G&K bij A8H! Verslag van een weekend Creil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:16

Dank A8H voor je uitleg. Ik dacht dat ik al heel ontspannen rijd maar het zal toch niet goed genoeg zijn. Ik huur nu alleen een stal met weide en er is geen bak. Ik moet het doen met de natuur. Maar ik denk dat ik in het najaar lid word van de Brinkruiters in Annen, die hebben een prachtige privé-binnenbak en zijn heel actief met clinics etc. Misschien dat er dan mogelijkheden zijn om wat mensen bijeen te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:33

gijsenkim schreef:
Nee, Kawa is eigenlijk lichter in de hand dan die grote en gelijk aan de draver....... Kawa draagt ook zn eigen lijf, hals en hoofd, Kawa is een heel fijn te rijden paard.........

De opmerking van Aqua komt denk ik hoofzakelijk door mensen die een paard niet nageeflijk maar wel in de krul hebben.......... en daardoor 140.000 kilo in hun handen..... en helaas worden veel paarden zo gereden....... met kwalijke gevolgen.

Kawa is op je pinken te rijden, volgt de hand uitstekend en is op elk gewenste hoogte in te stellen. De paarden van Aqua zijn gewoonweg nog niet zover in de africhting maar lopen in die basis wel op eigen benen en dragen hun eigen hoofd, leunen niet op de ruiter, aan de bakwand of wat dan ook.... en daar valt ook veel voor te zeggen.

Kawa blijft voor mij de richtlijn waar ik heen moet

Oke dan snap ik je daarin.
Zeker het stukje over de 140.000 kilo.
Dat ervaar ik zelf ook vaak als ik op een ander paard stap, terwijl die persoon dan zegt dat hij zo lekker licht is, vind ik het een trekbok en zie dat ook als die persoon zelf rijd.
Vraag me dan af, wat in hun belevenis zwaar is Verward Haha!

Die hele lichte aanleuning (wel aanleuning, dus niet achter de teugel) streef ik dan ook erg na op elk paard.

En ik streef naar licht op alles. (al doet iedereen dat denk ik Lachen )
Licht reageren op de zit kuit en teugel hulpen.
Zodat ze als het ware al reageren als je er aan denkt.
Maar dat krijg je ook niet van vandaag op morgen voor elkaar, daar is tijd voor nodig om die communucatie zo heerlijk te laten verlopen.

En dat zal ook vast niet altijd voor een ander ook zo aanvoelen als ze op mijn paard stappen, omdat dat ook een stukje vertrouwen van het paard naar de ruiter toe is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:57

Ongeloofwaardig was jouw eigen woord aqua.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 01:08

Aqua8horse schreef:
Soxje, de essentie van de manier waarop ik train is het uiterste uit je paard halen met de minste weerstand. Met andere woorden je paard zo natuurlijk mogelijk proberen te laten bewegen met iemand op zijn rug. Dat betekent dat je de bewegingen van het paard laat zijn en vanuit het paard laat komen. Hierdoor ontstaat de nageeflijkheid vrijwel automatisch, zodat je daar niet of nauwelijks meer aan hoeft te werken. De paarden hebben dan een basis waarbij schwung en tact heel gewoon standaard aanwezig zijn omdat je het paard hebt leren dragen. Een paard loopt dus in een perfecte balans en is super aan het been. Wij rijden inderdaad vanuit je zit en je been, teugels zijn slechts een hulpmiddels waar niet meer dan max 2 ons per teugel aan druk is.

!

Als ik dit zo lees, lijkt het toch wel erg veel op mijn manier van trainen. met als aanvulling dat ik hierna een stapje verder ga met verzameling en de oefeningen waarbij deze verzameling gebruikelijk is. En dan is het een kwestie van: hoe zwaarder de oefening, des te meer het paard ondersteund moet worden. Wordt het paard krachtiger, dan ga ik weer over op fine tunen, waarbij het paard dus weer op eigen benen moet lopen mbv been- en zithulp, maar dat is dan weer een treetje hoger.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 09:48

Aqua ik heb eigenlijk nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag hier ergens boven (of misschien begrijp ik jouw uitleg niet goed).

