Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:54

Elisa2 schreef:
Denken jullie dan dat het hier niks mee te maken heeft? Of zou iemand juist gedacht hebben van Hej, dat is interessant?

https://www.horses.nl/welzijn/mishandel ... ele-video/

Overigens niet het goed te praten hoor. Mishandeling is mishandeling.. alleen die timing.

Ik denk dat er bewust voor die timing wordt gekozen dan is er de meeste aandacht voor en wordt er meer over gepraat. Als het een valse melding of onzin zou zijn dan had de FEI dit niet opgepakt. De video is er dus helaas . Ook bij de grootste amazones gaan er dus wel eens dingen mis die we niet hadden verwacht. De tijd dat we er klakkeloos van uit kunnen gaan dat top amazones enkel als engeltjes met hun paarden omgaan omdat ze zo goed zijn is voorbij.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:57

De enige reden dat de timing uitmaakt is om de welzijn van dit, maar ook eventuele andere, paard(en), niet om Charlotte die niet naar de OS kan. Dat laatste heb ik echt helemaal geen medelijden mee.

Ik vind het ook schokkend om te lezen hoeveel mensen het eigenlijk toch een soort van goedpraten. Per ongeluk een enkele tik die niet terecht is, is wel iets anders dan een paard herhaaldelijk meppen. Het maakt niet uit waarom ze het deed, op welke manier, of wat dan ook, het is gewoon mishandeling. Als iemand een ander persoon in elkaar slaat, ga je dan ook smoesjes verzinnen voor de dader of vind je het mishandeling en ga je het slachtoffer helpen? En haar statement dat dit een "beoordelingsfout" is en niet normaal is in haar coaching en rijden is BS. Ze heeft dit letterlijk al een onderdeel gemaakt in haar coaching.

Dat dit soort gedrag in de basissport niet goed wordt afgestraft, betekend niet dat Charlotte er ook maar mee weg moet komen. Het is beide erg en er zou in beide gevallen even hard op gestraft moeten worden.

We willen toch verandering zien in de paardensport? We willen toch dat de paardensport op de OS blijft of überhaupt een sport? Zolang we dit soort gedrag maar blijft pikken en er allerlei smoesjes worden verzonnen omdat iemand normaal zo "lief, leuk en aardig is", kom je niet vooruit. We moeten het beestje gewoon bij de naam noemen.

En dit slaat trouwens niet alleen op Charlotte, er zijn veel meer ruiters die een hand boven het hoofd gehouden worden, en dan hoeven die ruiters niet eens een filmpje te hebben waar een paard in elkaar gemept wordt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:57

Ik verbaas mij echt over een groot deel van de reacties hier.

Balen voor d'r dat dit nu naar voren komt, maar jammer dan. Wie zich brandt mag op de blaren zitten, geen medelijden mee. Wel met het paard en wie weet de paarden die het heeft of hebben moeten ondergaan.

Cer

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:59

Ik denk nog steeds dat deskundigen (wie dat dan ook zijn) zich erover moeten buigen en dat de rest toch speculeren is..
om over trial by (social) media nog maar niet te spreken ..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:02

BigOne schreef:
Wat maakt die timing uit? Wanneer het je als aangever om het paarden welzijn gaat dan houdt je niet drie jaar je mond dicht.

Je moet 1. de stap maar durven zetten, en 2. zoals op de vorige pagina al geschreven: de impact kan niet groter dan nu. Door het nu te doen, bereik je er veel meer mee. Het staat nu bijv op de voorpagina van nu.nl ...

Geen fijn bericht voor de paardensport helaas, en ik vraag me ook af hoe lang de paardensport nog een olympische sport is eigenlijk op deze manier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:02

Tango1979 schreef:
Dat vind ik dus onzin BigOne. Zeg je dat ook tegen een rape victim die pas na 4 jaar aangifte durft te doen?

Wat heeft de persoon die er nu mee naar buiten komt te winnen met deze timing?

Kan het niet zo zijn dat hij/zij gewoon gedacht heeft: zo erg is t niet/niemand zal mijn melding serieus nemen etc etc?

