Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:02

Anoniemk2 schreef:
Tegenwoordig worden er steeds meer eisen gesteld aan de paarden dus het begint imo steeds meer op plezier voor eigen egoïsme te lijken ipv aan paardenwelzijn te denken. Als ieder zijn verantwoordelijkheid nam: hetzij het paard inslapen hetzij het paard naar een paardenrusthuis brengen dan zou het een heel stuk aangenamer zijn voor de oudjes van 25+. Het feit is dat de meeste het geen hol interesseert zolang ze maar een ander rijpaard hebben die wel aan hun eisen voldoet. Is het paard kapot gereden "Jammer dan.." . Dan koop je toch gewoon een nieuwe alsof het een paar verotte oude schoenen zijn, die je wegdoet 8)7

Hier erger ik me ook aan, vooral ook het aantal paarden wat kapot gereden wordt door onkunde en dat er dan vervolgens een nieuwe aangeschaft word die hetzelfde lot beschoren is. Dat stukje consumptiemaatschappij vind ik enorm kwalijk.

Ninx

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:38

Een oud dier van de hand doen is een tamelijk gewetenloze daad. Niet iedereen zal van emoties verstoken zijn die dit doet, maar kijkt wel heel hard de andere kant op en is volstrekt naïef wanneer ze denken dat een ander een onbruikbaar dier dat steeds meer geld kost tot het einde goed zullen verzorgen.

Ik bedoel: wanneer degene die de beste jaren van dit dier heeft gekregen het niet eens kan opbrengen als dank, waarom een vreemde dan wel? Iedere vorm van logica ontbreekt bij deze mensen.

Alhoewel voor de meeste mensen goed te begrijpen is dat je een oud dier niet zomaar afdankt, is er een andere net zo ernstige groep:
paarden die jong genoeg zijn om nog een leven lang mee te kunnen, maar die kapot gereden zijn.
Mensen kopen een paard en gaan 'trainen' zonder gehinderd te zijn door kennis over trainen. Hoe doe je dat, hoe frequent train je, wat heeft je paard nodig, hoeveel rust zit er tussen trainingen, welke ondergrond gebruik je? Etc....

Misschien vind ik dat nog wel erger; al die kapotte jonge paarden die uitstekend oud hadden kunnen worden op een functionele manier. Maar die nu kapot van de hand worden gedaan 'met pijn in het hart' omdat de eigenaar op zoek wil naar een ander jong exemplaar dat op dezelfde manier aan flarden gereden wordt.

Omdat dit zo veelvuldig voor komt denk ik soms dat het beter zou zijn wanneer de paardensport verdwijnt. De meeste mensen kunnen deze kostbare gift niet voldoende waarderen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:43

De andere partij moet ook geen 'ziek/oud' paard kopen/krijgen als hij/zij er geen zorg voor kan/wil dragen. Beide partijen moeten een 'geweten' hebben. Er is niets mis mee om een goed 'thuis' te zoeken voor een ouder/ziek paard. Soms loopt het namelijk ook goed af. Bij verkoop moet je wel eerlijk zijn wat het paard wel en niet kan en de nieuwe eigenaar een eerlijk beeld geven van alle kosten etc... Er zijn mensen die bewust naar zo'n paard zoeken. Als iedereen dergelijke paarden zou bijhouden en/of naar de slacht zou brengen dan zouden deze mensen geen paard meer vinden dat voldoet aan hun wensen. Ook de nieuwe eigenaar moet gewetensvol handelen en 100 procent zeker zijn dat hij de zorg op zich wil en kan nemen. Anders mag je zo'n paard niet kopen en moet de huidige eigenaar een andere 'oplossing' vinden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:56

Riel schreef:
De andere partij moet ook geen 'ziek/oud' paard kopen/krijgen als hij/zij er geen zorg voor kan/wil dragen. Beide partijen moeten een 'geweten' hebben. Er is niets mis mee om een goed 'thuis' te zoeken voor een ouder/ziek paard. Soms loopt het namelijk ook goed af. Bij verkoop moet je wel eerlijk zijn wat het paard wel en niet kan en de nieuwe eigenaar een eerlijk beeld geven van alle kosten etc... Er zijn mensen die bewust naar zo'n paard zoeken. Als iedereen dergelijke paarden zou bijhouden en/of naar de slacht zou brengen dan zouden deze mensen geen paard meer vinden dat voldoet aan hun wensen. Ook de nieuwe eigenaar moet gewetensvol handelen en 100 procent zeker zijn dat hij de zorg op zich wil en kan nemen. Anders mag je je zo'n paard niet kopen.

