Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:47

Ik heb het filmpje toch maar even wel compleet gekeken, oké, stallen zijn 20 jaar terug gebouwd. Toen was dit heel vooruitstrevend, want de stallen zijn wel extreem ruim. Ik denk dat als ze nu nieuwe stallen zouden bouwen de stallen bvb wel uitloopjes eraan zouden hebben waarbij de paarden met elkaar kunnen snuffelen buiten. Maar goed, alsnog vind ik dit geen manier van houden van paarden. Ik snap waarom zoveel niet paardenmensen niks hebben met de sport. Ik heb zelf ook nog nooit iets gehad met de topsport, ik vind hoe ze in de dressuur de nek in de krul trekken met een dubbel bit in de monden maar zielig en hetzelfde geldt ook voor sommige springruiters waarbij het paard elke keer een tik krijgt, of nog erger die elektrische stroomstoten. Ik zeg hierbij wel dat niet iedereen zo is, maar het maakt wel dat ik nooit naar de paardensport kijk als de Olympische Spelen ervoor zijn.

Dat filmpje van een dag van een paard: van 6 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds staat die 8 uren op stal. Dus die komt er wel 8 uren per dag uit, maar dan sta je alsnog 16 uren niks te doen in een hokje. :o

Carl Hester zijn manier van houden spreekt me veel meer aan! De paarden lijken ook veel gelukkiger dan die merrie in de video van stal Tops.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 28-11-20 17:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:02

Lindsey_99 schreef:
Andersom is de vraagstelling beter en ook eerlijker. Hoe weten we dat een paard het fijner vindt dat wij voor hen kiezen?

Dat weet ik niet en dat stel ik niet, maar er wordt zo makkelijk vanuit gegaan dat vrije keuze gewaardeerd wordt.
Citaat:
Zonder inmenging van de mens redden paarden of ander vee zich in normale (natuurlijke) omstandigheden uitstekend.

Als soort wel: ze kunnen zich in leven houden. Maar dat betekent toch niet dat het daarmee ook aantrekkelijker of beter is? Hoe kunnen we stellen dat 'natuurlijk' automatisch beter is?

We zijn als mens geen paard, en een paard is geen mens, maar als mens vind ik een geregeld leven en wat comfort bv helemaal zo gek nog niet. Misschien dat ik het buiten ook zou redden, maar dat betekent nog niet dat ik dat ook echt aangenamer vind. En een heleboel mensen vinden het helemaal niet zo nodig om de hele tijd hun eigen tijd in te willen delen, en is een ordening met vaste tijden ook prima - als dat in grote lijnen maar gewoon 'past' bij wat mensen nodig hebben.

Dus hoe weten we nou dat paarden dat wel allemaal zelf in willen delen?

En ik weet dus ook eigenlijk niet of ze dat echt doen en of ze dat echt inschatten. Als het extreem is, dan geloof ik dat wel. Maar bv, toen het zulk vies regenweer is had ik het idee dat de meeste paarden eigenlijk niet echt hadden bedacht dat ze ook naar binnen konden, ze lopen gewoon met de kudde mee (want kuddedieren.) En toen wij 2 pony's uit de wei haalden, liepen de anderen mee - niet omdat ik het idee had dat ze echt een keuze aan het maken waren tussen binnen of buiten, maar omdat ze gewoon uit nature meelopen met wat de andere paarden in de kudde doen.

En nogmaals: het beleid van Carl Hester boven dat van Stal Tops! En ik ben blij dat de dieren hier in de omgeving heel veel vrijheid krijgen. Maar ik heb bijvoorbeeld echt niet het idee dat 24/7 automatisch fijner is voor paarden. Mijn indruk is van niet, en dat veel paarden voor een deel de ordening op zelf ook wel fijn vinden.

Maar ik wil daar dus ook van weten: wat weten we daar eigenlijk van?

