[VOLG] Nieuwe rescue

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 15:35

Ja, precies. Hij heft altijd makke paarden voor klanten die bv meerdaagse ritten willen maken of Golegã willen meemaken of gewoon lessen bij hem, en daar heeft hij hem toen voor gekocht en gebruikt, een paar jaar geleden, tot hij hem aan een kennis verkocht die een eigen paard wilde.
Er worden wel meer impuls aankopen gedaan, zeker als het de goedkopere paarden betreft en ze komen er dan achter dat het gewoon meer tijd en geld kost dan ze denken.
Dat eindigt bijna altijd in miserie voor het paard.

Ik heb Golegã een paar keer genoemd in het topic. Het is een plaats waar 1 x per jaar een tiendaags paardengebeuren is rond St.Maarten. Er worden paarden verhandeld, gekeurd en er zijn demo´s en shows, wedstrijden en de grote attractie voor paardenmensen die met paard komen is de "manga" of "mouw"(laan) om het terrein, om daar rond te rijden om gezien te worden en er wordt - te paard- ook veel gedronken. Elk schuurtje, garage, patio en steeg staat dan vol met paarden van mensen die er op af komen.
Leuk detail, meer dan de helft rijdt op hengsten rond.
https://www.youtube.com/watch?v=hIpeG4lSrc0

https://www.youtube.com/watch?v=sepBJrH0KbU

https://www.youtube.com/watch?v=0zwWHqxFph0

Nu het een toeristische attractie is geworden is het wel heel erg druk... Er zijn ook allereli regels ingesteld om het een beetje binnen de perken te houden, wanthet ging ook ´snachts door.

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:35

Ik volg! Zier er een lief paardje uit :)

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 17:18


Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 15:02

Ik heb vandaag een serie videos geladen. Moet nog een hele lange.

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 15:51

Staat er ook op

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 13:05

Vincent is al een tijdje van zijn "drie uur itch" af, maar hij komt nog wel ´smorgens kijken als ik aan het werk ben in de stallen.
Vanmorgen moest ik wel lachen want ik was de waterbak aan het vullen en de pomp is nogal ver van de bak en ik had hem aangezet en zag dat de leiding helemaal niet in de bak uit kwam, dus ik ren er heen (ik kan er voordat het water eruit komt zijn, zelfs op mijn ren tempo) en Vincent die in de buurt stond te grazen, keek dat zo eens aan en haastte zich maar naar de stal. Want ja, er moest wel iets aan de hand zijn , als ik vluchtte...
Kijk met zo´n paard kun je de oorlog winnen.
Niet met Gandhi, die is het tegenovergestelde.
Hij was gisteren lang bij de stal blijven hangen en hield wel Vincent, maar niet de rest van de kudde in de gaten en die zag hij ineens niet meer.
Ze stonden gewoon ene beetje uit zicht op het stuk naast het huis, maar hij ging druk hinnikend de andere kant op en naar achteren.
En ik maar roepen, want als hij naar mij zou komen, zou hij de anderen achter mij wel zien. Maar nee hoor, alle kanten op, behalve naar mij toe komen
Als Chico de kudde kwijt is , en hij hoort me roepen, komt hij onmiddelijk naar mij toe. Dan wijs ik naar waar de kudde heen is gegaan en dan volgt hij mijn vinger en gaat daarheen...
Maar Gandhi dus niet. Op een gegeven moment kwam Chico op zijn paniek gehinnik af en Pocotó en Ollie volgden hem. T
Toen was het hele spul weer snel samen en ging Gandhi op vicent af met de rest in zijn kielzoch, dus Vincent de stal in. De rest heb ik gefilmd.

Nog zo´n verschil: Ik deed gisteravond een kussentje op de schoft van vincent, voor onder het dek, dat de borst wat hoger komt en dat viel er af toen ik het dek pakte. Gandhi, die er schuin tegenover staat, schrikt zich een hoedje en knort, Vincent die het overkomt notabene, draait nog niet een oor.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:55

Vincent is echt het type paard waar ik van hou. Wat een lief nuchter ding, super betrouwbaar <3

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 16:14

Ja, echt.

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 18:56

Ik vergeet wel eens de haan in de gaten te houden, die springt nog wel eens tegen me op als hij achter me loopt.
Nou, ik hoorde hem een aanloop nemen, maar Vincent was dichtbij en draafde er to tussen! Hij beschermt me!
Hij is de enige die verder lief is tegen de andere dieren en normaal kijkt hij niet naar de haan om.
Vond het wel byzonder.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:36

Dat paard is echt heel bijzonder op je gesteld :+:

Selima

Berichten: 635
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:29

Ik kan zo genieten van de verhalen over Vincent, maar ook over Ollie en Chico.

