Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 12:13

koend schreef:
Nann__ schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jullie nu met jullie jonkies doen (vooral geboren in 2022) en wanneer jullie ze (verder) willen gaan oppakken?

We zouden samen een soort stapjesplan/checklist moeten maken met de vele stapjes die je kan zetten. Beginnend met wat een veulen leert tot aan het eerste echte rijden.
Het zou elk van ons kunnen inspireren.

Jammergenoeg weet ik niet hoe we dit praktisch best organiseren.

Ik ben vooral praktisch gaan plannen. Wanneer gaat ze weg voor onder de man (wil haar de EPTM laten lopen). En nu terug aan het rekenen voor de keuring. Wat wil ik dan allemaal 'klaar' hebben. Maargoed een echte planning heb ik ook niet. Doe alles tot nu toe op gevoel.

Ben nu vooral ook nog spullen aan het verzamelen. Had nog spullen liggen van eerdere paarden maar dat past op een een of andere manier op haar allemaal niet. Ik ga die noodles ook even op mijn lijstje zetten. Heel goed idee!

Wel vereiste is dat ik haar zsm alleen kan laden. Dus daar komt iemand voor langs. En heb mij opgegeven voor trainingsweekend bij paardcentraal.

Van de week stond die van mij met dik been (vermoedelijk door mok). Daardoor twee keer per dag aan het koelen schoonmaken etc. Ze was nog niet braaf met water. Maar inmiddels, staat ze erbij te slapen. Niet blij met het dikke been, wel handig dat ze er braaf van wordt :D .

koend

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:00

Ik heb twijfel over het al dan niet bijzetten & leren nageven bij het longeren.
2 visies
- niet bijzetten. Leer ze eerst gewoon vooruit lopen, neus vooruit. Het is minder frustrerend voor het paard en minder uitnodigend om eens een goede bok te geven. Nageeflijkheid komt geleidelijk bij het doorrijden.
- eenmaal de longe gewend, wel (verantwoord) bijzetten. Ze leren alvast nageven en dat is later alleen maar winst.

Mijn vorig paard zette ik wel bij. Dat leek geen problemen te geven. Maar eigenlijk kroop ze ongemerkt achter de teugel, waar we naderhand last van hadden.
Hoe zijn jullie ervaringen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:34

Ik zet bij voor druk op de mond. Dubbele lijnen kan ook. Gewoon zodat ze iets in de mond gewend zijn..
Bijzetten om nagefelijkheid te leren doe ik, als het nodig is, alleen onder het doorrijden een keer. Dus veel later pas. Eigenlijk is dat zelden nodig maar kan soms een handig zetje kn de rug zijn zodat paard t 'even snapt'.

Hier bezig met af en toe vrijspringen, af en toe maar iets regelmatiger een rondje aan de longe al dan niet met longeersingel om.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:22

koend schreef:
[ Afbeelding ]

Bedankt voor het ideetje, DDDara

Hahaha wat leuk dat jullie ook wat met mijn constructie kunnen :o :D
Worden ze op een hele veilige manier heerlijk mak van.

Ik ben nu bezig met het in doen van het bit, dat gaat gelukkig ook weer de goede kant op eigenlijk gaat het op het moment gewoon gemakkelijk maar ik wil niet te vroeg juiche dus ik hou het maar op dat we lekker aan het oefenen zijn.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:04

Ik zet wel bij aan de longe. Ik wil dat de juiste spieren ontwikkeld worden en het paard nageeflijk kan lopen voordat ik er op ga zitten. Dan hoeft ie onder hetzadel echt niet gelijk aan de teugel maar dan is z’n lichaam in ieder geval wel al voorbereid op de juiste manier om te bewegen. En ze zijn gewend om het contact op te zoeken.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:19

Hier voor de eerste keer een dekje op, en longeersingel ook!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:43

Mijn smurf van 5 Mei kan eigenlijk in de basis alles wel, maar ik wil nooit zoveel doen. Heb hem wel geleerd aan de longe te lopen, maar dat was echt een goed rondje ene kant op en andere kant op.

Vorige zomer eens laten draven en dat ging netjes. Begin van najaar toen een galopje gepakt, maar was allemaal niet heel spectaculair. Het was vooral steeds, wauw, goed zo en klaar.

Nu heb ik hem zaterdag even gepakt en hij liep als een volleerd paard aan de longe.

Toen hij 2 werd heb ik het shetten zadeltje opgelegd voor de foto's, omdat veel quarters met 2 worden ingereden. Daar reageerde hij niet op. Hij is ook gewend dat ik van alles op en over hem gooi.
Hij heeft toen 1x een oude pad en longeer cirkel om gehad.