Citaat:
Dus waarom zouden wij ze moeten dwingen in hokjes of weitjes te gaan staan? Dat is omdat mensen dat willen. Toen de mens van jager-verzamelaar zich vast ging vestigen is dat gedrag ontstaan en zijn we dieren gaan gebruiken voor ons gemak of werk. Het is er van oorsprong nooit geweest.

Maar dat zegt toch nog niets over wat fijner is voor een paard? Paarden kunnen overleven in die omstandigheden. Dat is uiteindelijk het enige wat de 'natuur' eist. Je hoeft het niet leuk te vinden. Ik zou niet weten waarom we de conclusie zouden moeten trekken dat alles wat de natuur doet dus ook daadwerkelijk beter of fijner is.

Citaat:
Dat is heel simpel te constateren door het te doen en objectief te observeren. Wetenschappelijk onderzoek is er niet van vermoed ik, maar er zijn nul dieren/paarden die niet zelf willen kiezen.

Vanuit neuro-cognitieve hoek klopt dat in elk geval niet: kiezen kost best veel energie en meestal kiezen zelfs mensen niet zoveel en houden ze eerder allerlei gewoonten aan die min of meer werken, maar niet per se de beste optie zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:17

Het is te gek voor woorden dat dit nog bestaat en als goed en luxe wordt voorgesteld.

Mensen roepen heel makkelijk; Liever in een droge, schone stal, dan buiten in de modder. Maar ipv investeren in overbodige luxe, kan je investeren in droog staan.

Wij hebben paden laten aanleggen van wit zand en die zijn kurkdroog. We hebben een ruime schuilstal waar ze ook een hoek hebben om te liggen, maar dat wordt gebruikt als wc en ze liggen altijd buiten in het droge zand.

Wij investeren in onbeperkt goed hooi en nette, goede weides om x aantal uren te graaien van voorjaar tm najaar.

Onze paarden kunnen kiezen om te schuilen en zijn nooit smerig. Hooguit gepanneerd. We hebben ook nooit mok of rotstraal etc. De juiste combinatie van veel vrije beweging, diverse ondergronden en goed voeren.

Dat paarden aan een hek staan is pure gewenning en zegt niks. Als ik naar buiten loop, staan ze ook in no time om me heen of er wat te halen valt. Maar daarna kiezen ze weer hun eigen weg.

Veel paarden staan in kleine paddocks zonder soortgenoot, vaak ook zonder hooi etc. Ze vervelen zich dood. Ja, dan gaan ze uit gewenning mee naar stal. Maar zet daar de deur open en ze gaan weer op zoek.
Weilanden net zo. Vaak vierkant, saai en geen beschutting te vinden.

Paarden worden bij elkaar gezet en kunnen elkaar niet uitkiezen. Dat leidt tot confrontaties die ook schade kunnen geven. Maar ook hier geldt weer dat ze in een vierkante ruimte amper weg kunnen.

Wij hebben een diversiteit aan plekjes en ze kunnen altijd van elkaar weg, omdat er paden zijn en ze bijvoorbeeld elkaar nergens in een hoek drijven.

Onze paarden zijn allen ex stal paarden. Ook de paarden die we niet meer hebben waren ex stalpaarden. Nog nooit problemen om gehad. En ja, de een schuilt meer dan de ander en dat is prima.
Ik ben zelf zo een watje die met slecht weer ook alleen hooi in de stal aanbiedt, maar feitelijk kunnen ze hele jaar rond overal eten natuurlijk.

Ik zie ook overal mensen de duurste outdoor dekens kopen, maar als het regent zetten ze de paarden binnen..............heel logisch.

Mijn oudste is 27 en was 19 en verwaarloosd dat ze bij ons (terug) kwam. Die doet het nu veel beter dan toen op stal. Net als de anderen.

Minimaal 8uur buiten betekent nog steeds 16 uur op stal en dat is veel! Echt heel veel voor een dier dat vrij hoort te kunnen bewegen. Het is te absurd voor woorden dat mensen zich nog steeds prettig voelen als ze grote dieren in kleine hokken opsluiten, terwijl ze horen te bewegen en sociaal contact nodig hebben.
Ja, sommigen niet zo, maar die zijn het al zo verleerd..........