Wat is het verschil tussen de houding van jouw paarden en de houding die nu in de basis wedstrijdsport wordt beoordeeld met een goed cijfer (even los van of dat nou wel zo gezond voor t paard is).

Hoofd meer voor de loodlijn? Paard langer? Hals lager? Ik verzin maar iets. Ik ben echt nieuwsgierig, zou je nog een antwoord willen plaatsen?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:03

Ja, natuurlijk wil ik ook jou antwoord geven. Hoofd tegen de loodlijn, het paard is compact omdat het mooi rond is aangespannen door de nageeflijkheid, de hals "plaatst" het paard zelf afhankelijk van de balans waar het zich in bevindt. Dus meer verzameling, meer achterhand gebruik dus dan meer hals. Het paard kan als geen ander bepalen welke halshouding bij welke balans hoort. Het is een illusie om te denken als mens dat jij dat kan bepalen. Sterker nog als het nodig is dat je dat als mens gaat bepalen, loopt je paard niet goed in balans en heb jij dus rijtechnisch een probleem. Hopelijk heb ik zo je vraag duidelijk en goed beantwoord. Heb je toch nog vragen, stel ze gerust hoor.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:12

Leuk om te horen Tyrza dat jou manier van trainen veel lijkt op dat van mij. Alleen denk ik dat jij niet een stapje verder gaat met de verzameling dan dat wij doen. Verzameling is verzameling en dat kan maar op 1 manier. Wel ga je uiteraard verder in de oefeningen, je hebt niet voor niets al zo goed gepresteerd. Maar die oefeningen geven mij geen bekoring omdat ik totaal geen interesse heb in wedstrijden en de daarbij gevraagde oefeningen. Onze "tuning" is heel erg fijn. Zo fijn zelfs dat we ook in de verzameling geen druk hebben in de hand. Wij rijden dus ook puur op de zit en de beenhulpen. Het paard loopt bij ons altijd op eigen benen omdat we het paard hebben leren dragen. Hierdoor heeft het paard een optimale balans kunnen ontwikkelen met iemand op zijn of haar rug. Dat je een paard ondersteunt ben ik helemaal met je eens. Al zou ik voor het woord ondersteunen liever stimuleren gebruiken omdat het paard het wel zelf moet blijven doen. De bewegingen moeten ten alle tijde vanuit het paard komen en blijven komen om de enige juiste nageeflijkheid te kunnen waarborgen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:22

Aqua8horse schreef:
Gisteren heb ik de Tinker van Pellie getraind die ook niet op de correcte manier aan de teugel wilde lopen, als dat al lukte. Binnen 10 minuten liep het dier aan de teugel en later ook bij Pellie. Het heeft dus niets te maken met of een paard het kent of niet. Als je de capaciteiten hebt om het dier te laten dragen, ervaren ze dat als zeer plezierig en worden dus op die manier heel eenvoudig nageeflijk. Eigenlijk al vanaf het moment dat je erop gaat ziiten want dan moet het dier al dragen.

ja het was geweldig om eens op een totaal andere manier les te krijgen. en hoe moeilijk gam het vond om te doen wat er gevraagd werd maar toen hij het snapte ging 'ie ook!
en wat er zo anders is? voor mij in ieder geval totale rust en begrip. Carole is heel holistisch ingesteld en daar varen Gam en ik wel bij. Maar goed, ik geloof dat veel dressuurmensen niet veel aan mijn denkwijze en ervaring hebben want ik bekijk het allemaal wat anders dan de rest hoewel ik het dressuren schitterend vind maar het moet bij Gam en mij in het straatje passen en dit voelt meer dan goed....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:06

Ik vond Gammon helemaal geweldig al had ik in eerste instantie het idee dat dit niet zo eenvoudig zou gaan. Gelukkig viel dat mee en had ook Gammon binnen 10 minuten het idee van het dragen principe in de gaten.
Voor Gammon is een holisitische visie noodzakelijk naast het zuivere trainingssyteem. Gelukkig kan ik dat in zo'n geval prima combineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:17

