Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:14

VogeltjeM schreef:
Mars schreef:
Plaats deze foto’s maar eens op bokt onder HAW met de titel ‘40km buiten gereden met mijn nieuwe pony’.

_O- _O-

Sterke suggestie, je zou het bijna doen om te kijken wat er dan gebeurt? Maar wie wil er zo op de foto op bokt verschijnen? :o :o

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:16

mysa schreef:
Mja.. Er zijn daar topruiters bij die jarenlang paarden trainen en uitbrengen. Nog nooit gehoord dat zo'n paard op termijn kapot is.

Dat jij en ik zoiets nog nooit gehoord hebben zeg eigenlijk niks. Er speelt van alles in de paarden wereld waar men nooit van gehoord heeft. Is geen signaal dat er niks negatiefs richting paarden gebeurt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:31

mysa schreef:
Maar degenen die de verhouding paard/ruiter zo schokkend vinden: vinden jullie het rijden op IJslanders ook mishandeling? In IJsland en ook op het vasteland van Europa kun je deze verhoudingen ook zien. En in IJsland ligt het toegestane gewicht nog een stuk hoger, volgens mij 100kg.

Rijden op IJslanders vind ik geen mishandeling, mits de verhouding paard/ruiter okee is. Iemand van 1.80 op een ijslander van 1.30 vind ik net zo goed niet okee.
Het rijden op deze Mongoolse paardjes vind ik an sich ook geen mishandeling. De lokale bevolking werkt met ze, rijdt er op maar die mensen zijn ook een stuk kleiner. En hun leven met deze kuddes is er 365 dagen per jaar. Heel iets anders dan een westerling die zichzelf wil laten shinen door iets ‘avontuurlijks’ te ondernemen. En met hun lange lijven, bepakking, water en tuig 40km over de steppen willen jagen.

996981

Re: Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:34

Zou de gemiddelde paardenmens ja zeggen? Als een man van 1,95m, zonder noemenswaardige rijervaring, komt vragen of hij de pony van 1,33 mag lenen voor een ritje van 40km?

Ik weet zeker van niet.

Waarom is dit dan wel oké?

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 17:15

CharleyT schreef:
kies_naam schreef:
Ik denk eigenlijk ook dat de problemen binnen het algemene toerisme groter zijn dan bij deze race. Zo te lezen is er veel controle en toezicht op het welzijn van de dieren en wisselen ze steeds door. Dat geldt niet voor dieren die vele trektochten na elkaar lopen of dag in dag uit voor de koets staan in de brandende zon. Of bijvoorbeeld de ezels op Santorini die dag in dag uit (dikke) westerse toeristen de trappen opzeulen.

Misschien eens stoppen met dat vervelende verwijzen naar 'daar en daar is het veel erger'. Dan kom je nergens een stap verder.

Ik denk dat er niks verkeerds aan is om dingen in perspectief te zien. Er zijn vele dieren die dag in dag uit misbruikt/mishandeld worden. Daarmee zeg ik nergens dat deze race wel helemaal oké is.

Verder is een discussie over dierenwelzijn altijd goed. Al denk dat enkel een discussie op een forum weinig zoden aan de dijk zet. Er is hier ook weinig discussie, dus dat mensen zeggen dat commentaar op deze race niet gegeven mag worden volg ik niet helemaal.

Is er inmiddels al iemand in actie gekomen door bijvoorbeeld de organisatie te mailen?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 17:24

Naar mijn mening is het belangrijk dat de gewoonte van het gebruiken van die scherpe bitten zou doorbroken worden,
je ziet op allerlei foto’s, in wilde tot en met ontspannen staat dat die paarden last hebben van het bit waar ze mee te maken hebben de hele tijd.
Beter gezegd: angstig voor zijn want pijnlijk.
Van die rimpels in de neusvleugels. En ik lees ook over wondjes in de mondhoeken. Ze staan aan diezelfde bitten met een touw vast wanneer ze moeten wachten, ruiters hebben de teugels er rechtstreeks aan ook bij het ‘vechten’ bij het opstappen.
Zelfs een rust foto gezien waarop het bit half door de mond getrokken is.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 17:26

Brrr dit filmpje dan, dit moet een promotie trailer zijn voor de Gaucho Derby trailer… op 30 sec en 1.29 en 1.49… lijkt me geen promotie voor het welzijn. Alleen maar ter meerdere glorie van de deelnemers https://youtu.be/6TEeAmYMSa0?si=KhYXlRlfxMwAAsWX.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 18:06

Ik denk dat de bitten vooral erg lang zijn voor de paarden mond. Niet keurig aansluiting met de bitringen bij de mondhoeken.

