Paardenoppas hoeveel vragen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:23

Ik denk wel dat de mensen zelf er niet bij stil staan dat het best iets is om te vragen aan een ander, zeker als je iets doet tussendoor alle werkzaamheden thuis. Ik werk ook vanuit huis, paarden aan huis en dan is het snel zo gedaan. Voor iemand anders die er voor moet komen is dat niet te doen. Er zal vast wat aan het schema even anders gedaan kunnen waardoor er 1x weg zou kunnen vallen. Maar dan moeten ze er wel voor open staan. Als wij weg gaan vraag ik ook niet 4x per dag iemand om langs te komen, dan is het gewoon 1x 's morgens en 1x 's avonds. Dat is op zich nog wel te doen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:53

meggiemeg schreef:
Ik denk wel dat de mensen zelf er niet bij stil staan dat het best iets is om te vragen aan een ander, zeker als je iets doet tussendoor alle werkzaamheden thuis. Ik werk ook vanuit huis, paarden aan huis en dan is het snel zo gedaan. Voor iemand anders die er voor moet komen is dat niet te doen. Er zal vast wat aan het schema even anders gedaan kunnen waardoor er 1x weg zou kunnen vallen. Maar dan moeten ze er wel voor open staan. Als wij weg gaan vraag ik ook niet 4x per dag iemand om langs te komen, dan is het gewoon 1x 's morgens en 1x 's avonds. Dat is op zich nog wel te doen.

precies dit, en voor jou is iets logisch, waardoor dieren voeren automatisch gaat en in jouw ogen geen tijd kost (terwijl als je waarschijnlijk het letterlijk op zou schrijven, je stiekem per dag meer tijd kwijt bent dan je zelf bewust bent).... Zie het een beetje als autorijden. De heenweg lijkt vaak langer dan de terugweg. En hoe vaker je een route rijdt, hij korter hij lijkt te worden. (omdat het in je systeem gaat passen).

Maar iemand die na moet denken, op een briefje moet kijken welk dier wat moet, hoe veel/ hoe lang. Zoeken waar wat staat, is al zo maar 2-3 keer zo lang bezig als jij zelf. Dus die 3 uur die zij noemen, kan in de praktijk misschien zelfs wel 4 -4,5 uur zijn.

Sommige mensen denken ook dat het een eer is dat je uren voor ze mag werken (al dan niet bewust). Ik heb in het verleden vaak zat gratis gedaan voor mensen, daar niet van. Maar niet iemand die denkt 3-4 uur van mijn tijd per dag in te kunnen nemen en dat 7 of 8 dagen lang :Y)
(en al helemaal niet eerst vragen wat je er voor wilt hebben, en dat dan teveel vinden. ik denk dat ze misschien zelf helemaal niet "gerekend" hebben wat voor tijd het je kost en wat je er aan over houdt, en dat het bedrag ze gewoon hoog klonk ofzo, zo niet, dan passen ze in het gierig topic)

kerstkransje

Re: Paardenoppas hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:00

Ik heb het dus ook jaren gedaan voor 5,- per dag..... oeps
Was toch wel erg weinig dus :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:08

kerstkransje schreef:
Ik heb het dus ook jaren gedaan voor 5,- per dag..... oeps
Was toch wel erg weinig dus :+

Dat is het alleen als het niet goed voelt. Ik heb het vroeger genoeg gedaan, maar dan bleef ik logeren. Ik kreeg dan een volle koelkast en wat zakgeld en een souvenir als ze weer terug waren. Was prima toen!

