Hoefsmid slaat paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:19

Nee het was op bokt, zijn familie maakte reclame voor hem.

mars_mellow

Re: Hoefsmid slaat paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:23

ik denk dat het eraan ligt waar en op welke manier je (slaat). ik kan mijn finger naar de neus wijzen en streng zeggen: NEE. anders een zachte tik op de borst en ook zeg ik dan: AH AH, NEE, DENK D'R OM!

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:35

marleen_usar schreef:

En daar heb jij een stokje voor proberen te steken, terwijl het jouw paard was die hem in de schouder beet?

Heb je jezelf wel 1 moment afgevraagd of de hoefsmid schade had en of gewond was?

En dan vraag ik mij ook gelijk af hoe het kan dat als jij weet dat je paard bijt, jij niet degene bent geweest die hem aan het halstertouw heeft vastgehouden om dat te voorkomen.

Ik ben er gewoon stil van dat je zelf zo een verschrikkelijk slechte opvoeder en leider bent dat je hem de hoefsmid laat bijten, om vervolgens de carrière van de beste man nog om zeep probeert te helpen omdat hij na bijten sloeg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:40

Gini schreef:
marleen_usar schreef:
Als ik zeg je moet hem niet laten kabbelen dan bijt hij,en hij roept nee joh dat doet hij niet laat maar knabbelen.Dan is het toch echt zijn eigen schuld hoor.

Nee, jij bent de eigenaar, jij bent verantwoordelijk. Ik snap dat het moeilijk is dat te aanvaarden want mensen zijn altijd geneigd de schuld bij iets of iemand anders te leggen. Jij hebt hier een foute inschatting gemaakt en jouw paard en de hoefsmid waren de slachtoffers.

Dat inderdaad en als smid had ik het ook gehad met jou als klant en dan heb je ook nog het lef om hem af te katten? Jouw paard dus jouw verantwoording . Vooral als je weet wat hij doet want een bijtend paard is gewoon niet opgevoed .

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:00

neetoch schreef:
marleen_usar schreef:

En daar heb jij een stokje voor proberen te steken, terwijl het jouw paard was die hem in de schouder beet?

Heb je jezelf wel 1 moment afgevraagd of de hoefsmid schade had en of gewond was?

En dan vraag ik mij ook gelijk af hoe het kan dat als jij weet dat je paard bijt, jij niet degene bent geweest die hem aan het halstertouw heeft vastgehouden om dat te voorkomen.

Ik ben er gewoon stil van dat je zelf zo een verschrikkelijk slechte opvoeder en leider bent dat je hem de hoefsmid laat bijten, om vervolgens de carrière van de beste man nog om zeep probeert te helpen omdat hij na bijten sloeg.

+1

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:34

Ts je vroeg of je een cursus kan doen. Naar mijn weten hoeft dat geen probleem te zijn. Je kan eens informeeen bij de volgende plekken

Jantine Leeflang (arabesk op bokt) (noord holland, tegen flevoland aan)
Paardnatuurlijk (zuid limburg)
Denken over paarden (Zeeland)

3 plekken verdeels.over het land die cursussen aanbieden

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:45

Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 00:15

Mijn hoefsmid is een vreselijk geduldige man. Maar toen mijn paard afgelopen week ontzettend vervelend was, heeft ze niet van hem maar van mij een mep gehad.

Keurig opgevoed, nooit geen moeite met voetjes geven, maar van de week gewoon stront vervelend bij de hoefsmid. En dan mogen ze best een keer een klap hebben.

Overigens heb ik er een praam opgezet om de rug van mijn lieve hoefsmid te beschermen. Dat kan je ook "sielugh" vinden, maar ik vind het dan de makkelijkste en snelste oplossing. Je wil niet luisteren na correcties en je wil niet luisteren als je een lekker bakje krijgt, dan krijg je een praam op. Klaar met het gezeik en de volgende keer beter.

Voor snel afgeleide of paarden die het spannend vinden, kunnen van die likit bakjes helpen. Dan kunnen ze lekker daar aan likken en worden ze vaak al een stuk makkelijker.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:20

Ik zag wel eens dat lastige paarden gedrogeerd werden voor de hoefsmidbehandeling. Of dat goed is weet ik niet maar in elk geval beter dan erop los te gaan meppen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:22

Overigens,een zachte tik op een deel van het paard waar het geen kwaad kan,zoals op de achterhand,lijkt me niet schadelijk. Maar zeker niet op gevoelige delen zoals het hoofd of de buik!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:24

zimbabwe schreef:
[ [url=m/xbJPKi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goed stukje!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:37

anjali schreef:
Overigens,een zachte tik op een deel van het paard waar het geen kwaad kan,zoals op de achterhand,lijkt me niet schadelijk. Maar zeker niet op gevoelige delen zoals het hoofd of de buik!