Ik ben zelf op leeftijd en heb geen werk voor een jong paard. Dus wil ik een paard dat qua leeftijd en energie bij me past. een gezelschapspaard voor mezelf. En dat kost best wat moeite om eraan te komen. Waar blijven al die oudere paarden toch dacht ik de vorige keer dat ik op zoek was. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een paard die zware Cushing heeft niet graag zou overnemen omdat dat zware eisen aan de verzorging stelt en ik afhankelijk ben van pensionstalling.Of ik zou dat paard al moeten kennen en erg gecharmeerd zijn van zijn\haar karakter.Dat gaat dus over aankoop. Als ik een paard al heb dan trek ik alles uit de kast om hem zo goed mogelijk te verzorgen,wat er ook gebeurt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:13

Riel schreef:
De andere partij moet ook geen 'ziek/oud' paard kopen/krijgen als hij/zij er geen zorg voor kan/wil dragen. Beide partijen moeten een 'geweten' hebben. Er is niets mis mee om een goed 'thuis' te zoeken voor een ouder/ziek paard. Soms loopt het namelijk ook goed af. Bij verkoop moet je wel eerlijk zijn wat het paard wel en niet kan en de nieuwe eigenaar een eerlijk beeld geven van alle kosten etc... Er zijn mensen die bewust naar zo'n paard zoeken. Als iedereen dergelijke paarden zou bijhouden en/of naar de slacht zou brengen dan zouden deze mensen geen paard meer vinden dat voldoet aan hun wensen. Ook de nieuwe eigenaar moet gewetensvol handelen en 100 procent zeker zijn dat hij de zorg op zich wil en kan nemen. Anders mag je zo'n paard niet kopen en moet de huidige eigenaar een andere 'oplossing' vinden.

Niemand gaat bewust opzoek naar een paard dat kapot is.

Mensen kunnen opzoek zijn naar een oud paard ja, maar die blijven er ook genoeg als de kapotte ingeslapen worden ipv in de handel te eindigen met pijn en ellende omdat er tóch op gereden moet worden ook als dat lichamelijk niet meer kan.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:18

Veel mensen (ja, ik zeg veel). Zien een paard nog steeds als een fiets. Doet hij het niet meer dan koop je een nieuwe. In de afgelopen 40 jaar is daar nog niet veel aan veranderd. Ik heb al veel generaties gezien en mee gemaakt. Af en toe kom je er eentje tegen die zegt, hij blijft bij me tot zijn dood. En dan komt er een kind tussen of een relatie. ja, en dan wordt er weer een gedumpt. Het blijft een bijzonder proces......

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:26

Ik sta hier anders in. Van alle paarden die ik koop, weet ik dat het tijdelijk is. Als zij niet meer geschikt zijn voor de sport, gaan zij naar een nieuwe eigenaar.

Wil niet zeggen dat ik mij niet hecht aan een paard, of dat ik ze zie als een fiets.

Dat zullen mensen vast van mij denken, maar dat oordeel daar schiet niemand iets mee op denk ik dan :) . Ik erger mij ook wel eens aan de manier waarop anderen met hun paard omgaan, maar joh: hun paard denk ik dan...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:29

Maar jij verkoopt niet bewust iemand een paard, wat niet meer te rijden is voor recreatie.

Ten eerste kunnen paarden bij mij tot hun dood blijven. Maar vind slachten / inslapen een betere oplossing als dat gesleep ermee ( weggeven etc).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:44

