Paard wel of niet verkopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:30

Citaat:
Maar dat paard maakt geen bewuste keuze, en dat betekent dat het paard, in tegenstelling tot die man, veel stuurbaarder is :) dus dat maakt het imo wel logisch om het met een paard wel te proberen waar je die vent zou dumpen.

Plus dat bij het paard de agressie niet op jou gericht is, maar een reactie is op de omstandigheden. Bij die vent heb je grote kans dat die agressie wél op jou gericht is.

Wat mij trof in het verhaal van TS in de OP:
twee mensen en een paard komen bij een veldje,
er wordt halt gehouden,
paard deelt een trap uit en gaat zijn eigen gang.

Dat zou een bewuste keuze kunnen zijn. Ik ben van de school die zegt dat paarden initiatieven nemen en niet slechts reageren, laat staan uitsluitend instinctief reageren. -
Het veldje zelf zou een vluchtreactie kunnen geven,
maar TS meldt dat dit niet het geval is.
... maar dan blijf ik met de trap zittten.
Of je die trap persoonlijk gerichte agressie noemt of iets anders 'mag allemaal', maar ongewenst is het wel.
TS moet nog langer mee.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:35

Janneke2 schreef:
Citaat:
Maar dat paard maakt geen bewuste keuze, en dat betekent dat het paard, in tegenstelling tot die man, veel stuurbaarder is :) dus dat maakt het imo wel logisch om het met een paard wel te proberen waar je die vent zou dumpen.

Plus dat bij het paard de agressie niet op jou gericht is, maar een reactie is op de omstandigheden. Bij die vent heb je grote kans dat die agressie wél op jou gericht is.

er wordt halt gehouden,

Dat zou een bewuste keuze kunnen zijn. Ik ben van de school die zegt dat paarden initiatieven nemen en niet slechts reageren, laat staan uitsluitend instinctief reageren. -
Het veldje zelf zou een vluchtreactie kunnen geven,
maar TS meldt dat dit niet het geval is.
... maar dan blijf ik met de trap zittten.
Of je die trap persoonlijk gerichte agressie noemt of iets anders 'mag allemaal', maar ongewenst is het wel.
TS moet nog langer mee.

Dat laatste is iedereen hier het ook mee eens.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:38

nikkel schreef:
Plus dat bij het paard de agressie niet op jou gericht is, maar een reactie is op de omstandigheden.

Dit is absoluut niet interessant.

Ik vind dat wel interessant als je de relatie door wilt zetten, om in stijl te blijven. Het helpt voor mij dat ik weet dat het niet persoonlijk is.

Het fantastische van een paard vind ik, dat het nooit aan het paard ligt. Dat betekent namelijk dat wij de sleutel in handen hebben tot verandering.
nikkel schreef:
Of ik iemand een trap zou geven uit onbezonnenheid of gericht een trap geef, maakt voor de aangebrachte kwetsuur niets uit.

Voor de kwetsuur niet, voor de aanpak wel. Als het uit onbezonnenheid is, kun je aan de slag met impulscontrole. Is het gericht, met de bedoeling om schade aan te richten, moet je imo op relationeel vlak aan de slag, of verkopen als je dat niet ziet zitten.
nikkel schreef:
Ik heb een volbloed merrie gehad ( koerspaard), die ging gewoon met je aan het lopen als zij dat nodig vond of je daar voor stond of niet, maakte niks uit.. Je liet het echt wel uit je hoofd om die aan het halstertje mee te nemen.

Maar was dat bij iedereen zo?
Mijn Theemuts deed dat ook. Die verzon het ook om richting mijn hoofd te trappen toen ik haar de eerste keer wilde longeren. Helaas voor haar was ik sneller en kon ik de hoeven ontwijken en tegelijk een enorme lel op haar billen uitdelen (en ja, dat was in een reflex, ik heb eigenlijk niet bedoeld zo hard te slaan, ze had de striem er twee weken later nóg staan) maar het hielp wel. Ze heeft het nooit meer gedaan.