Nu zou ik zelf best een behoorlijk bedrag over hebben voor iemand die dat bij mij zou komen doen en waar ik op kan vertrouwen. Met een gerust hart op vakantie kunnen is me best wat waard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:14

Knap dat je het overweegt. Persoonlijk denk ik dat de eigenaren wel veel eisend zijn met 4x per dag er naar toe moeten. Ik denk dat als ze dat van een vreemde zouden verlangen ze eerder aan 50 euro per dag moeten denken.
Ik snap niet goed dat andere hier het vreemd vinden dat het 3 uur per dag kost. Ondanks dat het niet ver is ben je toch minimaal een kwartier per keer kwijt dat als je met de auto rijd. Fiets kost mij toch net wat meer en zeker 20 minuten. Te voet is helemaal niet te doen want dan red je die 3 uur niet. Dus dan ben je eigenlijk al een uur kwijt en heb je weinig bijzonders gedaan.
Vriendendienst is leuk als je 1x per dag op en neer moet. 2 wellicht ook te overzien als het maximaal 1 uur tijd kost. Maar om dit gratis te doen zou ze wel gek zijn. Mij lijkt 150 euro nog best een goede deal dat is iets meer dan 5 euro per keer dat ze langs komt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:17

Ja, en met de huidige benzineprijzen leg je er dan nog bijna geld op toe :)
dus lijkt me meer dan netjes en echt al een vriendendienst voor dat geld

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:21

littleroosie schreef:
Als er hier iemand voor 150 euro wil oppassen op de boerderij met 5 paarden en 4 katten dan teken ik er voor!

Ik ook voor 4 fretten en eigenwijze kat haha.
Daar is nu al opvang voor besproken. Maar als die thuis zouden kunnen blijven en tegelijk de tuin planten voorzien worden van water. Totaal uurtje werk denk per dag. Incl aandacht kat en fretten.

Maar iemand die ik daarin kan vertrouwen niet gevonden en de fretten gaan naar iemand met verstand van Fretten. De kat naar een ouder echtpaar dat zelf geen dieren meer heeft en aan vakantie opvang doet die het helemaal super leuk vinden en het geld wat ze er voor krijgen gaat in de pot voor de kleinkinderen om dagjes weg te gaan (dan moeten ze de hele zomervantie oppassen want een dagje Efteling is ook niet goedkoop). En de tuin die bekijken we wel weer als we thuis komen daar maak ik me niet druk meer over.

Alles wordt duurder dus ook de oppas

Als mijn buurvrouw mij zou vragen om hun kippen te verzorgen. Dat ik 2x per dag even hun tuin in loop om te voeren. Daar zou ik geen kosten voor vragen dat doe je voor elkaar. Maar moet ik ergens heen dan wordt het een ander verhaal.

Ik heb afgelopen week veel een paardje verzorgd (verzorging stelde niks voor maar moest vooral beweging geven) dus mocht lekker extra rijden. Lekker dichtbij en had het zelf aangeboden omdat ik deze week meer tijd had. Hun uit de brand. Ik lekker bezig zijn. Met een paard win/win nee daar reken ook ik geen gekd voor. Zou niet durven :)

Naar in ts haar geval zou ik heel duidelijk daarin zijn en een reëel bedrag vragen. Voor haar is dat 150 daar zou ik het niet voor doen (sowieso met 40 urige werkweek zou ik het niet doen) . Maar als zij dat voldoende vind is dat aan haar. Zij is de gene die het moet doen.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:26

Ts heb je al contact gehad met ze om te overleggen of het allemaal net iets anders ingericht kan worden waardoor het voor jou ook leuk blijft?

Bv hooinetten extra vol en daardoor een voerbeurt minder?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:35

Wij regelen het hier al jaren met gesloten beurs.

Ja, je hebt werk aan de beestenboel. Maar je kunt er ook echt van genieten. En tot nu toe hebben we altijd mensen die dat zo zien.

