Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:48

Phonix schreef:
Ja zat te denken om een galerij starten met inwendige fotos van paarden toen der tijd. Wat anders moet je er me? Haha

Mensen waarschuwen op het moment dat het paard zonder bemerkingen weer wordt aangeboden. Heb het op FB een keer langs zien komen... advertentie van een paard, gezond en gebreken vrij. Reageerde iemand er onder "vergeet je dit niet?" Met 2 foto's van het keuringsrapport er onder met 2 flinke bemerkingen en negatief koopadvies :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:33

MarjanB schreef:
Nou ja vroeger was het altijd zo dat in de hogere prijsklasse keuren voor verkoper was en lagere voor koper.

Nu heb ik vorig jaar de pony verkocht en die was twee. Wilde best keuren maar goed ik had zoiets van keuren is voor koper. Dierenarts had de pony al wel gezien en beoordeeld en goed bevonden. Maar röntgen heb ik niet gedaan en vond ik voor die prijs ook onzin.

Volgens mij werd voorheen onder de e4000,- niet röntgenologisch gekeurd. En dacht bij goedkeur koper en bij afkeur verkoper.

Maar nu de markt zo op hol geslagen is, is het veranderd in keuren kosten koper.

Avalanche

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:36

Op zich snap ik het ook nog wel. Mensen willen echt alles keuren, en ik weet van iemand die een oudere D-pony puur voor recreatief gebruik verkocht, moest ook uitgebreid op de foto....... Ik zou op dat moment ook zeggen: kosten koper.

Ligt wel een beetje aan het paard, maar ik zou een paard in lagere prijsklasse niet rx laten keuren. Klinisch is prima dan.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:38

c_alsemgeest schreef:
Phonix schreef:
Ja zat te denken om een galerij starten met inwendige fotos van paarden toen der tijd. Wat anders moet je er me? Haha

Mensen waarschuwen op het moment dat het paard zonder bemerkingen weer wordt aangeboden. Heb het op FB een keer langs zien komen... advertentie van een paard, gezond en gebreken vrij. Reageerde iemand er onder "vergeet je dit niet?" Met 2 foto's van het keuringsrapport er onder met 2 flinke bemerkingen en negatief koopadvies :')

Haha heerlijk.

Beiden deze paarden verdwijn uit de achterdeur.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:52

Snap beide kanten wel.

Ik heb 1 paard verkocht ( laten verkopen, eigenlijk) en wilde gewoon voor mezelf weten of ze goed was of niet. Maar ja, ben ook te eerlijk en wilde gewoon n goed plekje voor haar.

Als ze niet goed zijn, kun je je prijs daar op aanpassen. Heeft geen zin om maanden te investeren in training en verkoop en als je er dan achter komt dat ie echt slecht is op de foto krijg je dat er nooit uit.

Nog keer over die tinker :Y) : was met een kennis een tinker ophalen in Duitsland, bij een fokker vandaan. Super knap om te zien , gezond en fijn opgevoed. Die hebben er al jarenlang plezier van. Die kostte ook 5500€ 5 jaar geleden

Hoor ook veel goeds over een fokkerij in Frankrijk. Fijne tinkers, waar veel mee gedaan wordt. Wat mountain trail, bos en strandritten etc.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:59

Ik lees al een tijdje mee aangezien ik er een te koop heb staan.
Voorheen een paard gekocht die volledig gekeurd was (hals, benen, rug). Foto's door mijn arts laten controleren en indien nodig had ik foto's bij laten maken.

Degene die ik nu te koop heb staan (2jarige) is momenteel nog niet gekeurd, maar zou ik op mijn kosten een eerste keer laten keuren. Ik wil namelijk ook een goed paard verkopen. Als een potentiële koper dan zou willen herkeuren zou dat wel op eigen kosten zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:07

Maar wat grappig is dat als jullie keuren en paard word afgekeurd het keuringsrapport bij de opdrachtgever blijft.

