IHN schreef:wat is de reden dat hij het te vroeg vind voor een paard?
waar moet volgens hem aan voldaan zijn, wil dat paard er wel komen?
heb je enig idee waarom je vriend zo op zijn geld zit? Jullie moeten inmiddels een beste spaarrekening hebben volgens mij...
punt dat ik het vraag is, omdat ik vroeger ook zo was (en nog een beetje). Al mijn geld oppotten, want wat als....consequenties: er kon nooit iets, want het was nooit genoeg, omdat het een angst in mezelf was (controle willen houden). Inmiddels wat makkelijker geworden. Ik weet dus niet of dat bij jouw vriend misschien een beetje meespeelt, maar anders zou het mss goed zijn om het daar eens over te hebben.
Los daarvan: als jullie de afspraak hebben dat je zelf bepaalt wat je doet met je geld, dan kun je je paard gewoon kopen natuurlijk. En je kunt hem goed uitleggen dat je dit nou eenmaal nodig hebt....jullie wonen samen, zijn gelijkwaardig aan elkaar. Jij dwingt hem ook niet op voetbal te gaan. Hij mag jou niet dwingen thuis te blijven.
het is lastig om zo te zeggen, omdat ik dus de beweegredenen van je vriend niet weet. Maar ik denk dat ik er gewoon voor zou gaan, en daarin wel serieus met hem in gesprek gaan over wat zijn doelen en verwachtingen zijn in het leven. Hoe hij het bijv. over 10 jaar voor zich ziet. En wat de reden is dat hij zoveel wil sparen...
en anders gezegd: jij hebt jaren met hem meegespaard. Dat is iets wat hij belangrijk vind. Hij kan je dit nu ook gewoon gunnen.
Mijn vriend geeft zelf ook toe dat hij teveel angsten heeft hoor, hij durft geen cent uit te geven want wat als. Toen we op vakantie gingen kregen we al ruzie om een kopje koffie buiten het all inclusive hotel. Hij wil er graag aan werken maar weet zelf niet hoe, hij kan er niet van genieten als hij geld uitgeeft