Maar als je wat zegt, ben je een geiten wollen sokken figuur etc. Niemand wil horen dat ze het niet goed doen na investeren in luxe. Maar mensen kletsen elkaar na. Mensen zijn makke schapen, kudde dieren bij uitstek en volgen de rest zonder zelf na te denken. En ontwikkelen doen al helemaal niet veel mensen. Ja, ze ontwikkelen voertjes, supplementen, therapieën, speciale dekens, speciaal beslag etc om de fouten te verdoezelen.
En dan roept men hier dat een paard van 20 oud is. Ja, op en kapot door de mens.........

In andere landen zijn er wel al minimale regels en die zijn er niet voor niks.

Ik loop ook al een heel leven mee en kom uit de tijd van paarden nog op stand, 2x per dag een plakje hooi, 3x daags een schep biks en haver, vanaf 1 April vol op de wei en va ong Okt weer binnen. En wij komen dan uit stedelijk gebied.
Op de veluwe en hier in t Noorden waar we beiden dus hebben gewoond, zijn nog steeds mensen die hun paarden op zondag op stal houden. Dat doe je niet voor het paard. Dat zijn eigen principes.

Een paard heeft echt beweging nodig voor de algehele gezondheid. Stofwisseling/spijsvertering is echt afhankelijk van vrij bewegen. En al die uren dat ze op stal staan en wel eten, gebeurt dat dus niet. De problemen die ontstaan, worden altijd met iets anders opgelost dan gewoon de basis aanpakken, dus goed management.

Maar de sterren weten het allemaal zo goed en hebbene en grote aanhang. Eerst waren mensen gek dat paarden meer hooi moesten en nu hebben ze het zelf uitgevonden. Eerst werden ze volgestopt met granen en nu wordt dat steeds minder. Stands zijn al verboden.
Dus nu steigert iedereen als je wat zegt, maar over een aantal jaren weten ze niet beter dan dat paarden niet op stal horen. En dan hoor je al die smoesjes niet, want daar gelooft dan niemand meer in.
Kost elke keer tijd, maar komt wel.......

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:24

anjali schreef:
In de winter is er geen 10-14 uur daglicht dus het lijkt me moeilijk om ze dan zo veel uren buiten te hebben? Of ga je ze dan in het pikkedonker binnenhalen?

Waarom niet? Ik haal die van mij rond 11 uur binnen, net voor we gaan slapen. Zaklamp mee (of zo'n ding op je hoofd).

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:44

Kinke schreef:
anjali schreef:
In de winter is er geen 10-14 uur daglicht dus het lijkt me moeilijk om ze dan zo veel uren buiten te hebben? Of ga je ze dan in het pikkedonker binnenhalen?

Waarom niet? Ik haal die van mij rond 11 uur binnen, net voor we gaan slapen. Zaklamp mee (of zo'n ding op je hoofd).

Ik denk dat ze heeeel hard wegrennen met zo'n ding op m'n kop _O-
Nee, bij ons mooi naar binnen voor de donkerte. Veiliger ook.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:46

superpony schreef:
Mensen roepen heel makkelijk; Liever in een droge, schone stal, dan buiten in de modder.

Op Bokt bedient men zich inderdaad wel heel erg snel van dergelijke valse dilemma's en zien sommigen dat blijkbaar daadwerkelijk als een argument zonder door te hebben dat het een drogreden is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:47

MamAppelsap schreef:
superpony schreef:
Mensen roepen heel makkelijk; Liever in een droge, schone stal, dan buiten in de modder.

Op Bokt bedient men zich inderdaad wel heel erg snel van dergelijke valse dilemma's en zien sommigen dat blijkbaar daadwerkelijk als een argument zonder door te hebben dat het een drogreden is.