Nu laat ik bepaalde ponys wel keuren vooraf (rijponys de shetten enzo niet) maar dan ben ik dus de betalende opdrachtgever en ik geef dus ook niet het rapport mee bij verkoop! Dan word je toch raar aangekeken maar dat is toch hetzelfde als het eerste boven genoemde. Ik heb ook niks meer aan het papiertje als pony is verkocht maar jullie ook niet bij afkeur.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:22

Wij sturen de foto’s altijd digitaal incl rapport mee bij verkoop hoor! Veelal worden die al van tevoren opgevraagd, dus prima als ze die willen overleggen met de eigen DA en op basis daarvan nog extra foto’s willen trekken of alvast de verzekering willen regelen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:23

Ja eigenlijk hoef je t dan niet mee te geven _O-

Ik vind die getalletjes altijd een beetje 'aardige daden' dingen om het mee te geven

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 19:55

Pfff word zo doodmoe van oneerlijke advertenties. Ik als verkoper filter overal wel doorheen nu staat er een pony op die ik heb gehad 100% weet ik het verleden pony is nooit getuigd geweest dit zou dan na eind 2021 gebeurd moeten zijn. Word nu aangeboden als in het verleden altijd in het tuig gelopen word nu onder de man opgepakt...... Uuuh nee dat is niet waar verkoper op geattendeerd, ze gaat niet mee in verhalen van horen zeggen ..... Horen zeggen? Pony is in mijn bezit geweest en weet het verleden... Doe niet moeilijk en pas je adv aan nu je het weet

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:04

Sababber schreef:
ruitje schreef:
Ik heb teveel ongelukken gezien met Tinkers denk ik :o . We fokken er zelf met 1, maar heb teveel net geïmporteerde/al 4 keer verkocht geweest in NL in handen gehad. Ons type pensionstal trekt veel Tinker eigenaren aan.

Zitten ook mafkezen bij hoor :o

Oh, en gezondheidsissues... daar heb je er ook veel van...

Die mafkezen, doel je dan op de paarden, de eigenaren of allebei? :')

Mafkezen zijn niet Tinker gerelateerd :') . Ik zit te bedenken of ik pensionklanten heb die bovengemiddeld mafkezerig waren die bij een bepaald ras horen maar ik kan het niet bedenken :+

Wij zijn wel een stal waar veel 'eerste paarden eigenaren' en koudbloed eigenaren zich prettig voelen... en daar zitten veel Tinkers tussen.

Dat is niet altijd een ideale combi :)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:43

Gulpje schreef:
Hoi allemaal, ik meld me hier ook officieel :+ na lang te hebben meegelezen. Mijn Fries van bijna 25 is in maart ingeslapen, en ik ben op zoek naar een nieuwe vriend of vriendin met hoefjes. Friezen wil ik niet meer. Hij was de allerleukste en knapste maar door zijn gezondheidsproblemen (slokdarmverlamming de laatste 7/8 jaar) heb ik mentaal een beetje een deuk opgelopen. Ik las al in het vorige topic dat C_Alsemgeest bijvoorbeeld meldde dat het in haar omgeving normaal is dat Friezen ook een scopie krijgen ter keuring. Lijkt me heel verstandig...

Ergens deze week gaan we voor de tweede keer kijken bij een lieve, 5-jarige donkerbruine KWPN merrie, die netjes en correct is opgeleid en een safe gevoel geeft maar toch lekker voorwaarts is. Na wat vervelende ervaringen met bezichtigen in de laatste paar jaar - ook voor de zoektocht naar het paard van m'n zus - was dit echt een enorm leuke ervaring. Ben heel benieuwd! {:}

Ik zoek overigens bij voorkeur naar paarden die recent rontgenologisch zijn gekeurd zodat onze? veearts de foto's kan beoordelen en we dan alleen nog klinisch hoeven te keuren.

Zo dat is lang geleden Gulpje, wij hebben ooit bij elkaar op stal gestaan in Ankeveen, toen mijn Fries Noah nog een baby was. Helaas Noah op 17 jarige leeftijd moeten gaan, voor mij ook geen Fries meer. Ik ben overgestapt op western en heb sinds september een 2 jarige Paint. Kan ik je echt aanraden, eerlijke koele paarden met een tikkie temperament, humor en eigenwijsheid :D .

