Dilemma: paard samen met dochter? Of....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Dilemma: paard samen met dochter? Of....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:19

Je kind twee pony's kopen en dan nog vrezen dat zij je ooit verwijten gaat maken 'dat ze geen ponytijd gehad heeft'. Soms kan je het ook te goed willen doen. :(:) :D Ik denk dat je je dochter toch ook wel opvoedt met waarden als 'dankbaarheid' en 'respect', dus dan zal het wel meevallen met dat verwijten. Daarnaast kan een ander pad ook naar mooie dingen leiden. Net zoals Sizzle heb ik de mooiste kansen gehad in de paarden toen ik jonger was omdat ik niet gebonden zat aan een eigen pony of paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:20

Samen met mijn dochter had ik een merens Hercule. Zij vond het niet geweldig, ik vond het alles. Zoals Dreamybol schrijft, bij ons kon niet alles en ik geloof niet dat de kinderen er slechter van zijn geworden.
Toen de dochter ging studeren heeft ze daarna nooit meer paardgereden (misschien wel eens op vakantie) en Hercule is tot zijn dood bij mij gebleven en ik had een super tijd met hem. Dus er komt een tijd nadat de kinderen het huis uit zijn en dan zit jij met de paarden wellicht ).
De zoon (de jongste→ want die komen er ook nog aan), wilde ook wedstrijdjes rijden en hij reed op Cloë een manege pony. Wij kregen toen het aanbod om Cloë te leasen. Cleo veranderde van een lastige stoute manege pony in een super gezellig braaf paardje dat zich gemakkelijk liet laden etc. Vaak ging de dochter en de zoon als we met de ponyclub erop uit waren, nog even samen rijden daar in de buurt als de wedstrijden geweest waren en we moesten wachten op de uitslag. Ook ik kon op de pony Cleo (was een kleine stevige sterke pony) dus reed haar ook af en toe een klein stukje met uitstappen of zo na de wedstrijden. Helaas voor mijn zoon en Cleo, werd mijn zoon te groot, kreeg te veel opmerkingen op zijn wedstrijdformulier dat hij te groot was en op een dag moest hij gewoon stoppen vanwege de openbare jury opinie met als gevolg, dat het kind als 13 jarige gestopt is met rijden van de een op de andere dag en dat Cloë weer manege pony werd (ik kon haar helaas niet kopen |( ) en gelijk zich niet meer liet laden en alle oude streken waren weer terug. Die vond het dus ook niets dat ze niet meer bij ons hoorde.
Ik kan me niet herinneren dat er ooit problemen waren tussen het samen Hercule hebben. We hadden goede afspraken over dat de club kampioenschappen waren het belangrijkste (Hercule voor haar en ik kon dus dag ervoor niet op hem rijden) , dan het show team (ging voor de wedstrijden dus dan reed zij hem 2 dagen niet), dan de wedstrijden, dan haar lessen, dan mijn lessen en verder als in overleg wie hem reed en vaak reden we hem de zelfde dag om de beurt.
Koubloed is inderdaad niet ideaal voor de wedstrijdsport, maar ze had geen keuze dus heeft ze eerst bij de ponyclub en later bij de volwassenen op hem gereden bij de KNHS.
Dus mijn advies is, ga voor jezelf. Laat je kind zoals Sissle al schreef eventueel later wat leasen, of ruil later een pony in en ga gewoon lekker genieten. De kinderen worden er niet slechter van als niet alles kan.
Ik vind dat mijn jongste zoon wel slechter is geworden van te moeten stoppen met Cloë. Het had te maken met de mening dat het zielig was voor het pony'tje want hij was te klein. Zijn instructeur, ikzelf dachten daar anders over, want mijn zoon reed maar paar keer per week op haar en haar leven was zo vreselijk leuk geworden en het was een bere sterke pony die niet onder deed met haar rug voor Hercule. Maar tja die discussies en verschil van mening hou je toch. Hij wilde alleen die pony en dat was het dan.
Dus het is goed om rekening te houden met wat je dochter wil, en het is goed dat je dochter leert dat niet alles kan want er komt ook nog een kind aan en je wil alle kinderen immers laten genieten. Nu zit je dochter goed met de pony's, dus wie dan leeft wie dan zorgt. Misschien dat je jongste kind later de huidige pony van je dochter wil en je dochter dan iets kan leasen want ponyclub is wel heel erg leuk voor kinderen om zo met elkaar op te trekken. Veel succes met je keuze en vooral veel plezier.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 10:26

tjakka123 schreef:
Tja, mijn moeder wilde ook graag rijden en ik ook. Uiteindelijk een mega fijn paard van 1.73 gekocht, ik was 8 jaar oud en kwam niet met mijn benen onder het zadel vandaan. Dispensatie aangevraagd en gewoon mee gestart op jonge leeftijd.
Alle E pony's vonden we net niks, dit paard was er een uit duizenden. Super braaf voor mij op jonge leeftijd maar heel veel pit in het springen.

