Eindelijk klaar voor een eigen paard, vriend niet blij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:41

Jeetje wel erg kort door de bocht hier en daar hoor Tita :=

Als vriend graag buiten bezig is dan vindt die dat wellicht juist wel leuk om te doen, dat onderhoud :)*
In dat geval zou iedereen blij kunnen zijn met een huis met ruimte voor paardjes.

Maar wie weet heeft de beste vent wel hele andere goedbedoelde plannen voor zijn gezinnetje in spé.
Het hoeft toch niet meteen een gierige vrek te zijn... je weet geeneens waarvoor hij zo hard spaart....

Rytir

Blijheid schreef:
Ik kan me de reactie van je vriend wel voorstellen eerlijk gezegd :o
Jullie willen graag aan kinderen beginnen en zijn bezig met zwanger worden. Naast alle kwaaltjes (en grotere kwalen) die je tijdens je zwangerschap kan hebben, heb je daarna een baby die veel tijd (en geld) kost en waardoor je leven waarschijnlijk behoorlijk op zijn kop zal staan. Je hebt geen idee hoe het gaat als je straks zwanger bent, of net bevallen. Meer dan genoeg dames die na een zwangerschap behoorlijk lang moeten bijkomen voordat ze weer pijnvrij op het paard zitten, en als je pech hebt kan je tijdens je zwangerschap ook goed ziek zijn. Dat betekent dat er een grote kans is dat je een lange tijd weinig met je nieuwe paard kan doen. Tenzij je een geluksvogel bent, dat kán natuurlijk! Een pechvogel zijn met een huilbaby kan echter ook...

Dat betekent niet dat je je paardenwens maar opzij moet schuiven; ik zou alleen nooit een zwangerschap willen combineren met een nieuw paard. Begin er dan liever over een jaar of anderhalf/twee aan, als je je zwangerschap achter de rug hebt en weet hoe het leven met een baby is :) Dan kan je er dan ook vol voor gaan en niet na een paar maanden eigen paard alweer een paar maanden wellicht nauwelijks iets mee doen.

Ik denk dit inderdaad ook. Blijven jullie gewoon proberen of wordt het traject na een jaar intensiever? Wat nou als je na een maand pats toch zwanger bent, en er ontstaan forse klachten? Wie verzorgt het paard dan? Normaal ben ik niet zo van beren op de weg zien en in het hier en nu leven. Dit zijn echter wel grote beslissingen waarbij jullie samen een afweging moeten maken.

tita

nouklime schreef:
Nou lees ik hier veel die het wel konden combineren met een baby haha! Knap! Ik ben al gebroken als ik een slechte nacht heb en maar 6 uur slaap! Als ik dan nog moet werken en daarna naar mijn paard en kind nog moet ben ik echt kapot!

Mijn man doet al 4 jaar ALLE nachten, soms spreken we af dat ie mij wakker maakt maar eigenlijk alle krediet naar hem
Laatst bijgewerkt door tita op 08-06-20 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:43

tita schreef:
Hey stomste advies wat ik las was.....wie koopt er nu een huis bijna niemand...huren is nog niet zo slecht.
Stomste wat je kunt doen is jaren huren terwijl je een huis kan kopen.
Ook huren is niet leuk jaar flinke verhoging

Omdat de massa het doet, maakt het het niet meest verstandige he?

Eerdere generaties deden er verstandig aan een huis te kopen. Dat kon je op 1 salaris kopen, en uiteindelijk afbetalen.
Huidige generaties lenen op 2 salarissen, hebben torenhoge kosten elke maand en een flinke strop wanneer het leven anders loopt dan voorzien.

Een huis kopen is prima wanneer je zelf behoorlijk wat inlegt, en een hypotheek hebt waarbij te voorzien is dat je deze in X tijd kunt aflossen. Ook al is dat 15/20 jaar.
De manier waarop men zich nu MOET overstretchen ontneemt mensen alle vrijheid.

