[VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 05:26

Heb net het hele topic in een keer gelezen en wat onwijs leuk paardje heb je! Altijd even zoeken natuurlijk als je niet zelf de eigenaar bent maar je lijkt een hele mooi middenweg gevonden te hebben waarbij zowel eigenaar, paard als zowel jij een mooie tijd hebben <3

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 07:20

Ben het eens met Gabbergill, de foto's met jou zijn veel fijner! (Waarom draagt hij ook sporen? :?) Dat je je veilig voelt is heel belangrijk, zou fijn zijn als je het lekker zelf verder op kunt pakken.

Die longeerhulp zou ik overigens lekker in de kliko flikkeren. Op deze manier leer je een paard niet nageven maar dwing je hem door steeds rukjes in de mond, of doet hij niks en hangt daar maar. Longeren kun je het beste doen met zo min mogelijk. Daar zijn ook leuke lessen in te volgen. :D

En als je paard dan nageeft is dat zoveel bevredigender dan omdat hij gedwongen wordt!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 07:47

Ik gebruik de longeerhulp voor het trainen van de rugspieren. Verder gebruik ik geen longeerhulp middelen.

Ik weet niet waarom hij sporen draagt, dat was nu maar een keer. Ik ben niet van plan om met sporen/zweep te gaan rijden. Hij heeft dat helemaal niet nodig, hij reageert prima op mijn been. En als hij dat niet doet, is dat niet oplosbaar met hulpmiddelen vind ik

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 07:55

Maar daar doet de longeerhulp niets voor. :)
De longeerhulp zorgt ervoor dat je paard naar beneden gedwongen wordt met zijn hoofd. Dwang is nooit ontspanning. Dan kun je beter gaan longeren met dubbele lijnen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 08:20

Captain schreef:
Maar daar doet de longeerhulp niets voor. :)
De longeerhulp zorgt ervoor dat je paard naar beneden gedwongen wordt met zijn hoofd. Dwang is nooit ontspanning. Dan kun je beter gaan longeren met dubbele lijnen.

Daar doet de longeerhulp zeker wel wat voor. Ik volg de leer van Lisanne Thomas en daar wordt het duidelijk uitgelegd in haar boeken.

Hij wordt niet gedwongen naar beneden. Hij kan met zijn hoofd omhoog lopen, want de hulp zit niet vast he zoals een pessoa. Hij voelt druk als hij bovenin loopt en release als hij zakt.

En zo strak zit ie echt niet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 08:24

Druk is toch dwang? Hoofd hoog is niet fijn door rukjes in de mond, dus zal hij zakken. Maar dat is dus niet omdat hij de achterhand er goed onder zet en daardoor kán zakken.

Jouw paard dus ik hou er over op nu, maar verdiep je er zelf wat meer in ipv iets klakkeloos over te nemen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 08:55

Captain schreef:
Druk is toch dwang? Hoofd hoog is niet fijn door rukjes in de mond, dus zal hij zakken. Maar dat is dus niet omdat hij de achterhand er goed onder zet en daardoor kán zakken.

Jouw paard dus ik hou er over op nu, maar verdiep je er zelf wat meer in ipv iets klakkeloos over te nemen.

Boeken lezen is verdiepen toch?

Wat is jouw suggestie dan? :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 08:59

In zekere zin, maar een hulpmiddel wat gebruikt wordt kun je ook op zichzelf onderzoeken, niet als onderdeel van een methode. Suggestie heb ik al gegeven, lessen zonder hulpteugels en vanuit verticale en horizontale balans. Heb je geen hulpteugels voor nodig, wel een dosis geduld!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:06

Afbeelding

Afbeelding
Denk ook dat dit een eindeloze discussie is. Helaas zoveel methodes en mensen die anders denken en doen.

Ik gebruik hem zelf ook bij geen enkel paard. Mijne leren zakken uit lichaam en aan een touwhalster en als ze dat kunnen gaan ze aan de dubbele lijnen.

Ik denk dat we dit allemaal anders doen en dat komt vooral omdat veel manieren zowel positief als negatief omschreven worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:09

Waarom zou een pessoa wel dwingen zijn en dit niet? Waar zit voor jou het verschil in?

