het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 00:41

Beetje Flauw Gini , bovenstaande lijken mij in eerste instantie ook niet echt te voldoen aan de eisen van de TS.

Mijn ervaring is helaas dat je met deze eisen en dit budget vaak dieren krijgt waar iets aan mankeert.
Zij het geen lichamelijk gebrek dan wel rijtechnische gebrek of stalgebrek.
Paardenmarkt is op dit moment gekkenwerk, vooral de brave, gezonde en fijn geschoolde zijn in trek.

Er word tegenwoordig veel met bloed gefokt, het moet goed, mooi en geschikt zijn voor de sport.
Dieren die eigenlijk voor de gemiddelde ruiter vaak veel te bloederig zijn.

Ik snap je punt heel goed dat je het eigenlijk gewoon heel veel geld vind voor een paard/pony, ik heb vorig jaar op hetzelfde punt gestaan toen ik na jaren weer een rijpaard aanschafte.
Maar je wilt graag wat en het aanbod wat voldoet aan je eisen en budget is er eigenlijk gewoon nauwelijks . dus zal je concessies moeten doen.
Geld erbij of minder eisen stellen ...

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 08:21

Maera schreef:
bedoeling en verwachting met het topic:

ik ben het topic gestart met een hoop frustratie... terwijl ik nog maar een paar weken op zoek ben naar een nieuw paardje. Lesje in geduld dus.
Ik heb wel wat gehad aan sommige reacties hier. Dankjewel.
Andere reacties waren dan weer typisch bokt, sommigen trekken wel heel erg snel conclusies over hoe iemand op zijn paard zit.
Voorlopig hoeft hier voor mij geen 'slotje' op. Ik vind het een boeiend heen en weer geschrijf !

Dat maakt 'm voor mij een stuk duidelijker :-)
Ik vroeg me af of je meer een soort advertentie-idee had, dat iemand hopelijk wél met een ideaal paard zou komen.
En je beeld van wat je wil vond ik ook vrij stellig.
Maar als het puur op die inhoud gaat: ik denk ook dat je wat breder moet kijken of je budget moet aanpassen. Soms kan een paard ogenschijnlijk niet binnen je plaatje vallen en toch geschikt zijn.
En wij hebben het ook een keer meegemaakt, een particuliere verkoper die het geen match vond en ik was daar eigenlijk alleen maar blij mee. Diegene kent het paard, ziet ook de kleine reacties en dat heb ik 100x liever dan iemand die 'm het liefst ongezien onze auto inschuift :-)

Elin_ schreef:
Wat reageert iedereen hier naar. Oke openingspost van TS is erg onduidelijk en soms verwoord ze dingen wat onhandig. Misschien uit ontwetendheid, maar alle sarcastische reacties. Ik verbaas me ook over de markt van nu. Je kunt nog geen gezond recreatiepaard (normale gangen, niks bijzonders, geen afstamming en geen extreem rillerig paard) vinden voor 4000. Nog geen 1.5 jaar geleden was dit prima te doen. En inderdaad rijd je liefst geen 100 km, omdat je toch een aantal keer wil kijken voor je tot koop overgaat.
Ik snap TS wel alleen verwoord ze het soms wat te kortzichtig voor mijn gevoel.
Paardenmarkt is wat de gek ervoor geeft. En noem me maar koppig, maar deze gek gaat ook echt geen 4000 neertikken voor dier wat dat gewoon niet waard is.

Ik zie weinig nare reacties, en TS lijkt die reaties ook prima te kunnen handelen/snappen,zie boven. Ik vind eerlijk gezegd jouw reactie nog het meest onaardig (TS is onduidelijk, onhandig, misschien onwetend, te kortzichtig..) :+

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 08:51

Ik vind de reacties hier ook niet zo heel fijn om eerlijk te zijn.

TS lijkt mij, aan de hand van haar OP, op zoek te zijn naar een recreatief paard waar ze mee naar buiten kan. Daar vallen verschillende rassen onder, dus de diversiteit van de paarden waar ze naar gaan kijken is kan dan toch gewoon? Oke, er zit natuurlijk wel verschil tussen een PRE en een ijslander, maar ze kunnen beide wel in de categorie 'wandelpaard' vallen. Ikzelf zou nooit voor een hengst gaan, maar ik ben geen held te paard dus dit is een persoonlijke beslissing.

Ik snap ook het deel 'te duur' wel. Te duur als in, te duur voor wat ze blijken te zijn is niet hetzelfde als 'boven budget'.