Heel bijzonder toch, de 'sociale acties' van paarden als ze er de kans voor krijgen en wanneer 'hun mens' er oog voor heeft.

Gaby
Berichten: 3409
Geregistreerd: 30-06-01

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:54

Ook ik ben een stille volger. Ik vind uit jouw verhalen zoveel liefde spreken, en het is zo mooi om over hun verschillende karaktertrekken te lezen. Vincent is wel een heel bijzonder paard. :)

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 13:28

Ja, dat is-ie.
Vanmorgen was het heel koud en mistig.
Ik heb Pocotó en Olímpio op de poetsplaats gezet en even een borstel erover gehaald en hoeven uitgekrabt, zo gaan ze iets opgewarmd naar buiten. Moest van Pocotó (die ik meestal Catootje noem) ook de staart even een beetje utpluizen. Een paar dagen geleden al een heksenvlecht uit haar manen gehaald. Van Olímpio had ik pas nog de staart gedaan, dus daar kon gewoon alleen een borstel door. Zijn staart wordt snel één bonk inelkaar geweven haar, die moet ik ook erg in de gaten houden.
Daarna los gelaten en Gandhi en Chico (die hebben een echte ponyvacht dus geen last van de kou en die poets ik op andere dagen) erachteraan gelaten.
Vincent stond ondertussen te popelen om naar buiten te gaan, dus dek af en naar buiten.
En ik ging uitmesten.
Komt Vincent even later naar binnen, beetje stro eten, beetje rondkeutelen, schep haver opgepeuzeld, bleef lang rondhangen. Ik denk "Kan hem ook wel even poetsen" , dus halster gepakt en op de poetsplaats gezet en geborsteld (vond hij erg lekker) en hoeven uitgekrabt. Bij de achterhoeven deed hij toen ik hem pas had een beetje spastisch, maar daar heb ik verder geen aandacht aan besteed en nu geeft hij ze gewoon. Hij heeft een litteken om zijn rechter achterkoot, ik denk van stropaktouw.
Ik heb meteen even mijn zadels gepast, zo even zonder wat eronder op de rug gelegd, geen singel vast, voornamelijk om te zien of ze niet op de schoft komen, en hij past ze allemaal. Ook nog als er er nog wat meer vlees op komt.
Ik stuurde hem daarna weg, maar hij bleef maar hangen.
Ik bedacht dat het best wel koud was, want ik was aan het werk en had nog mijn jas aan (voor het eerst sinds het kouder wordt) dus heb ik maar besloten dat Vincent wel zijn regendek op kon totdat de zon er door was. Hij loopt toch altijd dicht bij huis, dus een kleine moeite.
Nou, dat was blijkbaar precies de bedoeling, want toen hij die op had liep hij meteen weg om verderop te gaan grazen.
Toen ik eenmaal klaar was in de stallen met uitmesten, opstrooien, water geven, hooi in Vincents´stal doen en vegen, was de zon er ook al weer goed door en de mist opgetrokken en kon het dek weer af.

thequeensmum
Berichten: 3597
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:55

Jeetje wat een slimmerik.
Leuke aanwinst hoor.
Misschien heb ik het gemist, maar weet je ook hoe oud hij ongeveer is??

Stropaktouw. Dat is zo’n woord dat ik 3x moet lezen voordat het kwartje valt haha

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 17:42

Ja, toen ik het schreef had ik al zoiets van moet het wel aan elkaar en zie je dan nog wel wat er staat?

Volgens de fokker waar ik hem van heb is hij zestien. Dat klopt met zijn naamletter, die is van 2002.

Overigens staan er twee Van Goghs ingeschreven in het stamboek, maar allebei van fokkers die zeker brandmerken. Ik kan nu niet echt een brandmerk vinden, zal het gebied eens nat maken om te zien of ik wat kan vinden. Maar 1 staat nog op naam van de fokker en zonder afstammelingen, dat is op zich raar.
De ander staat op naam van Natalie Ugman. (Dressuur amazone)
Ik zal een berichtje sturen aan die fokker om te vragen of hij zijn Van Gogh nog heeft... Zo niet dan zijn er wellicht papieren gewoon niet overgeschreven geraakt.

