Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raineri
Berichten: 6385
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:33

Ik longeer nog niet “echt echt”. Ik doet het aan de micklem multi bridle. Hoorde wel dat deze kan schuiven maar het is nog nooit zo intensief getest. Tot nu vind ik het fijn. Vooral omdat op den duur ik er een bit in kan hangen maar nog wel kan blijven longeren aan de kaptoom. Hulpen aanleren bij het bit doe ik vanaf de grond.

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:41

Ik longeerde eerst aan een touwhalster en nu los of aan het hoofdstel als we gaan rijden.

Die van mij is laatst voor het eerst los geweest in de bak. De persoon die mij helpt bij het beleren is helaas ziek dus het staat momenteel even stil

Capriootje

Berichten: 6797
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:43

Raineri schreef:
Ik longeer nog niet “echt echt”. Ik doet het aan de micklem multi bridle. Hoorde wel dat deze kan schuiven maar het is nog nooit zo intensief getest. Tot nu vind ik het fijn. Vooral omdat op den duur ik er een bit in kan hangen maar nog wel kan blijven longeren aan de kaptoom. Hulpen aanleren bij het bit doe ik vanaf de grond.


Die combinatie leek mij ook ideaal inderdaad. Ik had die multi dus ook gekocht maar krijg hem absoluut niet passend helaas. De full kreeg ik onder de kaak niet dicht, hij heeft brede kaken ook wel merkte ik met andere hoofdstellen. Maar hij heeft ook een korte mond, dus de ruimte tussen neusriem en bit was eigenlijk te groot om de neusriem niet te laag te hebben hangen. De X-full pastte helemaal aan alle kanten niet := Echt heel jammer. Mocht iemand nog tips hebben voor een fijne kaptoom, altijd welkom!

Dit is z'n normale hoofdstel nu, 1 keer om gehad om te passen en 1 keer mee gewandeld.


Afbeelding


Dit weekend voor de 2e keer (in een jaar tijd haha) vrij gesprongen. Niet te veel/lang/hoog maar gewoon leuk, en dat vond hij ook :D Echt heel trots op hem. Liet zich zo braaf door de bak begeleiden en helemaal geen extreme uitspattingen oid. Echt veel braver als de eerste keer (april) dus dan zie je wel dat het grondwerk zijn vruchten afwerpt.

Afbeelding


Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9436
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:08

Ik vind het zadel ook heel lastig, maar omdat Lis een korte rug heeft wil ik het wel meteen zo goed mogelijk voor haar hebben

Ik longeer aan een kaptoom. Ik heb er een waar ook een bit aan kan, dus kan ik straks eventueel ook gebruiken om aan het bit te wennen. Ik heb deze van Horka: https://www.agradi.nl/horka-kaptoom-zwa ... BEQAvD_BwE

Raineri
Berichten: 6385
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:24

Hoop ook wel dat Pankina niet groeit met haar hoofd meer. Ze heeft een smalle snoet maar brede kaken. Het gaat echt maar net. Met bit heb ik nog niet geprobeerd.

Bitten vind ik ook weer zo’n lastig verhaal. Maar denk dat als de bitfitter er is ik direct wat laat aanmeten. Dat doet deze kennelijk wel vaker met paarden die nog nooit een beetje hebben in gehad. Ze heeft best een klein mondje dus wil er zeker van zijn dat het goed past allemaal.

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:07

Zadel is idd een ding. Ik heb nu een equestor voor haar tweede hands gekocht. Boommaat is helaas 1 maatje te groot maar tijdelijk met een padje is dat nu opgelost. Als ze wat verder in haar opleiding is en ik wil gaan rijden laat ik em aanpassen, de boom is helaas niet verwisselbaar namelijk.

Qua longeren heb ik een touwhalster onder het hoofdstel. Nog geen druk op het bit verder. Eerst wat dingen beter bevestigen voordat ik dat er bij doe :j

Capriootje

Berichten: 6797
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:09

Touwhalster dacht ik ook aan inderdaad, die ik heb liggen past hij niet meer := Maar was ook van toen hij nog 1,5 jaar oud was. Wel gewoon een full dus denk beetje klein, vooral in de omvang neus zat hij echt strak en te laag. Zal eens kijken voor een andere :j

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:51

Longeren hebben wij 1x gedaan, maar ik heb geen bak dus gaat ook een beetje lastig.

