Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:23

JudithGigi schreef:
DuoPenotti schreef:
Hij zal ze op dat moment niet voelen, anders reageerde hij wel.

Dat is nu net wat adrenaline doet...

Maar dat doet hij toch? Mond open, ogen en neusgaten opengesperd, hoofd omhoog. Dat zijn reacties op de pijn, alleen drammen dit soort paarden er doorheen uit enthousiasme.

Als je paard op dit niveau loopt op zo een evenement dan heb je sommige dingen niet helemaal in de hand zo in het heetst vd strijd. Ze worden dan een stuk sterker en een stuk sneller dan thuis.
Ja dan ziet het er soms niet zo fraai uit.

Echt pijn zal het niet doen want dat paard en ruiter staan stijf vd adrenaline.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:29

Vogeltje, als je niet weet waar de kaak van het paard zit dan is er wellicht een ander probleem.

Bone spurs are inflammations of the membrane of fibrous connective tissue that covers the mandible. They usually occur between the corner incisor and second premolar (interdental space) of the lower jaw. The majority of these are caused by bit damage.

Even vertaald: op de plek op de onderkaak waar geen tanden zitten.

Maar goed nogmaals: mijn punt had niets met anatomie te maken maar met het beeld dat het publiek voorgeschoteld krijgt.

Inmiddels heb ik geleerd dat het publiek sowieso geen interesse heeft dus mijn vraag is daarmee beantwoord: het heeft geen effect op de algemene opinie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:32

Mungbean schreef:
Vogeltje, als je niet weet waar de kaak van het paard zit dan is er wellicht een ander probleem.

Bone spurs are inflammations of the membrane of fibrous connective tissue that covers the mandible. They usually occur between the corner incisor and second premolar (interdental space) of the lower jaw. The majority of these are caused by bit damage.

Even vertaald: op de plek op de onderkaak waar geen tanden zitten.

Maar goed nogmaals: mijn punt had niets met anatomie te maken maar met het beeld dat het publiek voorgeschoteld krijgt.

Inmiddels heb ik geleerd dat het publiek sowieso geen interesse heeft dus mijn vraag is daarmee beantwoord: het heeft geen effect op de algemene opinie.

Als je niet weet wat lagen zijn dan is het ook moeilijk praten

Elisa2

Re: Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:34

Dat noemen ze inderdaad de lagen.

Over dat onderzoek naar schade in de mond. Dat is bij Scandinavische harddravers gedaan waar ze bitten gebruiken die in NL gelukkig verboden zijn.

Maar weet je, van mij mag er gerust meer onderzoek gedaan worden. Als ik mijn paard schade toe breng in de mond dan ben ik de eerste om er direct mee te stoppen want op die manier wil ik het niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:43

Elisa2 schreef:

Over dat onderzoek naar schade in de mond. Dat is bij Scandinavische harddravers gedaan waar ze bitten gebruiken die in NL gelukkig verboden zijn.

Maar weet je, van mij mag er gerust meer onderzoek gedaan worden. Als ik mijn paard schade toe breng in de mond dan ben ik de eerste om er direct mee te stoppen want op die manier wil ik het niet.

Dat :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:48

Je hebt gelijk, die verwarring was een kortsluiting van mij omdat het in het plaatje gaat om met veel kracht omlaag trekken van het bit, wat dus per definitie de onderkaak (en de lagen) NIET beschermt.
Mijn excuus daarvoor.

Bij een onderzoek bij eventers heeft overigens zo’n 50% van de paarden een beschadiging in de mond.
Dat wilde ik eerst niet noemen ivm eventing = geen springsport.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:53

Elisa2 schreef:

Ik geloof al dat er wat onderzoeken naar een bit zijn gedaan. En dat bitloos net zo veel schade aan kan brengen als met bit. Voordat ik dalijk allemaal bitloos fanaten achter me aan ga krijgen. >zoek het op. Het is maar net de hand die het "middel" in de handen heeft. Met genoeg druk kan alles schade aanbrengen, sommige paarden hebben idd voorkeur aan zonder bit, maar er zijn ook die een voorkeur aan een bit hebben. "We gaan vanaf nu allemaal met neckrope rijden :o ".