Zo! Dat is anders ook nog eens een flinke maat :o :D
Leuk om te lezen dat het goed ging

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:32

Ik heb enkel de eerste 3 pagina's gelezen maar ik wou even mijn situatie delen omdat ik toch wel wat gelijkenissen zie. Ik heb toen ik 11 werd een eerste paard gedeeld met mijn ouders, dit was een paardje van 1m55 (bij jullie misschien een E-pony?). Nu dit was niet het type voor ons en achteraf gezien voelde ik me hier veel kleiner op, gewoon omdat ik niet veel te zeggen had.
Een jaar later op mijn 12 kochten we het paard dat we nog steeds hebben, van 1m65, voor het gezin in theorie. Echter heeft mijn papa er vooral mee gewandeld en reed mijn moeder door angst niet zo veel. Ik heb dus 95% van de tijd dat paard zelf gereden.
Ik ben van gemiddelde lengte (uiteindelijk 1.72 dus ik gok aan de foto van je dochter op je vorige paard dat we van een gelijkaardige lengte op die leeftijd zijn) en heb natuurlijk wel moeten wennen aan een groot paard. Maar dit is bij mijn brave paard nooit een probleem geweest terwijl ik veel meer kinderen in mijn omgeving had die een 'hetere' pony hadden en hier wel echt problemen mee hadden om ze onder controle te kunnen houden.
Ik heb ook altijd wedstrijden gereden tussen de paarden en volwassenen. Uiteindelijk vond ik dat niet zo erg, als het niet goed ging kon ik het nog altijd daarop steken :+ maar als we in de prijzen reden vond ik het net extra gaaf dat dit tussen de paarden was!

Kort mijn 'advies': Ik zou lekker voor jezelf gaan, indien er een periode komt dat je dochter toch onzeker wordt in haar rijden of er geen zin meer heeft, dan zit je met die crosspony... Terwijl een braaf paard zeker zijn uitdaging kan geven! Maar daar zit jij tenminste zelf gerust op. Als ze wat fijn rondrijd komen er vast ook aanbiedingen om een pony bij te rijden bv.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 10:33

Dreamybol schreef:
Ik denk dat het voor je kinderen heel goed is om te zien dat niet alles maar kan. Je schrijft dat er ook nog een zusje is, als je nu alles op alles voor de oudste zet, hoe moet dat dan als die straks ook een eigen pony wil? Want de oudste is dan gewend dat zij voor gaat, moet dan de jongste maar inschikken?
Sowieso lijkt het me een prima voorbeeld als kinderen zien dat mama goed voor zichzelf zorgt en dus ook af en toe voor haar eigen welzijn kiest. Niet tot in het egoïstische, maar je mag als moeder jezelf ook weleens op 1 zetten. De vrouwen die ik dat in balans zie doen, zijn doorgaans ook een stuk leuker in de omgang!

Daarbij schrijf je dat het financieel goed gaat, maar dat er geen 2 nieuwe paarden kunnen. Tegelijkertijd heb je het over wedstrijden en ponyclub. Dat kost toch ook handen vol geld? Zet dat geld een jaar lang opzij en kijk dan waar je dan staat met eventueel ook de verkoop van de huidige pony.

Ik zie op stal wel een aantal kinderen die qua postuur misschien nog wat te klein zijn voor het paard van mama, maar het gaat eigenlijk altijd prima. Klein op een groot paard is voor het paard geen issue, andersom wel. Ik reed het liefst op maatje Fjord, nu hebben we een kasteel van 1,75. Tsja, mijn man is lang, dus kleiner kon gewoon niet. Moest ik wennen? Ja, heb ik nog een handicap ook en paard kan mega groot bewegen, maar zijn karakter is fantastisch en liever dit kasteel dan géén paard.

Klopt wat je zegt over mijn andere dochter van 6.
Wij zullen haar ook moeten kunnen bieden wat wij de oudste bieden. Daar hebben wij het ook zeker over. Voor nu heeft ze niet veel met ponys. Maar kan zo veranderen.....