En door bijvoorbeeld de Helgstrand affaire toch aan het denken is gezet?

Nou als degene gelijk aan de bel had getrokken dan had ze in ieder geval niet nog twee jaar zo door kunnen gaan. Dat vind ik wel heel bijzonder aan deze 'timing '. Als paarden welzijn voorop staat dan wil je toch dat iemand gelijk stopt met wanpraktijken en niet pas over twee jaar niet naar een concours kan.

Ladyson

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:04

Ik kan me goed voorstellen dat dat bij t Deense team t laatste zetje heeft gegeven om er wat mee te doen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 22:04

heidy_wilco schreef:
De enige reden dat de timing uitmaakt is om de welzijn van dit, maar ook eventuele andere, paard(en), niet om Charlotte die niet naar de OS kan. Dat laatste heb ik echt helemaal geen medelijden mee.

Ik vind het ook schokkend om te lezen hoeveel mensen het eigenlijk toch een soort van goedpraten. Per ongeluk een enkele tik die niet terecht is, is wel iets anders dan een paard herhaaldelijk meppen. Het maakt niet uit waarom ze het deed, op welke manier, of wat dan ook, het is gewoon mishandeling. Als iemand een ander persoon in elkaar slaat, ga je dan ook smoesjes verzinnen voor de dader of vind je het mishandeling en ga je het slachtoffer helpen? En haar statement dat dit een "beoordelingsfout" is en niet normaal is in haar coaching en rijden is BS. Ze heeft dit letterlijk al een onderdeel gemaakt in haar coaching.

Dat dit soort gedrag in de basissport niet goed wordt afgestraft, betekend niet dat Charlotte er ook maar mee weg moet komen. Het is beide erg en er zou in beide gevallen even hard op gestraft moeten worden.

We willen toch verandering zien in de paardensport? We willen toch dat de paardensport op de OS blijft of überhaupt een sport? Zolang we dit soort gedrag maar blijft pikken en er allerlei smoesjes worden verzonnen omdat iemand normaal zo "lief, leuk en aardig is", kom je niet vooruit. We moeten het beestje gewoon bij de naam noemen.

En dit slaat trouwens niet alleen op Charlotte, er zijn veel meer ruiters die een hand boven het hoofd gehouden worden, en dan hoeven die ruiters niet eens een filmpje te hebben waar een paard in elkaar gemept wordt.

Ja, mee eens. Ik ben eigenlijk vooral heel verbaasd dat zij dit deed. Ik had haar qua rijden en algemeen welzijn altijd hoog in het vaandel, ook gezien hoe ze haad toppaarden houdt. Ik denk dat dit voor veel bokkers geldt.

Dan is een dergelijk bericht best een klap in t gezicht en ik vind het niet gek dat er met ongeloof gereageerd wordt. Uiteindelijk veroordeelt iedereen mishandeling. Toen ik dit topic vanmiddag opende was er nog niet zo veel bekend als nu.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:05

In het artikel van Hoefslag staat dat ook de huidige angstcultuur er voor zorgde dat het even duurde voor cliënt er mee durfde te komen.
En dat snap ik wel. Je hebt het wel over een idool van velen en je krijgt als melder een giga lading haat over je heen, of de melding nou terecht is of niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:05

Precies dat Elisa. Voor haar vind ik het niet sneu, fout is fout, maar waarom nu en niet jaren eerder

Het is trouwens groot nieuws, net zelfs op het radio1 journaal, dat was Helgstrand niet hoor!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:07

Elisa2 schreef:
Tango1979 schreef:
Dat vind ik dus onzin BigOne. Zeg je dat ook tegen een rape victim die pas na 4 jaar aangifte durft te doen?

Kan het niet zo zijn dat hij/zij gewoon gedacht heeft: zo erg is t niet/niemand zal mijn melding serieus nemen etc etc?