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 18:52

Dat klopt zo´n beetje met zijn naamletter moet dat zijn. Fokker had gezegd dat hij niet klopte met zijn naamletter, maar dat ene jaar kan iedereen zich wel in vergissen, ik kan dat wel makkelijk aanhouden als richtlijn.

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 19:51

Het is ook wel een portret , hoor.
Hij staat altijd het eerste binnen, de anderen komen pas als ze horen dat ik met voer bezig ben (en soms moet ik ze zelfs gaan roepen).
Olímpio staat in de eerste stal en daar is geen voerbak, dus die eet uit een emmer. Normaal zorg ik er voor dat ik óf de emmer er nog niet in zet tot ze er allemaal voorbij zijn, óf dat ik in de opening van zijn stal de emmer bewaak.
Maar vandaag had ik de emmer al neer gezet en was net de kruiwagen die ik had gebruikt om hooi te halen, aan het wegzetten toen de rest al op eigen houtje binnenkwam, Pocotó voorop en die stak meteen haar neus in de emmer van Ollie. Dus ik geef een schreeuw en ze liep meteen door, maar toen ze Vincent voorbij moest, kreeg ze van hem nog een hap in de kont!
Dat doet hij anders nooit, hoor :+ (Ik zweer het)
Daar schrok ze zo van dat ze gilde, achteruit schopte en haar stal voorbij schoot.
Ze moest in de ruimte waar ze in was geschoten draaien en weer in bereik van Vincent haar stal in, maar toen deed hij niks.
Hij vond het gewoon even nodig om te straffen voor het pikken van voer van Ollie. :')

Chico had niet in de gaten dat de rest al naar binnen was, dus die hinnikte paniekerig. Ik roepen en Ollie met een mond vol zijn stal weer uit om zich even te tonen en daar kwam Chico al in een drafje aan. Ollie weer zijn stal in, die ik achter hem heb dichtgedaan.


Dekken om gedaan bij Vincent en Ollie, hek dicht en klaar.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 20:57

Haha ik zie het zo voor mij, heerlijk wat een boefjes zijn het toch en alsnog wel echt eigen karakters die ze tonen met jou als scheidsrechter ertussen :D

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 22:32

Ik was eens met mijn beste vriendin die Oostenrijk woont aan het chatten en maakte een grappige, maar treffende typefout : Lolímpio. Dat gebruik ik nog steeds als het zo van pas komt.

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 13:07

Gisteren heeft Vincent trouwens voor het eerst naar me gehinnikt. Zomaar een groet. Hij klinkt hees.

Vanmorgen waren Chico en Gandhi bij het naar buiten laten voor de stal van Vincent gemorste haver gaan eten. Toen ik er bij kwam, ging Chico er meteen vandoor, maar Gandhi had heel andere plannen. Die ging gewoon bij Vincent de stal in. Hij stond achter hem en trok een heel boos hoofd, dreigde te gaan happen, maar deed het niet. Vincent vertrok geen spier. Gandhi voelt zich wel heel wat, maar uitendelijk heeft hij niks te vertellen. Ik ben er even tussen gegaan om Gandhi weg te jagen, en zijn kwade geweten zorgde dat hij snel de benen nam naar buiten.
Wat ze buiten uitspoken moeten ze zelf weten, daar kan iets uitgevochten of gevlucht worden, maar de stal is een veilige haven en daar wil ik geen gesodemieter.

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 18:54

Vincent en Pocotó stonden samen in de hoek van de garage/keuken achterkant en ik vond het leuk , die twee schimmels samen, dus ik ga het huis in om mijn camera te halen. Sta ik binnen, hoor ik een hoop gegil en gebonk, zie voor het keukenraam een paardenkont protesterend op en neer gaan en toen ik me omdraaide zag ik Pocotó in (een overigens zeer aantrekkelijk, typisch Arabische) uitgestrekte draf voorbij sjezen naar "haar man" (Gandhi), waar ze een paar tellen later zij aan zij bij stond te grazen.