En ik ben helemaal niet van het slaan, als ik het kan voorkomen, doe ik het. Onze jaarling hengst loopt nu super zoet mee, nadat ik 2x het touw over de neus heb gedaan (hij weet ook dat ik dat héél snel voor elkaar heb als het nodig is). Punt is dan dat ze ermee bereiken, wat ze willen, en de beloning is thuis zijn, naar de veilige plek, en dan zijn ze er sneller.
Ik ben uiteraard nog met onze jaarling aan de wandel geweest en heb auto's weggestuurd :)) en nu vindt hij dat ik een veilige plek ben, en dus vlucht hij niet meer.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:42

Janneke2 schreef:
er wordt halt gehouden,

Ok maar wat wil het paard? Wil paard naar het veldje toe? Wil paard naar huis? Wil paard bij TS zijn? Snapt paard dat hij soms gewoon dingen moet omdat wij zeggen dat hij dat moet?
Janneke2 schreef:
Dat zou een bewuste keuze kunnen zijn. Ik ben van de school die zegt dat paarden initiatieven nemen en niet slechts reageren, laat staan uitsluitend instinctief reageren.

Dat kan. En dan nog is het niet met de bedoeling schade aan te richten, maar sneller bij het veldje/huis/persoon te zijn waar hij wil zijn.
De manier om dat om te buigen is te zorgen dat jij het leukste bent om bij te zijn, maar ook je paard leren dat dit gewoon niet mag.

Mijn grote probleem in deze discussie is dat mensen het persoonlijk maken en doen alsof het paard bewust ervoor kiest schade aan te richten, en dát is niet hoe een paard werkt. Tenzij paard aangevallen wordt, en dan is het motief zelfverdediging, maar geen aanval.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:10

Avalanche schreef:

Nee, dit paard neemt de ruimte die geboden wordt en blijkbaar biedt TS steeds die ruimte, alle relatietherapeuten ten spijt.

Maar nee, het is een paard, dus niet zijn schuld en DUS moet je tot in het oneindige doorklooien of verongelukken?
Ik heb er ook eens zoeentje gehad, die heb ik verkocht en hij is al 16 jaar zielsgelukkig bij z'n nieuwe mens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:11

Avalanche schreef:
Janneke2 schreef:
er wordt halt gehouden,

Ok maar wat wil het paard? Wil paard naar het veldje toe? Wil paard naar huis? Wil paard bij TS zijn? Snapt paard dat hij soms gewoon dingen moet omdat wij zeggen dat hij dat moet?

... dat laatste vind ik altijd het lastigste. 'Het moet omdat ik het zeg' vind ik zelf een kulargument (... jarenlang met plezier bij een beroepsmilitair gelest, nooit dit soort taal gehoord...)
maar qua verkeersveiligheid doe ik het soms toch wel.

Verder begreep ik het verhaal als: paard wil weg van het veldje en dan ook maar weg van TS,
paard gaat mogelijk richting stal en stopt om te grazen.
Citaat:
Janneke2 schreef:
Dat zou een bewuste keuze kunnen zijn. Ik ben van de school die zegt dat paarden initiatieven nemen en niet slechts reageren, laat staan uitsluitend instinctief reageren.

Dat kan. En dan nog is het niet met de bedoeling schade aan te richten, maar sneller bij het veldje/huis/persoon te zijn waar hij wil zijn.
De manier om dat om te buigen is te zorgen dat jij het leukste bent om bij te zijn, maar ook je paard leren dat dit gewoon niet mag.

Ombuigen: graag...!
Een prima band met je paard: ook heel graag!
Citaat:
Mijn grote probleem in deze discussie is dat mensen het persoonlijk maken en doen alsof het paard bewust ervoor kiest schade aan te richten, en dát is niet hoe een paard werkt. Tenzij paard aangevallen wordt, en dan is het motief zelfverdediging, maar geen aanval.

Doorgaans gaat het inderdaad (niet) zo.

Één keer heb ik gezien hoe een braaf manegepaard een ruiter een klein klapje met een achterhoef gaf.
(Het was een privé springles. Ruiter beheerste de verlichte zit niet en de instructrice zwijg ik over. Na dertig fouten, in mond hangen, op rug bonken etc. maakte de ruiter een stuurfout 'we gaan naar links, of nee naar rechts' - paard deed een extra zigzag en het was 'boem' zandruiter. En daarna dat kleine trapje met een achterhoef.)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:20

ikke schreef:
Maar nee, het is een paard, dus niet zijn schuld en DUS moet je tot in het oneindige doorklooien of verongelukken?

