bijrijders betalen of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:01

Maar waarom kiezen de meeste mensen voor een bijrijdpaard? Omdat ze of geen geld voor een eigen paard hebben of niet genoeg tijd... Op een gegeven moment ben je het ook zat om op een manege te rijden, dus dan wil je wat anders. Als jij 3 a 4 dagen per week op een paard mag rijden, is dat paard dus (meer dan) de helft van de tijd van jou, waarom zou je daar niet voor betalen? Een eigen paard kost je vele malen meer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:04

vikki schreef:
Lessen volgen vind ik een geweldige vorm van een bijdrage OK dan! .

Daar ben ik het mee eens, mits ik veto heb over de instructeur of -trice...
Ben erg blij met de mijne namelijk, en de meesten hier in de buurt geven anders les dan zij en dat ging met mijn pony niet zo goed...

Helaas is ze wel duur en flink uit de buurt (moet ruim half uur rijden met de trailer), en denk niet dat mijn verzorgster haar kan betalen. Dus rijdt ze voorlopig meestal als ik zelf aanwezig ben, en geef ik haar zelf maar wat aanwijzingen...

(ik vraag dus geen bijdrage, maar had wel aangegeven dat les nemen erg gewaardeerd wordt. Of hulp van mij... of van een instructrice waar ik achter kan staan qua manier van lesgeven.)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:19

Tessebes schreef:
Ja, ik volg het nog, maar je kunt moeilijk in iemand z'n portemonnee kijken. Voor de 1 is bijvoorbeeld 50 euro makkelijk op te hoesten, voor een ander is het een heel bedrag. Het zegt natuurlijk wel wat of ze er geen enkele cent in willen steken of niet. Ik ga bijvoorbeeld lessen volgen, dat is zowel goed voor mij, als voor het paard.

Het gaat, bij mij in elk geval, ook niet om de hoogte van de bijdrage, maar om de bereidheid bij te dragen. Dit toont namelijk aan dat je begrijpt hoeveel een paard kost, en dat je iets over hebt voor het paard en de eigenaar tegemoet wil komen... Lessen nemen waar het paard beter van wordt (en de eigenaar tevreden over is), of jij zodat je het paard beter kunt rijden en niet slechter maakt, is ook een soort bijdrage...

Al is het elke week of twee weken een zak wortels... Of dat je de glansspray meeneemt voor algemeen gebruik... En als je financieel echt niets kan missen: Dat je iemand ook eens helpt als diegene wil springen of een wedstrijd heeft... Fot's of video-opnames maken zodat diegen kan zien hoe het rijden gaat etc. In elk geval dat het bij de eigenaar overkomt dat je iets over hebt voor paard en eigenaar...

Elke dag naar het paard om het paard een uur los te gooien als hij niet buiten komt, ook op andere dagen, vind ik ook al een heel positief iets...

Die bijdrages zijn meestal maar symbolisch... Het gaat om de gedachte erachter...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:24

djangogirl schreef:
ja inderdaad, als je dat paard zelf verzorgd zonder dat de eigenaar erbij is draag jij alle risico's voor dat paard!!! dan is het jouw schuld als er iets gebeurd..

maar even on topic ik vind dat je niet hoeft te betalen want waarvoor vragen de eigenaars een bijrijder? omdat ze zelf neit kunnen (of geen zin hebben) en niet om geld te verdienen want als paardeneigenaar moet je zelf alle kosten kunnen vergoeden en niet een paard nemen met het idee: dan zoek ik een bijrijdster die 50 per maand betaald en dan red ik het wel

ik kan het me opzich wel voorstellen dat mensen er geld voor vragen maar ik zou het zelf niet doen en ik betaal zelf ook niet.

Is jouw leasepony gratis dan? Heb je daar geen lease- of onderhoudskosten aan? Verward

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:48

Bij mij is het dan nog extremer. Ik heb een bijrijdster die 2 keer in de week komt, waar ik verplicht voor daar moet 'zitten' (ik vind het erg leuk dus een verplichting is het niet imo, maar even zwart/wit). Ik ga haar geregeld ophalen (waar ik wel eens benzine geld voor krijg, hoor) Ze mest niet mee uit ofzo, hoogstens voert ze de konijnen een keer. En ze betaald geen cent.
Maar imo is dat niets meer dan normaal. IK wil dat pinky gereden wordt. Ben blij omdat ik zie dat Pink ervan geniet. Ik hoef daar geen geld voor... Nooit niet. Mijn pony, mijn zorgen, klaar uit.

