pluisje88 schreef:Ik had gezegd dat ik hier niet meer mee zou lezen maar ik kan het toch niet laten om te reageren nu ik het topic steeds weer voorbij zie komen. Zoals eerder gezegd is bij een pssm-er pro-activiteit en management alles. Kritisch kijken wat een paard nodig heeft is alles. Mijn merrie is inmiddels 18 (gekocht met 11 en achteraf toen al symptomatisch). En pijn vrij in de wei en met grondwerk. Sommige periodes ook dressuurmatig zelfs goed onder het zadel (richting m waardige proef) (in een slechte tijd loopt ze nog geen b proef).
Regel 1: natuurlijk paarden houden werkt niet voor een pssm2 paard.
Wat ze nodig hebben in de zomer:
Voldoende rust en ze moeten kunnen liggen. De ziekte is vermoeiend en ze hebben het nodig om te kunnen liggen om het lijf rust te geven. Mijn paard lag elke nacht op stal. Eenmaal 24/7 buiten in de zomer zag ik dat ze oververmoeid raakte. Eens in de zoveel tijd als ze dat aantoont laat ik ze bewust een nacht op stal ondanks het mooie weer zodat ze deze rust krijgt.
Bescherming tegen de invloeden van het weer. Felle zon kunnen ze niet goed hebben (het gaat niet om warm zijn maar om de prikkel die de zon geeft) dus deken op!! En bij veel warmte met Felle zon (grens ligt hier bij 28 graden los van of er lekkere wind staat) wil ze op stal. Daar is het ook warm maar geen zon en minder beestjes. Regen op de bovenlijn is funest! Dus bij het minste spatje regen een waterdichte deken op. De nieuwe dekens met de waterdichte rug en onderaan vliegendeken zijn fantastisch.
Bescherming tegen vliegen. Elke handeling om een vlieg weg te jagen is een fysieke inspanning die energie kost die ze nodig hebben voor het herstel. Dus bescherm tegen vliegen en beesten zodat ze die energie kunnen gebruiken voor het herstel.
Voeding: zo min mogelijk ballast en zo puur mogelijk voeren. Letterlijk alle ballast kan de emmer doen overlopen. Ze hebben veel eiwittten en vetten nodig. Granen geven veel ballast die ze slecht verteren. Graanvrij voeren gaat dus niet perse om suiker (appels en wortels vormen geen enkel probleem voor mijn paard) maar om de meuk die er in zit. Luzerne reageren de meeste paarden niet goed op dus daar blijf ik ver van weg. Het gaat om de pure ingrediënten en niet om het merk of de naam. Ts ik zag je schrijven dat je paard kilo’s krachtvoer nodig heeft. Dat is absoluut niet waar. Mijn paard krijgt 1x per dag een voerschep vol aan massa. Het gaat er meer om wat er in die voerschep zit. Dat maakt het verschil en niet de massa. Te veel massa vormt ook weer een belasting op het systeem. De mijne krijgt onbeperkt hooi. Laag suiker hoog in eiwit. Lastig te vinden maar maakt een wereld van verschil. Voordroog doet ze het heel slecht op. Dit geeft extra verzuring.
Goede correcte bekapping (super belangrijk maar weinig goede bekappers)
Beweging om de verzuring af te voeren. Bij veel verzuring slaat alles op slot. Ingepakt met een belachelijk warme deken een stukje heen en weer lopen op een harde en vlakke ondergrond kan de blokkades langzaam opheffen.
Afvalstoffen kunnen het lichaam alleen verlaten als ze gekoppeld zijn aan een mineraal. Dus alles wat je moet doen is de voorwaarden scheppen om te kunnen afvoeren. Op de foto’s is te zien dat je paard heel erg verzuurd is en daarmee contant op het randje zit. Je ziet veel oedeem vorming en dat zit vol met afvalstoffen. Eigenlijk zit Mira in een doorlopende aanval. Elke trigger die er wordt toegevoegd van buiten kan de druppel zijn. Het vat zit vol. Zodra je meer ellende losmaakt uit het lijf maar dit vervolgens niet kan worden afgevoerd heb je echt een heel groot probleem.
Daarom zou ik op dit moment absoluut geen recuptex deken aanraden dit geeft een extra trigger die dit paard niet trekt.
Als die spieren zo zeer blijven doen dan kun je haar inpakken met dikke dekens (lees belachelijk warm a la winterdeken) en haar laten staan tot je echt voelt dat ze warm wordt onder de deken. Eerst zul je zien dat dat best lang duurt. Er komt gewoon kou uit het lijf. Het wordt ijskoud onder de deken. Dan zul je zien dat ze tevredener en zachter wordt en die van mij kijkt dan bijna of ze stoned is. Duurt wel een uurtje of 2 minimaal. Als ze goed is opgewarmd neem je haar mee om een stukje te lopen op het harde, rechtuit maar ook wat grote bochten zodat alles weer een beetje los komt. Op het einde zet je haar iets op het achterbeen door haar hood heel langzaam iets omhoog te vragen. We hebben het hier over 5, Max 10 minuten Geen bergwandelingen! Daarna haal je de warme deken er weer af en doe je er een vliegendeken op (of regendeken bij regen) voor de nacht zou ik haar gewoon een ongevoerde regendeken op doen. Geen met fleece! Ze zijn te zwaar en drukken op de spieren met te veel weerstand omdat ze ruw zijn. Een gladde van binnen. Let op dag je een merk neemt waarvan de dekens licht in gewicht zijn. Amigo is beduidend lichter in gewicht dan de meeste merken. Bijvoorbeeld een amigo Hero 0 gram voor koudere dagen en nachten. Overdag heeft de mijne nu een vliegendeken op.
