Het leed dat pony verkopen heet. De meest rare vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:29

Als koper moet je denk ik gewoon verstandig zijn en aan een expert vragen wat er bij je past, dan daar naar op zoek gaan.
Als verkoper moet je denk ik aan het begin de juiste vragen stellen, nog voordat iemand komt kijken. Stel desnoods een paar strikvragen, zodat je weet dat je met een gevorderde ruiter of eigenaar te maken hebt. (Mits je dit zoekt, want er worden nog steeds paarden en pony's aan beginners verkocht). En het wordt steeds moeilijker, denk ik, omdat het plaatje steeds belangrijker wordt. Ook in de wedstrijdring! Daardoor krijg je ook steeds meer dieren die hoger in het bloed staan, wat voor een beginnend ruiter gewoon te hoog gegrepen is.

Gelukkig hoef ik geen paard te verkopen en kopen hoop ik ook nog lang niet te doen. Eéntje is voor mij genoeg. Maar ik zet mezelf nog steeds in een groep beginnend ruiter omdat
- ik 18 jaar lang op manegepaarden heb gereden en ondertussen meer dan 20 jaar eigen paard heb. In deze meer dan 20 jaar bijna nooit meer op andere paarden gereden dan mijn merrie en nu mijn ruin. - Daardoor zal ik zeker niet zomaar op elk paard weg kunnen rijden.
- ik gewoon mijn grenzen ken, ik zal nooit een "Anky" worden :o
- ik altijd een zweep meeneem:D , zeker op buitenritten, al is het maar om auto's (en andere te dichtbij komende dingen) op afstand te houden.... Oh en in de bak rijd ik toch ook echt met zweep en dan zonder sporen want sporen zijn voor gevorderde ruiters :j

cissy

Re: Het leed dat pony verkopen heet. De meest rare vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:15

Ik neem nooit een zweep mee als ik op buitenrit in bos ga. Als blijkt dat ik er onverhoopt eentje nodig heb dan groeien/liggen er genoeg in het bos.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 10:43

Hoihoi10 schreef:
flinders schreef:

Daar heb je gelijk in, alleen vind ik voor een pony boven de €10.000 al een hogere prijsklasse. Paarden meer vanaf €30.000 denk ik? Maar wanneer je dan boven de €50.000 zit voor een paard zet je hem meestal niet op sporthorses :j

Dat is echt al lang niet meer zo. Pony’s zijn zo ontzettend duur op dit moment. Denk bijna duurder dan paarden.

Nou deze pony ligt onder 7k.
Ook daar kreeg ik een leuke reactie op. De pony was te goedkoop om echte top te zijn.
Dus mijn reactie was oh als je dat het enige probleem vindt wil ik voor jou wel een uitzondering maken en meer vragen.
Ze reageerde nogal kattig met als ik echt verstand had dan had meteen begrepen dat ze bedoelde Z concourservaring want heel leuk dat ze filmpjes van verschillende locaties heeft waar pony meer dan 1 meter springt maar niet voor punten. Nee mevrouw dat komt omdat mijn dochter niet meer mag starten bij de pony’s.
Ze keek liever verder want dit was te mooi om
Waar te zijn.
Nou bedankt

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 11:02

ChristaMoor schreef:
Als koper moet je denk ik gewoon verstandig zijn en aan een expert vragen wat er bij je past, dan daar naar op zoek gaan.
Als verkoper moet je denk ik aan het begin de juiste vragen stellen, nog voordat iemand komt kijken. Stel desnoods een paar strikvragen, zodat je weet dat je met een gevorderde ruiter of eigenaar te maken hebt. (Mits je dit zoekt, want er worden nog steeds paarden en pony's aan beginners verkocht). En het wordt steeds moeilijker, denk ik, omdat het plaatje steeds belangrijker wordt. Ook in de wedstrijdring! Daardoor krijg je ook steeds meer dieren die hoger in het bloed staan, wat voor een beginnend ruiter gewoon te hoog gegrepen is.

Gelukkig hoef ik geen paard te verkopen en kopen hoop ik ook nog lang niet te doen. Eéntje is voor mij genoeg. Maar ik zet mezelf nog steeds in een groep beginnend ruiter omdat
- ik 18 jaar lang op manegepaarden heb gereden en ondertussen meer dan 20 jaar eigen paard heb. In deze meer dan 20 jaar bijna nooit meer op andere paarden gereden dan mijn merrie en nu mijn ruin. - Daardoor zal ik zeker niet zomaar op elk paard weg kunnen rijden.
- ik gewoon mijn grenzen ken, ik zal nooit een "Anky" worden :o
- ik altijd een zweep meeneem:D , zeker op buitenritten, al is het maar om auto's (en andere te dichtbij komende dingen) op afstand te houden.... Oh en in de bak rijd ik toch ook echt met zweep en dan zonder sporen want sporen zijn voor gevorderde ruiters :j

Waren er maar mensen zo bewust van zichzelf!
Hier zijn het vooral de ouders die kun kinderen willen opgeven voor de Olympische Spelen.
Daar doen een hoop trainers ook aan mee. Blijkbaar zijn er een hoop die dik betalen om vooral te horen hoe goed ze zijn. Neem daarbij ook nog het schattige eraan en hup daar komt de zelfoverschatting.
Deze pony laat je redelijk door de mand vallen als ruiter. Dat komt omdat hij keurig is opgeleid.