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:15

Ik heb eigen pony maar ook nog een bijrijpaardje.
Want inde zomer en in andere vakanties/weekenden dan heb ik tijd over en de eigenaren van de ijslander die ik dan berijdt die kunnen/willen niet elke dag rijden en dus hebben ze gevraagd of ik hem als ik tijd had zou willen rijden. Ik zelf vind dat erg leuk want ze staat op de rijvereniging bij mijn beste vriendin en dus kunnen we samen rijden.

Ik betaal geen geld aan ze en al zou ik dat wel moeten doen dan zou ik stoppen. Wel mest ik uit enzo. Maar dat hoeft van hen niet, behalve als ze op vakantie zijn Tong uitsteken Ik zou stoppen met rijden op dat paardje als ik moest betalen omdat zij mij om hulp hebben gevraagd en dat wil ik natuurlijk best geven, graag zelfs! Maar ik heb ook een eigen pony en die kan ik rijden waneer ik wil, dus waarom zou ik daarvoor gaan betalen? En zij willen graag mijn hulp omdat ze geen tijd genoeg hebben............

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:42

desi_verona"]
[quote="joyce B schreef:
En met een eigen paard draag je allerlei risico's die je niet hebt als je het paard van een ander mag gebruiken...

je hebt evenveel risico's als je het paard van een ander mag gebruiken of als het je eigen paard is. als het paard van een anders is en er ook maar iets gebeurt moet je je verantwoorden tegenover de eigenaar (wat heel logisch is natuurlijk). bij je eigen paard is het zo dat als hij bijv. een klein wondje heeft (niets ernstigs) je jezelf aan niemand hoeft te verantwoorden. bij een paard van een ander wel. je hebt bij allebei wel risico's. alleen bij een paard van jezelf andere dan bij een paard van iemand anders.
[/quote]

ja sorry hoor,maar ik kan al raden wat voor haarkleur jij hebt!!!!!
wie betaalt het dan,als jij,als bijrijder je verzorgpaard iets aandoet??
of als jij aan het rijden bent en er gebeurt iets????????juist :de eigenaar!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:56

Nou nou, het kan wel wat vriendelijker hoor Mexx2!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:04

ja,je hebt gelijk,maar van zulke opmerkingen word ik wel eens een beetje giftig!!

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 01:06

Ik zal dan wel een uitzondering zijn....Ik heb een verzorgpaard waar ik 7 dagen in de week heen ga. Ik betaal zijn stalling, en de eigenaar de hoefsmid en de eventuele dierenartskosten. Alle spullen (zadel, hoofdstel, dekens) heb ik ondertussen allemaal zelf aangeschaft.

Ik heb dus gerust wel wat over voor hem, het enige wat me weerhoud om echt een eigen paard te hebben, zijn de dierenarts kosten. Ik heb dat gezien bij iemand anders, en daar werd ik niet vrolijk van als ik die bedragen hoorde...

Ik betaal dus niet alleen maar voor het uitmesten en een keertje rijden. Ik zie het als mijn eigen paard, mag er ook alles mee, en daar betaal ik dan ook naar.

horseofthemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 01:34

Ook ik ben nog steeds heel gelukkig met mijn 'verzorgpaard'. Al zou Max van mijzelf zijn zou ik echt niet méér van hem houden.
Ik betaal een gedeelte van het stalgeld en vindt dat ook niet meer dan logisch, ik heb er toch ook mijn plezier en voordelen van?
En van de eigenaar zijn kant uit gezien, heeft deze de zekerheid dat er goed voor zijn paard gezorgd wordt!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 02:04

Paduc schreef:
Het enige, wat een "bijrijdster/verzorgster"moet hebben is een WA-verzekering, voor schade aan derden.Rest is "pakkie aan"voor de eigenaar!!

