Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Captain schreef:Maar daar doet de longeerhulp niets voor.
De longeerhulp zorgt ervoor dat je paard naar beneden gedwongen wordt met zijn hoofd. Dwang is nooit ontspanning. Dan kun je beter gaan longeren met dubbele lijnen.
Captain schreef:Druk is toch dwang? Hoofd hoog is niet fijn door rukjes in de mond, dus zal hij zakken. Maar dat is dus niet omdat hij de achterhand er goed onder zet en daardoor kán zakken.
Jouw paard dus ik hou er over op nu, maar verdiep je er zelf wat meer in ipv iets klakkeloos over te nemen.
snorkel1986 schreef:Ik denk dat longeren voor opstappen per x kan verschillen soms merk.je met poetsen al " drukte" som niks en even 3 rondjes links 3x rechts ( bij wijze van) en je hebt een idee hoe hij die dag is en jij.. voelt goed dan er eerder op voelt het ... " gehaast druk vliegerig oid" dan lekker paar rondjes meer
Zertab schreef:Eigenaar heeft even overlegd met de andere ruiter die op een andere jonkie gaat rijden en heeft besloten om te stoppen met inrijd ruiter. Omdat die andere ruiter het wel aan kan, en ik eigenlijk ook wel.
MyWishMax schreef:Niet helemaal mee eens, GG. Een paard gaat eerder stuk van te veel trainen als van te weinig. Dus ook al zou het goed 'voelen' ik zou nooit 6/7 dagen trainen bij een uitgegroeid en volwassen paard. Want spieren hebben rust nodig ook. En longeren kan net zo zwaar of zelfs zwaarder zijn als rijden, dus is dan gewoon een training. En voor het herstel moet je wel een beetje rekening houden met zware trainingen en lichte of herstel trainingen. Een keer een lichte training ipv de zware is geen probleem, andersom hangt helemaal van de rest van de week af.
Een jong paard wil ik juist wel beperken in training, omdat en het lijf en het hoofd moet wennen aan de belasting. Die richtlijn die TS aanhoudt deed ik ook altijd, want dat vind ik zat voor die jonkies. Niet zwart wit, maar ik vond 4 keer zat voor een 4 jarige en zelfs bij volwassen paarden houd ik 2 rustdagen aan. Echte rust, dus geen training. Het allereerste begin is afhankelijk per paard, ja. Of je ze beter elke dag even kort moet pakken en er dus 10 minuten mee bezig bent tot ze gewend zijn aan ruiter of dat je juist beter maar 2 of 3 keer per week kan.
Ts is dat 1e begin voorbij en dan vind ik haar schema juist een goede om het paard genoeg rust te geven om alles te verwerken lichamelijk en geestelijk.
En dan ook niet te lang per keer en soms even echt vrij geven. Dus geen drie kwartier tot uur bezig zijn en ze echt doodmoe maken. Zoals Ts nu al merkt is een half uur echt al zat.
Wel eens dat het op gevoel gaat bij de volwassen dieren qua duur van de training. Maar daarnaast moet je ook kijken naar wat eerlijk is. Nooit langer als 20 minuten rijden en max 5 minuten oppaken en dan bijvoorbeeld op wedstrijd ineens 2 keer zolang erop zitten vind ik niet eerlijk naar paard. Want de spieren zijn dat niet gewend. Je wilt ze voorbereiden op wat je van ze verlangt, zowel mentaal, maar ook lichamelijk zodat ze het makkelijk kunnen en dingen dus leuk blijven ipv zwaar.
Maar dat is nu nog niet van toepassing.
Ts, ik zou kijken of je het longeren vooraf langzaam af kan gaan bouwen. Heel eerlijk deed ik vrij snel nog maar paar rondjes. Ik heb liever dat ze energie hebben bij het rijden. Gewoon rustig kijken of je als hij ontspannen overkomt steeds wat sneller erop kan. En dan inderdaad goed voelen, je kan er altijd weer af en verder longeren.
Succes en veel plezier vanavond!