Een draver zou ik niét doen. Ik heb een draver gehad - ik zou me er nooit meer aan wagen. Persoonlijke ervaring en keuze natuurlijk. Van wat ik rond mij zie, ben ik hier alleen maar zekerder van. Maar nogmaals, dat is een persoonlijke ervaring. Er zullen zeker fijne dieren tussen zitten, maar voor mij is het niks.

De verwachtingen zijn per leeftijd natuurlijk wel anders. Van een 12-jarige verwacht ik ook wel dat ze op hun benen kunnen lopen. Een 6-jarige, daar mag nog werk aan zijn. Als je dat werk er in wil steken natuurlijk. Ook dit is persoonlijk.

Het budget, het moet toch lukken om voor 3000 euro een paard te vinden dat een ruime basis mee heeft en gezond is? Of ligt de paardenmarkt echt zo op zijn gat dat dit te veel gevraagd is?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 08:52

Ik wed gevraagd over ervaringen met welsh cobs ? Ik heb in mijn zoektocht 3 verschillende welsh cobs gereden, en de gangen verschillen enorm, eentje zat echt als een stoel heerlijk vlak maar had wel een enorm snelle heftige galop. De andere gooide een stuk hoger op en nummer 3 zat er tussenin.

Ik zocht ook een pony met comfertabele gangen inverband met wat issues aan mijn lijf ( benen nieren en spieren) En wat voor mij het fijnste voelde waren de connemara's die ik geprobeerd heb en ook een pre zat heerlijk. Het is enorm paard verschillend denk ik, want ik heb ook op een haflinger gereden en verwachten daar toch ook wel vlakkere gangen bij maar die zat voor mijn lijf dus echt niet prettig.

ik heb overgens dus ook bij van alles gekeken en geprobeerd had geen specifiek ras wat ik per se wilden, maar uiteindelijk dus thuis gekomen met een piepjonge connemara merrie, want ik liep ook telkens tegen dingen aan waarvan ik dacht dat het nogal al werk ging worden het naar mijn eigen hand te zetten want er zit helaas veel tussen wat even snel ingereden is om meer op te brengen bij de verkoop, en dan worden er vaak toch wat stapjes over geslagen in de opleiding helaas ( denk aan doodsangsten uitstaan voor zadel, absoluut niet stil kunnen staan met opstappen, bij voorrijden compleet ontploffen van de spanning etc)

Mijn vorige paard was ook een ijslander maar dat was dus het enigste wat ik zelf niet meer wilden, heb me toch altijd wat bezwaard gevoeld met rijden ook al ben ik geen enorm zware ruiter en reed ik niet giga fanatiek.

Mijn lijstje is na zo een 17 paarden bekeken te hebben ook redelijk wat veranderd, door verchillende dieren te bekijken leerde ik steeds meer over wat ik wel of niet wilde, wat er bij mij over bleef was

Comfertabele gangen, nuchter karakter, vriendelijk in een kudde en meewerkend in de omgang.
Ze is wel een 3 jaar jonger dan ik eigenlijk zocht maar ik ben elke dag nog enorm blij met mijn jaarling ( ik doe ma 3x p week een 15 min wat met haar kwa wandelen etc, voor de rest borstel ik wat in de schuilstal, knuffel oefen voetjes geven etc ), ze moet natuurlijk nog enorm veel leren maar ik geniet er ook echt van on samen stap voor stap de wereld te ontdekken , en als we dan ergens tegen aan lopen weet ik dat ik het zelf veroorzaakt heb en dan is het makkelijker om een oplossing te bedenken voor dingen waar je tegenaan loopt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:30

LWDaisy schreef:
Het budget, het moet toch lukken om voor 3000 euro een paard te vinden dat een ruime basis mee heeft en gezond is? Of ligt de paardenmarkt echt zo op zijn gat dat dit te veel gevraagd is?

Ja, om zo'n dier te vinden die ook nog gezond is, is op dit moment haast gekkenwerk. Onder de e4000,- zit veel "rotzooi" wat niet gezond is omdat het onder de rontgenologische keuringsgrens zit.

Iedereen wil braaf, gezond en fijn te rijden...voor goedkopere "betere" paarden zou je een concessie kunnen doen op bijv. een stalondeugd.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:02

Sorry hoor, ik wil hier even wat van zeggen. Het is al de tweede keer dat hier het woord 'rotzooi' wordt gebruikt voor paarden waar wat aan mankeert. Ik vind dat respectloos. Die paarden kunnen er zelf niks aan doen dat ze niet 100% zijn. Sterker nog, het is meestal te wijten aan de eigenaar.
Dit moest me even van het hart.