We kunnen voor welzijn strijden, hoelang de sport door mag gaan is een? Maar ik heb het idee dat we kwa welzijn van paarden stapjes naar voren aan het nemen. En dat zijn idd baby stapjes maar verandering heeft tijd nodig. Vooral als er zoveel geld in en omheen gaat.
Laatst bijgewerkt door JameyDL op 06-08-24 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:55

Maar blijvende schade of een eenmalige schade?
Kijk als ik een buitenrit maak en paard klapt eruit zal schade me aan mijn bips oxideren. Beter dat dan onder een vrachtwagen.
Of het moet elke keer zo zijn dat hij eruit klapt dan word het tijd om het probleem te vinden.
Dat is met een wedstrijd natuurlijk net zo.

Maar de foto die hier geplaats word. Als dat paard zijn hoofd 5 cm lager houd is de druk er af.
Doet hij dat 10 cm hangt er een boog.
Imo anders dan een paard met de kop op de borst getrokken die niet meer kan ontwijken ergens heen..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:06

Mungbean schreef:
Whatever.

(Ik had het niet over de lagen, maar over het kaakbot.
„But the sport is not unique in one thing: there’s a high risk of dental trauma. Unfortunately, the more one rides, the more likely it is that one will have an accident that damages the teeth and jaw.“)

Maar gelukkig is dat om het paard te helpen.

En ja ik vraag me steeds meer of rijden eigenlijk nog iets is wat ik wil doen.

De lagen zijn toch het deel van de onderkaak dat vrij is van tanden en kiezen. Snap je verhaal echt niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:09

Dat het paard er zelf voor kiest om er tegenin te trekken waren we al over uit op de vorige pagina.

Inmiddels weet ik ook dat het publiek daar ongevoelig voor is.

Dus daarmee is mijn vraagstukje opgelost en ik ga weer in de mee lees modus.

Charly, zie latere post. Ik had inderdaad even kortsluiting omdat er geen sprake is van bescherming van de lagen in dit specifieke geval.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:11

Sheran schreef:
Ik zou het echt zonde vinden als paardensport als sport stopt. Het geeft mij persoonlijk echt iets extra's - al rij ik door pech met bijrijdpaarden al heel lang geen wedstrijden meer. Iets om naar toe te werken, een beoordeling, en ik ben ook best competitief.

De vraag is voor mij alleen of de huidige competitie het beste voorheeft met het paard. En wat de paardensport uitstraalt wat 'wenselijk' is, want dat proberen ook de amateurs allemaal na te doen. Andere dingen belonen zou voor mij dus niet alleen de topsport vriendelijker maken, maar het zou ook doorwerken in de amateursport.

Ik zou het zelf ook heel leuk vinden als bijvoorbeeld Working Equitation of andere vormen van paardensport waarbij er echt gefocust wordt op training en harmonie (zonder hulpmiddelen) een plaats zouden krijgen bij de topsport.

Maar bij WE heb je ook juist dingen die mensen dan na gaan doen en nu al doen die juist niet vriendelijk zijn, helaas. Ik heb daar ook voorbeelden van gezien waar je echt niet vrolijk van wordt. Want zoals al vaker aangehaald, het is niet de schuld van de sport of van de wedstrijden, het zijn de mensen en die slechte voorbeelden zijn ook overal te vinden jammer genoeg...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:16

Ik snap het dilemma wel een ook dat van Fly_high dat het ook lastig is om over 'jouw' sport/discipline iets te zeggen zonder wij van wc eend na te doen.

Zulke discussies zijn juist belangrijk. :j

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:23

In Denemarken (en ik geloof ook Zweden) wordt al 4 jaar onderzoek gedaan naar schade in de mond bij de wedstrijdruiter in de dressuur. In het begin hebben ze alle combinaties die ook maar iets van schade hadden, weggestuurd van wedstrijd. Binnen een jaar was de 'hoeveelheid' schade met ik meen 40% afgenomen. Daar zijn ze er nog steeds fel op.

