Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:55

Rizette schreef:
Voor mij zou het eerste zijn of dat paard alleen in de wei komt. Zou dat het geval zijn zonder maatje dan kun je mijn paard niet kopen. Zo denken maar mensen, prijs moet kunnen lukken.

Dat is weer een andere discussie, dat heeft in principe niets met de prijs te maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:10

Mindim schreef:
Vakanties waren 15 jaar geleden ook niet zo duur als nu, spijkerbroeken, de dagelijkse boodschappen, de veearts....noem het maar op. De kunst is niet om in die tijd te blijven hangen. Dit zijn de normale prijzen van tegenwoordig.

Inflatie is normaal en prijzen gaan omhoog, echter er is ook nog zoiets als waar naar zijn geld en vraag en aanbod. Bij een verzadigde markt (en Nederland heeft volgens mij de grootste paard dichtheid) is het te verwachten dat prijzen naar beneden gaan.
Fjorden, Haflingers en Shetlanders zonder papieren gaan bv nog steeds bij bosjes naar de slager of voor een slachtprijs weg omdat er zoveel van zijn. Dravers en renpaarden idem dito als ze niet snel genoeg zijn of klaar met hun carrière. Dergelijke dingen veranderen echt niet.
Voor exclusieve dingen betaal je meer, maar waar er duizend van in een dozijn gaan, type manegepaard, betaal je minder.
Gewone brave paarden zouden in duizenden voor moeten komen en een veel groter deel zijn dan exclusieve paarden of paarden die hoog goed presteren. Er zouden dus plenty goedkope paarden moeten zijn (en die zijn er vast ook).
Ze zijn dan wel duurder dan "vroeger" maar in verhouding moeten er nog steeds goedkope /makkelijk betaalbare paarden zijn. Je moet geen lening af moeten sluiten om een ex manege paard te kopen, om maar wat te noemen.

Een paard dat geen "merits" heeft betreffende afstamming en/of prestaties is feitelijk alleen maar de klio prijs waard. Daarbij tellen we zijn deugden op en sentimentele waarde en eventueel wordt er rekening gehouden met wat er nog zou kunnen komen, maar het blijft wat men er voor over heeft.
Het gaat niet wat men betaalt voor andere dingen en zelfs niet wat men voor een vergelijkbaar paard betaalt, want verschillende handelaren kunnen verschillende prijzen vragen voor hetzelfde paard....

Maar natuurlijk heb je geljk dat mensen niet kunnen verwachten dat ze een paard kunnen kopen voor dezelfde prijzen als 15 jaar geleden.

MightyMike

Re: Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:12

Waar zie jij zoveel haflingers en fjorden dan Lusitana? Die zijn er echt niet met bosjes te koop tegenwoordig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:13

Op dit moment zijn de prijzen voor Fjorden en Haflingers (ook zonder papier) best aan de prijs.
Die gaan nu niet meer zo maar naar de slacht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:24

Vroeger toen ik kind was, dus 30 jaar of meer geleden, zag je inderdaad dat Fjorden en Haflingers voor de slacht gingen. Dat was toen even een minder populair paard. Ik denk dat de vraag naar dat soort paarden weer aan is getrokken toen de KWPN steeds meer als sportpaard werd gefokt en het basispaard langzaam wat verdreef. Inmiddels is het volgens mij een populair ras voor recreatie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:44

MightyMike schreef:
Waar zie jij zoveel haflingers en fjorden dan Lusitana? Die zijn er echt niet met bosjes te koop tegenwoordig.