Nee ze gaat niet wijken, schouder binnenwaarts middendraf etc doen als kind niets kan. Ja die travers dan weer wel bij een galophulp. En inderdaad de galop gaat dan beter vanaf stilstaan of stap bij een wat onstabiel projectiel op je rug.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:43

En Christa, zou je dus wel opzoek zijn denk ik dat jij juist een fijn paard gaat vinden :)

Ik denk dat ik door mijn verleden me wel verder gevorderd mag noemen :+
Veel paarden zadelmak gemaakt en deze opgeleid dat ze een fijn parcours kunnen springen.
Z dressuur gereden.

Maar... dat was in mijn vorige leven zeg ik altijd. :D
Zou ik nu opzoek gaan naar een paard is dat geen paard waar bij staat dat hij niet voor beginners, of dat hij wel eens uit kan proberen oid.
Ben richting de 50, ondertussen wat beperkingen erbij.
Laat dat maar lekker aan de jeugd over.
Geef mij het paard maar dat men wel aan de manegeruiter zou willen verkopen.

Want wat ik wel geleerd heb, een paard dat braaf is kun je als je fijn en eerlijk rijd altijd in groeien als team.
Een paard met een wat apart karakter moet je echt zin in hebben daar mee verder te komen, want het is altijd blijven opletten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:00

Dat dus inderdaad DP. Ik wil gewoon lekker rijden en niet de hele tijd op mijn hoede moeten zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:18

Ineke2 schreef:
Dat dus inderdaad DP. Ik wil gewoon lekker rijden en niet de hele tijd op mijn hoede moeten zijn.

mee eens, hoe ouder ik word, hoe makkelijker het paard moet zijn. Ik hoef niet zo nodig meer een project of uitdaging. Gewoon plezier en veilig vind ik nu belangrijker.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:08

Ineke2 schreef:
Dorine92 schreef:
Dit inderdaad. Je gaat er niet vanuit dat je een zweep nodig hebt als je een kleinschalige buitenrit ergens boekt. Tenzij je dus gewend bent een zweep nodig te hebben. Nou, hoeveel gevorderde ruiters hebben er nu een zweep nodig?

Deze opmerking is wel vreemd, vind ik.
Het heeft in mijn ogen dus niets te maken met gevorderd of niet of je met een zweepje rijdt.
Ik rijd meestal met een zweep, dat wil niet zeggen dat ik hem ook gebruik. Op buitenrit alleen al gebruik ik de zweep om fietsers / wielrenners op afstand te houden zodat ze niet rakelings langskomen.

Die zijn er niet midden in de natuur. Maargoed ik begrijp dat alle gevorderde bokkers wél een zweep zouden meenemen als ze een privé buitenrit door een natuurgebied zouden boeken bij een klein privé stalletje. Dan heb ik waarschijnlijk gewoon nog nooit een bokker langs gehad :+ Hier zijn álle ruiters (geen uitzondering) die een zweep mee hebben, niet in staat om zelf een zeer braaf paard onder controle te houden tijdens een buitenrit

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:00

Ik rij altijd met zweep, in de piste en buiten en heb zelfs een zweep bij als ik buiten ga wandelen naast het paard, om eventuele honden of fietsers niet tegen mij geplakt te hebben. Nochtans, na jaren eigen paarden en momenteel zelfs 2-wekelijks les (met elk paard 1x/pw) acht ik mij zeker en vast in staat om een begeleid buitenritje mee te doen.
Nooit geweten dat een zweep blijkbaar ook al een selectiecriterium moet zijn. Wat een rare manier van denken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:12

Ik heb de luxe nou eenmaal niet om wekelijks of dagelijks in het bos te rijden in de randstad.
Maar op mijn eigen paard neem ik in het bos ook een zweepje mee. Daar is het voor eventueel honden mee weg te kunnen houden. Je weet het niet, ik gebruik hem nauwelijks en niet voor het paard.
Ik begrijp niet zo goed wat daar mis mee zou zijn?