Dat zeg ik helemaal nergens, dat maak jij ervan. Mag hoor, maar als je het niet erg vindt, ga ik niet iets verdedigen wat ik niet heb gezegd in de eerste plaats :D

Avalanche schreef:
Dat maakt het niet oké, maar het maakt wel dat we met paarden iets kunnen. Maar als dat niet is wat TS wil, is dat helemaal prima. Er zijn veel mensen die hun paard verkopen omdat het niet bij ze past

Janneke2 schreef:
Één keer heb ik gezien hoe een braaf manegepaard een ruiter een klein klapje met een achterhoef gaf.
(Het was een privé springles. Ruiter beheerste de verlichte zit niet en de instructrice zwijg ik over. Na dertig fouten, in mond hangen, op rug bonken etc. maakte de ruiter een stuurfout 'we gaan naar links, of nee naar rechts' - paard deed een extra zigzag en het was 'boem' zandruiter. En daarna dat kleine trapje met een achterhoef.)

Dat verandert niet het punt wat ik maak :) hier is het volkomen duidelijk wat de aanleiding is, lijkt me.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:25

Janneke2 schreef:
... dat laatste vind ik altijd het lastigste. 'Het moet omdat ik het zeg' vind ik zelf een kulargument (... jarenlang met plezier bij een beroepsmilitair gelest, nooit dit soort taal gehoord...)
maar qua verkeersveiligheid doe ik het soms toch wel.

Ik ook :D en toch kan ik soms niet anders. Nee is gewoon nee, en wordt geen ja. En dat heeft iets met veiligheid te maken, maar ook met de relatie met een groot dier werkbaar houden.

Ik ben niet onredelijk hoor, in die dingen, ik vraag eigenlijk nooit iets wat ze niet willen. Maar om onze jaarling maar weer eens erbij te halen (hierna laat ik 'm met rust trouwens) die was ik van plan van de wei naar huis te halen, samen met zijn vriendje, en die moest toch even leren dat het niet de bedoeling is dat je door mensen heen loopt. Omdat ik het zeg :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:29

Avalanche schreef:
ikke schreef:

Dat zeg ik helemaal nergens, dat maak jij ervan. Mag hoor, maar als je het niet erg vindt, ga ik niet iets verdedigen wat ik niet heb gezegd in de eerste plaats :D

Het is een vraag.

Je kunt er omheen draaien tot je een ons weegt, al mijn beeldspraak weerleggen omdat je het altijd anders kunt projecteren maar bottomline blijft het punt: waar trek je de grens? Tot hoe ver wil je gaan? Wanneer is het op?

Nou, leg die grens dan maar uit aan TS.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:32

Avalanche schreef:
Ik vind het geen vergelijk omdat het brein van een paard totaal anders werkt. Een paard heeft geen frontale kwab, een paard reageert meteen, omdat paarden niet in staat zijn tot filteren

In het kader van muggenziften, een paard heeft wel een frontaalkwab, alleen is ‘ie veel minder sterk ontwikkeld, waardoor ze inderdaad veel meer instinctief reageren dan mensen.

Waarom ik de noodzaak voelde om dit te zeggen? Geen idee :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:33

ikke schreef:
Het is een vraag.

Je kunt er omheen draaien tot je een ons weegt, al mijn beeldspraak weerleggen omdat je het altijd anders kunt projecteren maar bottomline blijft het punt: waar trek je de grens? Tot hoe ver wil je gaan? Wanneer is het op?

Ah, duidelijk :)
Ik denk dat TS daarin haar eigen gevoel moet volgen :) ik vind het leuk om dit soort paarden weer op de rit te krijgen, zoals je weet. Maar als TS die confrontatie niet aan wil gaan, is dat haar goed recht. Laten we wel wezen, mijn paard is zo'n paard en heeft mij heel gelukkig gemaakt, maar dat was ook dankzij mensen die het niet zagen zitten om die confrontatie aan te gaan. En ik ben ze daar eeuwig dankbaar voor :)

Voor mij is de grens het punt waar je jezelf verliest.

Britt_xxx schreef:
Avalanche schreef:
Ik vind het geen vergelijk omdat het brein van een paard totaal anders werkt. Een paard heeft geen frontale kwab, een paard reageert meteen, omdat paarden niet in staat zijn tot filteren

In het kader van muggenziften, een paard heeft wel een frontaalkwab, alleen is ‘ie veel minder sterk ontwikkeld, waardoor ze inderdaad veel meer instinctief reageren dan mensen.