Aqua8horse schreef:
Voor Gammon is een holisitische visie noodzakelijk

Wat bedoel je met een holistische visie en waarom is dat voor dit paard zo belangrijk?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:37

Aqua8horse schreef:
ik kan iets wat moeilijk is en bijna ongeloofwaardig.
En over het op niveau trainen, wat ik doe is al op niveau trainen, dus zeer wedstrijd gericht. Ik hoef dus helemaal geen stap te maken.
Als je goed bent en je hebt daadwerkelijk verstand van zaken kom je daar waar je wil komen. En ik maak me echt niet druk hoor, want effectief paardrijden is ook tegelijk mooi en geweldig om te zien en te voelen Lachen

Frusty Ik zou ook vooral geen concoursen gaan rijden, als je zo'n instelling hebt, dan kan het ook alleen maar tegen vallen!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:22

jammer dat ik dit topic nu al lees, het gaat weer naar de haaien, nu pas na 7 pagina's gelukkig Haha!

mooi verslag kim, en zo ongeveer wat ik verwachtte van de verhalen. lijkt me heel mooi. het plaatje, ach. als je het plaatje een beetje aanpast heb je meer manieren om eraan te komen.

de methode van A8H zal idd niet echt geapprecieerd worden mi, maar dat is niet zo erg. zij weet waar ze mee bezig is, ze behandelt paarden individueel, ze gaan beter lopen. en dat is VOOR alles de bedoeling.

bovendien blijven ze aan de basis denken en er naar teruggrijpen. zeer belangrijk.

fijn het eens van iemand anders te horen, iemand die los staat van A8H, en die er objectief naartoe ging.
proficiat

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:38

Beste Samsam maak je om mij nou maar geen zorgen. Ik heb een prima instelling waar ik prima concoursen mee kan gaan rijden als ik daar de behoefte aan zou krijgen. Bovendien zijn mijn paarden er klaar voor en zal dat zeker niet tegenvallen!!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:50

Tja ZEP, je moet elk paard als individu bekijken. Mijn trainings methode is van toepssing op elk paard dat moet dragen. De manier waarop je dat aan een paard leert, heeft te maken met vertrouwen en rijtechniek. Omdat geen paard gelijk is, een eigen verleden en een eigen karakter heeft is het van belang om dat tijdens een training te erkennen en mee te nemen. Een soort service op maat principe, zou je kunnen zeggen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:54

Nee nog niet ponyzotje, het is voor veel mensen erg confronterend...maar dat komt vanzelf hoor!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:26

Aqua8horse schreef:
Ik heb een prima instelling waar ik prima concoursen mee kan gaan rijden als ik daar de behoefte aan zou krijgen. Bovendien zijn mijn paarden er klaar voor en zal dat zeker niet tegenvallen!!!

Nee hoor, als jij naar concours gaat met de inzet om alle oranje linten mee te nemen, omdat jij jouw paarden als enige voor elkaar hebt en als enige met swung, souplesse, oprichting, balans ............ enz rijdt, omdat jij zo zeldzaam getalenteerd bent. Dan gaat het zeker weten tegenvallen!

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:28

daar kun je denk ik pas over oordelen wanneer je (een van) de paarden van A8H IRL hebt zien lopen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:35

Maaike schreef:
daar kun je denk ik pas over oordelen wanneer je (een van) de paarden van A8H IRL hebt zien lopen

Tuurlijk niet, zelfs al was ze de beste, een ieder die wel eens op concours gaat weet dat niet altijd de beste wint! Das niet alleen arrogant maar ook naief!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:03

Zep"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Voor Gammon is een holisitische visie noodzakelijk

Wat bedoel je met een holistische visie en waarom is dat voor dit paard zo belangrijk?
[/quote]