De eigenaars van mijn oaard hebben Smurf zijn WA op laten hogen, als er iets met mij door zijn toedoen zou gebeuren (hoorde ik onlangs). Verder zijn hun voor alles verzekerd, dus als hij over een auto heenwalst, of een tuin omploegt is hij daar zelf voor verzekerd. Dus een eigen wa is dan toch overbodig? Ik hoef dan toch geen aparte verzekering te hebben?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:47

marina schreef:
De eigenaars van mijn oaard hebben Smurf zijn WA op laten hogen, als er iets met mij door zijn toedoen zou gebeuren (hoorde ik onlangs). Verder zijn hun voor alles verzekerd, dus als hij over een auto heenwalst, of een tuin omploegt is hij daar zelf voor verzekerd. Dus een eigen wa is dan toch overbodig? Ik hoef dan toch geen aparte verzekering te hebben?

Als je verzekeringen echt gebruikt, gaat je premie omhoog en moet je dus meer aan de verzekering gaan betalen dan daarvoor... Zit de eigenaar dus nog steeds met de extra kosten. In jou geval betaald de eigenaar nu dus al extra om jou te laten verzekeren en als er dan echt iets gebeurd, wordt dat dus nog meer...

Ik zal mijn bijrijdster eens vragen of ze toch wel WA verzekerd is...

Ik ben toch benieuwd wat jullie vinden van een bijdrage als er helemaal niet wordt uitgemest, niet gepoets, alleen gereden. En dat je bijrijdster niet komt als je paard ziek is, verkouden, kreupel of wat dan ook, omdat ze dan niet kan rijden en jij dus toch zelf op die "bijrijddagen" naar stal moet om een uur (of 2) met je paard aan de hand te stappen, af te spuiten etc... Ook wordt er nooit iets voor het paard gekocht of iets van zichzelf gebruikt...

Lijkt mij toch een ander verhaal dan bijrijders die eigen spullen gebruiken en het paard echt verzorgen.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:49

ik heb 1 eigen paard en 2 verzorgpaardjes.
de eigenaar van de verzorgpaardjes leert mij mennen.
ik mag elke dag naar stal toe om de paardjes te vetroetelen. (ik heb een sleutel gekregen)
ook helpt die man mij als ik vragen heb over lotte.
ik hoef niks te betalen ook al leert hij mij mennen enzovoort.
ik hoef verder ook niks te doen.
ik poets de pony en dit weekend ga ik toevallig helpen met mesten. maar ook dat is meestal al gedaan.
ik heb het super naar mn zin en die man vind het leuk als ik kom.
dus mijn antwoord op de bedoeling van dit topic. ik zou er niet voor betalen.
wel heb ik voor de pony's wat lekkers bij me en als het nodig is koop ik ook wel wat.

Paduc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:50

De kosten van een WA-verzekering zijn te verwaardelozen, maar voor een bijrijder(ster) belangrijk, daar de risico's groter zijn, dan bij de hobby als lezen!! Zondermeer ook, daar er anders nog al eens een juridisch probleem bij ongelukjes zich zou kunnen voordoen. Blijf echter zelf van mening, dat als ik van de hulpen van een bijrijdster(in mijn geval) gebruik maak, ik volledig voor de kosten insta. Dat wil niet zeggen, dat ze wel eens met een leuk halster of wat anders aan komt zetten en dit toevoegt aan het volledige harnagement. Er werd opgemerkt, dat er getwijfeld werd aan het feit, dat er eigenaren waren, die hun paarden aldus kosteloos ter beschikking geven...JA, ik ben er een van!!Een endurance paard, een show hengst en een ruin, een endurancepaard in spé en geniet van hun progressie in ontwikkeling en behaalde resultaten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:58

Ik vraag ook al jaren geen bijdrage, maar wil de pony dan ook zelf nog kunnen rijden. Delen dus...

