VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vavane

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:42

Heb je trouwens een idee waarom Nosey zoveel meer mensgericht is dan moeder en zoon? Ze stonden in dezelfde kudde toch?

Ben trouwens erg benieuwd wat de dierenarts vandaag vertelt heeft! Hopelijk is het allemaal wat duidelijk voor je nu.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 08:33

Die blik van Nosey, wat een blij vriendelijk hoofdje.
Maar wat js ze mager....
Blijf heel hard voor haar duimen.

Ze kunnen wel lopen zeg! Fijn dat ze al een beetje rustiger zijn als je bij de stal komt.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 10:47

Dank jullie weer voor de hartverwarmende reacties, zo fijn om te lezen <3

Ik zal even een korte update geven van het DA bezoekje.

Een zware parasieten besmetting die erg genoeg is om haar zo ziek te maken kan het niet zijn. Daar is op getest, op de parasiet waardes in het bloed. Helaas, dat was relatief makkelijk te fixen...

Worst case scenario is wat er uit de nog pending testen kan komen. Piroplasmose en Infectious Anemia (EIA). Als een van de twee positief is betekend dat helaas direct in laten slapen. EIA vanwege de zeer hoge besmettelijkheid en geen behandeling mogelijk. Het is zodanig een heftige ziekte dat het het meest humane is om haar dan te laten gaan. We kunnen dan niets meer doen.

Piro betekend ook direct inslapen. Ten eerste, ze loopt er al veel te lang dan mee rond zonder medicatie. Behandeling is mogelijk voor piro, maar als je er niet direct bij bent is de kans op overleven heel erg laag. Het zal dan de chronische vorm zijn gezien het gebrek aan koorts. Genezing is vrijwel kansloos met zo'n zwak lijf. De slagingskansen van een symptomatisch paard van de chronishe vorm is normaal al laag. Maar een paard wat zo enorm verzwakt is maakt eigenlijk geen kans.
De tweede reden is, (dit wist ik niet van te voren) Zweden is blijkbaar piro-vrij en wil graag zo blijven. Een paard kan nooit genezen van piro en zal altijd drager blijven. De dierenartsen zijn dus ook bang voor een uitbraak.
En behandelen is financieel gezien niet zo hoopgevend, zeker met de zeer lage kansen.

De uitslag van deze testen kan tot 2 weken duren. Zenuw slopende weken :+

Het contineu wisselen tussen hoop en vrees is uitputtend. Emotioneel een erg zwaar proces. Elke keer als ik de stal in loop ben ik toch bang wat ik aantref. Zal ze er nog zijn, heeft ze een terugval, zal ze weer als dood op de grond liggen zoals de eerste uren hier? Of zal ze ineens genezen en verbeterd zijn?
Elke keer als ik de deur open doe komt ze met haar blije snoetje gelukkig verwachtingsvol aan. Smekend voor een brokje of even knuffelen.

De DA is helaas ook niet zo optimistish over Nosey's overlevingskansen in het algemeen.
Kleine side-note, de DA zei dat ze ook eigenlijk niet genoeg ervaring heeft, ze heeft nog nooit zo'n paard gezien in zulke slechte conditie. Ze heeft een paar keer uitgeroepen dat ze het gewoon niet weet.

Niet echt een troost voor mij :o

Nosey past wel in het chronishe piro plaatje. Duimen dat dat het niet is en het wat anders is.

De DA heeft ook weer naar haar longen geluisterd. Er is een verbetering, maar lang niet zo veel als de DA had gehoopt/verwacht. De bovenste helft longen knispert nogsteeds flink, in de onderste helft zijn nu wel wat geluiden maar geen enorme verbetering.

Haar ademhaling klinkt wel beter in het algemeen.

De DA verwacht niet dat Nosey veel kans maakt. Ze zegt dat we nog even mogen proberen met haar maar ze heeft eigenlijk weinig hoop. Met haar ervaring dan.

Ik weet het zelf niet. Als de testen positief zijn is het direct klaar. Daar kan ik weinig aan veranderen. Als ze negatief zijn is de situatie hetzelfde als nu. Nosey is in hele kritieke staat, haar leven hangt aan een dun draadje. Maar zij geeft nog niet op.

Ik houd me vast aan het idee dat als ze het redt ze een geweldige toekomst krijgt. En als ze het niet redt dan heeft ze nog even heel veel liefde gehad, een gevuld buikje, een warm en veilig stalletje en zijn haar maanden, al dan niet langer bespaard, in Spanje was ze langzaam weggekwijnd en uiteindelijk overleden op dat veldje. Het is voor mij enorm slopend maar voor Nosey is elke uitkomst 10x beter dan daar in Spanje blijven.