Die dan niet, neem ik meteen van je aan, neem dat dan ook zo terug, woon al twintig jaar niet meer in Nederland, dingen veranderen. Maar Shetlanders zullen altijd plenty voorkomen en dravers ook.
Het gaat om de boodschap, er zijn altijd wel paarden en ponies die minder waard zijn omdat er veel van zijn en/of omdat ze niet erg geliefd zijn.
Waardes in paarden zijn niet vast en kunnen omhoog en omlaag gaan al naar gelang waar de hype ligt.
Als ik zie wat sommigen voor paarden betalen als ze maar lange manen en /of een leuk kleurtje hebben, daar zakt mijn broek echt vanaf, vooral omdat er vaak enorm grote fouten als een holle rug en slechte benen gewoon niet gezien worden, want oh dat mooie kleurtje en die mooie manen....
Wellicht komt men ooit tot inkeer en gaan ze weer van de hand voor een habbekrats omdat er een nieuwe hype is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:46

Ik zie dat tinkers tegenwoordig een stuk betaalbaarder zijn.... daar werden 10 jaar terug echt fantasie prijzen voor gevraagd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:57

LadyMadonna schreef:
Ik zie dat tinkers tegenwoordig een stuk betaalbaarder zijn.... daar werden 10 jaar terug echt fantasie prijzen voor gevraagd....

Dat komt misschien ook door het vele importeren.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:07

LadyMadonna schreef:

Dat komt helaas door de goedkope import...
Met vrachtwagens vol worden ze deze kant op gehaald. De meeste komen daar van de veilinghuizen en slacht. Oftewel, kosten geen drol.

Die worden dan hier voor 1500 euro weet verkocht terwijl de marktwaarde van een goede, correcte, volledig getest, in NL gefokte tinker die braaf bereden is op het dubbele ligt.
Zijn ze dan ook nog boven de 1.55 dan ga je met gemak richting de 3500-4000 euro.

Het blijft alleen lastig opboxen tegen de import.

Maarrrr, nog heel even, en dan is het Brexit 8-) je zal zien dat de goede, gezonde tinkers weer gewoon voor goed verkocht gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:13

Lusitana schreef:
Inflatie is normaal en prijzen gaan omhoog, echter er is ook nog zoiets als waar naar zijn geld en vraag en aanbod. Bij een verzadigde markt (en Nederland heeft volgens mij de grootste paard dichtheid) is het te verwachten dat prijzen naar beneden gaan.
Fjorden, Haflingers en Shetlanders zonder papieren gaan bv nog steeds bij bosjes naar de slager of voor een slachtprijs weg omdat er zoveel van zijn. Dravers en renpaarden idem dito als ze niet snel genoeg zijn of klaar met hun carrière. Dergelijke dingen veranderen echt niet.
Voor exclusieve dingen betaal je meer, maar waar er duizend van in een dozijn gaan, type manegepaard, betaal je minder.
Gewone brave paarden zouden in duizenden voor moeten komen en een veel groter deel zijn dan exclusieve paarden of paarden die hoog goed presteren. Er zouden dus plenty goedkope paarden moeten zijn (en die zijn er vast ook).
Ze zijn dan wel duurder dan "vroeger" maar in verhouding moeten er nog steeds goedkope /makkelijk betaalbare paarden zijn. Je moet geen lening af moeten sluiten om een ex manege paard te kopen, om maar wat te noemen.

Een paard dat geen "merits" heeft betreffende afstamming en/of prestaties is feitelijk alleen maar de klio prijs waard. Daarbij tellen we zijn deugden op en sentimentele waarde en eventueel wordt er rekening gehouden met wat er nog zou kunnen komen, maar het blijft wat men er voor over heeft.
Het gaat niet wat men betaalt voor andere dingen en zelfs niet wat men voor een vergelijkbaar paard betaalt, want verschillende handelaren kunnen verschillende prijzen vragen voor hetzelfde paard....

Maar natuurlijk heb je geljk dat mensen niet kunnen verwachten dat ze een paard kunnen kopen voor dezelfde prijzen als 15 jaar geleden.

Mijn post was meer een reactie op het feit dat iemand zei dat ze niet dacht dat prijzen van dingen waren verdubbeld in de loop der tijd, maar dat van paarden wel.