En hoe ga jij eentje die gewoon kliert of over je heen walst uitleggen dat dat niet de bedoeling is?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:42

Poekkie schreef:
anjali schreef:

En hoe ga jij eentje die gewoon kliert of over je heen walst uitleggen dat dat niet de bedoeling is?

Vragen of hij dat alsjeblieft nooit meer wil doen. :j

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 14:03

anjali schreef:

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden...

Mij is geleerd dat je corrigeert op dat lichaamsdeel waarmee hij in de fout ging. Dus als een paard hier bijt krijgt hij een tik tegen zn mond/wang en als hij slaat dan tegen zn benen/achterwerk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:15

Poekkie schreef:
anjali schreef:

Ik geef toe dat ik niet met vervelende dieren(of mensen) kan omgaan.Omdat ik niet houd van agressief terugreageren.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:17

anjali schreef:
Poekkie schreef:
[quote="anjali"
[/quote

Ik geef toe dat ik niet met vervelende dieren(of mensen) kan omgaan.Omdat ik niet houd van agressief terugreageren.

Ik vrees dat je op deze manier zelfs met mijn brave haflinger in de problemen zal komen. Stemcorrectie is echt niet altijd voldoende bij hem. (Bij de meeste paarden overigens)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:22

anjali schreef:
Poekkie schreef:

Agressie vind ik wat anders dan begrenzen of corrigeren. Vaak denken mensen dat een paard een tik/schop geven per definitie agressie is, maar dat is gewoon niet zo. Het is corrigeren zoals ze in de kudde ook bij elkaar doen. De trap of tik die ik geef, is niks vergeleken met wat er in de kudde gebeurt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:27

Inderdaad Earth,
Een eerlijk tik op het juiste moment heeft niets met agressie te maken.

Agressie is zonder doel, zonder aanleiding schoppen of slaan. Of misschien beginnend op het juiste moment maar veel te lang door gaan. Daar begrijpt een paard niets van.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:42

Ik denk eigenlijk dat als je met een paard gaat communiceren door zelf te gaan slaan en schoppen,dat je dan de boodschap geeft dat dat normaal gedrag is bij het niet met elkaar eens zijn.Zodat je in feite dat gedrag aanleert aan een paard. En als die dat zelf gaat doen op die manier dan trek je als mens zeker aan het kortste eind. Ik denk dat je met slimheid en handigheid beter je doel bereikt nl dat het paard gaat doen wat jij wilt.Maar goed,ik ben het er mee eens dat dit niet bij ieder paard werkt. Ik kan zelf alleen maar een echt braaf paard hebben.Gelukkig zijn die er .

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:06

anjali schreef:
Ik denk eigenlijk dat als je met een paard gaat communiceren door zelf te gaan slaan en schoppen,dat je dan de boodschap geeft dat dat normaal gedrag is bij het niet met elkaar eens zijn.Zodat je in feite dat gedrag aanleert aan een paard. En als die dat zelf gaat doen op die manier dan trek je als mens zeker aan het kortste eind. Ik denk dat je met slimheid en handigheid beter je doel bereikt nl dat het paard gaat doen wat jij wilt.Maar goed,ik ben het er mee eens dat dit niet bij ieder paard werkt. Ik kan zelf alleen maar een echt braaf paard hebben.Gelukkig zijn die er .

Ik denk niet dat ene paard die gedachtengang kan volgen, die kennen alleen maar actie reactie. Bvb als jij alleen maar lief bent en nooit corrigeert, dan zal een paard dat absoluut zeer zeker niet vertalen in dat hij ook alleen maar lief moet zijn (het tegenovergestelde zelfs, hij zal je gewoon omver lopen). Overigens is een trap of hap etc juist normaal paardengedrag bij het niet met elkaar eens zijn.

Maar best wel een oprechte vraag: hoe zie jij slimheid en handigheid zonder correctie? Je bedoelt alles dmv clickertraining etc? Dus ook eentje die bvb naar jou durft te bijten (en dat durft elk paard wel eens) zou jij niet corrigeren met een mep terug maar op een andere manier? Hoe dan juist?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:22

Snoppie schreef:
_Penotti schreef:
En hoe denk je er nu dan over?

Dat als het inderdaad gevaarlijk word de hoefsmid mag doen wat die moet doen om niet een trap te krijgen, maar mijn merrie kreeg al een tik omdat ze haar been terugtrok en ging bewegen, dit kwam dus uit frustratie bij de hoefsmid en dat vind ik echt niet oké

Maar dat is toch ook not done, been terugtrekken.
Alle hoefsmeden die ik ken worden daar ook echt niet vrolijk van en terecht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:48

Poekkie schreef:
anjali schreef:

Ik denk niet dat ene paard die gedachtengang kan volgen, die kennen alleen maar actie reactie. Bvb als jij alleen maar lief bent en nooit corrigeert, dan zal een paard dat absoluut zeer zeker niet vertalen in dat hij ook alleen maar lief moet zijn (het tegenovergestelde zelfs, hij zal je gewoon omver lopen). Overigens is een trap of hap etc juist normaal paardengedrag bij het niet met elkaar eens zijn.