Ze slapen hier in het huis. Groot 'vakantiehuis' in een echte vakantie omgeving. Vaak is het een bijrijder. Dus heb je een hele week je 'eigen paard'. Of neemt de oppas het eigen paard mee. Wij zorgen dat het werk wat gereduceerd wordt (mensen die zeggen, ja als bijrijder doe je al klusjes hebben geen idee hoeveel werk paard is, heel veel meer dan beetje poep scheppen, prima overigens, dat mag jij vinden, maar dat argument hoef je hier niet mee te komen, dan zijn we geen match) We zorgen dat het huis helemaal op orde is. Poetsvrouw komt gewoon, die betalen we door. We laten een gevulde koelkast en voorraad kast achter en een dinee bon voor een plaatselijk restaurant. Maar echt betalen. Nee daar begin ik niet aan.
En zoals gezegd. We hebben tot nu toe mensen getroffen die dat ook zo zien. Alles van iemand die anders geen vakantie kan betalen tot gewoon mensen met een goed betaalde baan maar die heerlijk hier een week paardenvakantie houden.

Zodra je het als 'werk' of 'gunst' gaat zien houdt het op. Als je als bijrijder niet ziet dat we hier een mooie samenwerking hebben waar we beide van profiteren gaat het niet lang goed denk ik. Het is geen schuld tegen elkaar wegstrepen. Het is win-win-win.

Daarmee is de situatie van de TS wel wezenlijk anders natuurlijk. Gewoon blijven werken en op en neer kachelen lijkt me geen doen. Betaald of niet. Als je nou in huis zou kunnen daar, een paar dagen vrij neemt en gaat genieten van de paarden in de tuin.
Dus inderdaad: afvragen wat je wil en even om tafel met de eigenaren lijkt mij de beste oplossing.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:55

Ik deed dat altijd gewoon gratis en zat dan daar in huis met heel de beestenboel erbij... Vond het heerlijk. Was wel toen ik nog studeerde en vooral dan een lang weekend etc. zodat ik gewoon mijn eigen ding kon doen daar eigenlijk. Werk nam ik dan vrij van. Ik had daar toen geen verzorgpaard of wat dan ook, maar kenden de mensen die er stonden en het was gewoon leuk. Ook op een andere stal nam ik vrij om dan een dag daar te helpen, stallen, longeren etc. Daar zat ik dan niet "in huis" maar moest gewoon doorgeven wat ik aan benzine verbruikte en wat ik ervoor wilde hebben. Heb mijn tankbonnetje ingeleverd en nog wat gekregen, maar dat had al niet gehoeven voor mij.

Maar ik zeg ook eerlijk, voor mij was het gewoon een soort mini-vakantie en dan is het gewoon leuk :) Lekker bezig zijn met de paardjes, heerlijk genieten... Lekker wat schoonmaken... Vond het heerlijk...

In combi met werk etc. is het gewoon heel veel. Ik heb er 8 aan huis gehad, waarbij ik niet de wei hoefde schoon te maken, maar dan is het soms best wel wat.. + Ik vind het ook fijn als er iemand is die heel de dag bij de paarden is, als ze de rest van de dag alleen staan. Wel eens gehad dat er een paaltje in de wei opeens kapot was en er een paard op het erf stond.... (Stal waar ik niet "intern" zat, waren ook gewoon mensen thuis, maar diegene huurde gewoon een aantal stallen)

Voor mij was het op deze manier al win-win... Als je geen vrij kunt krijgen en het is 3 uur per dag werk... Is het misschien wel anders....

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:05

pol013 schreef:

Ja, je hebt werk aan de beestenboel. Maar je kunt er ook echt van genieten. En tot nu toe hebben we altijd mensen die dat zo zien.

Ze slapen hier in het huis. Groot 'vakantiehuis' in een echte vakantie omgeving. Vaak is het een bijrijder. Dus heb je een hele week je 'eigen paard'. Of neemt de oppas het eigen paard mee. Wij zorgen dat het werk wat gereduceerd wordt (mensen die zeggen, ja als bijrijder doe je al klusjes hebben geen idee hoeveel werk paard is, heel veel meer dan beetje poep scheppen, prima overigens, dat mag jij vinden, maar dat argument hoef je hier niet mee te komen, dan zijn we geen match) We zorgen dat het huis helemaal op orde is. Poetsvrouw komt gewoon, die betalen we door. We laten een gevulde koelkast en voorraad kast achter en een dinee bon voor een plaatselijk restaurant. Maar echt betalen. Nee daar begin ik niet aan.
En zoals gezegd. We hebben tot nu toe mensen getroffen die dat ook zo zien. Alles van iemand die anders geen vakantie kan betalen tot gewoon mensen met een goed betaalde baan maar die heerlijk hier een week paardenvakantie houden.