Wel heeft ze van de week een zadel opgehad en heb ik erover heen gehangen zodat ze daar vast aan went. Qua leeftijd is dat voorlopig ook het spannendste :D


Afbeelding

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 18:48

Ik ben nog lang niet zo actief met mijn jonkie als jullie zijn :=.

Kwa zadel.. ik heb 2 zadels ongebruikt in de kast hangen. Van het voorjaar hoop ik dat 1 van die 2 goed genoeg ligt om ( met bontje) zadelmak te maken of zelfs voor het inrijden.
Ideaal zou het zijn als mijn merrie haar zadel aangepast kan worden op mijn jonkie.
Mijn merrie zal misschien nog wel als 2e paard mee gaan op buitenrit, maar die is kuikenmak en fijner te rijden met mijn bbp met zitting erop.
Volgende stap is mijn bbp erop, al verwacht ik niet dat ze daarvan wel opkijkt :=.

Maartje_M

Berichten: 9436
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:02

Maar mijn jonkie is ook al 3 hè, dat scheelt misschien wel

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:10

Ik doe denk ik 1x per 3 dagen iets met Xio, meestal 5-10 min of een rondje wandelen. Zodat ze aan zo veel mogelijk dingen went gezien ze bospaard wordt :+ Verder mag ze lekker groeien en mij arm eten haha

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:25

Oh ha ha, ik dacht dat ik vroeg was met kijken of ik al een beleren 2023 topic kon starten, maar zie dat jullie al 7 pagina's op dreef zijn :+

Maar ik meld mij ook graag met mijn puppie waar ik volgend jaar mee aan de slag ga.

Meet Owen. Een 3-jarige volledig springgefokte vosruin van Justice HL x Numero Uno x Voltaire. Hij is nu 1,65m en heeft eigenlijk nog helemaal niets gedaan behalve 1 x in de bak gelopen toen ik hem kwam bezichtigen en naar de DA voor de keuring (Helemaal goed incl rug en hals). Verder zijn zijn voeten een keer bijgevijld maar dat is allemaal nog erg vreemd voor hem. Wel supermensgericht en relaxed, loopt heel makkelijk mee aan een halstertje ondanks dat dat nog maar weinig gedaan is. Niet ril of schrikachtig maar heel nieuwsgierig en aanhalig.

Ik laat hem tot feb-maart lekker in zijn kudde staan, ondanks dat dat helaas een paar honderd km verderop is en ik er dus tot die tijd weinig mee kan doen. Zou uiteraard graag rustig aan alvast aan de slag gaan met voetjes geven, hoofdstelletje en bitje passen, dekje op zijn rug leggen etc etc, maar ik vind het belangrijker dat hij tot die tijd in zijn vertrouwde kudde kan blijven staan als dat ik er wekelijks naar toe kan. Als het goed is hebben we daarna nog zo'n 20 jaar de tijd om samen te genieten :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Django_Mette

Berichten: 1378
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 15:49

Welkom allemaal! Hele mooie dieren komen er weer voorbij <3

Ik kwam gisteravond thuis en Fedde kwam zo kroelen dat ik daar lekker mee bezig ben geweest. En dan gaat het kriebelen: zal ik het zadeltje opleggen?

Gewoon gedaan en hij gaf geen kick <3 Het zadel is een Thorowgood T8 met verwisselbare boom. Deze heeft nog op een E-maat Connemara gelegen. In het voorjaar ga ik een zadelmaker laten komen en dan kijken we of dit ermee door kan of dat we iets anders moeten aanschaffen. Komende winter doen we toch bijna niks :')
Afbeelding

Narcissa
Berichten: 3058
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:34

Ik meld me ook :D

Volgend jaar ga ik mijn nu 5-jarige IJslandermerrie Jona inrijden.

Ik heb haar vorige maand gekocht als compleet groen paard. Niveau veulen zeg maar. Ze heeft problemen met het halster, die ben ik nu aan het oplossen. Daarna moet ze nog alles leren (deftig meelopen, vaststaan, voetjes geven, noem maar op). Eenmaal de basis opvoeding erin zit, gaan we door naar longeren en schriktraining om daarna rustig zadelmak te maken.

