Lindsey_99 schreef:Andersom is de vraagstelling beter en ook eerlijker. Hoe weten we dat een paard het fijner vindt dat wij voor hen kiezen?
Dat weet ik niet en dat stel ik niet, maar er wordt zo makkelijk vanuit gegaan dat vrije keuze gewaardeerd wordt.
Citaat:
Zonder inmenging van de mens redden paarden of ander vee zich in normale (natuurlijke) omstandigheden uitstekend.
Als soort wel: ze kunnen zich in leven houden. Maar dat betekent toch niet dat het daarmee ook aantrekkelijker of beter is? Hoe kunnen we stellen dat 'natuurlijk' automatisch beter is?
We zijn als mens geen paard, en een paard is geen mens, maar als mens vind ik een geregeld leven en wat comfort bv helemaal zo gek nog niet. Misschien dat ik het buiten ook zou redden, maar dat betekent nog niet dat ik dat ook echt aangenamer vind. En een heleboel mensen vinden het helemaal niet zo nodig om de hele tijd hun eigen tijd in te willen delen, en is een ordening met vaste tijden ook prima - als dat in grote lijnen maar gewoon 'past' bij wat mensen nodig hebben.
Dus hoe weten we nou dat paarden dat wel allemaal zelf in willen delen?
En ik weet dus ook eigenlijk niet of ze dat echt doen en of ze dat echt inschatten. Als het extreem is, dan geloof ik dat wel. Maar bv, toen het zulk vies regenweer is had ik het idee dat de meeste paarden eigenlijk niet echt hadden bedacht dat ze ook naar binnen konden, ze lopen gewoon met de kudde mee (want kuddedieren.) En toen wij 2 pony's uit de wei haalden, liepen de anderen mee - niet omdat ik het idee had dat ze echt een keuze aan het maken waren tussen binnen of buiten, maar omdat ze gewoon uit nature meelopen met wat de andere paarden in de kudde doen.
En nogmaals: het beleid van Carl Hester boven dat van Stal Tops! En ik ben blij dat de dieren hier in de omgeving heel veel vrijheid krijgen. Maar ik heb bijvoorbeeld echt niet het idee dat 24/7 automatisch fijner is voor paarden. Mijn indruk is van niet, en dat veel paarden voor een deel de ordening op zelf ook wel fijn vinden.
Maar ik wil daar dus ook van weten: wat weten we daar eigenlijk van?
Citaat:
Dus waarom zouden wij ze moeten dwingen in hokjes of weitjes te gaan staan? Dat is omdat mensen dat willen. Toen de mens van jager-verzamelaar zich vast ging vestigen is dat gedrag ontstaan en zijn we dieren gaan gebruiken voor ons gemak of werk. Het is er van oorsprong nooit geweest.
Maar dat zegt toch nog niets over wat fijner is voor een paard? Paarden kunnen overleven in die omstandigheden. Dat is uiteindelijk het enige wat de 'natuur' eist. Je hoeft het niet leuk te vinden. Ik zou niet weten waarom we de conclusie zouden moeten trekken dat alles wat de natuur doet dus ook daadwerkelijk beter of fijner is.
Citaat:
Dat is heel simpel te constateren door het te doen en objectief te observeren. Wetenschappelijk onderzoek is er niet van vermoed ik, maar er zijn nul dieren/paarden die niet zelf willen kiezen.
Vanuit neuro-cognitieve hoek klopt dat in elk geval niet: kiezen kost best veel energie en meestal kiezen zelfs mensen niet zoveel en houden ze eerder allerlei gewoonten aan die min of meer werken, maar niet per se de beste optie zijn.