Zodra je het als 'werk' of 'gunst' gaat zien houdt het op. Als je als bijrijder niet ziet dat we hier een mooie samenwerking hebben waar we beide van profiteren gaat het niet lang goed denk ik. Het is geen schuld tegen elkaar wegstrepen. Het is win-win-win.

Daarmee is de situatie van de TS wel wezenlijk anders natuurlijk. Gewoon blijven werken en op en neer kachelen lijkt me geen doen. Betaald of niet. Als je nou in huis zou kunnen daar, een paar dagen vrij neemt en gaat genieten van de paarden in de tuin.
Dus inderdaad: afvragen wat je wil en even om tafel met de eigenaren lijkt mij de beste oplossing.

Maar wat jullie allemaal aanbieden is hetzelfde of misschien nog wel meer waard dan die 150 euro!
Het gaat er ook om dat als je om een gunst vraagt, je je wel realiseert wat je vraagt van iemand.
In jouw verhaal lees ik dat overduidelijk, je zorgt dat het de oppasser(s) niks te kort komt, dat geeft al een heel ander gevoel en idee dan het verhaal van TS.
In jouw beschrijving zie ik ook een win-win-win situatie en voor iedereen een leuke en fijne week vol ontspanning en plezier.

Maar bij TS snap ik wel dat het als werk of gunst voelt, het is bijna een onmogelijke klus en zeker geen lekkere week paardenvakantie.
En daar mag in mijn ogen dan wel wat tegenover staan, in dit geval dan in de vorm van geld.

Je geeft aan echt betalen niet te willen, maar met alles wat je opnoemt denk ik dat je aardig wat geld kwijt bent. Dus in principe komt het op hetzelfde neer.
Maar goed, dit geeft jou misschien een beter gevoel dan een tikkie betalen, dat kan natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:20

pol013 schreef:

Jullie geven een gevulde koelkast en voorraad kast + een diner bon en inwoon (vakantie zoals je zelf zegt) Dat kun je echt niet vergelijken. Tel eens wat je kwijt bent aan die koelkast, voorraadkast en diner bon? Dan kun je wel zeggen: Gesloten beurs, maar je geeft toch wel degelijk een vergoeding, alleen niet in geld. En ik zei dat ze dan al klusjes deed onder andere. Ik heb al 10 jaar paarden in eigen beheer. Ik weet prima wat het is. Als TS op de dag van bijrijden al een weiland van 3 hectare moet rond gaan voor de mest is ze echt al best wat tijd kwijt...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:26

pol013 schreef:

Ja. Maar jullie bieden iets anders en dat is win/win. De oppas krijgt er dus iets moois voor terug. Een hele fijne regeling.

Ts moet 4x per dag naast haar eigen werk opdraven en dat is echt heel iets anders en beslist geen gezellig vAkantie gevoel voor haar en tijd om iets leuks met haar verzorgpaardje te doen zit er ook niet in. Dus een compleet andere situatie ;)

Er is ook geen moeite gedaan om de vakantie zo af te stemmen dat Ts ook lekker vakantie heeft en dat ivm met een verblijf in dat huis met gevulde koelkast. Dat had natuurlijk ook gekunt ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:56