Waarom ik de noodzaak voelde om dit te zeggen? Geen idee :')

Ik wist dat niet, wat leuk om te weten :))

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:38

Wat een nare situatie TS, maar ik zou je 100% begrijpen als je kiest voor verkoop. Als ik lees wat je intussen aan verwondingen hebt opgelopen lijkt het me ook niet verantwoord om verder te tobben, in ieder geval niet zonder hulp.

Ik denk dat jullie in een cirkeltje draaien, als hij je lichamelijk verwond raak je onzeker, hij voelt dat en reageert. Niet omdat het een rotpaard is maar omdat paarden nu eenmaal de ruimte pakken als ze daar kans toe zien.
Hij ziet jou als lager in rang en als je zelf niet (meer) de handigheid/zelfvertrouwen hebt om de leiding blijvend over te pakken dan zijn jullie niet de match voor elkaar. Dat ligt niet aan jou of aan hrm maar door de wisselwerking tussen jullie die er nu is. En voor jou als mens potentieel gevaarlijk, moet je niet willen.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:43

ikke schreef:
Avalanche schreef:

Het is een vraag.

Maar die grens hoeft niet aan ts uitgelegd te worden. Zij moet zélf bepalen wat haar grens is en wanneer het genoeg is. Wil ze verkopen is het goed. Wil ze onder begeleiding proberen dit probleem aan te pakken is het ook goed. Die grens is voor iedereen anders en hoeft een ander niet voor jou te bepalen.

Ineke2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:44

ikke schreef:

Hoezo? Die grens bepaald helemaal niemand, behalve TS zelf. Het is namelijk nog steeds haar paard en haar beslissing die alleen zij kan nemen.

Even over het besef van paarden en dat ze buiten instinct om weten wat ze aan het doen zijn.
Paarden weten ontzettend goed waar hun benen zijn en als ze uithalen waar ze ons zullen raken. Ze trappen daarom bewust mis of juist raak. Tenzij een mens tijdens de trap al valt en dat niet valt in te schatten. Dat is een ander verhaal.

Een voorbeeld: Mijn eerste pony Levi sprong met mij een hindernis na een weigering. Ik verloor mijn balans en viel er voorover vanaf. Hoe die pony het voor elkaar gekregen heeft weet ik niet en mijn instructrice toen ook niet. Hij heeft zowat zijn linkerbeen verdraaid om mij niet te raken, stond onmiddellijk stil met zijn been omhoog net zolang tot ik eronder vandaan was. Anders had hij op mijn buik gestaan. Hij wilde met allemacht voorkomen dat hij mij raakte. Zo bewust kunnen paarden dus echt zijn en samen willen werken met hun ruiter.

Avalanche

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:49

Paarden hebben een briljante coördinatie idd. Betekent niet dat ze mensen doelbewust het leven zuur maken, en dat was het punt even :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:02

Ik heb de helft gelezen, maar kreeg gisteren een mail van Dressuurnatuurlijk dat ze een “heftig” geval als casus zoeken voor de instructeursopleiding. Ik heb al veel dingen gezien van Astrid en die weet vaak de moeilijkste combinaties weer op de been te helpen de goede kant op.

Is dat wellicht een idee?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 06:53

Na een heel debat zijn we er uit, dat TS de enige is die het besluit neemt wat te doen met haar paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:01

Avalanche schreef:
Betekent niet dat ze mensen doelbewust het leven zuur maken, en dat was het punt even :)

Ik heb er hier één die dat wel degelijk een keer gedaan heeft.
Jonkie van toen een jaar oud. Meneer moest even oefenen met voetjes geven. Zoals zoveel paarden kan hij wel tot 3 tellen (heel veel paarden hebben 1 pootje dat ze minder graag op willen tillen, bedoel ik maar), maar 4 voetjes geven was een no-go. Ook dat vierde voetje gaf meneer uiteindelijk braaf (duurde niet eens heel lang, maar het was duidelijk dat-ie geen zin er in had, terwijl hij het wel kon en al tig keer wel braaf had gedaan)

Een heel uur later loop ik weer even de paddock in waar het hele zootje loopt, meneer het kleine ettertje komt doelbewust naar me toe (van een afstand, en van achteren vandaan, ik kwam nergens in zijn zone), bijt me in mijn bovenarm en wandelt weer rustig weg.