Ik neem alleen geen zweepje mee zelf als ik op een voor mij onbekend paard zou stappen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:12

Blijkbaar ben ik een waardeloze ruiter. Ik rijd nooit met zweep waar dan ook. Nu heeft mijn paard al een flinke dosis looplust, maar is niet te houden met zweep erbij. Ik heb de zweep ook nog nooit gemist om anderen bij mijn paard weg te houden of van ons af te slaan. Misschien durven ze niet in onze buurt te komen haha

Ontopic wat een verhalen bij verkoop. Bizar gewoon maar zeer vermakelijk om te lezen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:14

Ik snap even niet waarom een topic over rare kopersvragen nu gaat over of je wel of niet met zweep rijdt? :o?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:20

Ineke2 schreef:
Ik neem alleen geen zweepje mee zelf als ik op een voor mij onbekend paard zou stappen.

Precies dit. Ik vind dat raar om wel te doen en blijkbaar alle ervaren ruiters die hier komen ook. Beetje zelfde situatie als dat je een paard wilt kopen en een zweep mee gaat nemen voor het proefrijden _O-

Heb trouwens ook wel eens bij verkoop reacties gehad van mensen die dachten een fijn jong paard die tegen de 10.000 had moesten kosten vóór de keuring, te kunnen kopen voor ongeveer duizend euro vanwege een bemerking waar hij geen last van had

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:22

Ik denk dat het "zweepje" in dit topic vooral symbool staat voor het type mens dat meteen bij het uit de auto stappen al bepakt en bezakt is met Cap op, rubber laarsjes aan en een zweepje in de hand.
En ja, zonder enige twijfels - dat zijn absolute beginners.
Het zal vast stigmatiserend zijn, maar behoor je tot deze groep, weet dat de mensen die al wat langer met paarden omgaan en/of al op een hoger niveau met paarden omgaan, echt lachen om dat beeld. Je moet ergens beginnen, maar wil je worden aangezien voor een serieuze kandidaat koper, laat dan iig dat zweepje achterwege en de cap op kan ook nog wel vlak voor je opstapt.

Ik heb in mijn jaren al heel wat paarden mogen en kunnen bezichtigen, nooit kwam ik het erf op met mijn zweep al paraat.
Een kijker die bij mij op het erf zou komen met de zweep al in de hand, zie ik idd meteen aan voor 'beginnend'. Waar kijkers zonder zweep ook prima beginnend kunnen zijn, maar ook die herken je vrij snel daarna wel. Wanneer het paard dat te koop staat, geschikt is voor beginners, is dat natuurlijk verder geen enkel probleem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:23

MarryAnneR schreef:
Hoihoi10 schreef:

Daar heb je gelijk in, alleen vind ik voor een pony boven de €10.000 al een hogere prijsklasse. Paarden meer vanaf €30.000 denk ik? Maar wanneer je dan boven de €50.000 zit voor een paard zet je hem meestal niet op sporthorses :j

Dat is echt al lang niet meer zo. Pony’s zijn zo ontzettend duur op dit moment. Denk bijna duurder dan paarden.

Nou deze pony ligt onder 7k.
Ook daar kreeg ik een leuke reactie op. De pony was te goedkoop om echte top te zijn.
Dus mijn reactie was oh als je dat het enige probleem vindt wil ik voor jou wel een uitzondering maken en meer vragen.
Ze reageerde nogal kattig met als ik echt verstand had dan had meteen begrepen dat ze bedoelde Z concourservaring want heel leuk dat ze filmpjes van verschillende locaties heeft waar pony meer dan 1 meter springt maar niet voor punten. Nee mevrouw dat komt omdat mijn dochter niet meer mag starten bij de pony’s.
Ze keek liever verder want dit was te mooi om
Waar te zijn.
Nou bedankt

Mensen worden wantrouwig door de handel, heb ik ook meegemaakt toen ik zelf niet meer kon rijden door een ongeluk en een paard wilde verkopen. Menigeen dacht dat ik dat ongeluk door dat paard had gekregen of hij wel iets moest mankeren waarom ik er niet meer op reed. Het was het liefste en braafste paard ter wereld die helemaal niets mankeerde maar men durfde mij gewoon niet te vertrouwen op mijn woord. Uiteindelijk is hij een tijdje gereden door iemand anders en toen gewoon verkocht.

Oftewel mensen kunnen met hun wantrouwen zichzelf ook behoorlijk in de weg zitten denk ik.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:34

Dees schreef:
Ik denk dat het "zweepje" in dit topic vooral symbool staat voor het type mens dat meteen bij het uit de auto stappen al bepakt en bezakt is met Cap op, rubber laarsjes aan en een zweepje in de hand.
En ja, zonder enige twijfels - dat zijn absolute beginners.
Het zal vast stigmatiserend zijn, maar behoor je tot deze groep, weet dat de mensen die al wat langer met paarden omgaan en/of al op een hoger niveau met paarden omgaan, echt lachen om dat beeld. Je moet ergens beginnen, maar wil je worden aangezien voor een serieuze kandidaat koper, laat dan iig dat zweepje achterwege en de cap op kan ook nog wel vlak voor je opstapt.