Leone Jei is overigens een enorme vuurvreter, en die jongen was nu in parcours een beugel kwijt waardoor die niet meer helemaal de nette controle had misschien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:35

Mungbean schreef:
Meelezer hier.
Het doet de paardensport ook weinig goed als zulke beelden de voorpagina halen:

[ [url=m/ynfI08.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daartegen helpt de uitspraak niet dat de balk zijn eigen schuld was. Dat oog spreekt boekdelen.

Ga jij er vanuit dat veel mensen hier aanstoot aannemen?
Aan die foto?

De meeste mensen zien gewoon een paard met de mond open en denken daar niet bij na.
Misschien denken ze zelf dat het door de mond aan het ademen is.

De balk was ook de schuld van de ruiter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:50

fransje23 schreef:
Mungbean schreef:
Meelezer hier.
Het doet de paardensport ook weinig goed als zulke beelden de voorpagina halen:

[ [url=m/ynfI08.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Knip)

Ga jij er vanuit dat veel mensen hier aanstoot aannemen?
Aan die foto?
(Knip)
.

Mungbean schreef:

(Knip)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:52

Oehlala schreef:
In Denemarken (en ik geloof ook Zweden) wordt al 4 jaar onderzoek gedaan naar schade in de mond bij de wedstrijdruiter in de dressuur. In het begin hebben ze alle combinaties die ook maar iets van schade hadden, weggestuurd van wedstrijd. Binnen een jaar was de 'hoeveelheid' schade met ik meen 40% afgenomen. Daar zijn ze er nog steeds fel op.

Mogen ze hier ook wel gaan doen. :j

Wel graag in alle disciplines.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:56

Mungbean schreef:
Dat het paard er zelf voor kiest om er tegenin te trekken waren we al over uit op de vorige pagina.

Charly, zie latere post. Ik had inderdaad even kortsluiting omdat er geen sprake is van bescherming van de lagen in dit specifieke geval.

Waar het op neer komt is dat je probeert om de anderen in dit topic de les te lezen, terwijl je geen flauw idee hebt waar je het over hebt. Dus, kom maar terug als je er iets vanaf weet.

Paarden kunnen trouwens ook schade in de mond hebben die niks met het hoofdstel, het rijden of bitten te maken heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:19

Bedankt dat je mij dat toestaat om terug te komen :D
Ik waardeer je advies.
(Sarcasme uit)

Ik wilde helemaal niemand de les lezen.
Het was letterlijk zoals ik het zei: geeft zo‘n foto geen verkeer imago.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:44

Wat ik overigens wel ietwat hypocriet vind, los van expres ongelukkig gekozen foto’s in de media, is dat ze het geval Dujardin heel verontwaardigt opnemen terwijl bovenstaande springruiter afgelopen jaar nog een boete gekregen heeft voor onnodig en overmatig zweepgebruik.
Echter past dat wellicht beter in het Dujardin topic.
Ik ga me nu aan mijn belofte houden en intstip deze hier weer even.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:48

Mungbean schreef:
Wat ik overigens wel ietwat hypocriet vind, los van expres ongelukkig gekozen foto’s in de media, is dat ze het geval Dujardin heel verontwaardigt opnemen terwijl bovenstaande springruiter afgelopen jaar nog een boete gekregen heeft voor onnodig en overmatig zweepgebruik.
Echter past dat wellicht beter in het Dujardin topic.
Ik ga me nu aan mijn belofte houden en intstip deze hier weer even.

Oja? Dat wist ik niet, ik ben niet zo op de hoogte van de springsport.

Denk dat dit minder in het nieuws is geweest?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:11

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:36

Hm ja dat ziet er niet fraai uit, ik begrijp wel dat een ruiter moet ingrijpen als een paard in verzet komt en daarmee zichzelf ook in gevaar brengt. De eerste tik kon ik nog begrijpen maar die daarna..

