaat staan en liggen, naar de buik kijkt en rolt en dat er dan reacties komen dat ze het maar even aan moet kijken of dat ze hem maar een nachtje op stal moet zetten.
Terwijl het ziektebeeld zo duidelijk is voor mensen die weten wat koliek is.

Maar ik zal me terug trekken uit dit topic.
Ik wil niet deels de oorzaak zijn van een overspannen/overspoelde TS. :)
Laatst bijgewerkt door Polar op 15-11-24 18:56, in het totaal 2 keer bewerkt

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:17

Lieve TS, wat een zorgen voor jou. Ik kan je goed begrijpen, mijn paard is te dik, ik ben altijd bang voor hoefbevangenheid. Ik probeer haar zo veel mogelijk beweging te geven, maar het voelt ergens als 'nooit genoeg'. Wat niet helpt voor de gezelligheid en de band. Het heeft mij erg geholpen om naast het bewegen ook lessen te nemen in Horsemanship/grondwerk, om mijn paard echt beter te leren kennen. Dat heeft echt geholpen. Maar daarnaast: ook af en toe verwachtingen omlaag bijstellen en een pragmatische houding hebben helpt me inmiddels ook. Ik doe wat ik kan, maar ik kan het nooit zo doen zoals ik echt zou willen als ik heel veel geld en tijd zou hebben.

Het is je gegund dat je de druk iets minder zwaar voelt en een beetje kan ontspannen rondom je paard!