_/-\o_

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:48

Ik zal wel een roepende in de woestijn zijn en ik kan de reacties die dit opleverd al in olieverf aquarelleren.

Waar veel hobbyisten geen flauw idee van hebben is de behoeften van een topsportpaard. Die zijn significant anders dan een paard waar je een paar keer per week wat mee rijdt. Veel gewoontes zijn ontstaan met een reden, die redenen zijn niet zo kort door de bocht als hier neergezet word. Daar wordt goed en veel over nagedacht. In ieder geval een stuk beter dan bij de meeste hobby paarden.

Belangrijkste punten:

Voeding. Een topsportpaard heeft andere voedingsbehoeftes dan een hobbypaard. Je wilt precies kunnen controleren wat en wanneer een topsportpaard binnen krijgt. Dat gaat niet buiten, want buiten gaat er veel verloren en krijgt een paard eventueel teveel zand binnen en dat wil je niet. Dat gaat al helemaal niet in een groep.

Beweging. Een topsportpaard krijgt veel meer beweging dan een buitenpaard. De meeste buitenpaarden staan stil voor zich uit te staren en dat is net wat je niet wil bij een atleet. Stappen op het harde zorgt voor het afharden van pezen. In de paddock krijgen ze de ruimte om te rollen en wat te bokken. Voor zich uit staren kunnen ze ook op stal doen. Na de training, molen, paddock, stappen, aquatraining, vitafloor en een keer gepoetst te worden is het tijd om te herstellen. Een sportpaard slaapt gemiddeld genomen een keer vaker dan een paard in de paddock. Het stro in de box en de warmere onderlaag nodigt gemiddeld genomen uit om te liggen... belangrijk in de herstel fase!! DAarbij komt dat een sportpaard met die 4 keer per dag eruit veel meer beweging krijgt dan een gemiddeld hobby paard dat in de paddock staat en in de avond als een oud wijf gereden word.

Warmte. Spieren moeten warm gehouden worden, kou en regen op de spieren betekend stagnatie in de training. Daar houd je rekening mee in het dag ritme van een sportpaard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:50

JeanneV schreef:
Ik zal wel een roepende in de woestijn zijn en ik kan de reacties die dit opleverd al in olieverf aquarelleren.

Ten eerste is aquarellen met olieverf niet echt handig en ten tweede had je ook gewoon de reacties door kunnen lezen.
... als je de rest niet leest ben je namelijk inderdaad de enige.

Citaat:
DAarbij komt dat een sportpaard met die 4 keer per dag eruit veel meer beweging krijgt dan een gemiddeld hobby paard dat in de paddock staat en in de avond als een oud wijf gereden word.

Ah, fijn dat er over en weer zoveel begrip en respect is.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:53

Ik heb het filmpje gister bekeken. Werd er heel erg triest van. Tuurlijk de stallen zijn naar mijn mening prachtig net zoals de rij hal de zadelkamers en alles wat er maar te zien was. Maar voor de paarden vind ik het echt diep triest. Ik snap dat de paarden duur zijn en dat er veel heel veel geld in zit. Maar hooguit een uurtje naar buiten? Geen contact met andere paarden..
Ik vind het echt geen paard waardig bestaan :n

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:55

Dat is juist de grap ShadowO... ik dacht eens luchtig te beginnen..

Paarden zoals uit jou profiel zijn inderdaad beter af met 8 uur paddock en we en dan in de avond nog wat mee te tutten. Ga niet de Max Verstappens onder ons bekritiseren als je zelf net aan je rijbewijs hebt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:55

JeanneV, ik ben het eens met je punten, maar ik zie daar geen significant verschil in.
Een hobbypaard dat op een veel te klein zandpaddockje de hele dag voor zich uit staat te staren vind ik even nefast voor dat paard als voor het topsportpaard.

Daarnaast vind ik het goed dat een topsportpaard veel beweging krijgt. Over stappen aan de hand en stapmolens zal je mij zeker niet horen klagen als dat aangeboden wordt naast voldoende vrije beweging en sociaal contact.