Dat is toch ook precies wat ik zeg :j

Overigens neemt iedereen hier dan vervolgens zelf zijn boodschappen mee. Dat mag natuurlijk ook. Maar wij maken er echt een punt van dat ze zich welkom voelen.
Dat dat dan 'hetzelfde' als geld geven zou zijn...... weet ik niet. Juist omdat het een gevoel is dat je elkaar iets gunt krijg je ook het gevoel dat je het samen doet. Dat het niet op een weegschaal hoeft. Dus vaak hebben wij een aardigheidje klaar staan voor de oppas en ligt er vervolgens ook een aardigheidje op ons te wachten als we terug komen :+
En voor iemand zonder routine is het best aanpoten hier al is het maar 2 uur echt werk per dag. Dat kan de eerste dag echt langer zijn. Staat tegenover dat ze de volgende keer als ze komen het extra waarderen hoe alles voor elkaar is. }:)

Maar daar gaat het dus bij TS blijkbaar mis. Nu.
Dat kan misschien nog gewoon hersteld worden als je even met elkaar praat. Want als je echt moet gaan rekenen wordt de hele situatie lastig.

Maar dat valt of staat misschien inderdaad wel met hoe je er allebei instaat. Ik zeg dus echt: ik ga écht niet betalen. Die mensen vallen meteen af. Maar we gaan wel samen kijken hoe het voor allebei leuk kan zijn. Ik denk dat dát onbetaalbaar is.
En vermoeiend, ik heb ieder jaar minder zin om op vakantie te gaan, heb het thuis veel te fijn voor al dat geregel

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:02

Nouja je benoemd wel dat het niet gezien mag worden als gunt of werk.
Maar dat is in TS haar geval echt anders. En dit topic gaat niet over hoe het bij jullie gaat want daar is het vooral ook leuk voor de gene die het mag doen.

Maar TS gaat iemand echt een grote gunst bewijzen en ipv dat ze lekker bij iemand in huis op vakantie mag. Staat er bij haar een bedrag tegenover. Daar is helemaal niks mis mee en zo doe jij het wel over komen.

Ik ben er zeker van dat bij TS ook andere opties mogelijk hadden geweest maar als dat niet aangeboden wordt dan is het aan haar wat ze vraagt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:34

Ik ben echt verbaasd dat de prijzen van de dierenpensions zo hoog zijn.ik heb een huiselijke opvang maar er komen geen hondjes waar van de baasjes niks betalen. Ts steekt er ook veel tijd en geld in, ik vind het raar dat sommige zeggen dat ze er geen geld voor moet vragen.

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:59

Ik vind 150 euro een prima bedrag als je daarvoor met een gerust gevoel je dieren achterlaat en 8 dagen op vakantie gaat.
Voor het 1x per week rijden lever je al een bijdrage dus dan zou ik me ook niet bezwaard voelen om een bedrag te vragen tijdens de vakantie. En als zij 150 teveel vinden moeten ze iemand anders zoeken, ook prima, even goede vrieden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:29

@paars, omdat een eigen paard ook komt met een fikse rekening en het werk er omheen. Iemand die bijrijd deelt niet alleen de lusten maar ook mee in de lasten. Dus een de van de kosten en een deel van het werk

Vaak zijn de kosten voir het paard veel hoger dan het deel wat bijgedragen wordt.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:02

joyce B schreef:
@paars, omdat een eigen paard ook komt met een fikse rekening en het werk er omheen. Iemand die bijrijd deelt niet alleen de lusten maar ook mee in de lasten. Dus een de van de kosten en een deel van het werk

Vaak zijn de kosten voir het paard veel hoger dan het deel wat bijgedragen wordt.

Tjsa, het is net hoe je er tegenaan kijkt. Ik heb bijrijdsters gehad voor 3 dagen per week en vroeg €50,- vergoeding in de maand. Ze hoefden enkel voor mn paard te komen, verder geen klusjes. Stond dat in verhouding? Geen idee, het belangrijkste vond ik dat ik die dagen niet heen hoefde en mn paard wel de aandacht en beweging kreeg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:07

Het gaat hier om de bijrijdster van dat paard. Die zonder kosten al 2 jaar dat paard mag rijden.

Dan is het toch niet raar dst ze ook eens oppast zonder daar gelijk uurloon voor te rekenen?