Dat het financieel prima gaat wil niet zeggen dat we nu zo even 10 a 15.000 euro willen /kunnen neerleggen voor paarden :') .
We hebben beide maar een gewone job :P
En onvoorziene kosten moeten ook kunnen worden gedekt.
Er is later dit jaar of volgend jaar zeker wel mogelijkheid voor een andere pony (als alles zo gaat zoals nu). Het gaat mij meer om de keuze op dit moment

Leuk om je ervaring te lezen :)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 10:39

pien_2010 schreef:
Samen met mijn dochter had ik een merens Hercule. Zij vond het niet geweldig, ik vond het alles. Zoals Dreamybol schrijft, bij ons kon niet alles en ik geloof niet dat de kinderen er slechter van zijn geworden.
Toen de dochter ging studeren heeft ze daarna nooit meer paardgereden (misschien wel eens op vakantie) en Hercule is tot zijn dood bij mij gebleven en ik had een super tijd met hem. Dus er komt een tijd nadat de kinderen het huis uit zijn en dan zit jij met de paarden wellicht ).
De zoon (de jongste→ want die komen er ook nog aan), wilde ook wedstrijdjes rijden en hij reed op Cloë een manege pony. Wij kregen toen het aanbod om Cloë te leasen. Cleo veranderde van een lastige stoute manege pony in een super gezellig braaf paardje dat zich gemakkelijk liet laden etc. Vaak ging de dochter en de zoon als we met de ponyclub erop uit waren, nog even samen rijden daar in de buurt als de wedstrijden geweest waren en we moesten wachten op de uitslag. Ook ik kon op de pony Cleo (was een kleine stevige sterke pony) dus reed haar ook af en toe een klein stukje met uitstappen of zo na de wedstrijden. Helaas voor mijn zoon en Cleo, werd mijn zoon te groot, kreeg te veel opmerkingen op zijn wedstrijdformulier dat hij te groot was en op een dag moest hij gewoon stoppen vanwege de openbare jury opinie met als gevolg, dat het kind als 13 jarige gestopt is met rijden van de een op de andere dag en dat Cloë weer manege pony werd (ik kon haar helaas niet kopen |( ) en gelijk zich niet meer liet laden en alle oude streken waren weer terug. Die vond het dus ook niets dat ze niet meer bij ons hoorde.
Ik kan me niet herinneren dat er ooit problemen waren tussen het samen Hercule hebben. We hadden goede afspraken over dat de club kampioenschappen waren het belangrijkste (Hercule voor haar en ik kon dus dag ervoor niet op hem rijden) , dan het show team (ging voor de wedstrijden dus dan reed zij hem 2 dagen niet), dan de wedstrijden, dan haar lessen, dan mijn lessen en verder als in overleg wie hem reed en vaak reden we hem de zelfde dag om de beurt.
Koubloed is inderdaad niet ideaal voor de wedstrijdsport, maar ze had geen keuze dus heeft ze eerst bij de ponyclub en later bij de volwassenen op hem gereden bij de KNHS.
Dus mijn advies is, ga voor jezelf. Laat je kind zoals Sissle al schreef eventueel later wat leasen, of ruil later een pony in en ga gewoon lekker genieten. De kinderen worden er niet slechter van als niet alles kan.
Ik vind dat mijn jongste zoon wel slechter is geworden van te moeten stoppen met Cloë. Het had te maken met de mening dat het zielig was voor het pony'tje want hij was te klein. Zijn instructeur, ikzelf dachten daar anders over, want mijn zoon reed maar paar keer per week op haar en haar leven was zo vreselijk leuk geworden en het was een bere sterke pony die niet onder deed met haar rug voor Hercule. Maar tja die discussies en verschil van mening hou je toch. Hij wilde alleen die pony en dat was het dan.
Dus het is goed om rekening te houden met wat je dochter wil, en het is goed dat je dochter leert dat niet alles kan want er komt ook nog een kind aan en je wil alle kinderen immers laten genieten. Nu zit je dochter goed met de pony's, dus wie dan leeft wie dan zorgt. Misschien dat je jongste kind later de huidige pony van je dochter wil en je dochter dan iets kan leasen want ponyclub is wel heel erg leuk voor kinderen om zo met elkaar op te trekken. Veel succes met je keuze en vooral veel plezier.

Ah wat ontzettend jammer dat het zo eindigde.
Afscheid nemen doet pijn.
Wel mooi dat het delen goed ging!