Ik heb een gepensioneerde manegepony van 35 die ik verzorg, en enkel geld kost voor de manege.
Beestje was 32 toen hij uitgleed en daarna niet meer in de beginnersles kon meehobbelen.
Hij had toen al geen kiezen meer, dus at toen al enkel nog slobber.
Nu staat hij al ruim 2,5 jaar met mijn pony aan zijn zijde te genieten van zijn pensioen.
Zolang hij blij is met zijn vriendje en het paardwaardig is mag hij blijven.
Gevolg: dates hebben pech als ze te ver weg wonen, want dat oudje kan ik niet verhuizen.
Hij kan echt niet meer op de trailer en oude bomen verplaats je niet meer.
En ja soms is dat lastig, maar ik heb er destijds voor gekozen hem bij mijn pony te zetten en pas als die ouwe er niet meer is zal ik evt weggaan.
Niet eerder dan dat, dat ben ik mijn vriendjes verplicht.
Dat beestje heeft zoveel mensen blij gemaakt dat we dit hem verplicht zijn.
En wat is hij gelukkig, beestje geniet zo ontzettend, hij hinnikt harder als ik twee dagen ziek ben geweest als mijn eigen pony. :+
Maar zo’n oudje is wel een extra zorg, als het warm is let je op, extra dekentje hier en daar.
En een dag zomaar wegblijven gaat niet want die ouwe dibbes heeft zijn slobber nodig en dat zet zichzelf niet klaar.
Laatst had hij rotstraal en mok, maar hij is neurologisch niet meer 100% en versleten heupjes.
Dan sta ik weer met engelengeduld zijn voetjes te doen, want hij wil niet graag meer dat mensen aan zijn benen zitten en valt mogelijk dan om. :+
Ik ken de handleiding, en nog iemand, maar oh oh die oude gek heeft ook wel alles voor elkaar!

Ik zal hem zo wel influisteren dat hij zich moet gedragen en hij stinkende mazzel heeft.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 02:09

moonfish13 schreef:
Ik heb een gepensioneerde manegepony van 35 die ik verzorg, en enkel geld kost voor de manege.
Beestje was 32 toen hij uitgleed en daarna niet meer in de beginnersles kon meehobbelen.
Hij had toen al geen kiezen meer, dus at toen al enkel nog slobber.
Nu staat hij al ruim 2,5 jaar met mijn pony aan zijn zijde te genieten van zijn pensioen.
Zolang hij blij is met zijn vriendje en het paardwaardig is mag hij blijven.
Gevolg: dates hebben pech als ze te ver weg wonen, want dat oudje kan ik niet verhuizen.
Hij kan echt niet meer op de trailer en oude bomen verplaats je niet meer.
En ja soms is dat lastig, maar ik heb er destijds voor gekozen hem bij mijn pony te zetten en pas als die ouwe er niet meer is zal ik evt weggaan.
Niet eerder dan dat, dat ben ik mijn vriendjes verplicht.
Dat beestje heeft zoveel mensen blij gemaakt dat we dit hem verplicht zijn.
En wat is hij gelukkig, beestje geniet zo ontzettend, hij hinnikt harder als ik twee dagen ziek ben geweest als mijn eigen pony. :+
Maar zo’n oudje is wel een extra zorg, als het warm is let je op, extra dekentje hier en daar.
En een dag zomaar wegblijven gaat niet want die ouwe dibbes heeft zijn slobber nodig en dat zet zichzelf niet klaar.
Laatst had hij rotstraal en mok, maar hij is neurologisch niet meer 100% en versleten heupjes.
Dan sta ik weer met engelengeduld zijn voetjes te doen, want hij wil niet graag meer dat mensen aan zijn benen zitten en valt mogelijk dan om. :+
Ik ken de handleiding, en nog iemand, maar oh oh die oude gek heeft ook wel alles voor elkaar!

Ik zal hem zo wel influisteren dat hij zich moet gedragen en hij stinkende mazzel heeft.

Geen foto gezien maar heb er beeld bij :+:
Heel erg lief van jou en ik deel je mening :) (Heb ook daadwerkelijk (mede) daarom in mijn Tinderprofiel staan dat ik niet erg flexibel ben in afstand en tijd :') )

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:52

ruitje schreef:
Ik sta hier anders in. Van alle paarden die ik koop, weet ik dat het tijdelijk is. Als zij niet meer geschikt zijn voor de sport, gaan zij naar een nieuwe eigenaar.

Wil niet zeggen dat ik mij niet hecht aan een paard, of dat ik ze zie als een fiets.

Dat zullen mensen vast van mij denken, maar dat oordeel daar schiet niemand iets mee op denk ik dan :) . Ik erger mij ook wel eens aan de manier waarop anderen met hun paard omgaan, maar joh: hun paard denk ik dan...