Huren is flexibel; je kunt vertrekken wanneer je wil, goedkoper gaan wonen als dat moet, als het dak eraf waait zijn de kosten niet voor jou....

Levita

miccamaaike schreef:
Ik vind dat wel een totaal andere situatie Levita. Jij had al een paard toen je je man leerde kennen. Dat hoorde op dat moment al bij jou en daar heeft je man ook bewust voor gekozen. T is wel anders vind ik als er gedurende de relatie een paard bij komt. Dan verandert er wel echt wat in dagelijkse gang van zaken.

Lijkt mij ook niet hele handig timing om net een paard te hebben en dan zwanger te worden. Dikke kans dat je er een jaar niks mee kunt doen. Er zijn genoeg leuke paarden in de wereld, er komt er echt wel weer eentje voorbij.

Ik had geen paard toen ik mijn man leerde kennen en mijn man was altijd duidelijk daarin, die wilde echt niet dat ik een paard kocht. Ik heb dat jaren niet gewild, nu begint het toch wel weer te kriebelen. Maar gelukkig nu een super leuk bijrijdpaard gevonden, dat helpt ook. Mn mn is inmiddels wel iets coulanter in t hele paarden idee. Hij vindt t vooral erg veel geld kosten en daarin heeft hij natuurlijk helemaal gelijk.

Andere situatie of niet, maar ik proef er wel uit dat hij haar niet vrij wilt laten zodat zij een paard kan kopen. En ja dat vraagt om aanpassing, maar als iemand daar gelukkiger van wordt? En als je het kan betalen waarom niet?

miccamaaike

Whaha dat is wel een unieke situatie Tita. Mijn man sliep heel vaak door t huilen van onze zoon heen terwijl ik bij het 1e geluidje al wakker was. En ik vrees dat dat bij de meeste moeder zo is :+ Klinkt ook niet heel fair om je man alle nachten te laten doen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:45

Levita schreef:
miccamaaike schreef:
Ik vind dat wel een totaal andere situatie Levita. Jij had al een paard toen je je man leerde kennen. Dat hoorde op dat moment al bij jou en daar heeft je man ook bewust voor gekozen. T is wel anders vind ik als er gedurende de relatie een paard bij komt. Dan verandert er wel echt wat in dagelijkse gang van zaken.

Lijkt mij ook niet hele handig timing om net een paard te hebben en dan zwanger te worden. Dikke kans dat je er een jaar niks mee kunt doen. Er zijn genoeg leuke paarden in de wereld, er komt er echt wel weer eentje voorbij.

Ik had geen paard toen ik mijn man leerde kennen en mijn man was altijd duidelijk daarin, die wilde echt niet dat ik een paard kocht. Ik heb dat jaren niet gewild, nu begint het toch wel weer te kriebelen. Maar gelukkig nu een super leuk bijrijdpaard gevonden, dat helpt ook. Mn mn is inmiddels wel iets coulanter in t hele paarden idee. Hij vindt t vooral erg veel geld kosten en daarin heeft hij natuurlijk helemaal gelijk.

Andere situatie of niet, maar ik proef er wel uit dat hij haar niet vrij wilt laten zodat zij een paard kan kopen. En ja dat vraagt om aanpassing, maar als iemand daar gelukkiger van wordt? En als je het kan betalen waarom niet?

Tsja t is niet alsof je een pakje boter koopt. Ik herken wel dingen in t verhaal van haar vriend. Paarden kosten gewoon bakken met geld. Ik vind dat je het daar wel eens over moet zijn. Zeker als er ook een kinderwens is. Kinderen veranderen vaak sowieso de financiele verhoudingen wel. T is wel goed om daar van tevoren over na te denken en te bespreken. T is geven en nemen in een relatie, je kunt niet alles er zomaar doordrukken.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 08-06-20 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:46

Pmarena als iemand van voetbal houdt maar wilt niet naar de club want kost geldt, ben je IMO gierig.
En dan ga je iid gezeik krijgen met een paardenvrouw want beetje paard kost gewoon flink geld.