En ik weet dat het eigenlijk meestal zo gaat als ze te groot worden Zoals mijn dochter dat de pony dan weg gaat en er een grotere wordt gekocht.
Maar verkopen vinden wij toch best wel een ding......... het is echt haar maatje en ook die van ons.......
Maar ik kan geen 3 pony’s hebben te staan voor 1 kind. Als de andere straks aankomt ik wil een pony dan lopen we vast.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 10:43

IlBuono schreef:
Ik heb enkel de eerste 3 pagina's gelezen maar ik wou even mijn situatie delen omdat ik toch wel wat gelijkenissen zie. Ik heb toen ik 11 werd een eerste paard gedeeld met mijn ouders, dit was een paardje van 1m55 (bij jullie misschien een E-pony?). Nu dit was niet het type voor ons en achteraf gezien voelde ik me hier veel kleiner op, gewoon omdat ik niet veel te zeggen had.
Een jaar later op mijn 12 kochten we het paard dat we nog steeds hebben, van 1m65, voor het gezin in theorie. Echter heeft mijn papa er vooral mee gewandeld en reed mijn moeder door angst niet zo veel. Ik heb dus 95% van de tijd dat paard zelf gereden.
Ik ben van gemiddelde lengte (uiteindelijk 1.72 dus ik gok aan de foto van je dochter op je vorige paard dat we van een gelijkaardige lengte op die leeftijd zijn) en heb natuurlijk wel moeten wennen aan een groot paard. Maar dit is bij mijn brave paard nooit een probleem geweest terwijl ik veel meer kinderen in mijn omgeving had die een 'hetere' pony hadden en hier wel echt problemen mee hadden om ze onder controle te kunnen houden.
Ik heb ook altijd wedstrijden gereden tussen de paarden en volwassenen. Uiteindelijk vond ik dat niet zo erg, als het niet goed ging kon ik het nog altijd daarop steken :+ maar als we in de prijzen reden vond ik het net extra gaaf dat dit tussen de paarden was!

Kort mijn 'advies': Ik zou lekker voor jezelf gaan, indien er een periode komt dat je dochter toch onzeker wordt in haar rijden of er geen zin meer heeft, dan zit je met die crosspony... Terwijl een braaf paard zeker zijn uitdaging kan geven! Maar daar zit jij tenminste zelf gerust op. Als ze wat fijn rondrijd komen er vast ook aanbiedingen om een pony bij te rijden bv.

Thanx voor het delen van je ervaring. Leuk om te lezen dat het ook goed kan gaan

Ik ga idd voor een paard voor mijzelf maar denk wel aan een allrounder ipv bijv een fries omdat ze dan over een aantal jaar wellicht daarmee verder kan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:48

Marus schreef:
anjali schreef:
Ik vind ook dat jij als moeder ook recht hebt op iets voor jezelf.Zoek een fijn paard voor jezelf uit,en als je dochter wil mag zij er ook op.Zij heeft toch al een pony.

Pony wordt ze te groot voor.....
Dat is dus ook wel het probleem

Als ik het goed begrijp heb je 2 pony's thuis staan, een shet en een rijpony waar je dochter te groot voor wordt.

Pony verkopen en een E pony/ maat grotere pony aanschaffen?

En dan voor jezelf een paard kopen die aan je wensen voldoet, als je dochter dan over 5 jaar over moet naar de paarden kan je altijd nog beslissen of je een paard deelt.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 10:59

Echt heel erg dankbaar dat zoveel de moeite nemen om mijn verhaal te lezen en te reageren.
Ik heb er tot nu toe echt zeker wat aan! Bewustwording gecreëerd over dat ik mijzelf misschien wel iets teveel weg cijfer.
Al ging mijn gevoel gister van links naar rechts....

Voor nu neig ik naar

Een brave allrounder voor mijzelf, waar dochter ook zo nu en dan op kan rijden. En wellicht over een paar jaar mee kan gaan springen.
Ik ga verder nadenken en rondneuzen over een evt bijrijdpony voor haar mocht zij die behoefte voelen. En ze kan op de manege blijven rijden.
Ik had eerst ook een fries in gedachten voor mijzelf maar dan zou er een springpony bij moeten.
Als ik voor allrounder ga dan kan die over een paar jaar voor ons samen blijven

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:12

Klinkt als een goed plan!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:21

In die allrounder groeit ze vanzelf in, je moet dat doen waar je jezelf het fijnst bij voelt. Met bijrijden, een verzorgpony of nog even door op een kleinere pony is niets mis. Dat klinkt als een beter plan, dan je dochter op een heel groot paard boven haar macht voor haar in de cross/springsport te zetten. Dan hebben ze nu lekker tijd om naar elkaar toe te groeien tot ze wel goed past, kan ook prima! Wil je jongste dochter dan toch ook nog, kan zij met de kleine pony verder.