Het grote nadeel hiervan is en de druk op de rug als ze er tegenaan komen maar ook het continu zagen wat het bit doet door de beweging van de benen als er dus druk op komt. Je wilt een paard dat vertrouwen krijgt in de hand en het op gaat zoeken, niet 1 die het gaat ontwijken doordat er gezaagd wordt als hij contact maakt. En druk op de rug zorgt er voor dat ze de rug juist weg gaan drukken ipv gaan gebruiken.
Daarbij is het hoofd naar beneden een gevolg van het achterbeen en de rug gaan gebruiken. Zodra je aan de voorkant gaat belemmeren is het geen goed lichaamsgebruik meer want ze gaan de druk ontwijken ipv gaan zakken vanuit goed lichaamsgebruik, want die rug gaan ze juist wegdrukken als die druk erip komt. Helemaal een jong dier die spieren mist komt af en toe omhoog en dat is geen enkel probleem.

Als er al hulpmiddelen gebruikt moeten worden vind ik dit 1 van de slechtste juist door de druk op rug en het zagen wat gebeurd door de benen. Je leert ze ontwijken ipv opzoeken en dus ook korter worden in plaats van rekken.

Kijk maar eens goed wat er continu gebeurd met de lijnen naar het bit als zijn voorbenen bewegen. Die gaan zelfs zonder contact steeds links rechts bewegen. Als er al iets nodig is gebruiken wij altijd een longeersingel om de druk op rug te ontwijken en ook het links rechts te voorkomen wat de benen veroorzaken en sowieso vind ik dubbele longe een veel fijnere en betere manier als je meer wilt qua trainen. Maar bij jong paard ben ik sowieso erg voorzichtig met longeren, niet te vaak en vooral richten op op eigen benen lopen.

Succes! Het is allemaal niet makkelijk
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 08-07-24 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:11

MyWishMax schreef:
Succes! Het is allemaal niet makkelijk

Dat is zeker zo! Ook wat Gabbergill zegt, er zijn zoveel meningen en methodes en het is echt de uitdaging om daar de vriendelijke en juiste manier voor jouw paard tussen te zoeken.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:22

Ik zag die foto van de longeerhulp en kon de discussie al ruiken. Gewoon vooral doen waar je jezelf prettig bij voelt en wat voor jou werkt. Je bent je paard niet aan het mishandelen met een touwtje extra eraan. als jouw paard van nature in een prachtig gebalanceerde houding kan lopen zonder extra's: "go you!" sommigen hebben wat hulp nodig.

Super leuk paard en hoe ontzettend fijn dat je zo erg van dit paard mag genieten zonder dat het 100% van jou is. Echt en droom van velen verzorgers/bijrijders! En wat een vertrouwen van die eigenaar. super leuk om te zien en te volgen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 10:56

@Euridicey: is zeker iets waar velen van dromen! :D voelt daar ook als een soort tweede thuis. Mag altijd mee koffie drinken, zelfs mee eten (dat hoeft niet haha). Of laatst dinsdagavond, toen ik even binnen was bij eigenaar, mocht ik mee voetbal kijken!
Ik ben ook echt heel vrij in wat ik met hem mag. :) Hij voelt ook echt als van mij, ondanks dat ik natuurlijk besef dat hij dat niet is.

De rest bedankt voor de reacties!
Ik vind het ook moeilijk. Ik wil het super graag goed doen, maar wanneer doe je iets goed?
Ik vind het ook lastig om te bepalen hoeveel en hoelang ik hem kan belasten. Nu ga ik uit van paard is 4 jaar = 4x in de week. Zoals de planning is, rijd ik 3x in de week en 1x longeren. En dan nog 1x iets anders doen, zoals gister trailer laden of wandelen. Vaak heb ik ook nog een druk leven dus zal ik niet altijd 5x in de week kunnen komen. Vaker als dat wil en kan ik niet komen, ik vind dat hij ook zeker 2 dagen rust verdient en ook zonder mijn aanwezigheid ;)

Maarja longeren is ook niet goed voor een jong paard, liever lang rechtuit.
Dus hoelang ga ik ook door met longeren voor het opstappen?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:37

Ik denk dat longeren voor opstappen per x kan verschillen soms merk.je met poetsen al " drukte" som niks en even 3 rondjes links 3x rechts ( bij wijze van) en je hebt een idee hoe hij die dag is en jij.. voelt goed dan er eerder op voelt het ... " gehaast druk vliegerig oid" dan lekker paar rondjes meer

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 12:15

snorkel1986 schreef:
Ik denk dat longeren voor opstappen per x kan verschillen soms merk.je met poetsen al " drukte" som niks en even 3 rondjes links 3x rechts ( bij wijze van) en je hebt een idee hoe hij die dag is en jij.. voelt goed dan er eerder op voelt het ... " gehaast druk vliegerig oid" dan lekker paar rondjes meer

Ik doe het nu nog wel, maar merk tot op heden niet dat hij druk is aan de lijn.