Ergens vind ik het niet zo erg dat ee prijzen zo hoog liggen. Daarmee ligt de drempel voor aanschaf ook wat hoger. Als je geen toereikend budget hebt voor een leuk, gezond recreatiepaard moet je je misschien eens afvragen of je wel genoeg geld hebt om een hoge DA-rekening te betalen als je toekomstige paard bijvoorbeeld koliek krijgt (geen opmerking richting de TS hoor, maar meer in het algemeen).

wonanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:05

Wat een herkenbaar verhaal,ik zocht exact hetzelfde en ben uiteindelijk 1,5 jaar bezig geweest en heb zelfs 2 "miskopen" gehad. Ben ook heel het land doorgecrosst en vaak ook erg teleurgesteld weer terug gereden. Ik ben nu super blij met mijn tinkerdame, al had ik mezelf daar nooit mee thuis zien komen. Daar al over nagedacht?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:14

Happinez schreef:
Beetje Flauw Gini , bovenstaande lijken mij in eerste instantie ook niet echt te voldoen aan de eisen van de TS.

Dat heb ik zelf al twee keer gezegd, twee keer! :')

Gini schreef:
En dan heb ik het nog over sportpaarden, een poule waar ik TS juist zou aanraden van weg te blijven. :)

Gini schreef:
Maar nogmaals, dan zitten we in de jonge sportpaarden en dat is nu juist wat TS niet zoekt.

Kijk he, mensen, je mag het met me oneens zijn, je mag met me in discussie treden, je mag van mening verschillen, maar alsjeblieft LEES dan eerst wat ik precies schrijf. En dan mag je me heel misschien flauw noemen.

MarjanB

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:40

TS kijk je al in de Facebook groepen? Valt mij op dat daar vaak wat meer recreatie paarden voorbij komen.

En voor jouw budget is er echt wel wat te vinden, maar niet je hele lijstje. Of er zit een maar aan qua rijden of ze hebben een chipje oid.

Ik heb mijn oude merrie met lichte artrose in het si verkocht voor 1500 euro en dat paard loopt op de dag van vandaag nog 100% rad. Is braaf, was fijn gereden en ook nog eens super knap. Mijn huidige merrie heb ik ruim onder jouw budget gekocht en die was in de staak gereden en was wat verwaarloosd qua voeten en had daardoor wat gezondheidsproblemen. Ik kan alles met dat dier, alleen naar het bos maar ook fijn dressuurmatig rijden. T is gewoon een keuze maken en even wat tijd in stoppen. Ik geloof er ook niet in dat je een 100% passend paard kan kopen, je moet altijd even aftasten en paard moet ook wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:48

[quote

korte reactie op de anderen: onze paarden staan aan huis, dus eentje meer of minder is geen 300 euro verschil. Alleen heb ik er nu geen om relaxed een ritje mee te doen. Ik heb niet veel tijd om rond te rijden en te zoeken, maar ook helemaal geen haast om iets te vinden. Terwijl ik dit typ, denk ik wow, eigenlijk dus een luxe-probleem.

[/quote]

Is het dan geen betere optie om je geld te steken in één van deze paarden door hem weg te brengen en door te laten rijden / verkeersleiding te laten maken?

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:52

Ik vind het rijtje eisen van ts helemaal niet zo gek. Als ik nu een paard(je) voor mezelf zou zoeken, dan zou ik denk ik hetzelfde lijstje maken. Maar ik zou ook weten dat niet al mijn wensen uit zouden komen. Wel concessies je wilt doen, dat weet je volgens mij pas als het "perfecte" paard op je pad komt. Het geduld gedeelte is ook logisch, als je er na lang wikken en wegen voor hebt gekozen voor (nog) een paard te gaan, dan zou het fijn zijn als hij morgen met een strikje om in de wei op je staat te wachten. Maar, zoals ts zelf als aangeeft, geduld zou het sleutelwoord hier wel eens kunnen zijn. Heel veel succes, misschien toch maar wat kilometers gaan rijden en lekker kijken en uitproberen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:59

LWDaisy schreef:
Ik vind de reacties hier ook niet zo heel fijn om eerlijk te zijn.

TS lijkt mij, aan de hand van haar OP, op zoek te zijn naar een recreatief paard waar ze mee naar buiten kan. Daar vallen verschillende rassen onder, dus de diversiteit van de paarden waar ze naar gaan kijken is kan dan toch gewoon? Oke, er zit natuurlijk wel verschil tussen een PRE en een ijslander, maar ze kunnen beide wel in de categorie 'wandelpaard' vallen. Ikzelf zou nooit voor een hengst gaan, maar ik ben geen held te paard dus dit is een persoonlijke beslissing.