Hier ook iemand die alles aan de kids neigt te geven hoor, heel gewoon denk ik dat je ze alles gunt wat jij had of juist niet had vroeger, maar wat niet kan, is er niet en het besef dat alles niet aan komt waaien is ook prima om mee groot te worden. Ze gaat het je vast niet kwalijk nemen als je voor een paard nu voor jezelf kiest, ze groeit daar immers straks zelf ook in, dus alsnog voor samen bedoeld dan.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:30

Zoals ik het lees dan is er een meisje die in haar handen mag knijpen met 2 pony's aan huis én ook nog op een manege rijd én dat mama straks ook nog een paard heeft waar ze vast wel eens op mag rijden.
Wauw, ik zou willen dat ik vroeger zoveel geluk had en vele andere kinderen nu ook hoor!

Oftewel, ik geloof niet dat jouw dochter mag klagen en kies jij lekker voor je eigen paard :)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:15

Ik vind verkopen zelf overigens ook een heel ding, ik rij ook al jaren niet vanwege gepensioneerd paard (ik wil er maar een die groot is). Ik heb nog nooit iets verkocht of weg gedaan. Hoe jammer ik het missen van een ponytijd ook vind. Als ik vroeger wel die Z dressuur D pony had gekregen die ik wilde dan had ik waarschijnlijk jarenlang met een pony gezeten waar ik te veel groot voor was. Mijn paardentijd heb ik gehad dankzij een bijrijpaard wat ik toen ik ging studeren kon kopen en onderhouden met dank aan de IB-groep :o.
Daarom denk ik dat een paar voor jezelf echt geen verkeerde keuze is, zeker als je ook nog beetje rekening houd met de wensen van de dochter, dus iets wat kan springen, eerder 165 dan 175 en dat soort zaken. Voor je het weet heeft ze een groeispurt en past ze er prima op. En ik denk dat er wellicht op een manege ook misschien wel wat meer mogelijk is qua wedstrijden, vaker rijden etc. als een bijrijdpony of voor een fokker rijden oid niet lukt. Ik heb altijd het idee dat er tegenwoordig veel meer kan dan vroeger en de kwaliteit van de manegepony's en lessen ook wel wat hoger is. Hier begint het de laatste tijd bv. echt flink te kriebelen en na wat zoeken vond ik bijvoorbeeld een stal die priveles geeft op paarden die hoog in de sport gelopen hebben. Ik moet er wat verder voor weg maar het zou voor mij best een prima tijdelijke oplossing zijn zolang ik geen rijpaard heb. Ik denk dat zoiets er ook wel voor je dochter is met bv. 2 ook een mogelijkheid tot wedstrijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:19

Marus schreef:
Echt heel erg dankbaar dat zoveel de moeite nemen om mijn verhaal te lezen en te reageren.
Ik heb er tot nu toe echt zeker wat aan! Bewustwording gecreëerd over dat ik mijzelf misschien wel iets teveel weg cijfer.

Voor nu neig ik naar

Een brave allrounder voor mijzelf, waar dochter ook zo nu en dan op kan rijden. En wellicht over een paar jaar mee kan gaan springen.
Ik ga verder nadenken en rondneuzen over een evt bijrijdpony voor haar mocht zij die behoefte voelen. En ze kan op de manege blijven rijden.
Ik had eerst ook een fries in gedachten voor mijzelf maar dan zou er een springpony bij moeten.

Dat klinkt als een heel leuk en goed plan!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:25

Marus schreef:

Voor nu neig ik naar

Goed plan. Ik heb op mijn 13de/14de de overstap gemaakt naar de paarden. Nooit het idee gehad dat ik beter nog een pony zo kunnen hebben.