Hij rijdt graag bloedkikkers maar waarom vertoont een paard zulk gedrag in een parcours?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 09:09

Mungbean schreef:
Of het wel of niet goed te praten valt staat er los van: dit is het beeld wat het bredere publiek voorgeschotelt krijgt.
Dan is een reactie als: „ja het paard kiest daar zelf voor om door te drammen“ niet een reactie waarmee je de leek overtuigt.

Immers is het ook niet goef om te zeggen, dan had dat paard van die 5 kamper maar niet zo moeten staken, daar kiest hij zelf voor.

Een andere theoretische discussie is of je paarden moet willen bloodstellen aan situaties waarin je zo sterk moet ingrijpen. Dit soort ingrijp acties geeft hoe dan ook schade in de mond.
Maar dat is een ander topic.

Ik vind het nogal een groot verschil of je paard duidelijk iets NIET wil doen en je daardoor hard ingrijpt. Of dat je paard heel gráág iets wil en je daardoor hard ingrijpt.

In situatie 1 wil je duidelijk niet naar hetzelfde doel. In situatie 2 streef je duidelijk wel hetzelfde doel na en heb je alleen nog discussie over de manier waarop je het aan gaat pakken.

Ik vind het uit de ring komen altijd wel heel veelzeggend. Als die paarden die het moment daarvoor bijna niet te houden waren ineens op hun dooie gemak aan een lange teugel de ring uit stappen.

En om nou te zeggen dat paarden die zo gretig worden niet goed geschoold zijn? Ik heb het voorrecht om nu 2 paarden gehad te hebben die hun werk zo graag deden/doen dat ze gretig worden. En er is geen beter gevoel mogelijk. Óók als ze dan soms net even over dat randje heen tuimelen en de keer erop nog net zo gretig zijn. Ik heb echt geen hoger streven dan dat gevoel samen.

Ik kan me echt niet voorstellen dat ik juist die situaties zou willen vermijden.

Dat is een beetje als zeggen dat je nooit meer gaat feesten omdat je een kleine kater hebt of moe bent de dag erna. Dat je dat een beetje moet doseren. Alla. Maar vermijden? Nee.
En ook dan zijn er mensen die dat niet/nooit doen. En mensen die er iedere week weer vol voor gaan. En zo zullen er ook paarden zijn. Paarden die het niet zin zitten om even in het rood te gaan. En paarden die staan te popelen om even lekker het rood in te gaan. Aan de goede ruiters dan vervolgens om die paarden dan zo gedoseerd in te zetten dat ze gezond en fit blijven.
(Maar goed, ik ga met mijn 40 plus dan ook nog ieder jaar voor 4 dagen carnaval vieren dus ik val duidelijk meer richting de laatste categorie :') )

En om het plaatje van Leone Jei even in perspectief te plaatsen. Hoe vaak denk je dat zo'n paard een parcours op dit niveau loopt per jaar? En hoe vaak dat paard dus in deze extreme situatie gebracht wordt?
Ik ga er even van uit dat ze thuis niet zo rond rijden.

Overigens kijk ik minstens net zo graag naar ritten die meer harmonie uitstralen. Als alles er echt moeiteloos uitziet.
Maar ik kan bovenmatig enthousiasme echt niet afkeuren.

Als die paarden nou gestressed de ring in zouden komen en er ook weer gestresst uit gaan wordt het alweer iets anders. Dat gaat dan wijzen naar over de toeren werken.

Maar individuen uiten zich nu eenmaal anders. Als mijn vriend blij en enthousiast is glimlacht hij. Als ik dat ben kwetter ik, spring in de rondte en ben algeheel super druk. Is alleen de uiting van mijn vriend dan oké? Omdat die kalmer is? Of mogen ze er allebei zijn?

(je ziet aan mijn getypte choas, een ingewikkeld interessant onderwerp. Goed om over na te denken)