Precies. Ambitieuze deelnemers aan paardensport wisselen vaak van paarden. Doet niemand moeilijk over.
Maar als een recreant van zijn of haar paard af wil (om wat voor reden dan ook) wordt er een drama van gemaakt alsof iemand zijn kind dumpt....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:55

Kuggur schreef:
ruitje schreef:

Precies. Ambitieuze deelnemers aan paardensport wisselen vaak van paarden. Doet niemand moeilijk over.
Maar als een recreant van zijn of haar paard af wil (om wat voor reden dan ook) wordt er een drama van gemaakt alsof iemand zijn kind dumpt....

Dan heb je niet goed gelezen.

De recreant die een gezond paard verkoopt word hier niet benoemt toch?

De recreant of sportruiter die een kapot of oud paard de markt op trapt zonder dat er redelijke kansen zijn voor het dier om goed terecht te komen; daar gaat dit topic over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:03

ruitje schreef:

Ik neem voor het gemak maar even aan aan dat jij geen oude paarden met blessures verkoopt. En dus is dit topic niet op jouw situatie van toepassing.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:08

liekec schreef:
Tja, ik ben ontzettend blij met mij paard en hij is echt de állerbeste en leukste, maar ik ga geen 300+ euro betalen om hem op een fijne (en hier in de omgeving dure) stal te hebben als ik er zelf niks meer mee kan. Paardrijden is mijn sport, en daarvoor heb je nou eenmaal een paard nodig. En hij komt écht niks te kort, wordt enorm vriendelijk gereden en het zou mij enorm aan het hart gaan, maar als ik hem niet ergens voor 150 euro per maand maximaal fijn kwijt kan komt er wel een einde aan ons verhaal... En nu ik het typ heb ik natuurlijk een brok in mijn keel maar ik ben wel realistisch.

Wat vind jij niks meer kunnen? Heel af en toe rij ik op mijn pony, al is dat stappen en op een hele goede dag een drafje, ik poets, werk aan de hand (vooral in stap), wandel en geef 'm z'n dure papje (met medicijnen/supplementen). En betaal ondertussen de hoofdprijs... Al probeer ik er niet te lang bij stil te staan hoeveel ik nu voor 'm betaal. Ik heb hem nu 16,5 jaar (hij is 18) en het is langzaamaan steeds slechter geworden en ook steeds duurder geworden. Zolang hij blij is en ik het kan betalen mag hij blijven. En ik hoop dat hij eerder op is dan mijn geld.

En het is een sport paardrijden, maar ik zie dat heel anders. Het betreft een dier en niet alleen jezelf. En wat is het einde van jullie verhaal? Want daar gaat 't om. Ik kies ervoor mijn kneusje te houden, sommige kiezen voor hun sport en kopen een nieuw paard. Zoveel mensen, zoveel wensen. Het doorverkopen/weggeven van een kneusje vind ik echt niet kunnen. Inslapen/slachten snap ik niet, zou ik niet kunnen, maar die keuze zou ik wel begrip voor kunnen opbrengen.

Las ook een latere post van je. Over niet poetsen/aandelen. Wanneer zou dit niet meer kunnen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:40

Ninx schreef:
Kuggur schreef:

De recreant die een gezond paard verkoopt word hier niet benoemt toch

De recreant of sportruiter die een kapot of oud paard de markt op trapt zonder dat er redelijke kansen zijn voor het dier om goed terecht te komen; daar gaat dit topic over.

Ahum, "niet goed lezen"? Kijk jij in mijn bericht eens naar het zinnetje "om wat voor reden dan ook", je begrijpt wat dat betekent?.
Het drama waar ik op wees gaat om de mening "een dier heb je voor het leven, wat er ook gebeurt". Ik vind dat onzin.
Jouw interpretatie van waar dit hele topic over gaat is imo veel te smal. De manier die jij beschrijft is inderdaad niet netjes, maar slechts één extreem van meerdere mogelijkheden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:47

Kuggur schreef:
Ninx schreef:

De recreant die een gezond paard verkoopt word hier niet benoemt toch

Ahum, "niet goed lezen"? Kijk jij in mijn bericht eens naar het zinnetje "om wat voor reden dan ook", je begrijpt wat dat betekent?.
Het drama waar ik op wees gaat om de mening "een dier heb je voor het leven, wat er ook gebeurt". Ik vind dat onzin.
Jouw interpretatie van waar dit hele topic over gaat is imo veel te smal. De manier die jij beschrijft is inderdaad niet netjes, maar slechts één extreem van meerdere mogelijkheden.