Tot slot ben ik niet anti-stal. Dat een stal bepaalde voordelen heeft, ga ik niet ontkennen. Zeker in de nacht, wanneer de controle op die topsportpaarden toch net wat minder is, snap ik dat je ze binnen wilt hebben. Maar 17 á 18 uur op stal vind ik dan wel weer onverdedigbaar.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:58

Het gaat niet alleen om de waarde van de paarden!! Al zijn sportruiters met een paard dat heel onvoorzichtig op zichzelf is in de paddock wel wat oplettender. Zo'n paard word eerst gereden voordat hij de paddock in mag...

Er wordt veel en goed over nagedacht over topsportpaarden zo goed mogelijk te managen. De meeste gewoontes ontstaan met een reden, niet omdat het alleen voor de mensen beter is. Want als een paard een speciale behandeling nodig heeft is er geen groom of ruiter die zegt daar geen zin in te hebben.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:00

JeanneV schreef:

Paarden zoals uit jou profiel zijn inderdaad beter af met 8 uur paddock en we en dan in de avond nog wat mee te tutten. Ga niet de Max Verstappens onder ons bekritiseren als je zelf net aan je rijbewijs hebt.

Het verschil is dat Max Verstappen in een auto rijdt en niet op een levend dier. :)

Ik vind het echt fascinerend dat als je als beest toevallig met een groot prijskaartje geboren bent het opeens niet uitmaakt dat er behoefte is aan kroeltijd met soortgenoten en naar eigen wens eens een sprintje trekken. Ik ben heel benieuwd wanneer we als paardensporters deze 'inzichten' keihard in ons bek terugkrijgen met regelgeving die veel meer verbiedt dan we met z'n allen willen.

JeanneV

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:08

Je zou toch maar eens helemaal uit jezelf de strekking van een metafoor willen begrijpen....

Paarden met vierkant ijzers zet je niet bij elkaar... hooguit met een draadje ertussen. Dat is vanuit het oogpunt van veiligheid. Veel stallen zijn tegenwoordig wel zo ingericht dat er een kudde gevoel ontstaat, lagere tussenschotten, in een groep gepositioneert. Maar.... ook weer niet geschikt voor elk paard en daar houden de topstallen rekening mee.

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:17

Helemaal kriegelig word ik van sommige reacties hier... Altijd als ik dit soort topics hoop ik dat men eindelijk tot inzicht is gekomen maar nee.

Ik ben absoluut niet tegen stallen, ik geloof zeker dat er paarden zijn die hun stal zien als hun veilige plekje, en ik snap ook dat wij als mensen een stal zien als iets warms en fijns. We vermenselijken nou eenmaal graag onze paarden.

Echter begrijp ik totaal niet hoe je minder dan 8 uur buiten nog kan verantwoorden? Hoeveel onderzoek is er inmiddels geweest naar paardenwelzijn? Ik zie niet in hoe dat anders is voor een topsportpaard of een hobbypaard of alle andere soorten paarden die er zijn. Die arme dieren die per ongeluk met een groot prijskaartje zijn geboren... Alsof zij kunnen inzien 'ja maar ik moet op stal want zometeen bezeer ik mezelf of anderen nog en dan kan ik geen wedstrijden meer lopen!'. Eerst zorgen voor het welzijn van je paard, dan pas kijken naar wat de mogelijke doelen zijn binnen dat welzijn. Ik heb het idee dat we vaak de andere kant om denken: eerst mijn doel met het paard en dan kijken we wat voor welzijn we hem kunnen bieden binnen dat doel. Helemaal verkeerd om als het het mij vraagt.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:19

Ik vond het wel een pakkende metafoor hoor voor deze discussie, aangezien veel topruiters een paard als een voorwerp behandelen. Als het maar goed functioneert... Daarvoor moet je inderdaad elke minuut van het leven kunnen regisseren en over niet al te lange tijd is dat hopelijk verleden tijd. Je ziet al dat andere industrieën waar dieren bij betrokken gaan weer meer rekening gaan houden met de natuurlijke behoeftes van een dier.

