office schreef:Het punt is dat ze een afschuwelijke pijnlijke dood sterven en misschien ook nog een tijd leven terwijl ze alleen zijn en hun ingewanden over het weiland verspreid liggen.
Voor ze aangevallen worden zijn ze waarschijnlijk heel erg bang en ze staan altijd ! Opgesloten daarom kunnen ze niet vluchten.
Ik zou dit risico niet willen nemen voor mijn pony maar dit is een eindeloze discussie.Het is te vergelijken met laat ik mijn kat de straat op als ik aan de drukke weg woon met het risico dat ie aangereden wordt en langs de kant van de weg uren ligt te creperen.Of hou je je huiskat veilig binnen en mag ie vredig stok oud worden.
Ik heb de wolf niet uitgevonden maar vind Nederland traag reageren we zijn verleerd om met grote roofdieren om te gaan.
Ik heb het idee dat sommige mensen niet wensen te veranderen desnoods offeren ze hun dier dan maar op.Maar alles zal blijven zoals het altijd was.
We hebben hele tamme diertjes gefokt zonder goede beschermers in een afgezet landje zonder dat die kunnen vluchten.Dat is toch slechte zorg ? Geen geoefende sterke hengst en zo ie zo zijn die kleintjes gefokte dwergjes.Die wil je toch zo veilig mogelijk houden dat verwachten ze van ons?
Mensen doen zich dom voor om vooral in de slachtofferrol te kunnen blijven hangen.
Je kan heus wel iets bedenken om je kleine ponies veilig te zetten.Een flink trekpaard kan wat meer hebben dat is toch weer anders al wil je die ook graag heel houden uiteraard.
Dat jij je het lot van de pony erg aantrekt is duidelijk. Ik kan je vertellen dat
iedereen zich het lot van de dieren aantrekt. Punt is alleen dat veel mensen al jaren lang met de situatie zitten dat zij hun dieren niet meer op dierwaardige en veilige wijze kunnen houden. De overheid en wolf experts hebben jaren lang volgehouden dat mens en dier veilig waren voor de wolf. Dat wolfwerend raster werkt. Inmiddels is vrijwel iedereen in Nederland bekend met de wolf die in wapse is geschoten en die wel degelijk over het raster heen is gekomen.
We hebben filmpjes gezien van wolven die met gemak, met grote prooi in de bek over 2 meter hoog hekwerk klimmen. Een wolf die zich door een pijp wurmt, speciaal aangelegd om de wolf
buiten te houden en klein wild leefruimte te geven... Koeien zijn al
in de stal aangevallen. Pony’s en paarden met stokmaat van 150/160 cm zijn aangevallen.
Een loslopen hond is na wolf aanval niet meer teruggevonden. Het advies was hond aan de lijn: want dan is hij veilig, maar dit blijkt ook niet waar. De kinderopvang in Drenthe werd enkele jaren geleden roodkapjessyndroom verweten, omdat ze het niet vertrouwde dat de wolf langs het 1 meter hoge hek van de opvang liep, want dat was veilig! Het kind dat onder toezicht van de kinderopvang in Utrecht onlangs door een wolf werd gebeten is het hier vast niet mee eens.
De eerste wolf expert (Erwin van Maanen) heeft onlangs in een interview toegegeven dat samenleven met de wolf in Nederland misschien toch wel een te grote uitdaging wordt.
Dus heel misschien zou het dan sierlijk zijn om te zeggen dat mensen misschien wel voldoende maatregelen hebben genomen, maar dat deze gewoon niet afdoende blijken te zijn omdat de "experts" in Nederland zich niet goed hebben voorbereid en mensen zand in de ogen hebben gestrooid, omdat ze geen ervaring hebben met wolven in een drukbevolkte omgeving als Nederland.
Risico's kun je zeker verkleinen, maar de meeste mensen doen dat al. De enige 100% veilige plek is 24 uur per dag opgesloten. Met een kat kun je dat misschien nog doen. Maar je hond, kind en paard 24 uur per dag binnen helaas niet. Maar dat is een risico dat je maar moet aanvaarden, of je hond/paard/vee (en kind?) maar weg doen? Vind je dat zelf acceptabel?