Paardenmarkt Hedel 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:07

Weg gaan misschien wel, als die weer mooi vol is.
Daarom zou ik er best 1 op willen knappen, maar niet met rare beengebreken oid, die blijven in de handel gaan.
Heb hier jaren terug eens een mager jong paard gehad en na een half jaar zomer was hij prachtig.
Mooi weer op gewicht maar ook de spieren waren echt helemaal bijgetrokken. Van een doods paardje in april naar een spelende en rennend prachtig paard.
Terwijl de eigenaar met de handen in het haar zat...
Hij is daar toen verkocht, geen idee hoe het met hem is vergaan

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:11

senna21 schreef:
CairnTerrier schreef:
Ik word nou niet bepaald vrolijk als ik deze foto’s zie op de markt. Wat triest om al die diertjes zo naast elkaar te zien. Zou voor sommigen bijna verboden moeten zijn om je paarden zo aan te bieden :knuffel:

Welkom in de realiteit.
Deze dieren verdwijnen niet wanneer ze niet meer op de markt worden aangeboden.
In zekere zin is hier meer toezicht dan bij onderlinge handel.

Nee, maar door er goed voor te zorgen en ze nog op een enigszins toonbare en gezonde manier neer te zetten op de markt is al een ander verhaal. Als je ziet hoe ze er dan ook nog eens verwaarloosd bij staan. Ik vind het echt schandalig. En zo zielig.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:59

Luna2006 schreef:
Op de advertentie prachtig in conditie. En nu al een stuk aangekomen tov we haar kochten. En dan hebben ze al heel erg hun best gedaan om er gewicht op te krijgen en de tanden te doen en de hoeven op orde te krijgen.

[ Afbeelding ]

Is dit een draver? Daar is lichamelijk wel wat mis mee. Hertenhals, behoorlijke karperrug, ongelijke voeten. Ik ben benieuwd hoe ze er over een tijdje uit ziet.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:06

senna21 schreef:
Welkom in de realiteit.
Deze dieren verdwijnen niet wanneer ze niet meer op de markt worden aangeboden.
In zekere zin is hier meer toezicht dan bij onderlinge handel.

Hoe zie jij dat dan als toezicht? Er loopt geen instantie over de markt die mensen aanspreekt over de status van het paard of zo. En blijkbaar worden deze paarden ook bij de "toegangscontrole" voor de markt gewoon doorgalaten.
Er wandelen wat mensen langs die tegen elkaar zeggen "gut, die is wel mager / heeft een beroerde rug". Er verschijnen wat foto's op Bokt met hetzelfde commentaar. En dat is het. Het is zichtbaarder dat dit soort paarden bestaat, maar toezicht zou ik het niet willen noemen.

Earth

Re: Paardenmarkt Hedel 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:07

Heeft Paard zoekt baas nog wat gered trouwens?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:18

Zullen we dat hier niet bespreken maar in het pzb topic houden :o word weer zo'n discussie die niet hier thuis hoort

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 12:30

StalNollie schreef:
Zullen we dat hier niet bespreken maar in het pzb topic houden :o word weer zo'n discussie die niet hier thuis hoort

Eens inderdaad.

Zo goed als alle paarden zaten ook erg slecht in hun vacht. Steek er een spuit wormenpasta in en dan heb je na een tijdje een heel ander dier. Ik heb hier en daar inderdaad wat afwijkende en/of dikke benen gezien. Als ik wat ik gezien heb naast de foto's van voorgaande jaren leg, lijkt dat er inderdaad meer magere gevallen waren.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:51

Ponytante schreef:
:) Ik gebruikte het woord lelijk toen ik de foto postte. Eerlijk is eerlijk, een appie kan mooier zijn. Maar ik ben in feite appielover en mijn merrie is (50% kans) dragend van een spikkel. Dus ja, lelijk, maar wel lelijk als in schattig, misschien krijg ik over een half jaar ook zo een. :')

Op eerdere markten heb ik zeker óók magere paarden gezien, maar dan was het meer "die ene fries" of "die ene bonte", dus een aantal opvallende exemplaren. Nu was het te veel om te specificeren, toch wel tientallen. Er was (volgens de krant) ruim 800 paarden dus als er 50 of 150 magere waren, dan alsnog zat er genoeg niet-magere tussen. Die er nog met daglicht stonden (op filmpje). Dus zeker niet alles was mager maar (voor mijn gevoel) meer dan eerdere keren, en een aantal bokker zijn zo te zien van dezelfde mening.

Misschien heeft het met de steeds hogere hooikosten te maken, of dat het voorjaar / begin zomer zo nat was, mogelijk zijn sommige weilanden minder gaan groeien?

Ook best veel shetveulens met korte rug en bolle buik, ik moest aan Daantje denken.

En je hebt die rug van dat veulen beter op de foto gekregen, Kyrkelover. Toen ik er was stelde iemand net een vraag erover. De verkoopster vreef erover en zie iets dat ik niet goed verstond, maar de toon / strekking was in de trant "valt wel mee"of "groeit erover" of "heeft geen last van" ... iig niets om zorgen over te maken :roll: . (Kan best dat die geen acute pijn heeft maar toch).