Want een paard kan je natuurlijk niet uitleggen dat 'ie geen speeltijd met andere paarden krijgt omdat 'ie vier ijzertjes onder heeft, of dat 'ie niet mag scharrelen omdat 'ie zand binnenkrijgt (daar heb je genoeg preventieve middeltjes voor trouwens :) ).

En laten we eerlijk zijn, een kudde 'gevoel' maken door 20 uur op stal met lagere schotten is natuurlijk heel anders dan echt vrij in een paddock kunnen bewegen met andere paarden.

En nee, ik hoor niet bij de club die zonder naar de behoeftes van het paard te kijken alles blind 24/7 de bagger gooit zonder dekens of ijzers met paarden die elkaar niet kunnen luchten of zien.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:23

Topruiters behandelen een paard niet als een voorwerp. Er zijn maar heel weinig paarden goed genoeg voor de echte top dus als je er eentje gevonden hebt doe je er alles aan om hem zo goed mogelijk in zijn vel te laten zitten.

Ik zou veel liever paard zijn bij een topruiter dan een gemiddeld hobby paard die zijn dagen slijt met gebrekkige voeding en verzorging in paddockjes en een stuiterend iemand op mijn rug in de avonduren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:27

JeanneV schreef:

En dat andere deel van mijn vraag? Waarom lees je de reacties niet eerst in plaats van te beginnen met roepen dat je de enige bent? (Dan zou je namelijk zelfs hebben kunnen lezen dat ik een deel van je argumenten al heb gemaakt.

Citaat:

Intrigerende manier van kijken: blijkbaar kun jij niet zonder minachting een onderscheid maken tussen verschillende behoeften van verschillende situaties? Had je de reacties namelijk gelezen dan had je nu met zo'n flauwe sneer naar de pony's niets nieuws verteld, het is echt wel duidelijk dat ik recreatief rijd. Maar wat opvallend is, is dat je het ook wegzet als iets wat minder is, en dat is het natuurlijk niet. Het zijn omgevingen met heel veel kennis en ervaring op gebied van paarden, alleen met een ander doel.

En in dit soort reacties spreekt dan vooral: waarom zou ik het eigenlijk oneens zijn met veel van die verontwaardiging over de sport? Doe ik mijn best om het van twee kanten te bekijken, zeker ook een aantal van de redenen wel te begrijpen (ook al vind ik de manier waarop Carl Hester het aanpakt beter) - wals jij even binnen om meteen een aantal neerbuigende dingen te zeggen. Weet je: stop dan de sport maar lekker wel, of voer maatregelen in die al die niet-max-verstappens makkelijk kunnen uitvoeren maar waar de sport heel erg door beperkt wordt. Heb ik geen last van en een aantal mensen die zichzelf heeeeel belangrijk vinden verliezen dan hun werk en inkomen. Mij een zorg?

... al met al lijkt een beetje respectvolle omgang met anderen me echt niet verkeerd als je zelf ook dat respect wil.

Oh ja, en ik tut bij voorkeur overdag, dan heb je nog een lekker zonnetje als je mazzel hebt. Heb dit jaar al meerdere keren naar het einde van het weiland moeten lopen om daar de pony op te halen, wat een heerlijkheid! {:}

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:31

Ayasha schreef:
Een weten die dieren dat? Dat ze zoveel kosten? Hebben ze daardoor andere behoeften? Denken ze ‘ja ik kan maar een uurtje per dag echt paard zijn maar goed, ik kost ook een boel geld.’

