[VOLG] Ísmoli, van veulen tot ...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gertrud

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

Hoi Narcissa,
Wat rot voor je!
Ik ben regelmatig beperkt door bekkenproblemen en dan kan ik mijn jonge ruin minder aanpakken dan ik zou willen, omdat ik me onzeker voel over mijn lichaam. Dat is echt balen.
Maar gelukkig gaat het nu weer beter en zit er een stijgende lijn in.
Als ik in jouw situatie z0u zitten, zou ik me ook afvragen of ik met een jong paard verder z0u willen gaan. En of je daar met jouw kwetsbare lichaam op moet gaan rijden…???
Ik merk dat ik na 30 jaar bekkenproblemen niet meer bereid ben om nog veel risico te lopen.
Ik wens je veel wijsheid toe. Pas goed op jezelf.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:26

Ik vind het erg lastig... Ik had volgens de chirurg al lang de oude moeten zijn, en met dat in gedachte had ik ook een jonkie gekozen. Als ik had geweten dat ik maar een schijntje zou worden van wat ik was, was ik er nooit aan begonnen. Dan had ik een brave beginnerspony van 10-15 gezocht.

Maar... Ik hou wel ontzettend veel van die knul. Echt, oprecht. Ik was al verliefd zo'n beetje vanaf zijn geboorte en ik wil hem eerlijk gezegd écht niet kwijt. Het is zo'n geweldig lief, stoer paard. Zo'n topkarakter vind ik nooit meer.
Echter, ik wil hem ook recht doen. En ik wil niet dat dat topkarakter veranderd in een vals karakter omdat ik hem onvoldoende kan corrigeren. Ik wil niet van mijn probleem zijn probleem maken.

Heel dubbel dus...

@imaudy: ik denk niet dat het spelen echt een probleem is. Hij staat bij nog 2 ruinen die zich weer helemaal jong voelen sinds hij erbij staat en die 3 crossen wat af tesamen :D Ik zie ze echt elke dag met elkaar ravotten en dat gaat er behoorlijk hard aan toe, zeker niet minder hard als toen hij met leeftijdsgenoten stond bij zijn fokster.

@Swift: helaas, op deze leeftijd gaat dat niet meer. Ze moeten daarvoor zo snel mogelijk na de geboorte opgegeven worden, de plaatsen zijn beperkt.
Ik ben altijd al vrij beperkt geweest door aangeboren ziekte, maar nu voel ik me gewoon echt gehandicapt af en toe. Niemand snapt waarom, er was 100% herstel voorspeld. Ik heb gruwelijk hard gewerkt om te komen waar ik nu ben, maar na 23 maanden denk ik niet dat er nog veel verbetering in zit :(

@gertrud: gelukkig zit er bij jou wel een stijgende lijn in! De problemen zijn bij mij helaas ook gekomen door een heel harde en smerige val. Ismoli is zo stoer en vriendelijk dat ik denk dat hij een ideaal rijpaard kan worden, ook voor mijn gebrekkige lichaam. Ik was wel sowieso van plan het inrijden uit te besteden, dat durf ik niet meer, hoe braaf ook. Ik ga er pas op als hij goed bevestigd is... Maar eenmaal bevestigd, denk ik niet dat ik veel meer risico loop dan met een ouder paard. Hier op stal zijn de oudere paarden (15 tot 20+) en zelfs de lespony voor de kindjes veel minder braaf en heftiger in gedrag. Ik heb met Ismoli echt een pareltje, ik loop er nu enkel op vast dat ik hem niet voldoende kan opvoeden omdat mijn lichaam het weigert. Erg lastig...

Ik heb voor nu besloten hem een tijdje lekker op de wei te houden. Het enige werk dat hij voorlopig krijgt, is "gelieve op een meter afstand te blijven en hou die tanden bij je". En soms een poetsbeurt.
Ondertussen ga ik meer met Arendo aan het werk. Rijden is bij mij altijd de beste conditie-opkrikker geweest. Ik ga dat verder uitbouwen en kijken of dat lichamelijk nog wat verbetering geeft.
En als ik weer begin met Ismoli, dan vraag ik mijn stalhoudster/instructrice om hulp. Indien nodig kan zij het overnemen zodat hij geen slechte gewoontes aanleert, dat is eigenlijk mijn grootste zorg. Ik wil hem niet verpesten...

To be continued

Afbeelding

imaudy

Re: [VOLG] Ísmoli, van veulen tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:49

Tijdens spelen test hij ook natuurlijk steeds de grenzen. Denk ook niet dat het echt gemeen bedoeld is naar jou, hij is speels en wat baldadig. Het is ook nog een idee om hem een tijdje bij een merrie te zetten, die voeden vaak goed op.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:46

Ik volg je topic in stilte. Om het even over een andere boeg te gooien. Hij is net twee toch? Is Ismoli niet heel erg aan het kleuteren nu?
Gimli (sinds eind april 2) heeft die fase net gehad en kon hem met enige regelmaat achter het behang plakken.
Een fase waar je als eigenaar echt even door heen moet, maar het voor jou natuurlijk nu extra lastig maakt ivm je gezondheid.
Is er niet iemand op stal zoals de eigenaresse die dit stukje even kan overnemen voor je tot de kleuterfase voorbij is en Ismoli weer de rust zelve is?
Want de kleuterfase gaat gelukkig ook weer over.
Hem even vrij geven lijkt mij ook verstandig. Even adem pauze voor jullie. Een stapje terug doen is echt niks verkeerd mee.
Dikke knuffel! Komt vast weer helemaal goed. Heeft even tijd nodig.
Asfaloth was helemaal erg als kleuter. Die kreeg ik opgegeven moment niet eens meer te pakken. Dan rende die gewoon weg van mij. Gelukkig door gezet en het is de beste pony ooit nu.

Hoewel je nog niks gezegd hebt over verkopen wil ik dit nog wel zeggen. Op den duur uiteindelijk verkopen ga je denk ik spijt van krijgen. Je bent zo gek met hem!