De marge van paardenleed die acceptabel is is natuurlijk ook de discussie waard. En alweer, heel lastig langs een lat te leggen. Hier in het westen hebben we al snel de pet op om te denken dat wij het hier zo goed doen. En we schuwen het niet onze moraal aan anderen te verkondigen om de wereld te verbeteren.

Naar onze maatstaven hier op bokt en Nederland is zo'n Mongol Derby een mishandeling van de dieren. Die conclusie kunnen we denk ik gerust trekken.

En toch is het ook relatief, misschien lastig te begrijpen voor sommigen... Het is echt niet zo zwart wit in de wereld. Zo'n organisatie is echt niet schaamteloos, die denken ook wel na over dingen als welzijn, en ze zullen niet voor het eerst geconfronteerd worden met kritiek waar ze iets mee moeten. De ruiters zij echt wel liefhebbers van het paard en doen veel goed terwijl ze ook deze avontuurlijke tocht maken. De eigenaren van de paarden zijn trotse mensen waarvan hun dieren hun leven zijn, terwijl ze ook omgaan met de dieren op manieren die wij hier verafschuwen.
De paarden protesteren en raken wel eens gewond in de strijd. Maar ze zijn gezond en zullen al vlug weer rond grazen met hun kudde.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 18:10

En we dromen lekker verder....

Ach ja, "er raakt er wel eens eentje gewond" - zolang de westerling zijn pleziertje maar heeft :n

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 18:29

prompter schreef:
En we dromen lekker verder....

Ach ja, "er raakt er wel eens eentje gewond" - zolang de westerling zijn pleziertje maar heeft :n

Daar heb je zeker een punt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 18:30

Ik vind het ook een groot verschil of de inheemse bevolking die pony’s gebruikt om te voorzien in levensonderhoud, of wij als rijke westerling voor ons plezier…

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 18:36

Nou precies dat. Ik neem de Mongolese bevolking helemaal niets kwalijk. Maar de rijders die beter zouden moeten weten, hebben ook nog het lef om te zeggen dat ze de plaatselijke bevolking iets leren!

Ja, dat je met een veel te groot lijf en te zware bepakking op zo'n diertje kan scheuren, dát geef je als voorbeeld!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:10

Ik zie het in de endurance overigens heel veel grote ruiters op kleinere pony's/ paarden.
Gemiddelde man zit rond de 1.80m ca en de gemiddelde arabier is rond de 1.50m.
Zo is er in Nederland ook een oude man die al jaaaaaaaaren met zijn Ijslander rondrijdt.
Om precies te zijn inmiddels 8 jaar in de wedstrijdsport en meer dan 2200 wedstrijdkilometers, exclusief trainingskilometers.
Man rijdt tegenwoordig klasse 1 of meerdaagse en ziet er hetzelfde uit als de plaatjes hier kwa lengte verhouding.

Dan een goede kennis van mij. Man is zelf 1.85m groot en zijn arabier een 1,48m.
Heeft jaren tot 2* niveau gelopen zowel eendaagse 120km als meerdaagse 140+km. Minimum gewichtseis 70kg.
Dier is inmiddels op leeftijd dus wordt niet meer uitgebracht, maar kwa blessures nog tip-top in orde.
Ook daar zou ik exact dezelfde foto's van kunnen plaatsen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:13

Voor de mensen die zeggen 'ja maar het is maar 1 keer' 'het is maar 40km' 'ja beetje te zware ruiter geeft niet zo, want t is maar 1 keer' 'ja maar er is een dierenarts die ze checkt dus er gebeurd echt niks' 'dit zijn proffesionals die ervoor getraind hebben'

Zullen we eens kijken met het incident van Charlotte Dujardin laatst?
Die, in haar woorden, een 'inschattingsfout' maakte en tijdens een trainingssessie een paard tig slagen gaf met een longeerzweep.
Ze is nu geschorst, ging niet naar de Olympische spelen en dit verhaal zal haar nog lange tijd achtervolgen.