Daarbij, kinderen kunnen nog zo alle kanten op. Hoeveel hebben er niet ineens een vriendje en is de pony niet meer interessant? Of ze hebben het te druk met school, of gaan studeren over een paar jaar. Gewoon een leuk paard kopen voor jezelf en met jouw wensen heeft zij enkel maar voordeel. Juist van een brave alleskunner kunnen kinderen zichzelf op een leuke manier ontwikkelen op gebied van paardensport.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:28

Marus schreef:
Dreamybol schreef:
Ik denk dat het voor je kinderen heel goed is om te zien dat niet alles maar kan. Je schrijft dat er ook nog een zusje is, als je nu alles op alles voor de oudste zet, hoe moet dat dan als die straks ook een eigen pony wil? Want de oudste is dan gewend dat zij voor gaat, moet dan de jongste maar inschikken?
Sowieso lijkt het me een prima voorbeeld als kinderen zien dat mama goed voor zichzelf zorgt en dus ook af en toe voor haar eigen welzijn kiest. Niet tot in het egoïstische, maar je mag als moeder jezelf ook weleens op 1 zetten. De vrouwen die ik dat in balans zie doen, zijn doorgaans ook een stuk leuker in de omgang!

Daarbij schrijf je dat het financieel goed gaat, maar dat er geen 2 nieuwe paarden kunnen. Tegelijkertijd heb je het over wedstrijden en ponyclub. Dat kost toch ook handen vol geld? Zet dat geld een jaar lang opzij en kijk dan waar je dan staat met eventueel ook de verkoop van de huidige pony.

Ik zie op stal wel een aantal kinderen die qua postuur misschien nog wat te klein zijn voor het paard van mama, maar het gaat eigenlijk altijd prima. Klein op een groot paard is voor het paard geen issue, andersom wel. Ik reed het liefst op maatje Fjord, nu hebben we een kasteel van 1,75. Tsja, mijn man is lang, dus kleiner kon gewoon niet. Moest ik wennen? Ja, heb ik nog een handicap ook en paard kan mega groot bewegen, maar zijn karakter is fantastisch en liever dit kasteel dan géén paard.

Wij zullen haar ook moeten kunnen bieden wat wij de oudste bieden. Daar hebben wij het ook zeker over. Voor nu heeft ze niet veel met ponys. Maar kan zo veranderen.....

Dat het financieel prima gaat wil niet zeggen dat we nu zo even 10 a 15.000 euro willen /kunnen neerleggen voor paarden :') .
Er is later dit jaar of volgend jaar zeker wel mogelijkheid voor een andere pony (als alles zo gaat zoals nu). Het gaat mij meer om de keuze op dit moment

Kies echt eerst voor een leuk dier voor jezelf. Al komt er pas over twee jaar een andere pony voor je dochter, dan nog kan zij lekker op wedstrijd. Ze mag echt haar handjes dichtknijpen met twee!! eigen pony’s én manege lessen op andere pony’s.

Je bent wel zoals al meerdere zeggen echt een schat van een moeder!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:32

Jessix schreef:
Juist van een brave alleskunner kunnen kinderen zichzelf op een leuke manier ontwikkelen op gebied van paardensport.
Ooit was ik op een manege (Even leuke anecdote in dit verband) en moeder en manegehoudster reed haar grand prix paard. Een genot om naar te kijken. Een mooie pittige merrie die prachtig haar oefeningen deed op grandprix niveau. Mama was klaar en opeens kwam er een kleine puk (3-4 jaar :oo ) die op dat paard gezet werd, beugels eraf want de beentjes kwamen niet eens onder het zadel uit. Die kleine had gezien dat ik stond te kijken voor het raam en ik zag haar met haar moeder praten die ja knikte. Ging die kleine opeens in de passage en piaff met dat paard _O- en zo nog meer van die fratsen om vervolgens te zwaaien naar die mevrouw die met open mond achter het raam dit stond te bekijken→ ikke dus _O- en het paard aan een lang teugeltje uit te laten stappen. Het paard deed geen stap verkeerd en ik zal dit mijn leven niet meer vergeten→ dus ja een braaf paard is goud waard.