Iedereen doet alsof iedereen hier ff huis met stallen en land kan kopen.
Zoiets is luxe en niet zomaar weg gelegd en TS mag niet eens een paard kopen hoe wil je dan alle spullen gaan kopen.
Fatsoenlijke stal, paddock,weiland, afrastering.... bak ...maar ja nu zeg ik vast iets stoms want ze kan op de weg.
Trekker voor slepen..... auto met trekhaak want als je je hooi moet halen... bezorgen kost meer geld.

Ga maar eerst eens paard kopen en kijken of je relatie stand houdt, dan kun je kijken voor huis met land, en kind erbij

Jezus ....Ninx .. neem je woorden terug.
Weetje wel waarom mensen een huis kopen?

Wat betreft huren..... niks flexibel meer aan en goedkoper mag je niet zomaar meer

Miccamaaike Kimberly doof zonder mijn hulpmiddelen dus man hoort ze altijd en hij slaapt snel in, ik niet.
Bovendien zegt ie ik ben toch al wakker :D

En als laatste ik sleep de kinderen mee ons bed in, als ik ze niet stil krijg binnen 10 minuten en dat wilt hij niet
Laatst bijgewerkt door tita op 08-06-20 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:48

Ninx schreef:
tita schreef:
Hey stomste advies wat ik las was.....wie koopt er nu een huis bijna niemand...huren is nog niet zo slecht.

Eerdere generaties deden er verstandig aan een huis te kopen. Dat kon je op 1 salaris kopen, en uiteindelijk afbetalen.
Huidige generaties lenen op 2 salarissen, hebben torenhoge kosten elke maand en een flinke strop wanneer het leven anders loopt dan voorzien.

Een huis kopen is prima wanneer je zelf behoorlijk wat inlegt, en een hypotheek hebt waarbij te voorzien is dat je deze in X tijd kunt aflossen. Ook al is dat 15/20 jaar.

Huren is flexibel; je kunt vertrekken wanneer je wil, goedkoper gaan wonen als dat moet, als het dak eraf waait zijn de kosten niet voor jou....

Wij hebben een koophuis wat we prima op 1 loon kunnen betalen (zowel ik als mijn man) en genoeg vrijheid hoor! Geef mij maar de vrijheid om te kiezen wat ik koop. Bij huur gooi je je geld ook gewoon over de brug.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:49

Niet alles gelezen, maar het wordt hoog tijd dat jouw vent een hobby (of twee) zoekt en zichzelf gaat vermaken. Een vent die verwacht dat jij net als hij elke dag na werk thuis gaat zitten en jou geen hobby gunt dat gaat je de das om doen (spreek uit ervaring).

Wat betreft kinderen en paard. Uit eigen ervaring weet ik dat een paard zeer veel tijd kost. Mijn paard overleed tijdens mijn zwangerschap. Er is geen nieuw paard gekomen. Ik denk dat mijn vriend wel achter mij zou staan als ik een nieuw paard zou willen in de toekomst maar ik heb er zelf vooralsnog geen behoefte aan. Ik vind de zorgen en de verantwoordelijkheid voor een paard namelijk best pittig. Lijkt mij ook lastig combineren met klein(e) kind(eren). Maar goed ik heb 18.5 jaar een paard gehad. Mijn droom was al verwezenlijkt.
Volg je hart maar doe dat met je verstand. Laat je partner je niet belemmeren in je hobby's. Maar houd wel rekening met elkaar en hoor zijn bezwaren aan. Wil niet zeggen dat je moet doen wat hij zegt, maar het lijkt mij als partner wel fijn om het idee te hebben dat je gehoord wordt in je relatie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:52

Tita: Hoezo "TS mag niet eens een paard kopen"? Dat hij niet direct dol-enthousiast is als TS aankondigt dat ze NU een paard wil kopen, hoeft toch helemaal niet te zeggen dat hij het haar wil verbieden :=