Nou als degene gelijk aan de bel had getrokken dan had ze in ieder geval niet nog twee jaar zo door kunnen gaan. Dat vind ik wel heel bijzonder aan deze 'timing '. Als paarden welzijn voorop staat dan wil je toch dat iemand gelijk stopt met wanpraktijken en niet pas over twee jaar niet naar een concours kan.

Nogmaals: zegt je dat ook tegen een rape victim? Die verkrachter kan dan ook nog tig jaar door gaan met z'n gedrag. En wat denk je van de hele me2 beweging?

Juist doordat er nu veel meer actie wordt ondernomen bij misstanden in de paardensport, durven mensen eindelijk hun mond open te doen. En nog krijgen ze ladingen oliebol over zich heen. Kijk maar naar de reacties hier en op de socials. Je moet het maar aandurven.

Imo: beter laat dan nooit
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 23-07-24 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:08

Elisa2 schreef:
Denken jullie dan dat het hier niks mee te maken heeft? Of zou iemand juist gedacht hebben van Hej, dat is interessant?

Overigens niet het goed te praten hoor. Mishandeling is mishandeling.. alleen die timing.

Maar de advocaat heeft toch al toegegeven dat incidenten zoals deze de uiteindelijke doorslag waren? De cliënt zag dat andere incidenten serieus werden genomen, en heeft toen besloten om het toch maar door te zetten.

Ik vind de timing of zelfs de intentie ook helemaal niet belangrijk. Ook al ging het de cliënt er nu wel of niet om dat het hier om dierenwelzijn gaat, feitelijk is dat er iets op camera is vastgelegd wat blijkbaar niet zo goed door de beugel kan en dat ze dit nu aan het onderzoeken zijn. Het kan me echt geen mallemoer schelen of de cliënt met opzet haar uit het team heeft willen laten zetten. Die beelden blijven daar los van staan, en dat is nu net waar het om gaat. Het is nu dus afwachten wat het onderzoek zegt of en of we de beelden een keer te zien krijgen.

En ik snap overigens ook wel dat iemand niet zo een-twee-drie naar voren stapt met zoiets jaren geleden. Toen was het klimaat nog heel anders, en Charlotte is nu eenmaal één van de geliefdste ruiters van de top. De kans dat er toen iets serieus mee gedaan werd was een stuk kleiner en dan nog niet te spreken over de harassment waar mensen mee te maken krijgen als ze de oh, zo geliefde Charlotte durven te besmeren. Zelfs nu heb je nog een heleboel mensen die het alleen maar zielig vinden voor haar en die verder niet eens de beelden afwachten, ze staan gewoon pal achter haar met of zonder. Zo makkelijk is het niet om je uit te spreken over iemand die op een pedestal gezet wordt met enige regelmaat.
Laatst bijgewerkt door princequillo op 23-07-24 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:09

Tango1979 schreef:
Nogmaals: zegt je dat ook tegen een rape victim? Die verkrachter kan dan ook nog tig jaar door gaan met z'n gedrag. En wat denk je van de hele me2 beweging?

Juist doordat er nu veel meer actie wordt ondernomen bij misstanden in de paardensport, durven mensen eindelijk hun mond open te doen. En nog krijgen ze ladingen oliebol over zich heen. Kijk maar naar de reacties hier en op de socials. Je moet het maar aandurven.

Helemaal mee eens.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:10

Cayenne schreef:
In het artikel van Hoefslag staat dat ook de huidige angstcultuur er voor zorgde dat het even duurde voor cliënt er mee durfde te komen.
En dat snap ik wel. Je hebt het wel over een idool van velen en je krijgt als melder een giga lading haat over je heen, of de melding nou terecht is of niet.

Precies. Er wordt vaak maar klakkeloos van uit gegaan dat zo’n sympathieke top amazone die doorgaans perfect voor haar paarden zorgt dit niet doet en onterecht kapot wordt gemaakt. Als onderzoek uit wijst dat ze schuldig is aan mishandeling dan is dit haar verdiende loon. Word ook moe van dat gejank dat er niks over blijft van paarden sport ; alsof daar slaan, prikken , trekken etc bij horen. We willen dierenwelzijn toch bovenaan hebben!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 22:10

princequillo schreef:
Elisa2 schreef:

Maar de advocaat heeft toch al toegegeven dat incidenten zoals deze de uiteindelijke doorslag waren? De cliënt zag dat andere incidenten serieus werden genomen, en heeft toen besloten om het toch maar door te zetten.