Ik merk wel dat ik zeker niet te lang moet longeren van te voren. Dan is daarna zijn batterij "leeg". Half uur is echt te veel. Afgelopen vrijdag 10-15 minuten gedaan en 15-20 minuten gereden en dat was echt voldoende voor hem.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 12:20

Zertab schreef:
Eigenaar heeft even overlegd met de andere ruiter die op een andere jonkie gaat rijden en heeft besloten om te stoppen met inrijd ruiter. Omdat die andere ruiter het wel aan kan, en ik eigenlijk ook wel. :)

Nog even aanvulling hierop: haar moeder heeft voorheen ook jaren lang dressuur gereden. Ook op goed niveau en gaat haar dochter helpen met de jonkies. Logisch natuurlijk. Nu was het het idee van eigenaar om aan haar te vragen of ze mij ook les wil geven. Dan kan ze ons straks ook samen les geven.

Dat heb ik afgelopen weekend gevraagd en dat wil ze doen! *\o/* Is even tijd technisch kijken hoe en wat. Dus ik had het even laten rusten. Kreeg ik gisteravond en een appje, en een telefoontje van eigenaar dat ze mij morgenavond (vanavond dus) kan helpen al. Mocht ik ook tijd hebben.

Super snel en super fijn!! Rollen we meteen van de inrijd ruiter, naar samen lessen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:15

Ben benieuwd en blij dat jullie geswitcht zijn!

Maar doe het lekker op gevoel. Ik heb geen roosters. Ik kijk bij ieder paard altijd wat de mood van de dag is. De ene week lopen ze meer dan de andere week.

Gewoon voelen! Dat is het allerbelangrijkste.

Qua tijd enz heb ik ook geen tips omdat ik aanvoel wat we kunnen doen op de dag zelf. De ene dag rij ik met mijn paard een M proef en de andere dag voel ik dat ze een Basis dagje heeft. Er is werkelijkwaar geen touw aan vast te knopen. Het belangrijkste is dat je niet forceert. Paarden werken eigenlijk graag met je en als ze wel tegenstrijdig worden ligt het meestal aan ons of de situatie.

Probeer te blijven luisteren en voelen en al het plezier te behouden.

Dit is het enige wat ik je mee kan geven. Het is soms 4 stappen vooruit en 3 stappen terug. Laat het je niet demotiverend want je bent nog altijd 1 stap verder dan je was en maakt er daarna weer een paar vooruit.

Ik las ergens dat je je wel heel erg inleest.

Wel eens nagedacht over Rien van der schaft!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:40

Niet helemaal mee eens, GG. Een paard gaat eerder stuk van te veel trainen als van te weinig. Dus ook al zou het goed 'voelen' ik zou nooit 6/7 dagen trainen bij een uitgegroeid en volwassen paard. Want spieren hebben rust nodig ook. En longeren kan net zo zwaar of zelfs zwaarder zijn als rijden, dus is dan gewoon een training. En voor het herstel moet je wel een beetje rekening houden met zware trainingen en lichte of herstel trainingen. Een keer een lichte training ipv de zware is geen probleem, andersom hangt helemaal van de rest van de week af.

Een jong paard wil ik juist wel beperken in training, omdat en het lijf en het hoofd moet wennen aan de belasting. Die richtlijn die TS aanhoudt deed ik ook altijd, want dat vind ik zat voor die jonkies. Niet zwart wit, maar ik vond 4 keer zat voor een 4 jarige en zelfs bij volwassen paarden houd ik 2 rustdagen aan. Echte rust, dus geen training. Het allereerste begin is afhankelijk per paard, ja. Of je ze beter elke dag even kort moet pakken en er dus 10 minuten mee bezig bent tot ze gewend zijn aan ruiter of dat je juist beter maar 2 of 3 keer per week kan.
Ts is dat 1e begin voorbij en dan vind ik haar schema juist een goede om het paard genoeg rust te geven om alles te verwerken lichamelijk en geestelijk.
En dan ook niet te lang per keer en soms even echt vrij geven. Dus geen drie kwartier tot uur bezig zijn en ze echt doodmoe maken. Zoals Ts nu al merkt is een half uur echt al zat.

