[VOLG] Welsh Sportpony’s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Re: [VOLG] Welsh Sportpony’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 21:34

Dankje Chantal, duidelijke uitleg!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:13

Wat is die Winterfair en waar/wanneer? :)

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:40

absque_dubio schreef:
EllyC schreef:
Zat even te zoeken wat de winterfair was.
Dat wordt dan georganiseerd door de WPCV. Hoe zit het nu ook al weer, je hebt NWPCS en WPCV. Wie doet nu wat?

En ik las iets van dekbonnen. Hoe gaat dat nu eigenlijk in zijn werk?
Volgend jaar hopelijk gezond veulen welshparbred, moet ik die zelf inschrijven met een bewijs/dekbon?

Dat klopt!

De hengstenkeuring, regionale keuringen en merrie keuring (veranderd volgend jaar naar algemene keuring ivm ruinen ook welkom) worden georganiseerd door het nwpcs.
Engelse shows worden vaak losstaand georganiseerd volgens de Engelse richtlijnen.
En dan heb je nog het wpcv. Corrigeer me als ik het fout heb :D maar ik dacht dat dat ‘de opvolging’ is van het moederstamboek. Hengsten hoeven ook geen keuring te lopen, alleen klinisch gekeurd te worden voor een deklicentie.
Verder zou ik het op dit moment tof vinden als iemand met meer informatie over het wpcv hier zou kunnen reageren, aangezien mijn kennis beperkt is. :D

:+ misschien nog even een verder stapje terug zetten. Er zit tussen de twee stamboeken naast de praktische verschillen namelijk een belangrijk verschil in de basis van het bestaan : het fokplan

Ooit, vroegah, is er bij wet bepaald dat er betere (oorlogs)paarden moesten komen. Door middel van staatstoeterijen, fokverenigingen en later de paardenwet werd ervoor gezorgd dat er meer geschikte dieren gefokt werden. De nu bestaande fokverenigingen ( a.k.a. stamboeken ) hebben in hun regelementen/statuten opgenomen hoe zij dit doen. De predicaten ( ster,keur, etc etc ) zijn instrumenten om praktisch aan te geven of het dier tot de beste behoort voor het doel dat is vastgesteld in het fokplan. Ik denk wel dat het veilig is om te stellen dat voor kruisingsfokkerij er fantastische resultaten geboekt zijn als je kijkt naar bijvoorbeeld KWPN.

Maar wat nu als er binnen 1 sectie niet 1 doel is. Als je een ras fokt die de paardenwet nooit gekend heeft. Als de fokker zelf bepaalt voor welke reden hij/zij fokt? Als je binnen een rassectie de diversiteit als waarde ziet? Voor ons in Nederland is het best lastig om dat concept te kunnen begrijpen, omdat we allemaal zijn opgegroeid met de paardenwet gedachte. Als jij een sectie D wil fokken waarmee je GP dressuur kan rijden dan is dat helemaal prima. En als het je lukt : compliments *\o/*
De twee systemen onderscheiden zich op heel veel punten van elkaar maar in hoofdzaak zit het verschil dus dat het ene systeem een fokplan heeft en goed- en afkeuring doet versus het andere systeem dat kenmerkt door diversiteit en waarderingen.

Annash schreef:
Wat is die Winterfair en waar/wanneer? :)

5 november 2023 Rijvereniging " De gouden adelaar" Bunschoten Spakenburg

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 08:12

Duidelijk uitgelegd wat het verschil is tussen NWPCS en WPCV ( behalve het lidmaatschap en een WPCVhengst gebruiken en veulen inschrijven net als merrie bij NWPCS,extra kosten)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 08:42

Link2thepast, wat heb je dat goed omschreven. Interessant zeg, op die manier heb ik het nooit bekeken.
Als ik voor mezelf spreek, ben ik best wel prestatie gericht en ik wil mijzelf/mijn pony’s graag kunnen meten met anderen. Dit kan door middel van wedstrijden en keuringen. Ik mis dat stukje meten met elkaar bij het wpcv. Eigenlijk heel gek, want de vrijheid en je eigen fokplan opstellen spreekt mij veel meer aan. Bij het nwpcs loop ik steeds meer vast doordat ik het niet eens ben met het fokplan en/of de uitvoering ervan.
Edit; nu is het bij rijponys zo dat je nog bijvoorbeeld naar nrps oid kan overstappen, dat zie ik ook velen doen.
En ik zelf vind bijvoorbeeld zomerdijk pony’s een goed voorbeeld van wpcv. Zomerdijks Willie Wortel. <3