Die had ik nu ook opgedaan na paar rondjes en daar weer paar rondjes mee gedaan. Had de singel niet super vast, dus het bewoog iets en hij gaf minimale reactie, maar was verder prima zo. Na 100x belonen kreeg hij ook een heerlijk koppie erbij. Hij vindt zichzelf sowieso al heel geweldig.

Ik weet niet of ik al snel een bit in ga doen, maar kan zijn mond goed open doen en doe weleens het halstertouw dan in. Dan kauwt hij wat.

We doen verder veel zo tussendoor. Synchroon stappen, synchroon achteruit en wijken voor druk opzij etc etc. Hij kan vast en los, omdat hij borstels pikt, dus hij moet ze wel teruggeven.

Ik heb 1x per ongeluk op hem gezeten toen hij lag. Dat toen wel even herhaald. Ik lag met hem te knuffelen, stond op en verstapte, dus dat gebeurde.
Gister lag hij en ben ik vanaf zijn kont over hem heen gaan liggen en lekker gekroeld.

Enige dat hij echt eng vindt is op zeil lopen. Hij durft alles aan te raken, kan wapperen en doen. Heb ook noedels, gebruik verjaardags vlaggetjes etc. Zijn moeder, oom, vriend staan en lopen over zeil, maar hij blijft het toch te eng vinden. Loopt wel door elke plas en als er een deken of jas op de grond ligt, staat hij erop te stampen, dus is echt het zeil.

Hij wil wel. Er ligt nu al een week een zeil en zijn vriendje staat er elke dag zelf op en nodigt hem echt uit. Maar dat komt wel.......

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 08:38

leg maar is een zeil in zijn paddock, ik durf te wedden dat hij er in no time ook op staat te stampen gok ik zo als ik je verhaal zo lees.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:45

DDDara schreef:
leg maar is een zeil in zijn paddock, ik durf te wedden dat hij er in no time ook op staat te stampen gok ik zo als ik je verhaal zo lees.

Dat hebben we ook gedaan. Ik heb vorige week zondag een zeil neergelegd en iedereen deed het voor, maar hij snorkelde en de ene keer dat hij er wel over wilde, leek het ene helikopter.

Lekker laten liggen en steeds beloond als hij dichtbij kwam of eraan rook. Verder liep zijn vriendje er steeds overheen. Dan wilde hij echt ook.

Vanmorgen liep hij zo achter me aan over het zeil. Geen idee wanneer hij voor de eerste keer eroverheen is gegaan, maar ik had gister al het idee dat hij er zo ongeveer op stond. Alleen naar buiten lopen, betekent vrijwel altijd dat ze naar me toe komen.

Hij vindt zichzelf wel weer heeeeeeeeel geweldig :+ Dat koppie en die blik als hij wat nieuws/goed doet <3

SunnyDayss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:31

Al zeker anderhalf jaar aan het meekijken maar nu wordt het langzamerhand voor ons toch ook wat echter…
Nog twee weken en dan is hij drie, kent al een hoop maar het ruiter/zadelmak maken willen we toch pas halverwege het jaar gaan oppakken.
Eerst gaan we van stal verhuizen en eens kijken hoe we daar ons plekje allebei gaan vinden

Afbeelding

Ben wel benieuwd wat jullie naast het ruwvoer voeren. Ik zal straks mijn eigen voer gaan kopen en klaarzetten voor de voerbeurten. Nu krijgt hij nog pavo podo grow maar ik wil straks toch overstappen naar iets met minder zetmeel (en waar hij wellicht nog jaren op kan blijven, dus geen …grow).
Ik ben erg benieuwd!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:58

SunnyDayss schreef:
Al zeker anderhalf jaar aan het meekijken maar nu wordt het langzamerhand voor ons toch ook wat echter…
Nog twee weken en dan is hij drie, kent al een hoop maar het ruiter/zadelmak maken willen we toch pas halverwege het jaar gaan oppakken.
Eerst gaan we van stal verhuizen en eens kijken hoe we daar ons plekje allebei gaan vinden

[ Afbeelding ]

Ben wel benieuwd wat jullie naast het ruwvoer voeren. Ik zal straks mijn eigen voer gaan kopen en klaarzetten voor de voerbeurten. Nu krijgt hij nog pavo podo grow maar ik wil straks toch overstappen naar iets met minder zetmeel (en waar hij wellicht nog jaren op kan blijven, dus geen …grow).
Ik ben erg benieuwd!