Snachts was er nog een incidentje bij de kermis, een vrouw lag (half ontbloot) stomdronken op straat en blijkbaar had iemand haar een klap / duw gegeven. Dus twee mannen verhaal halen bij een derde die gelijk opsprong "Wil je ook wat??!". Deze opspringer had een KWPN-jas om :+ .

Ook jammer, op een gegeven moment lag er een shetje, wilde nog net foto maken (als in schattig, maar vast erg moe) werd die omhooggeschopt door meneer de verkoper :( .

En ja, mijn auto / jas stinken ook naar die kuil.

Ja en andersom; heb ik ons veulen juist even los gemaakt en in de hand gepakt omdat ze wilde liggen. Ik heb haar lekker even laten slapen en toen had ik tig man om mij heen staan hoe zielig het arme dier was…. Ik dacht nou bedankt; ze heeft gegeten, gedronken, mag een tukkie doen als ze moe is, wat kan ik nog meer doen?!

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:29

Linda, dat is dan zeker vervelend! Wel jammer als de "gewone mens" denkt dat een liggend paard per direct ziek is. Maar ja, als ik hondenuitlaatwandel met mijn pony wordt ook vaak gevraagd of ze iets mankeert (want ik hoor erop te zitten) .

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:36

Ik hoop dat alle mensen die zijn geweest en er schande over spreken de volgende keer gewoon thuisblijven. Zo houd je het namelijk mede in stand.

Ben zelf jaren in Hedel geweest en ik vind het vreselijk, snap echt niet dat je jezelf paardenliefhebber kunt noemen en dit tegelijkertijd goed kunt keuren. Iedereen met een beetje verstand van paarden snapt dat dit geen paardvriendelijk evenement is.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:44

Zo'n paard naar de tandarts, waarschijnlijk vaker dan 1 keer, apart bij voeren met van alles. Kost best wel geld. Dus als een handelaar er 10 van die dunne dieren lang heeft staan.. zit er geen handel in.

Wat op de wei of in de stal gooien die dik blijven van gewoon ruw voer is goedkoper.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:46

Ik snap het niet, je gaat naar de markt om je paarden te verkopen. Dan wil je toch dat ze gezond zijn en er goed uitzien want anders verkopen ze niet. :+ De meeste mensen kopen geen zielige, magere dieren.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:52

Oud, afgedankt..gebitsproblemen..andere problemen, zoveel redenen waarom ze mager kunnen zijn. En medische zorg is er niet want dat gaat van de marge af die er nauwelijks is.

Dit houdt pas op als mensen verantwoordelijkheid nemen voor hun dieren, als ze ze de zorg geven die ze nodig hebben en geen ongezonde of staatsgevaarlijke paarden meer verkopen maar ze in laten slapen.

Doritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:08

Vaak is het niet de handelaar die ze zo mager laat worden Die koopt de “ ellende” van een ander en verkoopt weer door Maar word hier wel op aangekeken Zullen vast ook wel handelaren zijn die er niet goed voor zorgen hoor

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:49

Bellatrix schreef:
Ik snap het niet, je gaat naar de markt om je paarden te verkopen. Dan wil je toch dat ze gezond zijn en er goed uitzien want anders verkopen ze niet. :+ De meeste mensen kopen geen zielige, magere dieren.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. :P

Maar de andere kant is dat mensen ook niet genoeg geld willen betalen voor de paarden die wel de verzorging en opvoeding hebben gehad die je wil.

Dus de kopers houden zelf deze handel in stand door met een klein budget een paard te willen kopen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:57

Vroeger werden toch ook veel 'overblijvers' weggekocht door de slager/weggebracht naar de slacht na zo'n markt toch? Is dat nu niet meer zo? kan mij anders voorstellen dat zulke 'kneuzen' daar dan uiteindelijk de wagen op gaan.

Iig kan mij vroegah (ruim 20 jaar terug) herinneren dat een paard dat ik kende ook naar de markt ging, en dan waarschijnlijk einde dag naar de slager werd afgevoerd als niemand voor 'het kneusje' was gevangen. Meer kans op dat je er nog iets voor kon krijgen, dan direct naar de slager te brengen en al helemaal goedkoper dan inslapen. Maar goed, ik was toen nog jong. Ik weet niet of dit 100% waar is of mij dit door die persoon is wijsgemaakt. En of dat nu ook nog het geval is.

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 15:39

Tilmar schreef:
Kim_W schreef:
In dat filmpje zien de paarden er qua conditie wel gewoon goed uit

Knap omheen gefilmd

[ Afbeelding ]

Deze stond naast de grote vos in het filmpje..
Ik geloof niet dat ik ooit zulke magere paarden in het echt heb gezien..