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 16:41

Vanmorgen waren de paarden nogal druk bij het naar buiten gaan, misschien omdat ze hebben moeten wachten omdat ik een borstel over Gandhi heb gehaald en zijn hoeven uitgekrabt.
Ze gingen in volle galop naar het zij-land. Vincent bleef eerst nog even in het streepje zon grazen (die moet altijd eerst over een bomenrij aan de overkant voordat het heel land zon krijgt), maar toen ik naar de ingang van het zijland liep om te kijken of de buurpaarden er waren en het hekwerk nog in tact (er zit daar een scherpe bocht in de weg en af en toe vliegt er, vooral ´snachts, wel eens een auto uit) bedacht vincent blijkbaar dat het wel velig voor hem moest zijn en hij ging van twee passen draf over in een handgalopje om er hen te gaan. Hij bleef wel eerst in het begin hangen, waar hij zich kon verschuilen achter de eorme bramenheg en toch wat kon eten.
Ik ging mijn camera halen.
In de tussentijd was hij al het land opgegaan, maar kwam ook al weer terug naar war hij zich veiliger voelt.
Ik had een wortel mee en die nam hij aan, maar hij spuugde de kant waar normaal het loof zit, uit. Ik dacht dat het per ongeluk was, dus pak het weer op en geef het. Hij nam het in zijn mond, beet het is stukken, maar spuugde het weer uit. ik dacht nog dat het kwam omdat er zand op was gekomen, dus schoongemaakt in het natte gras. Maar nee hoor, hij bliefde het echt niet. Ik moet wel in achting gedaald zijn dat ik het niet meteen snapte dat hij dat bittere stuk niet lekker vindt.
Mijn signaal is te zwak om foto´s op te laden, dus die komen nog.
Hij kwam naar stal want er daalde een mist neer, dus het dek moest even op. ik heb trouwens al twee keer de singels langer moeten maken, dus hij wordt echt dikker.
Een uurte later moest die trouwens weer af, toen de zon weer sterker was.Het is ene beetje af en aan vandaag, met de mist en de zon.

Ze hadden gisteren trouwens voor de nacht hooi gekregen waar een slecht stuk in zat. Nou de volgende ochtend hadden Ollie en Vincent het slechte hooi van hun porties in de gang gedumpt.
Dat kon mooi in het bed van Pocotó.

Het is trouwens stil aan het front, hoewel de buurpaarden in de buurt aan het grazen waren.
Ik denk dat de bazen er wel uit zijn wat ze toebehoord en dat merrie Pocotó heeft besloten dat het baasbuurpaard toch niet zo aantrekkelijk is als haar "eigen man" die ze in elk geval altijd in de buurt heeft.

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 19:07

Nou, ik had net weer even gedoe.
De paarden stond heel ver van elkaar maar wel allemaal zo om het huis te grazen en Pocotó was ineens Gandhi kwijt dus die aan het hinniken en Gandhi ging meteen in galop er op af, Olímpio erachteraan. Chico stond al aan de kant van Pocotó, dus het hele ploegje was ineens samen en ging gigantisch aan het bokken. Vincent vluchtte meteen richting stal. Gelukkig kon ik de paarden achter me aan naar het huis lokken om ze worteltjes te geven waardoor ze kalmeerden en niet Vincent achtera gingen zitten.
Omdat het toch geen lekker weer was en ze op stal aantrokken, heb ik besloten ze dan maar op stal te laten. Vincent was nog buiten en ging als laatste naar binnen.
Olímpio at maar half van zijn vper en maakte zich ontzettend zorgen, hinniken en weven, precies zoals hij doet als er nog een paar mist.
Ik heb eerst nog hooi gehaald en gegeven en toen hij nog zo onrustig was en maar op de uitkijk bleef, heb ik hem maar ene halster omgedaan en langs alle stallen laten lopen, zodat hij kon zien dat ze er echt allemaal waren.
Maar hij was niet overtuigd. toen ik hem in zijn stal had en het halster afdeed glite hij naar buiten en ging in volle galop al het land over, hinnikend en echt zoekend. Hij was helemaal overstuur.
Uiteindelijk begonnen de paarden binnen terug te hinniken en kwam hij weer naar stal. Stevig aan Vincent geroken en toen was het goed.
Ik denk dat hij zo gewend is dat Vincent al binnen staat als ze naar binnen komen dat hij, met zijn hoofd in zijn emmer aan het eten, niet heeft opgemerkt dat Vincent als laatste binnen was gekomen.
Ik moet hem nu even af laten koelen voordat zijn dek op kan.
Zag ook dat Pocotó een wond bij haar mond had, dus die moet ik even schoon gaan maken.

Telpeva

Berichten: 14879
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:23

Ik vind jouw verhalen altijd zo leuk he, echt een groot hart voor paarden heb je, in elke post zie dat terug.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:49

Ik geniet ook erg van je verhalen. Je kunt mooi vertellen over je paarden en het is fijn om te lezen hoe je je paarden in hun waarde laat. Vincents karakter vind ik fantastisch. En hij had qua plek niet beter terecht kunnen komen juist om hoe je ze in hun waarde laat.