Mag jij me vertellen of dat (een uur later, ook nog eens) expres was of niet.
Meneer beet en bijt verder nooit. En meneer had het dus ook nog eens onthouden (terwijl wij mensen altijd zeggen dat een paard na 3 seconden oorzaak en gevolg al niet meer weet)

Ik weet 100% zeker dat dit een bewust wraakactie van het mormel was.

Hij is verder heel lief hoor :D

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:09

Een hengstenbit in bij het wandelen, wil ook wel eens helpen. Je moet er wel mee ( hengstenbit) om kunnen gaan.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 17-08-23 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:20

Ibbel schreef:
Avalanche schreef:
Betekent niet dat ze mensen doelbewust het leven zuur maken, en dat was het punt even :)

Ik heb er hier één die dat wel degelijk een keer gedaan heeft.
Jonkie van toen een jaar oud. Meneer moest even oefenen met voetjes geven. Zoals zoveel paarden kan hij wel tot 3 tellen (heel veel paarden hebben 1 pootje dat ze minder graag op willen tillen, bedoel ik maar), maar 4 voetjes geven was een no-go. Ook dat vierde voetje gaf meneer uiteindelijk braaf (duurde niet eens heel lang, maar het was duidelijk dat-ie geen zin er in had, terwijl hij het wel kon en al tig keer wel braaf had gedaan)

Een heel uur later loop ik weer even de paddock in waar het hele zootje loopt, meneer het kleine ettertje komt doelbewust naar me toe (van een afstand, en van achteren vandaan, ik kwam nergens in zijn zone), bijt me in mijn bovenarm en wandelt weer rustig weg.

Mag jij me vertellen of dat (een uur later, ook nog eens) expres was of niet.
Meneer beet en bijt verder nooit. En meneer had het dus ook nog eens onthouden (terwijl wij mensen altijd zeggen dat een paard na 3 seconden oorzaak en gevolg al niet meer weet)

Ik weet 100% zeker dat dit een bewust wraakactie van het mormel was.

Hij is verder heel lief hoor :D

Gewoon paardengedrag, ze proberen uit..zelf gaan ze ook niet zachtzinnig met elkaar om. Als ze zich bedreigd voelen zullen ze eerder uithalen. (in het geval van de ruiter die aan het springen was en viel).

Kunnen ze in de kudde ook doen als ze merken dat een soortgenoot zwakker is/ wordt..sommige paarden worden dan gemeen.

Ze doen het niet doelbewust inderdaad, het is gewoon hun natuur.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:21

Elisa2 schreef:
Volgens mij geven mensen niet dat advies maar de TS opties zodat ze de keuze zelf kan maken. :)

Er zijn ook mensen waarbij ieder paard strontvervelend wordt. Die kunnen dan wel steeds een nieuw paard kopen maar wordt wel een beetje lastig hè? Het zijn geen auto,s.

Wil niet zeggen dat dit bij TS het geval is. En ben het er wel mee eens dat het veilig moet blijven.

Maar ze gaat al kijken naar dit gedrag met deskundige begeleiding. Dus ik hoop dat die haar dan ook het advies kan geven waar ze iets mee kan en waardoor ze haar keuze kan maken.

Dit dus.
TS je bent super verstandig en weloverwogen bezig. Super dat je een onafhankelijke blik inschakelt. Als je je keuze zo serieus neemt komt er altijd een goed overwogen besluit uit. Goed of fout is er toch niet. Maar zo kun je jezelf ook niks verwijten.

Nog wel een aanvullende tip: Stel je besluit tot verkoop over te gaan. En je voelt je goed bij deze grondwerk juf. Neem dan bij aankoop van een nieuw paard meteen aan het begin een paard lesjes.
Dat is goed voor je eigen zelfvertrouwen en kan potentiële probleempjes in de kiem smoren bij je toekomstige paard waardoor je een veel fijnere start maakt. Heel veel grotere problemen hebben namelijk een oorzaak in iets heel kleins in de basis. Iets wat net niet helemaal voor elkaar is.
En ook met een brave is het fijn als je je samenwerking finetuned op elkaar.

Net zoals bij dressuur: als je wil werken aan een betere pirouette ga je altijd eerst controleren of je paard een het been is, aan 2 teugels en kan schakelen. Basis werk dus. Vaak is het zo dat hoe beter je dat voor elkaar hebt, hoe makkelijker de 'moeilijke' dingen gaan. Verbeter je die basis, heb je al 70% van je moeilijke probleem opgelost voor je daar aan begonnen bent.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:28

Trouwens over die trap, het is wel handig om het in de juiste context te plaatsen denk ik. Paard raakt in paniek en wilt weg naar de stal, want dat is veilig. TS blokkeert dat (logisch) met als gevolg dat het dier van die blokkade af probeert te komen.