Wat een leuk knap dier :D Ik ben hier inderdaad ook naar aan het kijken en neig op dit moment om mijn merrie als ze uit de opfok is op Vitalbix te zetten, maar welke weet ik nog niet :+ Ze staat voorlopig nog niet in het werk en ze is gigantisch groot, dus misschien ga ik even een voedingsadvies aanvragen.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:14

Mag mij ooo melden hier? :)

Ik heb een 4,5 jarige tinker merrie (zelf gefokt) en ze is al onder het zadel en zal dit jaar beleerd gaan worden voor de wagen.
Ze zal op 1.50 schoft zitten

Afbeelding

Ze vind zichzelf heel wat :')
Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:17

SunnyDayss schreef:

[ Afbeelding ]

Ik ben erg benieuwd!

Mijn 2,5 jarige krijgt pavo condition.
Hij doet het erg goed hier op.
Alle vitamientjes en niet te gek met suiker en zetmeel.
Hij krijgt ook wat lucerne brokjes omdat mijn hooi erg arm is.

SunnyDayss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:56

Ketly schreef:
SunnyDayss schreef:

[ Afbeelding ]

Ik ben erg benieuwd!

Wat een leuk knap dier :D Ik ben hier inderdaad ook naar aan het kijken en neig op dit moment om mijn merrie als ze uit de opfok is op Vitalbix te zetten, maar welke weet ik nog niet :+ Ze staat voorlopig nog niet in het werk en ze is gigantisch groot, dus misschien ga ik even een voedingsadvies aanvragen.

Ja ik wil ook denk graag de vitalbix nemen. Heb daar de mash al een tijdje van die ik heel fijn vind voor hem. Nu denk ik dan toch de daily complete, alleen weet ik niet of er nog een muesli bij moet. Komt opzich wel op ruim en rijk hooi+kuil te staan dus zoveel zal hij nog niet nodig hebben. Maar toch, lastige keuzes haha

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:17

Hier afgelopen weekend voor de eerste keer een zadeltje erop gehad. Beide dames eigenlijk erg braaf, ze zijn verder in alles nog erg groen. Kan 9x een deken zonder problemen op leggen, en de 10e keer moet er dan toch even een achterbeen gericht opgetild worden...

Verder krijgen ze hier basis - sport brok van horsefood, pavo natures best en zemelen, naast onbeperkt hooi / voordroog, en dagelijks wat wortelen... Ze zien er top uit en hebben nog niet meer nodig dus voorlopig houd ik het hierbij

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:10

Die van ons staan op basis-sportbrok van havens. De merrie staat nu op gastro van havens en lucernebrok ivm de maagzweren die ze gehad heeft. Zodra ze weer goed onder het zadel is en de meeste "stress" dus voorbij is gaat ze ook weer gewoon terug naar de basis-sportbrok.

Het touwtje tijdens longeren werkt een stuk prettiger dan de bijzet. Dus die houden we er maar in (is ook mijn normale manier van bijzetten, dus helemaal prima).

Vorige week 2 keer bij de rijvereniging geweest met haar. Voor het oefenen met laden op vreemd terrein en voor het wennen aan de locatie. Ze vond het erg spannend. (Veel sponsorborden, ramen, jury hokjes, springmaterialen, andere paarden, instructie en on top: glazenwassers met ladders die de ramen, spiegels en juryhokjes schoon aan het maken waren). Maar haar reactie bleef prima te managen. Erg fijn. Instructrice heeft haar nu ook gezien, die was toevallig aan het lesgeven.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:41

spottedponie schreef:
Hier afgelopen weekend voor de eerste keer een zadeltje erop gehad. Beide dames eigenlijk erg braaf, ze zijn verder in alles nog erg groen. Kan 9x een deken zonder problemen op leggen, en de 10e keer moet er dan toch even een achterbeen gericht opgetild worden...

Verder krijgen ze hier basis - sport brok van horsefood, pavo natures best en zemelen, naast onbeperkt hooi / voordroog, en dagelijks wat wortelen... Ze zien er top uit en hebben nog niet meer nodig dus voorlopig houd ik het hierbij

Ik denk dat dat ook wel beetje paard eigen is hoor.... ik kan iets ook 20 keer zonder problemen doen en de 21ste is het ineens een ding.

Reus had steeds problemen met in doen van het bit. Dit was ineens begonnen waarschijnlijk door een scherpe dop anders zou ik niet weten waarom. Maar nadat de tandarts de dop had verwijdert had hij al iets tegen het bit. Maar in de laatste dagen/weken heeft hij het bit zo een keer of 40 in gehad zonder iets te moeten. Nu gaat het eindelijk heel gemakkelijk.
Wat gek genoeg een groot verschil leek te maken is het bit in zijn voerbak, dat had ik ooit is gelezen maar nooit echt geloofd. Maar op de bodem van zijn voerbak heb ik een bit liggen die komt hij dus tijdens het eten altijd tegen die sabbelt en knabbelt hij dus dagelijks af voor het laatste beetje voer. Dit lijkt echt de oplossing voor hem.