Is dat dan wel terecht? Ze heeft het maar 1 sessie bij dat paard gedaan, volgens degene die erbij was heeft t paard geen schade overgehouden, ze is duidelijk een proffesional in de paardenwereld want ze rijdt topsport dressuur en iedereen weet dat paarden die zo ver komen onder dierenarts toezicht staan dus dat zit ook wel goed.
Dus wat is er dan zo erg aan wat ze heeft gedaan? Paard is er toch niet dood aan gegaan?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:15

fleurtjeuh schreef:
Voor de mensen die zeggen 'ja maar het is maar 1 keer' 'het is maar 40km' 'ja beetje te zware ruiter geeft niet zo, want t is maar 1 keer' 'ja maar er is een dierenarts die ze checkt dus er gebeurd echt niks' 'dit zijn proffesionals die ervoor getraind hebben'

Die, in haar woorden, een 'inschattingsfout' maakte en tijdens een trainingssessie een paard tig slagen gaf met een longeerzweep.
Ze is nu geschorst, ging niet naar de Olympische spelen en dit verhaal zal haar nog lange tijd achtervolgen.

Is dat dan wel terecht? Ze heeft het maar 1 sessie bij dat paard gedaan, volgens degene die erbij was heeft t paard geen schade overgehouden, ze is duidelijk een proffesional in de paardenwereld want ze rijdt topsport dressuur en iedereen weet dat paarden die zo ver komen onder dierenarts toezicht staan dus dat zit ook wel goed.
Dus wat is er dan zo erg aan wat ze heeft gedaan? Paard is er toch niet dood aan gegaan?

Maar weet je wat het punt is, ik kan je garanderen dat de gebeurtenis in dit filmpje niet op zichzelf staat. Dus het is goed dat er op die manier wordt gehandeld.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:18

En deze race staat sowieso niet op zichzelf want keert elk jaar terug, met steeds weer dezelfde beelden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:19

Earth schreef:
fleurtjeuh schreef:

Maar weet je wat het punt is, ik kan je garanderen dat de gebeurtenis in dit filmpje niet op zichzelf staat. Dus het is goed dat er op die manier wordt gehandeld.

Voor deze discussie niet echt relevant denk ik.
Ze zal mogelijk best vaker een 'inschattingsfout' hebben gemaakt, maar voor dit geval gaat het om deze ene keer bij dit paard.
Het was een gesponsorde les dus de ruiter was geen reguliere lesklant bij haar
Het gaat mij in deze sessie, met dit paard

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:33

Ik vind dat er wel echt een verschil zit tussen opzettelijk een paard mishandelen en als westerling meegaan in een paarden cultuur van een land. Dat laatste vind ik ook niet helemaal oké, we zouden beter moeten weten, maar wel echt een ander kaliber. Te zwaar werken is naar voor een wezen, fysiek en mentaal, maar harde mishandeling en blijven doorslaan terwijl een paard er niks van snapt vind ik echt een stuk kwalijker en ik denk ook schadelijker voor het dier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:35

kies_naam schreef:
Ik vind dat er wel echt een verschil zit tussen opzettelijk een paard mishandelen en als westerling meegaan in een paarden cultuur van een land. Dat laatste vind ik ook niet helemaal oké, we zouden beter moeten weten, maar wel echt een ander kaliber. Te zwaar werken is naar voor een wezen, fysiek en mentaal, maar harde mishandeling en blijven doorslaan terwijl een paard er niks van snapt vind ik echt een stuk kwalijker en ik denk ook schadelijker voor het dier.