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 20:47

Ik heb ook lang na gedacht wat ik zou gaan doen als keuren K.K. zou zijn. Ik heb nu voor mezelf wel gezegd dat, hoe leuk het paard ook is, ik alleen laat keuren als bij afkeuren de kosten voor verkoper zijn en bij een veearts naar mijn keuze. Willen ze dat niet? Prima, maar dan ga ik verder kijken.

Ik wil ook niet-standaard extra hals foto's laten maken, maar mocht dat een dealbreker zijn betaal ik die wel zelf ongeacht de uitkomst. Een keuring met alles erop en eraan is zo €1.000,- tegenwoordig en dat risico is mij te groot.

Overigens had ik ze nooit verteld waarop het paard afgekeurd zou zijn als ik de kosten moest betalen. Zoek het uit, laat 'm maar lekker zelf onderzoeken als je wilt weten wat er mis is _O-

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:05

Mava maar niet vertellen waarop afgekeurd lijkt me lastig een verkoper is er in de meeste gevallen bij. Dus kan je weinig geheimzinnig over doen

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:10

Merrie die ik als eerste had laten keuren en cyste op een zeer nadelige plek had zitten werd ook opnieuw aangeboden met dat ie een 'standaard xray keuring door zou komen'. Omdat je op de initiële fotos een orb zag en we een extra foto moesten nemen om te zien wat dit was :+
Wij hebben de kosten gesplitst omdat we dit zo afgesproken hadden en zij heeft het rapport gekregen. Ben overigens wel nieuwsgierig waar dat paard uiteindelijk terecht is gekomen. Was een ontzettend lief dier.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:44

Getup schreef:
Snap beide kanten wel.

Ik heb 1 paard verkocht ( laten verkopen, eigenlijk) en wilde gewoon voor mezelf weten of ze goed was of niet. Maar ja, ben ook te eerlijk en wilde gewoon n goed plekje voor haar.

Als ze niet goed zijn, kun je je prijs daar op aanpassen. Heeft geen zin om maanden te investeren in training en verkoop en als je er dan achter komt dat ie echt slecht is op de foto krijg je dat er nooit uit.

Nog keer over die tinker :Y) : was met een kennis een tinker ophalen in Duitsland, bij een fokker vandaan. Super knap om te zien , gezond en fijn opgevoed. Die hebben er al jarenlang plezier van. Die kostte ook 5500€ 5 jaar geleden

Hoor ook veel goeds over een fokkerij in Frankrijk. Fijne tinkers, waar veel mee gedaan wordt. Wat mountain trail, bos en strandritten etc.

Thanks. Ik ga het een beetje in de gaten houden, en hopelijk zien de komende scans er wat beter uit :)

Je moet er ook een beetje tegenaan lopen denk :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:54

StalNollie schreef:
Mava maar niet vertellen waarop afgekeurd lijkt me lastig een verkoper is er in de meeste gevallen bij. Dus kan je weinig geheimzinnig over doen

Oh dit vermeld ik de dierenarts dan expliciet van te voren, geen probleem. Sowieso ben ik dan de opdrachtgever en ben ik niet verplicht verkoper te vertellen wat er aan de hand is. De dierenarts hoeft hen alleen te laten weten dat ze een negatief aankoopadvies geven.

Maar goed. Ik sta er nu zo in dat ik niet laat keuren als de kosten voor mij zijn bij afkeuring. Zoals ik al aangaf neem ik geen risico's van €1.000+. Geen handvol, maar een land vol paarden gelukkig (en anders is over de grens ook nog een optie _O- ).

Overigens ben ik geen zeikerd op foto's hoor. Een kleinigheidje op de rontgenfoto waarvan het risico minimaal is kan ik prima mee leven (mits de prijs dan daarbij past). Zoals we in het topic al geconstateerd hebben zijn de meeste van onze mensen ook niet 100% perfect, maar functioneren we prima :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:58

Komt als zeer flauw over op mij.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:01

Zonnetje81 schreef:

Dit.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:04

Zonnetje81 schreef:

Kan ik begrijpen, maar als de verkoper wil weten wat er mis is zullen ze toch zelf moeten betalen voor een keuring. Het is ook flauw als ik alles moet betalen en dan geen paard heb.