Maar best wel een oprechte vraag: hoe zie jij slimheid en handigheid zonder correctie? Je bedoelt alles dmv clickertraining etc? Dus ook eentje die bvb naar jou durft te bijten (en dat durft elk paard wel eens) zou jij niet corrigeren met een mep terug maar op een andere manier? Hoe dan juist?

Ik zou dan corrigeren door boos te schreeuwen.Maar door met geweld te corrigeren lok je volgens mij alleen maar meer geweld uit. Met slimheid en handigheid bedoel ik bijv. het paard zodanig vastzetten als er iets moet gebeuren dat hij je niet kan bijten.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:03

Als je vind dat je paard nee mag zeggen dan zou ik zelf zorgen dat je hoefsmid/dierenarts/osteo moet worden want als je als smid eke dag moet terug komen want het paard zegt op dat moment nee zou ik ook bedanken en succes wensen ...

Ken ook iemand die dat deed met inrijden als paard z’n hoofd omdraaide terwijl ze met het zadel aankwam betekende dat het paard niet bereden wilde worden dus ging het zadel weer in de kast ... ja zo wil ik ook mijn geld wel verdienen want tja paard heeft er bijna een jaar over gedaan om zadelmak te worden.

Hoefsmeden hebben MEER als genoeg werk sterker nog er is meer werk
Dan er hoefsmeden zijn... paard hoort gewoon netjes en braaf stil te staan niet te trekken met de benen want denk wel als ze aan het snijden zijn en paard geeft een ruk aanhet been kunnen zichzelf of jouw paard helemaal open halen dus ja een goede correctie is dan wel op z’n plaats. En het is niet de eerste hoefsmid die je hebt volgens je bericht dus vermoed ik dat het paard zeker niet een van de makste lammetjes is...

Mijn oudere merrie heeft wat moeite met haar balans dus kan af en toe wat hangen of terug trekken mijn smid houdt hier rekening mee maar als ze er een potje van maakt wordt ze wel duidelijk op dr plek gezet. De jongere merrie heeft gewoon te luisteren als zij zich niet gedraagt krijgt ze of van mij of van hem een correctie tis maar net wie er sneller is ...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:41

anjali schreef:
Poekkie schreef:

Ik zou dan corrigeren door boos te schreeuwen.Maar door met geweld te corrigeren lok je volgens mij alleen maar meer geweld uit. Met slimheid en handigheid bedoel ik bijv. het paard zodanig vastzetten als er iets moet gebeuren dat hij je niet kan bijten.

Maar nogmaals, jij ziet geweld en corrigeren in 1, maar dat is niet zo. Ik ben echt niet agressief als ik een paard corrigeer, ik begrens alleen. Agressief is wanneer je maar door blijft houwen op je paard, of dat je met elke beweging hem straft. Dat vind ik totaal anders dan corrigeren wanneer hij iets doet wat jij niet wilt. En dat kan ook zijn niet stil blijven staan, in je ruimte komen, niet om willen wanneer dat gevraagd wordt. Dan word ik niet boos, of agressief zoals jij het zegt, ik gebruik een correctie zo groot als nodig. De een heeft enkel een door mij grote beweging nodig, of een keer een ferme stap naar het paard toe met veel kracht in je lichaam. De ander heeft een schop onder zijn hol nodig, gewoon 1 keer. Daarna meteen rust, niet meer schreeuwen, gewoon doorgaan waar je mee bezig bent. Dat is voor mij een goede correctie zonder agressie.

Nogmaals, kijk naar het gedrag in de kudde, hoe de paarden naar elkaar reageren. Wij als mens kunnen niet snel teveel zijn in de zin want een tik geven of een schop onder de kont. Het gaat namelijk niet om kracht, maar om overreding, laten zien dat je het meent. En dat jij bepaald wat er gebeurt. En dat klinkt dan weer heel dwingend, maar dat is het niet. Zo werkt het gewoon met paarden. De alfa in de kudde bepaald ook wat er gebeurt, wie waar eet, wie wanneer eet. Dat is voor paarden 'normaal'.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:25

anjali schreef:
anjali schreef:

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar het lijkt er dus op dat jij alleen maar met paarden kunt omgaan die al door anderen goed zijn opgevoed.
Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, maar dan vind ik het wel raar dat jij vervolgens commentaar hebt op deze opvoeders.
Zij doen immers het voorwerk voor jou.
Of heb jij je eigen paarden vanaf veulen opgevoed?