Ik vind de timing of zelfs de intentie ook helemaal niet belangrijk. Ook al ging het de cliënt er nu wel of niet om dat het hier om dierenwelzijn gaat, feitelijk is dat er iets op camera is vastgelegd wat blijkbaar niet zo goed door de beugel kan en dat ze dit nu aan het onderzoeken zijn. Het kan me echt geen mallemoer schelen of de cliënt met opzet haar uit het team heeft willen laten zetten. Die beelden blijven daar los van staan, en dat is nu net waar het om gaat. Het is nu dus afwachten wat het onderzoek zegt of en of we de beelden een keer te zien krijgen.

Ik vond in het begin de timing ook twijfelachtig. Nu met bovenstaande uitleg is het een stuk duidelijker en imo ook logischer.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:10

Waar in qua "timing" even over val is de verklaring van Dujardin en Wensink...
Hij heeft het over 2,5 jaar en gastles en sponsor. Lijkt mij dat dit tijdframe makkelijk te controleren valt.
Dujardin heeft het over een video van 4 jaar geleden...
Zitten dus 1,5 jaar ertussen.

Nu vraag ik mij af hoe dat kan.

Heeft de FEI haar dat video laten zien of haar alleen op de hoogte gebracht ?

Of - is maar zo een een idee van mij - zijn er misschien 2 video's ,
is zij 4 jaar geleden al eens gefilmd en is dit bij haar bekent en betrekt ze het Statement op een ouder video ipv dat van de sponsor...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:11

Tango1979 schreef:
Elisa2 schreef:

Absoluut zeg ik dat ja, waarmee ik niet zeg dat het makkelijk is om te doen. Maar wel belangrijk om andere slachtoffers te voorkomen.

De melding is anoniem en blijft ook anoniem dus die oliebol ladingen zullen wel meevallen.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:13

Ik denk dat qua timing het vooral heel sneu is voor de fokkers & eigenaren van Imhotep.

Charlotte heeft te maken met de consequenties van haar eigen acties, maar er is natuurlijk ook een heel team de dupe die met wat meer tijd misschien niet hadden hoeven reizen/geld te investeren/de voorbereidingen anders hadden aangepakt.
Laatst bijgewerkt door _Snow_White op 23-07-24 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:14

princequillo schreef:
Elisa2 schreef:

En ik snap overigens ook wel dat iemand niet zo een-twee-drie naar voren stapt met zoiets jaren geleden. Toen was het klimaat nog heel anders, en Charlotte is nu eenmaal één van de geliefdste ruiters van de top. De kans dat er toen iets serieus mee gedaan werd was een stuk kleiner en dan nog niet te spreken over de harassment waar mensen mee te maken krijgen als ze de oh, zo geliefde Charlotte durven te besmeren. Zelfs nu heb je nog een heleboel mensen die het alleen maar zielig vinden voor haar en die verder niet eens de beelden afwachten, ze staan gewoon pal achter haar met of zonder. Zo makkelijk is het niet om je uit te spreken over iemand die op een pedestal gezet wordt met enige regelmaat.

Dit kan ook manipulatie zijn hè? Ik zeg niet dat het zo is maar wil het wel graag van meerdere kanten blijven bekijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:15

Tango1979 schreef:

_/-\o_

Dit dus... we weten veel te weinig over de aangever, om hier een oordeel over te kunnen vellen.