Ik kan het wellicht wat duidelijker maken.
Gam heeft het nodig omdat het in alles een zeer gevoelig paard is; in de training en omgang met andere paarden. Ik heb in de afgelopen tijd geleerd dat het heel nauw komt met hem. Het is psychisch gewoon niet een sterk paard wat ook op zijn lichamelijke gezondheid slaat als hij te lang onder stress staat. Ook het voer heb ik moeten aanpassen.
Door hem op de A8H methode te trainen voorkom je veel van bovengenoemde zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:53

Aqua8horse schreef:
Alleen denk ik dat jij niet een stapje verder gaat met de verzameling dan dat wij doen. Verzameling is verzameling en dat kan maar op 1 manier. Wel ga je uiteraard verder in de oefeningen, je hebt niet voor niets al zo goed gepresteerd. Maar die oefeningen geven mij geen bekoring omdat ik totaal geen interesse heb in wedstrijden en de daarbij gevraagde oefeningen.

Carole, uit het bovenstaande maak ik op dat jij de -in de proeven voorgeschreven- oefeningen niet rijdt??
Dat zou nogal vreemd zijn, omdat al die oefeningen een functie hebben in de opleiding van een paard. Uiteindelijk wordt de lichamelijke beheersing daarvan getoetst in de proeven, maar in wezen zijn alle oefeningen onderdeel van de africhting, met elk hun eigen functie en bedoeling. Zonder die oefeningen zal de mate van verzameling toch niet hetzelfde zijn, denk ik.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:04

Aqua8horse
Citaat:
Nee nog niet ponyzotje, het is voor veel mensen erg confronterend...maar dat komt vanzelf hoor!

Weet je... van dit soort opmerkingen gaan mijn nekharen overeind staan. Er klinkt naar mijn smaak zo´n arrogant ondertoontje in door. Jammer.

Carole, misschien moet je nog eens terugdenken aan de clinic die Nelly Abbenes bij jullie op de accomodatie heeft gegeven. Wat jij nu allemaal vertelt, vertelt zij ook. Met andere woorden zo spannend is het nog steeds allemaal niet. Ik weet niet hoe jij je verder hebt ontwikkeld, ik neig in ieder geval steeds meer naar Baucher.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:05

Die ken ik niet Abby. En mijn ontwikkeling is inmiddels wel anders dan bij Nelly. En als je mij goed zou kennen zou je kunnen weten dat ik alles behalve arrogant ben.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:08

Samsam"]
[quote="Maaike schreef:

Tuurlijk niet, zelfs al was ze de beste, een ieder die wel eens op concours gaat weet dat niet altijd de beste wint! Das niet alleen arrogant maar ook naief!
[/quote]

Maar wie heeft dan gezegd dat ik alles zou winnen? Dat heb je er zelf bij bedacht Samsam. Want dat is het hem nou juist daar geef ik niets om, daarom doe ik dus ook niet mee aan wedstrijden. Zo'n gedachte past dus helemaal niet bij mij...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:10

LOV ik denk dat je misschien dan toch ook eens moet komen kijken als je in de gelegenheid bent. Je moet namelijk eerst een paard in balans hebben om te kunnen verzamelen en dan pas oefeningen gaan doen. Het is dus niet een goede gedachte om te denken dat de oefeningen meehelpen aan een goede balans. Wel volgen de oefeningen elkaar op naar het zwaardere werk en heeft dus iedere oefening een voorbereidende functie.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:13

Samsam"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Ik heb een prima instelling waar ik prima concoursen mee kan gaan rijden als ik daar de behoefte aan zou krijgen. Bovendien zijn mijn paarden er klaar voor en zal dat zeker niet tegenvallen!!!

Nee hoor, als jij naar concours gaat met de inzet om alle oranje linten mee te nemen, omdat jij jouw paarden als enige voor elkaar hebt en als enige met swung, souplesse, oprichting, balans ............ enz rijdt, omdat jij zo zeldzaam getalenteerd bent. Dan gaat het zeker weten tegenvallen!
[/quote]

Ga jij zelf misschien met de gedachte naar wedstrijden om oranje linten te halen?
Ik heb niets met wedstrijden dus ook niet met oranje linten
Dus waar je dat van daan haalt is mij niet helemaal duidelijk.