Komt goed met jullie.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:35

Maar braaf voor een paar rondjes is natuurlijk iets anders dan continu een braaf paard. Als ik mijn paarden rijd, kunnen mijn dochters er prima braaf mee kunnen rijden. Maar zouden zij de enige zijn, dan valt er een stuk consequent zijn en goed doorrijden weg, dan krijg je toch een ander paard. Prachtig om te zien Pien, ik zie af en toe op instagram dat soort filmpjes ook wel eens voorbij komen! TS gaat vast iets braafs vinden!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:35

pien_2010 Ja leuk is dat! Heb ik ook wel eens gezien in Portugal. Daar rijden de kleine knaapjes op de Lusitano hengsten en die doen dan inderdaad heel braaf hun kunstje.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:51

Ik zou ook zeggen kies deze keer voor jezelf. Ik zie het aan mijn mama. Zij heeft, nadat ze stopte met werken, eindelijk de stap genomen om voor zichzelf te kiezen. Niets met paarden overigens maar wel iets wat ze al zo lang zo graag wilde. En ik zou willen dat ze dat eerder had gedaan! If mama ain't happy, ain't nobody happy. Oftewel jij wordt er ook een leuker mens en mama van als je datgene kan doen waar je gelukkig van wordt. En je man heeft ook echt een punt. Nu kan het! Straks kan het misschien om wat voor reden dan ook niet meer en dan heb je spijt. En spijt hebben van dingen die niet hebt gedaan maar zo graag had willen doen......
Verder sluit ik me aan bij de anderen die aangeven dat je dochter het al luxe heeft. Ik kon vroeger niet eens paardrijden op een manege want daar was echt geen budget voor. Ben ik er slechter van geworden omdat het niet kon? Nee hoor. Ik ben blij dat ik heb geleerd dat niet alles in het leven kan of gaat zoals jij wil. Sterker nog, als ik wel had gereden had ik nooit mijn huidige paard gehad. Hoe dat gegaan is, hij is echt mijn droompaard, dat had ik voor geen goud willen missen!

SandraS73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:09

Ik heb een dochter van inmiddels 15 die ook graag paardrijdt.

Mijn eerste bijrijpaard had ik in 2013, een E-pony, waar mijn dochter van destijds 8 ook op kon. Haar voeten kwamen net onder het zweetbad uit, maar dat gaf niet. Nadat deze pony werd ingeslapen, ben ik in 2017 een leuke Friese ruin gaan bijrijder. Mijn dochter, toen 12, heeft hier ook op gereden. Toen dit stopte, ben ik een Haflingermerrie gaan bijrijder. Dochter heeft ook hierop gereden, maar kon daarmee niet echt uit de voeten omdat ze te lief was voor het paard.
Inmiddels rij ik al geruime tijd een KWPN-merrie bij, waar mijn dochter ook zo nu en dan op rijdt. Zij rijdt echter liever op de manegepaarden, omdat ze daar meer van leert.

Ik ben al mijn bijrijpaarden vanuit mijn eigen ‘egoïsme’ gaan rijden. Deze waren vooral voor mij en mijn welzijn en dochter mocht er ook op. Dat laatste was wel een harde eis.
Afgelopen zomer mocht dochter met mijn paard op ponykamp, wel met wat restricties, zoals niet springen en niet naar het strand. Is helemaal goed gegaan. Kind had de tijd van haar leven.

Ik vind dat je voor jezelf moet kiezen. Blije moeder, blij kind. Als jij lekker in je vel zit, ben je een veel leukere moeder.
Jouw dochter heeft nu toch ook haar ponytijd met een eigen pony en de ponyclub?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:20

Marus schreef:
Dreamybol schreef:

Even voor de goede orde, ik vind nergens dat als het financieel goed gaat je ook maar 2 paarden moet kunnen kopen (en ook nog onderhouden, poeh!). Sterker nog, volgens mij moet het financieel wel heel goed gaan als je dat zo even kunt doen. ;)
Ik zie om mij heen wel ook mensen werkelijk elke beschikbare cent in hun paarden steken en dat moet iemand natuurlijk helemaal zelf weten, maar soms gaat het wel heel ver, helemaal in een gezinssituatie.

Volgens mij kom je er al brainstormend in dit topic wel uit. Een leuk betrouwbaar paard primair voor jezelf klinkt als een hartstikke goed plan. Wat de toekomst over een paar jaar dan weer brengt zie je dan wel weer!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:32