Wie weet is die beste vent zichzelf alles aan het ontzeggen omdat hij graag een fijn huisje voor zijn meisje wil kunnen kopen waar ze een paardje aan huis kan houden. Is het dan nog zo'n vrek die TS niks gunt? Misschien is het land waar ze wel wonen wel zo goedkoop (luxe stalling voor 80 euro??) dat het wel haalbaar zou zijn :)

Weten wij veel hoe het zit.... het is duidelijk dat hij niet in de gaten had dat ze het NU al wilde en als je dan al zelf een ander toekomstbeeld in gedachten had is het wel even schakelen en kan ik me voorstellen dat je daar niet direct super enthousiast van wordt :(:)

Ik vind dat veel mensen die reageren, erg hard van stapel lopen met het affakkelen van die kerel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:53

Wij hebben ook niet gekocht, te vaak verhuist en te veel verschil in wat we zoeken. Dan kun je beter huren. Dat is ook totaal niet zo relevant hier behalve als ze sparen voor den bepaald percentage verplichte eigen inbreng.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:53

Vind ik ook Pmarena. Niemand behalve TS en partner gaan hierover. TS kan lezen hoe anderen dit oplossen, wij kunnen zeggen wat wij doen, gedaan hebben etc.
Maar beslissen wat TS moet doen? Partner afkraken? Hou op zeg. Mag TS lekker zelf bepalen hoe zij haar relatie laat ontwikkelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:54

Mijn vriend wordt ook doodziek van mijn paarden hoor. Het kost maandelijks een hoop geld (wel mijn geld; dus hij heeft financieel geen last. Maar hij wil graag de hypotheek versneld aflossen bijvoorbeeld. Dat is dan wel weer lastig: ik betaal iedere maand 600 euro aan stalgeld, daarnaast hebben we onze hypotheek, andere vaste lasten en gaan we graag op vakantie/weekendjes weg en wil ik sparen. Mijn vriend mag er financieel gezien geen last van hebben vind ik). Geld dat je niet meer ergens anders (samen) aan uit kunt geven of kunt sparen. Dan heb je het natuurlijk enkel over je maandelijkse vaste paardenlasten. Ik ben het afgelopen half jaar nog eens EUR 10.000,-- aan een dierenarts kwijt geweest. Paarden houden is leuk, maar zodra er iets mee aan de hand is, ben je niet alleen veel geld kwijt, maar kost het ook ontzettend veel geld en stress. Dat is vooral waar mijn vriend (maar ook ikzelf) af en toe genoeg van heeft. Bij een geblesseerde moet je misschien wel 2 of 3 keer per dag naar stal. Realiseer je dat ook. Of je moet het uitbesteden, wat weer veel geld kost.

Paarden houden is een tijdrovende hobby. Maar wel een leuke hobby, waar je echt even kunt ontspannen. Althans, zo ervaar ik het wel. Deze vorm van ontspanning vind ik niet in andere hobby's of sporten. Of je timing zo goed is, betwijfel ik. Ik heb mijn leven lang al paarden, maar nu kan ik (wil ik) er zelf even niet meer op ivm zwangerschap. Dat betekent, dat of je paard een paar maanden zonder ruiter zit, of je moet iemand inschakelen. Een bijrijder of iemand die tegen betaling jouw paard beweging geeft. Dus icm met een eventuele aankomende zwangerschap, zou ik het nog even uitstellen. Of je kinderwens even uitstellen. Dan kun jij iig je nieuwe paard leren kennen, en hoef je niet na 3/4 maanden weer te stoppen met rijden omdat je zwanger bent. En dan krijg je weer bijkomende kosten door kinderopvang, of mis je een deel inkomen doordat je minder gaat werken. Kortom, veel stof om over na te denken!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-20 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:54

wat is de reden dat hij het te vroeg vind voor een paard?

