is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:28

DuoPenotti schreef:
Dat zijn juist gevoelige paarden. Die remmen wel als je een keer druk zet op de side pull. En als het goed is al op je gewicht.
Ik zou me wat dat betreft dan nog eerder de tanken van koudbloeden die vaak recreatie gereden zijn en daardoor minder aan de zit hulpen zijn moeilijker vinden.

Mijn Kafu die netjes gereden was stopte op alles. Kon dan op de plek staan piafferen als hij heet was met zijn staart erop. Maar we stonden wel op de plek.

Mijn nu minder goed opgeleide recreatie paarden (geef ik toe) daar zou ik sneller de sloot mee in liggen. Bit maakt niet uit, het niet goed gereden zijn wel.

Deze ervaring deel ik idd. De sensibele paarden stoppen idd goed. De tanks zijn lastiger.

Bambi1995

Re: is druk op de neus net zo slecht als druk in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:42

Wat vinden jullie van (kleine) kinderen die met een touwhalster rijden? of het paard er mee leiden?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:44

Ik vind een touwhalster niet geschikt om met contact mee te rijden en het kan vrij scherp inkomen, dus is absoluut niet 1 van de dingen die ik zou kiezen om kinderen mee te laten rijden of wandelen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:46

Bambi1995 schreef:
Wat vinden jullie van (kleine) kinderen die met een touwhalster rijden? of het paard er mee leiden?

Kinderen kunnen hun handen niet stil houden, dus een no go.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:47

Avalanche schreef:
Bambi1995 schreef:

Kinderen kunnen hun handen niet stil houden, dus een no go.

Vind ik dus ook en tot mijn ongenoegen zie ik het te vaak bij mij op stal -O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:03

Sowieso, kinderen en rijden vind ik een lastig ding.

Aan de ene kant kan een beginnende ruiter gewoon nooit de handen stilhouden, aan de andere kant begrijp ik niet goed dat je een kind (die heel emotioneel kan zijn) zulke scherpe materialen in handen geeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:26

Bambi1995 schreef:

Hangt van het kind, het paard en de manier van rijden/ begeleiden af.
Ik neem ook aan dat er begeleiding is bij echt jonge kinderen en de paarden ervaring hebben met het touwhalster.

Kinderen tijden veelal met lange teugels dus zonder druk op het touwhalster. Ook bij een paard wat goed volgt komt er nauwelijks druk op het halster.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:36

Lange teugels zijn flapper teugels, wat heel vervelend kan zijn.

Kinderen hebben geen core stability en nog veel minder controle over hun motoriek dus dat geflapper voelen ze zonder druk op het touwhalster ook heel goed. Dus nee, ik snap werkelijk niet waarom je een kind zoiets in handen zou geven.

En een klein kind een paard laten leiden vind ik sowieso onverantwoordelijk. De meest brave paarden kunnen schrikken, en bij paarden zoals ik die heb, zijn mensen altijd alert, bij die brave gebeuren de ongelukken want mensen letten niet op.

Ik ben er groot voorstander van dat kinderen en paarden met elkaar vertrouwd raken, maar wel verantwoordelijk graag en paardvriendelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:57

Kinderen gaan van nature veel beter mee in de beweging dan volwassenen. Daarbij zijn ze, vaak, lichter, en hebben ze minder controledrang. Dus belemmeren ze minder.

Losse teugels bewegen inderdaad heen en weer maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Maar het is sowieso ook een stuk definitie. Het beeld wat je er bij hebt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:15

Ik vind kinderen niet beter meegaan in de beweging dan een volwassene. Kinderen stuiteren alle kanten op. Minder controledrang is een goed ding.

Ik vind flapperende teugels wel een probleem, want of het paard er nu groot op reageert of niet, ze vinden het nog steeds irritant.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:18

Ik moet zeggen, ik zie juist kinderen vaak enorm boos en gefrustreerd raken als het paard niet zomaar doet wat zij willen...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:11

Er zijn gewoon paarden die helemaal top gaan met kinderen, en die moet je er ook voor inzetten.
Vroeger op de manege hadden ze er zoeen, kon je 3 peuters tegelijk op zetten en dan gedroeg ze zich voorbeeldig.
Zette je er echter een volwassene op die dacht dat ie kon rijden >;) dan had diegene een serieuze rijles. Zacht uitgedrukt. Dat was echt een geweldig dier..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:55

Maar het gaat toch niet over braaf of niet? Het gaat erom waarmee je kinderen laat rijden. Ook al is het paard nog zo braaf of juist dan, dan moet je wel kijken wat zo vriendelijk mogelijk naar een paard is.