Wel eens dat het op gevoel gaat bij de volwassen dieren qua duur van de training. Maar daarnaast moet je ook kijken naar wat eerlijk is. Nooit langer als 20 minuten rijden en max 5 minuten oppaken en dan bijvoorbeeld op wedstrijd ineens 2 keer zolang erop zitten vind ik niet eerlijk naar paard. Want de spieren zijn dat niet gewend. Je wilt ze voorbereiden op wat je van ze verlangt, zowel mentaal, maar ook lichamelijk zodat ze het makkelijk kunnen en dingen dus leuk blijven ipv zwaar.

Maar dat is nu nog niet van toepassing.

Ts, ik zou kijken of je het longeren vooraf langzaam af kan gaan bouwen. Heel eerlijk deed ik vrij snel nog maar paar rondjes. Ik heb liever dat ze energie hebben bij het rijden. Gewoon rustig kijken of je als hij ontspannen overkomt steeds wat sneller erop kan. En dan inderdaad goed voelen, je kan er altijd weer af en verder longeren.

Succes en veel plezier vanavond!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:44

MyWishMax schreef:
Niet helemaal mee eens, GG. Een paard gaat eerder stuk van te veel trainen als van te weinig. Dus ook al zou het goed 'voelen' ik zou nooit 6/7 dagen trainen bij een uitgegroeid en volwassen paard. Want spieren hebben rust nodig ook. En longeren kan net zo zwaar of zelfs zwaarder zijn als rijden, dus is dan gewoon een training. En voor het herstel moet je wel een beetje rekening houden met zware trainingen en lichte of herstel trainingen. Een keer een lichte training ipv de zware is geen probleem, andersom hangt helemaal van de rest van de week af.

Een jong paard wil ik juist wel beperken in training, omdat en het lijf en het hoofd moet wennen aan de belasting. Die richtlijn die TS aanhoudt deed ik ook altijd, want dat vind ik zat voor die jonkies. Niet zwart wit, maar ik vond 4 keer zat voor een 4 jarige en zelfs bij volwassen paarden houd ik 2 rustdagen aan. Echte rust, dus geen training. Het allereerste begin is afhankelijk per paard, ja. Of je ze beter elke dag even kort moet pakken en er dus 10 minuten mee bezig bent tot ze gewend zijn aan ruiter of dat je juist beter maar 2 of 3 keer per week kan.
Ts is dat 1e begin voorbij en dan vind ik haar schema juist een goede om het paard genoeg rust te geven om alles te verwerken lichamelijk en geestelijk.
En dan ook niet te lang per keer en soms even echt vrij geven. Dus geen drie kwartier tot uur bezig zijn en ze echt doodmoe maken. Zoals Ts nu al merkt is een half uur echt al zat.

Wel eens dat het op gevoel gaat bij de volwassen dieren qua duur van de training. Maar daarnaast moet je ook kijken naar wat eerlijk is. Nooit langer als 20 minuten rijden en max 5 minuten oppaken en dan bijvoorbeeld op wedstrijd ineens 2 keer zolang erop zitten vind ik niet eerlijk naar paard. Want de spieren zijn dat niet gewend. Je wilt ze voorbereiden op wat je van ze verlangt, zowel mentaal, maar ook lichamelijk zodat ze het makkelijk kunnen en dingen dus leuk blijven ipv zwaar.

Maar dat is nu nog niet van toepassing.

Ts, ik zou kijken of je het longeren vooraf langzaam af kan gaan bouwen. Heel eerlijk deed ik vrij snel nog maar paar rondjes. Ik heb liever dat ze energie hebben bij het rijden. Gewoon rustig kijken of je als hij ontspannen overkomt steeds wat sneller erop kan. En dan inderdaad goed voelen, je kan er altijd weer af en verder longeren.

Succes en veel plezier vanavond!

Ik heb mijn stukje misschien iets te nonchalant getikt omdat het voor mij logisch is wat ik doe.

Ik train mijn paarden zelf ook niet meer dan 20 min. Ik ben van de korte effectieve trainingen.