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 13:06

Pret is afgelopen zondag verhuisd. Het blijft heel gek, maar ze staat zo fijn en krijgt zoveel aandacht en liefde. De eerste wedstrijden zijn opgegeven. <3
Afbeelding

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:31

Prachtige pony's en wat een resultaten die je al hebt met een best jonge fokkerij. Ook fijn om te zien dat je pony's ook actief zijn in de sport. Ik reed als kind een b welsh pony. Was echt een geweldig dier met een mooi klein hoofdje die ik bij welshjes wel kenmerkend vind. Mijn huidige warmbloedmerrie is momenteel drachtig. Ik hoop toch dat het fokken niet zo uit de hand loopt als bij jou := Ik heb er helaas de ruimte niet voor. Ik kan gelukkig mijn fokinteresse voeden met jouw topic :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 13:46

Hier helaas ook niet die ruimte hoor.. :o Daarom verwachten we aankomend jaar ook geen veulens. Heb zat leuke pony’s waar ik zoooo blij mee ben. <3

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:51

Blijf pret wel van jou? Of is ze echt verkocht?

Ik geniet ook zo van die welshjes vind het geweldige pony's. Mijn droom is ook nog altijd om er zelf een keer 1 te hebben.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 14:07

Pret blijft van mij ja, ondanks dat ik afgelopen voorjaar haar rontgen heb laten keuren kreeg ik het niet over m’n hart haar te koop te zetten. Verkopen is gelijk zo definitief.
Ik zou nog wel een Welsh B merrie erbij willen <3 en die heb ik ook gereserveerd voor tzt. :o

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:49

Echte liefde laat je niet zomaar gaan <3
We zullen de merrie vanzelf hier in het topic gaan zien dan

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 16:14

Die is al besproken in het topic O:)
Maar op dit moment niet mijn pony dus ik laat het zo. :D
Nu weer lekker focussen op Passie en Power. Met die twee hebben we op dit moment genoeg om handen. <3

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:58

absque_dubio schreef:
vivana schreef:
Ik zie nu je topic!Je hebt en fokt geweldige pony's.
Erg leuk om naar te kijken!
Overigens heb ik een halfbroertje van je merrie..passie..
El Diego des Etoilles x Heitrakts Marvin

Wat leuk zeg! Ik vind Marvin’s geweldig. Heb je een foto van hem?

Oeps sorry helemaal niet langs zien komen; ja die heb ik wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze foto is van vorig jaar...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:32

Gelukkig blijf je betrokken! Leuk! Weet uit ervaring hoe dat is. Ik heb daar zoveel plezier van gehad.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 18:06

Vivana wat een imposante pony zeg!

LDRD inderdaad heel leuk en fijn! Hoe gaat het met jouw pony’s?

Vandaag had de nieuwe combinatie hun dressuur debuut. Als verrassing zijn wij stiekem komen kijken. Hadden ze niet verwacht, dus de reacties waren leuk. :D Pret herkende me ook gelijk, super snoezig. <3 en ondanks wat zenuwen en spanning een 5e (190,5) en een 2e (194,5) plaats van de 20 deelnemers. Super tof! :D

Zelf wel echt afgelopen week wat moeite gehad met naar stal gaan. Gister weer geweest. En alsof Power het aanvoelde. Ik ben voor het eerst helemaal zelf lekker wezen poetsen longeren etc en hij was enorm aanhankelijk en braaf. Echt een gevoelspony die puppy.

Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:17

Dat is al snel zeg, je had haar nog maar net weggebracht toch? Wel heel leuk dat ze het al zo goed deden.