Ik heb in mijn jaren al heel wat paarden mogen en kunnen bezichtigen, nooit kwam ik het erf op met mijn zweep al paraat.
Een kijker die bij mij op het erf zou komen met de zweep al in de hand, zie ik idd meteen aan voor 'beginnend'. Waar kijkers zonder zweep ook prima beginnend kunnen zijn, maar ook die herken je vrij snel daarna wel. Wanneer het paard dat te koop staat, geschikt is voor beginners, is dat natuurlijk verder geen enkel probleem.

Een nog duidelijkere is aangeven dat ze hun poetstas/borstels meenemen

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:38

Dees schreef:

Nee. Het ging om ruiters die een buitenrit gingen maken. Misschien eerst even lezen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:48

Lieser schreef:
Dees schreef:

Nee. Het ging om ruiters die een buitenrit gingen maken. Misschien eerst even lezen?

Wat Dees zegt is inderdaad precies wat ik bedoelde dus jij bent zelf degene die het niet leest zoals het bedoeld is :+

Je kunt trouwens rare mails bij de verkoop van een paard ook achteraf krijgen. Heb twee keer meegemaakt dat mensen achteraf gingen klagen over precies hetzelfde gedrag wat het paard bij het proefrijden ook al vertoonde. “Ja maar ik dacht dat het minder zou worden”. Ehh nee, als jij even inconsequent blijft rijden, zal het paard niet ineens anders gaan handelen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:37

Nou ja,ik draag rubber laarzen omdat ik als vegetarier nooit leer wil dragen.Daar mag je wat van vinden hoor. Het gaat mij erom wat het paard van mij vindt. Dat kan klikken of niet klikken maar niet vanwege mijn laarzen lijkt me.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:57

anjali schreef:
Nou ja,ik draag rubber laarzen omdat ik als vegetarier nooit leer wil dragen.Daar mag je wat van vinden hoor. Het gaat mij erom wat het paard van mij vindt. Dat kan klikken of niet klikken maar niet vanwege mijn laarzen lijkt me.

Van die laarzen vind ik niet zoveel, wel is het me duidelijk dat je de strekking van het bericht waar je op reageert overduidelijk niet begrijpt, net zoals nog een aantal anderen :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:26

Dorine92 schreef:
Heb hier echt “gevorderde” ruiters gehad die gingen lichtrijden in tölt

Ik ben volgens mij niet heel onervaren, maar IJslanders heb ik nooit gereden.
Dorine92 schreef:
wilden opstappen aan de verkeerde kant

Opstappen aan allebei de kanten is echt een heel goed idee, voor je eigen souplesse, voor het behoud van je zadel, en 't is ook niet meer zo dat we een zwaard links dragen :D

Dorine92 schreef:
Als ze aankomen met een zweepje, of vragen of ze die mee moeten nemen, ook.

Sorry, maar dit snap ik echt niet. Het is toch slim als mensen vragen of ze een zweepje mee moeten nemen? Ik heb ook weleens een proefgereden waar ik dat niet had gedaan, en het bleek dat paard werkelijk niet vooruit te branden was zonder sporen en zweep.
Ik vind daar wat van, en ik kan dat wel weer goed krijgen, maar met proefrijden is het best slim om na te vragen of je er een mee moet nemen of niet :)

En na de opmerkingen van Dees snap ik wel hoe je het bedoelde, maar ik snap ook de mensen die jouw criteria wat bijzonder vinden :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:27

Dorine92 schreef:
anjali schreef:

Van die laarzen vind ik niet zoveel, wel is het me duidelijk dat je de strekking van het bericht waar je op reageert overduidelijk niet begrijpt, net zoals nog een aantal anderen :+

Leg uit dan!!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:29

Anjali dat staat er toch al? Lees het bericht van Dees. Daar staat precies hoe het bedoeld word.

Rubber laarzen vind ik zelf echt vreselijk. Veel te koud in de winter en zweetkakken in de zomer.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:31

Ik ook. Ik ben al 15 jaar heel gelukkig met mijn Petries :D

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:34

Hilarische verhalen _O-
Zelf keer pony met mooie advertentie te koop gezet. Met zeer schappelijke prijs. Erbij gezet om even te vermelden wat je zelf te bieden hebt qua stalling, maatje en ervaring. Kreeg ik alleen bericht met absurd laag bedrag (alleen getal). Maar terug gemailed dat ik zonder meer toelichting niet zou reageren. Was niet eens handelaar.