Nu is trappen imo een No-Go, maar er zit hier geen doelbewuste actie achter om TS te verwonden maar een drive om zelf in veiligheid te blijven.

Is het natuurlijk nog steeds absoluut ongewenst gedrag, maar geeft wel duidelijk aan dat het probleem meer met veiligheid/ leiderschap te maken heeft.

Ineke2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:52

Elisa2 schreef:
Als ze zich bedreigd voelen zullen ze eerder uithalen. (in het geval van de ruiter die aan het springen was en viel).

Wat bedoel je hier precies mee?
Levi was een clown en watervlug in zijn acties. Ik heb nogal vaak zandgehapt :+ maar nooit doordat hij bokte of steigerde of iets anders doelbewust gericht om mij eraf te krijgen. Hij kon bijvoorbeeld op een dubbeltje 180 graden omdraaien ehm ja, de eerste paar keer zat ik daarna niet meer in het zadel. Dit deed hij na de eerste keer wel bewust, niet dat ik zou vallen, wel omdat hij zo onder het werk uitkwam. Ik stapte gewoon weer op, maar het gaat natuurlijk om de korte termijn.

Met het springen weigerde hij eerst en besloot toen toch te springen ( laag kruisje ) dat had ik uiteraard niet verwacht :')
Zoiets doen paarden niet bewust, daar geloof ik niets van.

In het bos tijdens een wedstrijd op de Utrechtse heuvelrug galoppeerden wij een heuvel op, die plotseling vrij stijl weer naar beneden ging. Ik lag hierdoor ergens tussen zijn oren. Uit zichzelf ging hij toen zo rustig mogelijk terug naar stap en kon ik mezelf terug het zadel inschuiven. Zo heeft hij mij gered en gezorgd dat ik niet ben gevallen.

Het was een boefje, maar wel een heel eerlijk boefje.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:49

nikkel schreef:
Pol013, volgens jou moet TS gereset worden, om met dit paard om te kunnen gaan. Dat is een zienswijze waar ik helemaal niets mee kan. Gedrag kan je veranderen, bijschaven, karakters niet vroeger of later komt het probleem toch weer terug. NM, het paard is TS de baas op het moment dat het paard dat bepaald. Hetzelfde met breng hem weg naar een trainer, leuk maar TS is degene die met het paard om moet gaan.

De meeste van ons zijn niet geboren met een halster in de hand en met een cap op. Iedereen moet leren. In dat proces komt je je eigen karakter/kunnen/ durf enz tegen. Hoe goed je bent opgeleid en wat je aan ervaring hebt enz enz maakt wat je met een paard kunt. Het is maar wat je er zelf van wilt en kunt maken. Dan speelt karakter, ervaring, enz van paard ook mee. Maar wat je zelf aan kunt is voor een gedeelte ook zeker dat wat je zelf aan wilt kunnen. Natuurlijk zijn er beperkingen maar de 1 gaat nu eenmaal veel verder dan de ander om iets voor elkaar te krijgen Dat moet je van jezelf weten of je als je begeleiding krijgt er voor wilt gaan of dat je dat niet wilt en kunt. Het kost inspanning en geld. De makkelijker weg is een paard kopen waar je meteen mee overweg kunt en als je merkt dat het minder gaat meteen goede hulp inschakelen die jou weer op het pad krijgt. Dat is allemaal wat relaxter.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:28

TS betaalt ontzettend veel geld om dit paard te houden. Waarom moet ze met dit dier dan blijven aanklooien? Het dier doet haar zelfs in het ziekenhuis belanden. Zo'n dier zou bij mij al lang de deur uit zijn gegaan. Het leven is te kort om zichzelf te laten verwonden door een paard.

Wat maakt het uit of dit paard dit expres doet of niet? Wat maakt het uit of hij dit doet door zijn instinct of niet? Feit is dat er paarden zijn die dit niet doen. En zo'n paard gun ik TS van harte. Het beste wat TS kan doen is een goed thuis zoeken voor dit dier en een passend (minder sterk) paard kopen voor haar.