Wel een extreem dat best veel voorkomt...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:52

_San87_ schreef:

Ik vermoed dat jullie daar gelijk in hebben, tenminste in een land als Nederland.
Hier is de situatie anders.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:53

Waarom heb je geen dier voor het leven ,hebben julle geen emotionele band?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:57

marleen_usar schreef:
Waarom heb je geen dier voor het leven ,hebben julle geen emotionele band?

Nee, ik haat mijn paard.

Ik sta daar anders in bij paarden, ik weet dat ik die niet voor eeuwig heb. Dat wil niet zeggen dat ik geen band met ze opbouw. Hoe denk je dat mensen dat doen die fokken? Moeten die alle veulens zelf houden?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:58

Paar kilometer verderop woont een handelaar, ik rij er bijna wekelijks langs. Ik blijf me erover verbazen hoeveel paarden en pony's daar lopen. Blijkbaar zijn er veel paardeneigenaren die het geen enkel probleem vinden dat zo'n dier staat af te zien in de wei. Bij sommigen is het overduidelijk door lichaamshouding dat er pijnlijke problemen zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:10

Kuggur schreef:
_San87_ schreef:

Ik vermoed dat jullie daar gelijk in hebben, tenminste in een land als Nederland.
Hier is de situatie anders.

Dat geloof ik wel.

Als je er een gemiddelde marktplaatspagina op nazoekt kom je zo al een stuk of 5 tegen. Advertenties waarin een oud geblesseerd paard (of toch iig niet meer geschikt om te rijden) als weidemaatje wordt aangeboden, maar alleen voor een vijf-sterren forever home.

Ik vind daar wat van :).

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:32

Ik heb mijn paard inmiddels 20 jaar ( hij is 23 ) en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hem weg te doen.
Ook mijn fjord vanaf veulen al bij ons, is nu 11 jaar en die gaat ook niet weg ondanks zijn beperking met rijden (stukje sesambeentje afgebroken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:38

Een vraag die bij het lezen van dit topic bij mij blijft opkomen is: hoezo kan een paard wat niet bereden kan worden niets meer?
Ik besteed minstens evenveel tijd aan kroelen en kijken naar de paarden, tussendoor wat vd doen in de wei en gewoon lekker wandelen.
Ja, voor mij is rijden belangrijk... Maar niet belangrijker dan de band met mijn dieren.
Nu besef ik me dat ik makkelijk praten heb met 2 eigen paarden (de jongste inderdaad gekocht met het oog op pensioen van mijn 16-jarige) maar dat is dan dus ook een kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen. Ik zou Modesta echt niet weg kunnen doen, bij het idee alleen al barst ik in huilen uit.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:39

snuffie123 schreef:
Geen idee of het tegenwoordig meer gebeurd, maar ik vind dit inderdaad ook altijd lastig om te zien.

Ik ben van mening dat je een dier (welk dier dan ook) koopt voor de rest van zijn leven. Een kind doe je ook niet weg als ie even vervelend wordt.

Een kind heb je niet als hobby en met een duidleijk doel.

Als jij een paard hebt om te rijden/wedstrijden te rijden en je kan hem nog ivm een blessure 20 jaar in pension hebben staan.......nou dan snap ik mensen wel. Het doel is rijden, dat kan dan niet en om even 300 euro plus de extra's te dokken voor iets wat je niet kan gebruiken.... Veel mensen kunnen er geen 2 betalen en wat als die weer iets mankeert???

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:43

Ik vind dat het risico van een eigen paard willen hebben. Dat het ook anders kan lopen dan wat je voor ogen had. Maar dat mag heden ten dage niet meer. Alles moet maar mogen en kunnen. En als men wedstrijden wilt rijden, dan zal men dat koste wat het kost doen. Het doel heiligt alles wat men op de weg ernaartoe doet.
Het is een mentaliteit waar ik vaker wel dan niet van walg.