Voor in de winter kom je aan het scheren. Ze kunnen hun eigen temperatuur niet reguleren en ondanks een wintervacht houden ze zichzelf niet warm. Er komt een soort kou vanuit de spieren zelf en ze hebben de warmte van buitenaf nodig om die verkrampingen op te lossen. Die van mij heeft geschoren of ongeschoren dezelfde dikte aan dekens nodig maar is geschoren veel comfortabeler. Ik scheer 1x helemaal, en de tweede keer laat ik de rug zitten zodat daar de warmte wat beter blijft hangen als ik een keer de deken eraf haal. Rijden in de winter altijd met een uitrijdeken erop. Niet eraf halen, gewoon de hele tijd laten zitten. Met longeren ook. Mijn paard staat in de winter in verschillende stapjes opgebouwd onder 750 of 800 gram met hals zonder extreem warm te zijn. Met zulke dikte is het dus heel belangrijk dat de dekens licht van gewicht zijn (amigo bravo met liner). Een simpel winterdekentje van een goedkoop merk gaat dus niet afdoende zijn. En de nachten op stal wordt heel belangrijk. Ze moeten droog kunnen liggen zodat ze voldoende rust krijgen.
Bij een pssm2 paard moet je kunnen kijken naar wat je paard nodig heeft en daarbij jouw ideaal los kunnen laten. Alle ideeen over wat jij wel of niet wilt is niet belangrijk. Je paard heeft nodig wat hij nodig heeft. Punt. Ik zou het voor mijn paard fijn vinden als ze zonder deken kan. Dat kan ze dus niet. Punt. Ik zou willen dat ze ook in de winter lekker buiten blijft snachts. Zij wil naar binnen. Nou duidelijk. Punt. Het maakt niet uit wat ik ervan vind. Zij heeft dit nodig.
Bij een pssm2 paard bestaat kan niet niet. Je kunt met heel weinig middelen je paard echt goed helpen maar je moet je eigen ideeën los laten. Ik heb alleen een schuilstal: nou dan geef je haar een stuk van die schuilstal met rubber matten en een dikke laag strooisel erop voor haar alleen. Maar ze wil niet alleen op stal: nou dan zorg je voor een open wand en een paddock voor de rest midden voor de schuilstal zodat ze niet zo ver weg kunnen en dicht genoeg bij haar blijven zodat zij dus rustig blijft. Alles kan maar je moet je eigen ego loslaten in deze. Puur kijken wat heeft het paard nodig en hoe kan ik dat geven. En dat hoeft echt geen stal te zijn met vloerverwarming of gouden deurknoppen..
Tot slot wat betreft de dierenarts: mijn ervaring is dat ze je absoluut niet verder helpen. Heeft een hoop geld gekost en heb toch alles zelf nog uit moeten vinden.
Kortom: leer goed naar je paard te kijken zonder jouw mening daarin te mengen. Met een flinke set geschikte dekens, een fijne plek waar ze kan rusten en aangepast voer kan ze echt verbeteren. Inmiddels heb ik die van mij zover dat ze als ze netjes op tijd haar supplementen krijgt, en ik zorg dat ze het niet te koud krijgt of nat wordt en voldoende rust krijgt dan zie je amper dat er wat aan mankeert. Inmiddels heeft ze ook wat reserve gekregen. Donderdagochtend was er geen regen voorspeld dus ze stond onder haar hoodie in de wei. Word ik wakker en hoor ik regen door mijn open slaapkamerraam. Kak! Haar rug mag niet nat worden! Ik snel uit bed gevlogen en naar stal. Deken was nat en rug erg koud. Paard op stal, deken eraf, twee wollen dekens erop over elkaar en duimen dat ik op tijd was. Na een half uur onder de deken voelde het alsof je je hand in een diepvries stak. En het was rond de 25 graden ofzo buiten. Het is zomer dus al mijn winterdekens liggen gewassen op zolder. Als ik mijn 500 grams staldeken bij de had had gehad had ik die er rustig op gegooid midden in de zomer (hoezo laat je eigen idee los. Mijn hoofd zou zeggen dat het zielig is en veel te warm, mijn paard zou me zuchtend van dankbaarheid aankijken) Na 2 uur begon ze lekker warm te worden en leek ze heel tevreden. en na 2,5 uur kon de regen/vliegendeken weer op en stond ze in de wei alsof er nooit iets gebeurd was. Op het moment dat ik niks had gedaan had ik savonds met een serieuze pssm aanval gezeten. Dus ja extra zorg is nodig maar dat zit vooral in pro actieve actie en niet in hele dure spullen of hoogwaardige niet bij te houden leefregels oid. Je moet alleen je weg vinden (en de nodige kennis opdoen). Als je de juiste kennis hebt en pro actief inspeelt op haar behoeften dan kunnen ze echt wel verbeteren (tenzij je echt pech hebt en je paard er niet op reageert) maar het heeft gewoon tijd nodig.
Ik vind dit echt de meest zinvolle post! Dit zou ik eens een paar keer goed lezen als ik jou was TS, staat echt veel leerzame informatie in waar je denk ik een heleboel mee kunt.