Kinderen, vooral die jonge, hebben nog niet voldoende balans en of ervaring om niet een keer aan de teugels te trekken. Dat is dan niet met continu contact misschien, maar wel af en toe een flinke ruk. Ik zou dat niet willen aan een touwhalster. Maar ook niet aan een bit. Ik zie juist niet dat die beter mee zitten met de beweging eigenlijk. Ja, als ze net wat ouder zijn en meer ervaring hebben. Maar die beginnende of echt jonge kinderen niet

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:06

MyWishMax schreef:
Maar het gaat toch niet over braaf of niet? Het gaat erom waarmee je kinderen laat rijden. Ook al is het paard nog zo braaf of juist dan, dan moet je wel kijken wat zo vriendelijk mogelijk naar een paard is.

Precies dit. Paarden tolereren sowieso veel te veel onzin van mensen. En 't is niet omdat het paard niet protesteert, dat het vriendelijk is of zo. Ik vind de combinatie touwhalster/kind/paard een no go. Ook al is het paard nog zo braaf. Die ruk aan de neus of aan de mond (die echt wel serieus kan snijden) is imo simpelweg niet acceptabel.

Honden tolereren ook onwijs veel van kinderen, die moet je in dat geval tegen zichzelf (en het kind) beschermen. Waarom is dat bij paarden zo'n rare gedachte?

Amable schreef:
Ik moet zeggen, ik zie juist kinderen vaak enorm boos en gefrustreerd raken als het paard niet zomaar doet wat zij willen...

Dit dus, en dat is echt echt niet oké. Dat mogen we gewoon niet accepteren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:01

Daarom zeg ik toch ook dat het van de combinatie afhangt?

Leeftijd zegt niet alles. Was het maar zo simpel.
Er zijn achtjarige die beduidend beter rijden dan veel volwassenen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:02

Amable schreef:

Is dat voorbehouden aan kinderen?
Waarom zouden er zoveel dwangmiddelen te koop zijn?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:07

fransje23 schreef:
Daarom zeg ik toch ook dat het van de combinatie afhangt?

Leeftijd zegt niet alles. Was het maar zo simpel.
Er zijn achtjarige die beduidend beter rijden dan veel volwassenen!

En dan nog gaan de bezwaren over gebrek aan core stability en nog niet goed ontwikkelde motoriek nog steeds gewoon op, net als de rukken aan de neus of de mond.

Dat er volwassenen zijn die nog slechter rijden, maakt het natuurlijk niet goed.

Dat is net zo'n argument als: beter een zware ruiter die goed meezit, dan een slanke die ze in de krul trekt.
Ik vind allebei gewoon niet oké. Ik heb graag een slanke ruiter die niet in de weg zit en fijn rijdt.

fransje23 schreef:
Amable schreef:

Is dat voorbehouden aan kinderen?
Waarom zouden er zoveel dwangmiddelen te koop zijn?

Ik vind dit sowieso een negatieve toonzetting. Je kunt alles zien als dwangmiddel, het kan ook gewoon een instrument zijn. Het is maar hoe je het gebruikt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:33

Nee ook een brave moet je idd niet met touwhalster ofzo laten rijden.
Toen ik begon kreeg ik geen eens teugels, alleen een touw om de hals en paard liep aan de longe

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:34

Dat vind ik vele malen vriendelijker :j ik vind het prima dat mensen leren rijden als kinderen, maar denk ook aan het paard idd :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:29

Even voor de beeldvorming hoeveel verschillende kinderen zie jij regelmatig rijden, Avalanche? :)

Als kind goed leren rijden is iets waar je veel plezier van hebt. Het leren gaat zoveel sneller en makkelijker.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:31

Vrij regelmatig, ik geef les he :) als kind goed leren rijden is idd iets waar ze later heel veel profijt van hebben. Maar een longe les kun je ook geven met een neck rope, en als ze dan met de handen goed mee kunnen gaan zijn er nog heel veel zachte sidepulls denkbaar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:35

Avalanche schreef:
Vrij regelmatig, ik geef les he :)

Dan zie jij toch andere kinderen dan die ik zie rijden.
Ik schaar alles tot een jaar of 12 onder kinderen daarna noem ik ze pubers :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:38

Of jij bent positiever over hun rijkunsten dan ik :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:44

Avalanche schreef:
Of jij bent positiever over hun rijkunsten dan ik :)

Ik heb misschien de goede voorbeelden voor ogen ipv de niet goede :)

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:59

Kinderen gewoon lekker laten “spelen-leren”. Knuffelen, poetsen beetje hobbelen, beginnen op een shetlander en langzaam doorgroeien
Zo deden we dat “vroeger” ook
Er liep thuis iets in de wei en daar speelde je mee. Shetlander liep gewoon weg als hij het gefrutsel zat was.
Ik weet dat kinderen die 1x in de week les krijgen op de manege niet echt opgroeien met paarden en dan begrijp ik wel wat jullie bedoelen.
Maar kinderen die buiten wonen en waar eigen paarden staan, zijn er best vertrouwd mee. Ik heb als 4 jarige al mijn eerste shet gekregen, iedereen reed paard bij ons en er stond een wei vol. Ik leef nog steeds en de pony’s en paarden hadden het prima bij ons. Afbeelding