Citaat:Maar dat paard maakt geen bewuste keuze, en dat betekent dat het paard, in tegenstelling tot die man, veel stuurbaarder isdus dat maakt het imo wel logisch om het met een paard wel te proberen waar je die vent zou dumpen.
Plus dat bij het paard de agressie niet op jou gericht is, maar een reactie is op de omstandigheden. Bij die vent heb je grote kans dat die agressie wél op jou gericht is.
Wat mij trof in het verhaal van TS in de OP:
twee mensen en een paard komen bij een veldje,
er wordt halt gehouden,
paard deelt een trap uit en gaat zijn eigen gang.
Dat zou een bewuste keuze kunnen zijn. Ik ben van de school die zegt dat paarden initiatieven nemen en niet slechts reageren, laat staan uitsluitend instinctief reageren. -
Het veldje zelf zou een vluchtreactie kunnen geven,
maar TS meldt dat dit niet het geval is.
... maar dan blijf ik met de trap zittten.
Of je die trap persoonlijk gerichte agressie noemt of iets anders 'mag allemaal', maar ongewenst is het wel.
TS moet nog langer mee.
dus dat maakt het imo wel logisch om het met een paard wel te proberen waar je die vent zou dumpen.
en nu vindt hij dat ik een veilige plek ben, en dus vlucht hij niet meer. 
maar nooit doordat hij bokte of steigerde of iets anders doelbewust gericht om mij eraf te krijgen. Hij kon bijvoorbeeld op een dubbeltje 180 graden omdraaien ehm ja, de eerste paar keer zat ik daarna niet meer in het zadel. Dit deed hij na de eerste keer wel bewust, niet dat ik zou vallen, wel omdat hij zo onder het werk uitkwam. Ik stapte gewoon weer op, maar het gaat natuurlijk om de korte termijn.