Ze is een erg slimme en leergierige dame, nieuwe dingen vind ze de eerste keren best eng. Als je het voor de tweede keer doet, is het al bijna vanzelfsprekend. Echt het slimste paard dat ik ooit gezien heb. Ze lijkt tot nu toe erg werkwillig te zijn en hoewel ze mensen nog niet volledig vertrouwd (beetje verwilderd zeg maar), is ze wel mensgericht en wilt ze het ontzettend graag goed doen, bij een beloning zie je haar groeien van trots.

De kleine dame in kwestie :)

Afbeelding

Afbeelding

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:55

Leuke ijsco!!

Babootje

Berichten: 26637
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:21

Knap paard Oji. Wij lopen gelijk op zo te zien. De plannen voor ons zijn ook feb/maart ophalen en dan het zadelmakmaktraject in. Op zn gemakkie.
De jouwe is wel wat groter al. Onze Polletje haalt nog net geen 1.60. Vandaag nog even in de opfok geweest, waar we verder ook niks kunnen natuurlijk. Hij staat nu nog in een groepje van 8 heel lieve ruintjes. Het hengstengedoe is wel voorbij, geen schrammetje of wondje meer te zien, haha. Je kunt het nu niet zien, maar ze hebben nog een heel uitloop gedeelte.

Het lijkt wel een kleintje hier, maar er stond toevallig een hele grote naast :D
Ik denk dat hij de maat wordt van onze merrie, zoiets. 165/168.
Hij heeft een wat donkerdere voskleur. Een beetje richting leverkleurig.

Jij hebt dat ook vast, maar wij kunnen niet wachten tot ie naar huis komt.

Afbeelding

@Djangomette: zadel lijkt zo niet verkeerd. Zou best kunnen gaan passen straks. Uiteraard wel de zadelmaker erbij.
@Narcissa: wat een leuk IJsje zo met die blonde manen.

martinev

Berichten: 2594
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:39

Wat een leuke paarden komen er allemaal voorbij!

Vanmiddag hebben we Phinne weer even in de trailer gezet, ze mag vrijdag mee op pad, dus vond het wel handig om weer even te oefenen. Ze stond er binnen 20 seconden in, even snuffelen en toen wandelde ze vol overtuiging naar binnen, perfect! Daarna natuurlijk overladen met complimenten en appeltjes, ze kijkt er zelf ook wel erg trots bij haha!

Afbeelding

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:50

Ha Babootje, ik hoop dat die van mij ook niet meer al te veel groeit hoor. 1,65-1,68m vind ik een perfecte maat! Leuk dat we straks gelijk opgaan. Hier ook alle tijd en rustig aan, maar heel veel zin in....laat die winter maar snel voorbij zijn!

Is het al weer zo lang geleden het topic van Phinne dat ze zo slecht stond? Wat geweldig dat ze gewoon tot een gezonde peuter is uitgegroeid!

Babootje

Berichten: 26637
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:53

oji schreef:
Ha Babootje, ik hoop dat die van mij ook niet meer al te veel groeit hoor. 1,65-1,68m vind ik een perfecte maat! Leuk dat we straks gelijk opgaan. Hier ook alle tijd en rustig aan, maar heel veel zin in....laat die winter maar snel voorbij zijn!


Ho, ho. Die van jou gaat gewoon nog 10 cm bij komen. Maar daar wen je wel aan.

oji schreef:
Is het al weer zo lang geleden het topic van Phinne dat ze zo slecht stond? Wat geweldig dat ze gewoon tot een gezonde peuter is uitgegroeid!


Ja Phinne vergeet je niet zomaar. Fijn om te zien dat ze het zo goed doet!

dieseltje09

Berichten: 1882
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:11

martinev schreef:
Wat een leuke paarden komen er allemaal voorbij!

Vanmiddag hebben we Phinne weer even in de trailer gezet, ze mag vrijdag mee op pad, dus vond het wel handig om weer even te oefenen. Ze stond er binnen 20 seconden in, even snuffelen en toen wandelde ze vol overtuiging naar binnen, perfect! Daarna natuurlijk overladen met complimenten en appeltjes, ze kijkt er zelf ook wel erg trots bij haha!