Dreamybol schreef:
Een leuk betrouwbaar paard primair voor jezelf klinkt als een hartstikke goed plan. Wat de toekomst over een paar jaar dan weer brengt zie je dan wel weer!
Daar wil ik nog wat op aan vullen. Ik kom uit een gezin van 8 kinderen en er was echt wel geld (met een zilveren lepel geboren), maar er kon niet alles en mijn moeder kon zeker niet altijd alle 8 kinderen tegelijkertijd verwennen.
Zij was daar heel helder in. Of we accepteerden dat dan de een en dan de andere eens een keer een bof had, of niemand zou boffen want dan waren we teveel jaloers _O- .
Wat ik daarmee wil zeggen is→ natuurlijk wil je de jongste ook geven wat ze later graag wil. MAAR als de financiële situatie veranderd kan het zijn dat dit niet meer kan. NIets is zo onzeker als het leven met zijn malheur. Je kunt dat tegen die tijd rustig uitleggen dan mocht daar al ooit sprake van zijn waarom het zusje wel indertijd en zij dan niet.
Anders kun je nooit iemand verwennen→ het kind met de pony nu, mag natuurlijk wel weten dat dit volstrekt niet normaal is en dat ze een enorme grote bofkont is.
Ooit met mijn kinderen een ruzie tussen moeder en dochter meegemaakt in onze auto. Kind zeurde om 2de paard want 1ste paard had zijn beperkingen. Opeens zegt dat meisje boos (is nu een hele leuke volwassen vrouw hoor) tegen mijn kinderen→ "waarom helpen jullie me niet, want ik moet gewoon een paard erbij hebben := ). Waarop mijn dochter heel verbaasd reageerde→ "je hebt toch al een paard→ wij hebben één paard en dat is al heel erg bijzonder want mama is alleen en meer paarden kunnen wij gewoon niet betalen". Waarop de zoon aanvulde→ "en als wij zeuren krijgen we nooit iets, laat staan als we ruzie gaan maken". "Daar heeft mijn moeder nl een hele grote hekel aan". Waarop mijn vriendin in een schaterlach uit barsten want vond het heerlijk verfrissend en nuchter.
Of anders gezegd→ je dochter zou wel eens beter af kunnen zijn, emotioneel, als ze leert dat niet alles gelijk er kan zijn, of er komt daar er meer partijen in het geding zijn. Dat maakt haar weerbaarder in het leven, denk ik.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 15:10

MightyMike schreef:
In die allrounder groeit ze vanzelf in, je moet dat doen waar je jezelf het fijnst bij voelt. Met bijrijden, een verzorgpony of nog even door op een kleinere pony is niets mis. Dat klinkt als een beter plan, dan je dochter op een heel groot paard boven haar macht voor haar in de cross/springsport te zetten. Dan hebben ze nu lekker tijd om naar elkaar toe te groeien tot ze wel goed past, kan ook prima! Wil je jongste dochter dan toch ook nog, kan zij met de kleine pony verder.

Hier ook iemand die alles aan de kids neigt te geven hoor, heel gewoon denk ik dat je ze alles gunt wat jij had of juist niet had vroeger, maar wat niet kan, is er niet en het besef dat alles niet aan komt waaien is ook prima om mee groot te worden. Ze gaat het je vast niet kwalijk nemen als je voor een paard nu voor jezelf kiest, ze groeit daar immers straks zelf ook in, dus alsnog voor samen bedoeld dan.

Gelukkig is het herkenbaar :o

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 15:33

@mightymike klopt veel paarden passen zich aan weet ik uit ervaring. En het vooral braaf zijn heb ik nodig _O-

@lughnassadh wat fijn dat jij dat als dochter zo bekijkt! Je moeder treft het met je.
En ik roep dat idd ook wel vaker moeder blij gezin blij :)

@sandra73 klopt ze rijdt ook nog op de manege (al ligt dat nu even stil ivm corona).
En wat super dat je leuke bijrijdpaarden hebt gevonden!

@josewoos :D :D

@fleurvp klopt ik zie ze ook wel meer de stallen waar les word gegeven op prive paarden.
Zit nu zelf ook wel in dubio om misschien ergens te gaan lessen zolang ik nog geen paard heb gevonden. Kan ik er weer inkomen.

@jessix klopt je weet nooit hoe de puberteit gaat verlopen. Voor nu schat ik haar in als een echte diehard paardenfan maar ze kunnen soms enorm veranderen eenmaal op de middelbare.

@chiren ah wat lief :o

@pien :D
Zo’n brave hoop ik te vinden!! Al hoeft ie niet grand prix te lopen hoor :+ :D dan mag ik nog wat jaren doorsparen

@dreamydol :D :D Ja het lijkt erop dat ik er al brainstormend uit ga komen **\O/**

@pien dat is zeker waar wat je aangeeft. Al merk ik wel dat de jongste veel makkelijker ondersneeuwt doordat ik en de oudste dezelfde passie delen....... en daar gaat veel geld en tijd in zitten. En dan vraag ik mij soms af hoe kun je dit tot in zekere mate compenseren?