Weet iemand welke handelaar dit paard bij had en of ie verkocht is?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:37

[quote="Tilmar"]Afbeelding

De palomino

Ik meen dat ik die bonte palomino laatst op Facebook voorbij zag komen.
Is gevaarlijk onder het zadel en drama bij de hoefsmid.
Was als fokmerrie ingezet en met eerlijk verhaal verkocht.
En kwam als braaf gereden op marktplaats terecht.
Die verkoper had haar in de handel gekocht en wist niet eerlijke verhaal en heeft haar terug gedaan.
Ik weet dus niet zeker of het deze pony is natuurlijk.
Maar zal me niks verbazen

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:49

knooopje schreef:
Ik meen dat ik die bonte palomino laatst op Facebook voorbij zag komen.
Is gevaarlijk onder het zadel en drama bij de hoefsmid.
Was als fokmerrie ingezet en met eerlijk verhaal verkocht.
En kwam als braaf gereden op marktplaats terecht.
Die verkoper had haar in de handel gekocht en wist niet eerlijke verhaal en heeft haar terug gedaan.
Ik weet dus niet zeker of het deze pony is natuurlijk.
Maar zal me niks verbazen

Wat een handel he? Echt zonde van zo'n paardje.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:52

Slacht enzo zal niet meer zo werken.. de slager betaald banketstaaf gezegd ook niks en export enzo is niet meer mogelijk vanaf de markt. Zo simpel is dat allemaal niet meer (en dus veel duurder).

Mijn man is handelaar en die voert zijn paarden echt wel goed, en als er een dierenarts moet komen, gebeurd dat ook gewoon. Wat heeft hij er aan als zijn dieren mager of ziek zijn? Een paard die dood gaat is pure verlies… daar zit hij echt niet op te wachten hoor :n dus ja, handelaren denken vooral aan het geld, maar de zorg voor de dieren is er meestal niet minder om!

En ja natuurlijk zitten er “rotte appels” tussen de handelaren… maar dat heb je altijd, overal!

Edit: als wij een dag naar een keuring gaan, staan onze pony’s ook de hele dag vast in de vrachtwagen. Zolang ze hooi en water hebben, zie ik daar geen kwaad in.

Ohja en kleine toevoeging; handelaren hebben ook een hart (de meeste dan :P ) het zijn ook maar mensen, mijn man vond de veulentjes ook zielig die mee naar huis zijn gegaan “ahh die beestjes zijn hartstikke moe, geef ze maar lekker veel hooi en brokjes” hoorde ik ;)
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 05-11-24 16:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:56

Doritos schreef:
Vaak is het niet de handelaar die ze zo mager laat worden Die koopt de “ ellende” van een ander en verkoopt weer door Maar word hier wel op aangekeken Zullen vast ook wel handelaren zijn die er niet goed voor zorgen hoor

Dan had hij de ellende van een ander niet moeten kopen of het zorg moeten geven (en daarmee de prijs desnoods verhogen). De voorganger is er mee weggekomen, maar dat wil niet zeggen dat je dan zomaar klakkeloos hetzelfde kunt doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 17:34

Prijs verhogen... Particulieren willen het nu al niet meer betalen. En je schuift de schuld nu dus alsnog gewoon door. De vorige verkoper daar waar de ellende van het dier begon had het moeten laten inslapen/slachten.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:01

Wat ik nog het ergste vond op de markt, zal niet specefiek handelaren benoemen want het gebeurt overal, maar het onnodige geweld, zoals hierboven. Was maar een handvol niet kopschuw, meeste paarden krimpte in elkaar als iemand te dichtbij kwam\hooi naar ze toe schoof, vond het hartverscheurend om te zien. Meeste dieren waren echt doodsbang, staan de handelaren daar met die stokken.. Vetjes te weinig kan om 100de redenen, maar die extra onnodige pijn, dat heeft geen excuus. Zet ze dan een meter verder uit elkaar, een stuk straat extra erbij. Ieder paard was gewoon verbaasd dat ik mijn hand ophield, hun een keuze gaf en hun ''nee'' accepteerde. Ik snap dat de dieren soms moeilijk te handelen zijn, vooral als je daar staat met 10 stuiterende paarden, maar net zoals met dat liggende diertje, dat is gewoon onnodig. En misschien ook wel een van de ''kern'' stukken waar het fout gaat bij markten, stress van de dieren wat de mens onder de duim wil krijgen, en heb het dan niet over een rukje aan het halster oid.
Verder mee eens dat eigenaren hun verantwoording moeten nemen, laat zo'n dier toch gaan ipv dit gezeul..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:09

Of waren die paarden het onderhand beu dat mensen zoals jij hun wilde aaien over hun bol. Want op het hoofd/ oren aaien vinden paarden over het algemeen helemaal niet fijn.

Nee echt veel geweld heb ik absoluut niet gezien. En ik was er van ongeveer half zes tot 12 met drie ponys. Waarvan 1 aan zijn oren ook niet prettig vond. Aan het eind van de dag vond hij dit wel prima. Dus heeft ook wat geleerd deze dag.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:18

Zal dat ook niet gewoon met een stuk stress te maken hebben. Ze staan in ineens op zo'n markt met al dat volk om hun heen. Kunnen geen kant op. Kan me voorstellen dat dat een hoop stress geeft.