En wat is Power toch enorm knap. Ik moet maar snel een keer langs.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:34

Leuk dat de nieuwe combi het zo goed en snel oppakt! Wel mazzel als je zo iemand vindt die ermee aan de slag wil :j .
Ga ik ook naar op zoek als die van ons eenmaal zo ver zijn dat ze onder het zadel kunnen.

Power ziet er goed uit. Ga je met hem naar de HK en wat zijn je plannen met hem verder?

Hier gaat het met Pareltje even niet zo goed. Die heeft op de wei een aanvaring met de hooibak gehad. Geen idee wat ze gedaan heeft, maar ze heeft diverse schaafwonden en was niet blij ;( .

De rest gaat gelukkig prima, al heb ik Pommetje al lang niet meer gezien. Als troostprijs heb ik wel wat foto's gekregen en hij zou naar verluid héél braaf en mak zijn. Ik hoop ergens in november weer even te kunnen gaan kijken. Wel jammer hoor als ze zover weg staan :o .

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 17:02

Klopt. Ze staat een week daar. Wedstrijd was inderdaad snel. Maar bij hun om de hoek en B niveau. En ik snap dat ze graag lekker aan de slag gaan.
Je moet zeker eens komen kijken!

LDRD, het is lastig te zeggen want alles valt of staat met hoe de hk loopt, hoe de klik tussen mij en Power is (onder andere onder het zadel) en nog veel meer omstandigheden. In theorie heb ik bedacht dat als hij niet ggk wordt, z’n ballen eraf gaan en ik hem voorlopig zelf als rijpony houd. Zoveel zin om er zelf mee te gaan shinen en een derde pony naar het Z spreekt me wel aan *D Alleen Passie op stal hebben voelt veel te eenzaam dus Power blijft voorlopig, maar je weet vooraf nooit hoe het loopt.. je kan nog zoveel plannen maken, maar we weten allemaal dat dieren daar niet altijd naar willen luisteren. :=
Wat jammer van Parel! Gelukkig lijkt het mee te vallen. :(:) En ja ik ken het helemaal dat ze zo ver weg staan, daar is niks aan! Ga je hem na de opfok wel thuis houden om klaar te maken voor de hk?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:47

Leuk dat je Power voorlopig in ieder geval aanhoudt :j . Ben benieuwd hoe hij zich verder ontwikkelt. Kan mij voorstellen dat het stil is op stal :j .

Ik heb eerlijk gezegd nog geen vast omlijnd plan rondom Pommetje. Zie dat volgend jaar wel. Hier thuis is geen optie. Geen ruimte en te veel dames ;) .
Ik ga het klaarmaken voor de HK wel uitbesteden in ieder geval tzt. Door wie en hoe dat onderzoeken we tegen die tijd wel. Tips zijn altijd welkom :D . In ieder geval zuiden van het land, want ik wil daarbij zeker zelf meer bij betrokken kunnen zijn. Helemaal zelf doen heb ik helaas (nog) geen tijd voor.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 22:29

Ben benieuwd waar je hem gaat neerzetten! Zou wel heerlijk zijn als je hem wat meer kan zien.

Helaas ligt een vriend van ons in het ziekenhuis nadat hij thuis is gevonden met een hersenstaminfarct. Dus een heftige emotionele periode voor ons en de rest.
Nog wel wat beeldmateriaal van de wpcv show.

Afbeelding

- First 4 jaar en oudere merries WPBR
- Adult Champion WPBR
- Overall Champion WPBR
- Champion Ridden
- Reserve Overall Performance Champion

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:52

Ik heb het al gezegd, prachtig! En je jasje vind ik ook erg mooi <3

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:46

Wat een dier he. Ongelofelijk wat is die merrie mooi. En wat maakt ze zich ook mooi. Genoten van jullie samen zaterdag.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:49

Ze is echt prachtig. Je oogt wel wat aan de zware kant voor haar, dat lijkt me wel iets om op te letten. Je wil haar niet in de weg gaan zitten :) Oh ik vind dit altijd zo banketstaaf klinken, maar ik wilde het toch gezegd hebben, sorry.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 07:55

Zo gaaf!! <3

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:11

Gaaf hoor!! En nog gefeliciteerd :D !
Heel leuk om zo'n sjieke merrie tussen al de andere Welshjes rond te zien lopen.