Jonge paarden inderdaad kort en en weinig. Wat ik zeg ik heb het te nonchalant getypt
Mijn fout.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 13:52

Het wordt vandaag, woensdag, vrijdag en zaterdag rijden/longeren. Indien het weer het toe laat. Morgen 29mm regen dus als de rijbak weer een modderbende is, heeft hij langer vrij.

Zondag even kijken, in ieder geval niet rijden of longeren. Misschien wandelen, misschien alleen borstelen. En misschien ga ik ook wel niet.

Ik ga sowieso maar maximaal vijf dagen rijden later, als hij wat ouder is. Ik vind twee rustdagen ook belangrijk, en ik heb ook twee avonden in de week waarop ik sport en dat wil ik ook blijven doen :)
Dus op die twee rustdagen gaat ie me ook niet zien hahah!

Ben wel al wat onzeker over vanavond. Ik vind mijzelf niet echt een ster ruiter -O- En ben ergens ook bang wat zij ervan gaat vinden. Ik heb gewoon nooit de luxe gehad van een eigen paard. Eerst manege en daarna lease paard. Maar in groepslessen gereden daarmee. En laatste paardje had ik ook in de lease, met groepslessen. Maar werd ook door meerdere mensen geleased.
En Pharon is nu echt van "mij".

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:28

Niet erg gewoon benoemen.. samen kan je groeien.. ik ben ook pas op late leeftijd mijn eerste lessen gaan volgen ( was 19 of 20) had wel jaren een pony ( en boeken uit de bieb) en nog geen sterruiter maar ook ik zit op mijn jonkie al ben ik minder ver als jou maar ze is ook nog jonger

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 21:33

Pharon en ik zijn op :')

Batt = low

Afbeelding

Maar wel hele fijne tips gehad! Meteen ook weer onzeker, maar dat is meer wat mijn hoofd er allemaal van maakt. -O-
Vooral gewerkt aan binnenteugel, binnenbeen. Zaten echt al fijne stukken tussen waarop hij mijn hand opzocht en mee bewoog, drie seconden, toen wist ie niet meer wat ermee te doen haha. Maar hij was echt wel aan het nadenken! Hij wil ook mijn hand opzoeken, alleen weet simpelweg nog niet goed hoe.

Had ik verteld over de rechter galop die niet lukte afgelopen vrijdag? Dat was mijn schuld :') Ik hield te veel terug. Galop is voor nu gewoon galoperen, stuur komt later wel, gewoon voorwaarts door de hele bak. Voor mij in verlichte zit, anders houd ik hem onbewust toch wat terug. dat is mijn angst... Controle verliezen in galop. Maar ik heb het toch gedaan!!!

Merk wel dat Pharon kijkerig is. Hij schrikt niet weg maar kijkt wel. En dan ga ik ook kijken uit soort van: oh ga jij iets zien om van te schrikken?
Maar schrikken heeft hij nog niet gedaan.

De instructrice vroeg of ik zo vooruit kon even en bood aan me anders ergens deze week nog eens te helpen. Dus mogelijk dat ze me vrijdag weer komt helpen. Echt heel fijn! :D
Ze denkt ook dat het goed komt (nu klink ik echt als een hopeloos geval :')) en vroeg voor de grap wanneer we op wedstrijd gaan. :+

Afbeelding

Pharon is na het rijden terug in de wei gezet. Hij was het er niet zo mee eens. Kwam naar mij toe en bleef meelopen. En toen ik wegging heeft hij echt drie keer gehinnikt, en je zag hem zo kijken van: nooo kom terug!!!
Wel heel lief <3

Edit: kreeg wel complimenten dat hij zo rustig in stap is, als in dat veel jonge paarden alleen maar vooruit willen. We hebben echt tien minuten gestapt ook voor mij om feeling te krijgen met binnenhand, binnenbeen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:22

Jullie zijn gewoon een topteam.

Wanneer staat jullie wedstrijddebuut gepland? Dan kom ik kijken ;-)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 22:25

Petpa schreef:
Jullie zijn gewoon een topteam.

Wanneer staat jullie wedstrijddebuut gepland? Dan kom ik kijken ;-)

Deal :D

Maar voorlopig nog even niet hahaha

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:09

Klinkt goed!
Ik denk dat jullie een goede keuze hebben gemaakt om het zo te doen.

Ik zie graag de vooruitgang!