waar moet volgens hem aan voldaan zijn, wil dat paard er wel komen?

heb je enig idee waarom je vriend zo op zijn geld zit? Jullie moeten inmiddels een beste spaarrekening hebben volgens mij...

punt dat ik het vraag is, omdat ik vroeger ook zo was (en nog een beetje). Al mijn geld oppotten, want wat als....consequenties: er kon nooit iets, want het was nooit genoeg, omdat het een angst in mezelf was (controle willen houden). Inmiddels wat makkelijker geworden. Ik weet dus niet of dat bij jouw vriend misschien een beetje meespeelt, maar anders zou het mss goed zijn om het daar eens over te hebben.

Los daarvan: als jullie de afspraak hebben dat je zelf bepaalt wat je doet met je geld, dan kun je je paard gewoon kopen natuurlijk. En je kunt hem goed uitleggen dat je dit nou eenmaal nodig hebt....jullie wonen samen, zijn gelijkwaardig aan elkaar. Jij dwingt hem ook niet op voetbal te gaan. Hij mag jou niet dwingen thuis te blijven.

het is lastig om zo te zeggen, omdat ik dus de beweegredenen van je vriend niet weet. Maar ik denk dat ik er gewoon voor zou gaan, en daarin wel serieus met hem in gesprek gaan over wat zijn doelen en verwachtingen zijn in het leven. Hoe hij het bijv. over 10 jaar voor zich ziet. En wat de reden is dat hij zoveel wil sparen...

en anders gezegd: jij hebt jaren met hem meegespaard. Dat is iets wat hij belangrijk vind. Hij kan je dit nu ook gewoon gunnen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:55

Pmarena lees even kritisch haar posten paar keer door en dan even nadenken en dan je conclusie trekken.

Wie is hij om haar nu tegen te houden
En als TS geen kritiek zou willen dan moet ze niet zo’n post neer zetten.

Maar alleen maar sparen en niet bij club gaan voor geld....als je zoiets schrijft ...dan schets je wel bepaald beeld van iemand
Laatst bijgewerkt door tita op 08-06-20 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:56

Misschien hebben ze beiden andere ideeen over waar het spaargeld aan besteed moet worden.
Als TO zelf tevreden is met 'n klein flatje en 'n fiets als ze maar een paard op 'n goeie stal kan houden en haar vriend droomt van een huis met tuin waar hij lekker kan tuinieren, dan zou ik in elk geval die kinderwens on hold zetten. Eerst maar 'ns zien of de relatie stand houdt met zulke uiteenlopende wensen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:57

tita schreef:
Pmarena lees even kritisch haar posten paar keer door en dan even nadenken en dan je conclusie trekken.

Dat is exact wat ik gedaan heb :P

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:00

tita schreef:
_Lorette_ schreef:
Je bent eerst nog máánden zwanger en een baby rent toch niet meteen door de tuin? Ik vermoed dat het mogelijk is om dat gezinshuis (misschien is het appartement ook al een prima gezinshuis) op een later tijdstip te realiseren.

Geen kinderen lorette?
Maanden zwanger is zo om, met geluk kan je de hele wereld aan met pech lig je plat of ben je doodziek.

Mijn beide kids gingen LOPEN met 10 maanden. Dus met 4/5 maanden echt al flink kruipen.
Onderschat een kindje niet.

2e stomste advies was koop huis met land.
Komop jongens TS moet eerst eens uitvinden hoe ze paard en vent kan combineren..bovendienvent is nog te gierig voor voetbal club denk je dat ie leuk vind om
A mest af te voeren
B voer kopen
C Hooi kopen
D stro kopen

Wie gaat alles onderhouden?