Ik snap ook het deel 'te duur' wel. Te duur als in, te duur voor wat ze blijken te zijn is niet hetzelfde als 'boven budget'.

Een draver zou ik niét doen. Ik heb een draver gehad - ik zou me er nooit meer aan wagen. Persoonlijke ervaring en keuze natuurlijk. Van wat ik rond mij zie, ben ik hier alleen maar zekerder van. Maar nogmaals, dat is een persoonlijke ervaring. Er zullen zeker fijne dieren tussen zitten, maar voor mij is het niks.

De verwachtingen zijn per leeftijd natuurlijk wel anders. Van een 12-jarige verwacht ik ook wel dat ze op hun benen kunnen lopen. Een 6-jarige, daar mag nog werk aan zijn. Als je dat werk er in wil steken natuurlijk. Ook dit is persoonlijk.

Beetje leuke fjord of haflinger begint tegenwoordig met dat budget.

Het paard wat ik na mijne wil en zal moete hebben wil ik weer kunnen rijden kost 2x zoveel -O-

TS: Het Fjordenpaard in Drenthe had vorig jaar ook hele leuke kruisingen staan. Sommige nog wel wat jong en andere bereden. Waren niet te duur.

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:36

ik zou een 3 jarige zoeken van de fokker. deze zelf verkeersmak maken door wandelen/grondwerk/schriktraining en dan tzt laten inrijden.
is dat niks voor je?
dan kun je wel kijken naar een IJslander/haflinger/fjord?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:45

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:50

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:53

Askja schreef:
Sorry hoor, ik wil hier even wat van zeggen. Het is al de tweede keer dat hier het woord 'rotzooi' wordt gebruikt voor paarden waar wat aan mankeert. Ik vind dat respectloos. Die paarden kunnen er zelf niks aan doen dat ze niet 100% zijn. Sterker nog, het is meestal te wijten aan de eigenaar.
Dit moest me even van het hart.

Het ligt ook niet aan de paarden en het hoeft ook niet altijd een probleem te zijn/ geven. Ik wil er alleen even mee aangeven dat er hier vaak een addertje onder het gras zit wbt het kopen van paarden in deze prijsklasse en dat daar vaak geen eerlijkheid/ openheid over is. Zodat de TS extra gewaarschuwd is.

Wbt de rest, ik vind het sneu voor de paarden als ze op zo'n manier in het handelsegment komen en de eigenaar geen verantwoordelijkheid neemt voor het welzijn van het dier. Maar het gebeurd helaas..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:59

Elisa dat is niet helemaal waar em eerlijk. Soms wegens omstandigheden worden de paarden verkocht aan handelaren. Dan praat je over snelle makkelijkr afwikkeling en daar hoort ander geld bij.
Dan kunnen deze paarden ook voor ander geld weer door verkocht worden om ook andere mensen de kans te geven met wat minder budget om deze aan te pakken.
En deze paarden kunnen net zoveel mankeren en net zo weinig als de hogere prijsklasses daar zit net zoveel lief en leed.

Daarbij komen er sportponys zoals connemaras uit Ierland waar de kinderen uit groeien. Deze zijn daar wat soepeler in afsluiten en weer doorgaan. Deze paarden worden verkocht en ingeruild en zit verder weinig achter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:02

Nou geloof me, ik heb veel paardenverkoop mee gemaakt en oa ook op een handelstal gewerkt. Als daar een "goed" paard binnen komt die wegens omstandigheden snel verkocht moest worden dan wordt dat dier doorverkocht voor de prijs die het waard is. Betekent extra winst uiteraard voor de handelaar en terecht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:05

Elisa2 schreef:
Nou geloof me, ik heb veel paardenverkoop mee gemaakt en oa ook op een handelstal gewerkt. Als daar een "goed" paard binnen komt die wegens omstandigheden snel verkocht moest worden dan wordt dat dier doorverkocht voor de prijs die het waard is. Betekent extra winst uiteraard voor de handelaar en terecht.

:j Idd, een handelaar doet niet aan "weggevertjes". Als hij ze voor een mooi prijsje op kan halen is dat idd gewoon extra winst.
Bij iemand die "soort van handelt" (dus een echte handelsstal maar die wel zo nu en dan eens een dier koopt om door te verkopen) wil dat misschien wel zo lopen maar niet bij iemand die alleen maar handelt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:07

StalNollie schreef:
GJ9 schreef:
https://www.bokt.nl/markt/ad/498912/vro ... er-te-koop

Toevallig staat er precies een verkeersmakke draver op de boktmarkt.
Wie weet heb jij hier een klik mee.