Verder zijn er meer eigenaren die hun pony kostenloos ter beschikking stellen. De pony dei ik uit mag brengen hoef ik ook niet voor bij te dragen, maar er wordt dan ook door anderen op gereden. Pony op stal zitten ook geen kosten aan, maar als ze haar voor mij speciaal aan zouden houden, dan moest ik wel de kosten gaan dragen. Deze pony staat dus te koop...
Meeste mensen die paarden kostenloos ter beschikking stellen zijn wat oudere boertjes of gewone fokkers die de paarden hebben staan voor de fokkerij... Of mensen die eerst fanatiek waren, er plaats voor hebben aan huis en toen een paard erbij namen voor gezelligheid of minder zin hadden in het zelf rijden of mennen...

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 13:52

ben het helemaal met je eens!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:32

PriscaZ schreef:
Ik ben toch benieuwd wat jullie vinden van een bijdrage als er helemaal niet wordt uitgemest, niet gepoets, alleen gereden. En dat je bijrijdster niet komt als je paard ziek is, verkouden, kreupel of wat dan ook, omdat ze dan niet kan rijden en jij dus toch zelf op die "bijrijddagen" naar stal moet om een uur (of 2) met je paard aan de hand te stappen, af te spuiten etc... Ook wordt er nooit iets voor het paard gekocht of iets van zichzelf gebruikt...

Lijkt mij toch een ander verhaal dan bijrijders die eigen spullen gebruiken en het paard echt verzorgen.

Dit kan ik dus echt niet snappen! Ik denk niet eens dat ik zo'n bijrijder zou willen.
Of het zou een topruiter moeten zijn, waarvan echt de bedoeling is dat ze het paard met rijden hogerop laten komen, omdat je dat zelf niet kan.

Paduc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 16:56

joyce B schreef:
Ik vraag ook al jaren geen bijdrage, maar wil de pony dan ook zelf nog kunnen rijden. Delen dus...

Meeste mensen die paarden kostenloos ter beschikking stellen zijn wat oudere boertjes of gewone fokkers die de paarden hebben staan voor de fokkerij... Of mensen die eerst fanatiek waren, er plaats voor hebben aan huis en toen een paard erbij namen voor gezelligheid of minder zin hadden in het zelf rijden of mennen...

Verward Sorry hoor, maar in deze beschrijving kan ik mij niet terugvinden!! Ik ben op en top liefhebber en geen oud boertje en kan door de drukte van mijn werk tot op heden niet voldoende tijd vrijmaken om ze te kunnen berijden en verzorgen en sponsor derhalve de berijdster. Ik vind je typering derhalve dan ook niet op zijn plaats, daar ik door de sport en de show veel mensen ken, die een bijrijdster, volledig verzorgd, een paard laten verzorgen en berijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:06

ik bedoel ermee te zeggen... meestal zijn het mensen die wel het geld en de ruimte hebben voor de paarden, en andere belangstelling in paarden hebben dan zelf rijden of geen tijd voor de paarden die ze ook nog op stal hebben staan naast hun lievelingspaard Schijnheilig, en het dus leuk vinden (of nuttig) dat een ander er wel mee aan de slag gaat...
Heb ik je beledigd Schijnheilig ? met mijn vorige typering? Niet zo bedoeld hoor!
Maar dat is mijn ervaring in mijn omgeving... En dat wil helemaal niet zeggen dat het geen liefhebbers zijn... (van fokkerij of sport)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 22:46

Voor ik Banjer kocht ben ik bijrijdster geweest.... ik moest toen 300 gulden per maand betalen voor 3x in de week rijden. Mocht er mee in de bak rijden, mocht lessen volgen (extra kosten dus), maar niet mee naar buiten (wel weer buiten wandelen)... op een gegeven moment raakte het paardje kreupel, kon een maand niet rijden en moest toch het volle pond betalen... logisch dat ik die maand toch een bijdrage betalen, maar het volle pond voor een paardje "waar ik toch niks aan heb"....

Voor Banjer heb ik bijrijdsters gehad, en ik heb geen bijdrage gevraagd.. alleen af en toe iets voor Banjer meenemen, en lessen volgen op eigen kosten. Ik durfde een hele tijd niet buiten te rijden met Banjer (terwijl ze heel braaf is), dus dat was de reden dat ik een bijrijdster had.... Helaas vond de laatste (tevens beste) bijrijdster het toch iets te ver op de fiets, anders had ik haar nog heel graag als bijrijdster gehad....