Maneges hebben moeite geschikte paarden te vinden voor in de lessen tegenwoordig. Dus van dat soort type paard zijn er niet meer duizend in een dozijn. Standaard brave paarden zijn zeldzaam en of dat nu door fokbeleid of opvoeding komt laat ik in het midden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:15

cp112 schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat komt helaas door de goedkope import...
Met vrachtwagens vol worden ze deze kant op gehaald. De meeste komen daar van de veilinghuizen en slacht. Oftewel, kosten geen drol.

Die worden dan hier voor 1500 euro weet verkocht terwijl de marktwaarde van een goede, correcte, volledig getest, in NL gefokte tinker die braaf bereden is op het dubbele ligt.
Zijn ze dan ook nog boven de 1.55 dan ga je met gemak richting de 3500-4000 euro.

Het blijft alleen lastig opboxen tegen de import.

Maarrrr, nog heel even, en dan is het Brexit 8-) je zal zien dat de goede, gezonde tinkers weer gewoon voor goed verkocht gaan worden.

De prijzen van veulens zijn wel veranderd zie ik :D Ik heb destijds 1000 euro voor mijn veulen betaald in 2005

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:19

Klopt toen lag dat allemaal nog wat lager. Ik fok zelf sinds 2009 en van begin af aan mijn veulen prijzen op 1500 gehad. Afgelopen jaar iets gestegen gezien simpelweg de kwaliteit is verbeterd :). Was ze zonder problemen vlot kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:28

cp112 schreef:
Klopt toen lag dat allemaal nog wat lager. Ik fok zelf sinds 2009 en van begin af aan mijn veulen prijzen op 1500 gehad. Afgelopen jaar iets gestegen gezien simpelweg de kwaliteit is verbeterd :). Was ze zonder problemen vlot kwijt.

Dat geloof ik gelijk. IK heb geluk dat bij mij ook beide ouderdieren bekend zijn. Dat was nog niet echt gebruikelijk toen. Beide ouderdieren van de Clononeenfarm, heb mijn paard toen bij Gipsy Spirit gekocht.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:33

Mindim schreef:
cp112 schreef:

Dat geloof ik gelijk. IK heb geluk dat bij mij ook beide ouderdieren bekend zijn. Dat was nog niet echt gebruikelijk toen. Beide ouderdieren van de Clononeenfarm, heb mijn paard toen bij Gipsy Spirit gekocht.

Voor die tijd was dat idd niet gebruikelijk :D onze voormalig hengst is ook afstamming van Clononeen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:05

Mindim schreef:
Maneges hebben moeite geschikte paarden te vinden voor in de lessen tegenwoordig. Dus van dat soort type paard zijn er niet meer duizend in een dozijn. Standaard brave paarden zijn zeldzaam en of dat nu door fokbeleid of opvoeding komt laat ik in het midden.

Misschien was dat niet duidelijk genoeg omschreven, maar ik bedoelde zonder papieren, zonder leuk kleurtje, normaal uiterlijk en geen byzondere gangen, al of niet met kleine beenstandafwijingen (zoals Franse stand) of schoonheidsfoutjes. Dus in vergelijking met een paard dat gefokt is om er perfect uit te zien en goede gangen te hebben. Ik bedoelde niet "geschikt voor iedere ruiter".

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:10

Ik ben wel benieuwd wat jullie dan wel de lagere prijsklasse vinden en wanneer een paard tot deze prijsklasse mag behoren?