Paard en kind ja dat gaat samen... maar wel met hulp van je partner want er is GEEN moeder die zijn 2-jarige alleen thuis laat voor een paard
Tenminste dat hoop ik :=

Dat snap ik, hoor. Echt. Alleen vind ik het vreemd om te suggereren dat je niet mag proberen om een kindje te krijgen als je nog geen 'familiehuis' hebt gekocht. Buiten een veilige leefomgeving is dat geen vereiste voor het kind, toch? Mijn vriendin ging tijdens haar zwangerschap over van een appartement naar een vrijstaande woning en dat heeft iedereen overleefd. Er zullen ook kinderen gelukkig groot zijn gebracht in een klein appartement. Zo bedoelde ik mijn bericht.

zarynxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 14:02

hihi jullie antwoorden allemaal zo snel dat ik het niet meer bij kan houden! Mijn vriend wil nog geen huis kopen met een tuin omdat hij het in een keer wil afbetalen, zonder hypoteek. Daarbij vind hij huizen van meer dan 150 duizend euro te duur. Mazzel dat de huizen in Zweden een stuk goedkoper zijn, maar het begint nu toch aardig op te krabbelen naar minstends 150 duizend euro, terwijl je twee jaar geleden nog een villa met grote tuin voor 80 duizend kon kopen... in ieder geval, een groter huis met tuin wil hij zelf nog niet. Verhuizen naar een groter appartement vind hij zonde van het geld, we sparen liever verder in ons kleine hutje. Ben zelf in armoede opgegroeid (echte armoede!) en vind het daarom ook minder belangrijk dat mijn kinderen opgroeien in een groot huis, ik heb het zelf altijd juist als gezellig ervaren zo knus op elkaar. Maar zoals ik eerder genoemd heb ben ik alle teleurstellingen zat aangezien zwanger worden niet lukt. Met mijn psycholoog ben ik er destijds ook achtergekomen dat ik mijn ontspanning echt uit paarden haal. Helaas is een verzorgpony hier gewoon echt niet gebruikelijk, alleen bijrijdpaarden en die zijn dus enorm duur, als ze er al staan. All-in pensioenstallen hebben ze hier niet, een stal wat dichter in de buurt is (20 minuten fietsen, dat is de dichtsbijzijnde) kost 400 euro kale huur van de stal met dezelfde service (binnen buiten zetten en voeren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:04

Ninx schreef:
tita schreef:

Huren is juist heel duur?
Wij huren het goedkoopste en dat is al over 800,- voor een appartement?

zarynxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 14:06

IHN schreef:
wat is de reden dat hij het te vroeg vind voor een paard?

waar moet volgens hem aan voldaan zijn, wil dat paard er wel komen?

heb je enig idee waarom je vriend zo op zijn geld zit? Jullie moeten inmiddels een beste spaarrekening hebben volgens mij...

punt dat ik het vraag is, omdat ik vroeger ook zo was (en nog een beetje). Al mijn geld oppotten, want wat als....consequenties: er kon nooit iets, want het was nooit genoeg, omdat het een angst in mezelf was (controle willen houden). Inmiddels wat makkelijker geworden. Ik weet dus niet of dat bij jouw vriend misschien een beetje meespeelt, maar anders zou het mss goed zijn om het daar eens over te hebben.

Los daarvan: als jullie de afspraak hebben dat je zelf bepaalt wat je doet met je geld, dan kun je je paard gewoon kopen natuurlijk. En je kunt hem goed uitleggen dat je dit nou eenmaal nodig hebt....jullie wonen samen, zijn gelijkwaardig aan elkaar. Jij dwingt hem ook niet op voetbal te gaan. Hij mag jou niet dwingen thuis te blijven.

het is lastig om zo te zeggen, omdat ik dus de beweegredenen van je vriend niet weet. Maar ik denk dat ik er gewoon voor zou gaan, en daarin wel serieus met hem in gesprek gaan over wat zijn doelen en verwachtingen zijn in het leven. Hoe hij het bijv. over 10 jaar voor zich ziet. En wat de reden is dat hij zoveel wil sparen...

en anders gezegd: jij hebt jaren met hem meegespaard. Dat is iets wat hij belangrijk vind. Hij kan je dit nu ook gewoon gunnen.

