Lusitana schreef:Inflatie is normaal en prijzen gaan omhoog, echter er is ook nog zoiets als waar naar zijn geld en vraag en aanbod. Bij een verzadigde markt (en Nederland heeft volgens mij de grootste paard dichtheid) is het te verwachten dat prijzen naar beneden gaan.
Fjorden, Haflingers en Shetlanders zonder papieren gaan bv nog steeds bij bosjes naar de slager of voor een slachtprijs weg omdat er zoveel van zijn. Dravers en renpaarden idem dito als ze niet snel genoeg zijn of klaar met hun carrière. Dergelijke dingen veranderen echt niet.
Voor exclusieve dingen betaal je meer, maar waar er duizend van in een dozijn gaan, type manegepaard, betaal je minder.
Gewone brave paarden zouden in duizenden voor moeten komen en een veel groter deel zijn dan exclusieve paarden of paarden die hoog goed presteren. Er zouden dus plenty goedkope paarden moeten zijn (en die zijn er vast ook).
Ze zijn dan wel duurder dan "vroeger" maar in verhouding moeten er nog steeds goedkope /makkelijk betaalbare paarden zijn. Je moet geen lening af moeten sluiten om een ex manege paard te kopen, om maar wat te noemen.
Een paard dat geen "merits" heeft betreffende afstamming en/of prestaties is feitelijk alleen maar de klio prijs waard. Daarbij tellen we zijn deugden op en sentimentele waarde en eventueel wordt er rekening gehouden met wat er nog zou kunnen komen, maar het blijft wat men er voor over heeft.
Het gaat niet wat men betaalt voor andere dingen en zelfs niet wat men voor een vergelijkbaar paard betaalt, want verschillende handelaren kunnen verschillende prijzen vragen voor hetzelfde paard....
Maar natuurlijk heb je geljk dat mensen niet kunnen verwachten dat ze een paard kunnen kopen voor dezelfde prijzen als 15 jaar geleden.
Mijn post was meer een reactie op het feit dat iemand zei dat ze niet dacht dat prijzen van dingen waren verdubbeld in de loop der tijd, maar dat van paarden wel.
Maneges hebben moeite geschikte paarden te vinden voor in de lessen tegenwoordig. Dus van dat soort type paard zijn er niet meer duizend in een dozijn. Standaard brave paarden zijn zeldzaam en of dat nu door fokbeleid of opvoeding komt laat ik in het midden.