Is het de cultuur van Mongolië om groepen Westerlingen over de steppes van Mongolië te laten racen op hun paarden?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:39

kyrkelover schreef:
Ik zie het in de endurance overigens heel veel grote ruiters op kleinere pony's/ paarden.
Zo is er in Nederland ook een oude man die al jaaaaaaaaren met zijn Ijslander rondrijdt.
Om precies te zijn inmiddels 8 jaar in de wedstrijdsport en meer dan 2200 wedstrijdkilometers, exclusief trainingskilometers.
Man rijdt tegenwoordig klasse 1 of meerdaagse en ziet er hetzelfde uit als de plaatjes hier kwa lengte verhouding.

Dan een goede kennis van mij. Man is zelf 1.85m groot en zijn arabier een 1,48m.
Heeft jaren tot 2* niveau gelopen zowel eendaagse 120km als meerdaagse 140+km. Minimum gewichtseis 70kg.
Dier is inmiddels op leeftijd dus wordt niet meer uitgebracht, maar kwa blessures nog tip-top in orde.

Je vergelijkingen gaan weer nergens over, want het gaat om heel andere gewichten en hoogtes van de paarden. Daarbij heb jij het over getrainde paarden, in goede conditie. Dat zijn deze paardjes niet.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:39

Als ik terugkijk op de “ponypletters”, die zijn met pek en veren van bokt gejaagd, terwijl 2 van deze dames max. 1,65 was en denk niet zwaarder dan 50 kg. Ik weet dat er destijds dames waren (de lichtere) die door zeer moeilijke omstandigheden genoodzaakt waren om zo een inkomen te hebben.
Ik verbaas me er dan ook over dat sommige zo mild reageren terwijl dit voor de leuk is. Ik weet dat er ook kundige ruiters bij zijn en ik die wens ik ook succes, maar voor de paarden zou het beter zijn als de lengte en het gewicht een stuk naar beneden gaan.

Ik lees hier ook over een minimaal gewicht in de endurance van 70 kg, dat vind ik ook niet van deze tijd. Als iemand lichter is om zijn/haar paard niet te zwaar te belasten dan moet dat niet afgestraft worden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:40

kies_naam schreef:

Sorry, maar hoe is het de cultuur van dat land om als veel te lange mensen die ponies over 40km te jagen?
Hoe is het geen mishandeling als we willens en wetens te zwaar zijn en er toch op gaan zitten?
Hoe is het geen harde mishandeling als deze ponies bokken en steigeren om hun ruiter eraf te krijgen en we er vervolgens toch weer op kruipen, want we willen zo graag die 40 km halen?
Hoe is het minder schadelijk om 40km te lopen, bepakt en bezakt, in plaats van 20 zweepslagen te krijgen, die maar betrekking hebben op een veel kleiner oppervlakte van het paard?
Hoe is deze race geen opzettelijke keuze om deze acties te ondernemen? Worden er random mensen ingeloot en die zijn dan verplicht om te rijden?
Hoe is uren lang lopen terwijl je te zwaar beladen bent, minder schadelijk dan een 'incident' van 5 minuten?

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:51

fleurtjeuh schreef:
kies_naam schreef:

Sorry, maar hoe is het de cultuur van dat land om als veel te lange mensen die ponies over 40km te jagen?
Hoe is het geen mishandeling als we willens en wetens te zwaar zijn en er toch op gaan zitten?
Hoe is het geen harde mishandeling als deze ponies bokken en steigeren om hun ruiter eraf te krijgen en we er vervolgens toch weer op kruipen, want we willen zo graag die 40 km halen?
Hoe is het minder schadelijk om 40km te lopen, bepakt en bezakt, in plaats van 20 zweepslagen te krijgen, die maar betrekking hebben op een veel kleiner oppervlakte van het paard?
Hoe is deze race geen opzettelijke keuze om deze acties te ondernemen? Worden er random mensen ingeloot en die zijn dan verplicht om te rijden?
Hoe is uren lang lopen terwijl je te zwaar beladen bent, minder schadelijk dan een 'incident' van 5 minuten?