2,5 jaar geleden waren de touwtjes nog flink in handen van de Helgstrands etc. van deze wereld. Daar ga je niet zomaar tegenin. Ik weet niet welk bedrijf deze persoon heeft, maar om dan tegen een grote in te gaan (die mogelijk ook nog sponsor is van Dujardin, want hoe organiseer je anders zo'n dag?), is bedrijfsmatig ook niet heel handig misschien... "Eten" op tafel kunnen blijven zetten voor je kinderen is toch ook wel een fijne wetenschap.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:17

heidy_wilco schreef:

Helemaal mee eens

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:38

FEI zal heus niet iemand voorlopig schorsen als het niet een ernstige zaak is. Zij kunnen wel oordelen of er een 'educatieve tik' is gegeven of dat er sprake is van dierenmishandeling. En zeker zo vlak voor de OS doen ze dit volgens mij alleen maar als er geen twijfel is. Voor het imago van het FEI is dit zeker geen goede zaak, nadat ze langs alle kanten al onder vuur lagen.

Het gedweep met Charlotte Dujardin heb ik nooit begrepen. ja, ze kan ontzettend goed rijden maar er waren verschillende zaken die me de wenkbrauwen deden fronsen. Ze rijdt met een harde en niet-stille hand. Haar paarden zijn prachtig gespierd maar naar mijn smaak te veel gepusht om nog als happy athlete door de arena te gaan.

Als er filmpjes van topruiters thuis zijn let ik altijd op hoe de paarden zich naar de ruiter gedragen. Van haar heb ik enkel filmpjes gezien voor de stal of met een halster aan de hand. Ik herinner me dat haar werd gevraagd hoe Valegro zijn karakter is. Ze kwam niet verder dan 'he's happy when he has hay'. Ze vertelt alleen over hoe haar paarden lopen als ze er op zit, ik denk dat al de rest haar weinig kan schelen.

Er was het terugtrekken van Freestyle voor de OS in Tokyo, kort daarna haalt Emma Hindle al haar paarden weg bij Charlotte Dujardin. In Rotterdam werd ze gediskwalificeerd door bloed op de flank van Freestyle. Je moet al goed tekeer gaan met je sporen om dat vel open te halen. Ook toen vond ze het zogezegd verschrikkelijk.
En nu is Freestyle ineens weer helemaal terug met Catherine Dufour. Wat er precies gebeurd is en waarom ze Freestyle ineens niet meer reed zullen we nooit weten.

Als er bij een prof sprake is van in het gedrang brengen van paardenwelzijn/mishandeling dan is dat geen inschattingsfout. Een inschattingsfout is een paard te lang of te hard laten werken, oefeningen vragen waar hij nog niet aan toe is of die hij niet begrijpt... Een paard herhaaldelijk slaan valt hier niet onder.

Ze kan alles mooi vertellen maar ik geloof haar niet

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:38

swatch schreef:
Los van het feit dat het natuurlijk voor het paard in kwestie een kwalijke zaak is, is de glans van de dressuur voor de Olympische Spelen er voor mij wel af.
Krijg toch een beetje een gevoel van als het al bij Charlotte voorkomt, hoe gaat het trainen thuis dan bij de rest van de olympiade ruiters.

Ja, zoiets heb ik inmiddels ook, inmiddels zijn er meerdere ruiters door de mand gevallen... blijkbaar vinden trainers dat paarden toch wel met groffe middelen "gemotiveerd" moeten worden om topprestaties te leveren. -O-

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:41

Wat een onzinnige vergelijking met een verkrachtingszaak, totaal onnodig ook. Een slachtoffer van verkrachting kan toch niet vergeleken worden met iemand die een klacht indient voor dierenmishandeling? Het heeft pas zin om een vergelijking te trekken als het paard aangifte kan doen.
Als je dit op de huidige situatie wilt vergelijken dan is de persoon die nu een klacht indient, getuige geweest van een verkrachting maar heeft jarenlang haar mond gehouden. Beetje vaag toch?!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:44

Misschien is het nu de tijd om de sport te gaan hervormen zodat welzijn ten alle tijden in trainingen en sport voorop blijft staan. Anders is de paardensport geen lang leven meer beschoren denk ik en ik kan het ook nog volledig begrijpen als het zo gaat.

Madiba:
Interessante observaties van je.