Het aanbod was dat ze daar in huis mocht zitten. Dus vergelijkbaar met "paardenvakantie" die hiervoor al werd genoemd. Alleen komt dat ts niet uit en vind haar vriend dat niet fijn. En ze moet gewoon werken.

4x per dag is erg vaak. Als je heen en weer moet rijden en 8 uur moet werken is max. 2x per dag haalbaar in mijn ogen. En nog steeds flink pittig. Om dat 8 dagen alleen te moeten doen.

Als een pensionklant of verzorgster/bijrijdster mij een uurloon zou gaan rekenen (inclusief reistijd) dan zou ik dat ook niet goed opvatten. Ik reken zelf geen kosten voor het rijden van mijn paard en ook geen uurloon voor het verzorgen van de pensionpaarden. Dan had ik mijn pensionvergoeding flink omhoog moeten gooien. (Daarbij zorg ik tijdens hun vakantie ook voor hun paard zonder extra kosten. )

Misschien kunnen die mensen beter een oppas regelen die het ziet als werkvakantie. Zij geen kosten aan vakantieadres in ruil voor 2 a 3 uurtjes werk met de dieren verzorgen. En dan kan ts gewoon een oogje in het zeil houden als ze komt voor haar bijrijdpaard en dan wat vaker komt die week en gewoon dan haar klusjes doet. Scheelt de vakantiegangers ook nog wat werk. Iedereen blij en geen scheve gezichten.

https://www.facebook.com/groups/1234769 ... ?ref=share

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:14

Mensen met paarden (dieren) roepen altijd dat mensen niet weten hoe duur het houden ervan is. Maar als het op vakantie aankomt dan zijn ze te beroerd om er iemand voor te betalen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:22

Ik zie niet terug dat het aanbod was om daar in huis te gaan logeren. Het was een vraag van mij of dat geen mogelijkheid was.
Ts haar vriend vindt dat niet zo’n geslaagd idee.

Ik heb geen partner om rekening mee te moeten houden, dus ik zou gewoon daar gaan zitten.
Vriend kan toch gewoon mee, dat zou ik tegen mijn partner dan zeggen, beetje flexibiliteit dat maakt het allemaal wat spannender.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 04-03-22 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:30

joyce B schreef:
Het gaat hier om de bijrijdster van dat paard. Die zonder kosten al 2 jaar dat paard mag rijden.
Maar daar staat tegen over dat TS wel voor 4 paarden aan het mesten is die dag dat ze 1 paard mag rijden. Dus helemaal gratis is dat ook niet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:47

Ineke2 schreef:
Ik zie niet terug dat het aanbod was om daar in huis te gaan logeren. Het was een vraag van mij of dat geen mogelijkheid was.
Ts haar vriend vindt dat niet zo’n geslaagd idee.

Ik heb geen partner om rekening mee te moeten houden, dus ik zou gewoon daar gaan zitten.
Vriend kan toch gewoon mee, dat zou ik tegen mijn partner dan zeggen, beetje flexibiliteit dat maakt het allemaal wat spannender.

TS heeft zelf ook nog huisdieren. Lijkt mij nogal van de zotte dat ze voor nop in dat huis gaat logeren en op en neer moet rijden om haar EIGEN huisdieren te gaan verzorgen. Sorry maar ik laat mijn eigen huisdieren niet in hun up zitten om zo nodig de huisdieren van een ander te verzorgen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:01

Ik vraag zelf altijd 10 euro per dag. Soms is dat inclusief stallen, soms staan ze gewoon buiten. Bij mij is het allemaal binnen loopafstand (ong 1 km), dus dat kost ook tijd maar geen benzine. Als er wel stallen bij waren, kreeg ik voor 8 dagen vaak 100 euro, dat deden ze dan uit zichzelf.

In jouw geval zou ik wel maar 3 keer gaan, als je s ochtends het hooi buiten voert kun je ze meteen buiten zetten? Dan na het werk de stallen en naar binnen. s Avonds nog een keer checken en hooi voeren kan ik me wel voorstellen dat dat fijn is.