Mijn vriend geeft zelf ook toe dat hij teveel angsten heeft hoor, hij durft geen cent uit te geven want wat als. Toen we op vakantie gingen kregen we al ruzie om een kopje koffie buiten het all inclusive hotel. Hij wil er graag aan werken maar weet zelf niet hoe, hij kan er niet van genieten als hij geld uitgeeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:06

zarynxa schreef:
hihi jullie antwoorden allemaal zo snel dat ik het niet meer bij kan houden! Mijn vriend wil nog geen huis kopen met een tuin omdat hij het in een keer wil afbetalen, zonder hypoteek. Daarbij vind hij huizen van meer dan 150 duizend euro te duur. Mazzel dat de huizen in Zweden een stuk goedkoper zijn, maar het begint nu toch aardig op te krabbelen naar minstends 150 duizend euro, terwijl je twee jaar geleden nog een villa met grote tuin voor 80 duizend kon kopen... in ieder geval, een groter huis met tuin wil hij zelf nog niet. Verhuizen naar een groter appartement vind hij zonde van het geld, we sparen liever verder in ons kleine hutje. Ben zelf in armoede opgegroeid (echte armoede!) en vind het daarom ook minder belangrijk dat mijn kinderen opgroeien in een groot huis, ik heb het zelf altijd juist als gezellig ervaren zo knus op elkaar. Maar zoals ik eerder genoemd heb ben ik alle teleurstellingen zat aangezien zwanger worden niet lukt. Met mijn psycholoog ben ik er destijds ook achtergekomen dat ik mijn ontspanning echt uit paarden haal. Helaas is een verzorgpony hier gewoon echt niet gebruikelijk, alleen bijrijdpaarden en die zijn dus enorm duur, als ze er al staan. All-in pensioenstallen hebben ze hier niet, een stal wat dichter in de buurt is (20 minuten fietsen, dat is de dichtsbijzijnde) kost 400 euro kale huur van de stal met dezelfde service (binnen buiten zetten en voeren).

Hmmmm, ik zou wel wat moeite hebben met de financiële blik van je vriend. Wij hebben wel eens een zelfde soort discussie. Mijn vriend wil de hypotheek zo snel mogelijk aflossen. Nu hebben we de ruimte, dus lossen we maandelijks twee keer zoveel af, maar zodra ons kindje er is, vrees ik dat deze bedragen naar de kinderopvang gaan. Ik zie er overigens ook vrij weinig voordelen van in; je hypotheek zo snel mogelijk aflossen. Ik leef nu en wil ook graag in het hier en nu leven.
Jouw vriend wil helemaal geen hypotheek, dat drukt ook op jouw (toekomst) plannen. Geld is maar geld... Ik zou ook je vriend willen aanraden wat meer in het hier en nu te leven. Geniet een beetje van het leven en maak je financieel niet al teveel zorgen, tenzij daar reden toe is! Hopelijk kun je hem toch zo ver krijgen, dat je een paard kunt aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:06

Je kan ook afspreken wat je spaardoelen zijn natuurlijk. Als het gewoon is "omdat ik geld wil hebben" dan is het flauw. Wat wil hij allemaal nog doen in die 10 jaar waardoor een paard niet kan? Met een kind zit je ook gebonden aan fikse kosten en beperkingen...

TS, als hij 150k in 1x wil aftikken en jullie sparen samen 12k/jaar.... Dan ben je nog wel een eindje bezig vrees ik. Wil je echt al die jaren nog zo op je geld zitten broeden??

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:07

zarynxa schreef:

Je wil dus een koophuis gelijk kunnen betalen. Dan is er heel veel spaargeld nodig. Hoe rijmt je vriend dat met het wel al nemen van een kind? Dat kost een klein kapitaal. Weet je zeker dat je dan uberhaupt op een punt kunt komen dat je een huis kunt kopen voor het kind de deur uit gaat?