Ik vind werken met de vorst niet zo belangrijk. Ik laat het dus lekker staan maar doe alleen hoofdstel om of gooi het zadel er even op.
Zo komt dit ook los te staan van werken.....dat vind ik ook belangrijk.

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 01:27

Onze 3.5 jarige zijn we nu aan het longeren, hij kan het wel, maar draait zich steeds om, hierin zijn we aan het oefenen en het is niet meer skiën achter hem aan, hij gaat nu stil staan.

Maar is het wijs om eerst dit er goed in te krijgen of toch al gaan kijken om een longeersingeltje op te doen, zonder hem te longeren om te kijken hoe dat gaat?
Of een bit in proberen te doen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 02:27

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze Gup gaat ook onder het zadel.

Ze loopt nu aan de longe, vaak kaptoom met bit maar geen druk op het bit. We zijn vooral bezig met het op mij richten. Ze was een leidende factor in de opfok en dat zie je erg in haar gedrag terug

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 02:59

Somita schreef:
Onze 3.5 jarige zijn we nu aan het longeren, hij kan het wel, maar draait zich steeds om, hierin zijn we aan het oefenen en het is niet meer skiën achter hem aan, hij gaat nu stil staan.

Maar is het wijs om eerst dit er goed in te krijgen of toch al gaan kijken om een longeersingeltje op te doen, zonder hem te longeren om te kijken hoe dat gaat?
Of een bit in proberen te doen.

Zou eerst zelf handiger worden met longeren. Of een stuk afzetten als je niet weet hoe. Maar zou pas gaan longeren met singel als zonder goed gaat, als ze wel wat angstig worden of het spannend vinden lopen ze iig niet gelijk los

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 03:05

Keren doe je eigenlijk met je eigen lijf. Maar je begint bij stap 1, dan stap 2 etc. Een paard loopt doorgaans niet uit zichzelf aan de longe. Handige mensen hebben het snel voor elkaar, maar wil je een basis dat ze netjes en constant om je heen lopen moet je een goede basis leggen.
Ik ben bijv altijd wel bezig geweest met goed meelopen, het lijf kunnen sturen, het wijken voor druk etc. Ik longeer niet met bit, heeft hij ook nog niet in gehad. Gebruik zelf wel een simpel touwhalster. Maar een kaptoom is misschien ook wel handig. Als een paard nog niet op de cirkel kan lopen, je gaat teveel druk op het bit krijgen, vind ik dat niet echt de beste ervaringen voor een jonger paard..........sws niet eigenlijk.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 07:14

Hier ook een ronde uitgezet in de rijbak om te longeren, daarmee geef je ze iets meer steun en begeleiding wat de bedoeling is.
Singel zou ik nog niet zo’n moeite mee hebben, als hij sporadisch omdraait, bit zou ik nog even mee wachten tot het longeren beter bevestigd is

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 09:46

Hier gaan we dit jaar ook beginnen met het beleren.
Loki is een Fjord van 2022, Gjøvik x Orsta. Hij staat nu nog vooral lekker te eten op de weide maar zo rond april mei gaan we wat serieuzer bezig met beleren.
Hij heeft al eens een bitje in gehad en ook een zadel op. Maar voor de rest doen we erg weinig met hem, we hebben tijd genoeg.
Afbeelding

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:33

Hij begrijpt het longeren wel, want hij doet het in het begin heel braaf maar als snel is hij er klaar mee.
Hij zoekt ook de ontspanning met longeren op een gegeven moment.

We hebben de bak nu inderdaad verkleind.
Ik heb hulp bij het longeren en diegene is strenger voor hem en doet hij het heel braaf.
Ik pak hem nu 3x per week een minuut of 10 voor het longeren.
Longeren met 1 longerlijn om zijn neus en 1 lijn op de bovenkant van de kaptoom.
Bit was nog niet de bedoeling om hem
daarmee te longeren.
Maar wel alvast oefenen met indoen,daarbij kan bij je mijn kaptoom.met bit gebruiken zonder dat daar er een lijn aan het bit zit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:45

Dat kan ook gewoonte zijn. Als je bijv elke keer hetzelfde doet en op zelfde moment stopt of beloond, gaan ze dat soms automatisch doen. Goed afwisselen.

En wat is streng? Ik ben niet streng, wel duidelijk. Hebben we een communicatie stoornis, ga ik even terug naar rust en pak het opnieuw op.