Als het nou over €100 ging prima, maar zo'n keuring kost ontzettend veel geld. Je bent zo €1.000,- verder. Hoezo zou ik de resultaten dan gratis moeten verstrekken?

Verkoper kan de resultaten krijgen als ze zelf betalen voor de keuring :j

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:06

Maar het werkt beide kanten op. Als koper kun je geld "weggooien" voor een keuring bij "afkeur" maar dat werkt andersom net zo. Ik heb serieus recent gekeurde paarden gezien die altijd de buigproef doorkwamen en ineens bij een aankoopkeuring niet... Die werden gewoon even wat te ver doorgetrokken en de kopers hadden er geen enkel probleem mee, wilden ze zo inladen en meenemen. Voor de helft dan :+

Je zult 4 van die kopers treffen zeg, ben je als verkoper ook even een bak geld kwijt voor niets als je hebt afgesproken de kosten bij "afkeur" op je te nemen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:10

Ja t zal altijd twee kanten hebben en opwerken

Maar ook manier van communiceren maakt en breekt heel erg veel.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:12

Bielsje schreef:
Maar het werkt beide kanten op. Als koper kun je geld "weggooien" voor een keuring bij "afkeur" maar dat werkt andersom net zo. Ik heb serieus recent gekeurde paarden gezien die altijd de buigproef doorkwamen en ineens bij een aankoopkeuring niet... Die werden gewoon even wat te ver doorgetrokken en de kopers hadden er geen enkel probleem mee, wilden ze zo inladen en meenemen. Voor de helft dan :+

Je zult 4 van die kopers treffen zeg, ben je als verkoper ook even een bak geld kwijt voor niets als je hebt afgesproken de kosten bij "afkeur" op je te nemen.

Maar als jij je paard 1 keer laat keuren weet je direct waar je aan toe bent voor de volgende kopers, mocht het een negatief advies zijn. Het lijkt me toch niet dat je een paard tig keer achter elkaar laat keuren..

En je kunt er ook voor kiezen je paard te laten keuren voordat je hem aanbied. Een recentere keuring kan haast niet en dan weet je wat je in huis hebt en weten potentiële kopers dat ook op voorhand.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:16

Ja, maar vergeet niet dat er dan weer gezegd wordt “ altijd een dierenarts naar keus laten keuren”..
Het blijft altijd een ding, dat keuren..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:17

mavantos schreef:
StalNollie schreef:

Oh dit vermeld ik de dierenarts dan expliciet van te voren, geen probleem. Sowieso ben ik dan de opdrachtgever en ben ik niet verplicht verkoper te vertellen wat er aan de hand is. De dierenarts hoeft hen alleen te laten weten dat ze een negatief aankoopadvies geven.

Maar goed. Ik sta er nu zo in dat ik niet laat keuren als de kosten voor mij zijn bij afkeuring. Zoals ik al aangaf neem ik geen risico's van €1.000+. Geen handvol, maar een land vol paarden gelukkig (en anders is over de grens ook nog een optie _O- ).

Overigens ben ik geen zeikerd op foto's hoor. Een kleinigheidje op de rontgenfoto waarvan het risico minimaal is kan ik prima mee leven (mits de prijs dan daarbij past). Zoals we in het topic al geconstateerd hebben zijn de meeste van onze mensen ook niet 100% perfect, maar functioneren we prima :+

Maar dan nog hoe.. ik als verkoper sta er met mijn neus boven op want het is mijn paard dus ik houd hem vast en ik longeer hem etc ik ben op dat moment eigenaar dus dat gaat op mijn manier. Dus als er wat is dan hoor je dit toch wat er besproken word want de puntjes die naar boven komen word eigenlijk altijd direct naast de pony besproken/aangewezen. Dus hoe zou de eigenaar dit dan niet mee krijgen.