En we geven nog niet op. Zolang we geen test resultaten hebben en Nosey nog niet opgeeft en zo duidelijk wil leven en genieten geven we haar alle kansen die ze nodig heeft.

Er is zo'n verschil tussen Nosey haar lijf en Nosey haar hoofd. Als ze naar je kijkt is het een blij, lief paardje. Als ze zich omdraaid is het een wandelend skelet. Haar hoofdje is zo vol leven, dat ik als ik daar naar kijk even vergeet hoe erg de rest van haar lijf eraan toe is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:03

Wat erg Lyona, ik kan me goed voorstellen wat voor een impact dit ook mentaal op jou heeft. Ik heb zelf ook even een traantje gelaten en dan lees ik dat vanuit achter mijn veilige beeldscherm.

Ik hoop echt dat die testen negatief uitpakken. Haar koppie lijkt zo vol hoop te zijn. :knuffel:

Ik duim vanuit hier heel hard voor jullie! Ik hoop, dat als ik Spicey begin volgend jaar kom bezoeken, dat Nosey er dan ook vrolijk op de wei huppelt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:14

Pff wat een onzekerheid is dat!
Slopend dat juist de 2 doorslaggevende testen zo lang op zich laten wachten.. Wanneer verwacht je de uitslag?

Lastig ook van de dierenarts, wel fijn dat ze eerlijk is dat ze dit gewoon niet kent. Kan / wil zij misschien mee denken wie jullie wel kan helpen? Al dan niet telefonisch met jouw dierenarts? Best veel mensen (en dus ook DA's) gaan een keer naar het buitenland voor vrijwilligerswerk. Vaak in kansarme landen waar ze mogelijk wel zulke paarden hebben behandeld.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:49

Jemig wat vreselijk, vooral omdat het zo'n lieverd is.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:57

Mijn hart breekt for Nosey. Ik duim mee voor een hoopvolle uitslag. Wat een schatje, het is haar zo gegund. :(:)

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:10

Wat een enorm lief dier, die Nosey. Ik snap heel goed dat dit mentaal heel zwaar is. Ik duim heel hard dat beide testen negatief zijn, want ze maakt toch echt de indruk dat ze nog niet klaar is om te gaan. Maar mocht het zo zijn, dan heeft ze nog even kunnen genieten en ik vind het fantastisch dat je dat voor haar doet.

En dat er verbetering is in haar longen vind ik goed nieuws, ik vind het niet zo gek dat het niet zo snel gaat als bij een paard in een betere conditie. De meeste paarden zullen er daar vast ook minder lang mee rondlopen. Dus ik vind verbetering echt positief. Ook in kleine stapjes kom je waar je wezen moet.

Ik vind de tip van Nyaleti wel een goede. Wellicht zitten er op bokt ook mensen met ervaring met paarden in zo'n slechte toestand.

Heel veel sterkte met het mentale deel en geniet van de fijne knuffels en elk klein stapje vooruit.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:14

Is er wellicht een dierenarts die via FaceTime bijvoorbeeld mee kan kijken? Iemand met meer ervaring? Want juist ervaring met zulke paarden die zo enorm ingeteerd zijn, is welkom. Ik duim heel hard, echt heel hard! En ik stuur positieve energie jullie kant op.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:20

Ik ben benieuwd wat je achterliggende gedachte is van paarden uit spanje halen en opknappen. Want zoals ik begrijp heb je ze moeten kopen, transportkosten, dierenartskosten. Je moet het risico maar willen lopen. Dus ik ben nieuwsgierig.

Verder heb ik google erop los moeten laten voor de ziektes die je noemt. Nooit van gehoord.

Komt Nosy wel iets aan of helpt het voeren niet?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:24

Bah niet fijn, wat een gevoel van onmacht, hoop en vrees.
Maar wat de uitkomst ook gaat zijn....Nosey wordt nu omringd met liefde.
Mocht je haar moeten laten gaan dan is ook dat uit liefde.
Je doet het fantastisch, wat een mooi mens ben jij.
Jouw hart zit op de goede plek!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:51

Had je al contact gehad met paarden in nood? Zij krijgen zowat wekelijks nosey-gevallen in hun opvang en weten alles over de intensieve verzorging.