Nu durf ik zelf alles te doen met Banjer, dus nu heb ik geen bijrijdster....

Setje: Nog bedankt voor alle goede zorgen voor Banjer... je bent de beste bijrijdster die ik voor Banjer heb gehad.... Lachen

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 22:59

ik heb 5 verzorgpaarden, en ik betaal voor ze allemaal geen cent, natuurlijk koop ik regelmatig wat voor ze, eten of spullen, maar aan de stalling betaal ik niets mee..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:40

marina"]
[quote="PriscaZ schreef:

Dit kan ik dus echt niet snappen! Ik denk niet eens dat ik zo'n bijrijder zou willen.
Of het zou een topruiter moeten zijn, waarvan echt de bedoeling is dat ze het paard met rijden hogerop laten komen, omdat je dat zelf niet kan.
[/quote]

Nu ik jullie stukjes zo lees heeft me dat inderdaad wel aan het denken gezet ja...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:47

SmithsGirl"]
Voor ik Banjer kocht ben ik bijrijdster geweest.... ik moest toen 300 gulden per maand betalen voor 3x in de week rijden.
[/quote]

Wow! Wat een bedrag! Moet vast een hele dure stalling zijn geweest waar dat paard stond.
Zo'n bedrag zou ik dus nooit willen betalen, het moet wel in het redelijke blijven vind ik.

[quote="Misser schreef:
Maar waarom kiezen de meeste mensen voor een bijrijdpaard? Omdat ze of geen geld voor een eigen paard hebben of niet genoeg tijd... Op een gegeven moment ben je het ook zat om op een manege te rijden, dus dan wil je wat anders. Als jij 3 a 4 dagen per week op een paard mag rijden, is dat paard dus (meer dan) de helft van de tijd van jou, waarom zou je daar niet voor betalen? Een eigen paard kost je vele malen meer.

Ik ben bijrijder omdat mijn jaarling nog in de opfok staat en ik er graag een paardje te rijden naast heb. Op een manege zou ik idd niet willen rijden, nooit gedaan trouwens. Toch ben ik het niet met de stelling eens dat als je een paard 3 a 4 dagen per week mag rijden die tijd van jou is. Je hebt je altijd maar te schikken naar de wensen van de eigenaar. Bepaalde dingen die je met je eigen paard zou doen, kun je niet met een paard van een ander doen. Verder investeer je ook in een paard van een ander, van een priveles in de week is nog nooit een paard slechter geworden en van wat extra beweging ook niet.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:54

djangogirl schreef:
maar even on topic ik vind dat je niet hoeft te betalen want waarvoor vragen de eigenaars een bijrijder? omdat ze zelf neit kunnen (of geen zin hebben) en niet om geld te verdienen want als paardeneigenaar moet je zelf alle kosten kunnen vergoeden en niet een paard nemen met het idee: dan zoek ik een bijrijdster die 50 per maand betaald en dan red ik het wel

ik kan het me opzich wel voorstellen dat mensen er geld voor vragen maar ik zou het zelf niet doen en ik betaal zelf ook niet.

Dit vind ik een beetje een rare beredenering. Waarom zou iemand niet geld mogen vragen van een bijrijder? Als je het paard koopt dan kun je goed in de slappe was zitten maar een leven, situatie, omstandigheid kan veranderen. Je kan je baan kwijtraken, een tegenvaller krijgen of wat ook. Moet je dan meteen je paard wegdoen?

Hoewel ik zelf geen bijrijdster wil vind ik wel dat iemand er geld voor mag vragen. Of als je geen geld wil vragen arbeid. En dan niet omdat iemand 1 x per week rijdt maar als iemand echt regelmatig rijdt dan mag daar best wat tegenover staan. Ja, je hebt risico's maar die heeft de eigenaar ten opzichte van jou ook. Maar je hebt ook het plezier.

En wat iemand al eerder zei, het is niet eens de hoogte van het bedrag maar wel de bereidheid. Dat je dus wel degelijk weet wat het hebben, verzorgen en onderhouden van een paard inhoudt. En mensen die betalen zijn vaak net ietsje precieser en voorzichtiger dan iemand die dat niet doet. Gaat niet altijd op maar voor het grote deel wel Knipoog