Onzeker en sensitief? Is niet wat ts zoekt
Verder adv niet gelezen.

Denk dat de advertentietekst vooral veel zegt over hoe de eigenaar het paard ziet
En wat voor koper de eigenaar zoekt

Denk dat ieder paard sensitief is op hoe er met hem om wordt gegaan, en zo te lezen is dat voor deze verkoper heel erg belangrijk

Misschien juist heel geschikt voor TS, gezien zij/hij met 50 jaar ervaring in de paarden vast beter in staat is om een paard te lezen dan iemand die net begint

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:13

Een troost TS: elke dag dat jij geen paard hebt gekocht geeft je mogelijkheden om geld apart te leggen. Want ook aan huis staan ze niet gratis.

En omdat je een fijn maatje zoekt dat nog jaren bij je blijft, is het misschien helemaal niet zo erg om wat langer door te sparen en langer door te zoeken. Net zo lang je gevonden hebt en kunt betalen wat echt aan je wensen voldoet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:25

J_emma schreef:
Maera schreef:
bedoeling en verwachting met het topic:

ik ben het topic gestart met een hoop frustratie... terwijl ik nog maar een paar weken op zoek ben naar een nieuw paardje. Lesje in geduld dus.
Ik heb wel wat gehad aan sommige reacties hier. Dankjewel.
Andere reacties waren dan weer typisch bokt, sommigen trekken wel heel erg snel conclusies over hoe iemand op zijn paard zit.
Voorlopig hoeft hier voor mij geen 'slotje' op. Ik vind het een boeiend heen en weer geschrijf !

Dat maakt 'm voor mij een stuk duidelijker :-)
Ik vroeg me af of je meer een soort advertentie-idee had, dat iemand hopelijk wél met een ideaal paard zou komen.
En je beeld van wat je wil vond ik ook vrij stellig.
Maar als het puur op die inhoud gaat: ik denk ook dat je wat breder moet kijken of je budget moet aanpassen. Soms kan een paard ogenschijnlijk niet binnen je plaatje vallen en toch geschikt zijn.
En wij hebben het ook een keer meegemaakt, een particuliere verkoper die het geen match vond en ik was daar eigenlijk alleen maar blij mee. Diegene kent het paard, ziet ook de kleine reacties en dat heb ik 100x liever dan iemand die 'm het liefst ongezien onze auto inschuift :-)

Elin_ schreef:
Wat reageert iedereen hier naar. Oke openingspost van TS is erg onduidelijk en soms verwoord ze dingen wat onhandig. Misschien uit ontwetendheid, maar alle sarcastische reacties. Ik verbaas me ook over de markt van nu. Je kunt nog geen gezond recreatiepaard (normale gangen, niks bijzonders, geen afstamming en geen extreem rillerig paard) vinden voor 4000. Nog geen 1.5 jaar geleden was dit prima te doen. En inderdaad rijd je liefst geen 100 km, omdat je toch een aantal keer wil kijken voor je tot koop overgaat.
Ik snap TS wel alleen verwoord ze het soms wat te kortzichtig voor mijn gevoel.
Paardenmarkt is wat de gek ervoor geeft. En noem me maar koppig, maar deze gek gaat ook echt geen 4000 neertikken voor dier wat dat gewoon niet waard is.

Ik zie weinig nare reacties, en TS lijkt die reaties ook prima te kunnen handelen/snappen,zie boven. Ik vind eerlijk gezegd jouw reactie nog het meest onaardig (TS is onduidelijk, onhandig, misschien onwetend, te kortzichtig..) :+

Ik vind de toon soms erg sarcastisch of betuttelend. Waarop TS het zelf ook benoemd als 'typisch bokt'. Wat is er gemeen aan het benoemen van dingen onhandig of kortzichtig verwoorden? Ik zeg niks over TS als persoon, maar over het stukje communicatie. Wat is er negatief of 'slecht' aan dingen onhandig verwoorden?
Zelfde geldt voor onwetendheid. Dat is toch geen schande? We leren elke dag weer iets nieuws en daar is niks mis mee.

Jij maakt ervan TS IS onhandig, IS TE kortzichtig et cetera. Je steekt de woorden in een heel nieuw jasje en legt die in mijn mond. Dat is niet nodig :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:26

En een leuke kruising?
Mijn verzorgpony is een vuilnisbak, doodbraaf en een sterk omaatje!

Ook langere tijd Draver gereden. Hele leuke dieren, maar wat ruitje zegt, ik moest m wel altijd echt 'rijden'. Wel heel werkwillig dier, leuke tijd mee gehad :D.