Samen met mijn dochter had ik een merens Hercule. Zij vond het niet geweldig, ik vond het alles. Zoals Dreamybol schrijft, bij ons kon niet alles en ik geloof niet dat de kinderen er slechter van zijn geworden.
Toen de dochter ging studeren heeft ze daarna nooit meer paardgereden (misschien wel eens op vakantie) en Hercule is tot zijn dood bij mij gebleven en ik had een super tijd met hem. Dus er komt een tijd nadat de kinderen het huis uit zijn en dan zit jij met de paarden wellicht ).
De zoon (de jongste→ want die komen er ook nog aan), wilde ook wedstrijdjes rijden en hij reed op Cloë een manege pony. Wij kregen toen het aanbod om Cloë te leasen. Cleo veranderde van een lastige stoute manege pony in een super gezellig braaf paardje dat zich gemakkelijk liet laden etc. Vaak ging de dochter en de zoon als we met de ponyclub erop uit waren, nog even samen rijden daar in de buurt als de wedstrijden geweest waren en we moesten wachten op de uitslag. Ook ik kon op de pony Cleo (was een kleine stevige sterke pony) dus reed haar ook af en toe een klein stukje met uitstappen of zo na de wedstrijden. Helaas voor mijn zoon en Cleo, werd mijn zoon te groot, kreeg te veel opmerkingen op zijn wedstrijdformulier dat hij te groot was en op een dag moest hij gewoon stoppen vanwege de openbare jury opinie met als gevolg, dat het kind als 13 jarige gestopt is met rijden van de een op de andere dag en dat Cloë weer manege pony werd (ik kon haar helaas niet kopen

) en gelijk zich niet meer liet laden en alle oude streken waren weer terug. Die vond het dus ook niets dat ze niet meer bij ons hoorde.
Ik kan me niet herinneren dat er ooit problemen waren tussen het samen Hercule hebben. We hadden goede afspraken over dat de club kampioenschappen waren het belangrijkste (Hercule voor haar en ik kon dus dag ervoor niet op hem rijden) , dan het show team (ging voor de wedstrijden dus dan reed zij hem 2 dagen niet), dan de wedstrijden, dan haar lessen, dan mijn lessen en verder als in overleg wie hem reed en vaak reden we hem de zelfde dag om de beurt.
Koubloed is inderdaad niet ideaal voor de wedstrijdsport, maar ze had geen keuze dus heeft ze eerst bij de ponyclub en later bij de volwassenen op hem gereden bij de KNHS.
Dus mijn advies is, ga voor jezelf. Laat je kind zoals Sissle al schreef eventueel later wat leasen, of ruil later een pony in en ga gewoon lekker genieten. De kinderen worden er niet slechter van als niet alles kan.
Ik vind dat mijn jongste zoon wel slechter is geworden van te moeten stoppen met Cloë. Het had te maken met de mening dat het zielig was voor het pony'tje want hij was te klein. Zijn instructeur, ikzelf dachten daar anders over, want mijn zoon reed maar paar keer per week op haar en haar leven was zo vreselijk leuk geworden en het was een bere sterke pony die niet onder deed met haar rug voor Hercule. Maar tja die discussies en verschil van mening hou je toch. Hij wilde alleen die pony en dat was het dan.
Dus het is goed om rekening te houden met wat je dochter wil, en het is goed dat je dochter leert dat niet alles kan want er komt ook nog een kind aan en je wil alle kinderen immers laten genieten. Nu zit je dochter goed met de pony's, dus wie dan leeft wie dan zorgt. Misschien dat je jongste kind later de huidige pony van je dochter wil en je dochter dan iets kan leasen want ponyclub is wel heel erg leuk voor kinderen om zo met elkaar op te trekken. Veel succes met je keuze en vooral veel plezier.