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:42

Voor rond de 2500/3000 is een allrounder te vinden, vind ik, ik heb er zelf zelfs eentje sinds 3,5 jaar voor veel minder. Een paard met een goed papier. Hij was afgekeurd op de buigproef, liep zowat op 3 benen daarna, echt een vreselijke domper. Maar zowel toenmalige eigenaar, verkoopbemiddelaar als pensionstalhouder zeiden dat hij keiharde benen had. Ik vertrouwde ze en heb het risico genomen en het paard voor heel weinig (ongeveer 2 x slachtprijs) gekocht. En het heeft goed uitgepakt. Er was jaren heel weinig met hem gedaan en hij was erg rillerig. Maar hij is zooo lief en heeft een enorme will to please. We kunnen alles met hem, bosritten, dressuren, springen. En de rillerigheid kunnen wij wel mee werken. Zijn rem doet het wel als het erop aankomt. We investeren in lessen, zo blijft hij gezond en recht.
Ik ben van mening dat elk paard juist wel braaf geboren wordt en dat wij mensen de plicht hebben om het paard vertrouwen, ondersteuning en goed passende spullen te geven, en niet altijd maar zo over dat dier heen te walsen met dwang en drang.
Een 'project-paard' zou ik nooit aan beginnen trouwens, lijkt me levensgevaarlijk. En voordat ik zelf op een paard klim bij een bezichtiging zou ik altijd eerst het paard laten voorrijden door de verkoper.
100% bomproof hoeft ook weer niet van mij, want dat kan ook wel een beetje saai zijn. Temperamentje kan ik wel waarderen.
Als ik een getalenteerde dressuurruiter zou zijn en fanatiek wedstrijden zou willen rijden, dan zou ik er een hoger budget tegenaan gooien.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:48

Voor de een is lagere prijsklasse 2 tot 2.500 euro, ik vind reëler tot 4-5.000, maar het is best zoeken in die prijsklasse. Rubs, gelukkig heeft het goed uitgepakt, maar idd een enorme gok. Braaf is een ruim begrip, jij gaat goed om met een rillerig paard, maar het gros van de ruiters kan dat niet. Er zijn veel mensen die de beginners klasse nooit uitkomen en die zoeken een vergevingsgezind, bomproof paard dat veel accepteert. Wellicht een betere omschrijving van braaf, en dat is een gros van de gefokte dressuur- en springpaarden tegenwoordig niet meer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:01

Gini schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jullie dan wel de lagere prijsklasse vinden en wanneer een paard tot deze prijsklasse mag behoren?

Gini: ikzelf zou een “boscrosspony” zoeken. Stevig type, 140/160, gewoon een rustige goedzak die niet van elk wapperend blaadje schrikt, waarmee ik aan een los teugeltje op m’n gemakje naar buiten kan.
Hoeft geen extra’s te hebben, papieren compleet onbelangrijk.... niks ingewikkelds. Dan vind ik €2500 zat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:15

Brainless schreef:
Op dit moment zijn de prijzen voor Fjorden en Haflingers (ook zonder papier) best aan de prijs.

Er zijn niet meer zoveel Fjorden. Bij Haflingers zie je alleen nog de luxe sporttypes. Tijdens de crisis zijn er veel "weggedaan" en is er veel minder gefokt. En qua KWPN-ers is er voornamelijk voor de sport gefokt wat voor de recreatieruiter veel te moeilijke paarden opleverde. En Tinkers waren in de beginperiode wel goed maar toen begonnen ze ongeschikte dieren recht uit natuurgebieden te importeren en die te verkopen aan mensen die een braaf reccreatiepaardje verwachtten en een moeilijk dier kregen. Vandaar dat die weer terugwilden naar de wel eerlijke Haflingers en ouderwetse Fjorden,die er nu te weinig zijn!!!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:57

MightyMike schreef:
Voor de een is lagere prijsklasse 2 tot 2.500 euro, ik vind reëler tot 4-5.000, maar het is best zoeken in die prijsklasse. Rubs, gelukkig heeft het goed uitgepakt, maar idd een enorme gok. Braaf is een ruim begrip, jij gaat goed om met een rillerig paard, maar het gros van de ruiters kan dat niet. Er zijn veel mensen die de beginners klasse nooit uitkomen en die zoeken een vergevingsgezind, bomproof paard dat veel accepteert. Wellicht een betere omschrijving van braaf, en dat is een gros van de gefokte dressuur- en springpaarden tegenwoordig niet meer.