Wat geef je haar nu voor voer? Misschien kan dat bijvoorbeeld nog beter afgestemd worden. 10 x per dag een extra voerbakje vloeibaar voer met vezels én supplementen bijvoorbeeld. Moet echt langzaam maar wel gestaag flink opgebouwd worden.

Ik duim dat ze steeds verder opknapt, een flinke lokgontsteking duurt ook wel eens meer dan een maand aan de antibiotica en luchtwegverwijders enz voor een mens. Ze laat an zich een flinke verbetering zien al.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:56

He..dat is jammer dat het geen parasieten zijn..

Is het geen idee om het meer op z'n beloop te laten? Dus kijken zeg maar of ze opknapt zo 1,2 maanden? En dan alleen monitoren? Ze wil zo graag..het lijf heeft het zwaar maar misschien nu met goede voeding en hulp dat ze toch opknapt?

Los Caballos paardenopvang in Spanje hebben trouwens ook veel ervaring met dit soort gevallen. Die zou je ook om hulp/ advies kunnen vragen.

(Hannanas is me voor, die bedoelde ik)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:18

als er een van die ziektes positief is, is er dan een verplichting tot inslapen of is het meer: de kans dat ze het haalt is klein, dus beter nu inslapen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:46

Sterkte!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:05

Duhelo schreef:
als er een van die ziektes positief is, is er dan een verplichting tot inslapen of is het meer: de kans dat ze het haalt is klein, dus beter nu inslapen?

Dit vraag ik mij ook af.

Als het "alleen maar" is de kans op genezing is klein zou ik haar niet laten gaan als ze zelf nog steeds goed eet en zo wakker kijkt.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:10

Duhelo schreef:

Dat is precies wat er net door mijn gedachten schiet. Is het een verplichting of een voorkomen dat ze slechter wordt? Ze staat er zo vol levenslust bij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:12

Stille meelezer; wat ik me afvraag, is wat ze heeft besmettelijk en heb je nu niet kans dat je andere paarden/de paarden op het transport ook ziek (kunnen) worden?

Zijn er niet eerst gezondheidschecks gedaan in land van herkomst? Is er een quarantaine periode geweest?

Nosey is echt mega cute, ik hoop dat het goed komt :(:).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:18

Duhelo schreef:

Hoe ik het begrijp wil zweden deze ziekte niet in het land en zeker geen uitbraken.

Dus ben idd benieuwd wat dit betekend als het paard positief test.

Je doet goed werk TS!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:18

Piroplasmose is meldingsplichtig in zweden, maar geen verplichting tot inslapen (omdat de teken die het verspreiden hier niet leven). Helaas zijn er dierenartsen die menen dat inslapen wel verplicht is, met name die voor de staat werken (distrikt veterinärerna).

EIA moeten ze de rest van hun leven in volledige isolatie (in Nederland ook) en dat is in zweden bij wet verboden. Dus dan blijven er helaas niet zoveel opties over.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:19

Ik leer hier nog iets, nooit van gehoord.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:23

_San87_ schreef:
Stille meelezer; wat ik me afvraag, is wat ze heeft besmettelijk en heb je nu niet kans dat je andere paarden/de paarden op het transport ook ziek (kunnen) worden?

Zijn er niet eerst gezondheidschecks gedaan in land van herkomst? Is er een quarantaine periode geweest?

Dat vraag ik me ook af al meelezer. De intentie is overduidelijk heel goed en ik vind het super lief dat TS het probeert! maar wat betekent het voor de andere dieren waar Nosey in aanraking mee komt?

Vraag me ook af waar de volwassenen zijn in dit verhaal :o Lijkt me best een complex geval vergeleken met die vorige Spanjaarden die op zich wel gewoon gezond waren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:24

Hoe bedoel je de volwassenen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:24

Ja die snap ik ook niet?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:29

Binnen de EU is geen quarantaine. De gezondheidscheck voor de reis is een wassen neus - en in Spanje wellicht nog minder dan dat. (Ook in NL is het eerder papier invullen dan naar paard kijken).

In principe zou dus elke voorzichtige paardenkoper (zeker uit het buitenland) zelf voor quarantaine moeten zorgen. Of bv bij een aankoop van de paardenmarkt (in die topic werd "apart houden ivm risico op luizen" gesuggereerd). Maar (geldt voor mezelf ook) nooit zien gebeuren.

Risico is vrij klein, maar heel soms gaat het mis, denk aan de EHV in Spanje (Sunshine tour of zo was het toch?) paar jaar geleden. Of soms hoor je van droes die meekwam met een net aangeschaft paard.