[ [url=m/Yi8lPO.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ooww wat een trots hoofd inderdaad :D

Ik ben gister op stel en sprong verhuisd van stal. Dat zou eigenlijk pas per 1 december gewisseld van stal zijn maar na een keurige opzegging mijn kant waar ik me aan een maand opzegtermijn wou houden werd ik paar dagen later met klem verzocht eerder aka een dag later nog te vertrekken :roll: _-:(

Dat werd mijn puppy dus op een trailer lokken… Wetende dat hij paar maanden geleden toen ik hem ophaalde bij de boer waar ik hem kocht pas na totaal 5! Uur op een trailer liep…
Nou ja trailer, een 8 paards vrachtwagen want bij de trailer kwam hij helemaal niet in de buurt :D

En dan is te zien dat het grondwerk, schrik en obstakel training van de afgelopen tijd zijn vruchten af geworpen heeft. Binnen 10 minuten was de klep dicht en waren we onderweg *\%/*

De nieuwe situatie is best wel even spannend, zijn wereld was niet zo heel groot(de kleine privestal aan huis waar hij met mij stond of de boer ergens achteraf in een weiland waar hij nooit vanaf kwam bij zijn oude eigenaar) en hij komt nu terecht op een actieve boerderij die dik bil runderen hebben, schapen en het een ander doen in de landbouw oa aardappels en grondverzet.
Je kan je voorstellen hoe de afgelopen 2 dagen dus zijn geweest voor hem, zijn ogen stonden op stokjes hahaha. Maar telkens wel zo braaf en koel blijven doen!

martinev

Berichten: 2594
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:51

Wat een verhaal Dieseltje! En fijn dat hij zo braaf blijft!

Och ja, die arme zieke Phinne, het is gewoon alweer anderhalf jaar geleden! Dat jullie dat zo onthouden hebben! Gelukkig is er helemaal niks meer van te merken! Ze heeft echt nog wel een tijd gehoest, zeker na wat rennen door de wei, maar dat horen we nu al zeker een jaar niet meer, en rennen doet ze meer dan genoeg haha! We gaan straks zien hoe haar uithoudingsvermogen onder het zadel zal zijn, of ze last heeft van een verminderde longinhoud, maar de dierenarts heeft goede hoop dat dat niet het geval zal zijn! Verder groeit ze heerlijk op als een heel normale 2-jarige en lijkt ze er geen achterstand ofzo aan over gehouden te hebben! Superfijn en toen ze zo ziek was hebben we dit niet durven dromen!

Afbeelding

Sato
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-10-21

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:17

Leuk topic! En wat veel verschillende soorten paarden die beleerd gaan worden! Hier staan 3 haflingers die di/volgend jaar onder het zadel komen.. 2 zijn 3 jaar de andere is 7 ben heel benieuwd! De 7 jarige heb ik van de week voor het eerst op gezeten! Die was echt zo relax!

Tenno7

Berichten: 2305
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 02:00

Wat weet een gave paarden komen er voorbij zeg. En mooi om te zien hoe iedereen met zn jonkie bezig is.

Hier vorige week voor het eerst Yellow geschoren! Hij krijgt als pony een behoorlijke vacht en daarnaast is hij cremello, dus die vacht schoonhouden is een drama := dus nu hij meer aan het werk is besloten om hem te scheren.. week ervoor mijn andere paard geschoren en hem er gewoon naast gezet op stal met eten.. zo kon hij al wennen aan het geluid.. mijn KWPNer was vreselijk moeilijk met scheren toen hij jonger was. ( nu gelukkig wel braaf na heel veel trainen ) dus wou met Yellow het echt goed doen vanaf het begin... dus hem klaar gezet en er zonder verwachting ingegaan en wel zien hoe het gaat. Ik zie het als een training. En ookal zou het maar half geschoren zijn was het ook prima, gaan we een andere dag verder. Maar Yellow verbaasde mij enorm! Hij gaf geen KICK +:)+ ik heb hem helemaal kunnen scheren, incl zijn koppie & oren! Ben zo onwijs trots he! Zonder verdoving en gewoon positieve beloningen.

Hier waren we al een eindje opwegAfbeelding

En gister tijdens het longeren zag je echt het resultaat. Zijn gouden cremello kleurje komt nu zo mooi tot zn recht.
Afbeelding

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 04:35

Ga mijn paardje nog niet beleren volgend jaar, maar lees alvast mee omdat ik er wel heel veel zin in heb! Wij wachten nog heel even tot 2024. Maar lijkt me leuk om al jullie jonkies te volgen tot het zover is <3

Maartje_M

Berichten: 9436
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 07:02

Wat braaf van Yellow!