4-5 is echt niks voor te vinden zonder bemerkingen of stalondeugden

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:59

In heb toch echt eentje voor 5000 gevonden die helemaal goed is. Alleen dressuurmatig nog werk aan. Maar wel braaf. Daarvoor heb ik wel ongeveer 20 paarden gaan bekijken!

Het kan maar je moet snel zijn, geduld hebben, goed zoeken en veel tijd uittrekken voor je zoektocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:19

LadyMadonna schreef:
Gini schreef:

Gini: ikzelf zou een “boscrosspony” zoeken. Stevig type, 140/160, gewoon een rustige goedzak die niet van elk wapperend blaadje schrikt, waarmee ik aan een los teugeltje op m’n gemakje naar buiten kan.
Hoeft geen extra’s te hebben, papieren compleet onbelangrijk.... niks ingewikkelds. Dan vind ik €2500 zat.

En vind die nog maar eens, juist bomproof buiten is best lastig te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:26

Moeilijk vraagstuk TS.

Een paard is aan het einde van de dag nog altijd maar zijn slachtprijs waard. Al de rest is invulling van de mens en de paardenmarkt.

Het is ook maar wat je zoekt.

Waarom 10 000 euro neertellen voor een recreatiepony voor je 7-jarig kind?
Ik zou het ook echt niet doen hoor. Ben ik dan te veel in de oude tijd blijven hangen? Of heb ik gewoon gezond boerenverstand. Er zijn wel nog pony's en paarden te vinden voor een normaal bedrag en daar heb je net zoveel plezier van.

En hoeveel dure sportpaarden zijn eigenlijk al niet kapotgereden omdat ze te jong en te snel naar een hoog niveau zijn opgeleid? Of neem Totilas, het meest schrijnende voorbeeld. Dan betaal je tussen de 10 en 15 miljoen, met oog op de Olympische Spelen, en heb je uiteindelijk gewoon een duur oudje op stal staan. Dat kan iederéén overkomen. Dus waarom duizenden euro's teveel betalen? Geld dat je bijvoorbeeld beter in een trailer kan stoppen om leuk naar les te gaan, wedstrijdjes, naar het bos, de ponyclub...

Als ik persoonlijk een paard zoek, moet het vooral sterk en gezond zijn. (Gedrags)problemen zijn er om op te lossen, ik hoef ook geen kant en klaar paard waarmee ik elke beker en lintje kan gaan winnen. Een paard mag groen zijn en we zien wel hoever we uitkomen. De weg er naartoe is voor mij het leukst.

Ik zie er dus geen graten in dat iemand een paard in lagere prijsklasse zoekt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:59

anjali schreef:
Brainless schreef:

Er zijn niet meer zoveel Fjorden. Bij Haflingers zie je alleen nog de luxe sporttypes. Tijdens de crisis zijn er veel "weggedaan" en is er veel minder gefokt. En qua KWPN-ers is er voornamelijk voor de sport gefokt wat voor de recreatieruiter veel te moeilijke paarden opleverde. En Tinkers waren in de beginperiode wel goed maar toen begonnen ze ongeschikte dieren recht uit natuurgebieden te importeren en die te verkopen aan mensen die een braaf reccreatiepaardje verwachtten en een moeilijk dier kregen. Vandaar dat die weer terugwilden naar de wel eerlijke Haflingers en ouderwetse Fjorden,die er nu te weinig zijn!!!

Ik moet wel lachen om je laatste zin..fjorden en haflingers zijn nu ook weer niet altijd even makkelijk. Wel vaker "bomproof" maar je loopt vaak weer tegen sterke eigen karakters aan zeg maar. Ook niet voor iedereen geschikt dus.