Je vroeg hoe mensen dat zien en ik geef aan dat ik dat anders zie. Niet meer niet minder. Daarnaast geef ik ook aan dat ik niet achter deze race sta. Ik vind alleen dat een olympische ruiter met alle scholing en kennis willens en wetens ervoor kiest om een paard zodanig te slaan een andere grens overgaat dan iemand die meedoet aan deze race. Zo zie ik dat, daar mag je het natuurlijk mee oneens zijn.

Qua cultuur is het daar wel gangbaar gok ik om lange afstanden af te leggen met veel bepakking. De ruiters daar hebben een andere bouw maar ze zien er nu ook niet echt vederlicht uit. En nee cultuur praat dierenleed niet goed maar ik vind het anders dan opzettelijke mishandeling.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:54

kies_naam schreef:
fleurtjeuh schreef:

Je vroeg hoe mensen dat zien en ik geef aan dat ik dat anders zie. Niet meer niet minder. Daarnaast geef ik ook aan dat ik niet achter deze race sta. Ik vind alleen dat een olympische ruiter met alle scholing en kennis willens en wetens ervoor kiest om een paard zodanig te slaan een andere grens overgaat dan iemand die meedoet aan deze race. Zo zie ik dat, daar mag je het natuurlijk mee oneens zijn.

Qua cultuur is het daar wel gangbaar gok ik om lange afstanden af te leggen met veel bepakking. De ruiters daar hebben een andere bouw maar ze zien er nu ook niet echt vederlicht uit. En nee cultuur praat dierenleed niet goed maar ik vind het anders dan opzettelijke mishandeling.

Oh dus als deze westerse ruiters deze keuze willens en wetens maken is het wel ok, want de lokale bevolking doet het ook om te overleven?
En iedereen weet dat lengte niks uitmaakt op een paard :j

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:56

Captain schreef:
kyrkelover schreef:

Je vergelijkingen gaan weer nergens over, want het gaat om heel andere gewichten en hoogtes van de paarden. Daarbij heb jij het over getrainde paarden, in goede conditie. Dat zijn deze paardjes niet.

Uh nee Captain wat ik al zeg is exact hetzelfde beeld. Ik ga echter niet foto's van andere mensen hier zomaar neerzetten. En nee het zijn geen andere gewichten. Immers niet alle deelnemers van de MD zijn 85kilo, noch zijn ze allemaal 1.85m groot. Dit zijn de MAXIMUM gewichten/lengtes.
In de endurance 3* (160km+) niveau is bijvoorbeeld 75kg het MINIMUM.
Daarnaast hoeven deze Mongoolse paardjes niet 120+km te lopen mit dit gewicht.
In voorbeeld met die man in Nederland op zijn Ijslander bijvoorbeeld ziet er exact hetzelfde uit.
Overigens in het andere voorbeeld ook. Arabiertje is inderdaad iets groter met zijn 1.48 maar zeer rank gebouwd en ik denk dat de beste man met kleding en zadel etc ook zeker 85kg is.
Maar goed ik denk echt dat wij enkel vanuit ons eigen referentiekader kunnen kijken en als wij hier een iets langer iemand op een paard zien vinden we dat al niet mooi en vanuit dat kader kijken wij. Hier zijn we ook heel ander soort dieren gewend is toch totaal niet te vergelijken. Maarja het vingertje wijzen is oh zo makkelijk. En de Berg onzin die hier dan voorbij komt niet geremd door enige kennis of research. Zoals een opmerking dat dit allemaal basisruiters zouden zijn. Nou dan heb je volgens mij echt geen research gedaan over wat de meeste van de deelnemers in het dagelijks leven met paarden doen..
En natuurlijk is het een Westers feestje want het inschrijfgeld alleen al is absurd veel en ik vraag mij werkelijk af hoeveel de locals daar van terug zien. Ik vind het daarheen gaan om te laten zien hoe of wat misschien wel negatiever dan de zogenaamde dierenwelzijn. Denk dat deze mensen heel prima weten hoe ze met paarden om dienen te gaan en ja daar hebben ze andere standaarden bij dan wij. Die bovendien niet beter of slechter zijn.