Nou precies dat. Een paard is een paard, en last time I checked zijn dit kuddedieren die vele km's per dag moeten kunnen scharrelen om happy te zijn. En dat is niet omdat ik dat vind, maar omdat dit gewoon wetenschappelijk is bewezen. Deze paarden worden misschien goed verzorgd zodat ze topsport kunnen bedrijven, maar niet goed verzorgd in het echt paard kunnen zijn.
Als ik in mijn volgende leven een paard word, hoop ik dat ik geen uitblinker ben in springen of dressuur, maar een een of andere lui fjord word. ;')

En goed in zijn vel zitten en topsport, paarden zitten goed in hun vel omdat ze optimaal gemanaged worden om zo goed mogelijk te presteren, en niet om zo fijn mogelijk paard te kunnen zijn. Sterker nog, er wordt veel 'paard zijn' ontnomen; buiten lopen, een eigen mening(wanneer je goed genoeg bent, maar niet mee wil werken dan wordt er wel voor gezorgd dat je mee gaat werken. Kosten wat het kost. ), contact met soortgenoten. Dat zijn toch wel de basisbehoefte van een paard toch?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:31

JeanneV schreef:
Topruiters behandelen een paard niet als een voorwerp. Er zijn maar heel weinig paarden goed genoeg voor de echte top dus als je er eentje gevonden hebt doe je er alles aan om hem zo goed mogelijk in zijn vel te laten zitten.

Ik zou veel liever paard zijn bij een topruiter dan een gemiddeld hobby paard die zijn dagen slijt met gebrekkige voeding en verzorging in paddockjes en een stuiterend iemand op mijn rug in de avonduren.

Om het presteren te verhogen. Hoeveel echte Happy Athletes zien we nu echt?

Met alle respect, maar een sportpaard heeft niet opeens op magische wijze de behoefte aan contact met soortgenoten verloren, of de behoefte om een sprintje te kunnen trekken zonder dat het geregisseerd is door een andere diersoort.

Je ziet het in mijn ogen ook te zwart wit. Er zijn tegenwoordig meer dan genoeg 'hobbyruiters' die heel serieus bezig zijn met voeding, dagbesteding en training. Er zijn in mijn ogen te weinig topruiters die een paard ook echt paard laten zijn.

Ik denk dat het gemiddelde paard liever elke dag speelt met soortgenoten met het risico om een been te breken dan dat 'ie 18+ uur naar dezelfde muren kijkt.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:34

Ik vindt recreatief rijden niet minder... maar ik heb in de sportschool ook geen oordeel over Rico Verhoeven. Die jongen leeft, sport, eet en rust met compleet andere levensdoelen dan ik.

Overigens zijn de reacties in dit topic overwegend pro 28 uur per dag buiten met onbeperkt hooi en dat in een gemengde kudde van hengsten merries en ruinen en ook het liefste 9 dagen per week.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:35

Maar die vele km's per dag lopen en scharrelen doet de gemiddelde pony in een zandbak of een zandtrack ook niet. Die verplaatst zich van voerbak naar voerbak en weer terug naar de drinkbak.

Zoals ik al zei, zoveel verschillende meningen en zoveel verschillende manieren van paarden houden.
Ieder zijn meug en overal is wel iets over te zeggen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:36

JeanneV schreef:
Ik vindt recreatief rijden niet minder... maar ik heb in de sportschool ook geen oordeel over Rico Verhoeven. Die jongen leeft, sport, eet en rust met compleet andere levensdoelen dan ik.

Overigens zijn de reacties in dit topic overwegend pro 28 uur per dag buiten met onbeperkt hooi en dat in een gemengde kudde van hengsten merries en ruinen en ook het liefste 9 dagen per week.

Maar meneer Verhoeven bepaald nog altijd zelf hoe hij leeft, net zoals jij. Paarden hebben niks te willen, dus deze vergelijking slaat als een tang op een varken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:36

JeanneV schreef:
Ik vindt recreatief rijden niet minder...

Daarom gebruik je respectvolle en vriendelijke termen als 'als een oud wijf' en een vergelijking tussen Max Verstappen en 'net je rijbewijs hebben'? Omdat je het niet minder vindt? Sure!

Citaat:

Je wilt echt een serieuze discussie, of niet? 8-)